Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

osakeasunnon haltuunotto omistajalta? (tarvitsenko lakiapua?)

263 views
Skip to first unread message

Kim Sandstrom

unread,
Nov 25, 2000, 3:00:00 AM11/25/00
to
Onko tämä totta!!!? Voiko osake-asunnon kerrostalossa ottaa omistajalta
haluttuun? Sain seuraavanluontoisen uhkauksen:

"AOYL:n 81 §:n mukan huoneisto voidaan ottaaa yhtiön haltuun enintään
kolmeksi vuodeksi, mikäli siellä vietetään muita häiritsevää elämää."

Uskomantonta, naapureita tosiaan! Ymmärrän kyllä viellä jos on hieman
kränää, mutta tämä!!!? AOYL viittaa todennäköisesti
asuntoosakeyhtiölakiin.

Ihmettelen tässä tarvitsenko nyt lakiapua?

-- ))(
+O-O+
< U > http://members.tripod.com/~Dr_Quick
--ooO-\^/--Oo----------------------------------------------
"If you slacken the string too loosely, it will not sound
and if you pull it too tight, it will snap."
- Siddhartha Gautama - India from c.560 to c.480 bc.
"You always become the thing you fight the most."
- Carl Gustav Jung - "Diagnosing the Dictators."
In Hearst's International Cosmopolitan, January 1939 pp.22

Mikko Koivisto

unread,
Nov 25, 2000, 3:00:00 AM11/25/00
to

"Kim Sandstrom" <kim.sa...@bigfoot.com> kirjoitti viestissä
news:3A1FE023...@bigfoot.com...

Huom. kaikki pelkkää mutua.

> Onko tämä totta!!!? Voiko osake-asunnon kerrostalossa ottaa omistajalta
> haluttuun? Sain seuraavanluontoisen uhkauksen:

Tietysti. Perinteisesti uhrin asema tuntuu olevan Suomessa aika huono,
mutta onneksi sentään asunto-osakeyhtiöstä saadaan häirikkö ulos. Tosin
kyllä tässäkin uhrit ehtivät kärsimään vaikka kuinka ennenkuin häirikkö
saadaan ulos.

> "AOYL:n 81 §:n mukan huoneisto voidaan ottaaa yhtiön haltuun enintään
> kolmeksi vuodeksi, mikäli siellä vietetään muita häiritsevää elämää."
>
> Uskomantonta, naapureita tosiaan! Ymmärrän kyllä viellä jos on hieman
> kränää, mutta tämä!!!? AOYL viittaa todennäköisesti
> asuntoosakeyhtiölakiin.
>
> Ihmettelen tässä tarvitsenko nyt lakiapua?

Tähän en pysty sanomaan juuri mitään. Jos olet viettänyt muita
häiritsevää elämää, niin nyt olisi varmaan ns. yhdestoista hetki lopettaa
se.

Mutta jos et ole mielestäsi viettänyt sellaista elämää, niin kannattaisi
varmaan ainakin ihan ensimmäiseksi mennä juttelemaan, ja kyselemään, että
mistä kiikastaa.

Mikko


anneli

unread,
Nov 25, 2000, 3:00:00 AM11/25/00
to
Tuohan on PELKKÄ kopio lakitekstistä,
ei sen toistamisella sinua kukaan kykene uhkaamaan.

Jatka vain edelleen samaa mekkalointia asunnossasi,
ehkä sinulle sitten joskus tulee OIKEA varoitus.

Huoneiston haltuunotto menee kyllä kumoon, jos yhtiön hallitus
kuvittelee tuon lakitekstikopion olevan laissa säädetyn varoituksen.


Niin että: sama meno jatkuu yhä: Stereot soivat täysillä
(varsinkin BASSO), joka kuuluu myös naapurirakennukseen
saakka, ja nuo juopot vierailijat huutavat TV-juontajan
kanssa kilpaa, ja oksennukset lentävät parvekkeelta, eikö niin?

Anna palaa! Ihminen elää vain kerran elämässään!


"Kim Sandstrom" <kim.sa...@bigfoot.com> kirjoitti viestissä
news:3A1FE023...@bigfoot.com...

> Onko tämä totta!!!? Voiko osake-asunnon kerrostalossa ottaa omistajalta
> haluttuun? Sain seuraavanluontoisen uhkauksen:
>

> "AOYL:n 81 §:n mukan huoneisto voidaan ottaaa yhtiön haltuun enintään
> kolmeksi vuodeksi, mikäli siellä vietetään muita häiritsevää elämää."
>
> Uskomantonta, naapureita tosiaan! Ymmärrän kyllä viellä jos on hieman
> kränää, mutta tämä!!!? AOYL viittaa todennäköisesti
> asuntoosakeyhtiölakiin.
>
> Ihmettelen tässä tarvitsenko nyt lakiapua?
>

> --

Ari Laitinen

unread,
Nov 25, 2000, 3:00:00 AM11/25/00
to

"Kim Sandstrom" <kim.sa...@bigfoot.com> kirjoitti viestissä
news:3A1FE023...@bigfoot.com...
> Onko tämä totta!!!? Voiko osake-asunnon kerrostalossa ottaa omistajalta
> haluttuun? Sain seuraavanluontoisen uhkauksen:
>
> "AOYL:n 81 §:n mukan huoneisto voidaan ottaaa yhtiön haltuun enintään
> kolmeksi vuodeksi, mikäli siellä vietetään muita häiritsevää elämää."
>
> Uskomantonta, naapureita tosiaan! Ymmärrän kyllä viellä jos on hieman
> kränää, mutta tämä!!!? AOYL viittaa todennäköisesti
> asuntoosakeyhtiölakiin.
>
> Ihmettelen tässä tarvitsenko nyt lakiapua?

Et tarvitse lakiapua vaan ihmissuhdekonsulttia.

Kyllä uhkaus pitää paikkansa joskin siinä ei kerrota koko totuutta mm. siitä
miten kauan tämä prosessi kestää ja että sinulla on myös omistajana
puhevalta siinä yhtiökokouksessa, joka asian voi päättää jne jne... Lopulta
yhtiö kuitenkin voittaa ja vie kämpän ja vuokraa jollekin, joka sotkee sen
huonoon kuntoon jos rikot määräyksiä elintavoillasi.


Henrik Haavisto

unread,
Nov 25, 2000, 3:00:00 AM11/25/00
to

"Ari Laitinen" <nos...@arisoft.fi> kirjoitti viestissä
news:8vous5$92v$1...@news.kolumbus.fi...

>
> "Kim Sandstrom" <kim.sa...@bigfoot.com> kirjoitti viestissä
> news:3A1FE023...@bigfoot.com...

