Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Tipasta asiaa

320 views
Skip to first unread message

Turo Juurakko

unread,
Nov 19, 2008, 11:37:56 AM11/19/08
to
Apteekista ei löytyny kuin asteikottomia pipettejä. Paljos yhden
tipan/pisaran tilavuus nyt mahtaa tarkkaan ottaen olla? Nettihaulla näytti
löytyvän kaikkea 15-25 pisaraa = 1 ml väliltä... Oisko 20 pisaraa = 1 ml
sopiva keskiarvo?

--
mukavan tiukkaa


Heikki Heinonen

unread,
Nov 19, 2008, 12:27:30 PM11/19/08
to
On Wed, 19 Nov 2008 18:37:56 +0200, "Turo Juurakko" <tj...@valid.invalid> höpisi
että:

Mee takasin ja osta lääkeruisku. Sillä saa mitattua varsin tarkasti. Nykyään
niitä myydäänkin ihan kelle vaan.

Turo Juurakko

unread,
Nov 19, 2008, 12:31:44 PM11/19/08
to

Samalla reissulla otin sellaisenkin (tilavuudeltaan 1 ml). Pysyn kuitenkin
edelleen kannassani, että pipetti on käytännöllisempi. Otin noi nyt
apteekista kuitenkin sen takia, että on edes jotain välineitä, jos uupuu
etsimään parempia. Seuraavaksi kai pitäis kuikuilla akvaarioliikkeiden
suuntaan. Tai eipä kai sen tarvis välttämättä mikään pipetti olla. Ehkä
avoin lasiputki toimittaisi saman viran, jos tukkii sormella sen yläpään,
niin sehän pitää nesteen sisällään.

--
mukavan tiukkaa


kaj.st...@helsinki.fi.invalid

unread,
Nov 19, 2008, 12:53:31 PM11/19/08
to
Turo Juurakko <tj...@valid.invalid> wrote:

> Samalla reissulla otin sellaisenkin (tilavuudeltaan 1 ml). Pysyn kuitenkin
> edelleen kannassani, että pipetti on käytännöllisempi. Otin noi nyt
> apteekista kuitenkin sen takia, että on edes jotain välineitä, jos uupuu
> etsimään parempia. Seuraavaksi kai pitäis kuikuilla akvaarioliikkeiden
> suuntaan. Tai eipä kai sen tarvis välttämättä mikään pipetti olla. Ehkä
> avoin lasiputki toimittaisi saman viran, jos tukkii sormella sen yläpään,
> niin sehän pitää nesteen sisällään.

Elikkä sinulle kelpaisi vanha kunnon lasipipettikin?

--
Kaj

Turo Juurakko

unread,
Nov 19, 2008, 12:59:38 PM11/19/08
to

Joo, semmonen kans.

--
mukavan tiukkaa


Ari H

unread,
Nov 19, 2008, 2:12:03 PM11/19/08
to

Mitä jos vaan mittaisit juuri sen sinun pipettisi pisaran koon? :-)

--
"Ja pilkut huusivat tuskissaan: 'Lisää vaseliinia, lisää vaseliinia!'"
From-kentän email-osoite on validi, siitä ei tarvitse poistaa mitään.

Turo Juurakko

unread,
Nov 19, 2008, 3:11:03 PM11/19/08
to
Ari H wrote:
> On 2008-11-19, Turo Juurakko <tj...@valid.invalid> wrote:
>> Apteekista ei löytyny kuin asteikottomia pipettejä. Paljos yhden
>> tipan/pisaran tilavuus nyt mahtaa tarkkaan ottaen olla?
>> Nettihaulla näytti löytyvän kaikkea 15-25 pisaraa = 1 ml
>> väliltä... Oisko 20 pisaraa = 1 ml sopiva keskiarvo?
>
> Mitä jos vaan mittaisit juuri sen sinun pipettisi pisaran koon? :-)

Kyllähän mä tiputtelin sillä 40 tippaa yskänlääkemittaan (enempään ei ollut
kärsivällisyyttä)... jotain pari ml se ehkä saattoi olla. Vaikee arvioida
ihan tarkkaan kun neste tahtoo noin pienillä määrillä kiivetä mittamukin
seinää pitkin sen verran ylös ettei ihan tarkkaa lukemapistettä pysty
arvioimaan...

--
mukavan tiukkaa


Pasi Pikkupeura

unread,
Nov 19, 2008, 3:26:06 PM11/19/08
to
"Turo Juurakko" kirjoitti:

> Kyllähän mä tiputtelin sillä 40 tippaa yskänlääkemittaan (enempään
> ei ollut kärsivällisyyttä)... jotain pari ml se ehkä saattoi olla.

Montako tuntia arvioisit, että olisi kestänyt samalla tahdilla edes
viisinkertaisen määrän mittaamiseen?


