Tapa tämäkin

Birdy

Katselin MTV3:n uutimia. Siellä oli juttu
moottoripyöräpoliiseista. Niillä oli kovat testit,
piti ajaa taitavasti, olla hyvä tyyppi ja osata sitä
ja tätä. Mietin, montakohan naista siellä on.

Lopuksi todettiin "Moottoripyörän työntötesti piti
huolen siitä, ettei tälläkään kertaa naisia pääse
moottoripyöräpoliisiksi."

Missä tilanteessa rikollisia otetaan kiinni pyörää
_työntämällä_? Miksi pitäisi jaksaa työntää pyörää
pitkään ja nopeasti? No, jos asettaa kriteerit
tarpeeksi kireälle fyysisten voimien testillä (oli
voimatesti kuinka mieltä vailla tahansa), toimii sekin
tapana pitää akat kaukana.

Seuraavaksi varmaan poliisitesteissä pitää raahata 80kg:n
säkkejä marathonilla. Näin voidaan pahoitellen todeta
pettyneille naisille, että "voi voi kun ei voimat riitä. Kyllähän
te pääsisitte poliisiksi, jos vaan jaksaisitte. Ihan tasa-
arvoistahan tämä on." Seuraava laji onkin penis-ringette.

B.

Wormie Wormhill

Birdy <bi...@iki.honka.fi> kirjoitti...

> Missä tilanteessa rikollisia otetaan kiinni pyörää
> _työntämällä_? Miksi pitäisi jaksaa työntää pyörää
> pitkään ja nopeasti? No, jos asettaa kriteerit

Fillarilla kaatuu aika helposti joissain tilanteissa, ja silloin se pitää
saada pois tieltä. Ja joskus pitää jopa työntää pyörä käyntiin. Kai
nämä on syyt miksi työntötesti on.

juke, autopartiolle autontyöntöä...

Jani

On 22 Aug 2000 19:29:17 GMT, Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:

> [...]

>tarpeeksi kireälle fyysisten voimien testillä (oli
>voimatesti kuinka mieltä vailla tahansa), toimii sekin

Eihän siellä kukaan tahallaan estä naisia pääsemästä mp-poliisiksi.
Kyseessä on vain turvallisuustekijä, jos pyörän kanssa sattuu jotain,
niin kykenee nostamaan sen pystyyn ja työntämäään sivuun.

> [...]
>te pääsisitte poliisiksi, jos vaan jaksaisitte. Ihan tasa-
>arvoistahan tämä on." Seuraava laji onkin penis-ringette.

En minäkään moottoripyöräpoliisiksi pääsisi, tai palomieheksi.
Asiakaspalveluunkin minulla olisi liian lyhyt pinna. Onhan niitä
ammatteja joihin en sovellu, mutta en silti vedä siitä hernettä
nenääni.

t.Jani

Jouni Merikari

Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:
[...]

No eipä sinulla kovin hyvää mielikuvitusta ole jos ei
tule mieleen mitä hyötyä MP-poliisille on siitä, että
jaksaa liikutella pyörää myös juosten.

Miten tämä muuten liittyy ihmissuhteisiin?

--
Jouni Merikari, +358505278475, Technical Writer
God made the world in six days, and was arrested on the seventh.

watc...@no.more.spam.iki.fi

Birdy <bi...@iki.honka.fi> laid it down with the following:

>Missä tilanteessa rikollisia otetaan kiinni pyörää
>_työntämällä_? Miksi pitäisi jaksaa työntää pyörää
>pitkään ja nopeasti? No, jos asettaa kriteerit

Mä en todellakaan ole mikään moottoripyörien asiantuntija, joten
saatan hyvinkin puhua täysin läpiä päähäni, mutta voisin kuvitella, että
esim. kaatuneen moottoripyörän pystyyn nostaminen voisi olla joskus
tarpeen. Jos joky ei kykene nostamaan pyöräänsä pystyyn, työntämään sitä
ylös ojasta tms, voisin kuvitella, että moottoripyöräpoliisiksi ei ole
asiaa ymmärrettävistä syistä. Epäilemättä poliiseistakin löytyy näitä
"meidän kuvioitahan ei mitkään ämmät pääse sotkemaan"-tyyppejä, mutta
tässä tapauksessa tämä rajoitus on musta suht looginen.
(Eikä naisia erikseen ole kielletty kokeilemasta -- kyllä mä
tiedän sen verran skrodeja naisia, että varmasti työtäisivät pyörää
paremmin kuin useat tuntemani miehet. Keskiverto nainen nyt vaan sattuu
olemaan vähän enempi heiveröinen kuin keskiverto mies. Tuskinpa ne niitä
pyöriä rakentavat sillä periaatteella, etteivät tytöt vain pääsisi ajamaan
niillä. =))

- Mikki
- Mikko Rautalahti -- "It seems an emotional enema is next on the agenda. -
- watc...@iki.fi -- Flush out the excess humanity." - JTHM ------------
- WatchMan @ IRC ----------------------- http://www.iki.fi/~watchman/ -

Tero Karvinen

Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:

[...]

Kyse on kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä että prätkäpoliisi on ensin
prätkäkuski ja sitten vasta poliisi. Poliisin pyörä ei ole mikään mopo,
ja se vaati mieheltäkin melko mojovasti raavautta että sitä pystyy
käsittelemään tarpeeksi rivakasti. Kyse ei ole siitä että sinne haettaisiin
sellaisia ihmisiä jotka pystyis käsittelemään rikollisia vaan siitä että
sinne haetaan sellaisia ihmisiä jotka pystyy käsittelemään niitä pyöriä. Ja
siksi niitä hakijoita testataan. Ja jos niistä testeistä pääsee läpi, päässee
myös moottoripyöräpoliisiksi. Riippumatta sukupuolesta.

Entisellä DDR:n naisten kuulamaajoukkueella luulis olevan aika hyvä sauma.

--
-tero
I feel no fear/to be here is oh so fine/

Jani

On 23 Aug 2000 06:03:47 GMT, meng...@alpha.hut.fi (Marcus E Engdahl)
wrote:

>Kyseessähän oli erityisesti kuntotesti, pyörän työntö 400 metriä kolmen minuutin
>aikana.

En edelleenkään ymmärrä, että mitäs vikaa on vaatia
moottoripyöräpoliisilta tuollaista. Täytyyhän sitä jaksaa pyöräänsä
käsitellä.

t.Jani

Henri Hansen

Jani wrote :

: En edelleenkään ymmärrä, että mitäs vikaa on vaatia

: moottoripyöräpoliisilta tuollaista. Täytyyhän sitä jaksaa pyöräänsä
: käsitellä.

400 metriä kuulostaa hieman kohtuuttomalta. 200 metriä voi olla
joissakin oloissa järkevä, mutta kukaan poliisi tuskin työntää pyöräänsä
400 metriä siinä tapauksessa, että se ei esimerkiksi toimi.

Toisaalta en kylläkään ole sitä mieltä, että fyysisesti vaativien
ammattien (kuten mp-poliisin) pääsyvaatimuksissa olisi jotain erityisen
"seksististä". Uutisointi asiasta on yleensä sukupuolisia eroja
korostavaa, mutten oikein keksi mitään keinoa tasa-arvoistaa itse
pääsyvaatimuksia. Jos fyysiset vaatimukset ovat samat sukupuolesta
riippumatta, ovat naiset monissa tapauksissa huonommassa asemassa. Jos
taas vaatimukset ovat erilaiset eri sukupuolelle, niin eihän se
määritelmän nojalla ole tasa-arvoa.

--
han...@cc.tut.fi --- http://get.to/FuFu
"Kung fu fighting, dancing queen,

Juha Kyllönen

Tero Karvinen wrote:

> [...]
> sinne haetaan sellaisia ihmisiä jotka pystyy käsittelemään niitä pyöriä. Ja

Oletkos sattumalta koskaan katsonut rr-ajoja? Kuskit ovat melko pieniä
kooltaan, eikä kukaan näytä painonnostajalta. Mp:llä ajo on tekniikkalaji,
ei siinä ylimääräistä voimaa tarvita. Itse asiassa keveys olisi etu mp-poliisin
hommissa, pyörä kiihtyy paremmin pienemmällä kuormalla.
Mieleeni tulee ainoastaan yksi naisia rajoittava asia: jalkojen on ulotuttava
tukevasti maahan istuttaessa mp:n päällä. Tämä rajaa vain osan naisista
pois ja vain siksi, että Suomen poliisi on ostanut virka-ajoneuvoihinsa
vain tietyn mallisia moottoripyöriä.
Kuuluisikohan tämä sfnet.harrrastus.mp -ryhmään?

--
Juha

Henri Hansen

Juha Kyllönen wrote :

[...]

Tuo on kaikki totta. Toisaalta ainakin joskus menneisyydessä rr-kuskien
on täytynyt työntää pyöränsä käyntiin!

: Kuuluisikohan tämä sfnet.harrrastus.mp -ryhmään?

Ehkä.

Birdy

Marcus E Engdahl <meng...@alpha.hut.fi> wrote:
[...]

Kiitos Marcus! Juuri olin suurinpiirtein soittamassa jonnekin
ja kysymässä tuota...kun mun mielestä se työntötesti oli ÄLYTÖN
ja vailla mieltä. Mutta en muistanut kuinka älytön.

Joo, turvallisuuttahan tuo, että pystyy 3 minuutissa työntämään
400m pyörää...penisringetteä jäämme odottamaan.

B.

Birdy

Jouni Merikari <jm5...@uta.fi> wrote:

: No eipä sinulla kovin hyvää mielikuvitusta ole jos ei

: tule mieleen mitä hyötyä MP-poliisille on siitä, että
: jaksaa liikutella pyörää myös juosten.

Ei ole. Joten kerropa fiksumpana, mitä hyötyä...tai
siis miksi on *välttämätöntä* että poliisi jaksaa
liikuttaa pyörää juosten 400metriä 3 minuutissa?

B.

ZeiZei

Birdy wrote:

> Missä tilanteessa rikollisia otetaan kiinni pyörää
> _työntämällä_? Miksi pitäisi jaksaa työntää pyörää
> pitkään ja nopeasti?

No enpä keksi. Muistaakseni aikaisemmin ongelmaksi muodostui
moottoripyörän pystyyn nostaminen kyljeltään. Ehkäpä sen on sitten joku
nainen läpäissyt ja on pitänyt korottaa vaatimuksia, ettei vaan kukaan
nainen pääsisi moottoripyöräpoliisiksi.

--
Z.

Ari Joro

Henri Hansen wrote:
> [...]

> on täytynyt työntää pyöränsä käyntiin!
> : Kuuluisikohan tämä sfnet.harrrastus.mp -ryhmään?

No laitetaan menemään.

On siellä ajotaito osioitakin,
aika hyvä yhdistetty nopeus, kunto,
kestävyys testi tuo kuitenkin on
(400m:n pyörän työntö 3 minuutissa).

--

A.J.
uskomattoman raskasta hommaa

Tommi Perkola

>asiaa ymmärrettävistä syistä. Epäilemättä poliiseistakin löytyy näitä
>"meidän kuvioitahan ei mitkään ämmät pääse sotkemaan"-tyyppejä, mutta
>tässä tapauksessa tämä rajoitus on musta suht looginen.

Kyllä minusta ainakin naisettomat porukat ovat usein viihtyisämpiä ja
sosiaalisesti mutkattomampia. Jos voisin valita, en haluaisi ollenkaan
naisia työkavereikseni, todennäköisestä seksioptiosta huolimatta.

