Piinattu rellu

Mikko Mäkinen

Arvoisat ruohonhinkkaajat!
Kertokaapa kaikki sanamuunnokset joita pieniin mieliinne on kertynyt.
Tyyli ja aiheet ovat vapaita, silla nuhassa ei pissita, mutta
tankatkaamme rukan aarella. Ja koska sirpa kylmissaan, on kohta vihaa
nutussa.

Tapio Linkosalo

Mikko Mäkinen (mm...@jypoly.fi) wrote:
: Arvoisat ruohonhinkkaajat!

: Kertokaapa kaikki sanamuunnokset joita pieniin mieliinne on kertynyt.

Ja olkaa niin ystävällisiä, että mailaatte ne suoraan Mikolle. Näitä
munansaannoksia on tällä palstalla vatkattu kyllästymiseen asti. Taitaa
niistä olla jo joku koostekin kasattu.

-Tapio-

Ruism{ki Juha-Heikki

In article <4mumqr$h...@oravannahka.Helsinki.FI>,

On, tässä tulee. Toivottavasti tämä aihe loppuu sitten tähän.

----alkaa-----t{st{--------alkaa-----t{st{------

OLLIN OPPIVUODET

Kun Ollista tuli kulkija, niin alkoi Ollin kurjuus.
Hattu vinossa h{n hurautti py|r{ll{{n Helsingin asemalle.
Junat olivat kuitenkin muuttuneet,
ja aina kunnollinen tullimies pyysi nyt nurkuen passia.
Toinen vihre{nuttuinen taas halusi n{hd{ tiketit ja passit.
Junailija puhalsi kuumaan pilliin, py|r{t huusivat
ja niin sit{ mentiin kohti Sorvan kyl{{.
K{vip{ junassa mutina. Kuiskaaja Rajala kertoi Vierum{en juttuja.

Kullervo Pelli Katjalasta, tuo paljas uneksija
hoippuroitsi nen{np{{ musteessa ja parta velliss{ k{yt{v{ll{.
H{n valitti:
"Tuli vilu keskel' kattuu" ja "ai kuinka niskaakin pakottaa."
Mutta matka luiskahti pian ja kohta oltiinkin jo Sorvalan kyl{ss{.
Olli l{hti taas huristelemaan py|r{ll{{n uimaseuran narut mukanaan.
Tiell{ oli tosi kurvia ja vahingossa h{n ajoi rukkinsa kivelle
ja kynsi turvallaan maata. "Miksi l{hdink{{n py|r{ll{ hulluilemaan"
kuikutteli Olli, jatkaessaan matkaansa vinkkari rutussa.
Hattukin oli mennyt vialle.

Ei auttanut muu kuin poiketa Willmannin hattukauppaan
vilkaisemaan uutta hattua. Vilvoitettu hattu sopii minulle
paremmin kuin vilttihattu, tuumi Olli.
Uudessa viirullisessa hatussaan h{n painui Ravintola Latunviiriin.
Kunnanhallitus istui siell{ jo pist{m{ss{ rahaa likoon
vaikka kassa olikin pikkuinen ja palkat niskassa.
Pitih{n hallituskulujakin olla.
"Tuus p|yt{{n, meill' on viralliset kutut", Ollille huudettiin.
Sitten tuotiin silli{ kullekin, Jallun piirakkaa ja
t{m{n p{{lle kulaus tutunomaista firvoketta.

Kohta saatiin my|s virmahuttua ja kuivattua velli{.
Sy|ty{{n kulhon velli{ kutsui puheenjohtaja Vihtori Lettunen
tarjoilijatarta: "Neiti, Lillille kuhaa ja Vihtorille lettuja"!

Toisille tuotiin rasvassa uiskentelevia nakkeja.
Silloin liittyi seurueeseen salkkutehtailija Mutikainen
esitellen mallikukkaroitaan. H{n kaivoi esiin valtavan
rahamassin josta kuului kuivaa natinaa. Ollille huudettiin.
Tuumittuaan ensin, panisiko menem{{n, h{n sanoi:
"Tarjoilija, pehme{ j{nis ja kaikille tutuille viski{".