> yhtiö kuitenkin voittaa ja vie kämpän ja vuokraa jollekin, joka sotkee sen
> huonoon kuntoon

Tuosta tulikin mieleen että jos yhtiö ottaa asunnon haltuunsa, vuokraa sen
jollekin ja tämä joku laittaa kämpän sikakuntoon, niin kenellä on vastuu
hallussaoloajan jälkeen remontoida asunto sellaiseen kuntoon että omistaja
voi siihen takaisin muuttaa.Jos kerran asunto on yhtiön hallinnassa niin
sillä luulisi olevan velvollisuus korjata kämppä. Jos näin on niin aina
omistajan pitäisi teettää kuntotarkastus asunnossaan juuri ennen
haltuunottoa jotta olisi sitten jotain millä näyttää että asunto oli siinä
ja siinä kunnossa yhtiön hallinnan alkaessa.
Onhan esim. yhtiölläkin oikeus teettää asunnossa omistajan laskuun
tarpeelliset korjaukset hallintaanoton alkaessa jos asunto on niin huonossa
kunnossa ettei sitä muuten pysty vuokraamaan. Olisi muuten yleishyödyllistä
saada tietoa em asioista vähän laajemmaltikin. Muuten kuinka paljon noita
hallintaanottoja todellisuudessa tapahtuu, luin joskus että ne ovat
suhteellisen harvinaisia. Naurattaa välillä nämä asukkaiden riidat kun
osapuolet luulevat että jos jotkut naapurit ovat riidoissa keskenään niin
se joka tuntee hallituksen puheenjohtajan paremmin pystyy saamaan toisen
osapuolen ulos vaikkei näistä riidoista mitään harmia talon muille
asukkaille olekaan.
Yksi naurettava tapaus: Eräs opiskelija joka asui vuokralla talossamme
soitteli eräänä lauantai iltapäivänä klo 15 aikaan hiukan lujempaa musiikkia
parvekkeenovi auki ei siis mitenkään häiritsevän kovaa. Olin tulossa kotiin
ja pihalla tuli minulle pari hallituksen ämmää(miehiä) juttelemaan että
tulenko todistamaan niin että poika laitettaisiin pihalle, Hölmistyin ja
kysyin miksi? No sen takia kun se soittelee tuollaista kamalata hip-hop
musiikia. Voi herran pieksut mitä idiootteja näihin hallituksiin tuppautuu.
Sanoin näille ämmille että eipä taida riittää haltuunoton syyksi. Eihän nyt
kai enää eletä aikoja jolloin ei saanut huussiakaan yöllä vetää.


Tuomas Paasiala

unread,
Nov 25, 2000, 4:21:46 PM11/25/00
to
Hello "Henrik Haavisto" <je...@koti.tpo.fi>! Sat, 25 Nov 2000 20:36:58 +0200
you wrote:

>kunnossa ettei sitä muuten pysty vuokraamaan. Olisi muuten yleishyödyllistä
>saada tietoa em asioista vähän laajemmaltikin. Muuten kuinka paljon noita
>hallintaanottoja todellisuudessa tapahtuu, luin joskus että ne ovat
>suhteellisen harvinaisia. Naurattaa välillä nämä asukkaiden riidat kun

Omassa talonyhtiössä on vuoden aikana tullut kaksi kertaa kutsu ylimääräiseen
yhtiökokoukseen jonka aiheena on ollut asunnon ottaminen yhtiön haltuun,
kummallakin kerralla syynä on ollut maksamattominen vastikkeiden takia.
Tosin kokouksessa asukas sitten on ilmoittanut maksavansa kaikki vastikkeet
korkojen kera. On se ihme että joidenkin pitää pitkittää ja venkuilla
laskujen kanssa siihen viimeiseen rajaan asti ennen kuin maksetaan.
En tiedä miten tässä tapauksessa kun syynä on "naapureiden häirintä"
mutta luulisin että vaatii kanssa yhtiökokouksen jossa osakkaat päättää
että laitetaanko asukas pihalle vai ei.

--
Tuomas Paasiala | Multitasking in Windows?
| - Use UAE
Helsinki FINLAND | Remove _NO-SPAM_ for reply

Erkki Norrman

unread,
Nov 25, 2000, 6:06:36 PM11/25/00
to

anneli <kyoto_p...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:8voott$3nh$1...@news.kolumbus.fi...

> Niin että: sama meno jatkuu yhä: Stereot soivat täysillä
> (varsinkin BASSO), joka kuuluu myös naapurirakennukseen
> saakka, ja nuo juopot vierailijat huutavat TV-juontajan
> kanssa kilpaa, ja oksennukset lentävät parvekkeelta, eikö niin?
>
> Anna palaa! Ihminen elää vain kerran elämässään!

Deja....noh, tuli vaan tunne.
Expert on noussut "kuolleista".


Hantte Lehmussaari

unread,
Nov 25, 2000, 8:00:33 PM11/25/00
to
je...@koti.tpo.fi (Henrik Haavisto) told about in
<8vp0uh$r2t$1...@news.koti.tpo.fi>:

> Eihän nyt kai enää eletä aikoja jolloin ei
>saanut huussiakaan yöllä vetää.

Jos huussin vetäminen yöllä häiritsee, kannattaa muutta ulkohuussi-aluelle.


--
Hantte

So many fantastic colors; I feel in a wonderland.
Many fantastic colors makes me feel so good.

Hantte Lehmussaari

unread,
Nov 25, 2000, 8:02:15 PM11/25/00
to
taip...@sci.fi (Erkki Norrman) told about in <8vpicu$4hr$1...@tron.sci.fi>:

>
>anneli <kyoto_p...@hotmail.com> kirjoitti

>Deja....noh, tuli vaan tunne.
>Expert on noussut "kuolleista".

Uudestisyntyneenä, tyyliä ja quotaustapaa muuttaneena, mutta entisenään.
Se header-info!

Jukka Korpela

unread,
Nov 26, 2000, 12:53:27 AM11/26/00
to
"anneli" <kyoto_p...@hotmail.com> wrote:

>Tuohan on PELKKÄ kopio lakitekstistä,

Tuo? Kirjoittamalla syyskuiseen lainaustyyliin ynnä ilmoittamatta omaa
nimeäsi teet annat aika vahvan varoituksen siitä, että mitään
tekstistäsi ei kannata ottaa kovin vakavasti. ObURL:
http://www.hut.fi/u/jkorpela/nyysit/eit.html

No niin, olennaista siinä mitä yritit kommentoida oli kai tämä:

>> Onko tämä totta!!!? Voiko osake-asunnon kerrostalossa ottaa omistajalta
>> haluttuun? Sain seuraavanluontoisen uhkauksen:
>>
>> "AOYL:n 81 §:n mukan huoneisto voidaan ottaaa yhtiön haltuun enintään
>> kolmeksi vuodeksi, mikäli siellä vietetään muita häiritsevää elämää."

Ja millähän ekstrasensorisella perseptiolla selvitit, että tämä oli
viestin koko sisältö? Lakiryhmässä noin yleisesti pätee, että jos joku
kysyy apua jossakin asiassa, niin _vahingossakaan_ ei postata selostusta
koko tilanteesta vaan hyvin valikoituja "otteita" ja nekin yleensä
väärin lainattuina. Valitettavasti.

