Naisille ylimääräistä ajoharjoitusta

Pertti Koivisto

Autokouluissa, ja ajotutkinnoissa tulisi naisille antaa ylimääräistä
harjoitusta parkkipaikalle pysköinnissä. Siellä tapahtuvat enimmät
peltirypyt. Samoin autosta tulisi tulla varovasti, ettei lyö ovea
viereiseen autoon. Liukkaus ja tarkkaavaisuus tulisi huomioida. Suurin
osa parkkipaikkakolareita on naisten tekemiä.

Asko Ikävalko

Pertti Koivisto wrote:
> Autokouluissa, ja ajotutkinnoissa tulisi naisille antaa ylimääräistä
> harjoitusta parkkipaikalle pysköinnissä.

Ai miten niin? :D
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LKliDlqGpKA

> Samoin autosta tulisi tulla varovasti, ettei lyö ovea
> viereiseen autoon.

Jotkut parkkiruudut on niin kapeita, että joudun väkisinkin ovellani
nojaamaan naapurin oveen, joskus melko tukevastikin. Useimmiten laitan
sormet väliin, se estää peltivahingot ja minulla säilyy näppituntuma
siitä kuinka kovaa oikeastaan tulikaan nojattua siihen naapurin oveen.

> Suurin
> osa parkkipaikkakolareita on naisten tekemiä.

Voi olla, mutta tuskin suhdeluku ainakaan sen synkempi on kuin 60/40 ?
Kyllä miehetkin osaavat, varsinkin jos parkkeeraminen tapahtuu hyvin
kiireisesti asenteella "kyllä minä osaan".

-Asko

Teemu Uusi-Esko

Ei se ole pissavehkeiden mallista kiinni miten pysäköinti sujuu. Totta
on että monessa perheessä mies on se ensisijainen kuski mutta toisaalta
tiedän naisia jotka ajavat autoa, jopa isoa ja kahdella perävaunulla,
paremmin kuin keskimääräinen ryhmän lukija. Eräskin henkilö, jonka
tarpeen tullen ja mahdollisuuksien salliessa, ottaisin ensimmäisten
joukossa töihin, on nainen. Eikä muuten häviä poskensoitossa kikkelillä
varustetuille äijille, ei koskaan.

-Teemu-

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

(Perttifollareista .liikenne jätetty)
Tilastollisesti kyllä naisten onnettomuudet ovat juuri noita pieniä
kolhimisia. Mutta nämä eivät aiheuta henkilövahinkoja.
Tilastollisesti miesten onnettomuudet aiheuttavat enemmän vammoja
ja kuolinuhreja. Eikö olisi tärkeämpää keskittyä näihin?

--
Kaj

Jukka Töyrylä

"Teemu Uusi-Esko" <uusi...@iki.finvalid> kirjoitti viestissä
Näinkin.
Sitäpaitsi vain muutama päivä ennen Pertin postausta julkaistiin joku
tutkimus, minkä mukaan Pertti on väärässä:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201203132783

Aikanaan työpaikan ruokala oli viinakauppaa vastapäätä ja perjantaisin
tahtoi ruokatunti mennä aina pitkäksi, kun piti jäädä seuraamaan jonkun
parkkeerausyritystä.
En tiedä sitten olivatko ne miehet, joiden taskuparkkeeraus kesti minuutteja
ja auto silti jäi joko kadulle tai jalkakäytävälle tai poikittain niin
kännissä vai oliko alkoholin pitkäaikainen käyttö vaikuttanut
tilanhahmotuskykyyn vai mikä, mutta poikkeuksetta päivän huumoripläjäys oli
miesten aikaansaama.

--

Jukka T
http://faq.varas.to/

Asko Ikävalko

Teemu Uusi-Esko wrote:
> naisia jotka ajavat autoa, jopa isoa ja kahdella perävaunulla, paremmin
> kuin keskimääräinen ryhmän lukija.

