Kysymys mahdollisille lukijoille

Jos tätä ryhmää lukee vielä minun ja Samulin ja Stenbergin lisäksi joku
muukin, tai peräti jotkut muutkin, niin kysymys: Haluat(te)ko nähdä Samulin
ja Stenbergin välisen debatin?

Mikään ei estä lukemasta (ja vastaamasta) satunnaisiin viesteihin vaikka
olisikin laittanut henkilön kill fileen.
- Kaj Stenberg, 23.9.2019, s.k.evoluutio

"TJT2" <ceationis...@globalism.is.invalid> writes:

> Jos tätä ryhmää lukee vielä minun ja Samulin ja Stenbergin lisäksi
> joku muukin, tai peräti jotkut muutkin, niin kysymys: Haluat(te)ko
> nähdä Samulin ja Stenbergin välisen debatin?

Miksi SINÄ tuota kysyt? Luulisi olevan Samulin ja Kajn välinen asia,
että haluavatko he alkaa väittelemään jostain vai ei.

* Edellinen sigu oli aika paska jostain viime vuosituhannelta *

Ari Saastamoinen wrote:

> Miksi SINÄ tuota kysyt?

Siksi, kun kumpikin on syyttänyt minua tietyistä asioista, nyt olisi oiva
tilaisuus osoittaa ne syytökset todeksi. Ja samalla varsinkin Kaj Stenberg
tulisi osoittaneeksi, että minun tarjoamani vaihtoehtoinen selitys väärä.
Mutta kuten jo nähtiin, hänellä "on parempaakin tekemistä" !! ROTFLMAO !!!

> Luulisi olevan Samulin ja Kajn välinen asia,
> että haluavatko he alkaa väittelemään jostain vai ei.

Levelissäkin kyselevät katsojilta, siis YLEISÖLTÄ, ja yleensä sitten myös
antavat mitä YLEISÖ pyytää. Puoluettakin vaihtoivat KATSOJIEN pyynnöstä,
joten kyllä tuolla normaalissa maailmassa... Ateistiset evotoverisikin,
varsinkin se toverittaresi, on myös kysellyt KATSOJILTA, siis YLEISÖLTÄ,
aiheita matskuun, ja katsojat ovat myös esittäneet toiveita siitä keita
haluavat ohjelmaan vieraiksi, kummassakin ohjelmasarjassa. Jne.

Stenberg had myriads of opportunities to make a fool of himself, and he
missed not a single one of them.

Kaj Stenberg

torsdag 19 januari 2023 kl. 17:44:14 UTC+2 skrev Ari Saastamoinen:

> Miksi SINÄ tuota kysyt? Luulisi olevan Samulin ja Kajn välinen asia,
> että haluavatko he alkaa väittelemään jostain vai ei.

Maanantain tunnit melkein valmiita joten laitanpa pienen kevennykse:

Jumala pohti pitäisikö tarjota taivaspaikkoja myöskin hieman alkeellisimmille luomuksilleen. Hän kutsui haastatteluun dobermannin, saksan paimenkoiran ja tarvosen
”mihin arvoihin uskot?” kysyi Jumala dobermanninlta. ”voima, kuri ja jämäkkyys” vastasi dobermanni. Ihan hyviä arvoja totesi Jumala, tule istumaan tänne vasemalle puolelleni.

Jumala kääntyi paimenkoiraa kohti esittäen saman kysymyksen. ”Uskollisuus, velvollisuudentunne ja työmoraali” tuli vastaus. ”Oikein hyvä”, totesi Jumala. ”Tule istumaan tänne oikealle puolelleni”.

Lopuksi Jumala kääntyi tarvosen suuntaan ja kysyi mihin tämä uskoo. ”Uskon että istut minun paikallani” tuli vastaus.

--
Kaj

Kaj Stenberg wrote:
> [...]
>
> Lopuksi Jumala kääntyi tarvosen suuntaan ja kysyi mihin tämä uskoo.
> ”Uskon että istut minun paikallani” tuli vastaus.

Tämä on siis sitä parempaa tekemistä joka syö aikasi niin tehokkaasti että
et ennätä keskustella Samulinkaan kanssa Sanfordkin kirjassa olevista
argumenteista... Melkein yhtä huolestuttavaa kuin se, että ateistinen
evotoverisi teki 15 tuntia pitkän striimin, jossa pitää jopa 15 minuuttia
pitkiä taukoja joiden aikana vain tuijottaa eteenpäin sanaakaan sanomatta.
Eräs soittaja jopa soitti ihan vain kysyäkseen "Onx sulla kaikki kunnossa,
kun et ole sanonut mitään varttituntiin?".

