3:n sulakkeen varassa

Marie

Tyypillisesti 50- ja 60-luvun kerrostalohuoneistoissa - joissa
sähköremonttia ei ole tehty - on sulaketaulu, jossa kaksi 10A:n ja
yksi 16A:n sulakepesää
(huoneiston koko 55m2).

Voinko edes kuvitella varustavani keittiön astianpesukoneella ja
kylppärin pesukoneella? Lisäksi nykyisessä liedessä on vain kolme
keittolevyä, joka olisi korvattava uudella. Minkälaisia kokemuksia
teillä on?

Tauno Voipio

"Marie" <marie...@hotmail.com> wrote in message

Lyhyt vastaus: et.

Pitempi:

Sekä pyykinpesukone että tiskikone tarvitsevat yksinään 16 A sähkönsyötön.

Nykyaikainen liesi haluaisi 3 x 20 A liittymän. Vaikuttaa siltä, että koko
huoneistoon ei tule kolmivaihesähköä.

Sulakkeen koko määräytyy sulakkeen takana olevan johtimen vahvuuden mukaan.
Lisäksi ei ole järkevää, että sulake on isompi kuin syöttävän nousun sulake,
siis ensin nousun vahvistus (joka saattaa johtaa koko talon remonttiin) ja
sitten vasta isoa kuormaa.

Jos talon sähkötavarat ovat 50- tai 60-luvulta, olisi jo sähköturvallisuuden
takia syytä uusia ne.

HTH

Tauno Voipio
tauno voipio @ iki fi

Jani

"Tauno Voipio" <tauno....@iki.fi.SPAMBAIT_REMOVE.invalid> wrote in
message news:g4Qua.287$ee....@read3.inet.fi...
Onhan tuollaisia olemassa mistä löytyy kyseiset laitteet. Ja sulake ei saa
ikinä olla suurempi kuin syöttöpäässä oleva. Kyllähän niitä voi jopa käyttää
mutta ei samaan aikaan. Suositeltavinta olisi uusi syöttö asuntoon.

Arttu

> Nykyaikainen liesi haluaisi 3 x 20 A liittymän. Vaikuttaa siltä, että koko
> huoneistoon ei tule kolmivaihesähköä.

1. Ihan uteliaisuuttani kyselen että millaiselle liedelle ei riitä ~11 kW
teho (oletetaan että vastukset kytketty vaihejännitteeseen) jonka voi laskea
16 A kolmivaiheisesta ryhmästä läpi. Siis tarkoitan nimenomaan tällaisia
pienkeittiöliesiä, 50-60 cm.

2. Missä teholuokissa ylensä tuollaiset 50 cm normiliedet pyörivät. Jos
vielä tarkemmin että millaisissa tehoissa niiden uunit ovat? Vanhemmat
ostivat asunnon ja siellä oleva keittiön liesi on alkuperäinen 50-60
luvulta, alle 50 cm leveä. Uunissa tehoa huimat 1600 wattia ja lämpeneminen
20->250 asteeseen kestää rapiat puolituntia.

Arttu

Sk8guy

On Fri, 09 May 2003 17:48:15 GMT, "Jani" <jani.kann...@mail.htk.fi>
wrote:

> [...]
>ikinä olla suurempi kuin syöttöpäässä oleva. Kyllähän niitä voi jopa käyttää
>mutta ei samaan aikaan. Suositeltavinta olisi uusi syöttö asuntoon.

Joskus 10v. sitten kun pohdittiin asiaa sanoi sähkömies että samasta sulakkeesta
voidaan vetää pistorasia sekä kylpyhuoneeseen että keittiöön, joten
astianpesukonetta ja pyykkikonetta voidaan käyttää kunhan ei samaan aikaan.
Ainakin silloin oli koneita mallista ja merkistä riippuen mitkä vaativat 10A tai
16A. Eli sulakkeen koko pitää huomioida laitteita ostettaessa. Vastaavasti
kylpyhuoneessa voi pesukoneen ja kuivausrummun laittaa samaan 10A pistorasiaan,
mutta koneita ei voi käyttää samanaikaisesti.

