Taxien sähköistäminen

1 view

Pertti Koivisto

Nyt kun olemme liikenne ryhmässä päässeet yksimielisyyteen bussi ja
raskaanliikenteen sähköistämisen hyödyllisydestä, voidaan avata sama
keskustelu taxien osalta. Matkustusmukavuus, mm. pienempi tärinä,
suurenee merkittävästi. Akkuja tarvitaan vähemmän, mutta moderi LI
ioni akku tarjoaa mahdollisuuden. Tehoa tarvitaan n 60 hv.

P.V.

"Pertti Koivisto" kirjoitti
viestissä:b00b432e-fb81-4c03...@i25g2000vbt.googlegroups.com...
Mitä tarkoittaa tässä, että "tehoa tarvitaan 60 hv"? Tarkoittaako tuo
moottorin enimmäistehoa? Mitoiltaan (ja painoltaan) taksiksi sopiva auto,
jossa olisi tuon tehoinen polttomoottori, olisi liikenteessä
hengenvaarallinen tientukko. Sen sijaan saman tehoisessa sähkömoottorissa
varmaan on enemmän vääntöä, joka korvaa jonkin verran tehon puutetta, mutta
onko ero todella noin suuri?

Vai alettiinko tuossa nyt laskea tarvittavaa akkukapasiteettia, ja
oletettiin että akusta otettaisiin ajossa keskimäärin tuon verran tehoa?
Siihen tarkoitukseen luku kuulostaisi suurelta, mutta ehkä siinä on mukana
varmuuskertoimia tai jotain?

Tuosta "akkuja tarvitaan vähemmän" -kohdasta: Fisker Karma näyttäisi
painavan 2,7 tonnia litium-ioniakkuineen (yli tonnin enemmän kuin tavallinen
henkilöauto). Taksikäytössä ei tarvita samanlaista kiihtyvyyttä kuin
tuollaisessa autossa, jonka halutaan tuntuvan urheilulliselta, mutta
taksilla pitäisi vastaavasti päivän aikana saada ajettua enemmän
kilometrejä, joten akuista ei oikein Karmaan verrattuna voisi tinkiä. Koska
Karma on hybridi, siinä on myös polttomoottori, jonka poisjättämisellä
painoa lähtisi jonkin verran, mutta silti minusta näyttää siltä, että niitä
akkuja tarvitaan kyytiin kuitenkin aika paljon.

(Juuri mitäänhän en asiasta tiedä, joten saattoivat olla tyhmiä kysymyksiä
ja ajatuksia, mutta kaipa varmasti vielä nettiin entisten seuraksi
sopivat...)

P.V.

Teemu Uusi-Esko

Yksimielisyyteen emme päässeet emmekä pääse vieläkään.
Taksiliikenteessä käytetään täkäläisillä pienehköillä markkinoilla
paljon melko tavallista, ylemmän keskiluokan tai sitä suurempia
henkilöautoja, joita saa kaupasta. Suomessa on noin 10.000 luvallista
taksiautoa joista merkittävä osa on esteettömiä, kansanomaisesti
invatakseja. Markkinat ovat liian pienet jotta kannattaisi tänne
suunnitella erikseen yksinomaan sähkökäyttöistä taksiautoa. Verrataan
vaikka siihen, että pelkästään New Yorkissa on runsaat 13.000 taksiautoa.

Nykyaikaisilla sähköautoilla pääsee yhdellä latauksella parhaimmillaan
100-150km. Taksin työvuoro on tosi huono ellei kilometrejä kerry
enempää, kohtalainen viikonlopun viisituntinen yöpätkäkin on kaupungissa
helposti tuon verran ja jos sitten ajatellaan maaseututaksin arkipäivään
koulukyyteineen ja muineen, ei 500km ole edes kummallinen suoritus.

