Palveluskelpoisuusluokka A

Tuomas Lähteenmäki

Hannu Haveri <hannu....@mbnet.fi> wrote:
: Mitä asioita voi olla A-luokkaan pääsemisen esteenä?

Myös vaikeat ihottumat voivat merkitä B-luokkaa, koska niiden hoitaminen
kenttäolosuhteissa voi olla kohtuuttoman vaikeaa. Ainakin omana
palvelusaikanani patterini toimistoalikersantti oli siirretty kesken
AUK:n B-luokkaan vaikean atooppisen ihottuman takia ja hänet oli
vapautettu leireistä.

TL
--
"En tiennytkään, että voi syödä liikaa."
(Obelix)

Mika Rantanen

> Mitä asioita voi olla A-luokkaan pääsemisen esteenä?

Vaikka mitä. Sydänvika, huono näkö, huono kuulo, ylipäätään jokin fyysinen
haitta, joka estää sotilasta taistelemasta täydellä teholla.
Mielenterveydellisistä syistä bemareiksi laitettuja ei ole koskaan osunut
kohdalle.

- Mika Rantanen

Sami

"Mika Rantanen" <ash...@NOSPAM.saunalahti.fi> wrote in message news:<9lltlb$koo$1...@tron.sci.fi>...

Mielestäni mielisairaat menee nykyään suoraan E tai D luokkaan.
Tyhmiä sensijaan oli A luokassakin. 8-D

Juha Aaltonen

Sami <SJump...@hotmail.com> wrote:

>Mielestäni mielisairaat menee nykyään suoraan E tai D luokkaan.

Mielisairaat? Ei hyvaa paivaa... Mietitaas taas vahan niita kasitteita.

Mielenterveydellisista, kuten muistakin terveydellisista syista mennaan
nykyaan(kin) ihan siihen luokkaan, jota syy edellyttaa. Puheet suoraan E-
tai D-luokkaan siirtamisesta ovat puhdasta tornischeissea.

Siis:
B-luokkaan, joiden tila haittaa taysipainoista palvelusta
C-luokkaan, joiden tila edellyttaa vapautusta rauhan ajan palveluksesta
D-luokkaan, joiden tila edellyttaa vapautusta palveluksesta ja
E-luokkaan, joiden tilaa seurataan kaksi vuotta, jonka jalkeen maaritellaan
lopullinen palveluskelpoisuusluokka.

Juha Aa.

Roope Lehto

Juha Aaltonen <aalt...@ariane.sgic.fi> wrote:
: Sami <SJump...@hotmail.com> wrote:

Ei siinä välttämättä ole ristiriitaa, jos oletetaan että mielisairas =
psykoosista kärsivä.

Tietenkin on huomioitava (kuten yllä esitetäänkin) että terveen
ja psykoottisen ihmisen väliltä löytyy vielä paljon eri kategorioita.

--
Roope Lehto
roope...@helsinki.REMOVE.fi

Yleinen hälytysnumero Poliisin hälytysnumero
112 10022

Dex

Riku Sipilä <riku....@nokia.com> kirjoitti
viestissä:pM2f7.707$54.1...@news1.nokia.com...

> Epileptinen kohtaus viim. (muistaakseni) viiden vuoden aikana.

Eipä taida tuo pitää paikkaansa... Taitaa olla vuoden ongelmitta lääkityksen
kanssa

Jarkko

Dex

Veikko Vuorinen <veikko....@ratol.fi> kirjoitti
viestissä:3B7B9129...@ratol.fi...
> [...]
ongelma
> mikä nyt tulee mieleen on tuo vanhan mallinen nasse, sen kanssa silmälasit
> (myös alle -6 miehillä) olivat hankalat käyttää. Jos et laittanut
> silmälaseja ja naamarinlasi vähänkin höyryyntyi et nähnnyt juuri muuta
kuin
> edellä kävelevän selän. Lasien laitto taas siinä 10 sek. ajassa oli
vaikeaa.
> Piilolaseillahan tilanteen pystyi korjaamaan mikäli muisti käydä etukäteen
> lukemassa koulutusohjelmasta kaasuharjoitukset. Uudempi nasse lienee

Kumpi on vanhanmallinen nasse ? Onko uudessa nassessa se paikka
näönkorjaimille vai ?

Jarkko

Juha Aaltonen

Roope Lehto <rjl...@cc.helsinki.fi> wrote:

> [...]
>
>Tietenkin on huomioitava (kuten yllä esitetäänkin) että terveen
>ja psykoottisen ihmisen väliltä löytyy vielä paljon eri kategorioita.