Kerrostaloasunnossa syötön uusiminen yleensä tarkoittaa koko rapun nousujohtojen
uusimista. Nousujohdoissa on jonkun verran varaa lisäkapasiteettiin, mutta lupaa
isompaan sulaketauluun harvoin saa. Lisäkapasiteettia kun ei kaikkiin asuntoihin
kuitenkaan riittäisi.

Antti Hakkarainen

"Marie" <marie...@hotmail.com> kirjoitti viestissä

> Tyypillisesti 50- ja 60-luvun kerrostalohuoneistoissa - joissa
> sähköremonttia ei ole tehty - on sulaketaulu, jossa kaksi 10A:n ja
> yksi 16A:n sulakepesää
> (huoneiston koko 55m2).

Minulla on kokemusta samantyyppisestä asunnosta.

16A (tai 20A) sulake on sille liedelle mitä ilmeisemmin ja yksinään.
Useimmat uudetkin liedet voi kytkeä 1-vaiheisesti 16A sulakkeen taakse.
Tällöin yleensä tehoa rajoitetaan niin, että esim. yksi levy lakkaa
toimimasta, jos uuni on päällä. Tästä syystä alkuperäinenkin liesi lienee
ollut 3-levyinen. Asia kannattaa mainita uunikaupassa.

Tuon kokoisen asunnon kylppäriin tuskin saat mahtumaan niin isoa
pyykinpesukonetta, että se tarvitsee 16A sulakkeen.

10A sulakkeet on valaistusryhmiä. Itselläni ainakin riittivät sekä
astianpesu- että pyykinpesukoneelle, yhtaikaakin, kunhan nämä eivät tule
saman sulakkeen taakse. Vaihtoehto on se, että molemmat pesukoneet samaan
10A ryhmään ja ei käytetä yhtaikaa.

Keittiön sähköjä syöttävän ryhmän sulake, johon astianpesukone tulee,
saattaa olla järkeväää vaihtaa 10 A automaattisulakkeeksi. Jos nimittäin käy
niin, että astianpesukone lämmittää vettä samaan aikaan kun paljon muita
laitteita on päällä (mikroaaltouuni, jää/pakastinkaappi, leivänpaahdin,...)
saattaa 10 A ylittyä.

Astianpesukone kannattaa liittää kuumaan veteen, niin ylikuormitustilanteen
todennäköisyys pienenee huomattavasti, kun vettä ei tarvitse lämmittää
sähköllä, puhumattakaan sähkön säästöstä.

Nousujen uusiminen on taloyhtiön hommaa, ja siihen tuskin saat
asuntokohtaista poikkeuslupaa. Joka tapauksessa kustannuksetkin on sitten
aivan toista luokkaa, jos nousut ja ryhmäkeskus joudutaan uusimaan.

Erkki Weurlander

Arttu wrote:

Kyllä 11kW varmaan riittää, mutta kun se 16A riittää vain alle 4kW tehoille
(huom kolmivaihejärjestelmässä on jokaisella vaiheella
johdonsuojajärjestelmä, se sulake, varoke vai mikä lie). 16+10+10=36 -->
max teho, täysin teoreettisesti on siis 36x230VA eli noin 8,3kW. Kyllähän
se riittää - kunhan kuormittaa tarkasti suunnitellen - kuormia vaihdellen
... ;-)
_eOw_
"Protokolla on kieli, jota tietokone käyttää" (Win 98)

Major

> Lyhyt vastaus: et.
>
> Pitempi:
>
> Sekä pyykinpesukone että tiskikone tarvitsevat yksinään 16 A sähkönsyötön.

Tjaa, kerro tämä pyykinkuvurilleni ja tiskikoneelleni ja
pyykinpesukoneelleni...
Jokainen noista on 10 A sulakkeen takana (ppk ja kuivuri jopa saman,
tosin ei kestä olla ytäaikaa päällä).

