Induktio keittolevy

Risto Tiilikainen

Hei !

Näin ohimennen nelosella mainostettavan induktioperiaatteella toimivaa
keittolevyä.

Mainoksessa sanottiin, että tarkasta jääkaappimagneetilla kattilasi
soveltuvuus induktiolevyä varten.
En kyllä kuullut, että mikä pitäisi sen kokeen avulla huomioida, jotta
kattila toimisi ko.levyllä.

Helppoheikki pyyhki myös levyä pyyhkeellä puhtaaksi.
Levyä mainostettiin kylmäksi, mikäli kattila on poissa.
Helppoheikin sormessa oli sormus.
Miten mahtaa sormelle käydä, mikäli sormukseen indusoituu tehoa siitä
päällä olevasta kylmästä induktiolevystä
Onko myös induktioteho poissa, kun kattila on poissa ?

Tietääkös joku em. ihmettelemäni asiat.

terv, Risto

Matti Grönroos

"Risto Tiilikainen" <risto.NON....@luukku.comMUNIST.invalid>
wrote in message news:44102dd0$0$25357$39db...@news.song.fi...

> [...]
> kattilasi soveltuvuus induktiolevyä varten.
> En kyllä kuullut, että mikä pitäisi sen kokeen avulla huomioida,

Induktioliedellä käytettävän astian pohjassa pitää olla rautaa. Jos
magneetti tarttuu kattilanpohjaan, kattila on ok.

> Helppoheikki pyyhki myös levyä pyyhkeellä puhtaaksi.
> Levyä mainostettiin kylmäksi, mikäli kattila on poissa.

Niinhän se on. Liesi ei kuumene, vaan kattila. Kattila tietysti
kuumentaa hieman lieden pintaa.

> Helppoheikin sormessa oli sormus.
> Miten mahtaa sormelle käydä, mikäli sormukseen indusoituu tehoa
> siitä päällä olevasta kylmästä induktiolevystä

Jos sormus on rautaa, se käyttäytyy kuten kattilan pohja. Muuten ei
tapahtu mitään.

Matti

--
Matti Grönroos -- http://www.iki.fi/mjg

Tobi

> [...]
> soveltuvuus induktiolevyä varten.
> En kyllä kuullut, että mikä pitäisi sen kokeen avulla huomioida, jotta

Alumiinikattilat eivät toimi lainkaan induktioliedessä, sitä sillä
testataan.

Seismo Malm

Nuo liedet haistelevat koko ajan ympäristöään ja kääntävät itsensä pois
jos päällä ei ole sopivan isoa ja magneettisilta ominaiksuuksiltaan
sopivaa esinettä. Tehon siirtyminen kauemmas on myös hyvin heikkoa.

Noiden toimintaperiaate on sellainen, että tason alla on kela (muuntajan
ensiö) johon syötetään suuritaajuista virtaa ja kattila muodostaa sekä
muuntajan toision (joka on oikosulussa, ts. siirtyvä sähkövirta muuttuu
lämmöksi) että muuntajaraudan.

Kaippa muidenkin metallien lämmitys onnistuu mutta on kovasti
monimutkaisempaa (metalleja sulatetaan joskus noin) eivätkä
kotitalousvehkeet moiseen pysty.

Itse pohdiskelin puolitoista vuotta sitten moisen ostoa mutta päädyin
lopulta kuparisiin keittoastioihin. Joskus kyllä ostan sellaisen lieden,
jossa on pari kaasulevyä ja pari induktiolevyä.

seismo malm

Otto Keronen

"Risto Tiilikainen" <risto.NON....@luukku.comMUNIST.invalid> wrote
in message news:44102dd0$0$25357$39db...@news.song.fi...

Ei kytkeydy ollenkaan ellei massaa ole tarpeeksi. Esim tavallinen
uudenvuoden tinojen kauha on liian pieni jotta meidän liesi kytkeytyisi
päälle. Jos sen seuraksi laittaa jotain muuta niin sitten onnistuu tinojen
sulattaminen.

