OMAX-AUTO/ FINN-SENIOR Kauhavalla myi hengenvaarallisen auton

Matti Kaki

Tästä Volvo 850:stä on keskusteltu varsin vilkkaasti ryhmissä.
Olen antanut kauppiaalle yli kuukauden hoitaa asia kuntoon mutta
hän ei ole sitä tehnyt. Vein asian kuluttajaneuvojalle joka oli
yhteydessä autokauppiaaseen. Omax-Auton Pia Kankaansyrjä lupasi
että hänen asiamiehensä ottaa minuun yhteyttä asiassa. Koska
yhteydenottoa ei kuulunut niin soitin äsken Kankaansyrjälle joka
sanoi puhelimeen: "Minä en puhu mitään" ja sulki puhelimen.

Auto oli myynnissä Finn-Seniorin ilmoituksessa ja kauppa tehtiin
Finn-Seniorin tiloissa. Kauppias kuitenkin kertoo, että Omax-Autolla
ja Finn-Seniorilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Mainitsen
Finn-Seniorin nimen koska vasta sopimuksen allekirjoitustilanteessa
minulle valkeni, että autoa oli myymässä Omax-Auto eikä Finn-Senior.

http://www.sci.fi/~oh2bio/autokauppa/

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

Mineraalimies

Sinänsä vähän huvittavaa itkeä jälkikäteen kun menee ostamaan paskaa.

Nuo viat tai ainakin osa niistä olisi PITÄNYT huomata sinunkin autoa
ostaessasi!

Jaska

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote in message
> http://www.sci.fi/~oh2bio/autokauppa/

Hyvä Matti! Nimet kehiin vaan niin tiedetään varoa. Turhan usein ihmiset
häpeilee sitä, että kokevat tulleensa huijatuksi ja jättävät nimet
kertomatta. Näin vilunkitoimijat saavat mahdollisuuden jatkaa.

Tuomas Eerola

Jaska wrote:

> Hyvä Matti! Nimet kehiin vaan niin tiedetään varoa. Turhan usein ihmiset
> häpeilee sitä, että kokevat tulleensa huijatuksi ja jättävät nimet
> kertomatta. Näin vilunkitoimijat saavat mahdollisuuden jatkaa.

Eiköhän tuo matin nimi ole ollut jo sen verran esillä että aika
monet kauppiaat tosiaan tietävät varoa, mutta näköjään jostain
pohjanmaalta vielä löytyi joku joka ei ole asioista perillä.

Juhani Tolonen

Matti Kaki wrote:

> Tästä Volvo 850:stä on keskusteltu varsin vilkkaasti ryhmissä.

Kuten kaikista muistakin ostoksistasi tässä muutaman lähimmän vuoden aikana?

Miten ihmeessä juuri sinä tekniikan miehenä haksahdat siihen kaikkein
kauheimpaan kuraan tai pommiin? Et kai vain etsi huonoja ostoksia
tarkoituksella jotta saat uutta nyyssipostailun aihetta?

http://groups.google.fi/groups?enc_author=DIvFlxsAAAAB92AiCTuBG68coBaYD8f9ItvXlCRo9RmVEeHMczGDrQ&hl=fi

--
Juhani

Jaska

> [...]
> =========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========
> Navigare Necesse Est - Vivere Non Est Necesse

Eikös noita katsastusfirmojakin valvo joku viranomainen? Lääninhallitus?
Pistäpä sinne tietoa Paukun touhuista, kun oikeudenpäätös on saatu.

Kai olet jo tarkastuttanut ja dokumentoinut autosi nykykunnon kauppakamarin
tavarantarkastajalla? Jatkossa kaivataan dokumentteja, mikäli meinaat
pärjätä argumentoinnissa.

Matti Kaki

In article <5nA_e.304$Fr1...@read3.inet.fi>, n...@notwork.com says...

>"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote in message

>Eikös noita katsastusfirmojakin valvo joku viranomainen? Lääninhallitus?
>Pistäpä sinne tietoa Paukun touhuista, kun oikeudenpäätös on saatu.

Auton jo tutkinut kaksi Autorekisterikeskuksen tarkastajaa ja
on ottanut kuvia joita tuolla sivullakin on eli pyörät pyörii.

>Kai olet jo tarkastuttanut ja dokumentoinut autosi nykykunnon kauppakamarin
>tavarantarkastajalla? Jatkossa kaivataan dokumentteja, mikäli meinaat
>pärjätä argumentoinnissa.

Eli eikö kahden katsastustoimipisteen lausunto riitä?

Jaska

"Juhani Tolonen" <juha...@iki.fi> wrote in message

> Miten ihmeessä juuri sinä tekniikan miehenä haksahdat siihen kaikkein
> kauheimpaan kuraan tai pommiin? Et kai vain etsi huonoja ostoksia
> tarkoituksella jotta saat uutta nyyssipostailun aihetta?

Eikö kuitenkin tässä tapauksessa ole aika selvää, että Mattia on
harhautettu? Kuka tahansa voisi olla samassa tilanteessa silloin kun sinua
epärehellisin keinoin harhautetaan. Ostotilanteessa ei aina pysty autoa
läpikotaisin penkomaan ja suomalaisen autokatsastajan antamaan paperiin
tulee myös uskottua. Varsinkin, jos kyseessä on ollut
rekisteröintikatsastus.

Myyjällä on lisäksi nykylain mukaan 6 kk:n ehdoton takuuaika noista
käytetyistä autoista ja asiansa hoitava myyjä pistää auton kuukaudessa
kuntoon. Meillä ei tietysti ole kuin Matin sana, että myyjä pakoilee
vastuutaan, mutta toisaalta tuskinpa Käkikään riitelystä mitään suurta
nautintoa saa?

Jaska

> Eli eikö kahden katsastustoimipisteen lausunto riitä?

