JiiPee vastaan tuomioistuin

Jan 26, 2024, 9:32:25 PMJan 26
Mitäs nyt sanot, kun kansainvälinen oikeuskin on kauhistellut Israelin
suorittamaa kansanmurhaa ja vaatinut sen lopettamista?? Ja siitä, että
Israelissakin iso joukko lakimiehiä, joiden mukaan Netanjahu rikkoo lakia??
x x x clip YLE x x x
Kansainvälinen tuomioistuin (ICJ) antoi tänään perjantaina välipäätöksen
jutussa, jossa syytetään Israelia kansanmurhasta.

ICJ ei määrännyt Israelia lopettamaan sotatoimia Gazassa, mutta velvoitti
sitä toimiin kansanmurhan ehkäisemiseksi.

Tuomioistuin määräsi muun muassa Israelia päästämään humanitaarista apua
Gazaan sekä rankaisemaan kansanmurhaan julkisesti kiihottavia israelilaisia.

Akateemikko korostaa, että ICJ:ltä oli turha odottaa tulitaukovaatimusta
Gazaan.

Tuomioistuimen toimivalta perustuu tässä joukkotuhontasopimukseen, ja se
saattoi ainoastaan lausua siitä, mitä joukkotuhontasopimus tässä vaatii,
Koskenniemi selventää.

Tuomioistuimen väliaikaiset päätökset ovat laillisesti sitovia, mutta on
epäselvää, noudattaisiko Israel niitä.

Koskenniemen mukaan päätöksellä on myös vaikutusta Israelissa.

Israel on edelleen suurilta osin oikeusvaltio. Israelissa on tavattoman
paljon juristeja, jotka ovat olleet huolissaan näistä Gazan pommituksista,
ja siitä, että niissä rikotaan humanitaarista oikeutta. Tässä annetaan
voimakas tuki sille Israelin osalle, jotka ovat huolissaan ja jotka
haluavat, että [pääministeri Benjamin] Netanjahu ryhtyy toimimaan tässä
asiassa oikeussääntöjen mukaisesti.

Silläkin on merkitystä, että Israelin asettama tuomari äänesti kuudesta
kohdasta kahdessa ICJ:n tuomareiden enemmistön mukana.

Aharon Barak on Israelin korkeimman oikeuden entinen presidentti, ja hän
vaati muiden tuomareiden tavoin kotimaataan kitkemään vihapuhetta ja
päästämään humanitaarista apua Gazaan.

Barak on erittäin tärkeä toimija israelilaisessa politiikassa ja etenkin
oikeuspolitiikassa. Jos hän on yhtynyt korkeimman tuomioistuimen
enemmistöön, Israelissa on todella vaikea kieltää päätöksen perusteltavuus,
Koskenniemi sanoo.
x x x clop x x x
https://yle.fi/a/74-20071627

Ja mitä ennustat, noudattaako roistovaltio tällä kertaa päätöstä vai tekeekö
niinkuin lähes aina ennenkin??

JiiPee

Jan 27, 2024, 2:57:09 AMJan 27
On 27/01/2024 04:05, TJT2 wrote:
> ICJ ei määrännyt Israelia lopettamaan sotatoimia Gazassa

Niin ei, vaikka monet Israelin vastaiset tahot kovasti sanoo että
Israelin pitäisi lopettaa heti.

Selvä itsepuolustushan tuo Israelin hyökkäyshän oli, täysin oikeutettu.
toki Israelin tulee siviiliuhreja välttää, kuten kaikissa sodissa.

Hamas hyökkäsi Israeliin, vastoin kuin Ukraina EI hyökänny venäjään. iso
ero. Jos Ukraina olisi hyökännyt (isolla armeijalla) Venäjään,
saattaisin minäkin olla Venäjän hyökkäyksen puolella - siinähän se juttu
onkin... en tiedä ymmärrätkö edes tätä eroa. Toki pikku ampumisista
toiseen maahan ei varmaan kannata täys sotaa aloittaa, toki puhun
hirveästä hyökkkäyksestä, kuten esim. mitä Venäjä teki.

Ukrainalla on itseasiassa oikeus hyökätä nyt täysillä venäjäkin
puolelle, koska Venäjä 2/2022 hirveällä sotaväellä meni Ukrainan
puolelle sodalla. Ukrainalla on oikeus vastahyökkkäykseen... ja
toivottavasti iskevätkin yhä enemmän esim. venäjän satamiin ja
öljypaikkoihin että venäjä saa myös tuntea että on sodassa.