Mikäli edes villeimmissäsi hetkissäsi kuvittelet että ECM (Extracellular
matrix) liittyisi yhtään mitenkään epigenetiikkaan suosittelen että aloitat
alusta taikka myyt kirjan käytettyna.
- Kaj Stenberg, 17.11.2018, s.k.evoluutio

Samuli Koivisto

On Sunday, January 22, 2023 at 9:03:19 AM UTC+2, TJT2 wrote:

> Tämä on siis sitä parempaa tekemistä joka syö aikasi niin tehokkaasti että
> et ennätä keskustella Samulinkaan kanssa Sanfordkin kirjassa olevista
> argumenteista...

Minun mielestäni niistä keskustellaan parhaillaan.

> [...]
> Eräs soittaja jopa soitti ihan vain kysyäkseen "Onx sulla kaikki kunnossa,
> kun et ole sanonut mitään varttituntiin?".

Selkeästi kyseessä on laatusisältöä katsottavaksi.

Samuli Koivisto wrote:

> Minun mielestäni niistä keskustellaan parhaillaan.

Joo, keskustelu näyttää vihdoinkin alkaneen, joten voin vihdoinkin siirtyä
katsomon puolelle... tai sitten en. Ei näytä olevan vielä mitään juttua
niistä argumenteista, joilla Sanford aloittaa todisteluketjunsa.
Mutaatioiden määrä ja laatu. Luonnonvalinnan toiminta. Minulla on se
vanhempi painos ihan paperikirjana, sivulla 65 oleva Figure 4 ja sen
kuvateksti, tuohonkin olisi todella mielenkiintoista saada Kaj Stenbergiltä
jotain kommenttia. Tuo Chapter 4:ssä, kuten myös vielä seuraava kuva, siis
Fig. 5. Toki myös kuvat 1, 2 ja etenkin 3d olisi syytä käsitellä.

Sen sijaan Kaj Stenberg on tyypilliseen tapaansa jo vängännyt keskustelua
ihan muihin asioihin, Joosuan päivästä kuvittelemiinsa valonnopeuden
äkkijarrutuksiin yms outoihin harhoihinsa (Setterfieldin hypoteesi joskus
1980-luvulla muistaakseni sisälsi hitaan hidastumisen, Humhreys perusti
WHC:nsä siihen faktaan että gravitaatio vaikuttaa ajan kulumiseen, Hartnett
kehitti viisiulotteisen maailmankaikkeuden, jossa yksisuuntaisen valon
nopeus eri asia kuin kaksisuuntaisen, ja tästä sitten se Lislen malli.
Näyttää kovasti siltä, että Stenberg ei ole perehtynyt kunnolla yhteenkään
näistä neljästä).

Samuli Koivisto

On Tuesday, January 24, 2023 at 9:43:01 AM UTC+2, TJT2 wrote:

> [...]
> Fig. 5. Toki myös kuvat 1, 2 ja etenkin 3d olisi syytä käsitellä.
>
> Sen sijaan Kaj Stenberg on tyypilliseen tapaansa jo vängännyt keskustelua

Sanfordin kirjassahan todetaan: "Kysyin hyvältä evoluutioteoriaan uskovalta geneetikko-ystävältäni, joka oli huolellisesti lukenut kirjani: 'Mikseivät he ota kantaa argumentteihini?' Hänen vastauksensa oli hätkähdyttävä ja yksinkertainen: 'Heillä ei ole vastauksia.' (s. 171)"

Mitä enemmän keskustelua viedään muihin aiheisiin, sitä enemmän sillä osoitetaan tämän kommentin olevan totta. Siten ei siitä minun kannaltani ainakaan ole mitään harmia.

Kaj Stenberg

onsdag 25 januari 2023 kl. 19:20:43 UTC+2 skrev Samuli Koivisto:

> Sanfordin kirjassahan todetaan: "Kysyin hyvältä evoluutioteoriaan uskovalta geneetikko-ystävältäni, joka oli huolellisesti lukenut kirjani: 'Mikseivät he ota kantaa argumentteihini?' Hänen vastauksensa oli hätkähdyttävä ja yksinkertainen: 'Heillä ei ole vastauksia.' (s. 171)"

Syy miksi äskettäin toin esille "kimalainen ei pysty lentämään" -jutun (asia jota TJT2 muuten typillisesesti asiayhteydessä käsitti väärin ja vain etsi "syyllisiä") liittyy juuri tuohon.