Turhaan ei h{nt{ kutsuttu Mikkelin Kittaajaksi.
Tarjoilija toi potun viski{, gramofoni
soitti Kupparin rallia, kunnes Lettunen alkoi vihoitella:
"Nyt tarvittaisiin levynh{vitt{j{{"!
Harmissaan seurue imaisi pillist{ kuumat,
maksoi ja otti viluissaan hatut.
Pulu jokelsi kauniisti ulkona, piha oli liukas ja pulu kaatui.
Lillikin kupsahti, vaikka pululla oli kannukset.
S{llitkin kupsahtelivat, kun kuului jysk{n pamahdus,
sill{ jossain ammuttiin kuparip{isi{ nalleja.

Naapurista, jossa oltiin juuri sokkelin kivityksess{, huudettiin:
"T{nne vain, t{{ll{ jo sumppi pihisee", ja siell{ olikin
pippurihyllyll{ hellan kulmassa kerrassaan pirullista sumppia.
Em{nn{ll{ oli oikeat timanttiset rossit joita viulisti Huttunen
j{i ihastelemaan.
Toiset alkoivat hakea tuvan alta napsua ja ihastella
sein{ll{ roikkuvaa kudonnan mallia.

V{lill{ k{ytiin kurkistamassa tallia ja heitettiin v{llyt pihalle.
Hevoset seisoivat tallissa turvat kyless{,
tolkuton mullikka hyppi tasajalkaa.

Pihalla Salli tarjosi Ollille ruusuja sanoen:
"Pist{ kassiin kukkanen kallis". Olli heitti Sallin kukat Maijan
pihalle ja huusi: "Anna mieluummin tillin kukkia ja pennuille jaffaa"!
Nyt alkoivat Ollin mielest{ jutut menn{ viistoon,
kun tuo Sallikin alkoi n{ytt{{ kundille mallia.
"Luulen, ett{ l{hden pikapuolihin tallustelemaan
ja Virtaselle vatustelemaan. Siell{ on aina ollut vinhoja vattuja,
mutta harvassa kypsi{".

N{it{ oli toivottu ja sain vihdoinki siirretty{ tuon listan
tuolta ikivanhalta puuseelta tietokoneelle...
Korjauksia/lis{yksi{ saa l{hett{{ : slem...@vipunen.hut.fi