Riippuu mitä niissä lausunnoissa sanotaan. Tavarantarkastajia yleensä
tavataan käyttää tämäntyyppisissä riidoissa, kun tavarassa väitetään olevan
virheen.

Matti Kaki

In article <DtA_e.308$Fr1...@read3.inet.fi>, n...@notwork.com says...

Kiitos vinkistä. Otan sinne yhteyttä. Mutta tavarantarkastaja ei
liene aivan ilmainen. Toisaalta ainahan sitä on silloin vahvemmilla
kun tavarantarkastaja voi käydä myös sellaisia asioita läpi jotka
eivät kuulu katsastukseen.

PM

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti viestissä

> [...]
> Finn-Seniorin nimen koska vasta sopimuksen allekirjoitustilanteessa
> minulle valkeni, että autoa oli myymässä Omax-Auto eikä Finn-Senior.

Samassa osoitteessa edellämainittujen kauppojen lisäksi toimii kolmaskin
autoliike,
Mika Kankaansyrjä Oy. Samalta kylältä löytyy myös Kankaansyrjän
autosähkökorjaamo...

t.Petri

Ilkka Pirskanen

> [...]
> liene aivan ilmainen. Toisaalta ainahan sitä on silloin vahvemmilla
> kun tavarantarkastaja voi käydä myös sellaisia asioita läpi jotka

Paras tapa lienee, jos myyjä suostuu kaupan purkamiseen ja saat rahat
takaisin. Jos mitään ei ala tapahdua, niin ole yhteydessä vaikka
Ilta-Sanomiin tai Iltalehteen, eiköhän tuosta jonkunlaisen jutun saa
aikaiseksi.

Ilkka

Juhani Tolonen

Jaska wrote:
> Eikö kuitenkin tässä tapauksessa ole aika selvää, että Mattia on
> harhautettu? Kuka tahansa voisi olla samassa tilanteessa silloin kun sinua

Totta kai juu. Luitko tuon linkin? Parikymmentä tuhatta postausta
muutamassa vuodessa.

Mistähän johtuu että samaa Isäntää jymäytetään kerta toisensa jälkeen
alkaen aspartaamista ja naapurin aidasta, patjojen ja pyöränpaikkojen
jälkeen vielä öljynvaihdoissakin? En usko että Matti ihan sokea on eikä
varsinkaan tyhmä, mutta olisiko tässä jo jokin syvempi päämäärä tai
sitten vain etsitään vaikeuksia?

> [...]
> kuntoon. Meillä ei tietysti ole kuin Matin sana, että myyjä pakoilee
> vastuutaan, mutta toisaalta tuskinpa Käkikään riitelystä mitään suurta

Varmasti myyjä hoitanee asian. Luulisi autokauppiailla sen verran
kovasti kilpailua ettei huijaaminen kannata edes lyhyen aikaa. Sehän on
sitten eri juttu mistä kukainenkin hupinsa repii. Sitä on nykyään niin
monen laista...

--
Juhani

Matti Kaki

In article <EmA_e.303$Fr1...@read3.inet.fi>, juha...@iki.fi says...

> [...]
>kauheimpaan kuraan tai pommiin? Et kai vain etsi huonoja ostoksia
>tarkoituksella jotta saat uutta nyyssipostailun aihetta?

Tiedän. Pitäisi hankkia elämä. Tai vaikka välillä tuulettua
vaikka fbk:ssa mutta kun se on niin hektinen ryhmä ettei
tällainen vanha raakki enää pysy mukana. :-)

http://beta.sfnet.fi/stats_sfnet_keskustelu_kuluttaja.php?sid=

aktiivisimmat kirjoittajat:

1130 - MŨtŨiŨKŨkŨ
383 - OŨmŨ Ũ
225 -
214 - PŨsŨ ŨiŨkŨpŨuŨa
165 - KŨrŨ ŨsŨkŨiŨeŨ
132 - PŨnŨtŨ ŨaŨuŨeŨ
122 - MŨkŨ ŨiŨhŨnŨn
122 - oŨeŨlŨ
116 - tŨkŨ ŨaŨtŨ
114 - JŨsŨiŨPŨjŨ

Antti Panula

> Totta kai juu. Luitko tuon linkin? Parikymmentä tuhatta postausta
> muutamassa vuodessa.

Mitenkä sitten se aika pitäisi viettää? Kaljakuppilassa istuen ja maailmaa
parantaen?

> [...]
> varsinkaan tyhmä, mutta olisiko tässä jo jokin syvempi päämäärä tai sitten

Mitä olen itse lukenut Matin viestejä niin aina on ollut asiallinen linja.
Turhasta ei ole nipotettu eikä skandaaleja haettu. Jokapäiväisessä elämässä
törmää asioihin, joihin pitää puuttua ja ilman puuttumista ei tapahdu
mitään. Voitko sanoa että sinulla on Matin kaltainen työkokemus näistä
asioista? Koulutus saattaa olla erittäin hyvä, mutta sitten olen tavannut
monia ihmisiä jotka ovat täysin kelvottomia omaan "hommaansa" kun ei ole
sitä jotakin. Olen ottanut oppia sen verran että zeoliittia en käytä enää
koskaan pyykinpesussa, volvolla en aja (enkä olisi muutenkaan ajanut) ja
kokonaan eri lukunsa on elektroniikkaryhmän vinkit ja neuvot. Mattia ei
tulisi rankaista aktiivisesta kirjoittelusta, vaan palkita. Siihen riittäisi
yksinkertaisesti "kiitos" tai muu vastaava eikä tällainen herja.

> [...]
> kilpailua ettei huijaaminen kannata edes lyhyen aikaa. Sehän on sitten eri
> juttu mistä kukainenkin hupinsa repii. Sitä on nykyään niin monen

No eipä ole kauppa hoitanut noita juttuja. Kysymys on jo tahallisesta
laiminlyönnistä koska asia on varsin vähäistä vaivaa vaativa. Eli halutaan
säästää RAHAA toisen turvallisuuden kustannuksella.

