virkamiesvastuu?

Kaj Stenberg

Ajoittain olen ollut valtion palkattu virkamies ja täten virkavastuun alainen. Ainakin jossakin mielessä siis tuttu asia.

Luin "jostain" että tähän (sinänsä ehkä mauttomaan) teloitusvideoon osallistuneita epäillään jonkinlaisesta virkavastuurikoksesta.
1) Onko minä/toimittaja ymmärtänyt jotain väärin
2) Onko varusmies juridisesti "valtion virkamies"
3) Jopa 18 vuotiaille plantuille kyllä opetetaan se tappaminen. Mutta että virkamiesvastuuta? En ainakaan minä muista että tämmöisistä olisi kovasti puhuttu (minun aikanani toki mahdollisuudet rikkeeseen huomattavasti rajoitetumpia).

Itse olisin ottanut pojat puhutteluun (opettavaiseen, ei huutavaan) ja jos ihan potuttais niin kieltänyt hillon torstaipannukakkuihin. Ja juttu olisi ollut sillä selvä.

--
Kaj