Lauri Uusitalo

Arttu wrote:

> [...]
> 16 A kolmivaiheisesta ryhmästä läpi. Siis tarkoitan nimenomaan tällaisia

Tauno varmaan tarkoitti asunnon sähköliittymää 3x20A, ei 20A varokkeita
lieden ryhmässä. Kyllähän 3x16A riittää uunille ja liesitasolle (yleensä).

Lauri

Tino Rossi

marie...@hotmail.com (Marie) wrote in

> [...]
> kylppärin pesukoneella? Lisäksi nykyisessä liedessä on vain kolme
> keittolevyä, joka olisi korvattava uudella. Minkälaisia kokemuksia

Minulla on käytännössä identtinen tilanne, 30-luvun talon sähköt on uusittu
70-luvulla ja keittiön vimpaimille on juuri tuollainen 16a sulake. Liesi
toimii normaalisti. Asensin pesukoneen saman sulakkeen taakse ja hyvin
toimii jos vähän osaa varoa. Eli maksimissaan kaksi vempainta
liesi/uuni/pesukone/astianpesukone joukosta saa kerralla olla käytössä. Kun
tuon muistaa niin ei ole ollut mitään ongelmia.

Tottakai ottaa päähän ettei voi vettä keittää jos on molemmat pesimet
päällä, mutta tämmöisessä vanhassa talossa pitää muutenkin tinkiä
mukavuudesta. Jos rahaa olisi niin totta kai korjaisin asian mutta voi
tälläkin lailla elää.

Tino Rossi

Harri Markkula

"Erkki Weurlander" <er...@weurlander.net> wrote in message

Itse olen käsittänyt niin, että isoimmat sähköliedet on kytketty
vaiheiden välille, eli jännite on 380V ja amppeeria kohden teho tästä
syystä isompi.

Terv: Harri

Lauri Uusitalo

Harri Markkula wrote:
> Itse olen käsittänyt niin, että isoimmat sähköliedet on kytketty
> vaiheiden välille, eli jännite on 380V ja amppeeria kohden teho tästä
> syystä isompi.

Juuri kytkimme Boschin keraamisen tason ja uunin. Taso on 7kW ja uuni
2,8kW. Tasolle menee kaksi vaihetta ja uunille yksi eli yhteensä
kolmevaihetta. Kaikissa on 16A varokkeet. Ei ole rakettitiedettä ei.

Tosin en varmaan ikuna käytä 9,8kW kerralla...

Lauri

Harri Markkula

"Lauri Uusitalo" <lauri.u...@iki.fi.nospam> wrote in message

> Juuri kytkimme Boschin keraamisen tason ja uunin. Taso on 7kW ja uuni
> 2,8kW. Tasolle menee kaksi vaihetta ja uunille yksi eli yhteensä
> kolmevaihetta. Kaikissa on 16A varokkeet. Ei ole rakettitiedettä ei.

Et sinä tuolla perusteella vielä tiedä miten liesi on sisäisesti
kytketty, eli onko tason vastukset vaiheen ja maan välissä vai kahden
vaiheen välissä.

Terv: Harri

Jyrki Havia

"Tauno Voipio" <tauno....@iki.fi.SPAMBAIT_REMOVE.invalid> writes:

> Sekä pyykinpesukone että tiskikone tarvitsevat yksinään 16 A sähkönsyötön.

Jaa, mihin 2kW:n lämmitysvastus 16 ampeeria tarvitsee? Vai meinaatko,
että moottori on 1,5kW mohkäle? Juu, aivan varmasti markkinoilta
LÖYTYY laitteita, jotka vaativat nuo tehot, mutta eivätpä taida
olla tyypillisiä kotikoneita.

Kumpikin laite on varustettu tavallisella suojamaadoitetulla
pistokkeella => 10A sulake.

> Nykyaikainen liesi haluaisi 3 x 20 A liittymän. Vaikuttaa siltä, että koko
> huoneistoon ei tule kolmivaihesähköä.

Ja edelleen, mikä hella tuo vaatii. Juuri ostamani on 2*2+1,5+1=6,5kW,
uuni ei ole lähelläkään 7 kilowattia (taisi se olla 2kW teholtaan).