Antti
OH7GLS

pygmatix

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:dhefur$rpb$3...@phys-news1.kolumbus.fi...

> [...]
> Finn-Seniorin nimen koska vasta sopimuksen allekirjoitustilanteessa
> minulle valkeni, että autoa oli myymässä Omax-Auto eikä Finn-Senior.

Siis mitä? Eikö autokauppias ollutkaan ihmisen paras ystävä
siinä mielessä kuin luulit, vaan paljastui oikein koiraksi? Putosin
jossain vaiheessa tuosta asiaa puineesta keskustelusta, mutta
ellen väärin muista, niin aika monet skeptikot povasivat näin
tapahtuvaksi. Automyyjät noissa hämärissä pikkuliikkeissä ovat
todellakin täysiä koiria, täysin vailla mitään moraalia, ja ainoastaan
hullut sekä epätoivoiset tekevät kauppaa noitten kanssa...niin, ja
tietysti juuri kortin saaneet kakarat.

Nyt sitten lyödään puhelinta korvaan, väistellään vastuuta ja kieroillaan
lisää, kunnes tuohon kaikkeen on kulutettu enemmän aikaa ja rahaa,
kuin auton korjaus olisi ikinä tullut maksamaan. Asia siis rullaa ihan
perinteiseen tyyliin, ja seuraavassa vaiheessa ko. automyyjä suostuu
ilomielin hippasille kuluttajansuojan kanssa, sillä tietää ettei silloin
tapahdu mitään nopeasti. Virkakoneisto märehtii asiaa kiireettä, ja
sillä aikaa autoa joko korjataan omalla kustannuksellasi, tai ei ollenkaan,
mikä tietää sitä, ettei se ole pitkään laillisesti liikenteessä. Olet siis
pistänyt itsesi aika makeaan rakoseen. Tuohon auttaa oikeastaan vain
se, että julistaudut julkisesti autojen entisöinnin harrastajaksi, että
valittelu
olikin pilaa, ja valitsit tuon pommin, koska se edustaa kovaa haastetta
kokeneellekkin entisöinnin harrastajalle ;)

Mickey

"Mineraalimies" <elisac...@elisanet.fi> kirjoitti
viestissä:dhegec$2nj$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Sinänsä vähän huvittavaa itkeä jälkikäteen kun menee ostamaan paskaa.
>
> Nuo viat tai ainakin osa niistä olisi PITÄNYT huomata sinunkin autoa
> ostaessasi!

Samaa mieltä.

Mickey

"Jaska" <n...@notwork.com> kirjoitti
viestissä:U_z_e.291$Fr1...@read3.inet.fi...

Joo Matilta ei ainakaan kannata ostaa hvyin pidettyä autoa...
Nimiä kehiin vaan, kannatetaan.

pygmatix

> [...]

> Sinänsä vähän huvittavaa itkeä jälkikäteen kun menee ostamaan paskaa. Nuo

> viat tai ainakin osa niistä olisi PITÄNYT huomata sinunkin autoa

Njoo, katselin kuvat mainitulta nettisivulta, ja ihmettelen että tuollaisen
pystyy myymään kenellekkään, ellei asiakas ole päälaesta alaspäin
halvaantunut kuurosokea, tai osta tarkoituksella paskaa, saadakseen
sisältöä elämäänsä.

Jos lukee sen varsinaisen threadin, niin siinä alkuhämmennyksen
laannuttua siunaillaan kuinka hyvä ja kiltti ko. autokauppias on, ja
kuinka helposti ja kätevästi ko. viat on korjattavissa, sehän on volvo,
eihän siinä pikkujutut haittaa. Runkohan on ruosteeton ja hyvä, kyllä
siitä auton saa jne. Nyt tuntuu olevan toinen virsi alullaan, kun näyttää
siltä että auto pitää ostaa uudelleen varaosina ;)

Noissa Käen jutuissa paistaa kyllä läpi halu valittaa asioista ihan
vaan ollakseen äänessä, mutta jos ostetaan paska auto että saa
napit vastakkain jonkun rysänperän autotrokarin kanssa, niin ollaan
jo sen verran kaukana normaalista, että kannattaisi päivittää lääkitys ;D

Matti Kaki

In article <7HB_e.30190$Kd6....@reader1.news.jippii.net>, eh...@hohohtmail.com says...

> [...]
>jossain vaiheessa tuosta asiaa puineesta keskustelusta, mutta
>ellen väärin muista, niin aika monet skeptikot povasivat näin

Mika Iisakkilahan ennusti jo _ennen_ kauppoja näin:

"Kannattaa hieman tutustua näihin asioihin, ettei sitten
tarvitse taas lukea koko talvea täältä Matin AUTOKAUPOISTA..."

> [...]
>todellakin täysiä koiria, täysin vailla mitään moraalia, ja ainoastaan
>hullut sekä epätoivoiset tekevät kauppaa noitten kanssa...niin, ja

Kakara en ole. Jäljelle jää hullu tai epätoivoinen. Onpa siinä
valinnanvaraa. No, myönnetään että olin hieman epätoivoinen
kun autokauppiaat eivät oikein innostuneet vaihdokistani ja
tämä sitten tarjoaa 2300 euroa vaihdossa. Sen lisäksi voin
toki olla myös hullu mikä ei taida mahdotontakaan olla. Itse
olen aina luullut, että olen ainoastaan eksentrinen persoona.

Teemu Virrantalo

> [...]
> kuntoon. Meillä ei tietysti ole kuin Matin sana, että myyjä pakoilee
> vastuutaan, mutta toisaalta tuskinpa Käkikään riitelystä mitään suurta

Voikos autokauppias vapautua takuun edellyttämistä vastuista kirjaamalla
kauppasopimukseen lauseen "myydään kaikilta osin korjattavaksi". Ostin
nimittäin itse äskettäin pakettiauton, joka osoittautui varsinaiseksi
pommiksi. Autokaupan seinällä luki, että kaikki alle 2000 euron autot
myydään heillä kyseisellä maininnalla kauppasopimuksessa.

