--
mukavan tiukkaa
Mee takasin ja osta lääkeruisku. Sillä saa mitattua varsin tarkasti. Nykyään
niitä myydäänkin ihan kelle vaan.
Samalla reissulla otin sellaisenkin (tilavuudeltaan 1 ml). Pysyn kuitenkin
edelleen kannassani, että pipetti on käytännöllisempi. Otin noi nyt
apteekista kuitenkin sen takia, että on edes jotain välineitä, jos uupuu
etsimään parempia. Seuraavaksi kai pitäis kuikuilla akvaarioliikkeiden
suuntaan. Tai eipä kai sen tarvis välttämättä mikään pipetti olla. Ehkä
avoin lasiputki toimittaisi saman viran, jos tukkii sormella sen yläpään,
niin sehän pitää nesteen sisällään.
--
mukavan tiukkaa
> Samalla reissulla otin sellaisenkin (tilavuudeltaan 1 ml). Pysyn kuitenkin
> edelleen kannassani, että pipetti on käytännöllisempi. Otin noi nyt
> apteekista kuitenkin sen takia, että on edes jotain välineitä, jos uupuu
> etsimään parempia. Seuraavaksi kai pitäis kuikuilla akvaarioliikkeiden
> suuntaan. Tai eipä kai sen tarvis välttämättä mikään pipetti olla. Ehkä
> avoin lasiputki toimittaisi saman viran, jos tukkii sormella sen yläpään,
> niin sehän pitää nesteen sisällään.
Elikkä sinulle kelpaisi vanha kunnon lasipipettikin?
--
Kaj
Joo, semmonen kans.
--
mukavan tiukkaa
Mitä jos vaan mittaisit juuri sen sinun pipettisi pisaran koon? :-)
--
"Ja pilkut huusivat tuskissaan: 'Lisää vaseliinia, lisää vaseliinia!'"
From-kentän email-osoite on validi, siitä ei tarvitse poistaa mitään.
Kyllähän mä tiputtelin sillä 40 tippaa yskänlääkemittaan (enempään ei ollut
kärsivällisyyttä)... jotain pari ml se ehkä saattoi olla. Vaikee arvioida
ihan tarkkaan kun neste tahtoo noin pienillä määrillä kiivetä mittamukin
seinää pitkin sen verran ylös ettei ihan tarkkaa lukemapistettä pysty
arvioimaan...
--
mukavan tiukkaa
Montako tuntia arvioisit, että olisi kestänyt samalla tahdilla edes
viisinkertaisen määrän mittaamiseen?
--
Pasi Pikkupeura
pasi.pikkupeura @ jippii.if.invalid
No okei, tunnustetaan. Mä en osannut laskea kuin 40 saakka...
--
mukavan tiukkaa
Aivan sama. Eipä kyllä kiinnosta käyttää omaa aikaa vinkkien
antamiseen, jos oma viitseliäisyytesi on tuota luokkaa.
Kas kun sentään jaksoit sen 40 tippaa tiputella.
Mittalasit on suunniteltu niin että oikea lukema luetaan nesteen pinnan tasolta.
Reunat jätetään huomioimatta. Muistat varmaan ylä-asteen fyssantunnilta.
Emmä muista sieltä muuta kuin sen kun kerran demottiin kuinka monta
oppilasta mahtuu kuutiometriin ja kävi huono flaksi, kun jouduin
demoryhmään. Sain tietenkin heti ivaa niskaani kun olin vielä tuolloin
luokan läski.
--
mukavan tiukkaa
Ha-ha! :P
Tarkalla vaa'alla voit katsoa montako tippaa on 1 gramma eli 1 ml.
Taitaa pipetti olla vähän halvempi kuin vaaka joka näyttää luotettavasti
grammojen kymmenysosia...
--
mukavan tiukkaa
Riippuu nesteen koostumuksesta. Puhtaalle vedelle tuo kyllä on tarpeeksi
tarkka approksimaatio.
--
Kaj
Ja eikö sitä emmettä voi lantrata valmiiksi? Jos täyden
tinktuurapullon kyljessä lukee 5 ml ja sekoittaa sen 45 ml vettä
sisältävään pulloon, ei ehkä enää tarvitse pelata tippojen kanssa
lopullisessa annostelussa...
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.
Löytyhän niitä asteikolla varustettuja pipettejäkin apteekista, mutta vasta
kolmannella yrityksellä tärppäs. Oletin että kaikissa apteekeissa on samat
varastot ja valikoimat, mutta kyselin silti muiden asioiden yhteydessä
itsepintaisesti ja yllätykseksi lopulta niitä löytyikin. 3 ml:n vetoisia, ei
mitään hienoja, vaan muovisia rojuja, mutta eipä hintakaan ollut kuin 9
senttiä kappale. Eläinkaupoista ainakaan Faunattaresta ei löytynyt.
--
mukavan tiukkaa