Liityntä on 1*20A. Toki en voi käyttää kaikkia levyjä yhtäaikaa, mutta
kenen pitää?
--
Jyrki...@Helsinki.FI, University of Helsinki, Computing Centre

Jaska

"Marie" <marie...@hotmail.com> wrote in message

Totta kai voit. Älä kysy sitä täällä, saat vain spekulointia vastaukseksi.
Ota yhteys kunnon sähköasennusliikkeeseen (katso keltaisilta sivuilta) ja
pyydä sieltä asentaja konsultointikäynnille. Kun soitat liikkeeseen, kysy
onko heillä kokemusta 50-luvun kerrostaloasunnon sähköasennuksista. Eräät
liikkeet esim. Helsingissä ovat jopa erikoistuneet niihin, koska vanhaa
asuntokantaa on niin paljon ja nykyisin asuntoon halutaan kaikki sähköiset
mukavuudet. Jotkin liikkeet nimittäin tekevät asennuksia vain
uudisrakennuksiin, eivätkä he tunne vanhoja asennustapoja.

Olin itse juuri tuossa tilanteessa ja sähkömies selvitti tilanteen
näppärästi. Ensikäynti maksaa yleensä reilun 40 euroa + matkakulut.

Jaska

Kare Pietilä

Tauno Voipio wrote:
> Sekä pyykinpesukone että tiskikone tarvitsevat yksinään 16 A sähkönsyötön.

Merkki ja malli, kitoosh?
--
Oynu oynu oynu...

Jouni Saari

"Kare Pietilä" <kpie...@cc.hut.fi> kirjoitti viestissä

> Merkki ja malli, kitoosh?

Mulla sattuu olemaan AEG:n käytettynä ostettu vähäsen järeämpi malli. Sen
saa kytkettyä käyttämään eri tehoja yhdestä tai useammasta vaiheesta.
Oletuksena toimii 1*10A sulakkeella, mutta saisi toimimaan muistaakseni myös
16 tai 20A tai 2*10 tai 3*10A sulakkeita vaativilla tehoilla . Ei ole
pahemmin kiinnostanut suuremmat teholukemat, käyttöohjeista vaan bongasin,
että taakse saa vaihdettua myös kaksi- tai kolmivaihekytkentäjohdon.
Ilmeisesti kaksivaiheinen käyttö olisi pesutornia varten, jolloin yksi vaihe
jää kuivausrummulle. Laite osaisi ottaa myös kuumaa vettä, lienee
tarkoitettu myös ei-kotikäyttöön.

Jouni

Erkki Weurlander

Harri Markkula wrote:

On se niin vaikeaa ... On nollan ja vaiheen välillä epäilemättä nuo
lämmitysvastuksetkin, senverraan epäsymmetrinen on tuo kytkentä.
Siinä vanhassa rakennuksessa on vain yksi vaihe käytössä (olisipa kolme eli
ne kympit ja 16 eri vaiheessa, niin ehkä hieman helpottaisi, vaan enpä
usko..) koskapa on vain se yksi 16A varokekin. Ilman Hazardikytkentöjä ei
löydy kuin 230V (nimellinen, tehollinen).
Rakettitieteestä en tiedä mitään, mutta kyllä tuo 7kW on aikalailla
rajoilla - vaan kukapa kaikilla levyillä täydellä teholla yht'aikaa
keittelisi. Toivottavasti Reiska ei tehnyt kytkentöjä, sillä senverran
rajoilla tosiaan liikutaan (vakuutus ei korvaa Remontti Reiskan jäljiltä).

Vertailun vuoksi: Keskikokoisen saunankiukaan liityntäteho on 6kW.

Lauri Uusitalo

Erkki Weurlander wrote:
> [...]
> rajoilla tosiaan liikutaan (vakuutus ei korvaa Remontti Reiskan jäljiltä).
>
> Vertailun vuoksi: Keskikokoisen saunankiukaan liityntäteho on 6kW.

