Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Sonera yksinkertaistaa ja selkeyttää osa II

3 views
Skip to first unread message

Pasi Pikkupeura

unread,
Feb 11, 2008, 2:30:48 PM2/11/08
to
On suoranainen ihme, jos kuluttaja löytää vielä jotain motkotettavaa
Soneran laajakaistapalveluista. Niin merkittävästi on Soneran parantanut
palvelujaan viimeisen vajaan vuoden sisään.

Jälleen tänään sähköposti kantoi iloisia uutisia Soneran laajakaista-
asiakkaille. Sille pohjaksi kannattaa kerrata viime marraskuun iloiset
asiakasuutiset:

http://groups.google.fi/group/sfnet.keskustelu.kuluttaja/msg/b2007489ecb86971?hl=fi

Tänään Sonera ilahdutti meitä seuraavin selkeytyksin:

"SONERA SELKEYTTÄÄ LAAJAKAISTAPALVELUJA JA EDISTÄÄ SÄHKÖISTÄ LASKUTUSTA
1.4.2008 (otsikon kakeilu Soneran omaa)

Selkeytämme Sonera Laajakaistan peruspalveluita 1.4.2008, jolloin mm.
MOT-sanakirja sekä Pikkujättiläinen-tietosanakirja poistuu kokonaan
käytöstä. Vastaavanlaisista palveluista on useita maksuttomia
vaihtoehtoja internetissä.

Laajakaista-asiakkaanamme olet sähköisten palvelujen edelläkävijä.
Laajakaistan paperilasku maksaa 1.4.2008 alkaen 1,00 € / lasku, mutta
saat laajakaistalaskusi jatkossakin maksutta tilaamalla sähköisen
laskun.

Laajakaistan kertaluonteisissa toimenpidemaksuissa muutoksia

Selkiinnytämme laajakaistan kertamaksujen, kuten pika-avauksen,
hinnoittelua. Uuden hinnaston löydät osoitteesta ..."

Ja näin selkeästi Sonera keramaksujaan jatkossa hinnoittelee:

http://www.sonera.fi/Laajakaista/Laajakaista+kotiin/Toimenpidemaksut
http://www.sonera.fi/Laajakaista/Hinnasto/Uudet%20toimenpidemaksut

Liittymän nopeusluokan lasku 25,00 e -> 29,90 e
Perusmaksu liittymän ollessa suljettuna 10,00 e -> 14,99 e
Uudelleenavausmaksu 8,21 e -> 14,99 e
Pika-avaus 25,00 e -> 29,90 e

Buster

unread,
Feb 11, 2008, 2:42:49 PM2/11/08
to
"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> kirjoitti viestissä
news:In1sj.278$Fx4...@read4.inet.fi...


Mielestäni tämä SELKEYTTÄÄ ajatusta siitä, että TeliaSonera tekee bisnestä
eikä ole hyväntekeväisyysjärjestö. Toisaalta YKSINKERTAISTAA monella sitä
päätöstä vaihtaisiko operaattoria Sonerasta johonkin toiseen. Joten, ainakin
tältä kannalta viestin otsikointi oli kutakuinkin sopiva.

--
Buster

Pasi Pikkupeura

unread,
Feb 11, 2008, 3:01:10 PM2/11/08
to
Buster kirjoitti:
> Mielestäni tämä ... Toisaalta YKSINKERTAISTAA
> monella sitä päätöstä vaihtaisiko operaattoria Sonerasta johonkin
> toiseen.

Vaihto on todellakin yksinkertaista.

Kävin tänään Elisan liikkeessä kysymässä ja homma toimii jotakuinkin näin:

Mennään Elisan liikkeeseen Soneran laajakaistalaskun kanssa, jonka nurkasta
myyjä lukee tunnisteen. Kirjoitetaan sopimus Elisan kanssa ja odotellaan
viikko, ehkä reilu, kun asentaja käy vaihtamassa töpselin paikkaa.

Elisa hoitaa liittymän irtisanomisen Soneran suuntaan, ja liittymän vaihdos
tapahtuu käytännössä ilman katkosta. Katkos kestää asentajan työn verran eli
eipä juuri mitään.

