Hammaslääkäri

TJT2

Sellaiselle yritin äsken varata ajan, yli kuukauden päästä olisi löytynyt,
en ottanut. Paikallinen yksityinen, julkiselle en edes yritä kun siellä
kuulemma joku virolainen tehnyt paikan joka kesti vain 2 viikkoa. Uhri tosin
kertoi, että siellä oli sitten ollut ihan suomalainen nainen, joka oli
laittanut uuden paikan, joka ainakin toistaiseksi pysynyt hampaassa. En vaan
oikein tykkää naispuolisista hammaslääkäreistä, huonompia kokemuksia kuin
miespuolisista.

--
--TJT--

JiiHoo

TJT2 päätti sitten kirjoittaa tälviisiin...
Toki kannattaa antaa hampaiden mädäntyä suuhunsa ennemmin kuin käydä
korjauttamassa.

--
JiiHoo:
" Ja uskottavuuden saa vain sillä, että oikeasti sanoo tekevänsä mitä

TJT2

JiiHoo wrote:
> TJT2 päätti sitten kirjoittaa tälviisiin...

> Toki kannattaa antaa hampaiden mädäntyä suuhunsa ennemmin kuin käydä
> korjauttamassa.

Noinhan minäkin ajattelen, mutta ne hammaslääkärit eivät. Aikoinaan yhdessä
poskihampaassa iso koko paikan ja hammasluun välissä lähellä ienrajaa,
kovasti kipeä, menin ihan päivystykseen. Hammaslääkäri ei paikannut vaan
tuuppi koloon fluorilakkaa. Joten menin sitten yksityiselle, joka totesi
että parempi kun kiskotaan koko hammas pois. Monta vuotta myöhemmin toisessa
poskihampaassa kolo, menin eräälle toiselle yksityiselle, ei paikannut vaan
suoritti jonkin ihme hohkakiviputsauksen, suositti tietynmerkkistä
hammastahnaa ja uhkaili, että jos tahna ei tehoa niin tehdään juurihoito.
Menin sitten tuolle ensinmainitulle yksityiselle, ei hänkään suostunut
paikkaamaan, kunnes sitten muutama viikko myöhemmin yritin uudestaan, tällä
kertaa paikkasi ja kipu katosi.

Jne, kaikenlaisia esimerkkejä löytyisi, mutta yhteenvetona: Minulle on tehty
kaksi juurihoitoa, joista toinen oli mielestäsi siinä mielessä tarpeeton,
että kyseinen hammas oireili KUUSI vuotta, röntgenkuvassa näkyi kolo paikan
alla, jos olisi paikattu ajoissa ei olisi edennyt ytimeen asti. Ja useita
hampaita poistettu kun eivät ole suostuneet korjaamaan vikoja ajoissa. Koko
toiminnan tarkoitus ei näytä olevan hampaiden korjaaminen, vaan
rahastaminen, otetaan tarpeettomia röntgenkuvia joista ei yleensä näy mitään
vaikka hampaassa selvä vika, ja jos sitten joskus näkyy kolo tms, niin sitä
ei noteeratata. Jätetään kolot paikkaamatta, jotta päästään tekemään
kalliita juurihoitoja tai suorittamaan kalliita poistoja, ja sitten
tyrkyttämään sikakalliita implantteja. Yksityinen hoito pelkkää rahastusta,
ellei sitten satu löytämään jotain rehellistä hammaslääkäriä joka ei kärsi
yhtä pahasta rahanhimosta kuin muut.

Julkisellä puolestaan pitkät jonot, osa hammaslääkäreistä täysin epäpäteviä,
osa laiskoja kun ilmeisesti julkisella saavat kiinteää kuukausipalkkaa.

--
--TJT--

JiiHoo

Miten minusta tuntuu, että suurin syy tähänkin on, että et käy
säännöllisissä tarkastuksissa ja sitten kun vihdoin viitsit mennä
hammaslääkäriin, niin ainoa mitä voidaan tehdä, on repiä pois.

