Muutama vuosi sitten kaupunki keksi ruveta perimään kiinteistöjen omista-
jilta maksua jalkakäytävien "keskitetystä talvikunnossapidosta". Maksu
peritään, olipa kiinteistön kohdalla jalkakäytävää tahi ei - samoin se
peritään riippumatta siitä, auraako kaupunki jalkakäytävän vai ei.
Maksun suuruus perustuu tietysti asuinrakennuksen kokoon (sehän on loogi-
nen peruste tällaiselle tuulesta temmatulle uudelle verolle).
Kaupunki on havainnut keksimänsä maksun hyväksi tulonlähteeksi (maan
korkeimpiin kuuluvan kiinteistöveron ohella) ja niinpä maksua on viime
vuodesta korotettu vaatimattomat 121 %.
Onko tällainen rahastus jo yleistäkin vai onko kotikaupungillani kunnia
olla asiassa edelläkävijä?
-jm
> Onko tällainen rahastus jo yleistäkin vai onko kotikaupungillani kunnia
> olla asiassa edelläkävijä?
Kyllä meilläkin maksetaan katumaksu ja kiinteistövero. Katumaksu (15€) ei
paljoakaan kirpaise, kun taas kiinteistövero on aika kova (liki 400€, siinä
vuosittainen nousu on enemmän kuin koko katumaksu).
Täällä tuo talvikunnossapito maksaa jo 45 e, joka on yli 10% kiinteistö-
verosta. Ja jos summa reilusti kaksinkertaistuu joka vuosi, niin kohta
jää kiinteistövero kakkoseksi..
Ei tuo 45 e nyt ihan taloutta vielä kaada ;) mutta periaatteesta tympii
maksella aina vain uusia veroja, vaikka mitään uutta ei tuollakaan rahalla
saa. Ei edes aurausta tontin vierestä menevälle kevyen liikenteen väylälle,
vaikka juuri siitä asiasta tuo maksu muka peritään.
-jm
Tälläisestä rahastuksesta en tiedä, mutta toisenlaista löytyy omasta
kotikaupungista, Lappeenrannasta.
Kaupungin johdossa ollaan budjetoitu energiayhtiön ja vesilaitoksen
vuosittaiseksi tilitykseksi kaupungille merkittävä rahasumma (olikohan 9
ME v2005 lukema). Koska sähköä voi kilpailuttaa, pitää maksajat löytää
kaukolämmön ja vesilaitoksen puolelta. Energialaitos käyttää lähinnä
maakaasua sähköntuottoon, hukkalämmöllä tuotetaan kaukolämpöä ja
lämmitetään järveä.
Hukkalämpönä tuotettu kaukolämpö on kuulemma suomen kalleinta, hintana
43 e/MWh omakotitaloasukkaille, lisäksi maksetaan perusmaksuina ~280
e/vuosi. Kaukolämmön hinnankorotuksia perustellaan maakaasun kohonneella
hinnalla. "Hauskana" lisänä kaukolämmön perusmaksun hinnoittelu muuttuu
virtausmäärän mukaiseksi. Toisin sanoen kuluttajat maksavat lämpöä
vuotavat putket ja sen lisäksi energiayhtiö pystyy tekemään hiukan
lisätienestiä pudottamalla verkoston lämpötilaa.
Tietysti, pitäähän jokaisen aikuisen ihmisen ymmärtää ettei kunta tai
kaupunki tee mitään erikoista bisnestä - verotuloilla ja muilla tuloilla
katetaan menoja. Mutta mielestäni on väärä periaate että osa maksuja
kerätään jollain muulla tekosyyllä.
Oho. Täällä energiamaksu on selvästi pienempi, mutta perusmaksu 320 e/a.
> Tietysti, pitäähän jokaisen aikuisen ihmisen ymmärtää ettei kunta tai
> kaupunki tee mitään erikoista bisnestä - verotuloilla ja muilla tuloilla
> katetaan menoja. Mutta mielestäni on väärä periaate että osa maksuja
> kerätään jollain muulla tekosyyllä.
Täällä rahaa riittää kyllä jalkakäytävien ja jalkapallokenttien lämmi-
tykseen, mutta ei lumen auraamiseen. Maksajilta ei tietysti turhia
kysellä.
-jm
Verojen korotuksista ym. voi aina kiittää demareita. Demarien mantra on
veronkorotuksen ja kaikenlaiset lisämaksut ja muut huononnukset.
Useimmat täällä marisevat äänestävät kuitenkin kepua tai vasemmistoa.
Pitäisi muistaa, ettei ne maajussien ja komujen tukemiseen menevät
miljardit irtoa mistään muualta, kuin oikeasti töitä tekevien ihmisten
taskuista mitä oudoimmilla veroilla.
Autovero + käyttömaksu + polttoainevero + käyttövoimavero ja alvi
vielä päälle. Ja kohta sitten verotetaan vielä päästöistäkin. Daadaa!
Kommarilta ei rahanreiät lopu.
Pitäisi kuitenkin muistaa kokoomuksen ja ruottalaistenkin olevan
amerikkalaisesta näkökulmasta vasurien vasenta laitaa.
Mistäköhän saataisiin yksi oikeistopuolue tasoittamaan poliittista
kenttää?