Pummilla pakotettuna?

Asko Ikävalko

Olenkin joskus miettinyt, että mitä jos tarkastajat kiinnostuisivat
matkalipustani juuri siinä vaiheessa, kun olen poistumassa
liikkenvälineestä:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288521179746.html

Itse ilmoittaisin kyllä selvästi, että olen jäämässä tälle pysäkille ja
jos tarkastajat haluavat kanssani asioida, saavat jäädä samalle
pysäkille asiaa setvimään. Ei taida olla ihan luvallista, että
tarkastaja nappaa olkapäästä kiinni ja estää liikennevälineestä poistumisen?

Onko niillä ylipäätään mitään kiinniotto-oikeutta, jos minua ei
huvittaisi jäädä siihen pysäkillekään asiaa selvittämään, vaan lähtisin
kävelemään?

-Asko

Jukka K. Korpela

2012-12-03 23:07, Asko Ikävalko kirjoitti:

> Ei taida olla ihan luvallista, että
> tarkastaja nappaa olkapäästä kiinni ja estää liikennevälineestä
> poistumisen?

Itse asiassa on, ellet esitä voimassaolevaa matkalippua tai
henkilötodistusta.

> Onko niillä ylipäätään mitään kiinniotto-oikeutta, jos minua ei
> huvittaisi jäädä siihen pysäkillekään asiaa selvittämään, vaan lähtisin
> kävelemään?

On:

”Tarkastajalla on oikeus ottaa kiinni ilman asianmukaista matkalippua
oleva matkustaja, joka ei luotettavasti selvitä henkilöllisyyttään.
– –
Jos matkustaja koettaa vastarintaa tekemällä välttää kiinni ottamisen, –
– tarkastajalla on oikeus käyttää sellaisia toimenpiteen suorittamiseksi
tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun
otetaan huomioon tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan
vaarallisuus, käytettävissä olevat voimavarat sekä muut tilanteen
kokonaisarvosteluun liittyvät seikat.”

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta, 11. §,
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790469#e-11

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Vale Jopo

"Jukka K. Korpela" <jkor...@cs.tut.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
>
> ”Tarkastajalla on oikeus ottaa kiinni ilman asianmukaista matkalippua
> oleva matkustaja, joka ei luotettavasti selvitä henkilöllisyyttään.

Mutta kun näillä oli asianmukainen matkalippu.
Saavatko muka ottaa sellaisenkin kiinni?

Asko Ikävalko

Jukka K. Korpela wrote:
> Itse asiassa on, ellet esitä voimassaolevaa matkalippua tai
> henkilötodistusta.

Entäs tuollaisessa tilanteessa, kun tytöt olivat tekemässä Helsingin
sisäistä matkaa, mutta tarkastajan kiinnioton ja asian selvittelyn
jälkeen löysivätkin itsensä palelemasta Tikkurilan asemalta. Millaisia
korvauksia tytöt voisi hakea menetetystä työajasta, pakkasessa
kärvistelystä ja turhaan ostetusta seutulipusta?

-Asko

Jukka K. Korpela

2012-12-04 21:58, Asko Ikävalko kirjoitti:

> [...]
> korvauksia tytöt voisi hakea menetetystä työajasta, pakkasessa
> kärvistelystä ja turhaan ostetusta seutulipusta?

Tämähän riippuu hiukan siitä, mitä on tapahtunut. Siitä on osapuolten
epäselviä kuvauksia, jotka ovat kulkeneet toimittajien kautta ja siten
todennäköisesti muuntuneet.

Todennäköisimmiltä vaikuttaa, että tytöt rupesivat pelleilemään, kun
heitä vaadittiin esittämään matkalippunsa. Seuraamukset menevät siinä
tapauksessa ihan heidän omaan piikkiinsä.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Asko Ikävalko

Jukka K. Korpela wrote:
> Todennäköisimmiltä vaikuttaa, että tytöt rupesivat pelleilemään, kun
> heitä vaadittiin esittämään matkalippunsa.

