Internet-rikolliset kiikkiin

Taneli Saastamoinen

Viitaten seuraavaan:
http://www.boingboing.net/2008/07/05/europeans-you-have-u.html

Lähettelin Suomen europarlamentaarikoille seuraavanlaista palautetta:

Havaitsin ilokseni, että maanantaina europarlamentin äänestykseen
tulevaan tietoliikennettä ja -firmoja koskevaan direktiiviesitykseen
ollaan liittämässä pykäliä, joiden mukaan teosten (esim. elokuvien,
musiikin jne) oikeudenhaltijoille annettaisiin oikeus vakoilla
internetin käyttäjien tietoliikennettä siltä varalta, että käyttäjä
vaikka jakaisi laittomasti joitain tällaisia tiedostoja muiden
käyttäjien kanssa. Jos jakamista sitten havaittaisiin, niin
oikeudenhaltija voisi vaatia internet-yhteyden tarjoajaa katkaisemaan
käyttäjän nettiyhteyden, ja tarjoavan firman olisi tähän lain mukaan
suostuttava, tai muuten viranomainen katkaisisi yhteyden ja määräisi
yhteydentarjoajalle sanktioita.

Tällainen malli on mielestäni loistava. Sillä varmistetaan, etteivät
rikolliset jatka laitonta toimintaansa, ja lisäksi syyllisyyden
toteaminen ja sen sellainen on kätevästi ulkoistettu, jottei
oikeuslaitos turhaan kuormitu, vaan liike-elämän etujärjestöt voivat
demokraattisesti hoitaa syyllisten tuomitsemisen ja tuomion
täytäntöönpanon. Ehdotankin tämän vuoksi, että samantyyppistä käytäntöä
sovellettaisiin muuallakin, esimerkiksi seuraavasti.

Kaupoissa myydään kotiviinitarvikkeita, joilla kuka tahansa voi itse
valmistaa kotonaan viiniä lisää vain vesi -menetelmällä. Näitä
tarvikkeita voi kuitenkin käyttää myös väärin valmistamalla kiljua eli
laitonta alkoholijuomaa, joka ei ole viiniä tai olutta, ja tätä juomaa
nautitaan usein kaveripiirissä yhdessä muiden kanssa. Tällainen laiton
paneminen syö Alkon ja muiden alkoholiyhtiöiden kannattavuutta. Siksi
olisikin perusteltua, että syyllisten rikosvälineet takavarikoitaisiin,
eli heidän asunnostaan katkaistaisiin vesi, joko pysyvästi tai
määräajaksi. Katkaisun hoitaisi tietenkin vesilaitos Alkon tai muun
alkoholia myyvän yhtiön virallisen yksityispoliisin pyynnöstä. Tämä
yksityispoliisi myös huolehtisi esim. kiikareiden ja kameroiden avulla
siitä, että rikolliset kiljunjuojat saataisiin kiinni itse teosta,
todettaisiin syyllisiksi ja rangaistaisiin. On nimittäin yleisesti
tunnettua, että kiljun paneminen on niin suuri ja kasvava ongelma, että
siihen on kovin keinoin puututtava.

Pyydänkin siis, että äänestäisitte tulevassa europarlamentin istunnossa
näille mainituille uusille internet-käytännöille ehdottomasti KYLLÄ -
onhan selvää, että vain ennakkoluulottomalla, tiukalla säätelyllä
saadaan cyberrikolliset kiikkiin.

--
saako olla muovikassi?

PJL

Pientä vinoilua, heh.
--
PJL

"Death solves all problems - no man, no problem" - Josif Stalin

nikolas mäki

Taneli Saastamoinen wrote:

> [...]
> näille mainituille uusille internet-käytännöille ehdottomasti KYLLÄ -
> onhan selvää, että vain ennakkoluulottomalla, tiukalla säätelyllä

Suomen mepeistä käy esimerkiksi riitta müller, joka on lopettelemassa
kansanedustajansa uraa. Kuten tunnettua, europarlamentti on kaatopaikka,
jonne kaikki epäonnistuneet ja/tai ryvettyneet ex-kansanedustajat
päätyvät nostamaan ylisuurta palkkaa. *

R.M. korosti epäonnistuneisuuttaan radiohaastattelussa, jossa hän toisti
rikkinäisen LP-soittimen tavoin kaikki al gorelaiset ilmastonmuutoshöpöt
ja väitti suomen tehneen täyskäännöksen ilmastonmuutoksen torjunnassa -
perusteluja hän ei mielipiteilleen tai väitteilleen esittänyt.

Ei kai siis tarvitse ihmetellä, että EU:sta tulee huonoja päätöksiä,
jotka suututtavat jäsenmaiden äänestäjät. Siten Irlannin
kansanäänestystä lissabonin sopimuksesta ei tarvitse ihmetellä myöskään.

*) Alexander Stubb ei ole poikkeus. Hänet haluttiin pois suomesta
aukomasta päätään. Ulkoministerinä hän ei esitä omia mielipiteitään,
vaan sen, mitä ylipomo J. Katainen käskee ja minkä virkamiehet ovat
räätälöineet.

--
Muuten olen sitä mieltä, että suomen on erottava EU:sta.

ps

nikolas mäki kirjoitti ihan asiaa!

Jouko Holopainen

Taneli Saastamoinen wrote:
> [...]
> internetin käyttäjien tietoliikennettä siltä varalta, että käyttäjä
> vaikka jakaisi laittomasti joitain tällaisia tiedostoja muiden
[...]

> Tällainen malli on mielestäni loistava.

Niin minustakin.

Tämä laki kaiketi sallii minun vakoilla esim. Nokian sisäverkkoa siltä
varalta etteivät käytä minun koodiani luvatta.

--
@jhol

http://iki.fi/jhol