Millä rajoilla 7kW on ? 16A:n rajoilla ? Ja ei Reiska tehnyt kytkentöjä.
Teki ihan Sähkömies, vaikka ei tuo ruuvin vääntäminen kovin vaikealta
näyttänyt...

Liesitason olisi muuten voinut laittaa yhteenkin vaiheeseen mutta
silloin olisi pitänyt käyttää oikosulkupalaa.

Lauri

ps. kiuas 8.3kW

Harri Markkula

"Erkki Weurlander" <er...@weurlander.net> wrote in message

On tosiaan aivan älyttömän vaikeaa.

Kirjoittelet _aivan_ soopaa väittäessäsi käytössä olevan vain yhden
vaiheen.

Jos vain yksi vaihe ja 16A sulake olisi käytössä, olisi maksimitehokin
alle 4 kW eikä missään nimessä lähellekään mainitsemaasi 7kW:a. 230V
nimellisjännitteellä 16A tekee 3,68kW, mutta käytännössä sulake kestää
pikkuisen enemmän.

Vertailun vuoksi tavallinen 6kW sähkökiuaskin kytketään
kolmivaihevirtaan ;-)

Terv: Harri

Erkki Weurlander

Harri Markkula wrote:

Joopa - vaikeaa on!
Kahteen vaiheeseen kytkettynä 7kW kuorma 16A johdonsuojin on hieman alle
2*3,68kW, joten rajoilla liikutaan.

Tämä ketju kuitenkin alkoi kysymyksellä riittääkö/onko mahdollista
10+10+16A nykyaikaiselle käyttäjälle ja vastauskin on jo tullut moneen
kertaan - riittää, jollei yhtäaikaa pese keitä jne.koskapa maksimissaan
teho voisi olla vain n 7kW.

Tavallinen sulake on joko hidas tai nopea - lanka, joka sulaa poikki virran
liian suuren virran vaikutuksesta - hetkellisesti virta voi olla
huomattavasti suurempikin kuin esim nuo nimelliset 16A, mutta luottamus
siihen, että kestää se enemmänkin on verrattavissa vaikkapa "varmoihin
päiviin".

Vaihesiirtoahan resistiivisellä kuormalla ei synny - ainoastaa
"syöksyvirtoja" ennen vastusten lämpenemistä.<:-)

Jukka Marin

In article <ab1xa.3774$M8.28...@reader1.news.jippii.net>,

Erkki Weurlander wrote:
> [...]
> 10+10+16A nykyaikaiselle käyttäjälle ja vastauskin on jo tullut moneen
> kertaan - riittää, jollei yhtäaikaa pese keitä jne.koskapa maksimissaan

Minkähän kokoinen sulake mahtaa olla asunnon ryhmäkeskuksen nousujohtoa
suojaamassa - ettei 25 A? Normaalin ok-talon pääsulakkeetkin ovat 3x25 A
paitsi sähkölämmityksen kanssa.

Eli asuntoon ei välttämättä saa edes 10+10+16 ampeeria.

-jm

Erkki Weurlander

Jukka Marin wrote:

Todennäköisesti 25A - siksipä tuossa aikaisemmin konditionaali..
Tosin 16A riittää pesukoneelle, kuivaajalle ja jopa keittolevy(i)lle ja
uunille, kunhan "suunnittelee" käytön. Kymppien takana on todennäköisesti
valaistusta jne ryhmittelyä, joten pesukoneen pestessä voi vaikka keitellä
kahvit (kahvinkeitin tosin on tehosyöppö) ja katsella "Kauniita ja
rohkeita".

Harri Markkula

"Erkki Weurlander" <er...@weurlander.net> wrote in message

Vaikeus näyttää jatkuvan, kun vaiheita onkin nyt mielestäsi kaksi. Alun
perin kirjoittelit yhdestä vaiheesta sanoen:

"Siinä vanhassa rakennuksessa on vain yksi vaihe käytössä (olisipa kolme
eli
ne kympit ja 16 eri vaiheessa, niin ehkä hieman helpottaisi, vaan enpä
usko..)"