No tytöt on tyttöjä ja toimittajat on toimittajia. Minä en ole
kumpaakaan, joten palataanpa alkuperäiseen kysymykseeni:

[...]

Eli jos ihan yhteishengessä ilman mitään karkaamisaikeita pyydän
tarkastajia jatkamaan keskustelua kanssani pysäkille, niin eikö se
kuuluisi enemmän heidän työnkuvaansa astua liikennevälineestä ulos ja
jatkaa ratsioitansa sitten seuraavassa liikennevälineessä kun ovat minun
kanssa asiat saaneet selväksi? Minun työnkuvaani ei näet kuulu reissata
julkisilla edestakaisin koko päivää, jos jonkun toisen ihmisen syystä
missaan oman pysäkkini!

No lakitekstinhän jo copypastesitkin, joten ehkä tätä asiaa pitäisi
kysyä ennemminkin HSL:ltä, että minkälaiset työohjeet ovat tarkastajille
antaneet. Toisaalta ymmärrän kyllä senkin pointin, että kyseessä on myös
tarkastajien työturvallisuusasia, eivätkä välttämättä uskalla jäädä
syrjäiselle pimeälle pysäkille asiaansa toimittamaan.

-Asko

Jukka K. Korpela

2012-12-04 22:59, Asko Ikävalko kirjoitti:

> [...]
> pysäkille asiaa setvimään. Ei taida olla ihan luvallista, että
> tarkastaja nappaa olkapäästä kiinni ja estää liikennevälineestä

Kuten mainitsin, on luvallista.

> Eli jos ihan yhteishengessä ilman mitään karkaamisaikeita pyydän
> tarkastajia jatkamaan keskustelua kanssani pysäkille, niin eikö se
> kuuluisi enemmän heidän työnkuvaansa astua liikennevälineestä ulos

Ei, eikä heidän tehtävänään ole harrastaa keskustelua, vaan tarkastaa
matkaliput. Matkalipun näyttämiseen menee varmaan lyhyempi aika kuin
keskustelun ehdottamiseen, saati keskustelun käymiseen.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Jouni Nordlund

"Vale Jopo" <bödöki...@halai.fi> kirjoitti
viestissä:k9j9lk$414$1...@dont-email.me...
Sit mennään päätepysäkin kautta takaisin mihin oli tarkoitus. Artisti ei
maksa.

Asko Ikävalko

Jukka K. Korpela wrote:
> Matkalipun näyttämiseen menee varmaan lyhyempi aika kuin
> keskustelun ehdottamiseen, saati keskustelun käymiseen.

Joskus se on noinkin. Mutta jos matkalippu on syvällä talvitakin
povitaskussa parin vetoketjun takana ja molemissä käsissä painavat
kantamukset ja paksut rukkaset, niin silloin se lipun näyttäminen vasta
pysäkillä olisi kätevämpää kuin liikennevälineen ovea tukkien.

Toki asia voidaan hoitaa niinkin, että minä astun kantamuksineni siihen
pysäkille, sitten kaivan rauhassa lipun taskusta ja tarkastajat seisovat
siellä liikennevälineen lämmössä ja valossa. Heidän murheekseen jää
liikennevälineen pitäminen paikoillaan riittävän kauan, että ehtivät
lippuni nähdä.

-Asko

Jukka K. Korpela

2012-12-04 23:39, Asko Ikävalko kirjoitti:

> [...]
> siellä liikennevälineen lämmössä ja valossa. Heidän murheekseen jää
> liikennevälineen pitäminen paikoillaan riittävän kauan, että ehtivät

Heillä ei ole valtuuksia eikä velvollisuutta pitää liikennevälinettä
paikoillaan. Sen sijaan heillä on valtuudet ottaa sinut kiinni, jos
yrität poistua esittämättä matkalippua, kun sitä vaaditaan.