...

Netti on tökkinyt nyt kolmisen viikkoa. Periaatteessa toimii, käytännössä ei.
Mm. kaikki http-kutsut ovat helkatin hitaita ja pätkivät, mutta latausnopeudet
ovat ok, silloin kun yhteyden saa. Jotain mystistä.

Mikään ei ole kotiverkossa muuttunut. Jopa motukan firmis on päivitetty.

Lauantaina jonotin ensin kaksi tuntia Soneran tekniseen tukee, mutta sitten
piti jo lähteä kauppaan. Kaupassa käynnin jälkeen ennätin jonottamaan puolisen
tuntia, kun jonotusääni ilmoitti, että kello 16:30 mennessä jonossa olijat
pudotetaan pois. Että soita maanantaina uudestaan.

Tuukka L.

unread,
Feb 11, 2008, 4:54:16 PM2/11/08
to

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> wrote in message
news:In1sj.278

> Selkiinnytämme laajakaistan kertamaksujen, kuten pika-avauksen,
> hinnoittelua. Uuden hinnaston löydät osoitteesta ..."

Tottakai. Koska kaikki on nyt kuluttajalle selkeää, niin hintoja voikin
vähän nostaa.

Saat parempaa palvelua, joten tottakai halut siitä vähän maksaakkin?

Montakos heeboa se Tele-Sonni potkiikaan taas pihalle tällä kierroksella?
Jokohan "laajakaistaliittymien selkiyttäjäkin" olis potkulistalla? Joku
ihminenhän tänkin sopan takana on...


tuomaskuona

unread,
Feb 11, 2008, 6:28:51 PM2/11/08
to
Sonera selkiytti laskuaan jo toukokuussa. Siitä lähtien oli alentanut
hintojaan uusilla asiakkailla, sekä jos ymmärsi kysyä, tai tehdä jonkun
muutoksen liittymäänsä. Eli jos vaikka nostit liittymän nopeutta astui uusi
halvempi hinnoittelu. Muuten peritään vanhaa. Ero oli minulla 8.10e kuussa.
Uudesta tuotteesta puuttuu kuulemma joku vähän käytetty palvelu, oliko joku
telefinderi?

Minulle riitti tätä kusetusta, vaihdan johonkin tässä kevään mittaan


"Tuukka L." <ei@invalid> kirjoitti
viestissä:cu3sj.322$Fx4...@read4.inet.fi...

Ari Saastamoinen

unread,
Feb 12, 2008, 12:41:27 AM2/12/08
to
Pasi Pikkupeura <pasi.pi...@jippii.if.invalid> writes:

> Laajakaistan paperilasku maksaa 1.4.2008 alkaen 1,00 € / lasku, mutta

WTF? Lasku maksaa?

> Perusmaksu liittymän ollessa suljettuna 10,00 e -> 14,99 e

Tota mä en kyllä ikinä ole ymmärtänyt, että miksi tuota kannattaa
kenenkään käyttää. Senkus katkaisee liittymän, jos sitä ei hetkeen
tarvi, ja hyvässä lykyssä saa sitten uudelleenavauksessa hyödynnettyä
jotain liittymistarjoustakin, ja saa jotain kaupanpäällisiä tai
ilmaisia kuukausia tms. Noissa nettiliittymissä noita kampanjoita on
niin tiuhaan, että pitäisin jopa todennäköisenä, että tuollaisen
liittymistarjouksen onnistuu saamaan.

--
Arzka oh3mqu+...@hyper.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Tuukka L.

unread,
Feb 12, 2008, 1:59:44 AM2/12/08
to

"tuomaskuona" <tuoma...@hotmail.com> wrote in message news:TS4sj.350

> Minulle riitti tätä kusetusta, vaihdan johonkin tässä kevään mittaan

Minä vaihdoin jo. Takaisin Soneraan :)

Vaikka vauhti kasvoi,niin hinta tippui puoleen ja kylkiäisiksi tuli
reititintä ym.