Voinko vaatia myyjäliikettä vastuuseen auton viasta vai jääkö se omalle
kontolleni, kun olen moisen allekirjoittanut?

Mika Pirhonen

Ilkka Pirskanen wrote:

> [...]
> takaisin. Jos mitään ei ala tapahdua, niin ole yhteydessä vaikka
> Ilta-Sanomiin tai Iltalehteen, eiköhän tuosta jonkunlaisen jutun saa

Matillahan oli jo alunperin suunnitelma tuon varalta.

http://groups.google.fi/groups?q=Jos+n%C3%A4ytt%C3%A4%C3%A4+pahalta+niin+otan+yhteytt%C3%A4+yst%C3%A4v%C3%A4%C3%A4ni+Karpon+Hannuun

(Sama haku ihmisillisessä muodossa:
http://groups.google.fi/groups?q=asia+kuitenkin+lutviutuu+niin+ettei+tarvitse)

Mika.

pygmatix

"Ilkka Pirskanen" <ilkka.pirskanen@_NOSPAM_kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:dhelo1$brm$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

Tuo onkin hyvä juttu; jos kaikki autokaupassa pettyneet soittavat
iltalehteen/sanomiin, niin ehkä saadaan jotain sisältöä noihinkin
peräpyyhkeisiin...tosin epäilen että jonkun ikinörtin autoseikkailut
niitä juurikaan kiinnostavat, tuskin edes vitsinä. Vaikka Käki on
käki ja legenda omassa mielessään, niin tuon tason kuuluisuus
ei ylitä uutiskynnystä muualla kuin uutisryhmissä ;)

Mickey

"Juhani Tolonen" <juha...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:JVA_e.324$Fr1...@read3.inet.fi...

Matti toimii kuin kukka kanalassa....

En ihmettelisi että Matin omien tekojen ansiosta autokauppias haluisi
kokeilla Matin ja omaa onnea oikeudessa.....
Sitä saa mitä tilaa....

Mineraalimies

"Teemu Virrantalo" <teemu.virrant...@joensuu.fi> wrote in message

Myyjäliike ei vastaa mistään mikäli autosi maksoi alle 2000 euroa.
Sopimuksessa voi lukea mitä vaan joten kannattaa aina lukea ne sopparit
ennen allekirjoitusta, voi pienikin lause viedä monet yöunet
tulevaisuudessa.

Matti Kaki

In article <dhegec$2nj$1...@phys-news1.kolumbus.fi>, elisac...@elisanet.fi says...

>Sinänsä vähän huvittavaa itkeä jälkikäteen kun menee ostamaan paskaa.

Niin varmaan.

>Nuo viat tai ainakin osa niistä olisi PITÄNYT huomata sinunkin autoa
>ostaessasi!

Sen ratin reiän huomasinkin ja tuulilasin särön. Huomasin
myös, että lampun sisällä oli vettä. Samoin se vasemman
jalan lepuutustuki irtosi heti autoon mennessäni. Kässärin
huomasin hieman ylös nousevan mutta sen säätö on pikkujuttu.

Oikeastaan muuta en huomannutkaan. Takakontti oli täynnä
talvirengasta joten ei tullut vilkaisseeksi vararengastilaan.
Ei edes tullut mieleeni, että joku olisi nekin riisunut.

Öljyvuotoa en jostain syystä myöskään tarkastanut kun myyjä
vakuutti ettei sitä ole. Toisaalta on paljon mahdollista ettei
moottori silloin vuotanutkaan.

Mitäs muuta olisin siinä sitten huomannutkaan? Akun toki.
Tuulihaankin olisin huomannut jos myyjä ei olisi avuliaasti
aukaissut konepeltiä "kun liikuin niin vaikeasti". Niin ja
se vaihdevivun lukituksen puute olisi ehdottomasti huomata.

Kojelaudan ruuvia en huomannut ennen kuin poikani sitä
kyydissä ollessa ihmetteli. Se kun ei näy kuskin paikalle.

Muut viathan selvisivätkin vasta katsastusasemalla.

Kallein vika siis tuo öljyvuoto: 600 euroa. Työtsuorituksen
osuudet eivät kovin paljon muissa vioissa tee joten ne ovat
lähinnä komponenttikustannuksia.

Tuomas Eerola

Matti Kaki wrote:

> Oikeastaan muuta en huomannutkaan. Takakontti oli täynnä
> talvirengasta joten ei tullut vilkaisseeksi vararengastilaan.
> Ei edes tullut mieleeni, että joku olisi nekin riisunut.

Mutta jos kontti on ollut täynnä vararenkaita katsastuksessakin,
niin eihän siinä sitten olisi ollut siinä kohdassa mitään
huomauttamista, ongelma on alkanut vasta kun ilmeisesti itse
nostelit vararenkaat pois kyydistä.

Mika Pirhonen

Matti Kaki wrote:

> Tiedän. Pitäisi hankkia elämä. Tai vaikka välillä tuulettua
>

> http://beta.sfnet.fi/stats_sfnet_keskustelu_kuluttaja.php?sid=
>
> aktiivisimmat kirjoittajat:
>
> 1130 - MŨtŨiŨKŨkŨ
> 383 - OŨmŨ Ũ
> 225 -
> 214 - PŨsŨ ŨiŨkŨpŨuŨa
> 165 - KŨrŨ ŨsŨkŨiŨeŨ
> 132 - PŨnŨtŨ ŨaŨuŨeŨ
> 122 - MŨkŨ ŨiŨhŨnŨn
> 122 - oŨeŨlŨ
> 116 - tŨkŨ ŨaŨtŨ
> 114 - JŨsŨiŨPŨjŨ

Jaahas. Vai että topteniin jouduin. Niistäkin viesteistä on n. 99
prosenttia Matin kauppareissu- ja autonosto-tarinoiden innoittamia. ;)

Mika.