>ei sen toistamisella sinua kukaan kykene uhkaamaan.

Mitähän sinä tarkoitat uhkaamisella?

>Jatka vain edelleen samaa mekkalointia asunnossasi,
>ehkä sinulle sitten joskus tulee OIKEA varoitus.

Ja missähän kohtaa laissa on asetettu määrämuoto sille varoitukselle?
Todisteellinen sen kyllä pitää olla, mutta sanamuodosta ei ole
säädöksiä.

Toisaalta, jos kysyjä ei vaivautunut itse lukemaan lakikirjasta
(jollainen löytyy esim. hyvinvarustetusta yleisestä kirjastosta), että
laissa todella on tuonsisältöinen säädös, niin ehkäpä jonkin kyynisen
näkökannan mukaan hän ei muuta ansainnutkaan kuin huuhaavastauksia.

No niin, vakavoidutaan. Pitää elää ihmisiksi. Myös omassa asunnossa,
ainakin sikäli, kuin se vaikuttaa muiden asukkaiden elämään. Jos rikkoo
tätä tarpeeksi pahasti, niin kyllä, yhtiö voi ottaa asunnon
hallintaansa. Tiukan paikan tullen se muuten _on_ yhtiön omaisuutta ja
osakas omistaa vain osakkeet, jotka oikeuttavat asunnon _hallintaan_.
--
Yucca, http://www.hut.fi/u/jkorpela/
Qui nescit tacere nescit et loqui

Henrik Haavisto

unread,
Nov 26, 2000, 3:00:00 AM11/26/00
to

"Raimo Saarela" <rsaa...@iki.fi> kirjoitti viestissä
news:88222ts1an96s4igo...@4ax.com...

> On Sat, 25 Nov 2000 17:52:03 +0200, Kim Sandstrom
> <kim.sa...@bigfoot.com> wrote:
>
> >Onko tämä totta!!!? Voiko osake-asunnon kerrostalossa ottaa omistajalta
> >haluttuun? Sain seuraavanluontoisen uhkauksen:
> >
> >"AOYL:n 81 §:n mukan huoneisto voidaan ottaaa yhtiön haltuun enintään
> >kolmeksi vuodeksi, mikäli siellä vietetään muita häiritsevää elämää."
>
> Oikea periaate.
> Siinä jo pelokkaammat kääntää BASSOA pienemmälle...;)

>
> >
> >Uskomantonta, naapureita tosiaan! Ymmärrän kyllä viellä jos on hieman
> >kränää, mutta tämä!!!? AOYL viittaa todennäköisesti
> >asuntoosakeyhtiölakiin.
> >
> >Ihmettelen tässä tarvitsenko nyt lakiapua?
>
> ET. Noutaja tulee ja heittää kamppeesi pellolle.
> Hiljennä sovinnolla BASSOA ja lopeta kännääminen...;)
>
> Ei mitenkään henk.koht., mutta onhan näitä juttuja ollut, ja kyllä se
> on aina saatu asukas hiljenemään. Ei siinä auta pulinat, laki on laki,
> ja konstit on kovat.

Samaa mieltä, samaa mieltä mutta jos nyt joku osais vastata kysymykseeni
kuka on korvausvelvollinen jos yhtiö ottaa asunnon hallintaansa, vuokraa sen
ja vuokralainen tekee kämpästä asuinkelvottoman. Tietenkin siinä tapauksessa
että vuokralainen on varaton.


Kari Liedes

unread,
Nov 26, 2000, 3:00:00 AM11/26/00
to
On Sat, 25 Nov 2000 17:52:03 +0200, Kim Sandstrom
<kim.sa...@bigfoot.com> wrotd:

>Onko tämä totta!!!? Voiko osake-asunnon kerrostalossa ottaa omistajalta
>haluttuun? Sain seuraavanluontoisen uhkauksen:

Onneksi voi. Toivotavasti saat häädön ja joudut jonnekin veneen alle
asumaan.

Itsekin aikoinaan samanlaisen pösilön naapurissa asuneena ihmetyttää
miten jotkut juntit ei osaa asua kaupungissa jossa täytyy osata ottaa
muutkin ihmiset huomioon.

>Uskomantonta, naapureita tosiaan! Ymmärrän kyllä viellä jos on hieman
>kränää, mutta tämä!!!?

Olisi kiva kuulla naapureiltasi mitä tämä pitää sisällään.

>Ihmettelen tässä tarvitsenko nyt lakiapua?

Apua sinä todella tarvitset. Ei smileytä.


Erkki Norrman

unread,
Nov 26, 2000, 8:36:12 PM11/26/00
to

Hantte Lehmussaari <Hantte....@attglobal.net> kirjoitti
viestissä:8FF811242Hantt...@131.228.6.99...

> taip...@sci.fi (Erkki Norrman) told about in <8vpicu$4hr$1...@tron.sci.fi>:
>
> >
> >anneli <kyoto_p...@hotmail.com> kirjoitti
>
> >Deja....noh, tuli vaan tunne.
> >Expert on noussut "kuolleista".
>
> Uudestisyntyneenä, tyyliä ja quotaustapaa muuttaneena, mutta entisenään.
> Se header-info!

Sitä en edes katsonut, "käsiala" oli se joka minut sai vakuuttuneeksi.
Isojen kirjaimien käyttö tehokeinona ja neuvominen niin monen eri
aihepiirin ollessa kyseessä, sekä määrätyt muotoilujutut.


Kristian Wessberg

unread,
Nov 27, 2000, 2:23:52 AM11/27/00
to

Kim Sandstrom wrote:
>
> Onko tämä totta!!!? Voiko osake-asunnon kerrostalossa ottaa omistajalta
> haluttuun? Sain seuraavanluontoisen uhkauksen:
>

> "AOYL:n 81 §:n mukan huoneisto voidaan ottaaa yhtiön haltuun enintään
> kolmeksi vuodeksi, mikäli siellä vietetään muita häiritsevää elämää."
>

> Uskomantonta, naapureita tosiaan! Ymmärrän kyllä viellä jos on hieman

> kränää, mutta tämä!!!? AOYL viittaa todennäköisesti
> asuntoosakeyhtiölakiin.


>
> Ihmettelen tässä tarvitsenko nyt lakiapua?

Tämä tarina on juuri tyypillinen asuntohäirikön valitus. Haukutaan
naapuri ja haetaan isää apuun(tässä tapauksessa lakimiestä), mutta
missään nimessä ei mietitä mitä sitä on tullut tehtyä.

Itselläni on juuri tullut piste vastaan naapurin teknohuumaan ja toisen
naapurin kanssa haimme osakkaalle huomautuksen. Jos ei siitä tokene niin
kirjallinen varoitus haastemiehen kädestä ja viimeisenä vaihtoehtona on
käräjäoikeuden päätöksellä ottaa osake yhtiön haltuun määräajaksi.