Risto Lankinen

unread,
Feb 12, 2008, 2:45:36 AM2/12/08
to
On 12 helmi, 07:41, Ari Saastamoinen <oh3mqu+n...@hyper.fi> wrote:
>
> > Perusmaksu liittymän ollessa suljettuna 10,00 e -> 14,99 e
>
> Tota mä en kyllä ikinä ole ymmärtänyt, että miksi tuota kannattaa
> kenenkään käyttää.

Sillä voi minimoida pitkän määräaikaisen liittymäsopimuksen
kustannuksia, jos sitä ei haluakaan käyttää. Eli, tuo maksu
kertaa sopimuksen kesto on liittymäsopimuksen tekemisestä
saadun kytkykauppapalkinnon hinta Soneralle (artistihan sen
joka tapauksessa nimittäin maksaa).

- Risto -

Tuukka L.

unread,
Feb 12, 2008, 2:11:57 PM2/12/08
to

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> wrote in message
news:In1sj.278
> "SONERA SELKEYTTÄÄ LAAJAKAISTAPALVELUJA JA EDISTÄÄ SÄHKÖISTÄ >LASKUTUSTA

Missähän vaiheessa nää "selkiyttäjät" rupeais vihdoin palvelemaan kuluttajia
asiallisesti esim. sähköpostin välityksellä?

On aika perseestä oleva systeemi, kun joka kerta pitää SOITTAA puhelimella,
jos haluaa asiakaspalveluun yhteyttä. Oli asia kuinka pieni tai simppeli
tahansa. Esim. vaikka jos haluaa kysyä "miten yhteyteni siirtoasia edistyy".
Yksinkertainen simppeli kysymys, jonka voisi vastata sähköpostilla. MUTTA
KUN EI.

EI palvele Sonera, Ei palvele ELISA. Ei kumpikaan. PUHELINyhtiöitä ovat,
1800 luvulta. Soita, jonota, mene kyykkyyn, ole nöyrä.

Sähköpostit ei kuulu PUHELINyhtiön palvelumuotoihin. Webbikin on vain laskun
lukemista varten.

Asko Ikävalko

unread,
Feb 12, 2008, 2:48:49 PM2/12/08
to
Ari Saastamoinen wrote:
> Tota mä en kyllä ikinä ole ymmärtänyt, että miksi tuota kannattaa
> kenenkään käyttää. Senkus katkaisee liittymän, jos sitä ei hetkeen
> tarvi

Saa säilytettyä saman sähköpostiosoitteen. Ja ehkä web-sivutkin
säilyvät netissä näkösällä sen aikaa, kun lastmile on katkaistu?

-Asko

Asko Ikävalko

unread,
Feb 12, 2008, 2:53:37 PM2/12/08
to
Tuukka L. wrote:
> EI palvele Sonera, Ei palvele ELISA. Ei kumpikaan. PUHELINyhtiöitä
> ovat, 1800 luvulta. Soita, jonota, mene kyykkyyn, ole nöyrä.
>
> Sähköpostit ei kuulu PUHELINyhtiön palvelumuotoihin.

Onhan noilla s-postiosoitteetkin olemassa. Ja ihan yhtä hyvin
vastaavatkin sähköpostilla kuin puhelimella, ainakin tämän juuri
keksimäni teorian mukaan:

Normaali yritys vastaa puhelimeen keskimäärin minuutissa, mutta
puhelinyhtiössä vastataan keskimäärin 30 minuutissa -> kerroin X=30.

Normaali yritys vastaa sähköpostiin keskimäärin vuorokaudessa, joten
samaa kerrointa soveltaen voit odottaa saavasi help...@inet.fi
osoitteeseen lähettämääsi mailiin vastauksen noin kuukaudessa. :)

-Asko

P.V.

unread,
Feb 12, 2008, 2:54:58 PM2/12/08
to
"Tuukka L." <ei@invalid> kirjoitti
viestissä:1cmsj.308$UK6...@read4.inet.fi...

Oletko kokeillut Sonera Internet Avustajaa? Sitä kautta saa
chattiyhteyden asiakaspalveluun. Ainakin erään vian etsintää panin
alulle sitä kautta. En kuitenkaan ole kokeillut, miten hyvin Avustajan
kautta vastaava asiakaspalvelija löytää tiedot, missä ollaan menossa.