Kokemukseni mukaan miehet ja naiset ovat niin erilaisia tavoiltaan,
tavoitteiltaan ja jopa puhekielen tasolla, että yhteiskunta olisi
onnellisempi jos eri sukupuolet kohtaisivat toisensa vain
parittelutarkoituksissa.
--
Tommi! http://www.uta.fi/~matope/

janne....@kolumbus.fi

In article <39A37B7C...@nokia.com>,

Juha =?iso-8859-1?Q?Kyll=F6nen?= <juha.o....@nokia.com> wrote:
> [...]
naisista
> pois ja vain siksi, että Suomen poliisi on ostanut

Oletko sattumoisin ajanut RR-pyörää tai yleensäkään moottoripyörää?
Satakiloisen pyörän käsittely päällystetyllä radalla vaatii paljon
vähemmän voimaa kuin vajaa kolmesataakiloisen bussin hallinta
soratiellä.

Mopopolliisilla tuo pyörän työntäminen voi pelastaa hengen esimerkiksi
takaa-ajotilanteessa. Vastaavaan tilanteeseen ei katu- ja RR-pyöräilijä
ei niin todennäköisesti joudu.

--
Janne
MP-uutiset http://www.iki.fi/jtervola

Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Before you buy.

Jouni Merikari

Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:
: Ei ole. Joten kerropa fiksumpana, mitä hyötyä...tai

: siis miksi on *välttämätöntä* että poliisi jaksaa
: liikuttaa pyörää juosten 400metriä 3 minuutissa?

En ehkä ole tarpeeksi paranoidi, kun en jaksa millään
uskoa, että tuon testin jonka tarkoitus on käsittääkseeni
valikoida ainoastaan parhaat koulutettavat, tarkoitus olisi
nimenomaan sortaa naisia.

Millainen fyysinen testi olisi sinun mielestäsi
parempi? Jotenkinhan noiden hakijoiden on todistettava
jaksavansa liikutella ko. pyörää olivat sitten miehiä
tai naisia. 10m/5s???

Niin ja edelleen: Miten tämä keskustelu liittyy ihmissuhteisiin?

--
Jouni Merikari, +358505278475, Technical Writer

I count him braver who overcomes his desires than him who conquers his
enemies; for the hardest victory is the victory over self.
- Aristotle

Jani Paajarvi

In article <39A37B7C...@nokia.com>, Juha Kyllönen wrote:

> [...]
>tukevasti maahan istuttaessa mp:n päällä. Tämä rajaa vain osan naisista
>pois ja vain siksi, että Suomen poliisi on ostanut virka-ajoneuvoihinsa

Tuota tuota, olen tänä kesänä sahannut poliisibemarin painoisella isolla
prätkällä yli 10000 km ja RR-pyörälläkin on tullut huvimielessä radalla
sahattua. Voin vakuuttaa, että poliisien läskimopot ja rr-pyörät ovat
aivan eri planeetoilta painon suhteen. Kyllä, ajaminen on tekniikkalaji
sekä raskaalla, että kevyellä mopolla, mutta nimenomaan raskaan
_poliisi_mopon pystyynnostaminen ja "paikallaan" siirtäminen (esim. pyörän
kääntäminen ympäri ahtaassa tilassa) vaatii voimaa aika perhanasti.
Kiihtyvyystä sen verran, että kun perseesi alla on kolminumeroinen luku
hevosvoimia parinsadan kilon paketissa on yksi hailee
(ei-kilpailutilanteessa) painatko 60 vai 100kg, kuitenkin lennät nollasta
sataan alta neljässä sekunnissa. Tämä riittänee jo aika monen lainrikkojan
kiinniottamiseen :-)

> Kuuluisikohan tämä sfnet.harrrastus.mp -ryhmään?

Kuuluisi. Minäkin menin silti tyhmänä antamaan tähän threadiin oman
lisäni, moottoripyöräily kun on ainoita asioita, joita todella rakastan ja
josta voi nauttia _yksin_(kin). Jotta ei _täysin_ mentäisi uutisryhmän
ulkopuolelle, kerronpahan lyhyesti, että viimeksi eilen sahasin mopolla
kaksipäällä Tampereen sutuvilla parisataa kilometriä ensitreffien
seurauksena deitti.net-ritsa takana. Ja helvetin hauskaa oli. Sainpa taas
pitkästä aikaa kosketusta oikeaan elämään nyyssien sijasta ;-)

--
Jani

Malkus Lindroos

Birdy wrote:

> [...]

> tarpeeksi kireälle fyysisten voimien testillä (oli
> voimatesti kuinka mieltä vailla tahansa), toimii sekin

Luulisin, että kuntotesti, johon on yhdistetty pyörän hallinta (se pitää
varmaan pitää sen testin aikana pystyssä ohjaamalla) testaa aika hyvin
pyörän hallintaa esim. maastossa. Tuossa vaikeinta ei liene
varsinaisesti se kunto-osuus, vaan samanaikainen juokseminen ja pyörän
pitäminen pystyssä.

Saattaahan olla, että takaa-ajettava päättää esimerkiksi tehdä motarilla
U-käännöksen usempaankin kertaan viherkaistan yli, jolloin poliisin
tietysti täytyy tulla perässä. Tai jos pakenija on MP tai maastoauto,
saattaa niinkin pirullisen tempun tehdä, että lähtee ajelemaan
maastopolulle.

Maastossa moottorikäyttöiselläkin pyörällä ajelleena sanoisin, että
tuossa on kyllä kunto todella kovilla.

> [...]
> te pääsisitte poliisiksi, jos vaan jaksaisitte. Ihan tasa-
> arvoistahan tämä on." Seuraava laji onkin penis-ringette.

En näe mitään syytä, miten tuossa nimenomaan sukupuoli haittaisi
suoritusta. Kunto, voima ja massa voivat haitata, mutta ei kyllä
sukupuoli, toisin kuin mainitsemassasi lajissa.

Kuinkahan suuri prosentti halukkaista miehistä tuon testin selvittää?
Voisit ennen herneen vetämistä nenään pohtia, vaikkapa mikä on
todennäköisyys että MP-poliisiksi hakeneista vaikkapa 5:stä naisesta
yksi päätyy MP-poliisiksi kun miehiä hakee vaikkapa 200 ja 10 otetaan.
Luvut ovat siis päästä vedettyjä, mutta epäilisin, että naispuolisia
hakijoita on suunnilleen samassa suhteessa kuin moottoripyöräilyn
harrastajissa yleensäkin.

Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että paras testi
MP-poliisille olisi Honda monkeyllä suoritettu pujottelutesti. :-)

Follarit asetettu.

--
Malkus Lindroos
YZF600R

Juha Kyllönen

janne....@kolumbus.fi wrote:

> [...]
> Satakiloisen pyörän käsittely päällystetyllä radalla vaatii paljon
> vähemmän voimaa kuin vajaa kolmesataakiloisen bussin hallinta

RR: en.
Mp: kyllä, kaksi kesää. (Radallakin tuli käytyä.)
Tuollaisesta raskaasta lekasta on kokemusta ('81 GSX), sen
pystyynnostaminen ei ole helppoa. En ajatellut hiekkateitä sen kummemmin,
pystyykö niillä edes ajamaan nopeasti katukäyttöön tarkoitetuilla
pyörillä, joista poliisin kalusto koostuu? Ainoa hiki, joka minulla nousee
pintaan
soralla on tuskanhiki. Ja se on suoraa seuraamusta omien taitojeni
vajaavaisuuksista,
ei niinkään rasituksesta. Kyllä, en osaa ajaa soralla, sanon sen nyt ihan
suoraan.
Ne jotka harrastavat soralla pörräämistä osaavat kertoa paremmin
tarvitaanko
siinä voimaa ja kuinka paljon. Oletan, että sinä harrastat soran
ruoputtamista ?
Mutta kuinka usein mp-poliisi joutuu kaahaamaan hiekkateillä? Veikkaisin
muutenkin, että auton takaa-ajaminen soralla on melko tuhoontuomittu
yritys ilman enduroa ja rautaista kokemusta ko. touhusta.

> Mopopolliisilla tuo pyörän työntäminen voi pelastaa hengen esimerkiksi
> takaa-ajotilanteessa. Vastaavaan tilanteeseen ei katu- ja RR-pyöräilijä
> ei niin todennäköisesti joudu.

Nyt saat kyllä vääntää rautalangasta, sillä tuo ei vain tunnu hahmottuvan
minulle. Ymmärrän hyvinkin tarpeen nostaa pyörä pystyyn nopiasti, sekä
tönätä se pois tieltä liikennettä vaarantamasta, mutta miksi sitä pitää
pystyä työntämään nopeasti pitkiä matkoja?

--
Juha

Hiski Haapoja

Tommi Perkola <mat...@uta.fi> wrote:
: Kyllä minusta ainakin naisettomat porukat ovat usein viihtyisämpiä ja

: sosiaalisesti mutkattomampia. Jos voisin valita, en haluaisi ollenkaan
: naisia työkavereikseni, todennäköisestä seksioptiosta huolimatta.

Miesvaltaisilla työpaikoilla radio huutaa jatkuvasti urheilua, ja
pääasiallinen keskustelunaihe on formulat ja auton/mopon korjaaminen.
Välillä voidaan keskustella viinanjuonnista, ja yhtään lausetta ei
voida sanoa ilman ainakin yhtä kirosanaa. Allah minua varjelkoon enää
tuollaiseen joutumasta.

Naisvaltaisilla työpaikoilla taas joutuu kuuntelemaan keskusteluja
lapsista, terveydestä ja ihmissuhteista. IMHO pienempi paha.

Sekä miesten että naisten työpaikoilla joutuu kuuntelemaan juttuja
kotieläimistä. :(

Muuta onnelliseen Arabiaan.

Hiski
--
# Teekkari on vain ammattikoululainen, jolla on hassu hattu. #

mar...@my-deja.com

In article <8o0f1p$ajo$4...@tron.sci.fi>,

Hiski Haapoja <ki...@simpukka.sci.fi> wrote:
> [...]
>
> Naisvaltaisilla työpaikoilla taas joutuu kuuntelemaan keskusteluja
> lapsista, terveydestä ja ihmissuhteista. IMHO pienempi paha.

Yhtä hirveitä molemmat. Pahimpia ovat olleet nämä viime viikkojen
viinimarjamehunkeittämisohjeet.

> Sekä miesten että naisten työpaikoilla joutuu kuuntelemaan juttuja
> kotieläimistä. :(

Tuo onkin sitten huomattavasti siedettävämpi vaihtoehto.

Konsta Karsisto

Marcus E Engdahl wrote:

> Juuri niin.

Testaa vähän huonosti sitä, kuinka nopeasti tyyppi hyytyy
(=kestävyys) jos mopoa joutuu oikeastikin lihasvoimalla
käsittelemään. Ei se kaatunut mopo välttämättä ekalla
yrityksellä aina nouse (tai jää pystyyn ;), ja sitä voi
joutua paikallaankin vekslaamaan - myös muissakin kuin
kaatumistilanteissa. Kovia ponnistuksia, ja väsy voi
tulla äkkiä (ja tuleekin sitten kun tulee).

Olisin silti jonkin verran utelias kuulemaan, miten tuota
työntötestiä (400 m/3 min) virallisesti perustellaan...

--
K.

Olli Laine

Konsta Karsisto wrote:

> Olisin silti jonkin verran utelias kuulemaan, miten tuota
> työntötestiä (400 m/3 min) virallisesti perustellaan...

Tämä ei ole virallinen perustelu, eikä sido poliisia mihinkään:
jos mopopollarilta loppuu gaso 400m ennen huoltista, niin pakkohan se
mopo on jaksaa työntää bensikselle nopeesti, ettei saa rosmo liikaa
etumatkaa.

