Datan takavarikoiminen

2 katselukertaa

Petri Nurminen

lukematon,
23.8.2008 klo 6.19.1023.8.2008
vastaanottaja

Oikeus teki hiljattain päätöksen takavarikoida rappukäytävää kuvanneen
henkilön kuvausvälineet ja kovalevylle tallennetun datan.
http://www.valtakunta.info/2008/salavideo.php

Miten data takavarikoidaan?

Eikö olisi ollut helpompaa määrätä data tuhottavaksi?
Nythän takavarikoitua dataa pitää säilyttää iät ja ajat.

Petri Nurminen
julkishallinnon asiantuntija
datanomi
http://vvv.valtakunta.info

JS

lukematon,
23.8.2008 klo 11.13.4723.8.2008
vastaanottaja
"Petri Nurminen" <petri.n...@nic.fi> kirjoitti
viestissä:wuRrk.54473$_03...@reader1.news.saunalahti.fi...

> [...]
>
> Eikö olisi ollut helpompaa määrätä data tuhottavaksi?
> Nythän takavarikoitua dataa pitää säilyttää iät ja ajat.

Jos ymmärtäisit lukemasi, ehkä seuraava sivultasi lainattu virke avautuisi
sinulle.
"Poliisi havaitsi valvontakameran käytyään muista syistä asunnossa. Oikeus
tuomitsi miehen menettämään valtiolle valvontakameran sekä tietokoneen
kovalevyltä tallennetun datan."

Joko poliisi siis vie kiintolevyn tai ottaa kopsun sen sisällöstä. Vaikeaa?

> julkishallinnon asiantuntija

No et todella ole, usko nyt jo.

> datanomi

Meitä on moneksi....

Antero

lukematon,
23.8.2008 klo 11.20.2023.8.2008
vastaanottaja

> [...]
> kovalevyltä tallennetun datan."
> Joko poliisi siis vie kiintolevyn tai ottaa kopsun sen sisällöstä.
Mitä poliisi tekee takavarikoidulle kiintolevylle tai sen kopiolle saatuaan
sen hallintaansa?
Säilyttääkö?
Tuhoaako?

JS

lukematon,
23.8.2008 klo 11.50.2523.8.2008
vastaanottaja
"Antero" <jo...@ljissakin.net> kirjoitti
viestissä:TUVrk.54625$_03....@reader1.news.saunalahti.fi...

> Mitä poliisi tekee takavarikoidulle kiintolevylle tai sen kopiolle
> saatuaan sen hallintaansa?
> Säilyttääkö?
> Tuhoaako?

En tiedä. Poliisi varmaan tietää. Kysy siis poliisilta.

Petri Nurminen

lukematon,
23.8.2008 klo 11.57.2123.8.2008
vastaanottaja

"JS" <j...@js.cn> kirjoitti viestissä:5lWrk.168$ME...@read4.inet.fi...

Jos tuomitaan menettämään kovalevyllä oleva data niin silloin ei tuomita
menettämään kovalevyä. Näin minä asianymmärrän. Oikeuden olisitoki ollut
viisaampaa tuomita kovalevy valtiolle mutta niinhän se ei tehnyt.

Osmo R

lukematon,
23.8.2008 klo 12.42.1323.8.2008
vastaanottaja
Petri Nurminen wrote:

> Jos tuomitaan menettämään kovalevyllä oleva data niin silloin ei tuomita
> menettämään kovalevyä. Näin minä asianymmärrän. Oikeuden olisitoki ollut
> viisaampaa tuomita kovalevy valtiolle mutta niinhän se ei tehnyt.

Miten niin viisaampaa. Kyllä menettämisseurauksen pitää olla
mahdollisimman rajattu. Lisäksi tuolloin voisi olla, että henkilö
olisi voinut vaatia datasta kopiota itselleen. Ei se kovalevy
esineenä ole ongelma vaan nimenomaan se data.

Osmo

Antero

lukematon,
24.8.2008 klo 5.41.0824.8.2008
vastaanottaja
> [...]

> mahdollisimman rajattu. Lisäksi tuolloin voisi olla, että henkilö olisi
> voinut vaatia datasta kopiota itselleen. Ei se kovalevy esineenä ole

Lähinnä ajattelin sitä, mitä tuo avaus tarkoittaa. Jos tuomitaan data
valtiolle, säilytetäänkö sitä, kuten tuo avaaja esittää? Tai miten siinä
menetellään, voihan tuosta datasta olla vaikka kuinka paljon kopioita, onko
tehty ratsia, jossa kaikki on tarkistettu, esim ulkoiset kiintolevyt, CDR,
naapurin Ville jne

Osmo R

lukematon,
25.8.2008 klo 17.33.1425.8.2008
vastaanottaja
Antero wrote:

> [...]
> tehty ratsia, jossa kaikki on tarkistettu, esim ulkoiset kiintolevyt, CDR,

Poliisihan esitutkinnassa kopioi tietokoneen kovalevyt.
Varsinainen tutkinta tehdään kopioilla. Säilytys on tarpeen
ainakin niin kauan kun juridinen prosessi on käynnissä. Sen
jälkeen en tiedä mitä sille tehdään. Ei kai sitä loputtomiin
arkistoida.

Osmo

KK

lukematon,
27.8.2008 klo 3.01.4227.8.2008
vastaanottaja

"Osmo R" <ok...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:JjFsk.55617$_03....@reader1.news.saunalahti.fi...

Takavarikoitu omaisuus säilytetään, kunnes tuomiolla on lainvoima. Sen
jälkeen valtio yleensä huutokauppaa rahanarvoisen laillisen tavaran ja
hävittää arvottoman tavaran. Esimerkiksi takavarikoituja huumeita ei
huutokaupata, vaan ne hävitetään:-)

- k

Vastaa kaikille
Vastaa kirjoittajalle