Pisin sana

Jouni Tolonen

Mikähän on pisin suomenkielinen sana? Oma ehdotukseni on
järjestelmällistymättömyydellänsäkäänkö.

Lisäksi olisin kiinnostunut ko. sanan (tai sen perusmuodon)
venäjännöksestä, mutta eipä taidan niin hyvää sanakirjaa ollakaan.

Kari Kajava

Esa-Pekka Keskitalo (kesk...@cc.Helsinki.FI) wrote:

: kumarreksituteskenteleentuvaisehkollaismaisekkudellisenneskelemattomammmuuk-
: sissansakaankopahan

Varsin yleinen kirjoitetussa että puhutussa suomenkielessä. Erityisesti
painotettava muoto ulkomaalaisten kielenopetuksessa. ;-)

Kari

Markus Strand

In article <4a7gfs$a...@ousrvr3.oulu.fi> jt...@rieska.oulu.fi (Jouni Tolonen) writes:

> Mikähän on pisin suomenkielinen sana? Oma ehdotukseni on
> järjestelmällistymättömyydellänsäkäänkö.

Kolmivaihevaihtovirtakilovattituntimittari on jo perusmuodossa
pidempi... tosin se on yhdyssana, mutta löytyy useista kodeista.

t.MStr

Esa-Pekka Keskitalo

Jouni Tolonen (jt...@rieska.oulu.fi) wrote:
[...]

Kirjoitettuna ilman "Pikku jättiläistä", saattaapi olla vikaa, jota en huomaa.

--
Esa-Pekka Keskitalo esa-pekka...@helsinki.fi
Student at University of Helsinki http://www.helsinki.fi/~keskital/

Jouni Tolonen

In article <4a93e0$k...@peippo.cs.tut.fi>, ti...@korppi.cs.tut.fi (Timo Kaikumaa) says:

>Lukion äidinkielen kirjasta muistuu mieleen
>"epäjärjestelmällistyttämättömyydellisyydellänsäkään".
>
>Tuon kun vielä saisi suomeksi...

Kiitos kaikille tosi hauskoista vastauksista. Ylläoleva on ehdottomasti
paras yritys, johon lisään vielä loppuun -kö-liitteen. Yrittäkää parantaa.

'epäjärjestelmällistyttämättömyydellisyydellänsäkäänkö' = 53 kirjainta

Ylläoleva sanan osasi vielä jäsennellä Lingsoftin FINTWOL-demo (suomen
kielen morfologinen jäsennin), osoitteessa http://www.lingsoft.fi
Onko se sitten viimeinen auktoriteetti asiassa, onkin toinen juttu...

---
Jouni Tolonen

Mikko Haapanen

[...]

kumarreksituteskenteleentuvaisehkollaismaisekkuudellisENNESKENTELUTTELE-
mattomammuuksissansakkaankopahan.

Vivikka Monto

Kari Kajava (kka...@cc.Helsinki.FI) wrote:

: Varsin yleinen kirjoitetussa että puhutussa suomenkielessä. Erityisesti

Vai sanoisitko mieluummin: 'Varsin yleinen sek{ kirjoitetussa
ett{ puhutussa suomen kieless{'?

;-)

--
Vivi

"[l{ anna houkutella itse{si hyveen harhapoluille."
- Oscar Wilde

Ville Saari

In article <4a7gfs$a...@ousrvr3.oulu.fi> jt...@rieska.oulu.fi (Jouni Tolonen) writes:

> Mikähän on pisin suomenkielinen sana? Oma ehdotukseni on
> järjestelmällistymättömyydellänsäkäänkö.

Guinneksesta löytyy vähän pitempi versio
epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään, jota tietysti voi
pidentää vähän lisää ottamalla siihen tuon kö-päätteen sinun versiostasi.

Tuo tosin on vielä kevyttä, kun verrataan sanaan, joka löytyi saman
kirjan jostain muinaisesta painoksesta. En mene takuuseen, että muistaisin
sen kirjaimelleen oikein, mutta jotain tämänsuuntaista:

kumarreksituteskenteleentuvaisehkollaismaisekkuudellisenneskentelettelematto-
mammuuksissansakaankopahan

Pisin todellisessa elämässä vastaan tullut sana, johon muistan törmänneeni
on vaihtovirtakilovattituntimittari, joka lukee niissä vanhoissa mustissa
sähkömittareissa.