Onhan noita muitakin kuntotestejä. jos testi on vaikka vatsalihastesti
(x kpl/min), niin
ei kai käytännössä tule vastaan tilannetta, jossa joutuis sitten
tekemään minuutin verran sit'uppeja. Tai juoksemaan coopperia.

Ehkä se on vaan kuntotesti, johon on ympätty mopo mukaan.

Ola

Jari Hakalax

Tero Karvinen wrote in message <8nvpkm$j6m$2...@baker.cc.tut.fi>...

> Entisellä DDR:n naisten kuulamaajoukkueella luulis olevan aika hyvä sauma.

Entisessä DDR:n naisten kuulamaajoukkueessa ei ole naisia (enää).

L.A.X.

Vivikka Monto

Ryhmassa sfnet.keskustelu.ihmissuhteet Olli Laine <olli....@telia.fi> raapusti:

>Tämä ei ole virallinen perustelu, eikä sido poliisia mihinkään:
>jos mopopollarilta loppuu gaso 400m ennen huoltista, niin pakkohan se
>mopo on jaksaa työntää bensikselle nopeesti, ettei saa rosmo liikaa

Samasta syysta tavallisten poliisien pitaisi jaksaa tyontaa
autoaan 400 metria tietyssa ajassa, eihan sita ikina tieda koska
bensa loppuu tai auto hajoaa. Lisaksi esim. sairaanhoitajille
pitaisi asettaa tiukat kuntotestit, jotta nama kykenisivat
taltuttamaan huumehoureisen potilaan tai ottamaan vastaan
kasiinsa pyortyvan potilaan (been there, tuli mustelmia).
Ja kuntotestit myos opettajille, niin vakivaltaisia ovat
nuo nykyajan raggarit, eihan niille tosipaikan tullen mahda
hintela yksilo yhtaan mitaan. Niin, itse asiassa lahes ammatissa
kuin ammatissa voi tulla vastaan tilanteita, joissa tyontekijan
hyva kunto pelastaa tilanteen mutta kas - silti ei moisia
pyorantyontotesteja jarjesteta muihin ammattiin pyrkiville.

Vivi

watc...@no.more.spam.iki.fi

Tommi Perkola <mat...@uta.fi> laid it down with the following:

>Kyllä minusta ainakin naisettomat porukat ovat usein viihtyisämpiä ja
>sosiaalisesti mutkattomampia. Jos voisin valita, en haluaisi ollenkaan
>naisia työkavereikseni, todennäköisestä seksioptiosta huolimatta.

Kaada itsellesi vaan.

> [...]
>tavoitteiltaan ja jopa puhekielen tasolla, että yhteiskunta olisi
>onnellisempi jos eri sukupuolet kohtaisivat toisensa vain

Tiedätkö, tästä viestistä tuli hyvä mieli, kun tajusin, etten
todellakaan elä samassa maailmassa kanssasi.

J. Lindqvist

On 23 Aug 2000 08:01:57 GMT, Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:

>Ei ole. Joten kerropa fiksumpana, mitä hyötyä...tai
>siis miksi on *välttämätöntä* että poliisi jaksaa
>liikuttaa pyörää juosten 400metriä 3 minuutissa?
>

>B.

Hyöty on koulutussysteemin, mikä vaatii kokelailta tiettyjä
perusasioita. Kunnon lisäksi testi paljastaa jonkinasteisen
motivaation.
Siinä se.
Monimutkaista, eikö?

Konsta Karsisto

Vivikka Monto wrote:
> Samasta syysta tavallisten poliisien pitaisi jaksaa tyontaa
> autoaan 400 metria tietyssa ajassa, eihan sita ikina tieda koska
> bensa loppuu tai auto hajoaa.

Jepp...

> Lisaksi esim. sairaanhoitajille ... - silti ei moisia

> pyorantyontotesteja jarjesteta muihin ammattiin pyrkiville.

Nyt karkasi sulla mopo käsistä. On työnantajan asia
valita työntekijät ja toisaalta, mikään ei estä työhön
pyrkijää miettimästä itsekin soveltuuko työhön,
riittääkö rahkeet ja tuleeko toimeen sen kanssa, että
sellaisia ja sellaisia riskitekijöitä on olemassa.

Minusta ei ole kummallista, että mp-poliisin kykyä
käsitellä mp:tä lihasvoimin testataan. Lisäksi, katson
että on mielekästä testata samalla myös kestävyyttä, mitä
puheena oleva testi mittaakin. Tällaisella ajattelulla
käytetyssä testissä on mielestäni järkeä. (Kuinka hyvä
kyseinen testi siihen tarkoitukseen on, on sitten
eri juttu.)

--
K.

Tommi Perkola

=?ISO-8859-1?Q?Jake_H=F6yltt=F6?= <tama.e...@perille.com> wrote:
>No hitto. Lähetä ne naiset tänne niin saat kasan
>miehiä tilalle :) Itse tykkään työskennellä naisten

Vaikka heti, jos se olisi minusta kiinni.

>kanssa, koska heidän kanssaan on mukavampi keskustella
>ihan mistä tahansa. En minä jaksa koko päivää puhua
>työasioista ja naisten kanssa on helpompi ja mukavampi
>puhua henkilökohtaisistakin asioista.

Henkilökohtaisista asioista on hauska puhua joskus, mutta pitemmän
päälle se on todella ahdistavaa. Musta tuntuu, minäminäminä ja mun
tulevaisuudensuunnitelmani, ihmissuhteeni ja ihmisenä kasvuni ovat
kamalaa kuultavaa jokapäiväisenä.

Naisten puhe on yleensä sellaista älyvapaata länkytystä, jonka ainoa
funktio on kiihdyttää ryhmää kollektiiviseen itsesääliin ja
epärealistisiin kuvitelmiin omasta merkityksestä ja mahdollisuuksista.

>Lisäksi naisilla on usein erillainen ajattelutapa,
>joka tuo uusia näkökulmia asiohin. Sen lisäksi
>he ovat usein huolellisempia ja vastuuntuntoisempia.

Myytti. Ja kylläpä sitä taas yleistetään.

--
Tommi! http://www.uta.fi/~matope/

Jouni Merikari

Marcus E Engdahl <meng...@alpha.hut.fi> wrote:
: Vahvin = paras? Tuskin edes poliisien tapauksessa.

Sigh, eiköhän tuo ole vain osa fyysistä testiä. Totta kai
niitä hakijoita testataan muutenkin. Epäilisin, että
vahvuus on myös yksi tärkeä tekijä. En minä sitä
pyörää saisi maasta nostettua.

--
Jouni Merikari, +358505278475, Technical Writer

To stop the drip, turn cock to right.
- On the faucet in a Finnish washroom

Jouni Merikari

Jake Höylttö <jakell...@meiliboxia.com> wrote:
: No hitto. Lähetä ne naiset tänne niin saat kasan
: miehiä tilalle :) Itse tykkään työskennellä naisten
: kanssa, koska heidän kanssaan on mukavampi keskustella
: ihan mistä tahansa.

Taidan olla aika erikoinen ihminen, koska minulle on ihan sama
mitä sukupuolta työtoverit edustavat. Molemmista sukupuolista
on tähän mennessä löytynyt yhtälailla ihmisiä joiden kanssa
tulee/ei tule toimeen.

--
Jouni Merikari, +358505278475, Technical Writer

Always be a first-rate version of yourself, instead of a second-rate
version of somebody else. - Judy Garland

Jouni Merikari

In sfnet.keskustelu.ihmissuhteet Vivikka Monto <skv...@uta.fi> wrote:
[...]

[snip]

No, jätetään sitten mp-poliiseilta kuntotesti pois, niin päästään
samalle linjalle pikaruokaa partioautossa mutustavien poliisien
kanssa. Samantien voidaan julistaa kuntotestit laittomiksi
Suomessa, eihän kukaan ikinä joudu tositilanteessa punnertamaan,
vetämään leukoja tms. Tasa-arvolain vastaista toimintaa!

Sori, että vaahtoan, mutta meni kyllä edellinenkin viesti hieman
överiksi, vaikka ymmärränkin mikä oli pointti.

--
Jouni Merikari, +358505278475, Technical Writer

We're going to turn this team around 360 degrees.
- Jason Kidd upon his drafting
to the Dallas Mavericks

Henri Hansen

[...]

Poliiseja on autossa aina kaksi.

[...]

Niin, eihän poliisi tarvitse hyvää kuntoa. Sillä on pyssy.

Tuomas Keski-Korsu

Juha Kyllönen <juha.o....@nokia.com> kirjoitti
viestissä:39A3BC8D...@nokia.com...

> Ne jotka harrastavat soralla pörräämistä osaavat kertoa paremmin
> tarvitaanko
> siinä voimaa ja kuinka paljon.

Ei tarvita....kun tällainen rimpulakin (185/78) suoriutuu...konewoimaa
kylläkin saa olla rajattomasti!! Pehmeät, hitaat kurvit (lue:syvä hiekka,
vauhti lähes nolla..) isolla pyörällä ovat kyllä rectumista, mutta kun
muistaa pitää tarpeeksi vauhtia, ei ongelmia ole!! Rytiseepähän sitten
kunnolla, jos karkaa käsistä.

-tuomas (DR800S)

Tero Ahlqvist

Japaninmaalla jos haluaa suorittaa ison moottoripyörän
ajokortin, pitää inssissä pystyä nostamaan iso 750-kuutioinen
moottoripyörä kyljeltään pystyyn. Sama pyörä pitää pystyä
nostamaan myös keskiseisontatuelle.

Olin itse suorittamassa aikanaan moista tutkintoa, ja
katselin vierestä kuinka hento japanilaistyttö reputti
inssin, kun ei jaksanut nostaa pyörää keskituelle. Pystyyn
hän sen sai kyllä, mikä sekin on pitkälti tekniikkalaji.

Repikää siitä lisää keskustelunaihetta, ja ottakaa
soc.culture.japan mukaan :-)

-Tero-

Vivikka Monto

Ryhmassa sfnet.keskustelu.ihmissuhteet Konsta Karsisto <etu....@nokia.com> raapusti:

>Nyt karkasi sulla mopo käsistä. On työnantajan asia
>valita työntekijät ja toisaalta, mikään ei estä työhön

Minusta kyse on vain ja ainoastaan siita, etta mp-poliisiksi haluavia
on koko joukko enemman kuin mita sinne otetaan ihmisia. Jotenkinhan
nuo ihmiset pitaa valita, mutta se, etta hakijoilta vaaditaan
sellaista lihaskuntoa, jonka vain aarimmaisen harva nainen voi
saavuttaa on jokseenkin epareilua. Silla eihan mp-poliisina toimiminen
vaadi kuin ehka joissain ihan poikkeustapauksissa kykya tyontaa pyoraa
400 metria kolmessa minuutissa. Ja tallaisia aarimmaistapauksia voi
tulla vastaan lahes tyossa kuin tyossa, kuten yritin aikaisemmassa
viestissani viestittaa.

Eli minusta noita paasykokeita pitaisi kehittaa niin, etta
pyritaan etsimaan parhaat tyypit ilman etta kaytannollisesti
katsoen rajataan pois toisen sukupuolen edustajat. Kuuluihan
niihin kokeisiin nytkin muitakin testeja, mutta juuri tuo
pyorantyontotesti karsi pois naispuoliset hakijat.

Kun katsoin tuota maikkarin uutisointia asiasta niin kovasti
ihmettelin juuri tuota pyorantyonto-osuutta ajattelemattakaan
siina vaiheessa naisten asemaa testissa. Alyttomalta tuo
testi tuntui ajatteli asiaa milta kantilta tahansa. Toisaalta
eihan kyse ole kuin 150 hengen joukosta, joten siina mielessa
kyseessa ei ole suuri yhteiskunnallinen epakohta. Vaan ehkapa juuri
siksi voi paasykokeisiin laittaa jonkin noin alyttoman testin.