Tata juurikin tarkoitin, kiitos tarpeellisesta selvennyksesta. Eli
kirjoittaja oli kylla sikali oikeassa, etta mielisairaat, sikali kun talla
kompelolla kasitteella todella viitataan psyyken vakaviin sairauksiin,
varmasti pistetaan mainittuihin luokkiin.

Mutta verenpaine kohosi, kun aiemmassa artikkelissa oli puhuttu ihan muusta,
eli esim B-luokasta ja mielenterveyden pienemmista ongelmista. Latva-B:t
siis eivat ole "mielisairaita".

Juha Aa.

Kalle Kirjalainen

Kylläpä yksi palvelustoverini palveluskelpoisuusluokkaa laskettiin
mielenterveydellisin perustein ("Suuri ahdistusreaktio" oli muistaakseni
sanamuoto).

--
Kalle Kirjalainen <manju...@bigfoot.com>
tel: +358 40 8232662

RIKU +358-8-5652611 ja +358-40-5561982

> Mielestäni mielisairaat menee nykyään suoraan E tai D luokkaan.
> Tyhmiä sensijaan oli A luokassakin. 8-D

Ja olivat yleensä merkitty natsoilla!

riku... reservin kersantti

Hannu Haveri

Hannu Haveri

Mitkä asiat voivat estää pääsemästä tuohon A luokkaan?

Jarno Nurminen

Hannu Haveri wrote:
> Mitä asioita voi olla A-luokkaan pääsemisen esteenä?

Fyysinen/psyykkinen ongelma joka estää toimimasta "normaalisti".
Tällaisia voisivat olla vaikkapa todella huono näkö (siis puolisokea ;),
vikaa selkärangassa, jaloissa tai sitten todella pieni ÄO (saa olla
sitten aivan tosi pieni) tai muuta vikaa vintillä.

B-luokastakin pääsee A-luokkaan jos vain tarpeeksi vakuuttelee
pystyvänsä toimimaan normaalisti. Tietty joku jalkojen puuttuminen
saattaa tosin vaikeuttaa.

- Jarno

petri

Sokeritaudilla pääsee kai suoraan E- luokkaan.

--
-Petri

"Jarno Nurminen" <jnur...@nicEIROSKATA.fi> wrote in message

Antti Palsola

On 2001-08-15T16:49:50 EEST, petri wrote:
> Sokeritaudilla pääsee kai suoraan E- luokkaan.

Perinteisesti diabeetikot on sijoitettu D-luokkaan (vapautettu
palveluksesta kokonaan, myös sota-aikana) jo kutsunnoissa. E-luokkahan
tarkoittaa lykkäystä. Diabeetikkojen sijoittamisessa E-luokkaan ei kyllä
oikein ole järkeä, koska kysymyksessä on parantumaton sairaus.

Nykyään diabeetikot voivat kuitenkin joissakin joukko-osastoissa
(ainakin ViestiR) palvella A-luokassa, jos hoitotasapaino on hyvä ja
terveydentila muuten sallii palveluksen. Lisäksi edellytetään, että
diabeetikko itse haluaa varusmiespalveluksen suorittaa. Käytännössä
ylivoimaisesti suurin osa diabeetikoista siis sijoitetaan edelleenkin
D-luokkaan.

Ensimmäiset diabeetikot astuivat palvelukseen muistaakseni
saapumiserässä 2/00, ja kokeilusta on ilmeisesti saatu hyviä kokemuksia.

--
Antti Palsola -- Antti....@iki.fi -- www.iki.fi/~apalsola/

Markus Jansson

"Hannu Haveri" <hannu....@mbnet.fi> wrote in message

> Mitä asioita voi olla A-luokkaan pääsemisen esteenä?

Vahvat silmälasit. Muistaakseni raja menee jossakin +/- 6 luokassa.
Itselläni on -7 ja aikoivat laittaa B-mieheksi kutsunnoissa. Pääsin
A-mieheksi mutta sitten joku huomasi intissä mokoman ja päällikkölääkäri
pisti B-mieheksi kesken palveluksen....

Markus

Veikko Vuorinen

Markus Jansson wrote:

> [...]

Piilolaseillahan tilanteen pystyi korjaamaan mikäli muisti käydä etukäteen
lukemassa koulutusohjelmasta kaasuharjoitukset. Uudempi nasse lienee

// Veikko

Jarno Nurminen

Veikko Vuorinen wrote:
> Missä armeija selvittää montako diopteria nenälläsi roikkuu? Ainakin tuo

Alokastarkastukseen kuuluu näöntarkastus. Jossei taulua näe niin voi
olla että on syytä epäillä näön heikkoutta ;)

- Jarno

Hannu Haveri

Onko armejassa mahdollista käyttää piilolaseja? Lueskelin netistä
yhden tyypin armeijapäiväkirjaa ja sen mukaan aamu tai iltatoimiin ei
ole melkein yhtään aikaa. Ei piilareita parissa sekunnissa silmään
saa.