Jan 27, 2024, 9:37:37 AMJan 27
JiiPee <kerrttuPo...@gmail.com> writes:

> Selvä itsepuolustushan tuo Israelin hyökkäyshän oli, täysin
> oikeutettu. toki Israelin tulee siviiliuhreja välttää, kuten kaikissa
> sodissa.

Suomenkin paikallisessa lainsäädännössä on käsite hätävarjelu, joka
sallii itsensä puolustamisen, mutta samaisessa lainsäädännössä on myös
käsite hätävarjelun liioittelu, joka ei sitten enää sallikaan roston
turpiinvetämistä enää sen jälkeen kun hänet on saatettu vaarattomaksi
tai on onnistuttu pakenemaan. Minun mielestäni toi Israelin toiminta
vaikuttaa noin valtiollisella skaalalla ihan tuolta hätävarjelun
liioittelulta, vaikka kansainvälisissä sopimuksissa tuskin ainakaan
tuollaista termiä on :)

* Edellinen sigu oli aika paska jostain viime vuosituhannelta *

JiiPee

Jan 27, 2024, 12:19:41 PMJan 27
On 27/01/2024 16:37, Ari Saastamoinen wrote:

> [...]
> vaikuttaa noin valtiollisella skaalalla ihan tuolta hätävarjelun
> liioittelulta, vaikka kansainvälisissä sopimuksissa tuskin ainakaan

mutta... eihän Israelin targetti tuossa ole *kostaa*, vaan täysin
*tuhota* se terroristijärjestö Hamas. Vähän samoin kuin länsi aikoinaan
otti tehtäväksi tuhota ISIS terroristijärjestön. Ei ISIS inkään
tuhoamisessa ollut kyse jonkun maan kostosta, vaan yksinkertaisesti sen
ISIS in tuhoamisesta.

ei Israel yritä tappaa gazan siviilejä (ei ainakaan heidän mukaan) tai
kostaan heille, vaan se on Hamasia vastaan.

JiiPee

Jan 27, 2024, 12:20:27 PMJan 27

> [...]
> vaikuttaa noin valtiollisella skaalalla ihan tuolta hätävarjelun
> liioittelulta, vaikka kansainvälisissä sopimuksissa tuskin ainakaan

se hamashan on kuin syöpä, mikä siis pitää kokonaan kitkeä pois.
siitähän on kyse...

Turo Juurakko

Jan 27, 2024, 12:29:31 PMJan 27
Leikkaus onnistui - potilas kuoli.

--
Kirjoituksia kellarista

JiiPee

Jan 27, 2024, 12:30:12 PMJan 27
> [...]
> käsite hätävarjelun liioittelu, joka ei sitten enää sallikaan roston
> turpiinvetämistä enää sen jälkeen kun hänet on saatettu vaarattomaksi

mutta ero tässä on Israeliin, että Hamasta ei saa vaarattomaksi pikkusen
"turpiinvetämiselllä" tai tappamalla pienen osan niistä tms. Ne voi sen
jälkeen kerätä voimat ja tehdä saman uudestaan, jopa isommin. Ja Hamas
johtajahan sanoi, että he tulevat tekemään tämän saman uudestaan,
uudestaan, ja uudestaan.

Eli Hamas voidaan tuomita sen mukaan mitä sen johtaja tuossa sanoi, ja
sen mukaan saadaan tuomiten toimia (eli tuhota se).

JiiPee

Jan 27, 2024, 12:30:12 PMJan 27
> [...]
> käsite hätävarjelun liioittelu, joka ei sitten enää sallikaan roston
> turpiinvetämistä enää sen jälkeen kun hänet on saatettu vaarattomaksi

Feb 2, 2024, 3:17:51 AMFeb 2
JiiPee wrote:

> Niin ei, vaikka monet Israelin vastaiset tahot kovasti sanoo että
> Israelin pitäisi lopettaa heti.

Miksi taas yrität vaihtaa puheenaihetta?? Artikkelissahan sanottiin, että
tuolla tuomioistuimella ei ole valtaa määrätä tuollaista, joten ei
tietenkään määrännyt, joten kommenttisi on täysin irrelevantti, ja täten
jonkinlainen Logical Fallacy. Asiallinen keskusteli olisi kommentoinut niitä
asioita, joihin tuomioistuin valtansa puitteissa otti kantaa.

> Selvä itsepuolustushan tuo Israelin hyökkäyshän oli, täysin
> oikeutettu. toki Israelin tulee siviiliuhreja välttää, kuten kaikissa
> sodissa.