Matti Kaki

In article <BwC_e.419$Fr1...@read3.inet.fi>, t...@luukku.com says...

Riittää kun katsastusmies näkee sen varoituskolmion.

Miika Seppänen

Matti Kaki kirjoitti:

> valinnanvaraa. No, myönnetään että olin hieman epätoivoinen
> kun autokauppiaat eivät oikein innostuneet vaihdokistani ja
> tämä sitten tarjoaa 2300 euroa vaihdossa. Sen lisäksi voin

Eli ratkaisu, mikäli saat entisesi ehjänä takaisin: Pidät sen, ja ajat
niin pitkään, kunnes sen voi katsoa olevan arvoltaan sitä luokkaa, että
hätätapauksessa sen kehtaa viedä vaikka romikselle. Vanha tuttu auto,
jonka jokaiseen mutteriin liittyy tuhansia muistoja, ei mitään ilkeitä
yllätyksiä ja puuttuvia sipsipusseja. :)

-Miika

Utelias

> Myyjällä on lisäksi nykylain mukaan 6 kk:n ehdoton takuuaika noista
> käytetyistä autoista

Kerroppas tuosta laista vähän lisää, missä moinen lakipykälä ja mitä
tarkoittaa "ehdoton".

Faktaa kiitos.

Teuvo

Matti Kaki

In article <ISC_e.428$Fr1...@read3.inet.fi>, m.SPAMs...@pp.inet.fi says...

Nyyh, nyyh. Olix pakko? Vanha armas Volvoni tunteettoman
trokarin kynsissä. Nyt ei kyllä tule uni ensi yönä... Miten
pystyinkään hylkäämään hänet niin kylmästi. Blyysipenkit
ja vähän aikaa sitten uusitut Nivomatit hytisevät nyt
kaukana raukoilla rajoilla. Ja minä kun en edes vaihtanut
öljyjäkään jäähyväisksi. Jos vaan saan vanhan rakkaan
Volleni takaisin niin vaihdan välittömästi uudet öljyt
ja alkuperäisen Volvosuodattimen. Ja lupaan vielä hankkia
uudet sytytystulpatkin. Ja vaihtaa vaikka jarrunesteet.
Vaihteistoöljykin pitäisi vaihtaa. Niitä tuskin kukaan
enää vaihtaa ja loota alkaa ääntää ja kuumentua. Kauan
on Volle pyytänyt uusia kiilahihnojakin. Lupaan nekin
vaihtaa oitis. Niin ja uudet jäähdyttäjän nesteetkin.

Matti Kaki

In article <g_C_e.432$Fr1...@read3.inet.fi>, te...@ari.fi says...

>Kerroppas tuosta laista vähän lisää, missä moinen lakipykälä ja mitä
>tarkoittaa "ehdoton".

Varmaan sitä, että käytetyllä autolla on 6 kk virhevastuu joka
on jopa tiukempi kuin takuu.

Pekka Perkeles

"PM" <p...@pois.sci.fi> wrote in message

> Mika Kankaansyrjä Oy. Samalta kylältä löytyy myös Kankaansyrjän
> autosähkökorjaamo...

Tuo jälkimmäinen korjaamo taitaa olla kuitenkin aivan toista poppoota. Mutta
ensinmainittu heppu, joka on tosiaakin se varsinainen autokauppias,
tunnetaan yleisesti (paikkakunnalla) nimellä "sumo", viitaten siis vartalon
tyyppiin.

t: Pekka

Mika Iisakkila

Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> writes:
> Mika Iisakkilahan ennusti jo _ennen_ kauppoja näin:
> "Kannattaa hieman tutustua näihin asioihin, ettei sitten
> tarvitse taas lukea koko talvea täältä Matin AUTOKAUPOISTA..."

Ikävä kyllä. Eivät minun ennustukseni yleensä toteudu. Joka
tapauksessa taisin puhua paperiasioista, ja nehän taisivat olla ainoat
jotka sinulla menivät putkeen, jos ei katsastuskonttorikaan varoittanut
maksamattomista veroista...
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Ilkka Pirskanen

"pygmatix" <eh...@hohohtmail.com> wrote in message

> [...]
> käki ja legenda omassa mielessään, niin tuon tason kuuluisuus
> ei ylitä uutiskynnystä muualla kuin uutisryhmissä ;)

Ei siitä ole montaakaan kuukautta aikaa kun näissä lehdissä oli juttu
jostain autokaupan asiakkaasta, joka oli merkitty juntiksi tms. heidän
asiakasrekisteriinsä. Muistaakseni juttua oli vielä monena päivänä. Jos
sillä ylittää uutiskynnyksen, niin kyllä aivan varmasti tällä Matin
"pommillakin".

Ilkka

Utelias

> Varmaan sitä, että käytetyllä autolla on 6 kk virhevastuu joka
> on jopa tiukempi kuin takuu.

Niin missä näin lukee, faktaa asiasta??

Itselläni on toisenlainen käsitys asiasta, mutta kun en ole varma niin
odotan täydentävää faktaa.

Mika Pirhonen

Ilkka Pirskanen wrote:

> Ei siitä ole montaakaan kuukautta aikaa kun näissä lehdissä oli juttu
> jostain autokaupan asiakkaasta, joka oli merkitty juntiksi tms. heidän
> asiakasrekisteriinsä. Muistaakseni juttua oli vielä monena päivänä. Jos

Vielä viime vuonna asiakkaan piti olla hiukan enemmän kuin juntti.

http://groups.google.fi/groups?q=auto%20%22asiakas%20on%20mulkku%22

Mika.

Mika Pirhonen

Matti Kaki wrote:

> [...]
> on Volle pyytänyt uusia kiilahihnojakin. Lupaan nekin
> vaihtaa oitis. Niin ja uudet jäähdyttäjän nesteetkin.