--
Ville Saari EMail: v...@iki.fi
Tallbergin puistotie 7 B 21 Phone: +358 0 682 2226

Kari Kajava

Vivikka Monto (skv...@kielo.uta.fi) wrote:
[...]

: ;-)

Sanoisin. Ollaanko sujut?

Kari

Timo Taipale

In article <4adb11$8...@nukkekoti.cs.hut.fi>, hazard%/etc/HOSTNAME (Mikko
Haapanen) writes:

(tauhkaa poistettu)

> kumarreksituteskenteleentuvaisehkollaismaisekkuudellisENNESKENTELUTTELE-
> mattomammuuksissansakkaankopahan.
^

Olisikohan tuossa vielä yksi k liikaa...

Timo

Vivikka Monto

Kari Kajava (kka...@cc.Helsinki.FI) wrote:
: Vivikka Monto (skv...@kielo.uta.fi) wrote:

: : Vai sanoisitko mieluummin: 'Varsin yleinen sek{ kirjoitetussa

: : ett{ puhutussa suomen kieless{'?

: Sanoisin. Ollaanko sujut?

Joup!

Jouni Tolonen

>Guinneksesta löytyy vähän pitempi versio
>epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään, jota tietysti voi
>pidentää vähän lisää ottamalla siihen tuon kö-päätteen sinun versiostasi.

Esitin jo aiemmin parannukseni:

epäjärjestelmällistyttämättömyydellisyydellänsäkäänkö = 53 kirjainta

Mielestäni tuohon voisi lisätä vielä -hän liitteen, mutta en pysty
todistamaan sitä.

> [...]
>sen kirjaimelleen oikein, mutta jotain tämänsuuntaista:
>
>kumarreksituteskenteleentuvaisehkollaismaisekkuudellisenneskentelettelematto-

Syy miksi sana löytyi aiemmista painoksista muttei enää uusimmista:
havaitsivat Guinnesilla tulleensa höynäytetyiksi:-)

Vai olisiko jollakin esittää perusmuoto tuosta?

---
Jouni Tolonen

Perttu Raivio

Mikko>
Mikko> Sanakirjasanat ovat ihan liian lyhyitä viihdyttääkseen lukijaa:
Mikko>
Mikko> pyyhkäisyelektronimikroskooppi

Mutta viihteelliseksi tuo muuttuu heti muodossa pyyhkäisy-
sähkälehitutähystin, vaikkei niin pitkä olekaan. Eikä
pituudella ole merkitystä, tärkeintä on tasapainoinen
ihmissuhde...

--
will you sell me one of those if I shave my head
get me out of town is what fireball said

Mikko Silvonen

Markus> Miksei ennätyskirjaan tyydytä ottamaan jotain oikeaa sanaa
Markus> - sellaista joka löytyisi asiallisista sanakirjoista?

Sanakirjasanat ovat ihan liian lyhyitä viihdyttääkseen lukijaa:

pyyhkäisyelektronimikroskooppi
paikallispuolustusjärjestelmä
muotokuvanpaljastustilaisuus
sotasyyllisyysoikeudenkäynti
tietojenkäsittelyjärjestelmä
variksenmarja-mustikkatyyppi
variksenmarja-puolukkatyyppi
ylioppilastutkintolautakunta
institutionalisoitua
kansalaisuudettomuus
suunnittelemattomuus
teeskentelemättömyys
jne.

--
Mikko Silvonen * Mikko.S...@Lingsoft.FI
Lingsoft, Inc. * <URL:http://www.lingsoft.fi/~silvonen/>

Markus Lang

Jouni Tolonen kirjutas:

[...]

sanaa - sellaista joka löytyisi asiallisista sanakirjoista?
Tuollaiset keinotekoiset suffiksieepokset antavat
ulkomaalaisille suomen kielestä varsin todellisuudenvastaisen
kuvan. Tunnen tulevani höynäytetyksi, koska en käytä
arkipuheessani tai muuallakaan moisia kotkottimia ;)

------------------------------
ml...@katk.helsinki.fi
http://www.helsinki.fi/~mlang/

Ville Saari

In article <4aq2n1$r...@ousrvr3.oulu.fi> jt...@rieska.oulu.fi (Jouni Tolonen) writes:

> Syy miksi sana löytyi aiemmista painoksista muttei enää uusimmista:
> havaitsivat Guinnesilla tulleensa höynäytetyiksi:-)
>

> Vai olisiko jollakin esittää perusmuoto tuosta?