P.V.


Pasi Pikkupeura

unread,
Feb 12, 2008, 3:18:57 PM2/12/08
to
P.V. kirjoitti:

> Oletko kokeillut Sonera Internet Avustajaa? Sitä kautta saa
> chattiyhteyden asiakaspalveluun.

Minä olen! Minä olen! Viime lauantaina, kun oli sopivasti keskellä
päivää aikaa varattavaksi se noin pari tuntia Soneran tekniseen
asiakaspalveluun jonottamiseen, niin kokeilin myös Soneran Internet
Avustajan chattia.

Internet Avustaja on sinänsä vittumainen tapa yrittää ratkaista
nettiliittymän ongelmatilanteen, sillä se pitää ladata netistä.

Onneksi on Elisan mobiililaajakaista läppäriä varten, joten sain
ladattua sitä kautta Soneran Internetavustajan myös pöytäkoneelle.

Kuten sanoin, niin mm. kaikki http-kutsut pätkii ja hidastelee, joten
chat-yhteyden saaminen Soneran asiakaspalveluun oli hiukan tuskaista.

Kun viimein ännännen uudelleenlatauksen jälkeen sain auki chatin
kirjautumissivun, johon saatoin kirjoittaa kuvauksen ongelmatilanteesta
ja pääsin lopulta avaamaan itse chat-yhteyttä, niin ilmoitti Soneran
chat-palvelu kirjautumisen jälkeen, että palvelu on käytössä vain
maanantaista perjantaihin.

Mutta eipä tässä mitään... ajattelin nyt ensi lauantaina herätä hiukan
normaalia aikaisemmin, keittää kahvin valmiiksi termariin ja
kokeilla onneanin Soneran teknisen asiakaspalvelun kanssa vielä
uudemman kerran.


Tonttu

unread,
Feb 12, 2008, 3:47:29 PM2/12/08
to
Pasi Pikkupeura skriivaili:


> P.V. kirjoitti:
>> Oletko kokeillut Sonera Internet Avustajaa? Sitä kautta saa
>> chattiyhteyden asiakaspalveluun.
>
> Minä olen! Minä olen! Viime lauantaina, kun oli sopivasti keskellä
> päivää aikaa varattavaksi se noin pari tuntia Soneran tekniseen
> asiakaspalveluun jonottamiseen, niin kokeilin myös Soneran Internet
> Avustajan chattia.
>

>


> Kun viimein ännännen uudelleenlatauksen jälkeen sain auki chatin
> kirjautumissivun, johon saatoin kirjoittaa kuvauksen
> ongelmatilanteesta ja pääsin lopulta avaamaan itse chat-yhteyttä,
> niin ilmoitti Soneran chat-palvelu kirjautumisen jälkeen, että
> palvelu on käytössä vain maanantaista perjantaihin.
>

Juu, ja silloinkin pois käytöstä ruuhkan takia....


--
T.T.J

Mikko Saukkoriipi

unread,
Feb 13, 2008, 9:02:46 AM2/13/08
to

Tuollaisia internetoperaattoriin kytkettyjä osoitteita ei pitäisi
muutenkaan käyttää.

Mika Ristolainen

unread,
Feb 13, 2008, 10:21:40 AM2/13/08
to
Mikko Saukkoriipi wrote:

> Tuollaisia internetoperaattoriin kytkettyjä osoitteita ei pitäisi
> muutenkaan käyttää.

Jep -pitää mainostaa iki.fi:ä, sen avulla voi hyvin pompottaa
varsinaosta mailiboksia lähes minne vain.

Tosin esim. wippies ei anna käyttää "sender" kentässä muita kuin omia
domainejaa(* (reply-to kentään sentään voi), mutta eihän sitä wippiestä
ole pakko köyttää, kun muitakin on :)


(* selvittelin tätä aikanaan heidän kanssa ja tulos oli, että ei edes
ikiä, vaikka ei ole kilpailija heile ja vaikka lisäävät loppuun oman
mainoksensakin (joka on mielestäni ihan OK). No, äänestin sitten
postilaatikon sijainnilla.


