010101-0101

Markku-Juhani Saarinen

Moi,

Jäin vain miettimään, syntyiköhän eilen tyttölasta henkilötunnuksella
010101A0101 ? :-)

(Kyllä, viimeinen merkki on oikein laskettu ja 2000-luvulla käytetään
A-kirjainta. Tyttölapsi on kyseessä koska 010 on parillinen luku.)

- mj

Markku-Juhani O. Saarinen <mj...@jyu.fi> University of Jyväskylä, Finland

Lea Viljanen

Markku-Juhani Saarinen wrote:

> [...]
>
> (Kyllä, viimeinen merkki on oikein laskettu ja 2000-luvulla käytetään
> A-kirjainta. Tyttölapsi on kyseessä koska 010 on parillinen luku.)

Tosin minulla on lievä epäily, että tuolle sotulle on tehty
muitakin muutoksia kuin pelkkä A-merkki. Nimittäin aika
monella tuntemallani tämän vuoden lapsella on se sotun
loppuosa kummallisen suuri (esim. omallani ...A5XXX).
Tämä näin täysin epätieteellisenä havaintona.

Tietääkö joku? (Mitä, voiko intttternetissä olla TIATOA?)

--
Lea "LadyBug" Viljanen
lad...@iki.fi

Timo Kajava

Ainakaan pari vuotta sitten ei sotua saanut näin nopeasti, vaan vasta
kun kelakortti kolahti postiluukusta (mihinkä meni muutama viikko).
Sairaalassa oli kyllä sotun näköinen tunnus "syntymäaika-XXXX", mikä
tuli muutaman tunnin kuluttua syntymästä, mutta se ei ole sotu.

--
T.K.

Remove ROSKAESTO if you reply...
Timo.Kajava @ Netsonic.fi

CatLand

Markku-Juhani Saarinen wrote:

> Jäin vain miettimään, syntyiköhän eilen tyttölasta henkilötunnuksella
> 010101A0101 ? :-)

Aloita mietintä vaikkapa tarkistamalla, tuottaako tuon hetun
viimeistä numeroa edeltävä osa tarkistusmerkiksi 1.
(Tarkistusmerkin laskentaohjeet löytyvät varmaan netistä.
URL:ia en jaksa kaivaa esille.)

---C.

Markku-Juhani Saarinen

CatLand <cat...@jippii.fi> wrote:

[...]

Johan minä alkuperäisessä mailissa sanoin että se on. Itse leikkasit
sen pois.

: (Tarkistusmerkin laskentaohjeet löytyvät varmaan netistä.

: URL:ia en jaksa kaivaa esille.)

Opeta isääs .. :-)

Timo Hyvonen

Lea Viljanen <Lea.Vi...@iki.fi> writes:

> Tosin minulla on lievä epäily, että tuolle sotulle on tehty

hetulle

pilikku :)

t. Timo

Miina ja Janne

Ainakin silloin kaksi vuotta sitten, kun oma lapseni syntyi, hänellä oli
alkuun epävirallinen hetu, (muodostettiin syntymäajasta ja etu ja sukunimen
alkukirjaimista, sekä siitä, kuinka mones tämä lapsi oli sinä päivänä) joka
sitten tytön ollessa noin 3 kk ikäinen , muutettiin ihan oikeaksi, joten
eiköhän tämä käytäntö ole vieläkin voimassa.

miina
"CatLand" <cat...@jippii.fi> kirjoitti viestissä

Outi-Kaisa Ollikainen

Miina ja Janne wrote:

> [...]
> sitten tytön ollessa noin 3 kk ikäinen , muutettiin ihan oikeaksi, joten
> eiköhän tämä käytäntö ole vieläkin voimassa.

Vuonna -98 maaliskuussa tyttären hetu oli kotona odottamassa kirjekuoressa
siinä vaiheessa kun muutama päivä synnytyksen jälkeen tulimme kotiin
Helsingissä. Jäin oikein kummastelemaan, että näinkö ripsakkaan se käy,
nimenkin tyttöparka sai vasta toukokuussa. Numerointia ihmettelin minäkin,
eihän maaliskuun lopussa syntynyt tyttö voi olla n. 300:s (hetu alkaa 6:lla)
vuoden alusta eikä sen päivän sisälläkään.

-O<-

Sakari Nuutinen

Kokeilepa laskea uudelleen!

Jaa luku 10101010 luvulla 31 ja katso, mitä jää jakojäännökseksi. Ei
taida olla tarkistusmerkki numero 1, vaan eräs kirjain.

Sakke

Markku-Juhani Saarinen

: Markku-Juhani Saarinen wrote:
:>
:> Moi,
:>

Sakari Nuutinen <sakari....@sonera.com> wrote:

: Kokeilepa laskea uudelleen!

: Jaa luku 10101010 luvulla 31 ja katso, mitä jää jakojäännökseksi. Ei
: taida olla tarkistusmerkki numero 1, vaan eräs kirjain.