Niele kiukkusi ja pyytele anteeksi sekä ennenkaikkea lopeta häiriö.

--
Kristian

Jussi Paju

unread,
Nov 27, 2000, 3:00:00 AM11/27/00
to
In sfnet.keskustelu.laki Kristian Wessberg <kristian...@elinar.fi> wrote:
>
> Kim Sandstrom wrote:
>>
>> Onko tämä totta!!!? Voiko osake-asunnon kerrostalossa ottaa omistajalta
>> haluttuun? Sain seuraavanluontoisen uhkauksen:
>
> Itselläni on juuri tullut piste vastaan naapurin teknohuumaan ja toisen
> naapurin kanssa haimme osakkaalle huomautuksen. Jos ei siitä tokene niin
> kirjallinen varoitus haastemiehen kädestä ja viimeisenä vaihtoehtona on
> käräjäoikeuden päätöksellä ottaa osake yhtiön haltuun määräajaksi.

Höm? Meneekö homma tosiaan noin? Olen ymmärtänyt että osakkeen
haltuunotto tapahtuu taloyhtiön yhtiökokouksen päätöksenä, varoituksen
voisi kai antaa myös hallitus. Kuitenkin siis viranomaisilla ei olisi
mitään osaa eikä arpaa koko prosessiin, paitsi jos asukas tosiaan
kieltäytyy muuttamasta (haastemies häätämään) tai tekee jotain laitonta,
jota kuitenkaan äänekäs asuminen ei käsittääkseni ole.

> Niele kiukkusi ja pyytele anteeksi sekä ennenkaikkea lopeta häiriö.

Erittäin hyvä ohje kaikille kerrostalossa asuville. Itse muutin pari
kuukautta sitten 50-luvulla rakennettuun kerrostaloon ja hiukan
lauantai-aamuisin häiritsee naapurin mummelin uutisten kuuntelu kello
yhdeksän aikaan aamulla, tosin eipä siitä niin paljoa häiriötä ole että
viitsisin ehdottaa kuulokkeiden ostamista. Ajoittain vaan häiritsee se,
että naapurista kuuluva seinän toisella puolella olevan radion ääni
peittää alleen itselläni saman seinän vieressä olevan television äänen,
tai se kun pystyn sanasta sanaan kuulemaan uutiset sängyssä maaten,
kahden välioven ja kantavan seinän läpi. (No, jossain on rakoja koska
ääni kuuluu erittäin selvästi minun puolelleni.)

--
Jussi

:: Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
:: I can't hear you. I have a banana in my ear.


Ari Laitinen

unread,
Nov 27, 2000, 3:00:00 AM11/27/00
to

"Kristian Wessberg" <kristian...@elinar.fi> kirjoitti viestissä
news:3A220C08...@elinar.fi...

> kirjallinen varoitus haastemiehen kädestä ja viimeisenä vaihtoehtona on
> käräjäoikeuden päätöksellä ottaa osake yhtiön haltuun määräajaksi.

Ei sitä käräjäoikeudesta haeta vaan sen päättää yhtiökokous.
Käräjäoikeudessa voidaan sitten tapella oliko haltuunotto laillinen.

Kim Sandström

unread,
Nov 27, 2000, 3:00:00 AM11/27/00
to
Ari Laitinen wrote:

> "Kristian Wessberg" <kristian...@elinar.fi> kirjoitti viestissä
> news:3A220C08...@elinar.fi...

> > kirjallinen varoitus haastemiehen kädestä ja viimeisenä vaihtoehtona on
> > käräjäoikeuden päätöksellä ottaa osake yhtiön haltuun määräajaksi.
>

> Ei sitä käräjäoikeudesta haeta vaan sen päättää yhtiökokous.
> Käräjäoikeudessa voidaan sitten tapella oliko haltuunotto laillinen.

Vihdoinkin jotenkuten järkevä vastaus asettamaani kysymykseen. Minut siis häädetään
omistusasunnosta öisen häiriön takia. Luulin että tämä uutisryhmä onkin täynnä
näsäviisaita natseja. Mielestäni sallitaan varsin suuria päätöksiä ei ammatti-ihmisten
(laki tai psykologia) käsiin. Kyllähän sen tietää mitä päätöksiä mikä tahansa elin tekee
jos niitä ei tarvitse missään tarkistuttaa.

Toki en viestissäni kertonut häiriön laadusta. Kyseessä on nimittäin tilanne jolle en voi
mitään. Minulla on joskus öisin painajaisia ja silloin saatan huudella. Olen kuulemma
viime aikoinakin öisin huudellut. Olen nyt 7 vuotta käynnyt psykoanalyysissä. Onneksi
minulla on ollut varaa maksaa se. Jos ja kun huutelu öisin ei siitä viellä ole parantunut,
niin mitä voin tehdä? Pitäisikö mennä sinne "veneen alle asumaan" kuten eräs herkkäkorva
suuressa viisaudessaan ehdotti. Asian ydin onkin että vaatimuksista huolimatta en noin
vain pysty olemaan hiljaa!

Päätin siis nyt esittää jatkokysymyksen (onhan tässä X-posti sfnet.keskustelu.laki:in).
Löytyykö lakikirjassa jokin kohta joka selittää mikä on "naapureita häiritsevä elämä".
Jossaihan minun pitää asua ja tuskinpa siellä huutelen vähemmän öisin. Jossainhan minunkin
pitää asua. Naapurini ovat varmasti nyt yllättyneitä kun nukun entistä rauhattomammin!
"Pois vain paha häirikkö"

Päätin lähettää X-postin myös keskusteluryhmään sfnet.keskustelu.psykologia. Kun en alussa
kehdannut. Kuvittelin että tässä olisi kyse lakiasioista. Pitäisikö mennä hesperiaan
asumaan?

-- )((
+O-O+
< U >

Pekka Palosuo

unread,
Nov 27, 2000, 3:00:00 AM11/27/00
to
In article <3A225747...@nokia.com>,

Kim Sandström <kim.sa...@bigfoot.com> wrote:
>
>Vihdoinkin jotenkuten järkevä vastaus asettamaani kysymykseen. Minut siis häädetään
>omistusasunnosta öisen häiriön takia. Luulin että tämä uutisryhmä onkin täynnä
>näsäviisaita natseja. Mielestäni sallitaan varsin suuria päätöksiä ei ammatti-ihmisten
>(laki tai psykologia) käsiin. Kyllähän sen tietää mitä päätöksiä mikä tahansa elin tekee
>jos niitä ei tarvitse missään tarkistuttaa.

Osakehuoneiston haltuunotosta säädetään Asunto-osakeyhtiölain (809/1991)
kahdeksannessa luvussa eli pykälissä 81 - 86. Etsipä tämä vaikka
Finlexistä (www.finlex.edita.fi/ ja siitä linkki "lainsäädäntö") ja lue
se itse ajatuksella. Teksti on liian laaja tänne siteerattavaksi,
mutta voin sen sinulle tarvittaessa mailata. Nyyssit on armoton ja
epäoikeudenmukainen maailma...

