Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Välioven asennus?

29 views
Skip to first unread message

Mikko M

unread,
Nov 26, 2002, 8:25:13 AM11/26/02
to
Vanhasta kerrostalosta on löytynyt mukava tilava kaksio, mutta puutteena
pistää ensimmäisenä silmään ettei huoneistossa ole lainkaan väliovea
rappukäytävään :/

Mietinkin, että kannattaisiko väliovi asentaa asunnon ja eteisen väliin,
jolloin wc ja kylppäri olisivat eteisessä oven takana, vai suoraan ulkoven
karmiin? Molemmat vaihtoehdot mahdollisia, mutta ovi karmineen pitäisi kai
jokatapauksessa teettää mittojen mukaan. Jos oven laittaa ulkoven karmiin,
niin aukkohan pienenee melkoisesti, kun tulee toiset karmit ulko-oven
karmien sisäpuolelle. Olisiko eteisen eristäminen ovella muusta asunnosta
riittävä/järkevää, jolloin ovi tulisi eteisen tyhjään oviaukkoon? Eteinen on
n. 3 m2 ja sieltä käyti vaatehuoneeseen ja kylppäriin.

Edellinen omistaja on remontoinut huoneiston muutama vuosi sitten ja samalla
on vaihdettu kaikki ovet asuntoon, jotka ovat "peiliovia" jostain
puristemassasta. Mistähän tuollaisia saisi tilata mittojen mukaan mielellään
edullisesti ja lähes samanlainen ovi kuin muut olisi luonnollisesti
toiveissa.

Mikko


Petri Hannukainen

unread,
Nov 27, 2002, 1:26:54 AM11/27/02
to
Itselläni oli aivan samanlainen tilanne. Vanha kerrostalo, jossa
porrakäytävän äänet kuuluivat aika selvästi sisään. Lisäksi
tuuletusparvekkeilla tupakoivien naapureiden tupakansavu tunki ulko-oven
läpi asuntoon. Molemmat asiat korjaantui välioven asennuksella. Ovi piti
tosiaan teettää puusepällä, kun standardi koosta ei löytynyt sopivaa. Ovi on
tehty niin että sen karmit ovat samankokoiset kuin ulko-oven, jolloin karmit
tulevat ikäänkuin entisten jatkeeksi. Jos seinä loppuu heti vanhojen karmien
jälkeen tuollainen ratkaisu ei silloin ole oikein sopiva.

Pete


"Mikko M" <mik...@paju.oulu.fi> kirjoitti
viestissä:arvsi2$c0f$1...@plaza.suomi.net...

Mikko M

unread,
Nov 27, 2002, 10:23:55 AM11/27/02
to

"Petri Hannukainen" <petri.ha...@lut.fi> wrote in message
news:as1ojg$38c$1...@juuri.cc.lut.fi...

> Itselläni oli aivan samanlainen tilanne. Vanha kerrostalo, jossa
> porrakäytävän äänet kuuluivat aika selvästi sisään. Lisäksi
> tuuletusparvekkeilla tupakoivien naapureiden tupakansavu tunki ulko-oven
> läpi asuntoon. Molemmat asiat korjaantui välioven asennuksella. Ovi piti
> tosiaan teettää puusepällä, kun standardi koosta ei löytynyt sopivaa. Ovi
on
> tehty niin että sen karmit ovat samankokoiset kuin ulko-oven, jolloin
karmit
> tulevat ikäänkuin entisten jatkeeksi. Jos seinä loppuu heti vanhojen
karmien
> jälkeen tuollainen ratkaisu ei silloin ole oikein sopiva.

Karmi loppuu tosiaan seinään, tai karmi on siis kauheen syvä koko seinän
vahvuinen n. 20-25cm. Onnistuisikohan tehdä niin, että teettäisi sellaisen
oven joka sopisi oviaukkoon ja siinä olisi sellaiset huulet (tai miksi niitä
kutsutaan, siis sellainen, että ovi menee puoliksi karmin sisään ja se
pykälä tiivistää oven, tulee karmin päälle)? Saranat pitäis varmaan sitten
saada upotettua siihen nykyiseen syvään karmiin. Onnistuiskohan tuo ihan
itseltä vai vaatiiko puuseppää :o? Hmm...ehkä se eteisen lokeroiminen on
kans ihan yhtä ok ratkasu noiden äänien ja hajujen suhteen?

Mikko


0 new messages