Kyllä se on yksi; 010101010 = 325839 * 31 + 1

nimim. matematiikan pääaineopiskelija

Jarmo Niemi

On Wed, 03 Jan 2001 08:15:37 GMT, Sakari Nuutinen
<sakari....@sonera.com> wrote:

>Kokeilepa laskea uudelleen!
>
>Jaa luku 10101010 luvulla 31 ja katso, mitä jää jakojäännökseksi. Ei
>taida olla tarkistusmerkki numero 1, vaan eräs kirjain.

Pahoin pelkään että:

[jarnie]$ dc
10101010 31 % p
1

... on ykkönen. Saman tuloksen se taskulaskinkin antoi.

(eli ylhäällä on käytetty Linuxin (yms. vast) dc laskinta
laskemaan 10101010/31 jakojäännös)
--
Jarmo Niemi, jar...@utu.fi, http://www.utu.fi/%7Ejarnie/

Miina ja Janne

Meillä vaikutti varmaankin se, että tyttö syntyi 12 viikkoa etuajassa. Tai
en minä tiedä, mutta joka tapauksessa se virallinen hetu tuli vasta
marraskuussa, kun oltiin "jo" päästy kotiin kolmen kuukauden
sairaalassaoloajan jälkeen,
miina

CatLand

> [...]

> : viimeistä numeroa edeltävä osa tarkistusmerkiksi 1.
>
> Johan minä alkuperäisessä mailissa sanoin että se on. Itse leikkasit

Ok, luin huolimattomasti ja laskin tuon itsekin. 1 näyttäisi olevan oikein.

> : (Tarkistusmerkin laskentaohjeet löytyvät varmaan netistä.
> : URL:ia en jaksa kaivaa esille.)
>
> Opeta isääs .. :-)

Eikun mä oon jo niin vanha, ettei pää enää toimi.. :-)

---C.

CatLand

Miina ja Janne wrote:

> [...]
> sitten tytön ollessa noin 3 kk ikäinen , muutettiin ihan oikeaksi, joten
> eiköhän tämä käytäntö ole vieläkin voimassa.

Oma skidini syntyi v. 2000, ja alkuun oli myös eri "hetu".
Oikea taisi kolahtaa postiluukusta viikon tai parin kuluttua
syntymästä.

Miten tuo epävirallinen "hetu" muuten on mahdollista muodostaa
osaksi _etu_nimestä? Eihän lapsella syntyessään nimiä vielä ole.
Vai äidin etunimen alkukirjaimestako se tulee?

---C.

Kerttu Pollari-Malmi

CatLand <cat...@jippii.fi> writes:

> Oma skidini syntyi v. 2000, ja alkuun oli myös eri "hetu".
> Oikea taisi kolahtaa postiluukusta viikon tai parin kuluttua
> syntymästä.

Käsittääkseni tuo epävirallinen hetu on vain synnytyssairaalan
ATK-järjestelmien vuoksi. Jos vauvasta joudutaan ottamaan esim. veri-
näytteitä, sujuu niiden käsittely sairaalan järjestelmissä sutjakasti,
kun vauvalla on epävirallinen hetu, jota järjestelmässä voidaan
käyttää oikean hetun tilalla.

Kaksi ensimmäistä lastani syntyivät vuosina -94 ja -95. Silloin virallisen
hetun sai vasta parin viikon päästä kasteesta, kun lapsen sairaus-
vakuutuskortti tuli postissa. Kolmas lapseni syntyi -98. Silloin systeemi
oli muuttunut. Muutaman päivän päästä syntymästä postissa tuli kastepa-
pille annettava rekisteröintilomake, johon hetu oli merkitty jo
valmiiksi. (Rekisteröintilomake tuli kyllä kahdelle ensimmäisellekin
lapselle, mutta silloin siinä ei ollut hetua.)

Kerttu Pollari-Malmi

Sakari Nuutinen

> [...]
> : taida olla tarkistusmerkki numero 1, vaan eräs kirjain.
>
> Kyllä se on yksi; 010101010 = 325839 * 31 + 1

Sorry - niinpä näyttää olevankin. Kokeilin pitkästä aikaa käsin
jakokulmassa ja tietenkin piti tehdä virhe (ja jättää tarkistuslaskenta
tekemättä).

Mahtaakohan tämä tyttö (jos tämä hetu nyt kellekään on annettu) isompana
muistaa hetunsa? :-)

Siitä hyvitykseksi tässä linkki hetun ja muidenkin tunnusten
laskentaohjeisiin:

http://koti.mbnet.fi/~thales/tarkmerk.htm#hetu1

Sakke

Miina ja Janne

Koska tyttäreni syntyi niin aikaisin, kysyivät heti, mikä on nimi. Siitä ne
sitten muokkasivat sen väliaikaisen hetun. En tiedä, otetaanko
normaaliaikana syntyneiden lasten hetuun kirjaimia äidin nimestä vai miten
asia menee. Ne, joilla on lasketussa ajassa syntyneitä lapsia, osaavat
varmasti vastata tähän paremmin. Toisaalta tämä käytäntö saattaa olla vain
tämän paikkakunnan sairaalassa käytössä. En tiedä, kun en ole synnyttänyt
muualla.

