Sähkön kulutus osa-alueittain

Asko

Olen toisinaan miettinyt, että mikäköhän osa sähkölaskusta on esim.
käyttöveden lämmittämistä ja mikä osa talon lämmittämistä. On käynyt
mielessä jopa ostaa kulutusmittareita, mutta niiden kytkeminen
lattialämmityksen tai lämminvesivaraajan kylkeen on turhan hankalaa.

Olen kuvitellut, että käyttöveden lämmittäminen on suurin kuluerä, mutta
eräs ilmalämpöpumppukauppias väitti talon lämmittämisen muuten olevan
suurin kuluerä.

Nyt keksin, että minähän saan noita eri kulutuslajien tietoja ongittua
suuntaa-antavalla tarkkuudella myös Fortum Valpas -palvelusta, vaikka
sinne tallentuukin ainoastaan sähkömittarin juoruilema kokonaiskulutus.

Jos muitakin kiinnostaa tehdä vastaavia laskelmia, niin tässä ohjeet
kuinka minä tein:

Katsoin neljän edellisen vuoden ajalta ainoastaan kesäkuukausia, siten
että valitsin kultakin vuodelta alhaisimpien kahden kuukauden
kulutukset. Sain siis yhteensä kahdeksan kuukauden kulutuslukemat,
joiden vaihteluväli 628 - 850 kWh ja keskiarvo 722 kWh/kk. Tästä
laskettuna asuminen (ilman lämmittämistä) kuluttaa 8664 kWh/vuosi tai 24
kWh/vrk.

Seuraavaksi katsoin kesälomien ajankohdat lomakuvista/kalenterista ja
etsin Fortum Valpas palvelusta noiden lomapäivien kulutukset. Noina
päivinä kulutus on ollut keskimäärin 9,5 kWh/vrk, eli jääkaapit,
ilmanvaihto, yms. talotekniikka kuluttaa pelkkää "tyhjäkäyntikulutusta"
3468 kWh/vuosi.

Nyt voidaan vähennyslaskun jälkeen todeta, että käyttövesi, pesukoneet,
valaistus ja elektroniikka kuluttavat 8664 - 3468 = 5196 kWh/vuosi.
Kerrostalokaksiossa meillä meni aikanaan 2700 kWh/vuosi, mutta siellä ei
tarvinutkaan käyttövettä itse lämmittää eikä ollut niin paljon
muutenkaan kulutusta. Näin ollen voisin lonkalta arvioida, että nykyään
tuo 5196 kWh jakautuu ehkä siten että asumismukavuudet tässä 180 m2
omakotitalossa 3300 kWh ja käyttövesi 1900 kWh.

Fortumin mukaan kokonaisvuosikulutukset ovat olleet viime vuosina 12197
- 13290, eli keskimäärin 12674 kWh/vuosi. Tästä saadaan laskettua
talviaikaisen lämmittämisen kulutus: 12674 - 5196 - 3468 = 4010 kWh.

Yhteenveto:
Tyhjäkäyntikulutus 27 % (3468 kWh)
Kotityöt ja hupisähkö 26 % (3300 kWh)
Käyttövesi (4 hlöä) 15 % (1900 kWh)
Lämmittäminen 32 % (4010 kWh)

Eli joo, kyllä lämpöpumppukauppias oli oikeassa, että talon
lämmittäminen on suurin kuluerä. Minulla on suora sähkölämmitys ja
varaava takka. Olen kyllä tyytyväinen, että valitsin suoran
sähkölämmityksen tähän vuonna 2012 valmistuneeseen taloon, enkä mitään
kalliimpia systeemejä.

Jos olisin valinnut vaikka maalämmön, niin ylläolevasta laskelmasta
voisi yliviivata käyttöveden ja lämmittämisen sähkökulut, yhteensä 5910
kWh, mutta kai se maalämpöpumppukin kuluttaa lähes 1000 kWh, eli säästöä
olisi syntynyt max. 5000 kWh vuodessa, joka tekee nykyisellä sähkön
hinnalla max. 600,- euroa vuodessa. Jos maalämpöjärjestelmän
hankintakulu olisi ollut 15 000 euroa, niin sen takaisinmaksuaika olisi
25 vuotta. Minulla on tuolle rahalle enemmän käyttöä nyt ruuhkavuosina,
kuin joskus eläkeikässä, joten olen erittäin tyytyväinen suoran
sähkölämmityksen käyttäjä. Olisi vaan pitänyt nuo lattialämmityksetkin
ottaa sähkömattoina, eikä vesikiertoisena, niin olisi vikasietoisempi ja
näppärämpi säätää huonekohtaisesti.

-Asko