Sormus ja muut esineet menevät kevyesti päällekytkeytymismassan alle. Tosin
niin varmaan jenkeissä kohta joku piercing hemmo onnistuu upottamaan
käteensä luokkaa puoli kiloa rautaa niin että saa sen lieden menemään
päälle. Ja sitten hakemaan miljoonakorvauksia niin että pääsee vuotuiselle
Stella-palkintojen listalle.

Ja kyllähän siitä kuumasta kattilasta siirtyy lämpöä itse liesitasoon. Mutta
se liesi on jotain lasia (keraamista?) ainetta että se ei oikein jaksa sitoa
lämpöä. Jos kattilan ottaa pois ja käden laittaa siihen niin kyllähän se
taso _lämmin_ on mutta ei kuuma.

-otto.

Risto Tiilikainen

Matti Grönroos kirjoitti:

> Induktioliedellä käytettävän astian pohjassa pitää olla rautaa. Jos
> magneetti tarttuu kattilanpohjaan, kattila on ok.
>

> Matti

Hei !

Kyllä tiedän itse tämän pohjan materiaalivaatimuksen .
Syynä siihen, miksi panin jutun kuluttajasivulle oli se, että korviini
ei kantanut mainoksesta magneettitestin tulkintaa.
Siinä sanottiin mielestäni vain "Kattilan soveltuvuutta levylle voidaan
testata jääkaappimagneetilla"

Mistä TV-kaupasta ostava kuluttaja voi tehdä johtopäätöksen siitä kumpi
kattila sopii ko. levylle, jos asiaa ei selitetä loppuun saakka.!
Saattaa olla myös, että selitys oli mainoksessa, mutta se ei tarttunut
korvaani.

terv, Risto

Message has been deleted

Otto Keronen

"Mara" <martti...@pp.poista.inet.fi> wrote in message

> Mikä on Stella-palkinto? Löytyykö listaa?
>
> -Mara

heh. se on vaan eräs vanha vitsi.

kato vaikka http://www.hintatakuu.net/oikeusvaltio.php

Kaarle Galaksinvaihtaja

Risto Tiilikainen wrote:

> [...]
> soveltuvuus induktiolevyä varten.
> En kyllä kuullut, että mikä pitäisi sen kokeen avulla huomioida, jotta

Pitää olla rautaa, eli jos magneetti tarttuu kattilaan niin homma OK.
Kuten jo aikaisemmat ovat valistaneet.

> Helppoheikki pyyhki myös levyä pyyhkeellä puhtaaksi.
> Levyä mainostettiin kylmäksi, mikäli kattila on poissa.

Pitää paikkaansa, eli kattila kuumenee - ei pinta. Kuten aikaisemmin jo
mainittiin, niin kattilan pinta johtaa lämpöä induktiolieden pintaan,
mutta tämä on hyvinkin marginaalista verratuna 'normaaliin' lieteen.

> Helppoheikin sormessa oli sormus.
> Miten mahtaa sormelle käydä, mikäli sormukseen indusoituu tehoa siitä
> päällä olevasta kylmästä induktiolevystä

Sormus on aivan liian pieni aiheuttaakseen lämpenemistä.

> Onko myös induktioteho poissa, kun kattila on poissa ?

Teho ei ole poissa, mutta se teho ei siirry mihinkään (tämä hyvin
pelkistetty versio oikeasta tilanteesta)

> Tietääkös joku em. ihmettelemäni asiat.

Enimmäkseen oli muiden kertaamista, mutta ehkäpä tästä on jotain apua.

Otto J. Makela

martti...@pp.poista.inet.fi (Mara) wrote:

> Mikä on Stella-palkinto? Löytyykö listaa?

http://www.stellaawards.com/

And the winner of the 2005 True Stella Award: Christopher Roller of
Burnsville, Minn. Roller is mystified by professional magicians, so he
sued David Blaine and David Copperfield to demand they reveal their
secrets to him -- or else pay him 10 percent of their lifelong
earnings, which he figures amounts to $50 million for Copperfield and
$2 million for Blaine. The basis for his suit: Roller claims that the
magicians defy the laws of physics, and thus must be using "godly
powers" -- and since Roller is god (according to him), they're
"somehow" stealing that power from him.
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, FAX: +358 42 7655772, ICBM: 60N 25E */