--
Pasi Pikkupeura
pasi.pikkupeura @ jippii.if.invalid

Turo Juurakko

unread,
Nov 19, 2008, 3:28:49 PM11/19/08
to
Pasi Pikkupeura wrote:
> "Turo Juurakko" kirjoitti:
>> Kyllähän mä tiputtelin sillä 40 tippaa yskänlääkemittaan (enempään
>> ei ollut kärsivällisyyttä)... jotain pari ml se ehkä saattoi olla.
>
> Montako tuntia arvioisit, että olisi kestänyt samalla tahdilla edes
> viisinkertaisen määrän mittaamiseen?

No okei, tunnustetaan. Mä en osannut laskea kuin 40 saakka...

--
mukavan tiukkaa


Pasi Pikkupeura

unread,
Nov 19, 2008, 3:44:04 PM11/19/08
to
"Turo Juurakko" kirjoitti:

> No okei, tunnustetaan. Mä en osannut laskea kuin 40 saakka...

Aivan sama. Eipä kyllä kiinnosta käyttää omaa aikaa vinkkien
antamiseen, jos oma viitseliäisyytesi on tuota luokkaa.

Kas kun sentään jaksoit sen 40 tippaa tiputella.

Heikki Heinonen

unread,
Nov 19, 2008, 5:07:51 PM11/19/08
to
On Wed, 19 Nov 2008 22:11:03 +0200, "Turo Juurakko" <tj...@valid.invalid> höpisi
että:

Mittalasit on suunniteltu niin että oikea lukema luetaan nesteen pinnan tasolta.
Reunat jätetään huomioimatta. Muistat varmaan ylä-asteen fyssantunnilta.

Turo Juurakko

unread,
Nov 19, 2008, 5:20:19 PM11/19/08
to

Emmä muista sieltä muuta kuin sen kun kerran demottiin kuinka monta
oppilasta mahtuu kuutiometriin ja kävi huono flaksi, kun jouduin
demoryhmään. Sain tietenkin heti ivaa niskaani kun olin vielä tuolloin
luokan läski.

--
mukavan tiukkaa


Heikki Heinonen

unread,
Nov 19, 2008, 5:23:40 PM11/19/08
to
On Thu, 20 Nov 2008 00:20:19 +0200, "Turo Juurakko" <tj...@valid.invalid> höpisi

Ha-ha! :P

cubic

unread,
Nov 20, 2008, 1:50:03 PM11/20/08
to

"Turo Juurakko" <tj...@valid.invalid> wrote in message
news:6oitmvF...@mid.individual.net...

Tarkalla vaa'alla voit katsoa montako tippaa on 1 gramma eli 1 ml.


Turo Juurakko

unread,
Nov 20, 2008, 2:12:33 PM11/20/08
to

Taitaa pipetti olla vähän halvempi kuin vaaka joka näyttää luotettavasti
grammojen kymmenysosia...

--
mukavan tiukkaa


kaj.st...@helsinki.fi.invalid

unread,
Nov 20, 2008, 7:34:44 PM11/20/08
to
cubic <w...@nro.com> wrote:

Riippuu nesteen koostumuksesta. Puhtaalle vedelle tuo kyllä on tarpeeksi
tarkka approksimaatio.

--
Kaj

Mika Iisakkila

unread,
Nov 21, 2008, 4:24:35 AM11/21/08
to
kaj.st...@helsinki.fi.invalid writes:
>> Tarkalla vaa'alla voit katsoa montako tippaa on 1 gramma eli 1 ml.
>
> Riippuu nesteen koostumuksesta. Puhtaalle vedelle tuo kyllä on tarpeeksi
> tarkka approksimaatio.

Ja eikö sitä emmettä voi lantrata valmiiksi? Jos täyden
tinktuurapullon kyljessä lukee 5 ml ja sekoittaa sen 45 ml vettä
sisältävään pulloon, ei ehkä enää tarvitse pelata tippojen kanssa
lopullisessa annostelussa...
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Turo Juurakko

unread,
Dec 5, 2008, 12:21:06 PM12/5/08
to


Löytyhän niitä asteikolla varustettuja pipettejäkin apteekista, mutta vasta
kolmannella yrityksellä tärppäs. Oletin että kaikissa apteekeissa on samat
varastot ja valikoimat, mutta kyselin silti muiden asioiden yhteydessä
itsepintaisesti ja yllätykseksi lopulta niitä löytyikin. 3 ml:n vetoisia, ei
mitään hienoja, vaan muovisia rojuja, mutta eipä hintakaan ollut kuin 9
senttiä kappale. Eläinkaupoista ainakaan Faunattaresta ei löytynyt.

--
mukavan tiukkaa


0 new messages