En tiedä minkälainen prinsessa olet, mutta nykyautojen moottorin värinät
ovat melko pieniä verrattuna laiminlyödyn tiestömme aiheuttamiin
heilahduksiin. Se asia ei parane autoja sähköistämällä vaan
parantamalla tiestön ylläpitoa - joka valitettavasti taitaa jäädä
haaveeksi rahojen valuessa Kreikkaan. Tänä talvena on
talvikunnossapitokin jo hengenvaarallisen huonossa mallissa.

Autoala kehittelee kyllä vaihtoehtoisia energiamuotoja ja hybridiautot
ovat jo tulleet, esim. Tukholmassa näkee aika paljon Toyota Priusta
taksiautona, myös Turussa on tietääkseni ainakin kaksi. Etenkin
suuressa kaupungissa hybridistä on iloa, mutta jossain Jyväskylän
Korpilahdella se olisi lähinnä itsepetosta.

Valitettavasti tästäkään ei saatu aihetta perustaa Tampereelle
autotehdasta joka tekisi PeKo-merkkisiä sähköautoja.

-Teemu-

Asko Ikävalko

P.V. wrote:
> Mitoiltaan (ja painoltaan) taksiksi sopiva auto, jossa olisi tuon
> tehoinen polttomoottori, olisi liikenteessä hengenvaarallinen tientukko.

Jaa. Mun mielestä takseille riittäis 50 hv pannu, niin eivätpähän pääse
sinkoilemaan niin idioottimaisen pieniin rakoihin kuten nykyisin tekevät.

Mielellään vielä sellainne mylly, mikä sammahtaa joka kuudensissa
liikennevaloissa. Näin sillä ei enää tekisi mieli ollenkaan singahdella
turhan pieniin rakoihin, ettei jää jalkoihin jos kone yskähtää juuri
kriittisellä hetkellä. :) Itse hain tämänkaltaista oppia ajamalla
pari vuotta kaasarikoneisella Saab 900:lla. Siinä oppi sopeuttamaan oman
ajotapansa sellaiseksi, että vaikka kone luovuttaisi keskellä risteystä,
niin kukaan ei silti tule esim. kyljestä sisään. Varsinkin kylmällä
kostealla kelillä ensimmäisten 3 km aikana ei kovin sporttisia lähtöjä
tehty.

-Asko

upsid...@downunder.com

On Fri, 20 Jan 2012 23:23:22 +0200, Teemu Uusi-Esko
<uusi...@iki.finvalid> wrote:

> [...]
>suuressa kaupungissa hybridistä on iloa, mutta jossain Jyväskylän
>Korpilahdella se olisi lähinnä itsepetosta.

Pääkaupunkiseudulla noita on useampia ja liikenne-esteiden
(risteykset, liikennevalot) hybridit ovat tietysti ihan järkeviä
kulkupelejä.

Siltikin yllätyin, miten pitkään Prius kaupunkiajon jälkeen selvisi
muutaman kilometrin maantiejaosta sähköllä ja vasta jyrkässä ylämäessä
bensamoottori lopulta hoiti homman.

Taksiliikenteessä Priuksen kaltainen rinnakkaishybridi on ihan järkevä
ratkaisu.

Jos ajatellaan työmatkaliikennettä yksityisautoilla (pieni
vuorokautinen ajoaika), joku sarjahybridi pientehoisella
vakiokierrosdieselillä (10 hv, 15 kW) voisi olla hyvä ratkaisu.

Mopoauton maksimiteho on 4 kW ja moottoritehoa tarvitaan
liikkeellelähtöjen lisäksi ilmanvastuksen ja vierintävastuksen
voittamiseen. Kaupunkiliikenteessä ajetaan käytännösä mopoauton
nopeuksilla ja sen poikkipinta-ala on samaa luokkaa henkiläauton
kanssa, joten ilmanvastushäviöt eivät ole paljoakaan suuremmat.

Tavallisen henkilöauton mopoautoa suurempi massa tietysti kasvattaa
vierintävastusta samassa suhteessa, muttei katastrofaalisesti.