>Toki en viestissäni kertonut häiriön laadusta. Kyseessä on nimittäin tilanne jolle en voi
>mitään. Minulla on joskus öisin painajaisia ja silloin saatan huudella. Olen kuulemma
>viime aikoinakin öisin huudellut. Olen nyt 7 vuotta käynnyt psykoanalyysissä. Onneksi
>minulla on ollut varaa maksaa se. Jos ja kun huutelu öisin ei siitä viellä ole parantunut,
>niin mitä voin tehdä? Pitäisikö mennä sinne "veneen alle asumaan" kuten eräs herkkäkorva
>suuressa viisaudessaan ehdotti. Asian ydin onkin että vaatimuksista huolimatta en noin
>vain pysty olemaan hiljaa!

Kohta, johon tässä voitaisiin vedota, on em. lain 81 §:n neljäs kohta:
4) huoneistossa vietetään häiritsevää elämää;

>Päätin siis nyt esittää jatkokysymyksen (onhan tässä X-posti sfnet.keskustelu.laki:in).
>Löytyykö lakikirjassa jokin kohta joka selittää mikä on "naapureita häiritsevä elämä".

Sanoisin, että 'vietetään' edellyttää jonkinasteista tahdonvaraisuutta.
Tämän tarkempia tulkintoja ei lakiteksteissä liene, mutta oikeus-
tapauksia tietysti on. Mm. pienten lasten itku (joka ei johdu
pahoinpitelystä, heitteillejätöstä tms.) ei riitä määrittelyyn
'vietetään häiritsevää elämää'.

Asumisesi suhteen - nuku yösi rauhassa.

--
**************************************************************************
Pekka Palosuo DI lab.ins. email: pekka....@hut.fi
TKK/Konepajatekniikan laboratorio puh-job: 09-451 3521 GSM: 050-560 6695
Puumiehenkuja 3, 02015 TKK fax-job: 09-451 3518

StormShadow

unread,
Nov 27, 2000, 3:00:00 AM11/27/00
to
Tämä on oma näkemykseni asiasta, korjatkaa suunnitelmavirheet, etten neuvo
tekemään mitään hölmöä.

Kerrostalossa saa elää normaalia elämää, ja öisinkin asunnosta saa kuulua
"normaalia asumisen ääntä", se mikä on kenenkin mielestä normaalia on
jokaisen oma asia.

Koliikki-vauvan itku yöt läpeensä ei ole häädön peruste, se on sitä
"normaalia elämää".
Jos sinulle on tehty virallinen diagnoosi sairaudestasi, voit esittää asiasi
hallituksessa (mahdollisesti luottamuksellisena tietona ja pöytäkirjan
julistaa salaiseksi), kun hallitus tietää tämän asian, joutuvat he
ymmärtämään elämäsi "normaalina elämänä".
Jos he yrittävät vielä häätää sinut, voit vedota sairauteesi, ja viettää
edelleen "normaalia elämää".

Jos hallitus nostaa hirveän haloon sairaudestasi, voit nostaa syytteen
luottamushenkilöitä vastaan, syytteenä luottamuksellisen tiedon
luovuttaminen tai jotain sinne päin.

Onnea yritykseesi...

Olavi Noronen

unread,
Nov 27, 2000, 3:00:00 AM11/27/00
to
On Mon, 27 Nov 2000 12:46:08 GMT Kim Sandström
<kim.g.s...@nokia.com>, <3A225747...@nokia.com>,wrote:

>Ari Laitinen wrote:
>
>> "Kristian Wessberg" <kristian...@elinar.fi> kirjoitti viestissä
>> news:3A220C08...@elinar.fi...

>> > kirjallinen varoitus haastemiehen kädestä ja viimeisenä vaihtoehtona on
>> > käräjäoikeuden päätöksellä ottaa osake yhtiön haltuun määräajaksi.
>>

>> Ei sitä käräjäoikeudesta haeta vaan sen päättää yhtiökokous.
>> Käräjäoikeudessa voidaan sitten tapella oliko haltuunotto laillinen.
>

>Vihdoinkin jotenkuten järkevä vastaus asettamaani kysymykseen. Minut siis häädetään
>omistusasunnosta öisen häiriön takia. Luulin että tämä uutisryhmä onkin täynnä
>näsäviisaita natseja.

On syytä huomioida, että Internetiin saavat kirjoitella sellaisetkin
ihmiset, jotka eivät lähes koskaan tai eivät ikinä saisi
kirjoituksiaan julkaistuksi muualla. Siksi heistä onkin hulppeaa nähdä
oma näsäviisautensa "julkaistuna".

> Mielestäni sallitaan varsin suuria päätöksiä ei ammatti-ihmisten
>(laki tai psykologia) käsiin. Kyllähän sen tietää mitä päätöksiä mikä tahansa elin tekee
>jos niitä ei tarvitse missään tarkistuttaa.
>

>Toki en viestissäni kertonut häiriön laadusta. Kyseessä on nimittäin tilanne jolle en voi
>mitään. Minulla on joskus öisin painajaisia ja silloin saatan huudella. Olen kuulemma
>viime aikoinakin öisin huudellut. Olen nyt 7 vuotta käynnyt psykoanalyysissä. Onneksi
>minulla on ollut varaa maksaa se. Jos ja kun huutelu öisin ei siitä viellä ole parantunut,
>niin mitä voin tehdä? Pitäisikö mennä sinne "veneen alle asumaan" kuten eräs herkkäkorva
>suuressa viisaudessaan ehdotti. Asian ydin onkin että vaatimuksista huolimatta en noin
>vain pysty olemaan hiljaa!

Olen joutunut monia kertoja antamaan asiakkailleni ohjeita heidän
päivällä tapahtuvia huutojaan varten; vaatehuoneen äänieristämistä,
tyynyjen tai peittojen käyttöä.

Jotkut asiakkaani ajavat autolla johonkin syrjäiselle tielle ja
huutavat siellä. Eräs asiakkaani kertoi huutaneensa usein ajaessaan
moottoripyörällään tiellä.
Tähän jälkimmäiseen en kylläkään kehota ketään, sillä
tunneprosessien salliminen tällaisessa tilanteessa voi olla
vaarallista.

Yöllä tapahtuneiden huutojen osalta olen neuvonut asiakkaitani
kertoman naapureille, että kyse ei ole hädästä tai sairaudesta, vaan
vaikean lapsuuden tai traumaattisten kokemusten työntymisestä pintan,
ja siihen kuuluvat luonnollisena osana silloin joskus huutamatta
jääneet huudot.

Tilanteesi lienee hieman hankalampi, kun asia on edennyt jo noin
pitkälle.

Kertomuksesi perusteella tilannettasi ei voi sanoa sairaudeksi. Sitä
ei voi myöskään kutsua normaaliksi häirinnäksi.