Asian voit hoitaa niin, että kun huomaat tarkastajien tulleen
liikennevälineeseen ja aiot poistua seuraavalla pysäkillä, otat
matkalipun esille istuessasi mukavasti omalla paikallasi. Ja sitten
esität sen ilman ongelmia.

Tietenkään sinulla ei ole siihen velvollisuutta. Mutta sinulla on
velvollisuus esittää matkalippu vaadittaessa, joten siihen on viisasta
varautua. Jos ei varaudu, niin voi seurata hankaluuksia, joista ei
varsinaisesti voi syyttää muita kuin itseään.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

kare pietilä

Asko Ikävalko kirjoitti:
> [...]
> kantamukset ja paksut rukkaset, niin silloin se lipun näyttäminen vasta
> pysäkillä olisi kätevämpää kuin liikennevälineen ovea tukkien.

Tyhmyydestä sakotetaan. Mikä hitto pakottaa piilottamaan sen lipun
johonkin vaatetuksen syövereihin kun sen nopea esille saaminen on
nimenomaan oman edun mukaista?

Matkalippukalabaliikista ei puutu enää kuin se, että tyttöjen isä
astuu esiin ja kertoo mitä oikeasti tapahtui.

Asko Ikävalko

Jukka K. Korpela wrote:
> [...]
> liikennevälineeseen ja aiot poistua seuraavalla pysäkillä, otat
> matkalipun esille istuessasi mukavasti omalla paikallasi. Ja sitten

Palataanpa taas muutama viesti taaksepäin, eli ketjun aloitusviestiini:

"mitä jos tarkastajat kiinnostuisivat matkalipustani juuri siinä
vaiheessa, kun olen poistumassa liikkenvälineestä"

Joskus ahtaassa junassa on etukäteen mahdoton huomata tarkastajien
häärivän viereisellä vaunuosastolla. Tai sitten saattavat tulla ovella
vastaan, eli kun itse olen jäämässä pois kyydistä, niin tarkastajat
juuri nousevat kyytiin.

Käytännössä en ole vielä itse tämmöiseen ongelmatilanteeseen joutunut,
mutta ihan noin niinkuin teoriassa halusin asiaa pohtia. Jukan
copypasteama lakipykälä riittää minulle, en jaksa tätä ketjua enempää
jauhaa.

-Asko

Jukka K. Korpela

2012-12-05 20:37, Asko Ikävalko kirjoitti:

> "mitä jos tarkastajat kiinnostuisivat matkalipustani juuri siinä
> vaiheessa, kun olen poistumassa liikkenvälineestä"

Sehän ei olisi kovin erikoista siihen nähden, että pummilla matkustavat
usein yrittävät poistua liikennevälineestä, kun ovat huomanneet tarkastajan.

> [...]
> häärivän viereisellä vaunuosastolla. Tai sitten saattavat tulla ovella
> vastaan, eli kun itse olen jäämässä pois kyydistä, niin tarkastajat

Niin. Ja sitten kun he pyytävät (lakisääteiselle oikeudella vaativat)
matkalippusi nähdäkseen, on lähinnä sinun ongelmasi, jos se on sinulla
jossakin hankalasti löydettävissä paikassa.

> Käytännössä en ole vielä itse tämmöiseen ongelmatilanteeseen joutunut,

Lippujen tarkastuksen ongelmatilanteita esiintyy käytännössä harvemmin
kuin teoriassa.

Ainoa minun eteeni sattunut ongelmatilanne oli, kun olin menossa
metroon, tapani mukaan vain kävellen läpi, koska lippuni oli jo
”leimattu”, ja lipuntarkastaja käski näyttää lippua laitteelle. Tässäkin
oli kyseessä lähinnä hämmennykseni siitä, että tarkastus tehtiin sillä
tavoin eikä tarkastajan laitteella. Asiaan saattoi vaikuttaa se, että
tarkastaja ei tehnyt selväksi, että oli tarkastamassa matkalippuja ja
halusi tehdä sen tällä tavalla.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/