No niin, oikein! Vaikka se silti edelleen Volvo onkin.

Mika.

Jani Korpi

Aika uskomaton juttu tosiaan, miten kukaan voi erehtyä ostamaan moisen, ihan
vain inhimillisessä erehdyksessään. Öljyvuodot sun muut olisi saannut
helposti selville heittämällä pienen testilenkin ja kurkkaamalla sen jälkeen
alustan alle. Samalla kun ajaa tuota pientä lenkkiä niin kannattaa valita
parkkipaikka, jossa pystyisi pikkaisen mutkittelemaan hitaassa vauhdissa
ratin liikeradansuhteessa linkusta linkkuun ja sama sitten peruuttaen. Näin
saa selville onko vetoakselin nivelet kunnossa ja kuuluuko niistä tai muista
jousituksen nivelistä tai voimansiirrosta ylimääräisiä ääniä. Akun
kiinnityksen puutteellisuuden olisi saannut selville avaamalla konepelti ja
tutkimalla pikaisesti paikkoja. Sama noiden muiden auton kuoressa olevien
vikojen suhteen. Toinen juttu on sitten nuo murtuneet jarruletkut, ne ovat
10-20? käyttökamaa kpl eikä niiden huono kunto ole välttämättä ollut edes
myyjän tiedossa. Väljät pyöränlaakerit (näitähän ei ollut), alapallonivelet
ja raidetangonpäät olisi käynnyt ilmi eturenkaiden ravistelusta sekä
nivelien ja jarruputkien tunnustelusta (puhumattakaan siitä tunnustelevasta
koeajosta). Kun olen käynnyt ostamassa käytettyä autoa ensimmäinen juttu on
se, että käännän renkaat linkkuun ja käyn katsomassa että nivelissä on kumit
paikoillaan sekä jarruletkut pykimättömät. Samalla kannattaa katsoa onko
raidetanko tai vaihdelaatikon sisemmän nivelen akselin stefa hikoillut,
niiden kanssa nimittäin saa sitten itse hikoilla jo ne joutuu myöhemmin
vaihtamaan. Yleesä tuossa paikallaan kääntelyvaiheessa kaannattaa kääntää
ohjaus vasempaan ja oikeaan linkkuun ja tehdä edellä mainittu
tarkistusrituaali kummallekin puolelle, lisänä renkaan voimakas
ravistelu(jos ei muuntakia niin ihan rituaalina :))

Käellä ei ole ilmeisesti isoakaan hajua auton mekaniikasta ja siksi
muidenkin joidenka tiedot ovat rajalliset kannattaa ehdottomasti ottaa
mukaan, joku kaveriksi joka tietää mitä ja miten pitää tarkistaa. Ellei
sitten alunpitäenkin tarkoituksena ole kiristää autonmyyjä maksamaan koko
huokealla saatu auto itselleen, vieläkin edullisemmin. Tunnustitpa Käki
tuossa aikaisemmin antaneesi vaihdossa vähintään samanlaisen pommin?

No tässä kuitenkin noita vikoja joita olet tuolla yleisesti luetellut:

a.. Oikealla jarruletku murtunut (Erittäin vaarallinen vika)
a.. Vasemmalla jarruletku pykinyt
a.. Lähivalon lasi oikealla vaurioitunut (Etkö muka itse huomannut tätä
ostaessasi??)
a.. Lähivalon heijastin oikealla samentunut (Etkö muka itse huomannut tätä
ostaessasi??)
a.. Keskijarruvalo: valovoima virheellinen (johtuu kalvosta) (Etkö muka itse
huomannut tätä ostaessasi??)
a.. Akku irti (Vaarallinen vika) (Etkö muka itse huomannut tätä
ostaessasi??)
a.. Moottorissa erittäin voimakas öljyvuoto (Etkö muka itse huomannut tätä
ostaessasi??)
a.. Konepellin turvasalpa puuttuu (Erittäin vaarallinen vika) (Etkö muka
itse huomannut tätä ostaessasi??)
a.. Sivulasi vasemalla ja oikealla sekä takalasi : peilikalvo poistettava
(Etkö muka itse huomannut tätä ostaessasi??)
a.. Vaihteenvalitsimen lukitus rikki. (Erittäin vaarallinen vika) (Etkö muka
itse huomannut tätä ostaessasi, mitä tämä muuten tarkoittaa, mikä lukitus,
eikö vaihteet pysy paikoillaan??)
a.. Etuakseliston oikean alatukivarren pallonivel rikki (Erittäin
vaarallinen vika) (Etkö muka itse huomannut tätä ostaessasi??)
a.. Ajoneuvossa ei ollut varoituskolmiota (Etkö muka itse huomannut tätä
ostaessasi??)
a.. Ohjauslaitteiston raidetangon suojakumit vaurioituneet kummallakin
puolella (Etkö muka itse huomannut tätä ostaessasi??)
a.. Etuakseliston kallistuksenvakaimien pallonivelet rikki kummallakin
puolella (Etkö muka itse huomannut tätä ostaessasi??)

Olisi mielestäni aiheellisempaa kysyä, että mitä sitten oikein autossa
katsoit kun olit menossa ostamaan autoa? Miten olet määritellyt
"vaaralliseksi" viat? Onko hengen lähtö kyseessä? Kun akku on irti se
muodostuu vaaralliseksi siinä vaiheessa, kun menettää auton hallinnan ja
ajaa auton katolleen. Silloin saattavat navat mennä oikosulkuun ja sytyttää
auton palamaan. Noin jos asiaa ajattelee ja vaarallisuusluokkia määrittelee
kannatta auto jättää kokonaan ostamatta. Tuota edellistä jaetta tukee nuo
auton sivulasien peilitummennukset. Niitä ei ole mitenkään voinnut olla
huomaamatta. Vai katselitko Käki nistä vaan omaa heijastusta hauiksistasi?