Tietysti, jos huudot toistuvat usein ja se häiritsee naapureiden
yöunta, sinun velsvollisuutesi on tehdä asialle jotakin.

Jos käytät psyykenlääkkeitä, ne saattavat pysäyttää huudot, mutta
samalla ne pysäyttävät siltä osin terapiaprosessisi. (En sano tätä
lääkärinä, sillä en ole lääkäri, vaan pitkän kokemuksen omaavana
terapeuttina.)

Mahdollisesti osasyy naapureittesi suhtautumiseen saattaa olla tämän
kieroontuneen yhteiskunnan asenteet; ei sallita, että joku voi
huonosti (itkee, huutaa) oman lapsuutensa vuoksi.

Kehottaisin hankkimaan analyytikolta lausunnon. Sen avulla voit saada
lisäaikaa järjestelyjä varten. Pahimmassa tapauksessa joudut lisäämään
makuuhuoneeseesi reilusti äänieristystä, mutta asia voi olla sen
väärti. Myös äänieristetyn ja tuuletetun "kopin" rakentaminen
väliaikaiseksi sängyn ympärille voi olla yksi vaihtoehto.

Mikäli häiriösi on pelkästään tästä painajaisten yhteydessä - tai
ilman niitäkin - ilmenevää, psyykkiseen prosessiin kuuluvaa huutelua,
taloyhtiön ja/tai viranomaisten on ehdottomasti annettava sinulle
aikaa toteuttaa järjestelyt, joiden avulla saat häiriön minimoitua.

Mikäli haluat, voit käyttää tätä kirjoitustani asiaasi käsiteltäessä.
Tarvittaessa voin antaa myös allekirjoitetun lausunnon, joka tietysti
perustuu vain ja ainoastaan sinun antamiisi tietoihin häiriön
luonteesta, huomioiden samalla kokemukseni huutojen purkautumisesta
osana terapiaprosessia.


Olavi Noronen
scor...@Xkolumbus.fi [Poista X - Remove X]
http://www.netti.fi/scorpitos/

Olavi Noronen

unread,
Nov 27, 2000, 3:00:00 AM11/27/00
to
On 27 Nov 2000 13:26:42 GMT ppal...@cc.hut.fi (Pekka Palosuo),
<8vtnei$1jb$1...@nntp.hut.fi>,wrote:

>Sanoisin, että 'vietetään' edellyttää jonkinasteista tahdonvaraisuutta.
>Tämän tarkempia tulkintoja ei lakiteksteissä liene, mutta oikeus-
>tapauksia tietysti on. Mm. pienten lasten itku (joka ei johdu
>pahoinpitelystä, heitteillejätöstä tms.) ei riitä määrittelyyn
>'vietetään häiritsevää elämää'.

Näin ollen esimerkiksi omaan psyykkiseen prosessiin, jonka
tarkoituksena on eheytyminen, kuuluvat huudot eivät voi olla laissa
mainittua "häiritsevän elämän viettämistä".

Olli

Olavi Noronen

unread,
Nov 27, 2000, 3:00:00 AM11/27/00
to
On Mon, 27 Nov 2000 15:46:28 +0200 "StormShadow"
<matti.k...@jpoy.fi>, <8vtocd$fmh$1...@news.kolumbus.fi>,wrote:

Käsittääkseni tilannetta ei tarvitse nimetä sairaudeksi. Eihän
surutyökään, jossa henkilö itkee menetettyä omaistaan, ole sairautta.

Käsittääkseni tilanteeseen tulee riittää lausunto siitä, mihin huudot
liittyvät tai saattavat liittyä.

Olavi Noronen

unread,
Nov 27, 2000, 3:00:00 AM11/27/00
to
On Mon, 27 Nov 2000 16:11:08 +0200 Olavi Noronen
<scor...@kolumbus.fi>,
<ido42t8g2siavaj2e...@4ax.com>,wrote:

>Pahimmassa tapauksessa joudut lisäämään
>makuuhuoneeseesi reilusti äänieristystä, mutta asia voi olla sen
>väärti. Myös äänieristetyn ja tuuletetun "kopin" rakentaminen
>väliaikaiseksi sängyn ympärille voi olla yksi vaihtoehto.

Alustavasti mallia voi ottaa työhuoneestani, jossa on pehmusteet
fyysisten vaurioiden estämiseksi. Pehmusteiden takana lastulevyt,
niiden takana styrox-levyt, ja lopulta kaksinkertainen tiiliseinä
välieristeineen.

http://www.netti.fi/scorpitos/terapia/theroom.htm

Kts. kuva "Our 'emotional' room - as of 1994".

Ari Laitinen

unread,
Nov 27, 2000, 3:00:00 AM11/27/00
to

"Kim Sandström" <kim.g.s...@nokia.com> kirjoitti viestissä
news:3A225747...@nokia.com...

> Toki en viestissäni kertonut häiriön laadusta. Kyseessä on nimittäin
tilanne jolle en voi
> mitään. Minulla on joskus öisin painajaisia ja silloin saatan huudella.
Olen kuulemma
> viime aikoinakin öisin huudellut. Olen nyt 7 vuotta käynnyt
psykoanalyysissä. Onneksi
> minulla on ollut varaa maksaa se. Jos ja kun huutelu öisin ei siitä viellä
ole parantunut,
> niin mitä voin tehdä? Pitäisikö mennä sinne "veneen alle asumaan" kuten
eräs herkkäkorva
> suuressa viisaudessaan ehdotti. Asian ydin onkin että vaatimuksista
huolimatta en noin
> vain pysty olemaan hiljaa!

Meillä on naapuri samassa rapussa, joka eräänä yönä paukutti koko yön jotain
niin kovasti että meteli kaikui koko talossa. Asukkaat eivät oikein
tykänneet, mutta lähinnä yritettiin keksiä henkilölle jokin hoito pikemmin
kuin häätö.

Voisitko käyttää jotain apuvälinettä, joka esim. herättää sinut kun alat
äännellä?

> Päätin siis nyt esittää jatkokysymyksen (onhan tässä X-posti
sfnet.keskustelu.laki:in).
> Löytyykö lakikirjassa jokin kohta joka selittää mikä on "naapureita
häiritsevä elämä".

Se on tulkintakysymys.

> Jossaihan minun pitää asua ja tuskinpa siellä huutelen vähemmän öisin.
Jossainhan minunkin
> pitää asua. Naapurini ovat varmasti nyt yllättyneitä kun nukun entistä
rauhattomammin!
> "Pois vain paha häirikkö"

Miten olisi omakotitalo?

> Päätin lähettää X-postin myös keskusteluryhmään
sfnet.keskustelu.psykologia. Kun en alussa
> kehdannut. Kuvittelin että tässä olisi kyse lakiasioista. Pitäisikö mennä
hesperiaan
> asumaan?