Joo. Vaikka pelkällä B-kortillakin saan pieniä maitokärryjä vedellä
perässä, niin peileistä peruuttaminen sellaisella "yhdistelmällä" ei
kyllä onnistu viittä metriä pidemälle. Jos kärry on niin matala, että
sen yli voi tähystää takaikkunan kautta, niin homma sujuu jo paljon
paremmin.

En tiedä, olisiko kahden kärryn peruuttaminen helpompaa, kun silloin
pyöriä käännellään samaan suuntaan kuin ilman kärryä?

-Asko

Teemu Uusi-Esko

Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa. Toisaalta nuo henkilöautojen
peräkärryt ovat lyhyytensä vuoksi niin hätäisiä, että se luo oman
haasteensa peruuttamiseen. Aikanaan ajoin puoliperävaunuyhdistelmää ja
eräänä päivänä piti hakea jokin mööpeli kotiin, joten lainasin tutulta
kevytperävaunua. Kaverini naureskeli kun peruutin yhdistelmää, että
niin oliks sulla joku rekkakortti muka, kun se ei aluksi ottanut
luonnistuakseen. Syynä oli lähinnä se, että normaali puoliperävaunu
(!!rekka!!) on pidempänä käytökseltään rauhallisempi.

-Teemu-

Juhani Varemo

> Harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa. Toisaalta nuo henkilöautojen
> peräkärryt ovat lyhyytensä vuoksi niin hätäisiä, että se luo oman
> haasteensa peruuttamiseen.

Pahimmillaan ne ovat aivan mahdottomia. Kerran jouduin tutustumaan
pikkuruiseen sellaiseen, jonka lava oli suurin piirtein 1x1 metriä ja aisaa
metri.

Sitä ei mataluutensa vuoksi nähnyt korkeaperäisen auton takaikkunasta, eikä
kapeutensa vuoksi peileistä. Tai näkihän sen sitten kun se oli jo niin
linkussa ettei vetäjän ketteryys enää riittänyt sen oikaisemiseen.

Tulin siihen tulokseen, että helpointa oli napata kärry irti, ja kääntää se
käsivoimin ja liittää uudelleen autoon.

Asiasta aasinsiltaan...
Miksiköhän muuten henkilöautojen pakkivaihteet ovat lähes järjestään niin
tolkuttoman vauhdikkaita? Jos joutuu peruuttamaan auton kykyihin nähden
raskasta kärryä vaikka ylämäkeen ja tarkkaan paikkaan, niin siitä tulee
väkisin melkoista kytkimen rääkkäämistä ja voimakin tahtoo loppua. Puolet
hitaampi välitys auttaisi huimasti.

<juhani>

Asko Ikävalko <ikaval...@poista.pp.inet.fi.invalid> writes:

> En tiedä, olisiko kahden kärryn peruuttaminen helpompaa, kun silloin
> pyöriä käännellään samaan suuntaan kuin ilman kärryä?

Ei tartte edes kahta kärryä, jo pelkästään ns. täysperävaunu (eli
sellainen, jossa on kääntyvät etupyörät) on jo huomattavasti vaikeampi
kuin tuollainen yhden (no jossain tapauksisa kahdennetun) akselin
vaunu.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Otto J. Makela

Jälleen kerran, katsokaa minne kaikkiin ryhmiin mielenterveyskuntoutuja
kummalliset löpinänsä alunperin kirjoitteli ja rajatkaa aiheen mukaan.

Followup-to: sfnet.keskustelu.liikenne
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

Baggie

On 1 huhti, 02:48, Teemu Uusi-Esko wrote:

> Ei se ole pissavehkeiden mallista kiinni miten pysäköinti sujuu.

Rohkenen olla eri mieltä. Naisille on liian monta kertaa väitetty alle
15 cm "mittatikkua"
20 senttiseksi. 20 cm on tunnetusti se matka mitä lähemmäs toisen
auton kylkeä tai
puskuria ei saisi mennä.