Salakatselu

30 katselukertaa

Petri Nurminen

lukematon,
25.4.2008 klo 1.38.0725.4.2008
vastaanottaja
Olenkohan ymmärtänyt oikein, että jos esim. liikkeessä on kameravalvonta
niin siitä pitää ilmoittaa kylteillä - ainakin jos kameravalvonta on
nauhoittava?

Entä mikä on tilanne julkisella alueella. Nyt on ollut esillä esim.
leikkikentille asennettavat valvontakamerat jotka välittäisivät kuvaa
internettiin kenen tahansa nähtäväksi. Pitääkö kameroista ilmoittaa
kylteillä vai voidaanko ne vaan laittaa kentän nurkalle siitä mitenkään
tiedottamatta?

http://www.sataweb.fi

Tonttu

lukematon,
25.4.2008 klo 2.20.0225.4.2008
vastaanottaja
Petri Nurminen raapusteli:

http://www.tietosuoja.fi/12813.htm

"Tallentavien kameravalvontajärjestelmien käytöstä on tiedotettava
avoimesti. "

--
T.T.J

Juha Ojaniemi

lukematon,
25.4.2008 klo 6.18.2825.4.2008
vastaanottaja
Tonttu wrote:

> "Tallentavien kameravalvontajärjestelmien käytöstä on tiedotettava
> avoimesti. "

Webkamerassa on tietysti sikäli erikoinen tilanne, että joku voi asentaa
kameran ja hänen tietämättään joku toinen voi tallentaa. Olisikohan
kaikkia webkameroita käsiteltävä varmuuden vuoksi tallentavina
kameroina, koska tallennusmahdollisuushan niissä aina on jos niitä voi
julkisesti katsella?

--
=8^#D# "Vee are too soon oldt und too late schmart."

Jari Kaija

lukematon,
25.4.2008 klo 6.45.5325.4.2008
vastaanottaja
> http://www.tietosuoja.fi/12813.htm
>

> "Tallentavien kameravalvontajärjestelmien käytöstä on tiedotettava
> avoimesti. "

Tallentaa videota liikettä huomatessaan, kuvaa stillikuvia koko ajan,
näkyy webissä. Tosin kotona sisällä biljardia ja kotipihaa.

Kyltit laitoin rakennusaikana vain ja ainoastaan sen vuoksi pitkin tontin
reunoja, että "epämääräisiä haluja omaavat henkilöt" kiertävät ilman
yrityksen erehdystä jo valmiiksi tönöni. Joskus parina yönä raksalla
viimevuoden lopulla yöpyessäni huomasi livenä kylttien ja kameroissa olevan
infoledin vilkunnan tehon. Pari yritteliästä ajoi yöllä pihaan asti, mutta
kohta oli
pirun kiire peruutella pois ;-) Oma auto oli emännällä 50 kilsan päässä
jemmassa.

Esimerkkinä tuossa kuvassa tönön seinässä kameravalvontakyltti:

http://kaija.servehttp.com/pub/talo/sekalaista/ulkopuoli.jpg

Itse kamerat taasen:

Livenä (kääntyvätkin, jos omaa riittävät oikeudet):

http://www.jarikaija.com ja sieltä sitten "Webcams"

Still kuvina, jotka eivät rasita kameroiden sisäänrakennettuja servereitä:

http://kaija.servehttp.com/webcam/bilis.jpg
http://kaija.servehttp.com/webcam/misc.jpg

Noiden lisäksi on vielä pari muutakin kameraa IR varustuksella,
mutta sijainnin haluan pitää omana tietonani, joten ei linkkejä niihin.

Jukka K. Korpela

lukematon,
25.4.2008 klo 6.46.5025.4.2008
vastaanottaja
Scripsit Juha Ojaniemi:

> Olisikohan kaikkia webkameroita käsiteltävä varmuuden vuoksi
> tallentavina kameroina, koska tallennusmahdollisuushan niissä aina on
> jos niitä voi julkisesti katsella?

Tuskinpa sentään. Muutenhan kaikkia kuvaamista pitäisi käsitellä
tallentavana.

Hankalampi lakikysymys on tämä: Jos A asentaa kameran, joka kuvaa B:n
pihamaata ja lähettää kuvaa nettiin, niin syyllistyykö A johonkin
laittomaan silloinkin, kun kuvaan ei satu ketään ihmistä? Millä
perusteella?

--
Jukka K. Korpela ("Yucca")
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

KA

lukematon,
25.4.2008 klo 8.30.5425.4.2008
vastaanottaja
Jukka K. Korpela kirjoitti:

> [...]
> pihamaata ja lähettää kuvaa nettiin, niin syyllistyykö A johonkin
> laittomaan silloinkin, kun kuvaan ei satu ketään ihmistä? Millä

Voisi pitää salakatselun yrityksenä, koska omalla pihallaan on normaalia
liikkua ja siten on odotettavaa että kuvaan tulee joku ihminen, vaikka
ei siellä koko aikaa olisikaan.

Voisi pitää myös kotirauhan häirintänä, koska salakatselun yrityksellä
aiheuttaa häiriötä B:lle estämällä tätä käyttämästä pihaansa vapaasti.
Häiriö tietysti edellyttäisi että B huomaisi kameran.

Koska kuva menisi nettiin, niin A ei voisi puolustautua silläkään että
hän ei ole katsellut kuvaa kun B ollut pihamaalla, koska netistä voi
kuka tahansa katsella ja nauhoittaa 24 tuntia / vrk.

Tonttu

lukematon,
25.4.2008 klo 11.07.1225.4.2008
vastaanottaja
Juha Ojaniemi raapusteli:

> [...]
> Olisikohan kaikkia webkameroita käsiteltävä varmuuden vuoksi
> tallentavina kameroina, koska tallennusmahdollisuushan niissä aina on

No viranomaisen yksiselitteinen kanta on että jos kameravalvontajärjestelmä
ei ole tallentava eikä henkilötietoja muutenkaan kerätä järjestelmän avulla,
henkilötietolaki ei tule sovellettavaksi.

--
T.T.J

nikolas mäki

lukematon,
25.4.2008 klo 11.21.3325.4.2008
vastaanottaja

Entä jos se naapurin pihaa kuvaava web-kamera on kiinni monitorin
reunassa, ja jätetään päälle käyttäjän poistuessa koneensa ääreltä?

--
Muuten olen sitä mieltä, että suomen on erottava EU:sta.

Vastaa kaikille
Vastaa kirjoittajalle
Lähetä edelleen
0 uutta viestiä