Vivi

Birdy

watc...@no.more.spam.iki.fi wrote:
[...]

: Kaada itsellesi vaan.

[...]

Nooh, tuohan on vain yhden miehen tapa kertoa, että hänellä on
varsin kompleksinen suhde naisiin: tahtoo tahtoo tavoittaa vaan
kun tavoittaa pelkää pelkää. Henkinen läheisyys on tappavaa.
Siksi naisia pitää lähestyä vain heppi ojossa ja poistua
nopeasti parittelun jälkeen homososiaaliseen turvaisaan yhdessä-
oloon, jossa ei tule tunnepuolella uhatuksi samoin kuin naisen
käsissä. Missä tosimiehenkin sielu voi pehmetä ja tulla
ah niin haavoittuvaksi.

Tilatkaamme Tommille yksi kappale hyvää naista, jolla on sitkoa
kesyttää Tommin sielua 20 vuoden ajan ja opettaa tälle, miten
naiseenkin voi luottaa.

B.

J. Lindqvist

On 24 Aug 2000 08:16:09 GMT, Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:

>Tilatkaamme Tommille yksi kappale hyvää naista, jolla on sitkoa
>kesyttää Tommin sielua 20 vuoden ajan ja opettaa tälle, miten
>naiseenkin voi luottaa.
>
>B.

Ehkä asian vierestä mutta:
Pitääkö mies kouluttaa naiselle sopivaksi?
Pitääkö naiseen luottaa?
Mikä on tyypillinen nainen?

Luoja varjelkoon, tai joku tai jokin.

Teemu

> [...]
>sellaista lihaskuntoa, jonka vain aarimmaisen harva nainen voi
>saavuttaa on jokseenkin epareilua. Silla eihan mp-poliisina toimiminen

Sinun mielestäsi on siis epäreilua valita työhön parhaat mahdolliset
henkilöt sukupuolesta riippumatta?-O IMO (mitenkään sovinistisesti tai edes
puolueellisesti ajatellen) jos hakijoita on enemmän kuin paikkoja, niin
työhön valitaan tietenkin ne parhaat, älykkäimmät, voimakkaimmat ja työhön
muutenkin parhaiten sopeutuvat ihmset *sukupuolesta riippumatta*. Mikäli
yksikään nainen ei pääse joukkoon, niin minkäs sille voi? Ja sama
päinvastoin, mikäli jollakin alalla painotetaan enemmän sellaisia
ominaisuuksia, mitä löytyy enemmän naisilta kuin miehiltä, niin miksi on
väärin ottaa tähän työhön myös ne "parhaat", vaikka joukossa ei olisi yhtään
miestä? Pitäisikö jokaisessa ammatissa olla sitten sukupuolikiintiöt,
jolloin joka voitaisiin puolet sisään päässeistä tiputtaa tylysti
kommentoimalla "sori, olit pirun hyvä, mutta kun kiintiön mukaan me
tarvitaan naisiakin, tervetuloa vuoden kuluttua uudestaan kokeilemaan
onnea"?

>vaadi kuin ehka joissain ihan poikkeustapauksissa kykya tyontaa pyoraa
>400 metria kolmessa minuutissa. Ja tallaisia aarimmaistapauksia voi

Eikä varmasti missään poliisin työtilanteessa tule eteen tilannetta, jossa
paperilta rastitetaan oikeita vaihtoehtoja tai lasketaan jotain
palikkalaskuja, puhumattakaan sitten vatsalihasliikkeiden tai
punnerruksien suorittamisesta...

>Eli minusta noita paasykokeita pitaisi kehittaa niin, etta
>pyritaan etsimaan parhaat tyypit ilman etta kaytannollisesti
>katsoen rajataan pois toisen sukupuolen edustajat. Kuuluihan

Mikäli "päättävä taho" katsoo, että poliisin tulisi olla tietyn tason
täyttävä, miksi mukaan pitäisi ottaa "huonompia" vain siksi, että he ovat
naisia? Hullaantuneen, liikaa hormoneja syöneen bodarin pysäyttämiseen ei
riitä heiveröinen henkilö, sama pätee yllättäen molempien sukupuolten
kohdalla. Mikäli työhön otettaisiin myös "heikompia" naisia, tasa-arvon
mukaan myös vastaavilla lahjoilla varustetut miehet pitäisi päästää töihin,
muutenhan se olisi sukupuolisyrjintää...

(Ja ei, minäkään en takuulla pääsisi moottoripyöräpoliisiksi - intti on ja
pysyy käymättä, lihasvoimaakaan ei ole tarpeeksi. Silti en valita, ettei
minulla ole mahdollisuutta ko. ammattiin.)

--
W W W a p @ i o b o x . f i * N o t i c e m y a n t i s p a m t r a p

Jarno Nurminen

Vivikka Monto wrote:
> [...]
> niihin kokeisiin nytkin muitakin testeja, mutta juuri tuo
> pyorantyontotesti karsi pois naispuoliset hakijat.

MP-poliisin hommaan oletettavasti kuuluu hyvä kunto/voima. Nämä eivät
ole mielestäni suhteellisia käsitteitä. Vaikka 40kg nainen olisikin
suhteellisesti paremmassa kunnossa kuin 100kg äijä, niin edelleen se
pyörä painaa saman verran ja ne roistot ovat edelleen saman kokoisia.
Intissä kuulin juttua että naisia ei enää otettu kuljetustehtäviin
(Niinisalossa siis) sen johdosta että aikaisemmat naiskuskit eivät
olleet saaneet yksin nostettua sivulavoja ylös jne. Ikävä juttu mutta
jos käytäntö vaatii jotain suoritustasoa niin pakko se on silloin toimia
sen mukaan.

Toisaalta onko väärin että vähä-älyinen poliisi ei pääse TKK:lle, vain
siksi että ei osaa matematiikkaa ym. Noita pääsykokeissa kysyttyjä
kysymyksiä kun kovin harvoin tarvitaan työelämässä ;)

--
Jarno Nurminen
jnur...@NOSPAMnic.fi

Samu Wikstedt

Vivikka Monto wrote:

> [...]

> sellaista lihaskuntoa, jonka vain aarimmaisen harva nainen voi
> saavuttaa on jokseenkin epareilua. Silla eihan mp-poliisina toimiminen

Pitääkö vetää se johtopäätös, _ettet_ kannata tasa-arvoa? Ainakin minun
mielestäni tehtävään pitää valita _kykyjen_ eikä sukupuolen mukaan.

Käyhän joskus testaamassa MP:tä radalla, varsinkin isokokoista
FJ1200:sta tms. poliisipyörää, siten, että vauhti pysyy myös mutkissa
riittävänä, yritä pitää suorituskykysi esim. 1/2h hyvänä -tämän jälkeen
voitkin kokeilla vastaavaa pyörää hiekkatiellä ja ihmetellä vasta sen
jälkeen miksi MP-poliisilta vaaditaan hyvää kuntoa. MP-poliisin työ kun
sisältää muunkinlaisia aktiviteetteja kuin rennon kruisailun
nahkapuvussa Helsinkin yössä katulamppujen loisteessa Steppenwolfin
"Born to be wild":ia korvalappusterkoista kuunnellen.

samu.w...@evitech.fi | gsm:050-3045 156

Rock hard, ride free... ...or was it other way around...

Harri Kokko

Samu Wikstedt wrote:
> Käyhän joskus testaamassa MP:tä radalla, varsinkin isokokoista
> FJ1200:sta tms. poliisipyörää, siten, että vauhti pysyy myös mutkissa
> riittävänä, yritä pitää suorituskykysi esim. 1/2h hyvänä -tämän jälkeen

Ei minusta pyörän lykkäämisellä ja radalla ajamisella ole mitään
tekemistä toistensa kanssa. Kyllä sitä kuntoa voisi aivan hyvin jollain
muullakin tavalla mitata.

> [...]
> nahkapuvussa Helsinkin yössä katulamppujen loisteessa Steppenwolfin
> "Born to be wild":ia korvalappusterkoista kuunnellen.

Naispoliisejahan on jo. Miksei voisi olla myös
naismoottoripyöräpoliiseja?

Harri

Tommi Perkola

In article <8o2lk9$52p$4...@baker.cc.tut.fi>, Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:
>Nooh, tuohan on vain yhden miehen tapa kertoa, että hänellä on
>varsin kompleksinen suhde naisiin: tahtoo tahtoo tavoittaa vaan
>kun tavoittaa pelkää pelkää. Henkinen läheisyys on tappavaa.

Ei pidä paikkaansa. En pelkää naisia yhtään. Miesten kanssa on
mukavampi keskustella koska

(1) miehet ovat keskimäärin kiinnostuneempia ulkomaailmasta kuin
itsestään ja omasta persoonallisuudestaan
(2) miehet puhuvat yleensä totta eivätkä sitä, mikä parhaiten
tilanteeseen sopii - tehostaa kommunikaatiota kun sanat
voidaan tulkita edes jossain määrin kirjaimellisesti
(3) miehet eivät suhtaudu tiettyihin asioihin emotionaalisesti ja
naisia harvemmin keskeyttävät argumentoinnin suuttumalla
- käyttäytymisnormi painottaa tosiasioita subjektiivisuuden
ja primitiivisten tunnereaktioiden kustannuksella
(4) mieskulttuurissa vähätellään omaa ja yleensäkin yksilön
merkitystä kokonaisuuteen nähden - estää jäsentensä vaaraa
upota omannavantuijottamiseen.

Toisaalta miten minun luonteeni tai kokemusmaailmani tähän liittyy?
Asiat ovat asioita, sanoi ne kuka tahansa tai missä tilanteessa
tahansa.
--
Tommi! http://www.uta.fi/~matope/

Timppa

En ymmärrä tätä nainen-mies vastakkainasettelua joka tilanteessa. On
luonnollista, että nainen fyysisesti (yleensä ;o)) heikompana ei välttämättä
pysty suoriutumaan joistain fyysisesti vaativasta tehtävästä yhtä helposti
kuin mies. Jos jossain ammatissa vaaditaan fyysistä testiä, niin tuskin se
sinne on laitettu sen takia, että voitaisiin jollain syyllä karsia naiset
pois. Ei, vaan se on siellä sen takia, että ko ammatissa vaan tarvitaan
fyysistä valmiutta toimia poikkeavissakin tilanteissa. Aikaisemmissa
kommenteissa on perusteltu hyvin minkälaisissa tilanteissa voi
moottoripyöräpoliisi joutua tosiaan työntämään pyöräänsä joten en puutu
siihen. Kuitenkin minusta on hyvä, että valitaan kaikkiin tehtäviin
sopivanlaiset henkilöt, sukupuoleen katsomatta. Ehkä tämä lause:
"Moottoripyörän työntötesti piti huolen siitä, ettei tälläkään kertaa naisia
pääse moottoripyöräpoliisiksi." On ymmärettävissä siten että sinne ei naisia
halutakkaan. Kuitenkin uskon jo poliisilaitoksenkin siirtyneen lähelle 2000
lukua ja toteuttavan ajan henkeä tasa-arvossakin.