Kaupunki- ja lähiöasukkaalle pienitehoisenen sarjahybridi (10-15 kW
mutaman kWh akkukapaisteetilla) voisi olla ihan hyvä ratkaisu
päivittäiseen liikkumiseen. Pitkiä mökkimatkoja moottoriteitä pitklin
(ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä) voi tietysti edellyttää hieman
tiuhempien kahvitaukojen pitämistä :-).

upsid...@downunder.com

On Fri, 20 Jan 2012 23:37:55 +0200, Asko Ikävalko
<ikaval...@poista.pp.inet.fi.invalid> wrote:

>Jaa. Mun mielestä takseille riittäis 50 hv pannu, niin eivätpähän pääse
>sinkoilemaan niin idioottimaisen pieniin rakoihin kuten nykyisin tekevät.

Kaupunkilaisena en ole pariin vuosikymmeneen omaa autoa tarvinnut ja
sen takia käytän taksia monta kertaa kuukaudessa (ja ihan selvin
päin:-), enkä ole koskaan pelännyt kuskin ajotapaa tai muutenkaan
pitänyt sitä mitenkään erikoisena ainakaan euroopalaisiin tai
aasialaisiin kaupunkeihin verrattuna.

Jos sujuva kaupunkiliikenne pelottaa noin pahasti, eikö olisi paras
pysytellä susirajan ulkopuolella ?

Asko Ikävalko

upsid...@downunder.com wrote:
> enkä ole koskaan pelännyt kuskin ajotapaa tai muutenkaan
> pitänyt sitä mitenkään erikoisena

Useinkinko vilkuilet takaikkunasta, että kuinka pieneen rakoon kuski
esim. vaihtoi kaistaa? Tai jos kuski ajaa kolmion takaa, niin näetkö
hyvinkin sieltä taksin takapenkiltä, kuinka voimakkaasti
etuajo-oikeutetut joutuivat jarruttamaan välttääkseen kolarin taksin kanssa?

> Jos sujuva kaupunkiliikenne pelottaa noin pahasti, eikö olisi paras
> pysytellä susirajan ulkopuolella ?

Kyllä tosiaan tänäänkin pelotti Helsingissä ajella, kun kaistat ovat
lumen vuoksi normaalia kapeammat ja viikonlopun vuoksi paljon
"turisteja" liikenteessä, mutta silti osa porukasta työntää väkisin
todella ahtaisiinkin rakoihin. Yhdelle soitin torvea ja yksi ohitti
minut sivupeilejä hipoen.

Istuinpa myös ratikassa todistamassa, kun eräs Audi niiasi
paniikkijarrutuksensa vuoksi aika reippaasti. Olympiterminaalilta
kauppatorille päin ratikkakiskon oikealla puolen lienee kesäkelillä yksi
kokonainen kaista, mutta nyt siinä olikin vaan puolikas kaista ja
Audistilta loppui usko kesken, kun meinasi ensin työntää autonsa siihen
rakoon. :)

-Asko

Jukka Töyrylä

"Teemu Uusi-Esko" <uusi...@iki.finvalid> kirjoitti viestissä
> esim. Tukholmassa näkee aika paljon Toyota Priusta taksiautona, myös
> Turussa on tietääkseni ainakin kaksi.

Lahdessa taisi yhdessä vaiheessa olla kolmekin, nyr ei taida olla kuin pari.

Tuo ensimmäinen, ensimmäisen Suomeen tuodun Prius-sukupolven taksi meni
vaihtoon reilut 300 000 ajettuna ilman että siihen oli tehty ensmmäistäkään
korjausta. Kuluvia osia; jarruja, iskareita yms. tietysti oli vaihdeltu
tarpeen mukaan, mutta esim. mitään sähköosia ei, eikä kai seuraavallakaan
ollut ihan heti tarvetta. Viimeksi kun kuulin kolmannen käden juoruja,
alkaisi puoli miljoonaa lähestymään ja hybriditekniikka senkun pelaa.