Kumartaa.

Jukka Korpela

In article <4a7gfs$a...@ousrvr3.oulu.fi> jt...@rieska.oulu.fi (Jouni Tolonen) writes:

Mikähän on pisin suomenkielinen sana?

Tuohon kysymykseen ainoa oikea vastaus on, että pisintä suomenkielistä
sanaa ei ole olemassa. *)

Todistus: Jokaista luonnollista lukua n kohti voidaan konstruoida
suomen kielen sana, jonka pituus on suurempi kuin n, esimerkiksi
lukua n vastaava suomen kielen lukusana (tai, jos se ei sattuisi
riittämään, vaikkapa lukua 9999*n vastaava lukusana). Tämä merkitsee, että
suomen sanojen joukossa ei ole pisintä sanaa.

(Todistuksen idea on peräisin jostakin vanhasta Kielikello-lehdestä.
Siinä tosin todisteltiin - puolileikillisesti - että suomen kielessä
on ääretön määrä sanoja, mutta sama idea puree sanojen pituuksiinkin.)

Yucca

*) Muut vastaukset alkuperäiseen kysymykseen sekä kommentit niihin
vastauksiin ovat enimmäkseen käsitelleet aivan toista asiaa, nimittäin
kysymystä pisimmästä sellaisesta suomenkielisestä sanasta, joka ei ole
yhdyssana. Sen kysymyksen käsittely on aika tylsää, koska se on
etupäässä pelleilyä eräänlaisilla kielen rajoilla: tosiasiallisen
kielenkäytön ja kielen tarjoamien teoreettisten (johtamis)mahdollisuuksien
välimaastossa. Jos hyväksytään suomen sanoiksi sellaisia johdoshirviöitä,
joita kukaan ei käyttäisi muutoin kuin pelleilläkseen, niin silloin voidaan
yhtä hyvin todeta, että tähänkin kysymykseen oikea vastaus on: sellaista
pisintä sanaa ei ole, koska suomen johtimia käyttäen voidaan muodostaa
miten pitkä "sana" vain halutaan - vaikkapa toistamalla teettoverbin
johtimia: tehdä, teettää, teetättää, teetätyttää, teetätytyttää,
teetätytytyttää etc. ad inf. et ad nauseam.

Yucca

ma...@online.tietokone.fi

>Mikähän on pisin suomenkielinen sana? Oma ehdotukseni on
>järjestelmällistymättömyydellänsäkäänkö.

Samaan liittyen: suurin määrä peräkkäisiä vokaaleja on sanassa

hääyöaie. (Skandivammaisille: ha'a'yo'aie)

Vai keksiikö joku paremman?

Fab

Laura Kataja

ma...@online.tietokone.fi writes:

>Samaan liittyen: suurin määrä peräkkäisiä vokaaleja on sanassa
>hääyöaie. (Skandivammaisille: ha'a'yo'aie)
>Vai keksiikö joku paremman?

Jossakin on kierrellyt sana "riiuuyöaieoireilu".

+++ Laura Kataja [||] Never /\ /\ +++
+++ Dept. of Asian and African Studies [||] trust a ( *~~~* ) +++
+++ University of Helsinki [||] smiling \ + / +++
+++ EMAIL: lka...@cc.helsinki.fi [||] cat! ( ) +++

rh...@ozemail.com.au

> [...]
> paras yritys, johon lisään vielä loppuun -kö-liitteen. Yrittäkää parantaa.
>
> 'epäjärjestelmällistyttämättömyydellisyydellänsäkäänkö' = 53 kirjainta

'epajarjestelmallistyttamattomyydellisyydellansakaankohankaan'

60 merkkia, joskin vaantamisen makua... Anteeksi skandien puuttuminen,
en ole viitsinyt vehdata nappisajureiden kimpussa, koska harvoin
tarvitsen paikalliskaytossa (= Sydney).