Eli toki tehoa saadaan lisää lisäämällä vaiheita ;-)

Vertailun vuoksi mainittakoon, että yhdestä 10A vaiheestahan saadaan
2300W nimellisteho ja vaiheita lisäämällä teho kasvaa vastaavasti
jännitteen pysyessä samana, jolloin kolmesta vaiheesta saa tehoa 6900W.

16A virralla vastaavat tehot ovat mainitut 3680W / vaihe.

Jos kuorma otetaankin vaiheiden väliltä, saadaan kolmivaihekytkennästä
10A virralla jo runsaat 11kW ja 16A:lla jo yli 18kW teho. Harvoja
kodinkoneita kuitenkin kytketään näin, mutta esim. juuri sähköliesistä
suurimmissa käsittääkseni juuri näin tehdään.

Terv: Harri

Erkki Weurlander

Harri Markkula wrote:

Kumpi kirjoitti -> hellalle kaksi vaihetta ja kolmas uunille.

> [...]
> kodinkoneita kuitenkin kytketään näin, mutta esim. juuri sähköliesistä
> suurimmissa käsittääkseni juuri näin tehdään.

Meillä, kuten maailmalla yleensä, on käytössä sähkönsiirroossa
kolmivaihejärjestelmä. Vuosikymmeniä sitten talouteen/huoneistoon tuotiin
vain yksi vaihejohdin ja nollajohdin. naapuri sai sen toisen vaiheen jne,
jotta kuormitus säilyisi keskimäärin symmetrisenä. Koko talous oli yhden
pääsulakkeen "takana". Nykyisin yksi talous saa "kolmen aikaisemman
sähköt".
Kotitalouksissa käytetään poikkeuksetta tähtikytkentää, jolloin vaihejännite
on yhtäkuin käyttöjännite (230V).
Tämän viestiketjun aloittaja lienee vastauksensa saanut (riittää 10+10+16
normaalielämään kuormitusta vuorottelemalla), joten asia on loppuun
käsitelty?

Kare Pietilä

Erkki Weurlander wrote:
> [...]
> jotta kuormitus säilyisi keskimäärin symmetrisenä. Koko talous oli yhden
> pääsulakkeen "takana". Nykyisin yksi talous saa "kolmen aikaisemman

Mitä hyötyä kolmesta vaiheesta on tavallisessa kerrostaloasunnossa, jossa
ei ole saunaa, kivimurskaamoa tai hitsaamoa? Asiaakkaalle saadaan tietysti
myytyä moninkertainen määrä kuparia ja kalliimmat kulutusmittarit, mistä
urakoitsija voi veivata lisää katettan omiin taskuihinsa.
--
Oynu oynu oynu...

Erkki Weurlander

Kare Pietilä wrote:

Lähinnä energian siirron ja luotettavuuden kannalta kolmivaihejärjestelmä on
parempi. Kuparin määrään ei sillä sinänsä ole vaikutusta - ainakaan asunnon
jakokeskuksesta eteenpäin, Todellisessa elämässä kolme erillistä
yksivaihejärjestelmää vaatisi 6 johdinta - kolmivaihejärjestelmä
symmetrisesti kuormitettuna vain kolme - katsopa voimalinjoja. Mittarin
hintaerokin on minimaalinen.

ove

> Todellisessa elämässä kolme erillistä
> yksivaihejärjestelmää vaatisi 6 johdinta - kolmivaihejärjestelmä
> symmetrisesti kuormitettuna vain kolme - katsopa voimalinjoja

Taivaalta on turha tähyillä tukea.
400kV voimansiirtolinjat ovat "off topic".

Kuormituksen vinoudesta riippumatta edellyttää pienenkin
rakennuskiinteistön sähköistäminen kolmivaihejärjestelmällämme
nykyään neljä(-viisi) +yksi erillistä johdinta.