-MR-

Tuukka L.

unread,
Feb 13, 2008, 12:31:01 PM2/13/08
to

"Asko Ikävalko" <ikaval...@poista.pp.inet.fi.invalid> wrote in message
news:5Pmsj.340

> Onhan noilla s-postiosoitteetkin olemassa. Ja ihan yhtä hyvin vastaavatkin
> sähköpostilla kuin puhelimella, ainakin tämän juuri keksimäni teorian
> mukaan:

Totta turiset. Vaan eipä ollut helppoa löytää niitä sähköpostiosoitteita vai
mistäs itse bongasit?


> Normaali yritys vastaa sähköpostiin keskimäärin vuorokaudessa, joten samaa
> kerrointa soveltaen voit odottaa saavasi help...@inet.fi osoitteeseen
> lähettämääsi mailiin vastauksen noin kuukaudessa. :)
>
> -Asko

No niinhän se on.


Tuukka L.

unread,
Feb 13, 2008, 12:32:54 PM2/13/08
to

"P.V." <a...@nymo.us> wrote in message
news:mQmsj.341$UK6...@read4.inet.fi...

> Oletko kokeillut Sonera Internet Avustajaa? Sitä kautta saa chattiyhteyden
> asiakaspalveluun. Ainakin erään vian etsintää panin alulle sitä kautta. En
> kuitenkaan ole kokeillut, miten hyvin Avustajan kautta vastaava
> asiakaspalvelija löytää tiedot, missä ollaan menossa.

Oikeasti en välittäis kauheasti chattailla kun mulla olis aikas simppeli
kysymys tekniikan pojille (sähköpostiin liittyen).

Sitä ei kukaan frontendin asiakas"palvelija" kumminkaan tiedä ja kysymyksen
luonne on sellainen, että turhaan sillä itteäni ja muita kuormitan
"jonottamalla" jossain puhelin tai chattijonossa.

Jos maailma olisi järkevä, niin Sonera ottais tän(kin) kyssärin vastaan
sähköpostilla, ohjais oikealle hemmolle, joka vastais siihen about 2
minuutissa...


Tuukka L.

unread,
Feb 13, 2008, 12:33:42 PM2/13/08
to

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> wrote in message
news:Ransj.353

> Mutta eipä tässä mitään... ajattelin nyt ensi lauantaina herätä hiukan
> normaalia aikaisemmin, keittää kahvin valmiiksi termariin ja
> kokeilla onneanin Soneran teknisen asiakaspalvelun kanssa vielä
> uudemman kerran.
>

Soneran johtoon vaan meiliä.


Paavo Heiskanen

unread,
Feb 14, 2008, 9:16:02 AM2/14/08
to
On 12 helmi, 21:54, "P.V." <a...@nymo.us> wrote:

> Oletko kokeillut Sonera Internet Avustajaa?

Valitettavasti itse en ole päässyt ohjelmistoa testaamaan, se kun
sattuu olemaan saatavilla vain Viralliselle Käyttöjärjestelmälle...
internet-yhteyden asetusohjelmakin oli joku ihme .exe-tiedosto. En
millään haluaisi maksaa Redmondille siitä että saan yhteyteni
toimimaan joten piti pyytää eräs pimeydessä elävä kaveri käymään
kannettavansa kanssa. Todella veemäistä muuten.

Asko Ikävalko

unread,
Feb 14, 2008, 11:37:03 AM2/14/08
to
Tuukka L. wrote:
> Totta turiset. Vaan eipä ollut helppoa löytää niitä
> sähköpostiosoitteita vai mistäs itse bongasit?

Help...@inet.fi on sattuneesta syystä syöpynyt hyvin mieleen:
http://www.dlc.fi/~ikavalko/ADSL-vika.htm

Ja kyllä niiltä löytyy sitten Asiakaspalvelulle, Laskutukselle ja
Yrityskäyttäjille omat s-postiosoitteensa, kun jaksaa nettisivuja
tarpeeksi kauan kaivella.

-Asko


0 new messages