Toinen juttu sitten tuli mieleeni tästä testistä. Armeijassa ollessani oli
naisia palvelemassa samaan aikaan ja kaikki sitten tietysti joutui
morttikaudella kuntotestiin. Ihmetytti vaan se että naisille oli
kuntotestissä alemmat rajat. Totta kai ymmärrän sen että ne mittaa kuntoa
suhteutettuna naisen fyysisiin valmiuksiin, samoin kuin miesten testit
testaa miehiä. Tällöinhän peli menee ihan tasan, molempien on yhtä
helppo/vaikea saada hyvät tulokset testissä. Mutta sitten kuitenkin kun
ajatellaan sodanajan tilannetta johon ko laitoksessa harjoitellaan, niin
onko naisille oma taistelukenttä jossa on kevyempi kalusto, lyhyemmät matkat
jne jne. Ei tietenkään. Jos asiaa tarkastelee tässä valossa niin
testirajojen tulisi olla kaikilla samat, sukupuoleen katsomatta. Vai eikö
muka?

Timppa

Samu Wikstedt

Harri Kokko wrote:

> Ei minusta pyörän lykkäämisellä ja radalla ajamisella ole mitään
> tekemistä toistensa kanssa.

Radalla ajaminen vaatii kuntoa jos mikä.

> Kyllä sitä kuntoa voisi aivan hyvin jollain
> muullakin tavalla mitata.

Sellaisella tavalla jolla heikkokuntoisempikin pääsee läpi?
Tuliko mieleesi, että nuo testit ovat vuosien saatossa kehittyneet
mittaamaan niitä ominaisuuksia joita hyvältä MP-poliisilta vaaditaan
-eivät ne ole kiusantekoa. Oppilaitoksiinkin järjestetään pääsykokeita,
miksei MP-poliisilta saisi vaatia riittävää voimaa ja peruskuntoa
raskaan pyörän hallintaan kaikissa tilanteissa?

Tai no kyllä minulle oikeastaan sopisi, että peräänlähtevän FJ:n
sarvissa on hento kukkakeppi joka hyytyy heti kun kurvaan
mutkatielle/hiekalle.
Tähän asti olen asennoitunut siten, että jos MP poliisi jossain vaiheesa
liimautuu perään ja antaa valomerkkejä on parempi pysäyttää samantien,
karkuun on turha edes yrittää

Harri Kokko

Samu Wikstedt wrote:
> Radalla ajaminen vaatii kuntoa jos mikä.

Varmaan mutta en usko että tuollainen pyöränlykkääminen mittaa
rata-ajoon tai moottoripyörän käsittellyyn tarvittavaa kuntoa kovinkaan
hyvin. Annetaan mp-poliiseille potkulaudat moottoripyörien sijaan jos
lykkääminen on pääasia - niitä on kevyempi lykätä ympäriinsä.

> [...]
> miksei MP-poliisilta saisi vaatia riittävää voimaa ja peruskuntoa
> raskaan pyörän hallintaan kaikissa tilanteissa?

Usein käy myös niin että iän ikuiset käytännöt vain ovat vaikka mitään
järkiperustetta niille ei voida esittää.

> [...]
> Tähän asti olen asennoitunut siten, että jos MP poliisi jossain vaiheesa
> liimautuu perään ja antaa valomerkkejä on parempi pysäyttää samantien,

Moottoripyörän hallinta on enemmän tekniikka kuin voimalaji.

Harri

Olli Rysa

Samu Wikstedt wrote:
> [...]
> vaiheesa liimautuu perään ja antaa valomerkkejä on parempi
> pysäyttää samantien, karkuun on turha edes yrittää

No tulihan se sieltä lopulta, kun mp-ryhmä otettiin mukaan:
Pääseex poliisia karkuun...

Uskoakseni useimmat ihmiset pysäyttävät poliisin vilkutellessa
punaista takana; tosin yleensä sen kummemmin punnitsematta omia
pakoonlähtömahdollisuuksiaan.

Mutta jos mp-poliisien pääsyvaatimukset muuttuisivat, voisi
alkaa tsekkaamaan onko sarvissa joku hento neito, joka ei
taatusti aja _mua_ kiinni; vai joku skrode karju, joka
ottaa mut kiinni vaikka juoksemalla bemari reppuselässä.

//OR SP-1

Tero Markus Ronkko

In article <5G7p5.867$V2.1...@uutiset.nic.fi>, Tuomas Keski-Korsu wrote:

>Ei tarvita....kun tällainen rimpulakin (185/78) suoriutuu...

Rimpula? Veikkaan että tuolla massallasi työntelet pyörän kevyesti 400m/3min.
Itse en voisi kuvitella mitään ongelmaa (176/85) työntäessäni pärtsän tuohon
aikaan. Ongelmia tulisi jos päällikkö istuu kyydissä ja painaa jarruja tai
vaihde on päällä.

--
Goodbye. I am leaving because I am bored.
George Saunders (dying words)

Make

Kommentoimatta sen kummemmin kenellekkään viestiin vastanneelle:
( Kaikkien mielipiteethän ovat yhtä oikeita. )

Voihan herttilellaa!

Kyseessähän on mp-poliisin vaativa työ, joka ei välttämätä kaikille
helihentosille / mikanussukoille sovi. Samoin perustein
heikkoälyisiä ei valita vaativiin tehtäviin; toimitusjohtajat,
lennonvarmennustehtävissä olevat etc...
Onko se sitten syrjintää, jos ei taparikollista valita esmes. pankkiin
töihin. ;-D
Luottaisitko sinä sitten sen pankin palveluihin? Etc. etc...

Tosin kuin autopartiot, mp-poliisi työskentelee paljon yksin. Monissa
tilanteissa ei riitä pelkästään se, että osaa ajaa mp:llä.
Sen lisäksi, että vain cruisaillaan mp:llä, joudutaan tekemään töitä mm.
kriminaalien kanssa.
Nopeissa hälyytyksissä mp-poliisi saattaa ehtiä ensimmäisenä paikalle.
Tällöin ei keskiverto "nussuperse" välttämätä saa tapahtumapaikalla muuta
aikaan kuin hilpeyttä. Emmehän halua poliisin
arvovallan aivan lopullisesti romahtavan. Vai?

KÄYTÄNNÖN ESIMERKKI: (visio)

Itse ainakin pelkään poliisia, mutta en sen jälkeen, jos ex-tyttökaverini
pääsee poliisiksi. heko heko...!
Mihin se kyllä on kaikkien sopimattomin, mutta ku se nyt sattuu sinne
haluamaan. Ja jos
(ja kun sattuu) ettei se sinne pääse, se tulee syyttää ensin mua ja sit se
valittaa sukupuolisyrjintää.

ELI SUOMENNETTUNA:

Sen takia ne palikkatestit yms. siis on, että valitaan sopivimmat tyypit
joka hommaan. Testeillä ei ole
tarkoitus syrjiä ketään, ne testithän ovat kaikille samanlaiset.

Prkle, eihän me missään Liisa Ihmemaassa-maailmassa eletä! HERÄTKÄÄ HYVÄT
IHMISET!!

t: Make

- Kaikki perustuu luottamukseen - & - Todellista tasa-arvoa on vain se,
ettei sanaa sukupuoli lue missään -

Olli Rysa

Tero Markus Ronkko wrote:
> Ongelmia tulisi jos päällikkö istuu kyydissä ja painaa jarruja
> tai vaihde on päällä.

Nonnnythän se syy löytyi miksi ko. testi on olemassa ja
etenkin miksi osa siitä karsiutuu. Ohjelmassa haastateltu
mp-poliisikokelas kiistämättä vaikutti siltä, että
vaihde olisi ollut kokeen ajan päällä.

//OR SP-1

Mika Koivusaari

>Nonnnythän se syy löytyi miksi ko. testi on olemassa ja
>etenkin miksi osa siitä karsiutuu. Ohjelmassa haastateltu
>mp-poliisikokelas kiistämättä vaikutti siltä, että
>vaihde olisi ollut kokeen ajan päällä.

Jospa se onkin älytesti, jollet ymmärrä laittaa vapaalle et läpäse?

Samu Wikstedt

Olli Rysa wrote:

> [...]
>
> Uskoakseni useimmat ihmiset pysäyttävät poliisin vilkutellessa
> punaista takana; tosin yleensä sen kummemmin punnitsematta omia

Samaa mieltä, mutta on ihmisiä, esim. osa piikkikuskeista, jotka
miettivät parin sekunnin ajan, ehkä pidempäänkin karkuun lähtöä, tällä
hetkellä suurimmalle osalle MP-poliisin pätevyyso toimii
ennaltaehkäisevänä tekijänä karkuun lähdölle, enkä näe syytä, miksi ko.
pätevyys pitäisi poistaa.

Samu Wikstedt

Harri Kokko wrote:

> [...]
> hyvin. Annetaan mp-poliiseille potkulaudat moottoripyörien sijaan jos
> lykkääminen on pääasia - niitä on kevyempi lykätä ympäriinsä.

Nii-in, tuo testihän mittaa ainoastaan lihasvoimaa, kestävyyttä, ja
tasapainoa -täysin merkityksettömiä asioita pyörän hallintaan...

> Usein käy myös niin että iän ikuiset käytännöt vain ovat vaikka mitään
> järkiperustetta niille ei voida esittää.

Eli ison pyörän sompailu esim. tiukoissa mutkissa tai löysällä alustalla
ei vaadi voimaa, tasapainoaistia jne.? Muistuupa mieleen RR:ää
125-luokassa ajaneen kaverin kommentit FJ1200:lla ajetun muutaman
ratakierroksen jälkeen: "Perkele, tuntuu että mutkissa pitäisi roikkua
purjehdustyyliin, että toi kääntyis!"

> Moottoripyörän hallinta on enemmän tekniikka kuin voimalaji.

Hallinta on tekniikkalaji, mutta pitempiaikainen _ajaminen_ vaatii
voimaa ja kuntoa -varsinkin raskaalla pyörällä. Oletko muuten sitä
mieltä, että motocross/enduro/RR -kuskit kipaisevat maaliviivan jälkeen
piilossa suihkaisemassa kukkasumuttimesta naamalleen ennenkuin tulevat
kameroiden eteen?

Harri Kokko

Samu Wikstedt wrote:
> Nii-in, tuo testihän mittaa ainoastaan lihasvoimaa, kestävyyttä, ja
> tasapainoa -täysin merkityksettömiä asioita pyörän hallintaan...

Mutta onko se tarkoituksenmukainen - epäilen. Jos pyörän hallinta olisi
siitä kiinni kuka sitä työntää 400 metriä missäkin ajassa, voitaisiin
RR-kisat korvata pyöräntyöntökisoilla. Tässäpä vinkki kesätapahtumaksi
vaikkapa Perähikiälle.

Mp:n ajo on fyysistä hommaa, mutta ei siinä mitään yli-inhimillisiä
voimia tarvita. Ei se pyörä kuskin voimalla käänny minnekään vaan
kallistamalla. Ei moottoripyöräpoliisia voi verrata kisakuskeihin. Hyvä
kisakuski pesisi todennäköisesti helposti
keskivertomoottoripyöräpoliisin mutkatiellä tai hiekalla.

Harri

Tommi Salmenhaara

Eihan tassa nyt karsitakaan kisakuskeja vaan poliiseja, jotka sattuvat
liikkumaan motsikalla. Eipa ne hirveen helpot testit ole "tavallisella"
poliisillakaan. Pitaa joku roti olla, tai sitten pitaa ajaa pareittain:
se nainen ajaa sen kaaharin kiinni ja sitten se ukko tulee perassa ja
pistaa rautoihin? Ei aina voi ampuakaan rosvoja kuten leffoissa. Kylla
silla motsikalla ajelee, mutta poliisihommat ihan toisin. Ei
tavallisetkaan naispoliisit ole yksin liikkeella, vaan heilla on pari
mukanaan. MP-poliisi joutunee yksin hoitamaan tilanteita. Joku on
katsonut etta tammoinen testi/vaatimus on tarpeen. Vaikea sanoa onko se
jarkeva, kai se sitten on.