----------- leikkaa talteen ------------
aili penaalissa
akkumies pihtaalla
ale kanaalissa
alli kuikamoinen
allia kuristaa
allin kuhertelut
allin kuppeja
allu pissalla
allua pinnalle
allun pihtaaja
allun piirteet
anaa kynnelle
anan penaali
antava rinne
antin penaali
antti hinkkanen
anttilaa kynnelle
appia kenneliin
appia panneen
araa munille
aran penaali
arin kanaalissa
arpa kynness{
arpia kynnell{
arska teholla
arska tehtaalla
arska tenussa
arska terabiassa
arskan termosta
arvaa kannella
arvon penaali
eristetty k{sinahka
esko paloranta
halli kujalla
hallit kuluineen
hassun tukijat
hattunsa polki
hedelmi{ kupissa
heikki levonen
hekottava sappi
hekottavat papit
hellan kulma
hellin kurkkuja
hento kuppi
herakuppi
herist{v{ appi
herkkukuppi
hervoton appi
hihat panttina
hiiht{v{ pappi
hikoilee runttauksesta
hilajoen antti
hillit|n kurvi
hillua piess{
hinkattua ruohoa
hotkivat pomot
houkka timo
hovisumoilijat
hukan kapeneminen
hukkakaato
hullu pieras
hullun pirautus
huristelevat py|r{t
hurjat kutsut
hurmaava kimalainen
huutelivat suoraan
iitin simppa
irja kulma
istuva anssi
jallua piloillaan
jallut pinoissaan
junttihiiri
j{niksen petos
kaatunut pulu
kakkua alussa
kaksi rekkaa
kalalokki
kallistunut pulu
kalpakikkailijat
kamala hukka
kamppi pirisee
kana murisee
kanaali aluksi
kanaista pulua
kania murjaisten
kannut pekalle
kanttaajan hillo
kappelin pimut
kappelin pinnalle
karin olut
karjalan olut
karvamisteli
karvan mikat
karvattomat kyn{t
kastiketta valuun
kehtaava mappi
kekojen sillit
kelkkasilli
kenopappi
kermaa jonossa
kessua tutuille
kettua vinossa
kettujen vintilt{
kieli suhisee
kiitos silli
kipurei{n ruksautus
kiskomattomat ukkelit
kiskovan moksauttajat
kivitetty{ lokkia
kokkakartongint
koko rahalla
kolli kuumassa
kollikupla
kompin pilaajat
kompin pilkkaajat
komppi pirisee
kopin herjaajat
kossua tukilta
kossua tuvassa
kudottu silli
kuhaa vallissa
kuhalla rallia
kuhapilli
kuhertava alli
kuhnaava m|lli
kuihtuneet vallit
kuiskaaja rajalla
kuiskaava ralli
kuiva lasi
kuivaa soppaa
kuivata vallia
kuivattua velli{
kukan asetus
kukan millit
kukka talli
kukkaa tukille
kukkaan suksijat
kukkakaalia
kukkiva t|lli
kukko rallista
kulaus tilli{
kulhon velli{
kullervo pellinen
kultainen mulli
kultasen silli
kulunut valli
kumahtanutta silli
kumarassa saksijat
kumea kolli
kumea pilli
kumia salliin
kumma valli
kunnollinen tulli
kupattu ralli
kupittaa sellill
kuppatilli{
kupua h{llekin
kurasta pallia
kurikan mallit
kurinaa tullissa
kuriseva tilli
kuristettu kolli
kurkiallia
kurkittu palli
kurkku ojalta
kurotettu valli
kurotettu velli
kurvittomat vallit
kusti polkee
kuten silli{
kutinaa tullissa
kutova elli
kuudes villi
kuukerin nelli
kuultavat killiss{
kuuma kolli
kuuma lilli
kuuma silli
kuuma tulli
kuuma villi
kuumat killiss{
kuumat nallissa
kuuntelevaa silli{
kuutos pullia
kuutos silli
kuvaillen tilli{
kuvetta kollissa
kynness{ arpia
kynnetty arpa
lantin hiivaa
lasikukko
lasten kuivaajat
lehtorille viinaa
lelli kuvallaan
lepp{ kumahti
letunper{n vihtori
liikaa rahaa
liina tiukassa
liinaa pihassa
liiskattu pihalle
liitinsuma
likaa mikoille
likan katku
likan kavahdus
liki pihalle
likka juhastaan
lillin kuhaa
linjat tahoillaan
lipe{ raha
lipsua rahalle
lirisev{ pihaa
liuennut raha
liuotettu takka
lohkasitut pullot
lokki kivell{
loristettuna pullosta
loska paukku
loskaa pakkiin
lussu tupa
mallu pihtailee
mallun pidot
mallun pihassa
mallun pikkuinen
marikan nassut
maukasta lihaa
mikaa linnassa
mikin kanisterit
mikkelin kittaajat
milli{ kukalle
minni{ akalle
mintti{ hikalle
muka vilkussa
mukitolkulla
mulli hana
mullia padassa
mummon salkku
munia kaniin
murheellinen vilkku
murikan mallit
muriseva pilkku
murjun kana
mustetta nen{ss{
mustunut kana
mutun vilkku
muutetut sanat
muuttuneet junat
naama kurtussa
nahjuksen opit
nallit kurikassa
nurja kassi
nurkui passia
oivia kurkkuja
