numeraalien kirjoittaminen

anss...@hotmail.com

= miljoona satatuhatta satakaksikymmentäviisi

eli numeraalit kirjoitetaan yhteen samalla periaatteella miten ne kirjoitetaan numeroina ( = kolmen numeron sarjoina) (vaikka tätä kolmen numeron jaksotusta ei aina käytettäisikään); tällaisen säännön muistan jostain.

eli:
1 100 (siis 1100) = tuhat sata (?)
1326 = tuhat kolmesataakaksikymmentäkuusi
2000 = kaksi tuhatta (vai kaksituhatta?)
(vuosiluvuissa kuitenkin aina yhteen)
455000 = neljäsataaviisikymmentäviisituhatta
455001 = neljäsataaviisikymmentäviisituhatta yksi (?)

2 001 002 = kaksimiljoonaa tuhat kaksi?
(vai kuitenkin: kaksimiljoonaatuhatkaksi?)

Jukka K. Korpela

anss...@hotmail.com kirjoitti 11.5.2019 klo 22.28:

> [...]
>
> eli numeraalit kirjoitetaan yhteen samalla periaatteella miten ne kirjoitetaan numeroina ( = kolmen numeron sarjoina) (vaikka tätä kolmen numeron jaksotusta ei aina käytettäisikään); tällaisen säännön muistan jostain.

Aivan oikein.
http://jkorpela.fi/kielenopas/4.11.html#lukus-ryhm

> 2000 = kaksi tuhatta (vai kaksituhatta?)

Kaksituhatta. Käytännössä ”kaksi tuhatta” on kyllä tavallinen, osittain
ehkä siksi, että se rinnastuu sellaisiin ilmauksiin kuin ”pari tuhatta”.

> 455000 = neljäsataaviisikymmentäviisituhatta
> 455001 = neljäsataaviisikymmentäviisituhatta yksi (?)

Sanalliset asut ovat oikein. Numeroesityksiin kuuluu väli, 455 000 ja
455 001, jos kyse on lukumääristä eikä koodeista, esimerkiksi
asiakasnumeroista (joita ei yleensä lueta lukuina, vaan
numeroittain: neljä viisi viisi...).

> 2 001 002 = kaksimiljoonaa tuhat kaksi?

Juuri noin.

Yucca

anss...@hotmail.com

ok, kiitos vastauksesta :). Halusin tarkistaa miten tuo oikein menee, suht oikeilla jäljillä siis olin.