No miksi tuomioistuinkin puhuu KANSANMURHASTA ja vaatii sen lopettamista??

> Hamas hyökkäsi Israeliin, vastoin kuin Ukraina EI hyökänny venäjään.
> iso ero.

Niin, venäjä on kieli, Israel on valtio.

> Jos Ukraina olisi hyökännyt (isolla armeijalla) Venäjään,

Tässä ketjussa puhutaan ISRAELin saamasta tuomiosta, Ukraina ja Venäjä eivät
kuulu tähän nyt mitenkään, eihän tuossa tuomiossa mainita niitä ollenkaan!!!

> Ukrainalla on itseasiassa oikeus hyökätä nyt täysillä venäjäkin

Ei ole pyytämäni ennustus.

Feb 2, 2024, 3:17:51 AMFeb 2
JiiPee wrote:

> se hamashan on kuin syöpä, mikä siis pitää kokonaan kitkeä pois.
> siitähän on kyse...

Ei todellakaan ole. Btw, onko pastorisi tuota mieltä, vai kopioitko tuon
kitkemisen Kaj Stenbergiltä??

Feb 2, 2024, 3:17:51 AMFeb 2
JiiPee wrote:

> mutta... eihän Israelin targetti tuossa ole *kostaa*, vaan täysin

Onpas.

> *tuhota* se terroristijärjestö Hamas.

No miksei se sitten tuhoa sitä vaan pommittaa koko Gazan kaistaa maan
tasalla, tappaen kaikkia ihmisiä vauvoista vaareihin?? Ja toisekseen, Hamas
ei ole terroristijärjestö, vaan itsepuolustusjärjestö. Ja kolmanneksi,
itsehän ne israelilaiset tuota tukivat jotta se toinen palestiinalaisten
järjestö ei saisi liikaa valtaa.

> Vähän samoin kuin länsi
> aikoinaan otti tehtäväksi tuhota ISIS terroristijärjestön. Ei ISIS
> inkään tuhoamisessa ollut kyse jonkun maan kostosta, vaan
> yksinkertaisesti sen ISIS in tuhoamisesta.

ISISilläkin mielenkiintoinen historia, MUTTA EI KUULU TÄHÄN KETJUUN.

> ei Israel yritä tappaa gazan siviilejä (ei ainakaan heidän mukaan) tai
> kostaan heille, vaan se on Hamasia vastaan.

Tuomioistuin tuntuu olevan eri mieltä sinun kanssasi.

Feb 2, 2024, 3:17:51 AMFeb 2
JiiPee wrote:
> [...]
> isommin. Ja Hamas johtajahan sanoi, että he tulevat tekemään tämän
> saman uudestaan, uudestaan, ja uudestaan.

Tottakai tulevat tekemään kunnes ne Israelin vangitsemat palestiinalaiset on
vapautettu, ja yleensäkin koko Palestiina.

> Eli Hamas voidaan tuomita sen mukaan mitä sen johtaja tuossa sanoi, ja
> sen mukaan saadaan tuomiten toimia (eli tuhota se).

Jos olisit israelilainen, sinua pitäisi kansainvälisen tuomioistuimen mukaan
rangaista:
x x x
Tuomioistuin määräsi muun muassa Israelia päästämään humanitaarista apua
Gazaan sekä rankaisemaan kansanmurhaan julkisesti kiihottavia israelilaisia.
x x
Aharon Barak on Israelin korkeimman oikeuden entinen presidentti, ja hän
vaati muiden tuomareiden tavoin kotimaataan kitkemään vihapuhetta ja
päästämään humanitaarista apua Gazaan.
x x x
JOTEN LOPETA HETI TUOLLAINEN KIIHOTUS JA VIHAPUHE !!! Nehän ovat laittomia
Suomenkin lain mukaan...

JiiPee

Feb 3, 2024, 4:09:10 AMFeb 3
jos jollakin on syöpä, se pitää täysin kitkeä pois,kyllä
jos jätät osia siitä, se voi monistua ja tulla isosti takaisin

Feb 4, 2024, 10:44:12 AMFeb 4
Mutta eihän HAMAS ole mikään syöpä !! Ja kasvimaata kitketään, ihmiset ei
ole kasveja, eikä syövät... Laitoin jo uuteen ketjuun 2 linkkiä videoihin,
jossa kerrotaan miten juutalaiset ovat aivopesseet sinutkin uskomaan nuo
niiden hamas yms valheet.