Koska havainnot eivät vaan tue käsitystä "DNA-info rappeutuu lajissa sukupolvien myötä {tjsp}" joku muu saa dissekoida niitä väitteitä, sanoja, taulukoita, diagrammeja.

--
Kaj

Kaj Stenberg

söndag 22 januari 2023 kl. 09:03:19 UTC+2 skrev TJT2:

> Tämä on siis sitä parempaa tekemistä joka syö aikasi niin tehokkaasti että
> et ennätä keskustella Samulinkaan kanssa Sanfordkin kirjassa olevista
> argumenteista...

Oikein ja bääp.

--
Kaj

Kaj Stenberg wrote:

> Syy miksi äskettäin toin esille "kimalainen ei pysty lentämään"
> -jutun (asia jota TJT2 muuten typillisesesti asiayhteydessä käsitti
> väärin ja vain etsi "syyllisiä") liittyy juuri tuohon.

Valemuistosi vastapainoksi faktaa: 16.12.2022, ketju "Kommentteja
Koivistolle Sanfordin kirjasta"
X X X CLIP X X X
> vrt kouluaikanani (tarina?): "kimalainen ei osaa lentää". Mutta mehän
> näemme että se lentää!
> https://www.animal-dynamics.com/the-bumblebee-flight-myth/

Mutta se voidaan myös osoittaa OIKEALLA fysiikalla, siis oikealla
laskelmallla, tuollahan sanotaan
x x x
The aerodynamics of bumblebee flight were solved in the early 2000s, and
modern computational fluid dynamics can accurately model insect flapping
flight (Young et al., 2009, Science). The key is unsteady aerodynamics and
leading edge vortices. Insects like bumblebees flap their wings so that a
leading-edge-vortex forms above the wing and is stably held there for the
duration of the downstroke.
x x x
toisin kuin kehitysoppinne edellyttämä kehitys. Ja oleellisin asia tässä
tietysti se, että kun me näemme NYT kimalaisen lentävän, siis teemme
reaaaliaikaisia havaintoja, kyse on empiirisestä tieteestä, ei
historiantutkimuksesta. Kun taas ne teikäläisten väittämät miljoonat ja
miljardit vuodet ovat nimenomaan historiaa, ei teillä ole mitään havaintoja
siitä että elämää olisi ollut olemassa miljoonia vuosia. Elämä luotiin noin
10 000 vuotta sitten (RK:n kirjassa viitataan dr Aardsmaan, mutta jätetään
kertomatta että hän on löytänyt Raamatusta "ylimääräiset" tuhat vuotta, joka
tietysti siirtää luomisen ajankohtaa tuhat vuotta kauemmaksi, Ussher siis
laski väärin.)

Siis noin 10 000 vuotta sitten geneettisesti virheettömät archaebaraminit,
joista lajiutui holobaraminit, ja jokaisessa sukulinjassa jatkuvaa
geneettistä rappeutumista, mutta koska aikaa on kulunut vain tuhansia
vuosia, rappeutuminen ei ole vielä edennyt niin pitkälle että
lisääntymiskyvyttömyys, joten tästä johtuen näemme maapallolla edelleenkin
runsaasti eri lajeja.
X X X CLOP X X X

MITÄ syyllisten etsimistä sinä tuossa näet?? Syyllisiä MIHIN rikokseen???
MITEN olen käsittänyt MITÄ väärin?? "Unohdit" taas osoittaa sen väittämäsi
väärinkäsityksen JA "unohdit" kertoa miten asia pitäisi käsittää oikein.

> Koska havainnot eivät vaan tue käsitystä "DNA-info rappeutuu lajissa
> sukupolvien myötä {tjsp}" joku muu saa dissekoida niitä väitteitä,
> sanoja, taulukoita, diagrammeja.