Mikko Ylivakeri

> [...]
> yhden tyypin armeijapäiväkirjaa ja sen mukaan aamu tai iltatoimiin ei
> ole melkein yhtään aikaa. Ei piilareita parissa sekunnissa silmään

Tornihuhuja...
Luuletko, että pojat viettävät 12kk käymättä kertaakaan aamu- tai
iltapesulla.
Kaikki "kassukuninkaat" haluavat vain kertoa kuinka rankkaa ja kovaa oli,
kun ei syömäänkään ehtinyt, saati sitten saniteettitiloissa piipahtamaan.
Pönkittävät omaa egoaan moisilla sotasankaritaruilla. =)

Yksi taistelijan toimintakunnon perusedellytyksistä on
henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen,
joten kyllä siihen aivan varmasti riittää aikaa.
Voit huoletta ottaa piilolinssit mukaan palvelukseen.

--
Mikko

Veikko Vuorinen

Hannu Haveri wrote:

> [...]
> yhden tyypin armeijapäiväkirjaa ja sen mukaan aamu tai iltatoimiin ei
> ole melkein yhtään aikaa. Ei piilareita parissa sekunnissa silmään

No varmasti pitää alokaskaudella vähän kiirettä, mutta voihan sitä herätä vaikka
2 minuuttia aikaisemmin. Nykyään saa piilareita joita voi pitää viikon,
ilmeisesti jopa kuukauden kerrallaan? päässä, joten sellaiset vaan
hankintalistalle.

// Veikko

Veikko Vuorinen

Jarno Nurminen wrote:

> Alokastarkastukseen kuuluu näöntarkastus. Jossei taulua näe niin voi
> olla että on syytä epäillä näön heikkoutta ;)

Joo, setä näyttää taulua ja kysyy minne päin kirjaimen sakarat sojottaa.
Pikkuisen kipristelemällä minäkin suoritin pari kolme ekaa riviä ... jos
olisin tajunnut katsoa taulun läpi ennenkuin käskettiin ottaa lasit pois, niin
ilmeisesti olisin saannut vielä rivin pari lisää, riippuen lääkärin sormen
paksuudesta ja erottelukyvystä ;)

// Veikko

petri

> [...]
> tarkoittaa lykkäystä. Diabeetikkojen sijoittamisessa E-luokkaan ei kyllä
> oikein ole järkeä, koska kysymyksessä on parantumaton sairaus.

No niinhän se olikin... Siis D-luokka.

--
-Petri

Hannu Haveri

Niinsiis niitä samoja voi käyttää kuukauden, mutta mieluiten 12 tuntia
vuorokaudessa ja yöksi ainakin pois. On niitä olemassa jotain mitä voi
varmaan pitää koko ajan, mutten sitten tiedä niistä.

Rauhala Kalle

Itselleni tuossa tarkastuksessa sain oikean silmän lukemaksi pelkän
viivan, kun en nähnyt edes isointa merkkiä (eikä ollut mitään syytä
huijata opettelemalla taulua ulkoa). Ei vaikuttanut
palveluskelpoisuusluokkaan (A). Optikolle kyllä käskettiin.
Palveluspaikkana oli siis ViestiR.

--
KR
"4 or 5 guys with assault rifles can always kill something."

Riku Sipilä

Veikko Vuorinen

Hannu Haveri wrote:

> Niinsiis niitä samoja voi käyttää kuukauden, mutta mieluiten 12 tuntia
> vuorokaudessa ja yöksi ainakin pois. On niitä olemassa jotain mitä voi
> varmaan pitää koko ajan, mutten sitten tiedä niistä.

Tapasinpa tuossa kesällä erään neitosen joka piti (ainakin) kolme päivää piilolaseja
yhtä soittoa päässä.Sillä oli jokin pakettikin mukana josta sai tankata englanniksi
noita pitoaikoja, en nyt muista mikä oli maksimi. Vesipitoisuus noissa piilomuoveissa
oli kuulemma todella korkea, joten hengittävät hyvin.

// Veikko

Juha Aaltonen

Riippumatta siita, kuinka moninkertaisesti haluaa ylittaa optikon ja
piilolinssivalmistajan suosituksen piilarien yhtajaksoiseta kayttoajasta,
vaittaisin etta aihe on valtavan triviaali. Mun uskomukseni mukaan prillit
on taistelunkestavyydeltaan edelleen helevetin paljon piilareita
napparammat.

Lasit voivat rikkoontua, hukkua, naarmuuntua, sumentua ja niita tosiaan on
hankala kayttaa (uudenkin) nassen kanssa. Silti, piilarien kayton
edellyttamaa hygieniaa tai edes puolittain roskatonta ymparistoa voi olla
metsassa vaikea loytaa.