> Ylläoleva sanan osasi vielä jäsennellä Lingsoftin FINTWOL-demo (suomen
> kielen morfologinen jäsennin), osoitteessa http://www.lingsoft.fi

> ---
> Jouni Tolonen

Jouni, koetin viestisi perusteella jasentaa tuota sanahirviota
FINTWOLilla, mutta tuloksetta, joten uteliaisuus jai kaivelemaan.
Mita FINTWOL sai siita irti?

Paivi
Ostrobothnian in Oz

Mikko Silvonen

Päivi> Jouni, koetin viestisi perusteella jasentaa tuota
Päivi> sanahirviota FINTWOLilla, mutta tuloksetta, joten
Päivi> uteliaisuus jai kaivelemaan.

Näinhän se jäsentyy:

"<epäjärjestelmällistyttämättömyydellisyydellänsäkäänkö>"
"epäjärjestelmällistyttämättömyydellisyys"
DV-UTTA DV-MATON DA-UUS DN-LLINEN DA-UUS N ADE SG 3 kAAn kO

Sanastossa on verbi "järjestelmällistää", ja lopun työn hoitaa
yhdyssananmuodostus, johto-oppi ja taivutus. Merkintöjen selitykset:

DV = verbin johdos
DA = adjektiivin johdos
DN = substantiivin johdos
N = substantiivi
ADE = adessiivi
SG = yksikkö
3 = 3. persoonan omistusliite
kAAn = -kaan/-kään
kO = -ko/-kö

FINTWOL tunnistaa muuten tuotakin pitempiä johdoksia, mutta taidan
olla jäävi osallistumaan kisaan. (Heh, hienoa olla suomen johto-opin
ylin auktoriteetti.)

Markus Lang

Jukka Korpela kirjutas:

[...]

Yleiskielessä on kuitenkin sellainen sääntö, että
sama johtoaines ei voi esiintyä useaan kertaan
samassa sanassa. Sen takia esimerkiksi sanat
"kertomuksellisuus" ja "kirjallisuudellisuus" ovat
suomen kielen vastaisia. En tiedä, päteekö se noihin
teettojohtimiin.

Meinasi kieltämättä pinna palaa semiotiikan seminaarissa
muutama viikko sitten, kun koetin tolkuttaa tätä asiaa.
Selitystäni koetettiin vastustaa kaikin keinoin,
lähinnä kai siksi, että minä sen esitin. Ja kun eivät
ne semiootikot edes tienneet, mikä on morfeemi! :-)
"Kyllä meidän pitää saada sanoa 'kirjallisuudellisuus',
kun venäjäksikin on oikein sanoa 'literaturnost'!"

------------------------------
ml...@katk.helsinki.fi
http://www.helsinki.fi/~mlang/

Pasi Tapanainen

In article <4b79a8$9...@oznet07.ozemail.com.au> rh...@ozemail.com.au writes:
> 'epäjärjestelmällistyttämättömyydellisyydellänsäkäänkö' = 53 kirjainta

'epajarjestelmallistyttamattomyydellisyydellansakaankohankaan'
^^^^ ^^^^
Voikohan tuota päätettä toistaa?
vrt:
päätettäkäänkään
päätettäkäänkökään
päätettäkäänkökäänkökään jne.
Hieman hankala ymmärtää mitä nuo sanat voisivat tarkoittaa...

-- Pasi

Mikko Silvonen

Jouni> Voisitko samantien esittää pisimmän johdoksen, ellei se ole
Jouni> liian pitkä tähän uutisryhmään?

Pisin johdos on teoriassa äärettömän pituinen. Sen löytämisen jätän
harjoitustehtäväksi.