Oli muuten aika vaikea selittää, että lapsen toinen hetu on epävirallinen,
kun vahingossa olivat jättäneet toisenkin voimaan yliopistosairaalassa,
jossa vauvani oli viisi viikkoa tehohoidossa synnyttyään. Sieltä tuli kaksi
kutsua lisätutkimuksiin, onneksi tajusin, että kysymys on samasta
tutkimuksesta ja peruin toisen ajan.

mstea

Henna Ruusu

Lea Viljanen <Lea.Vi...@iki.fi> wrote:

[...]

Muistelen joskus (varmaankin 1999 lopulla) lukeneeni jostain (varmaankin
nyysseistä - hyvät lähdeviitteet :) seuraavan kaltaista informaatiota,
jonka antaja vaikutti tietävän asiasta:

Välimerkki (+/-/A/B/...) ei ole 'virallinen' osa henkilötunnusta, eli
henkilötunnuksen pitäisi olla yksiselitteinen ilman sitäkin. 2000-luvulla
syntyineille annetaan yksinkertaisesti numeroita siitä eteenpäin, mihin
1900-luvulla jäätiin. Yksiselitteisiä numeroita riittää tällä systeemillä
hyvin (ellei tapahdu väestöräjähdystä) siihen asti, kunnes törmätään
suurten ikäluokkien syntymävuosiin. Mitä sitten tapahtuu, ei kai tiedetä.
Veikkaisin, että välimerkki määrätään merkitseväksi merkiksi ja
toivotaan, että kaikki lomakkeet ja tietokoneohjelmat on ehditty muuttaa
sen mukaisiksi.

--
,_
C(@)?

Lea Viljanen

Timo Kajava wrote:

> [...]
> Sairaalassa oli kyllä sotun näköinen tunnus "syntymäaika-XXXX", mikä
> tuli muutaman tunnin kuluttua syntymästä, mutta se ei ole sotu.

Niin, siis minä kylä puhuin ihan oikeasta sotu/hetusta,
en väliaikaissta. Sen sijaan viestissäni "tämän vuoden" po
"viime vuoden". Vuodenvaihde iski...

Mutta siis. Aikaisemmin kai tuon loppuosan algoritmi meni
kai niin, että numeroita aloitettiin kai jotenkin yhdestä
eteenpäin rekisteröintijärjestyksessä, kuitenkin poika-tyttö
eron pitäen. Mutta nyt kun noita loppuosia on tullut vastaan
-5XX ja -6XX, niin tuo algritmi loppuosalle ei enää voi pitää
paikkaansa.

CatLand

Lea Viljanen wrote:

> [...]
> eron pitäen. Mutta nyt kun noita loppuosia on tullut vastaan
> -5XX ja -6XX, niin tuo algritmi loppuosalle ei enää voi pitää

Aikaisemmin taidettiin aloittaa nollasta. Mä olen XXXX73-0XXX.
Tuon jälkimmäisen havainnon kanssa olen kuitenkin samaa mieltä,
koska skidini on XXXX00A6XXX.

---C.

Harri Ahola

In article <3A55F87C...@jippii.fi>, CatLand <cat...@jippii.fi>
wrote:

> Aikaisemmin taidettiin aloittaa nollasta. Mä olen XXXX73-0XXX.

Kuin myös, tosin jo -50 -luvulla syntynyt.

-Harri

Heikki Skyttä

Harri Ahola <ha...@REMOVETHISiki.fi> kirjoitti
viestissä:050120011922136909%ha...@REMOVETHISiki.fi...

Liityn samaan seuraan XXXX75-0XXX

-Heikki-

Lea Viljanen

CatLand wrote:

> Aikaisemmin taidettiin aloittaa nollasta. Mä olen XXXX73-0XXX.

Ei kai kenelläkään nyt -000X:ää ole?

CatLand

Lea Viljanen wrote:

> Ei kai kenelläkään nyt -000X:ää ole?

Mun serkun kummin kaiman anopillapas on. (No, ei sentään,
tietääkseni.. )

Tunnustaako kukaan olevansa -000X? :-)

---C.

Bror Heinola

CatLand wrote:
> Tunnustaako kukaan olevansa -000X? :-)

En tunnusta, mutta tunnustan olevani -007x.

--
Heinola, Bror Heinola # Magenta Sites
+358-40-523-2171 # bror.h...@magentasites.com

jjuss...@gmail.com

Ei voi, koska sääntöjen mukaan pienin luku on 002x