Käsittääkseni olet kuvannut tässä kallistuksenvakaajasta ylöspäin
olka-akseliin lähtevää loppuun kulunutta "koiranluu" niveltä? "Koiranluu" ei
mitenkään voi taittua tuhoisin seurauksin pyörän väliin. Ellei sitten siinä
vaiheessa, jos autosta tehdään metallipaali vanteineen,
kierrätyslaitoksessa. Itse järeä kaalistuksenvakaaja on tuettu auton runkoon
eikä se pääse liikkumaan holtittomasti sivusuunnassa. Ei siis tarvitse
pelätä, että kaikissa volvoautoissa olisi voiman siirron kestävyys
riippuvainen hennon "koiranluun" nivelen kestävyydestä. Koiranluun varsi on
halkaisialtaan noin 10mm eli hieman rautalankaa vahvempaa. Olisi muunmuassa
epätodennäköistä, että ylä- ja ala -pää koiranluusta pettää samaan aikaan:
http://www.sci.fi/~oh2bio/autokauppa/volvo4.jpg

No yhtä kaikki kaikki, olisihan se myyjä ollut nuo viat valmis
korjaamaankin? Mielestäni nuo Käen koskettavat tarinat ovat tuolle pienelle
automyynti puljulle mainosta ja vieläpä ilmaista sellaista. Kannattaa pitää
joskus joku tolkku yleisessä herjaamisessakin

Petrik Salovaara

"Jani Korpi" <jani...@hotmail.com> wrote in

> Mielestäni nuo Käen koskettavat tarinat ovat tuolle
> pienelle automyynti puljulle mainosta ja vieläpä ilmaista sellaista.
> Kannattaa pitää joskus joku tolkku yleisessä herjaamisessakin

Vähän kuulostaa siltä, että sinulta on mennyt tyystin ohi Käen alkuperäinen
pointti: kauppias oli katsastuttanut auton jonkin aikaa ennen myyntiä,
ja se oli mennyt katsastuksesta läpi. Matti suvaitsi epäillä, että
kauppiaalla ja katsastusfirmalla olisi jotain vispilänkauppaa, koska
hänen käytettyään autoa puolueettomalla katsastusasemalla tästä löytyi
peräti 14 vikaa, joiden olisi pitänyt estää läpipääsy.

Marko Koivuniemi

Matti Kaki wrote:
> [...]
> Finn-Seniorin nimen koska vasta sopimuksen allekirjoitustilanteessa
> minulle valkeni, että autoa oli myymässä Omax-Auto eikä Finn-Senior.

Aiempi säie oli antanut minulle kuvan autokauppiaan tekemästä
kusetuksesta - mutta kyllä tuo linkki osoittaa että peiliinkin saisit
katsoa.

Lainauksia sivulta:

"Kankaansyrjä lupasi hoitaa autolle kuljettajan Kauhavalle ja takaisin.
Kun kieltäydyin vedoten siihen, että näin luovuttaisin tieten tahtoen
vaarallisen auton toisen kuljetettavaksi, hän sanoi kirjoittavansa
kirjallisen sitoumuksen jossa hän ottaa vastuun mikäli sattuu
onnettomuuksia. En voi muuta kuin suuresti ihmetellä kuinka kukaan
autokauppias voisi antaa jonkun ajaa vaarallisella autolla ja vaarantaa
sekä tämän että muiden autoilijoiden ja jalankulkijoiden hengen. Katson,
että velvollisuuteni on estää tällainen kuljetusyritys. Sanoin, että
auto tulisi hinata Kauhavalle. Lisäksi en mielelläni antaisi autoani
kuljetettavaksi täysin tuntemattomalle henkilölle. Jos onnettomuus
sattuu niin minun vakuutukseni korvaisi vahingot ja se merkitsisi
bonusten menetystä usean vuoden ajaksi. Minulla on 70 % bonukset eikä
Omax-Auto mitä suurimmalla todennäköisyydellä hoitaisi asiaa."

"Lisäksi kieltäydyn ehdottomasti kuljettamasta vaaralliseksi todettua
autoa Pohjanmaalle. Voin ajaa auton hiljaisella nopeudella läheiselle
korjaamolle mutta auto pitäisi hinata kauemmas. En myöskään halua
luovuttaa autoa kenenkään toisen ajettavaksi koska silloin syyllistyisin
tieten tahtoen vaarallisen ajoneuvon luovutukseen."

Eli muutuit ITSE yhteistyökyvyttömäksi - ja ihmettelet miksi mitään ei
tapahdu. Vaadit varmaan kohta, että auto pitää kantaaa maailman vahvin
mies -kilpailun osanottajien toimesta samettityynyillä korjattavaksi
samalla kun sinä istut kyydissä ja palvelija kävelee vieressä
tarjottimen kera. Jollei tähän suostuta niin katsot velvollisuudeksesi
valittaa.

--
T:pi Marko, ~~~ http://marko.koivuniemi.info/ ~~~

Sami Järvenselkä

www.finlex.fi kertoo seuraavaa:

KSL 2§

"Sopimusehto, joka poikkeaa tämän luvun säännöksistä ostajan vahingoksi,
on mitätön, jollei jäljempänä toisin säädetä."

KSL 15§

"Tavaran virheellisyyttä on arvioitava sen perusteella, millainen tavara
on ominaisuuksiltaan vaaranvastuun siirtyessä ostajalle. Myyjä vastaa
virheestä, joka tavarassa on ollut tänä ajankohtana, vaikka virhe
ilmenisi vasta myöhemmin.

Virheen oletetaan olleen olemassa vaaranvastuun siirtyessä ostajalle,
jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa tästä ajankohdasta, jollei
toisin osoiteta tai oletus ole virheen taikka tavaran luonteen vastainen."