Yhden tapauksen perusteella sinua ei saada häädettyä pois. Mutta jos meteli
on jatkuvaa se tulee kyllä tapahtumaan. Ymmärrät sen itsekin jos vaikka joku
soittelisi ovikelloasi joka yö niin ei se mukavalta tuntuisi.


Jukka Korpela

unread,
Nov 27, 2000, 3:00:00 AM11/27/00
to
Kim Sandström <kim.g.s...@nokia.com> wrote:

>Vihdoinkin jotenkuten järkevä vastaus asettamaani kysymykseen.

Olisit saanut sen vastauksen, että sinut voidaan todella häätää, jos
olisit alun perin vaivautunut lukemaan laista sen kohdan, johon sinulle
annetussa kirjeessä oli viitattu. Jos et vieläkään ole lukenut sitä,
niin et voi _tietää_, onko saamasi vastaus oikea.

>Luulin että tämä uutisryhmä onkin täynnä näsäviisaita natseja.

Ikävää, jos et löytänytkään hengenheimolaisiasi.
ObURL: http://www.hut.fi/u/jkorpela/nyysit/3.4.html#godwin

Follarit lakiin, ihan vain sen periaatteen vuoksi, että lähes aina on
crosspostattaessa syytä tehdä parhaansa ohjatakseen vastaukset vain
yhteen ryhmään.

Tiina Pirskanen

unread,
Nov 28, 2000, 3:00:00 AM11/28/00
to

"Kim Sandström" <kim.g.s...@nokia.com> wrote in message
> > Ei sitä käräjäoikeudesta haeta vaan sen päättää yhtiökokous.
> > Käräjäoikeudessa voidaan sitten tapella oliko haltuunotto laillinen.
>
> Vihdoinkin jotenkuten järkevä vastaus asettamaani kysymykseen. Minut siis häädetään
> omistusasunnosta öisen häiriön takia.

Voin kertoa esimerkin taloyhtiostamme:
Tulee vesivahinko, ei hoideta, annetaan "nootti", etta nyt hoitelet vauriot...
Hoidellaan miten hoidellaan seka vielapa vaarin.
Taas lisa noottia, hoitele nyt kuntoon, siihen ja siihen paivaan mennessa.
Ei hoidella.
Ylimaarainen yhtiokokous. Siella paatetaan haltuunotto, koska mitaan ei tapahdu
aikarajojen puitteissa.
Nyt alkavat korjaustyot omistajan toimesta, paukutellaan aina kello yhteentoista saakka
oli arki tai viikonloppu.
Tulevaa:
Lakimies vie haltuunotto paatoksen omistajalle.
Haltuunotto joko puretaan (jos asunto saadaan kuntoon)
tai astuu voimaan jolloin taloyhtio laittaa asunnon kuntoon ja pitaa
sita "omanaan" enintaan lain sallimat kolme vuotta.
Eli ottaa vuokrarahat kattaakseen korjauskustannukset.
Lopuksi viela ehditaan karajillekin, jos huono tuuri kay.

Eli oletko saanut kertaakaan varoitusta tai jotain huomautusta?
Jos et, niin ne kylla hyvan tavan mukaisesti pitaisi toimittaa ensin.
Asukkaalle on aina ensin annettava mahdollisuus korjata tilanne.
Jos korjausta ei tehda, niin sitten tulee haltuuntotto.
Sekin on voimassa vain maksimissaan kolme vuotta.

Tiina


Mikko Koivisto

unread,
Nov 28, 2000, 3:00:00 AM11/28/00
to

"Pekka Palosuo" <ppal...@cc.hut.fi> kirjoitti viestissä
news:8vtnei$1jb$1...@nntp.hut.fi...

> Sanoisin, että 'vietetään' edellyttää jonkinasteista tahdonvaraisuutta.
> Tämän tarkempia tulkintoja ei lakiteksteissä liene, mutta oikeus-
> tapauksia tietysti on. Mm. pienten lasten itku (joka ei johdu
> pahoinpitelystä, heitteillejätöstä tms.) ei riitä määrittelyyn
> 'vietetään häiritsevää elämää'.

Tästä tuli mieleeni eräs dokumentti (en valitettavasti muista nimeä,
enkä esitysajankohtaa), jossa pakolaisperhe häädettiin asunnosta lapsen
itkun takia.

Näin ainakin muistelen sen ohjelman asian esittäneen.

Tosiaan, ihan vain kommentti.

Mikko


Kaizu

unread,
Nov 29, 2000, 12:32:18 AM11/29/00
to
Voi hellan lutuna sentään... Oikeinko olet taloyhtiön hallitukselle
valittanut! Eikö ole yhtään käynyt mielessä että kävisit sanomassa itse
henkilökohtaisesti teknovehkeiden hiljentämisestä!

Meille kävi aikoinaan niin että muutimme kerrostaloon yht'aikaa
seinänaapurin kanssa (vuokralle toki silloin, mutta se ei vaikuta asiaan) Ja
noin kuukauden kuluttua saimme varoituksen taloyhtiön hallitukselta että
meidän koiran ulvomisesta on valitettu!!! No tämä aiheutti suuren
hämmästyksen koska meidän koira ei ole koskaan ulvonut. No nyt tähän sitten
juuri kaltaisesti asuinpaikka terroristit sanovat että niinhän noi häiriköt
aina sanovat, ei meidän koirat, lapset, stereot jne. Mutta jutun pointti
olikin se että meillä ei ollut edes koiraa, sillä seinänaapurilla oli! Kävin
keskustelemassa asiasta että onko hän saanut varoitusta ja ei ollut tullut.
Ilmoittelin sitten vähemmän kohteliaasti isännöitsijälle asiasta joka vain
tokaisi että selvittäkää asia keskenänne. Siihen sanoin vaan että asiani on
tältä osin selvitelty, minä en panosta tähän juttuun enenpiä.

Eli tarninan opetus, mikäli ette pysty asumaan kerrostalossa jossa asuu
muitakin ihmisiä, koiria, lapsia. Muuttakaan lappiin, siellä ei välttämättä
ole minkäänlaista meteliä, jos nyt joku kuikka visertelee, niin senkin saa
hiljaiseksi kun täräyttää pienoiskiväärillä ilmat pihalle. Älkää ihmeessä
muuttako kaupunkiin, koska kaupungissa saattaa olla melua. Ja vähintä mitä
voitte tehdä on se, että kun aloitatte elämän tehtävänne eli valittamisen
niin varmistukaa edes siitä että valitatte oikesta osoitteesta.

"Kristian Wessberg" <kristian...@elinar.fi> wrote in message
news:3A220C08...@elinar.fi...