R-S-T-N-PE
+25m maadoituskuparilenkki >=16mm
(vähintään 20m maahan +2,5m nousut)

Erkki Weurlander

ove wrote:

Ja siinäkö sitten tuhlataan kuparia - joopa vaan mitä ne olivatkaan nuo
kirjaimet - ja mistä asti ne tuodaan - kolme vaihejohdinta, nolla ja se
keltavihreä. Voimalaitokselta ei ainakaan...
Mistä tuo 400kV tuli - 20kV pylväsmuuntajaltakin voi tietoa katsella. En
kyllä näe viittä johdinta. Siispä alkuperäinen väite: Kolmivaihejärjestelmä
on sähkölaitoksen keksintö kuluttajan kuppaamiseksi on puppua.

Hankalaksi menee - nyt joku taas ihmettelee, miksi meidän lamppuun tulee
vain kaksi johdinta (noista viidestä ja vielä maadoituksistakin). Siis jos
toinen puhuu aidasta toinen aidan seipäistä, niin puhetta riittää (ja
melkein samasta asiasta.)

Kolmivaihejärjestelmä ei edellytä kuin kolme johdinta, siinähän se koko juju
onkin. Vaan kun kuormat ovat epäsymmetrisiä, niin tarvitaan se
"keskipistekin" - neljäs johdin ja käytännön kytkennöissä maapotentiaalin
turvaava erillinen (0-)johdin.

Harri Markkula

> [...]
> onkin. Vaan kun kuormat ovat epäsymmetrisiä, niin tarvitaan se
> "keskipistekin" - neljäs johdin ja käytännön kytkennöissä

Olet oikeassa siinä, että ei se kaapelikustannus merkitse yhtään mitään
on siellä sitten 2, 3 tai 5 karvaa sisällä.

Kaapelin metrihinnan voi jokainen tarkistaa vaikka mista bauhuussista.

Sen sijaan olet epäjohdonmukainen 0-johdon merkityksen suhteen. Jos
kolmivaihevirta vedetään käyttäjälle vain mainitsemillasi kolmella
johtimella, ei käytössä ole kuin 380V jännite. Toisin sanoen maajohto
tarvitaan mainitsemasi seikan lisäksi juuri 230V jännitteen
aikaansaamiseen.

Vaikeaa, eikö ;-)

Terv: Harri

Jouni Saari

"Harri Markkula" <til...@netti.fi> kirjoitti viestissä

.

> [...]
> johtimella, ei käytössä ole kuin 380V jännite. Toisin sanoen maajohto
> tarvitaan mainitsemasi seikan lisäksi juuri 230V jännitteen

Mutta maajohdon tarvitsee olla vain samanpaksuinen kuin niiden
vaihejohdinten.

Jos halutaan 30A yhdellä vaiheella, kulkee maajohdossa se 30A.
JOs tuodaan 3*10A eri vaiheissa, maajohdossa ei kulje virtaa, ja
maksimivirtakin on 10A, koska sen epäsymmetrisemmäksi ei kuormitusta saa
3*10A tulevien johtojen sulakkeilla. Siis tässä tapauksessa
kolmivaihejohdotus säästää kuparia maajohdosta sen verran, mitä on eroa 30A
maajohdolla ja 10A maajohdolla. Vaihejohtojen virrankesto on yhteensä sama
molemmissa tapauksissa, jos käytetää tähtikytkentää.

Toinen juttu on, että kolmeen vaiheeseen kuorma pitää jakaa huolellisemmin.
KÄytännössä kolmivaiheisena tarvitaan hiukan enemmän ylimääräistä
kapasiteettia. Esimerkkinä vaikka edellinen 30A yksivirtasysteemin, siihen
saa 16A laitteen kiinni, 3*10A systeemiin ei saa.