--

Jukka T
http://faq.varas.to/

Markus Strand

On 21.1.2012 13:11, upsid...@downunder.com wrote:
> [...]
> päin:-), enkä ole koskaan pelännyt kuskin ajotapaa tai muutenkaan
> pitänyt sitä mitenkään erikoisena ainakaan euroopalaisiin tai

Kun vielä pääkaupunkiseudulla tuli taksia käytettyä, niin muutaman
kerran tuli pyydettyä kuskia noudattamaan lakia tai ainakin ajamaan
hieman rauhallisemmin. Lähes 100km/h Mannerheimintiellä oli kaikkein
hurjimpia kokemuksia.

> Jos sujuva kaupunkiliikenne pelottaa noin pahasti, eikö olisi paras
> pysytellä susirajan ulkopuolella ?

Sujuvuus ja vaaratilanteet eivät välttämättä ole sama asia.
Sitä en ymmärrä miksi taksien on niin vaikeaa käyttää suuntamerkkiä
ajoisa joustavan liikenteen aikaansaamiseksi.

++MStr

Rauno Viljanen

Tukholman Slussen on pakko kokea ratin takaa, nelikerroksinen
hannunvaakuna on käsite eurooppalaisessa liikenteessä. Tosin aito se ei
ole enää. Risteys on siistitty kolmikerroksiseksi, ja Slussenin
vieressä kulkee tunneli jolla voi sivuuttaa hannunvaakunan.

Minulla oli auto vuokralla Bangkokissa. Vasemmanpuoleinen liikenne lisää
vain vähän haastavuutta. Mutta vastaantulevien kaistaa voi ajaa kunhan
antaa tilaa mahdollisille vastaantulijoille. Äänitorven on oltava kunnossa.
Koska oma kaistasi on kokonaan tukossa autot perä-perää lähes kiinni
toisissaan, väistä jalkakäytävälle. Jalkakäytävä vetää kohtuullisen
hyvin kunhan osaat soitella torvea. Mutta älä jää käkkimään, koska
ryppyinen linja-auto lähestyy takaa uhkaavasti.

Suojatie on jalankulkijoita varten. Älä ainakaan jumalauta ylitä katua
suojatien ulkopuolelta. Poliisi nimittäin ilmestyy takaa kopaten sinut
käsikynkkään, ja sitten kävelette yhdessä poliisiautoa kohti. Tulee
sakko. Ajoneuvot saavat ajella vapaasti, mutta jalankulkijat ei.

Kaupungissa on reippaasti liikaa takseja. Varsinkin jos mukaan ottaa
sellaisetkin taksit joilla ei ole minkäänlaista taksiajolupaa.
Tavallinen pulliainen saattaa aamulla herättyään suunnitella mitä tekisi
tänään. Hei!.. minähän ajan tänään taksia. Taksiajo tuottaa aika hyvin
kun kaupungissa on paljon liikemiehiä ja turisteja. Noustessasi taksiin
näytät karttaa minne on matka. Sovi hinta. Samassa huomaat äijän
pitelevän thaikielistä karttaa käsissään väärinpäin. Aha.. siis
lukutaidoton.
Niinpä opastat kaveria viittomalla kääntymään risteyksissä. Karttahan
on polvillasi. Hän kääntyy nöyrästi myös kiellettyyn ajosuuntaan.
Toteat ettei hän tunne liikennesääntöjäkään. Huomattuasi liikennemerkin
viitot takaisin ja seuraavasta oikealle. Taksi ihmettelee
toikkarointiasi mutta ajaa palkakseen. Eihän kartasta näy kielletyt
ajosuunnat ja yksisuuntaiset kadut.

Kyllä Suomen kotoinen taksiliikenne on sivistynyttä. Täällä ei tarvitse
pelätä joutuvansa nimettömien taksien kyytiin. Joskin se näkyy myös
hinnassa.