ojasen serkut
olli kuikkuilee
olli kujanen
olli kujassa
olli kurjuudessa
olli penala
ollin kumistajat
ollin kurkkuja
ollin serkut
ollit kujalla
ollit pajassa
olut katettuna
orjakurkku
paahtovalli
paatossilli
padasta mullia
padottu silli
pahaiset viskojat
paiskasi raulia
paistellessa uneksijat
pakan millit
pakkanen katja
paljas uneksija
palkat niskassa
palkkasilli
pallia kekoon
pallilla kuiskaten
pallit kuriin
pallo puskassa
palon kiskojat
palvottua silli{
pamputtettua silli{
panttihipat
pasi kuikka
paskaa villeille
passin nuppia
passit kuin tiketti
pavosen heska
pehme{ j{nis
pekan kanteleet
pekan lintua
pekan minist{
pekat kaukalossa
pelin er{ss{
pellin anis
pellit kurttuun
penaalin asu
pennin anis
pennuille jaffaa
pentti anis
penttil{n anista
peruutti lipulla
petattu sohva
petetty j{nis
pidellen mallua
pidetty vellu
pieni setti
pietari suuri
piharamppi
pihisev{ sumppi
pihisev{ tumppi
pihtaava vellu
pihtaileva mallu
pihtasi vallua
pihvi{ kallulle
pihvi{ kappelista
piira hallussa
piiri sumppi
piiska hallussa
pikainen limpsa
pikatallustaja
pikkainen kahvi
pikkis tullut
pikkuinen tallukka
pilattu hallussa
pilatut timpat
pillist{ kuumaa
pillit kumeissa
pilvi kompissa
pinta mallussa
pipetti ollut
pirahtaneet hullut
pirisev{ hullu
piristi allua
pirist{v{ assi
pirist{v{{ sumppia
pirjon mallu
pirkka mallussa
pirkon mallut
pirulliset sumpit
pissitty nunna
pissitty nuuka
potun viski{
puimakoneen nahina
puimakoneen naksutus
pulinaa kotkassa
pulu kallistui
puntin hillo
puntin hinnalla
puskapassit
py|r{t huusivat
p{ssi laihtuneena
p{ssin silli{
rahaa likoon
rahaa listalla
ralli kukkuloilla
ralli tukossa
rallit kujalla
rapsu tukossa
rapun penkoja
raukka pihalla
rellun piinaajat
ressua tukeen
retun vihki{iset
rohkeita muikkuja
rokkikasvot
rukan tankkaajat
ruksautettu kinkku
runon paiskaajat
ruskaa pakkasella
ruskan pakoilu
ruskan palautus
saha liriss{
sahattua linnaa
saksittu kuha
saksittu kuri
salattu piina
salkkua mullille
salkkumies mutiainen
salli kuriin
sallin kudut
sallittu kumi
samin runko
sananmuunnos
sappia kemiin
satsaa ruutanaa
sellun pilaaja
sentin pienten
serkku ollissa
sihdattu laari
sikaa liittimest{
sillien kudokset
sillin kudetta
sillin kurpaleita
sillin kutojat
sillin pantti
silli{ kullekin
silli{ kummareissa
silli{ kuulin
silli{ pankista
simaa liittimest{
sirpa ja kylli
sirpa kylmill{{n
sirpa kylm{ss{
sirpa kynttil{ll{
sirpa kypsytteli
sirpa kytkeytyy
sirpaa kylliksi
siskojen pamputtajat
sivuton kiitos
sokea manta
solukarja
solutettua kahvia
sorvankyl{{n
sotamies rannalla
suora huutelee
s{llit kupsahtivat
takaa linjoille
tammia mukaan
tankin muna
tankkasi ruhollaan
tapin heitt{j{t
tarun pinkkaus
tehoavaa turskaa
telkku murhistaan
tervattu arska
tiinaa sassiin
tiiraa sassiin
timanttiset rossit
timo hokka
timon hoputtajat
tissit puhkuen
tosi kurvi
tuettu kossu
tullin kukka
tullin kuppi
tunnin n{liss{{n
turista vekki{
turvallista kossua
turvan kytkij{t
tuskaa paatissa
tuskaan pakahtunut
tuskan parahdus
tussi pihisi
tuttu vihannes
tuttu vimma
tuttuja virtanaan
tutuille viski{
tutun virvokkeita
tutut virposi
tuumalle nassua
t|lli kumisee
t|lli kurisee
uivat nakit
vaasan linnassa
vallit kujalla
vallit kuralla
vattuja virtailta
vellun pidot
veri sataa
vesikulho
vienoa huttua
vieras huttu
vihainen nuttu
vihasi vattua
vihre{nuttuinen
vihtorille lettuja
viikunaa ja vattuja
viili tutuille
viima kuha
viimeist{ kuttua
viina ja ruttu
viitos silli{
viittas tuttuun
viiva hatussa
vilkaista juttua
vilkaista pottua
vilkku muurilla
villi paari
villin kuppaus
villi{ patuille
vilukaali
vilulettu
vimmainen vattu
vinhoja vattuja
vinkit tutuille
vinkkarit ruttuun
vippi{ ketuille
viraton pottu
viraton vattu
virinnyt kettu
virkistetty{ tuttua
virkisti tipua
vironpottua
virpi{ kylliksi
virtsa juttu
virvotetut tutut
viskil{ttyj{
viski{ l{ttyyn
vispattuja lettuja
viuhahatava lettu