Mielestani tarvii vahan voimaakin isonpyoran ohjastukseen, ei se kovassa
vauhdissa enaa valttamatta pelkastaan kallistamalla kaanny ja jos
kaantyykin onko naisella painoa tarpeeksi? En tiija asiaa, ihmetteln
vaan, se on taalla muodissa nykyaan... Eikos vastaohjauksessa tyonneta
tankoa, siitako se tyontotesti juurtaa alkunsa?! ;)

Olisi kylla mielenkiintoista kokeilla moinen 400m tyonto taysissa
tamineissa, joskus teinina hiilimurskalla lenkkareissa on mennyt 40
sekkaa 300 metrilla ihan "paljaaltaan". Lupaisin nyt vetaa 400m aikaan
1.20 tai jopa paremmin. MIssahan urheilukentalla saisi tyontaa pratkaa?
Kiloja on nyt kylla tullut 20 lisaa, mutta massallahan se iso pyorakin
liikkuu... ;)

TommiVS

Tuomo Kähönen

> [...]
> taatusti aja _mua_ kiinni; vai joku skrode karju, joka
> ottaa mut kiinni vaikka juoksemalla bemari reppuselässä.

ts. voisi alkaa tsekkaamaan onko sarvissa joku kaunis nainen nahkapukeissa,
jonka kanssa juttelemisesta saattaisi maksaakkin, vai skrode karju, joka
naamapunasena antaa sakkoa raskaimman mukaan, joten samantien voisi yrittää
karkuunkin. ;-)

...ja toisaalta uskaltaisikohan keskivertomachosupermies yliviritetyllä
konsonanttihirviöllään, ottaa sitä riskiä että joutuisi todistettavasti
naisen voittamaksi takaa-ajossa. ;););)

-Tuomo

TTU

On 22 Aug 2000 19:29:17 GMT, Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:

> Seuraava laji onkin penis-ringette.

JOOOOOOO....... tämä seuraavaan s.huuhaa meetingiin! Pirty saa
aloittaa! :)

TTU

TTU

On 23 Aug 2000 07:59:37 GMT, Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:

> penisringetteä jäämme odottamaan.

No joo joo.... siellä seuraavassa meetingissä?

TTU

Teemu

Jake Höylttö <jakell...@meiliboxia.com> wrote:
>Kotieläimistä on mukava puhua.

"Mulla on aivan uskomattoman hieno pölykoirafarmi mun sängyn alla..." ;)

Teemu

Teemu <ww...@iobox.fievery.spammer.is.invalid> wrote:
>"Mulla on aivan uskomattoman hieno pölykoirafarmi mun sängyn alla..." ;)

Niinjoohei! <älynväyläus> Saiskohan Tolla Tavalla Iskettyä Naisen? </älynväläys>

Tapio Häkkinen

Muistuipa tuossa mieleen tasa-arvosta että eipä meikää otettu aikoinaan
jäätelökioskille kesksi töihin...kun olin miespuolinen. Ois ees päässyt
johonkin testiin mutta kun ;-)

-Tapio-

Ari Joro

TTU wrote:
> No joo joo.... siellä seuraavassa meetingissä?

Kumpia siinä heitetään penixiä vai renkaita ?

--

A.J.
klo 24.00 botalla

Birdy

Timppa <w...@here.com> wrote:

[...]

Herttaista. Ja naivia.

: halutakkaan. Kuitenkin uskon jo poliisilaitoksenkin siirtyneen lähelle 2000

: lukua ja toteuttavan ajan henkeä tasa-arvossakin.

Muistaakseni poliisi oli se ammatti, jossa oli tutkimuksen/kyselyn
mukaan eniten seksuaalista häirintää ja naisten kiusaamista.

: jne jne. Ei tietenkään. Jos asiaa tarkastelee tässä valossa niin

: testirajojen tulisi olla kaikilla samat, sukupuoleen katsomatta. Vai eikö
: muka?

Täällä on monet esittäneet niin älyttömiä 'vertauksia' jne.
että oikein puistattaa.

Jos ammatti vaatii ehdottomasti kykyä nostaa 300kg:n säkki,
silloin toki tuo vaatimus on säilytettävä ja pidettävä siitä
kiinni sukupuolesta huolimatta.

Jos ammattilainen voi hoitaa tehtävänsä mainiosti jo silloin,
kun pystyy nostamaan vain 100kg säkin, on mielestäni älytöntä
vaatia 300kg:n nostamista, erityisesti jos tiedetään, että
ammattiin pätevä nainen voi nostaa mainiosti 100kg:n säkin,
mutta 300kg on sukupuolelle fyysisten rajojen takia täysin
mahdotonta.

Tällöin 300kg:n rajan pitäminen on mielestäni silkkaa
kiusantekoa, kun kerran ammatin hoitaminen ei sitä mitenkään
edellytä.

Toivottavasti sain asiani ymmärrettäväksi.

B.

Birdy

TTU <T...@iki.fi> wrote:

Koska mulla on netin isoin vai?:D

Jos mä vaikka renkaanheittoa heppiin...

B.

Ari Joro

Birdy wrote:
> [...]
> kiusantekoa, kun kerran ammatin hoitaminen ei sitä mitenkään
> edellytä.
> Toivottavasti sain asiani ymmärrettäväksi.

Onko raja OK jos löytyy useita naisia jotka siitä selviävät ?
(toinen asia on onko testi ollenkaan mielekäs).

--

A.J.

Vivikka Monto

Ryhmassa sfnet.keskustelu.ihmissuhteet Samu Wikstedt <sam...@evitech.fi> raapusti:

>Pitääkö vetää se johtopäätös, _ettet_ kannata tasa-arvoa? Ainakin minun
>mielestäni tehtävään pitää valita _kykyjen_ eikä sukupuolen mukaan.

Sanon nyt viela kerran rautalangasta vaantaen: tottakai pitaa valita
kykyjen mukaan, nimenomaan. Ja tottakai pitaa mp-poliisilla olla
tietty peruskunto ja lihasvoima. Mutta kun se lihasvoima on vain
_yksi_ tarpeellinen ominaisuus muiden joukossa, eivatka valttamatta
kaikkein kovakuntoisimmat ole muilta ominaisuuksiltaan parhaita
mp-polisin tehtavaan. Siksi on minusta typeraa laittaa testiin
niin kovat vaatimukset lihaskunnon suhteen etteivat naiset niita
kaytannossa juuri pysty saavuttamaan. Kun vahemmallakin voimalla
mita ilmeisimmin pystyy hallitsemaan pyoran riittavassa maarin.
Tietty kunto pitaa olla, ja sitten muiden ominaisuuksien perusteella
karsittaisiin parhaat hakijat, olisi minusta jarkevin valintatapa.
Kuten joku taalla kysyi, ei kai paras poliisi kuitenkaan ole aina
se vahvin poliisi?

> [...]

>voitkin kokeilla vastaavaa pyörää hiekkatiellä ja ihmetellä vasta sen
>jälkeen miksi MP-poliisilta vaaditaan hyvää kuntoa. MP-poliisin työ kun

Ei kai kukaan ole tata kiistanyt.

Vivi

-karih-

Olli on oikeilla jäljillä, nimittäin syväkurkku kertoi testin perimmäiseksi
syyksi sen että jos rosmo saa kiinni poliisin ja uhkaa että "Laitan sokeria
tankkiin jos et työnnä pyörääsi ratakierroksen verran 3 minuutissa" niin
miten sitten suu pannaan jos ei ole sitä harjoitellut? Loppuu
moottoripyöräpoliisit pian esim. vauhtitietä edestakaisin rälläämässä kun
ne ei muutenkaan uskalla vetää keuloja ja sudittaa vaikka mieli tekisikin
kun siellä on niin paljon katselijoitakin, esim. huomenillalla...

-karih-

Olli Laine <olli....@telia.fi> wrote in article
<39A3D3C0...@telia.fi>...

Anssi Lehtinen

Tero Markus Ronkko wrote:

> [...]
> aikaan. Ongelmia tulisi jos päällikkö istuu kyydissä ja painaa jarruja tai

Katupyörää on vissiin aika kevyt työntää asfaltilla vai millä alustalla
toi testi tehdäänkään? Pari kertaa olen montulla työnnellyt
krossipyörää, ja kyllä sais tehdä tosissaan töitä, jotta tollasiin
aikoihin/matkoihin pääsee. Tosin ne harjoitukset alkaa yleensä valmiiksi
ajosta väsyneenä.

Kokoa 191cm/95kg, josta ei edes mieletön osa läskiä. 400m tuli joskus 10
vuotta sitten juostua jotain 1:06 tms.

--
Anssi
YZ250

H.H.

Rikolliset ei katso onko mp-poliisi mies vai nainen. Eli
tositilanteessa saattaa nainen jäädä altavastaajaksi. Sitäpaitsi
tositilanteessa saattaa pyöräkin kaatua ja oishan se vittumaista
soitella apuvoimia paikalle; "Voisitteks te tulla auttamaan kun tää
pyörä kaatu" :)

Jenkkilästä tulevissa poliisivideoissa tosin näkyilee semmosia
matameja että en haluais olla amerikkalainen rikollinen ;)

Wormie Wormhill

Ari Joro wrote in message...

> Kumpia siinä heitetään penixiä vai renkaita ?

Mie voin ottaa vanahan talvirenkaan mukkaan ja paiskata,
niin koita sie siepata se peenixeen...

juke, 155/13-70 nastoilla...

Komu

Vivikka Monto <skv...@uta.fi> kirjoitti
viestissä:8o3til$o83$1...@baker.cc.tut.fi...

> [...]
> _yksi_ tarpeellinen ominaisuus muiden joukossa, eivatka valttamatta
> kaikkein kovakuntoisimmat ole muilta ominaisuuksiltaan parhaita

Miksei sitten voida valita myös niitä miehiä jotka eivät jaksa työntää
tuota vaadittua matkaa? Silloinhan se vasta olisi
tasa-arvoista.Sitäpaitsi,itse kerran jouduin työntämään pari kilsaa
750;stä H2 Kawaa soratiellä ja vaikka en ihan hentoinen enkä
huonokuntoinen (silloin) ollut,pienikin vastamäki on tosi kova
pala.Tuossa työntämisessä olisi kyllä oiva kisan aihe vaikka Pyynikin
illanviettoon,olisi mäkeäkin sopivasti ettei tarvii kilometritolkulla
työnnellä.

Komu

Markku Jantunen

T...@iki.fi (TTU) writes:

>No joo joo.... siellä seuraavassa meetingissä?

Kuka tytöistä on vapaaehtoinen rinkulaksi?

- mj
--
Markku Jantunen msj at cs dot tut dot fi
http://www.cs.tut.fi/~msj/

Länsikallio Lauri

"Make" <man...@keskisuomalainen.fi> kirjoitti viestissä

> Kommentoimatta sen kummemmin kenellekkään viestiin vastanneelle:

Niinmutta olisihan se kiva sanoa kavereille että "oli niin söötti
tipupoliisi ihanasti pylly pystyssä cebarin päällä ja antoi sitten mulle
......" Ja nähdä pari viikkoa märkiä päiväunia siitä kun mopopoliisi
pidättää.

T: Länskäri
-Iron Butt Association-
BMW K100 LT,
Vaatisi jo poliisimummoa ;-)

Timppa

> [...]
naiset
> : pois. Ei, vaan se on siellä sen takia, että ko ammatissa vaan tarvitaan

Tuskin, ajatellaanpas sitten vaikka palomiesten testejä. Ne kuulema ovat sen
verran kovat, että ei niistä keskivertokuntoinen mieskään mene läpi. On
varmaan laitettu siihenkin testiin muiden ominaisuuksien testaamisen oheen
"leikkimielellä" kovat fyysiset testit. Miksi sitä ei voi myöntää että
joissain ammateissa vaan tarvitaan fyysistäkin voimaa, muiden ominaisuuksien
ohella.