Havainnot nimenomaan TUKEVAT rappeutumista, vastahan minä äskettäin postasin
CMI:n artikkelia jossa kerrotaan kuinka evotiedemies on myöntänyt
vesinokkaeläimen rappeutuneen !! Ja vuosia sitten teikäläisen omia
vertaisarvioituja tiedeartikkeleita, joissa käsiteltiin kalojen tjsp
rappeutumista !!! Ja edelleenkin fakta, että nimenomaan Sanfordin kirjassa
on liite jossa on käyty läpi teikäläisen omien tiedemiesten myöntöjä siitä
kuinka ihmislaji rappeutuu sukupolvien myötä !!! Sen sijaan teillä ei ole
YHTÄKÄÄN havaintoa kehitysopin edellyttämästä kehitykestä, ettehän te edes
tutki sitä, muistaakseni eräät evolutionistitkin ovat myöntäneet että
Lenskin koe on käytännössä AINOA koe jolla sitä kehitystä on yritetty etsiä
!!!!!! Ja prof Behe, lääkäri Tuuliranta jne ovat osoittaneet, että ei se
Lenski mitään kehitystä löytänyt, vaan löytyi rappeutumista. Suosittelen
edelleenkin että käyt Samulin kanssa läpi ne kirjassa mainitut teikäläisten
omat vertaisarvioidut paperit !!!

Samuli Koivisto

"Havainnot" tarkoittavat tarkemmin sitä, että maakerrostumista on löydetty fossiileja, joista voidaan päätellä, että eliölajeja on ilmaantunut ja kadonnut pitkin pitkää historiaa. Ainakin näin sen olen käsittänyt viesteistä, kuten tämä: https://groups.google.com/g/sfnet.keskustelu.evoluutio/c/0Wldvp6BxjU/m/wkb8kGySAAAJ.

Meillä ei kuitenkaan ole havaintoja siitä, miten nuo fossiileina tavatut eliölajit ovat saaneet alkunsa. Meillä on kyllä runsaasti havaintoja evoluutiomekanismien eli mutaation ja luonnonvalinnan toiminnasta nykyajassa ja toisaalta jäänteitä siitä, mitä historiassa ja esihistoriassa on käynyt. Näitä tietoja voidaan yhdistää, ja kun nyt on osoittettu, että mutaatiot satunnaistavat eliöiden perimää sukupolvesta toiseen ja luonnonvalinta ei tätä satunnaistumista voi estää, niin tämä ei kelpaa selitykseksi eliömaailman pitkälle historialle.

> --
> Kaj

- - - - -
Samuli

Pekka Ala-Mäyry

sunnuntai 29. tammikuuta 2023 klo 16.42.33 UTC+2 Samuli Koivisto kirjoitti:
ja kun nyt on osoittettu, että mutaatiot satunnaistavat eliöiden perimää sukupolvesta toiseen ja luonnonvalinta ei tätä satunnaistumista voi estää.

Onko osoitettu? Miten ja missä? Onko Sanfordin kirjoittama kirja mielestäsi se "osoitus"?

--
pam

Samuli Koivisto

Kyllähän tässä on kyse Sanfordin kirjassaan esittelemistä populaatiogenetiikan löydöistä. Meillä on tosin jäänyt kesken keskustelu 1,5 vuotta sitten, joten siirrynpä naputtamaan vastausta tähän viestiin: https://groups.google.com/g/sfnet.keskustelu.evoluutio/c/YgFHLagq-zA/m/UGlkGzKjAQAJ

Kaj Stenberg

söndag 29 januari 2023 kl. 16:42:33 UTC+2 skrev Samuli Koivisto:

> [...]
>
> Meillä ei kuitenkaan ole havaintoja siitä, miten nuo fossiileina tavatut eliölajit ovat saaneet alkunsa. [...]

Hämmennystä tässä voi aiheuttaa sana "ilmestynyt". Kreationismin suurimpiin heikkouksiin kuuluu juuri suuruusluokkien ja aikaskaalojen havainnointi.

Totta, uusi laji voi syntyä ihan sukupolvessa (esim. havaittu sympatrinen lajiutuminen). Harvinainen eläimissä (ongelmia meioosissa/hedelmöityksessä), melko yleistä niillä kasveilla joilla (myös) suvuton lisäntyminen.

Valtaosa lajiutumisesta biologian havaintojen mukaan on kuitenkin (havaitusti) allopatrista. Tällöin puhutaan tuhansista, jopa miljoonista sukupolvista. Ja aika sen mukaista. Kun siis biologiassa/paleontologiassa sanotaan että "laji ilmestyi" tarkoitetaan että vaikkapa 10 miljoonan vuoden aikana laji A "kadonnut" ja laji B "ilmestynyt". Mutta jo tänä päivänä on satoja esimerkkejä siitä kuinka aika-avaruus (tässä 10 milj vuotta) yhä enemmän täyttyy näillä välimuodoilla. Alussa lähes A:n kaltaisia, lopussa yhä enemmän B:n kaltaisia. Mikäli verrattaisiin suoraan A:n B:hen olisi hyvin vaikeata uskoa polveutumista.

--
Kaj