Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Asunto lainat ja vakuudet

0 views
Skip to first unread message

Harri Savinainen

unread,
Nov 23, 2002, 2:54:01 PM11/23/02
to
Voisitteko hyvät ihmiset hieman kertoa minkälaisilla lainan ehdoilla tällä
hetkellä olette lainoja pankeista saaneet!

Lähinnä kiinnostaavaa olisi kuulla marginaaleista ja vakuusarvoista. Onko
pankeissa eroa siinä kuinka ne arvostavat
asuntoa vakuutena. Ja onko se sellainen asia jolla pankkeja voi yleensäkin
kilpailuttaa?

Rakentamista harkitsevana....


Petri Mäkipää

unread,
Nov 24, 2002, 2:51:56 AM11/24/02
to

"Harri Savinainen" <sipr...@suomi24.fi> kirjoitti
viestissä:30RD9.963$vY1.3...@reader1.news.jippii.net...

Viitekorko + 0.8% taitaa olla aika lähellä totuutta
uusissa lainoissa, isommissa summissa ehkä vieläkin halvemmalla.
Jos kilpailutat pankkeja, huomioi myös muut kulut kuin korko.
Joissakin pankeissa on yllättävän isojakin lainannosto yms. maksuja.

Jos ostat valmiin asunnon kauppahinnasta 70%
saat asuntoa vastaa lainaa.
30 % pitää olla säästöjä tai muita vakuuksia,
käsittääkseni tämä on käytäntö kaikissa pankeissa.
Miten vakuusarvot rakentajalla lasketaan siitä ei ole tietoa,
silloinhan tiedossa ei ole mitään kauppahintaa.

t.Petri


po

unread,
Nov 24, 2002, 11:16:24 AM11/24/02
to
Asunto-osakkeen vakuusarvo on vähintään 70% käyvästä arvosta
(kauppahinnasta) ja omakotitalon vähintään 60%. Pankit voivat joustaa näistä
vakuusprosenteista, jos kyseessä on hyvä (lue: maksukykyinen) asiakas ja
kohde on taajama-alueella ja helposti realisoitavissa.

Yhdessä valtion takauksen kanssa saadaan vakuusarvoiksi 85% ja 75%, joten
omia säästöjä tai muita vakuuksia ei tarvita niin paljon.

Pankkeja voi yrittää kilpailuttaa jonkin verran noiden vakuuksien osalta,
mutta eiköhän noi vakuusarvot ole kaikilla suunnilleen samat. Pankit ei
halua ottaa riskiä arvostamalla vakuudet pilviin.

Asuntolainan marginaali liikkuu 0,8% tietämillä, uskoisin.

--

- Päivi -


"Harri Savinainen" <sipr...@suomi24.fi> kirjoitti
viestissä:30RD9.963$vY1.3...@reader1.news.jippii.net...

0 new messages