Keinotekoisia delegointiverbeja

Sampsa Toivanen

Tätä jauhamista leimaa vahva pilkunnussimisen henki sekä tekemisen
puute... Jos kuitenkin kiinnostaa, lue eteenpäin.

Käsitellään vaikkapa verbiä "kääntää":

Jos teen jonkin käännöstyön itse, minä _käännän_.

Jos annankin homman Matin tehtäväksi, minä _käännätän_.

Jos annan tehtävän Matille, jonka tarkoituksena on edelleen delegoida asia
Pentille, minä _käännätytän_. (???)

Kolmannen kohdan (liekö edes "oikein") kosketus todellisuuteen on jo kovin
vähäistä. Mitä verbiä käytetään, jos delegointiketjuun ehdoin tahdoin
lisätään vielä yksi henkilö? Käännätytättää vaiko käännätätyttää? Kehtaako
joku jatkaa ketjua vieläkin edemmäksi?

--
Sampsa....@hut.fi
http://www.hut.fi/u/stoivane/

Matti Grönroos

Sampsa Toivanen wrote in message ...

[...]

-------

Eikös se mene tähän tyyliin:

Maalari maalaa.
Maalarimestari maalauttaa.
Rakennusmestari maalaututtaa.
Rakentaja maalautututtaa.
Rakennuttaja maalaututututtaa.
Ostaja maalautututututtaa.
Ostajan vaimo maalaututututututtaa.
Ostajan anoppi maalautututututututtaa.

Lingvistinen tarkastus jätetään siitä kiinnostuneille. Katseeni kääntyy
vaivihkaa paloesimiehen veljen suuntaan. :-)

Matti

--
Matti Grönroos - http://www.iki.fi/mjg

Jukka Vaijärvi

"Matti Grönroos" skribis:

> Eikös se mene tähän tyyliin:

> [...]

Oikein kiinnostavaksi tilanne menee kun lauseeseen tunkee mukaan objektin ja
kaikki nuo välikädet:

Maalari maalaa taloa.
Maalarimestari maalauttaa taloa maalarilla.
Rakennusmestari maalaututtaa taloa maalarimestarilla ja maalarilla.
Rakentaja maalautututtaa taloa rakennusmestarilla, maalarimestarilla ja
maalarilla. jne..

Viimeisessä lauseessa tosin välikäsien keskinäinen hierarkia jää sumeaksi
ellei sitten jotain pysty päättelemään järjestyksestä, jossa nuo luetellaan.

Jos ostajan vaimo ei ole tyytyväinen maalautututututukseen onko vika
maalaututuksessa vai maalautututuksessa?

Hauska on myös "perhe ruokitutti kania naapureilla".

nimim. "älä tee tänään mitään, minkä voit huomenna teetätytättää jollain
toisella"

Mikko Suokas

On Tue, 30 Nov 1999, Matti Grönroos wrote:

> [...]
>

> Lingvistinen tarkastus jätetään siitä kiinnostuneille. Katseeni kääntyy
> vaivihkaa paloesimiehen veljen suuntaan. :-)

Ohhoh, onpas pitkälle vietyä teettämistä! Minä olen joskus kuullut
tällaisen:

Hevonen vetää.
Hevosmies vedättää.
Työnjohtaja vedätyttää.
Työnjohtajan esimies vedätätyttää.

t. Mikko

Matti Grönroos

Mikko Suokas wrote in message ...

> [...]

> Ostajan vaimo maalaututututututtaa.
> Ostajan anoppi maalautututututututtaa.

Ohhoh, onpas pitkälle vietyä teettämistä! Minä olen joskus kuullut

Lieneekö tuo nyt kovinkaan pitkälle vietyä. Huhut kertovat, että
Neste-nimisessa putiikissa olisi ollut 17 organisaatiotasoa. Siinä sitten
voikin miettiä, mitä pääjohtaja tekee, kun tsuppari vaikkapa monistaa.

Matti

Mikko Suokas

On Wed, 1 Dec 1999, Matti Grönroos wrote:

> [...]

> Neste-nimisessa putiikissa olisi ollut 17 organisaatiotasoa. Siinä sitten
> voikin miettiä, mitä pääjohtaja tekee, kun tsuppari vaikkapa monistaa.

Joo, en minä organisaatiotasojen määrää siinä päivitellytkään, vaan tuota
maalautututututututtamista. En nimittäin muista, että se
vedättää/vedätyttää/vedätätyttää -lista olisi jatkunut tuon pidemmälle
enää, vaikka puutavarayhtiössäkin noita organisaatiotasoja voisi olla
enemmän.

t. Mikko

jimilap...@gmail.com

keskiviikko 1. joulukuuta 1999 10.00.00 UTC+2 Matti Grönroos kirjoitti:
> [...]
> Neste-nimisessa putiikissa olisi ollut 17 organisaatiotasoa. Siinä sitten
> voikin miettiä, mitä pääjohtaja tekee, kun tsuppari vaikkapa monistaa.

Pääjohtaja monistutatutatutatutatutatutatutatutattaa.

MR2

8.3.2016, 12:52, jimilap...@gmail.com kirjoitti:
> Ohhoh, onpas pitkälle vietyä teettämistä! Minä olen joskus kuullut
> [...]

Olen kuullut tuon versiona:

Hevonen vettää,
minä viätän,
pomo viättättää,
mutta Kajjaani-yhtiö viätätyttää.

MR

---
Avast Antivirus on tarkistanut tämän sähköpostin virusten varalta.