> [...]
>
> Muistaakseni poliisi oli se ammatti, jossa oli tutkimuksen/kyselyn
> mukaan eniten seksuaalista häirintää ja naisten kiusaamista.

Voi olla, en ole tutustunut aiheeseen, mutta muistan joskus kuulleeni
asiasta.

> [...]

eikö
> : muka?
>

> Täällä on monet esittäneet niin älyttömiä 'vertauksia' jne.

Näin on, mutta kyllä siellä on ollut järkeviä perustelujakin. Totuushan on
se että tätä väittelyä ei saada ennen katkeamaan, ennen kuin joku soittaa ja
kysyy minkä takia se testi siellä on. Näkisköhän joku niin paljon vaivaa?

> [...]

> kiusantekoa, kun kerran ammatin hoitaminen ei sitä mitenkään
> edellytä.
>
> Toivottavasti sain asiani ymmärrettäväksi.

Totta, jos ammatin hoitamisen edellytyksenä on nostaa se 100 kg niin miksi
testata 300:lla kilolla ja tuskin testataankaan. Mutta kun sinä et voi
perustella että eikö mp poliisin ammatissa voi tarvita pyörän työntämiseen
verrattavaa fyysistä ponnistusta. En pysty minäkään perustelemaan kantaani
(soitellaanko poliisille), mutta koitan saada sinut ymmärtämään että
mielipiteeni asiasta on se että jostain järkevästä syystä se testi siellä
on, ei kiusanteoksi.

Toivottavasti minäkin sain asiani ymmärretyksi.

> B.

T.

Jouni Merikari

Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:
: Täällä on monet esittäneet niin älyttömiä 'vertauksia' jne.
: että oikein puistattaa.

Jep, tämä muka "kärjistys", "penisringette" oli kyllä paras.

--
Jouni Merikari, +358505278475, Technical Writer
Special cocktails for the ladies with nuts.

Mika Rasanen

In article <8o3til$o83$1...@baker.cc.tut.fi>, Vivikka Monto wrote:
> [...]
>kaytannossa juuri pysty saavuttamaan. Kun vahemmallakin voimalla
>mita ilmeisimmin pystyy hallitsemaan pyoran riittavassa maarin.

Varmasti pystyy normaaliolosuhteissa hallitsemaan, mutta kun mp-poliisi
saattaa joutua työssään ajamaan huonolla alustalla, kovaa ja pitkään.
Fyysiset ominaisuudet ovat siis oikeasti olennaisia tehtävistä
suoriutumiselle.

>Tietty kunto pitaa olla, ja sitten muiden ominaisuuksien perusteella
>karsittaisiin parhaat hakijat, olisi minusta jarkevin valintatapa.

Eikös se testi menekin suunnilleen näin? Tarkemman tuloksen tietysti
saisi, jos kokelaat pistäisi ajamaan sillä pyörällä tunnin lenkin
sopivalla metsätiellä, mutta se ei varmaankaan ole järkevää ennen
koulutusta.

Sitten, jos fysiikkaa löytyy riittävästi, voidaan keskittyä pään
tutkimiseen.

Kati Laakkonen

Tällä juoksutuskokeella siis testataan koulutukseen pääsijät?
Kuntotestinä se on kyllä omituinen, jos kerran (niinkuin mp-ryhmässä oli
juttua) siitäkin suoriutumisessa vaikuttaa enemmän tekniikka kuin
fyysinen kunto (jos pyörän pystyssä pitäminen vaatii paljon huomiota,
juoksemiseen ei jää voimia). Sehän asettaa jo heti alkuun yrittäjät eri
viivalle, sen mukaan kuka on eniten työntämistä harjoitellut.

Kati

Vivikka Monto

Ryhmassa sfnet.keskustelu.ihmissuhteet Komu <eeva.m...@pp.inet.fi> raapusti:

>Vivikka Monto <skv...@uta.fi> kirjoitti

>Miksei sitten voida valita myös niitä miehiä jotka eivät jaksa työntää
>tuota vaadittua matkaa? Silloinhan se vasta olisi

Tottakai voidaan, tai siis minun mielestani voitaisiin. Kirjoitanko
todella niin huonosti, etta kaikki kirjoittamani oletusarvoisesti
ymmarretaan vaarin? Ehka minun sitten pitaa menna itseeni ja
tutkailla kirjoituksiani. Pointti oli se - sanon nyt taman viimeisen
kerran - etta tuon lihasvoimaosuuden pitaisi olla sellainen, etta
se varmistaa mp-poliiseilta pyoran kasittelyyn vaadittavan voiman
MUTTA tuo nykyinen vaatimus pyoran tyontamisesta vaikuttaa
liioittelulta ja samalla karsii naishakijat pois joukosta.
Tarkeampaa kuin erittain suuri fyysinen voima on varmaankin
ajotaito, ja taallakin monet ovat sanoneet, etta ajaminen on
tekniikka- eika voimalaji (olettaen tietenkin etta se pyoran
kasittelyyn vaadittava peruskunto on olemassa, ja tuohan
juuri pitaa testeilla varmistaa).

Vivi

K-T

Ari Joro wrote in message <39A579...@enef.fi>...

>Onko raja OK jos löytyy useita naisia jotka siitä selviävät ?
>(toinen asia on onko testi ollenkaan mielekäs).

>A.J.

Niinpä. Ja onko kukaan ajatellut, että suurin osa moottoripyöräpoliiseiksi
haluavista on miehiä! Naisia on vai erittäin pieni osa heistä ja tähän
mennessä tästä pienestä osasta naisia ei ole löytynyt vielä tarpeeksi
pätevää mp-poliisiksi. Varmaan poliisinakin (ja myöskin siviileissä) on
useita sellaisia naisia, joille tuo kyseinen mp:n työntötesti olisi helppo
läpäistä, mutta heillä ei vaan yksinkertaisesti ole halua mp-poliisiksi.

Testi on tarpeeksi rankka karsiakseen mp-poliisiksi sopimattomat hakijat ja
sen läpäisee kaikista motivoituneimmat ja pätevimmät henkilöt sukupuolesta
riippumatta (tähän saakka kaikki miehiä, mutta aika näyttää..). Mp-poliisina
täytyy omata enemmän ominaisuuksia kuin ns. rivipoliisina, koska jo suuren
mp:n hallinta edellyttää kovaa fysiikkaa ja työolosuhteet vain vahvistavat
tämän fyysisen olemuksen tarvetta. Mp-poliisithan toimivat pääasiassa yksin
ja saapuvat tilanteisiin usein ensimmäisinä.

K-T

Samu Wikstedt

Kati Laakkonen wrote:

> [...]
> juoksemiseen ei jää voimia). Sehän asettaa jo heti alkuun yrittäjät eri
> viivalle, sen mukaan kuka on eniten työntämistä harjoitellut.

Ei varsinaisesti, eri ihmisillä nyt vain sattuu olemaan erilainen
tasapaino.

Jouni Merikari

In sfnet.keskustelu.ihmissuhteet Kati Laakkonen <ka...@processflow.fi> wrote:
[...]

Eikös se ole testin idea. Löydetään joukosta ne jotka sitä pyörää
osaavat käsitellä! Miten niin eri viivalta... jos joku on kunnoltaan
ja tekniikaltaa ylivoimainen, niin eikö hän ole paikkansa
ansainnut.

Samu Wikstedt

Vivikka Monto wrote:

> [...]

> kaytannossa juuri pysty saavuttamaan. Kun vahemmallakin voimalla
> mita ilmeisimmin pystyy hallitsemaan pyoran riittavassa maarin.

Juurihan tuossa ensimmäisessä kappaleessa kiistit ettei ison MP:n
käsittelyyn vaadita voimaa. Ja jos itsekin pyrin vääntämään
rautalangasta, niin:
-Työntämistesti ei ole mukana pääsykokeissa siksi että poliisi joutuisi
jatkuvasti työntämään pyöräänsä, vaan siksi, että se mittaa lihasvoimaa,
kestävyyttä ja tasapainoaistia.
-Ison pyörän ajaminen muualla kuin suoralla asfaltoidulla tiellä on
yllättävän raskasta hommaa, josta ei ilman _hyvää_ kuntoa selviä.
Meikäläinenkin on kohtuullisen väsynyt aina kun käyn sompailemassa
pyörääni mutkatiellä, vaikken ajakaan _KOVAA_, vaan korkeintaan
reippaasti, eikä pyöräni ole poliisien käyttämää mastodonttikokoa vaan
n. 200kg Suzuki GS450 -hiekkatielenkin jälkeen olenkin jo täysin
kuollut.

Eli sanotaan nyt suoraan: Vaikka pidänkin yleiskuntoani keskimääräistä
parempana en todellakaan usko läpäiseväni MP-poliisikoulun pääsykoetta
-vaikka mies olenkin. Tästä huolimatta en rupea nassuttamaan syrjinnästä
julkisilla foorumeilla.

Birdy

Timppa <w...@here.com> wrote:

: "leikkimielellä" kovat fyysiset testit. Miksi sitä ei voi myöntää että

: joissain ammateissa vaan tarvitaan fyysistäkin voimaa, muiden ominaisuuksien
: ohella.

EIHÄN tässä ole MISSÄÄN vaiheessa ollut kyse siitä etteikö olisi
olemassa ammatteja, joissa tarvitaan hurjasti fyysistä voimaa.

: kysyy minkä takia se testi siellä on. Näkisköhän joku niin paljon vaivaa?

Sehän on _kuntotesti_.

: mielipiteeni asiasta on se että jostain järkevästä syystä se testi siellä
: on, ei kiusanteoksi.

Ehkä en vain itse ajattele niin, että koska asia on tavalla A,
sen on pakko olla järkevä, perusteltu ja ajateltu.

Esimerkiksi minun mielestäni mm. yliopiston pääsykoe on
kaikkea muuta kuin järkevä. Sekin on mielestäni usein
vain kiusanteon, ei järkevän valinnan, väline.

B.

Birdy

In sfnet.keskustelu.ihmissuhteet Samu Wikstedt <sam...@evitech.fi> wrote:

: Vivikka Monto wrote:
:>
[...]

Vivikka, usko jo ettei *tietty miesryhmä* kykene suoriutumaan
lukemisen ymmärtämisestä sen jälkeen, kun tekstissä on sanat
'tasa-arvo' tai 'epäreilua naisia kohtaan'.

Tämän jälkeen jokainen nainen on potentiaalinen feministihirviö,
joka ei tajua mistään mitään, joka on väittänyt ettei fyysistä
voimaa ole olemassa ja että prätkääkin voi ajaa pelkällä
ajatuksella.

Jos yrittää puhua siitä, onko testi testinä mielekäs tai järkevä,
hemmot on sitä mieltä, että naiset ei ees voi myöntää että
fyysistä voimaa vaativia ammatteja olisi olemassa.

Ei voi lusikalla vaatia, kun ei ole annettu evästä ollenkaan.

B.

Harri Kokko

Samu Wikstedt wrote:
> [...]
> reippaasti, eikä pyöräni ole poliisien käyttämää mastodonttikokoa vaan
> n. 200kg Suzuki GS450 -hiekkatielenkin jälkeen olenkin jo täysin

Eli jos siellä olisi joku Valentino Rossin kokoinen kukkakeppi sinulle
tulisi iili ajaa poliisi karkuun nelipuolikkaalla GSllä ;-)

Harri

K-T

Vivikka Monto wrote in message <8o55p2$q8i$1...@baker.cc.tut.fi>...