Tuomas M J Salste

Also sprach Ville Saari:

: 29 612 915 039 096 907 043 456 803 131 103 023 834 228 578 868 103

: kaksikymmentäyhdeksänoktiljoonaa kuusisataakaksitoistaseptiljardia yhdeksän-
: sataaviisitoistaseptiljoonaa kolmekymmentäyhdeksänsekstiljardia yhdeksänkym-
: mentäkuusisekstiljoonaa yhdeksänsataaseitsemänkvintiljardia neljäkymmentäkol-
: mekvintiljoonaa neljäsataaviisikymmentäkuusikvadriljardia kahdeksansataakol-
: mekvadriljoonaa satakolmekymmentäyksitriljardia satakolmetriljoonaa kaksikym-
: mentäkolmebiljardia kahdeksansataakolmekymmentäneljäbiljoonaa kaksisataakak-
: sikymmentäkahdeksanmiljardia viisisataaseitsemänkymmentäkahdeksanmiljoonaa
: kahdeksansataakuusikymmentäkahdeksantuhatta satakolme

Yllaolevasta luvusta saa sen kasityksen, etta "biljardi" onkin ihan
"oikea" lukusana. Onko nain?

--
Tuomas Salste sal...@kruuna.helsinki.fi http://www.helsinki.fi/~salste/
**** Visual Basic Tools and DOOM levels available through my WWW page ****

Ville Saari

In article <4c3ik5$9...@oravannahka.Helsinki.FI> sal...@cc.Helsinki.FI (Tuomas M J Salste) writes:

> Yllaolevasta luvusta saa sen kasityksen, etta "biljardi" onkin ihan
> "oikea" lukusana. Onko nain?

Toki. Kuudella jaolliset nollamäärät ovat -ljoonia ja -ljardit ovat
aina vastaavaa -ljoonaa kolme nollaa pitempiä. Sanojen alkuosat on
johdettu kuuden nollan nippujen määrää vastaavista latinan (vai onko
se kreikan) lukusanoista bi-, tri- jne. Miljoona lienee vanhempaa
alkuperää, kuin tuo sääntö.

Systeemistä voi periaatteessa johtaa mielivaltaisen suuria lukusanoja,
kuten vaikkapa sentiljoona (600 nollaa), mutta onkin sitten ihan toinen
juttu, miten yleisesti hyväksyttyjä moiset ovat.

Jenkeillä on ihan oma systeemi. Niillä ei ole -ljardeja ja luvun nollien
määrä on kolme plus kolme kertaa vastaava latinan lukusana. Jos olet
miljardööri, kannattaa muuttaa jenkkeihin - rikastut kerralla
biljonääriksi :-) Jenkeille siis meidän biljardi (tai brittien billiard)
on quadrillion.

Timo Salo

On erittäin hupia tuottavaa heittää kapuloita yhä kiivaammin kiitävän
ajan hammasrattaisiin: siksi tartunkin (alla muistin virkistämiseksi
referoituun) threadiin, joka on jo (mainittuun ajan suureen nopeuteen
suhteutettuna) aikoja sitten kuollut ja kuopattu normaalilla
sanattomalla sopimuksella (ja minä kun tahdon lukea nyyssejä silloin
kun tahdon, silloin kun on sen aika...), sillä satuin suureksi
harmikseni huomaamaan, että kunnioitettavilta verkkoviisailta oli,
mitä "järjestelmällistyttämisen" johdoksiin tulee, jäänyt suuri osa
suomen kielen muotovaroista (joihin esim. monikko kuuluu) käyttämättä,

joten tässä tulee optimoitu versio:

(epä)järjestelmällist(ät)tyttelemättömyy(dellisyy)ksillänsäkäänköhän
^^ ^^ *

(-kinköhän on luontevampi loppu, mutta jo pelkästään adessiivin
vaihtaminen esim. elatiiviksi (*: -ll- -> -st-) tuntuisi auttavan)

Enkä yhtään epäile etteikö kiinnosta hörhöjä...
:)

--
"...liian monet yksilöt tai yhteisöt ! Näin myös muuan
tuntuvat olevan Internetissä ! aivan toinen

tammi...@gmail.com

vaihtovirtakilovattituntimittari

MR2

16.5.2017, 23:36, Jukka Lahtinen kirjoitti:

> kolmivaihevirtakilwattituntimittari.

Kestäsiköhän Pekka Poudan pokka lausua tuon paikan nimeä
http://www.iltalehti.fi/iltvhullumaailma/201509090141439_a6.shtml

MR