Mulla on pirun huonot hampaat, mutta olen käynyt koko ikäni
säännöllisesti hammaslääkärissä ja vain kaksi hammasta on poissa.

Kaj Stenberg

söndag 25 september 2022 kl. 13:27:00 UTC+3 skrev JiiHoo:

> Mulla on pirun huonot hampaat, mutta olen käynyt koko ikäni
> säännöllisesti hammaslääkärissä ja vain kaksi hammasta on poissa.

Viime vuonna hammaslääkäri (kunnan) suositteli että jospa siirryttäisi 7 vuoden käyntivälistä viiteen. Paikkoja minulla on yksi, 30 vuotta vanha amalgaami.

--
Kaj

TJT2

JiiHoo wrote:
> [...]
> säännöllisissä tarkastuksissa ja sitten kun vihdoin viitsit mennä
> hammaslääkäriin, niin ainoa mitä voidaan tehdä, on repiä pois.

Luulet taas täysin väärin. Ja mitä ylipäätään tarkoitat säännöllisillä, kun
siinähän on pakko pitää aika pitkä väli jos meinaa saada KELAlta korvauksen.

> Mulla on pirun huonot hampaat, mutta olen käynyt koko ikäni

Tuolla perusteella tosin tuota aikaväliä voi kuulemma lyhentää, kuten sitten
eräs hammaslääkäri tekikin minun tapauksessani.

> säännöllisesti hammaslääkärissä ja vain kaksi hammasta on poissa.

Niinhän minäkin olen käynyt, jo peruskoulun ekaluokalla ravasin koko talven
hämmaslääkärissä, kiskoi pois kaikki maitohampaat jotka vielä oli jäljellä,
ja paikkaili niitä varsinaisia hampaita jotka olivat jo ilmestyneet suuhuni.
Ja sitten myöhemmin parina vuonna talvet eivät riittäneet, vaan piti käydä
kesälomallakin. Ja sitten ammattikoulussa jouduin anomaan päivän pituisia
lomia kun kävin omassa kotikunnassani, kun silloin oli sellainen jännä
tilanne, että oma kuntani antoi alle 18-vuotiaille ilmaisen hoidon
julkisella, mutta sillä koulupaikkakunnalla julkisestakin olisi pitänyt
maksaa. Opettajakin ihmetteli kuntani anteliaisuutta. Ja sitten armeijassa
jouduin aika monta kertaa toteamaan upseereille, että en minä nyt oikein
ennätä osallistua kun pitää mennä hammaslääkäriin. Ja hieman yllättäen
armeijan hammaslääkäri oli ihan asiallinen ja pätevä.

Toisin kuin sitten pari vuotta myöhemmin eräässä kaupungissa eräs
yksityinen, joka oli krapulassa kun paikkasi yhden hampaan, ja tälle
yksityiselle puolestaan menin koska saman kaupungin julkinen ei suostunut
paikkaamaan poskihampaita muulla kuin amalgaamilla. Yksityisillä oli jo
siirrytty muoviin. Tuon jälkeen muutin ihan eri kaupunkiin opiskelemaan,
kävin ahkerasti eräällä yksityisellä kunnes kyseinen hammaslääkäri
mystisesti katosi, paikallisessa sanomalehdessäkin ihmeteltiin. Joten
jouduin sitten menemään toiselle yksityiselle, kun opiskelijatoverit
varoittelivat julkisesta. Jolla sitten kovin taas ihan toisella
paikkakunnalla opiskelun loppumisen jälkeen, kun rahat oli vähissä.

En ole laskenut paljonko minulla on mennyt rahaa hammaslääkäreissä
käynteihin, mutta todennäköisesti enemmän kuin sinulla... Mutta viime
vuosina useita satoja euroja joka vuosi, vaikka en ole käynyt yhtä ahkerasti
kuin esim peruskoulussa, joten jos vaikka laskee että tonni vuodessa ja
kertoo sen esim 50:llä, niin siitähän tulee 50 000 euroa. Tuolla rahalla saa
muuttotappiokunnista jo ison asunnon, tai mistä tahansa autokaupasta
vähänkäytetyn ökyauton, tai aika hyvän upouuden auton.

