Kysymykseni koskee asuntolainaa sekä sen eri järjestelymahdollisuuksia.
Olen jo jonkin aikaa seurannut asuntotarjontaa n. 75000-100000 euron
hintahaarukasta. Vaihtoehtoina ovat olleet pääasiassa kerrotalokaksiot
Helsingin (Espoon) alueelta ja toisaalta rivitaloyksiöt tai -kaksiot Vihti-
Mäntsälä-Hyvinkää-etäisyydeltä.
Olen säästänyt n. kolme vuotta ASP-säästötilille, yhteensä n. 12000 euroa.
Käytännössä olen kuitenkin harkinnut "tavallisen lainan" ottamista sen
osittain edullisempien kustannuksien (joustavuuden) vuoksi. Suurimmat
kysymykset koskevat kuitenkin lainan takausta ja sen osittaista puutetta...
Otetaan esimerkiksi 80000 euron rivitaloasunto Mäntsälästä.
- hinta 80000 euroa
- omaa rahaa 12000 (ASP) + 4000 euroa "ylimääräistä"
-----------------------------------------------------
=> lainan tarve ~64000 euroa
Olen käsittänyt oikein, mikäli oletan että asunto itsessään käy 70 %:n
edestä vakuutena, ts. 80000*0,70 = 56000?
Tällöin vakuudettomaksi osaksi jäisi lainan tarve - asunnon vakuusarvo (70
%) eli 64000 - 56000 = 8000? Onko tämä oikein? Saanko tätä 8000 euroa
millään kasaan, ellei käytössäni ole esim. vanhempien osaketta tms.
vakuutta lisälainaan? Mm. Työministeriön sivuilta käy ilmi, että valtion
takausta on mahdollisuus saada lainan 70-85 %:n väliselle osuudelle (15 %)
maksimissaan ~25000 euroa, joka siis kattaisi lisälainan tarpeeni helposti.
Mutta mättääkö tässä pohdinnassa jossakin kohtaa ja pahasti?
Tiivistettynä, onnistuuko seuraava:
- kämppä 80000 euroa
- omat säästö -16000
-----------------------------
64000
- kämpän vakuusarvo -56000
-----------------------------
Lisälainaa 8000 ????
Lähinnä ongelma siis piilee viimeisellä rivillä. Saanko valtion takaamana
tätä rahasummaa jollakin tavalla? Tarvitsenko välttämättä omia (vanhempien)
takuita, jotta pankin johtaja suostuisi suunnitelmaani? Vai täytyykö minun
vain sisulla säästää 8000 euroa lisää ennen asuntokauppoihin ryhtymistä?
Mielenkiinnolla ottaisin vastaan laskelman ASP:lla lasketusta mallista.
Mäntsäläänhän as. maksimihinta on tässä lainatyypissä 50500 euroa.
Kiitos avustanne.. asialla ei onneksi ole palava kiire, joka liene
pelkästää hyvästä näitä hankintoja tehtäessä.
-Vma
> Mm. Työministeriön sivuilta käy ilmi, että valtion
> takausta on mahdollisuus saada lainan 70-85 %:n väliselle osuudelle (15 %)
> maksimissaan ~25000 euroa, joka siis kattaisi lisälainan tarpeeni helposti.
> Mutta mättääkö tässä pohdinnassa jossakin kohtaa ja pahasti?
Eipä kai. Kyllä kaikki voivat saada valtion takauksen maksamalla 2,5
prosenttia takaussummasta ja takauksella on yläraja kuten
tiesitkin. Jos saat ASP- tai korkotukilainaa, niin tuo valtion takaus
ei maksa mitään.
Kalle Ranto
Turku
-Raaka-Arska-
Ilman muuta saat lainaa. Tuo valtion takaus maksaa hieman, mutta
varmistaa 85% vakuudet. Joskus pankit tinkivät hieman
vakuusvaatimuksistaan. Esim.sinun tapauksessasi olet säästänyt kunnon
summan rahaa, mikä osoittaa laatusi asiakkaana. Eli voisit
periaatteessa saada lainaa myös ilman valtion takausta.
John
Niin unohdin mainita, että sinun kannattaa keskittyä lainan saamisen
sijaan sen hintaan. Pankkiin ei kannata lähteä kumarrellen, vaan
vaatimaan kohtuullista 0,5-0,8% marginaalia. Nyt kannattaa takoa kun
rauta on kuumaa:)
Pankit tarjoavat mieluiten Prime-sidonnaista lainaa, mutta itse
ottaisin ilman muuta euribor-sidonnaisen. Kiinteistä koroista olen
kuullut sen verran juttua, että niiden ero markkinakorkoihin on
valtava. Kannattaako riskin välttämisestä maksaa itsensä kipeäksi? En
ainakan itse maksaisi varsinkaan nyt, kun korkovaihtelut ovat
kohtuullisia.
Tervetuloa Espooseen jos olet tänne muuttamassa!
John