> [...]
>tekniikka- eika voimalaji (olettaen tietenkin etta se pyoran
>kasittelyyn vaadittava peruskunto on olemassa, ja tuohan

Kyllähän tuota testiä varmaan voisi / kannattaisi kehittää siten, että
jollakin toisella osa-alueella paremmin pärjääminen kompensoisi vaikka juuri
tämän kuntotestin heikompaa tulosta.

Mutta niinhän on poliisikoulun pääsykokeessakin, että jos esim. uintikokeen
tulos ei yllä vaadittuun tasoon, niin kouluun ei ole tulemista, vaikka
muista osa-alueista saisi täydet pisteet..

K-T

Teemu

Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:
>Esimerkiksi minun mielestäni mm. yliopiston pääsykoe on
>kaikkea muuta kuin järkevä. Sekin on mielestäni usein
>vain kiusanteon, ei järkevän valinnan, väline.

Aivan. Yliopistoihin pitäisi ottaa kaikki ihmiset, jotka sinne haluavat.
Minäkin palan halusta päästä "opiskelemaan" ns. ei-kovin-viisaiden ihmisten
kanssa, jotka minuutin välein huutavat "hei professori, niinku mikä oli toi
äks toiseen -juttu, voitsä selittää?" -tyylisiä kommentteja. IMO on aivan
oikein, että on pääsykokeita (poliisikouluun, yliopistoon jne.) ja että vain
"parhaat" päästetään sisälle. Poliisitkin varmasti mielummin ovat
sellaisessa joukossa mukana, jossa kaikki ovat suunnilleen yhtä hyviä eikä
parin yksilön mokailua tarvitse pelätä niin valtavasti. ("Henki menee, jos
tuo heiveröinen 150cm/45kg neito kaatuu moottoripyörällä mun eteen ja me
molemmat lennetään ojaan...")

--
W W W a p @ i o b o x . f i * N o t i c e m y a n t i s p a m t r a p

Samu Wikstedt

Harri Kokko wrote:

> Eli jos siellä olisi joku Valentino Rossin kokoinen kukkakeppi sinulle
> tulisi iili ajaa poliisi karkuun nelipuolikkaalla GSllä ;-)

Sanotaanko näin, että jos perään liimautuisi CBR1000/FJ1200/BMW K100
tms. ja samalla näkisin sopivan löysähiekkaisen metsäutotien tms.
lähtevän oikealle, en miettisi puoltakaan sekuntia, vaan painelisin
karkuun, GS on senverran köykäisempi, että todennäköisesti pystyisin
sompailemaan sillä löysässä hiekassa nopeammin kuin suunnilleen itseni
tasoinen kuski raskaammalla ja keulakulmaltaan tiukemmalla pyörällä.

Samu Wikstedt

Birdy wrote:

> [...]

> lukemisen ymmärtämisestä sen jälkeen, kun tekstissä on sanat
> 'tasa-arvo' tai 'epäreilua naisia kohtaan'.

Ilmeisesti olen siis ymmärtänyt tasa-arvon käsitteen väärin, olin tähän
asti luullut sen tarkoittavan sitä, että tehtävään valitaan siihen
parhaimmat edellytykset omaava henkilö sukupuolesta riippumatta.

> [...]
> fyysistä voimaa vaativia ammatteja olisi olemassa.
>
> Ei voi lusikalla vaatia, kun ei ole annettu evästä ollenkaan.

Anteeksi nyt Birdy, älä ota tätä vi**uiluna, mutta ennenkuin tulet
puhumaan MP:n hallinnasta jne. niin aja MP-kortti ja hommaa
moottoripyörä, tämän jälkeen voit yrittää ymmärtää miksi ison MP:n
hallinta vaatii peruskuntoa, tasapainoa jne. -tällä hetkellä kun tuo
tietoisuutesi taso on pitkälti MUTUa. En minäkään mene väittelemään
ohitusleikkauksista kun en niistä mitään tiedä.

Henri Hansen

Birdy wrote :

: Esimerkiksi minun mielestäni mm. yliopiston pääsykoe on
: kaikkea muuta kuin järkevä. Sekin on mielestäni usein
: vain kiusanteon, ei järkevän valinnan, väline.

No miten opiskelijat pitäisi valita? Silleen kokonaisvaltaisen kuvan
perusteella vai? Pääsykokeen perusteella valittaessa ainakin syntyy
sellainen illuusio, että kaikki ovat samalla viivalla.

--
han...@cc.tut.fi --- http://get.to/FuFu
"Kung fu fighting, dancing queen,
tribal spacemen. And all thats in between." -Spice Girls

Arto Mikkola

GS 450 menee kyllä metsässä ja poluilla kuin enduropyörä jos ei tarvitse
sääliä pyörää, mitä tuskin tehdään poliisia karkuun ajettaessa. Ja hyvin GS
450 kulkee pellossakin vaikka ylösalaisin (kokemusta on).

T:Arto

Jari Korhonen

On 25 Aug 2000, Birdy wrote:

>Ehkä en vain itse ajattele niin, että koska asia on tavalla A,
>sen on pakko olla järkevä, perusteltu ja ajateltu.

Maailmassa on miljardeja asioita, jotka eivät todellakaan ole
järkeviä, perusteltuja ja ajateltuja. Joskus vain järkevämpiä
vaihtoehtoisia tapoja ei ole, tai asiasta päättävät eivät ole
niitä keksineet. _Jos_ naiset saisivat mp-poliisin kuntotestissä
tasoitusta tai koko testi puuttuisi, sekään ei taatusti kaikkien
mielestä olisi järkevää, perusteltua ja ajateltua (kuten tässä
threadissa on jo useaan otteeseen perusteltukin). Minun
korvissani kuulostaa aika yksisilmäiseltä kiihkofeminismiltä
väittää, että kyseisen testin tarkoitus olisi karsia erityisesti
_naiset_ pois. Mutta mistäpä minä voin tietää, mitä kyseisen
testin suunnitelleen ihmisen mielessä on liikkunut.

>Esimerkiksi minun mielestäni mm. yliopiston pääsykoe on
>kaikkea muuta kuin järkevä. Sekin on mielestäni usein
>vain kiusanteon, ei järkevän valinnan, väline.

Se on sinun mielipiteesi. Vaihtoehtoisilla valintatavoillakin
on heikkoutensa. Tarkoitatko muuten todellakin pääsykokeita
yleensä, vai vain jotain tiettyä pääsykoetyyppiä?

- jari k -

M. Mela

Samu Wikstedt wrote:
> [...]
> sompailemaan sillä löysässä hiekassa nopeammin kuin suunnilleen itseni
> tasoinen kuski raskaammalla ja keulakulmaltaan tiukemmalla pyörällä.

Ja sun mielestä on ok lähteä poliisia karkuun vain koska on mahdollisuus?
Rekisterikilpikin on varmaan jo valmiiksi sotkettu ettei poliisit saa
rekkarista selvää?

--
mm
she dances in a ring of fire

ZeiZei

Teemu wrote:

> Sinun mielestäsi on siis epäreilua valita työhön parhaat mahdolliset
> henkilöt sukupuolesta riippumatta?

Ei kai tässä nyt mistään tuollaisesta ole kyse. Käsittääkseni keskustelussa on
lähinnä kyseenalaistettu tuon yhden testin mielekkyys. Motiivi on toki lähtenyt
siitä, että se nyt rajaa kaikki naiset pois, mutta ei se poista sitä, etteikö voisi
pohtia, onko tuo testi lainkaan mielekäs.

--
Z. Ottamatta kantaa

Jouni Merikari

In sfnet.keskustelu.ihmissuhteet Birdy <bi...@iki.honka.fi> wrote:
: Jos yrittää puhua siitä, onko testi testinä mielekäs tai järkevä,

: hemmot on sitä mieltä, että naiset ei ees voi myöntää että
: fyysistä voimaa vaativia ammatteja olisi olemassa.

Jaa muuten, etkö ollut sama ihminen, joka tilitti miten täällä
on nähty jotain rimanalittavia yleistyksiä...

Mielestäni täällä on esitetty myös aivan järkeviä perusteluja
testin puolesta.

--
Jouni Merikari, +358505278475, Technical Writer

History is a set of lies agreed upon. - Napoleon Bonaparte

Arto Mikkola

Poliisisse voi onnistuneen paon jälkeen kertoa että mopo on myynnissä ja
silloin sitä oli koeajamassa joku, joka antoi rahapantin enkä tiedä
koeajajan nimeä. Suomen lain mukaan syytetyn ei tarvitse kertoa totuutta jos
se voi haitata hänen asiaansa. Ei tarvitse sotkea kilpiä :)

T:Arto

akar...@kanto.roskahyytyy.jyu.fi

Henri Hansen <han...@cc.tut.njet.fi> wrote:
: sellainen illuusio, että kaikki ovat samalla viivalla.

Toisessa viestissä viittasinkin siihen, että osittain kyseessä _on_
illuusio samasta viivasta, mm. siksi että valitsijana ei ole automaatti
vaan nippu ihmisiä. Ihmisillä kun on taipumus valita myös (keskenään)
sopivia samaan porukkaan tai muuten "lupaavia", ei vain
hakuprosessin perusteella pätevimpiä. - Jos on hakijana haun tuloksista
eri mieltä, voi valittaa (laki). Sitten katsotaan uudestaan isommalla
porukalla, miksi hakija ei ole päässyt sisälle.

--
A.K.Arsniva

Samu Wikstedt

"M. Mela" wrote:

> Ja sun mielestä on ok lähteä poliisia karkuun vain koska on mahdollisuus?
> Rekisterikilpikin on varmaan jo valmiiksi sotkettu ettei poliisit saa
> rekkarista selvää?

Ihminenhän minä vain olen, joten jos vaihtoehtoina ovat x^n päiväsakkoa
tai ei yhtään päiväsakkoa, niin olen valmis yrittämään. Se kuinka OK
asia on on sitten toinen juttu. Harva meistä on täydellinen pyhimys.

Malkus Lindroos

Birdy wrote:

> [...]
> lukemisen ymmärtämisestä sen jälkeen, kun tekstissä on sanat
> 'tasa-arvo' tai 'epäreilua naisia kohtaan'.

Ja on myös eräitä naisryhmiä, jotka aina leimaavat vastakkaisen
mielipiteen esittäjät lukutaidottomiksi, kun omat argumentit kumotaan.
Varsinkin jos keskustellaan mainitsemistasi asioista.

Tosin tämä on yleistettävissä, on yleensä ottaen ihmisiä, jotka
argumenttien loputtua eivät voi myöntää, että tällä kertaa omat
argumentit olivat heikompia, vaan keskittyvät tämän jälkeen vastapuolen
mustamaalaamiseen.

Oikeastaan tämän voi yleistää vieläkin pidemmällä, sillä kyseinen
reaktio on sisäänrakennettuna kaikissa ihmisissä.

> Jos yrittää puhua siitä, onko testi testinä mielekäs tai järkevä,
> hemmot on sitä mieltä, että naiset ei ees voi myöntää että
> fyysistä voimaa vaativia ammatteja olisi olemassa.

Hmm, siinä välissä oli varmaan muutama postaus, en tiedä kummasta
ryhmästä kirjoitat, mutta threadi näyttäisi olevan ainakin täällä
sfnet.harrastus.mp-ryhmässä erittäin looginen. Tietysti jos postaukset
näkyvät vain täällä eivätkä esim. ihmissuhteet ryhmässä, jonka kanssa
tällä ei ole siis mitään tekemistä, voi threadi toki tuntua hieman
epäloogiselta.

--
Malkus Lindroos
YZF600R