Jouni

pross...@gmail.com

perjantai 9. toukokuuta 2003 16.12.24 UTC+3 Marie kirjoitti:
> [...]
> kylppärin pesukoneella? Lisäksi nykyisessä liedessä on vain kolme
> keittolevyä, joka olisi korvattava uudella. Minkälaisia kokemuksia

Mulla olisi jatkokysymys. Talossa on hellalle 3*16 A sulake. Sähköhellan erilliselle uunille menee 1 vaihe ja kun vaihdoin keraamisen lieden uuteen niin sähkäri veti sinne yhden vaiheen ja jätti yhden pois pelistä. Sanoi, että voit käyttää vain kahta lämpöyksikköä kerrallaan. Liedeltä tuli kolme piuhaa, jossa oli tietysti N, vaihe ja suojamaa. Miksi sähkäri ei yhdistänyt vaihepiuhaan kahta mittarilta tulevaa vaihepiuhaa koska takana olisi ollut siloin 2*16 A sulakkeet. Nämähän olisivat mainiosti riittäneet koska lieden max. teho on 6800 W. Nyt en varmaan ymmärrä jotain mutta olisi mukava tietää miksi yllä maintulla tavalla tehtiin kytkennät.

Asko

On 28.11.2015 17:16, pross...@gmail.com wrote:
> Mulla olisi jatkokysymys. Talossa on hellalle 3*16 A sulake. Sähköhellan erilliselle uunille menee 1 vaihe ja kun vaihdoin keraamisen lieden uuteen niin sähkäri veti sinne yhden vaiheen ja jätti yhden pois pelistä. Sanoi, että voit käyttää vain kahta lämpöyksikköä kerrallaan. Liedeltä tuli kolme piuhaa, jossa oli tietysti N, vaihe ja suojamaa. Miksi sähkäri ei yhdistänyt vaihepiuhaan kahta mittarilta tulevaa vaihepiuhaa koska takana olisi ollut siloin 2*16 A sulakkeet. Nämähän olisivat mainiosti riittäneet koska lieden max. teho on 6800 W. Nyt en varmaan ymmärrä jotain mutta olisi mukava tietää miksi yllä maintulla tavalla tehtiin kytkennät.

Ymmärsinkö oikein, että nyt sähkötaulun ja hellan välissä kulkee
ainoastaan 1 tai 2 vaihejohtoa? Kenties hellassa on mahdollisuus joko
1-vaihe tai 3-vaihekäyttöön, mutta ei mahdollisuutta 2-vaihekäyttöön.

Olisiko tässä vastaus kysymykseesi?

-Asko

Otto J. Makela

pross...@gmail.com wrote:

> [...]
> koska lieden max. teho on 6800 W. Nyt en varmaan ymmärrä jotain mutta
> olisi mukava tietää miksi yllä maintulla tavalla tehtiin kytkennät.

Tätä olisi varmaan kannattanut kysyä heti siltä sähkäriltä, me voimme
vain arvailla. Paras arvaus lienee se, mitä jo esitettiin: liedessäsi on
vain yksivaihekäyttö tai kolmivaihekäyttö, muttei kaksivaihekäyttöä.
Koska uunissasi on jo yksivaihekäyttö, liettäkään ei voi kytkeä kuin
yksivaiheisesti. Yhdelle vaiheelle tulisi liikaa kuormaa mikäli liedessä
käytettäisiin samaa vaihetta kuin uunissa, sulake palaisi mikäli
vahingossa laittaisit uunin ollessa jo päällä jonkin levynkin päälle.

En tiedä oliko tämä sellainen asia joka sinulle on sähkötekniikan
kannalta selvää, mutta silläkin riskillä selitän: pienkänniteverkon
kolmivaihevirrassa ("voimavirta") on kunkin vaiheen välillä 400 V
jännite-ero, ja vaiheista saadaan "valovirta" eli 230 V jännite-ero
nollaa vasten. Vaiheita ei voi kytkeä suoraan toisiinsa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmivaihevirta
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

Otto J. Makela

pross...@gmail.com wrote:

> [...]

vahingossa laittaisit uunin ollessa jo päällä jonkin levynkin päälle.

En tiedä oliko tämä sellainen asia joka sinulle on sähkötekniikan
kannalta selvää, mutta silläkin riskillä selitän: pienjänniteverkon

pross...@gmail.com

Moi

Vastasit just siihen mitä kysyinkin ja asia ymmärretty.

Kiitos, taas oppi jotain uutta.