Lisäksi kuluttjaviraston tulkintaa:

"Kuluttajansuojalain virhevastuuta koskeviin säännöksiin tuli muutoksia
vuoden 2002 alusta. Uutta on muun muassa se, että virheen oletetaan
olleen tavarassa jo luovutushetkellä, jos siinä ilmenee virhe kuuden
kuukauden kuluessa kaupanteosta."

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6476&lmf=6541&id=6541&mode=readdoc

-SJ-

Jani Miettinen

Juhani Tolonen <juha...@iki.fi>:
> Miten ihmeessä juuri sinä tekniikan miehenä haksahdat siihen
> kaikkein kauheimpaan kuraan tai pommiin? Et kai vain etsi
> huonoja ostoksia tarkoituksella jotta saat uutta
> nyyssipostailun aihetta?

Jos Matti toimii miinaharavana, niin miinoja jää muille vähemmän.

--
V: No tietysti siksi, että niin on paljon helpompaa ja loogisempaa!
K: Miksi?

Pertti

Mulla on huono käsitys tavaran tarkastajista. Eli kerran sellaiseen olen
törmännyt ja jäi käsitys että lausunto tukee yksinomaan tarkastuksen
maksajan itressiä joten pyydä sinä se lausunto vaikka se maksaakin äläkä
odota että kauppias lausunnon pyytää.

Kaikkia kuitenkin kiinnostaa että millaisesta lausunnosta oli kyse.
Nopeasti kerrottuna yks heebo peruutti parkkipaikalla mun kylkeeni. Sen
mielestä sen suto ei liikkunut, mutta kun hovissa asti käytiin niin sekä
syyttäjä että molemmat oikeusasteet olivat päätyneet että ko heebon auto
liikkui ja törmäsi mun autooni. No käräjillä oli ko kauppakamarin
hyväksymä tavaran tarkastaja todistamassa että vastapuolella oli
paremmat iskunvaimentajat ja siksi minä olin syyllinen. No juu en mäkään
ymmärrä että miten iskarit ko kolariin liittyivät saati sitä kuinka
tavaran tarkastaja osaa ratkoa liikenne kolareiden syitä. Tavaran
tarkastaja tuli kuitenkin oikeuteen rinta rottingilla ja sanoi että mä
olen syyllinen, siis ennen istuntoa, sit käytiin katsomassa auton pientä
korjaamatonta lommoa ja tarkastaja tuli entistä vakuuttuneemmaksi että
mä olen syyllinen ja asiaa julisti vielä kun aloitti lausuntonsa. No
hetken keskusteltuamme asiantuntija tavarantarkastaja päätti todistaja
puheenvuoronsa sanoihin että ei hän tiedäkkään asiasta yhtään mitään.
Tuomari kysyi onko asiantuntijalla muuta ja tarkasta esitti laskua johon
tuomari sanoi että en minä sinua tänne ole pyytänyt ja vastapuoli sai
maksettavakseen ko tarkastajan palkkion.

Tarinan opetus: Ota sinä se tarkastaja niin saat yhden itseäsi puoltavan
lausunnon. Tarkastajan hölmöydestä sit riippuu onko siitä hyötyä vai ei.

Pertti

Matti Kaki

In article <dhfc5q$ev3$1...@phys-news1.kolumbus.fi>, jani...@hotmail.com says...

> [...]
>automyynti puljulle mainosta ja vieläpä ilmaista sellaista. Kannattaa pitää
>joskus joku tolkku yleisessä herjaamisessakin

Olen antanut myyjälle yli kuukauden aikaa korjata viat mutta hän ei
ole sitä lukuisista lupauksistaan huolimatta tehnyt. Pahin tikki oli
se kun hän toissa viikon perjantaina lupasi hoitaa asian niin, että
voin viedä seuraavana maanantaina läheiselle Volvoihin erikoistuneelle
korjaamolle auton korjattavaksi. Kun jälleen soitin korjaamolle, ei
autokauppias vieläkään ollut sinne ottanut yhteyttä. Sitten lauantaina,
jolloin korjaamo on kiinni, Kankaansyrjä kertoi (minä soitin hänelle),
että hän ei suostukaan maksamaan korjausta vaan auto tulee toimittaa
Kauhavalle. Hän vaati munua ajamaan auton sinne.

Kun kieltäydyin ajamasta autoa hän kertoi järjestävänsä kuljettajan.
Siinä vaiheessa harmistuin koska hän olisi ollut valmis vaarantamaan
sekä kuljettajan että sivullisten hengen. Seuraavaksi Kankaansyrjä
lupasi hoitaa auton kuljetuksen trailerilla. Hän on kaksi viikkoa
"yrittänyt järjestää" kuljetusta Kauhavalle muttei sitä ole tehnyt.

En ole missään vaiheessa herjannut vaan kertonut tosiassioita.
Todisteena kaksisataa valokuvaa, kolmen katsastusinsinöörin
tutkimus joista kaksi virallista raporttia. Nyt olen ottanut
yhteyttä viralliseen tavarantarkastajaan. Niin, että eiköhän
tässä ole riittävästi todisteita siitä, että autokauppias joko
ei tiedä mitä on tekemässä tai sitten hän vaan on häikäilemätön.

Matti Kaki

In article <Xns96E028270453...@195.197.54.116>, ask.for...@example.invalid says...

Nyt niitä on 15 kun oikeanpuoleinen lasinpyyhin lakkasi toimimasta.

Matti Kaki

In article <dhfrps$liv$1...@mordred.cc.jyu.fi>, koi...@iki.fi says...

Minä en kyllä suostu kyydissä istumaan täältä Kauhavalle. Koska
auto on rekisteröity _minun_ nimiini ja koska vakuutus on niinikään
_minun_ nimissäni niin mikäli Kankaansyrjän palkkaama kuljettaja
ajaisi kolarin jossa vaikka bussilastillinen ihmisiä kuolee, niin
eiköhän korvaus maksettaisi minun vakuutuksestani ellei Kankaansyrjä
ota erillistä vakuutusta siirtoa varten?

Markus Strand