--
--TJT--

JiiHoo

TJT2 päätti sitten kirjoittaa tälviisiin...

> Luulet taas täysin väärin. Ja mitä ylipäätään tarkoitat säännöllisillä, kun
> siinähän on pakko pitää aika pitkä väli jos meinaa saada KELAlta korvauksen.

En tiedä mikä on pitkä väli. Yksityisellä kun kävin vielä pari vuotta
sitten, niin tarkastusväli oli vuosi. Nyt kun olen siirtynyt julkiseen,
koska se tuntuu toimivan täällä ihan kohtuullisesti, niin tarkastusväli
on muutama kuukaisi vuoden päälle. Ajan saa varata, kun on kulunut vuosi
edellisestä tarkastuksesta ja nyt sain sitten elokuun lopussa tilattuani
ajan joulukuulle.

> [...]
> muuttotappiokunnista jo ison asunnon, tai mistä tahansa autokaupasta
> vähänkäytetyn ökyauton, tai aika hyvän upouuden auton.

No, huh huh. Kai se sitten on niin, että kun tarpeeksi huonoksi menevät,
niin ei niille mitään voi.
Eikö tolla summalla saisi jo implantit tilalle? Nopea googlaus kertoo,
että 2600 per hammas. 30 hammasta, koska viisaudenhampaat mukana, niitä
on 32.
78 000 tulisi hintaa. Tuskin niitä kaikkia varmaan tarvitsisi vaihtaa.

Kaj Stenberg

> [...]

> säännöllisissä tarkastuksissa ja sitten kun vihdoin viitsit mennä
> hammaslääkäriin, niin ainoa mitä voidaan tehdä, on repiä pois.

Minustakin tuntuu kyllä tässäkin taas on menty "oman pään mukaan" ja seuraumukset sitten aina jonkun muun syytä. Standardi teejiiteekakkosta.

--
Kaj

TJT2

Joskus peruskoulun ala-asteella, ja vielä yläasteellakin, en oikein
sisäistänyt niitä länkytyksiä hampaiden pesemisesta jne, kun eihän siitä
näyttänyt seuraavan muuta kuin joku pieni kolo jonnekin, johon hammaslääkäri
sitten laittoi paikan ja problem solved. Tuohon aikaanhan kukaan ei vielä
edes puhunut mitään amalgaamin vaarallisuudesta ainakaan minun seuraamissa
medioissa yms. Joten kerrankin tilanne, että et ole täysin väärässä,
hampaani voisivat nyt olla pikkuisen paremmassa kunnossa jos olisin ottanut
vakasti ne ohjeet hampaiden pesusta ym asioista. Mutta sitten myöhemmin
nimenomaan hammaslääräreiden syytä, esim eräs hammaslääkäri tuhosi purennan
hiomalla tekemänsä paikan liian matalaksi ja vääränmuotoiseksi, kun hänellä
ei ollut sitä väripaperia vaan poraili pelkän luulon perusteella kohtia
joita oletti liian korkeiksi... Miten ihmeessä tämä voisi olla minun
vikani?? Eihän kukaan kysele ennen hammaslääkärin huoneeseen kävelemistä,
että onhan sinulla varmasti kaikki tarvittavat välineet, vaan olettaa
defaulttina että on.

--
--TJT--

Kaj Stenberg

onsdag 28 september 2022 kl. 10:04:20 UTC+3 skrev TJT2:

> [...]
> näyttänyt seuraavan muuta kuin joku pieni kolo jonnekin, johon hammaslääkäri
> sitten laittoi paikan ja problem solved.

Perusongelma (et usko koulutettuja) siis lähti jo ala-asteella (Ehkä ei vaan hampaista).

--
Kaj