Eri asia sitten on, jos nakee intin sarjana kasarmilla tai joskus ulkosalla
toimitettavia outoja toimenpiteita, joiden tarkoituksena on vain paasta
varusmiesajasta lapi - sen sijaan etta nakisi intin paikkana, jossa
opetellaan valmiuksia oman tehtavan hoitamiseen teoreettisessa (vaan ei
tietenkaan toivottavassa) SA-tilanteessa siihen liittyvine rajoituksineen.
Kuten piilolinssien ja tarpeellisten litkujen saatavuus vs. uusien
muovilinssien saatavuus.

Joo. Kyse on siis mun uskomuksestani. Saapi olla eri mielta, jo pelkastaan
keskustelun vuoksi.

Juha Aa.

Vuorinen

Juha Aaltonen wrote:

> Riippumatta siita, kuinka moninkertaisesti haluaa ylittaa optikon ja
> piilolinssivalmistajan suosituksen piilarien yhtajaksoiseta kayttoajasta,
> vaittaisin etta aihe on valtavan triviaali.

Tässä paketissa kylläkin luki kolmannella kotimaisella että useiden
vuorokausien yhtäjaksoiseen käyttöön

> Mun uskomukseni mukaan prillit
> on taistelunkestavyydeltaan edelleen helevetin paljon piilareita
> napparammat.

En kiistä. Nassen kanssa vaan piilarit sattuvat olemaan yliveto.

> [...]
> hankala kayttaa (uudenkin) nassen kanssa. Silti, piilarien kayton
> edellyttamaa hygieniaa tai edes puolittain roskatonta ymparistoa voi olla

No järjestely kysymys ... pestyä saa aina ja aineita mahtuu mukaan. Pakkanen se
taitaa olla pahin, piilolasipurkki jäässä =)

> [...]
> tietenkaan toivottavassa) SA-tilanteessa siihen liittyvine rajoituksineen.
> Kuten piilolinssien ja tarpeellisten litkujen saatavuus vs. uusien

Käsittääkseni noita piilolaseja myydään nykyään satseina joissa voi olla
useampi kymmenen paria uusia linssejä. Ainakin itse olen aina joutunut
optikolla odottamaan päivän pari kun ovat hioneet linssit. Litkuja saa muuten
ilman reseptiä joka silmälasiliikkeestä. Enkä näe edelleenkään armeijaa
"sarjana toimenpiteitä". Kyse nyt sattui olemaan siitä että rillipäät ovat
nasserastilla kusessa, IMHO.

> Joo. Kyse on siis mun uskomuksestani. Saapi olla eri mielta, jo pelkastaan
> keskustelun vuoksi.

Hmm, tiedä nyt olinko eri mieltä, mutta ainakin keskustelu elää.

// Veikko

Juha Aaltonen

In article <3B7CFAC3...@ratol.fi>, Vuorinen <vvuo...@ratol.fi> wrote:

>En kiistä. Nassen kanssa vaan piilarit sattuvat olemaan yliveto.

Hehe, kerro mulle siita: ma olen ollut siella, ma olen tehnyt sen ja siihen
meni sen verran aikaa, etta olisin voinut vaikka hankkia tapahtumasta
kertovan t-paidan...

> [...]
>optikolla odottamaan päivän pari kun ovat hioneet linssit. Litkuja saa muuten
>ilman reseptiä joka silmälasiliikkeestä.

Niin, viittasin talla enemmankin sellaisiin sotatalouden kummastuksiin, etta
noita piilareita, joita mullakin on tuossa laatikossa valmiissa suoraan
hyllysta ostetussa isossa laatikossa 180 paria, ei kylla ole sitten enaa
hyllyssa kaikkia vahvuuksia joka kylassa, kun pilliin vihelletaan.
Tuontitavaroissa aika monet muut menevat sitten etusijalle. Ja varsinkaan
noita ei sitten kai jaeta sopan ohessa sinne asemiin?

Sen sijaan, vaikka niita muovilinsseja sitten joutusikin odoettelemaan
pidempaankin kuin tuon yhden paivan, vaitan, etta uusien prillien tarve, tai
pelkka huoltotarve, on murto-osia niista resursseista, mita
piilolasitaistelijan pitamiseen taistelukuntoisena kuluu.

Vaitteesi pitaa kutinsa, nasserastilla on rillien kanssa vaikeampaa. Mutta
jos on rillimies (tai nainen), kandee se homma opetella silti. Ainakin jos
vaihtoehtona on kiertaa ongelma kikkailemalla piilarien kanssa ja nain
valttaa oppimasta oikeat toimintatavat ja rutiinit, jos niita joskus
tarvitsisi.

Juha Aa.