Vihki{iset Retuper{ss{
(S{vel "Korholan komiassa talossa")

Retuper{n Vihtorin talossa oli Retun vihki{iset juu. Hei juu ja vai niin, vai Retun vihki{iset
Retun vihki{isiin saapui tuttuja aivan virtanaan. Hei juu ja vai...
Monta oli tuttua virnaketta, oli siell{ Sirpa ja Kyllikki. Hei juu ja vai...
Oli siell{ joukossa entinen Sylvi sek{ sokea Manta, juu. Hei juu ja vai...
Sirpa sai kysy{ entiselt{ Sylvilt{: "Oletko s{ suora ja huoleton?" Hei juu ja vai...
Sirpa sai kysy{ entiselt{ Sylvilt{: "Kuinka on matka luistanut?" Hei juu ja vai...
Sirpa se kypsytteli hellankulmassa Vihtorille lettuja. Hei juu ja vai...
Naiset ne toivat sit{ maukasta lihaa kivalla korillansa, juu. Hei juu ja vai...
Kun tutut oli virvoitettu, niin Mantakin alkoi soittaa. Hei juu ja vai...
P{ihtynyt Lassi se tanssitteli kahta pikkuista tallukkaa. Hei juu ja vai...
Toiset ne pihallansa tallusteli ja toiset ne huutelivat suoraa. Hei juu ja vai...
Jos olet sin{ pihallasi tallustellut ja varpaasi kylment{nyt, juu. Hei juu ja vai...
Jos olet sin{ varpaasi kylment{nyt, saat sin{ ysk{n palkakses. Hei juu ja vai...
Jos sua vaivaa paha ysk{, ota sin{ tuima napsu, juu. Hei juu ja vai...
Pappikin oli tuskassa, kun veti sit{ suntiota kotiin, juu. Hei juu ja vai...
Sirpa sai kysy{ entiselt{ Sylvilt{: "Miten Ollista oli tullut kulkija?". Hei juu ja vai...
Sen vuoksi Ollista kulkija tuli, kun pelk{si Katri melua. Hei juu ja vai...
Retun viuhka kainalossa h{n kukkaa asetteli, juu. Hei juu ja vai...
Ett{ Alli se kuherteli koko illan Virtasen Patun kanssa, juu. Hei juu ja vai...
Retun vihki{iset loppuivat juu, ja matkakin alkoi luistaa, juu. Hei juu ja vai...
P{ihtynyt Lassi sano entiselle Sylville: "Jokohan me pantaisiin menem{{n?". Hei juu ja vai...
Entinen Sylvi sano p{ihtyneelle Lassille: "Oletko s{ tolkuton mullikka?" Hei juu ja vai...
Piha kun on liukas, ett{ pulu siell{ kaatuu, niin Lintaakin alkaa h{vett{{. Hei juu ja vai...
Vaikka on piha liukas, niin eih{n pulu kaadu, kun pululla on hyv{t kannukset. Hei juu ja vai...
Sirpa sai kysy{ p{ihtyneelt{ Lassilta: "Onko sinun turpasi kyless{?". Hei juu ja vai...
"Ei minun turpani kyless{ ole, vaan sinun hattusi viivalla." Hei juu ja vai...
Kyll{ siin{ hatussa vikoja oli, kun n{kyi jo paljasta niskaakin. Hei juu ja vai...
"Jos sitten kuljettais asemalle, ja kattottais, onko junat muuttuneet." Hei juu ja vai...
"Oliskohan kenell{k{{n liikaa rahaa, kun Pekka on myym{ss{ lippua." Hei juu ja vai...
Manta kun lakkasi soittamasta, tarjottiin tutuille viski{. Hei juu ja vai...
Toiset taas s|iv{t maukasta lihaa, vaan Kallulle tarjottiin pihvi{. Hei juu ja vai...
Kallu se huuteli entiselle Sylville: "Kuka on sohvan petannut?" Hei juu ja vai...
Petatulta sohvalta sokea Manta vakavana selitteli, juu. Hei juu ja vai...
Sirpa sai kysy{ viel{kin kerran: "Paljonko limpusta perit{{n?" Hei juu ja vai...
Jos t{m{ laulu onkin ollut kuiva taikka naseva. Hei juu ja vai...
Niin menn{{n k{mppiin piristym{{n, jos tolkkusi seist{ muljottaa. Hei juu ja vai...

pasi.p...@gmail.com

torstai 9. toukokuuta 1996 10.00.00 UTC+3 Mikko Mäkinen kirjoitti:
> [...]
> Tyyli ja aiheet ovat vapaita, silla nuhassa ei pissita, mutta
> tankatkaamme rukan aarella. Ja koska sirpa kylmissaan, on kohta vihaa

rellu pihas pillu rehas