Henrik Haavisto

unread,
Nov 29, 2000, 2:07:39 AM11/29/00
to

"Kaizu" <kai...@hushmail.com> kirjoitti vi

> Eli tarninan opetus, mikäli ette pysty asumaan kerrostalossa jossa asuu
> muitakin ihmisiä, koiria, lapsia. Muuttakaan lappiin, siellä ei
välttämättä
> ole minkäänlaista meteliä, jos nyt joku kuikka visertelee, niin senkin saa
> hiljaiseksi kun täräyttää pienoiskiväärillä ilmat pihalle. Älkää ihmeessä
> muuttako kaupunkiin, koska kaupungissa saattaa olla melua. Ja vähintä mitä
> voitte tehdä on se, että kun aloitatte elämän tehtävänne eli valittamisen
> niin varmistukaa edes siitä että valitatte oikesta osoitteesta.
>

Meille taas kävi niin että olimme asuneet uudessa asunnossamme viikon ja
näin isännöitsijän pihalla ja tämä kertoi että meidän yläkerran naapuri oli
naukunut että nyt ne "uudet" polttavat tupakkaa kylpyhuoneessaan ja haju
tuntuu heillä. Isännöitsijä kuitenkin sanoi minulle ettei niistä hihhuleista
kannata välittää olivat kuulemma ristiretkellä tupakointia vastaan. Arvaas
käryttelimmekö siitä lähtien tuplasti kylppärissä. Kohta kai ei saa edes
paska haista omassa kylppärissä. Meillä on myös 2 koiraa mutta niistä ei
kukaan ole vielä naukunut (4v asuttu) koska ne ovat senverran fiksuja
etteivät hauku öisin ja päivisinkin vain silloin kun ovikello soi.
Suomalaiset eivät ole yksinkertaisesti vielä kypsiä asumaan kerrostaloissa
vaan oikea asuinpaikka heille olisi metsä(tarkoitan tällä tietenkin
naukujia). Toinen syy tähän naukumiseen voisi olla tyhjä mitääntekemätön
elämä johon haetaan väriä naapureista valittamalla sekä naapurien
kyyläämisellä.
Liian lähellä on aika jolloin Suomalaiset asuivat puissa tai jurtissa
muutoksen tuulet hyväksytään hitaasti.

I

unread,
Nov 29, 2000, 3:00:00 AM11/29/00
to
In article <902a24$qm7$1...@news.koti.tpo.fi>, "Henrik Haavisto"
<je...@koti.tpo.fi> wrote:


> naukunut että nyt ne "uudet" polttavat tupakkaa kylpyhuoneessaan ja haju
> tuntuu heillä. Isännöitsijä kuitenkin sanoi minulle ettei niistä
> hihhuleista
> kannata välittää olivat kuulemma ristiretkellä tupakointia vastaan.
> Arvaas
> käryttelimmekö siitä lähtien tuplasti kylppärissä. Kohta kai ei saa edes

Käsittääkseni taloyhtiön olisi kuitenkin hoidettava ilmanvaihto kuntoon
tuollaisessa tapauksessa. Asukkaista ei varmasti voi kieltää polttamasta
asunnossaan, mutta ymmärrän hyvin yläkerran naapueritanne. Jos itse ei
polta, huomaa tupakanhajun todella herkästi. Meillekin tulee jostain
alapuolelta vessan tuuletusputkesta röökinlemua, ja on todella
vittumaista kun se leviää makuuhuoneeseen asti. Nyt varmaan joku
miettii, miksi vessan ovea ei laiteta kiinni. Siinäpä se, ilmanvaihto on
niin surkea, että vessa (jossa on siis suihku samassa tilassa) ei kuivu
vaikkapa työpäivän aikana ollenkaan jos ovi on kiinni.
Eli ilmanvaihto talosta kuntoon vain, niin ei tule naapureilta kitinää
tuostakaan aiheesta.

.lauri

Mikko Pihlajavirta

unread,
Nov 29, 2000, 3:00:00 AM11/29/00
to

Henrik Haavisto <je...@koti.tpo.fi> wrote in message news:902a24$qm7

> Meille taas kävi niin että olimme asuneet uudessa asunnossamme viikon ja
> näin isännöitsijän pihalla ja tämä kertoi että meidän yläkerran naapuri
oli
> naukunut että nyt ne "uudet" polttavat tupakkaa kylpyhuoneessaan ja haju
> tuntuu heillä. Isännöitsijä kuitenkin sanoi minulle ettei niistä
hihhuleista
> kannata välittää olivat kuulemma ristiretkellä tupakointia vastaan. Arvaas
> käryttelimmekö siitä lähtien tuplasti kylppärissä.

Liittyykö tämä siihen inhimillisyyden kuolemiseen Suomessa?

Tupakan haju on melkoisen epämiellyttävä tupakoimattoman henkilön
nuuskittavaksi ja siitä ei pitäisi joutua kärsimään ainakaan omassa
asunnossaan, oli hihhuli tahi ei.

nim. "kokemusta on, hyi saatana"

> Toinen syy tähän naukumiseen voisi olla tyhjä mitääntekemätön
> elämä johon haetaan väriä naapureista valittamalla sekä naapurien
> kyyläämisellä.

Tämä pitää kyllä pitkälti paikkansa. Joka taloyhtiössä lienee ne omat
kyylänsä, joiden elämä pyörii ainoastaan toisten asukkaiden tarkkailemisen
ympärillä?


--
Mikko Pihlajavirta


Henrik Haavisto

unread,
Nov 29, 2000, 3:00:00 AM11/29/00
to

"I" <mac...@nomail.com> kirjoitti viestissä
news:macuser-D9E748...@news.helsinki.fi...

> In article <902a24$qm7$1...@news.koti.tpo.fi>, "Henrik Haavisto"
> <je...@koti.tpo.fi
> Käsittääkseni taloyhtiön olisi kuitenkin hoidettava ilmanvaihto kuntoon
> tuollaisessa tapauksessa. Asukkaista ei varmasti voi kieltää polttamasta
> asunnossaan, mutta ymmärrän hyvin yläkerran naapueritanne. Jos itse ei
> polta, huomaa tupakanhajun todella herkästi. Meillekin tulee jostain
> alapuolelta vessan tuuletusputkesta röökinlemua, ja on todella
> vittumaista kun se leviää makuuhuoneeseen asti. Nyt varmaan joku
> miettii, miksi vessan ovea ei laiteta kiinni. Siinäpä se, ilmanvaihto on
> niin surkea, että vessa (jossa on siis suihku samassa tilassa) ei kuivu
> vaikkapa työpäivän aikana ollenkaan jos ovi on kiinni.
> Eli ilmanvaihto talosta kuntoon vain, niin ei tule naapureilta kitinää
> tuostakaan aiheesta.
>
> .lauri

Kyseessä ei ollut ilmastointi vaan putkihormi joka vuosi hajut naapuriin,
kai ne auko ne luukut ja työnsi pään hormiin että varmaan haistoi sen
"käryn", hormi on kai korjattu kun ei ole naukumisia kuulunut. Muuten
silloin kun ne alunperin nauku hajusta oli ne käskenyt sen isännöitsijän
kieltämään meitä polttamasta kylppärissä ja se oli vähän liikaa vaadittu
kuten asiallinen isännöitsijä totesi. Sillä mitä olisi aamupaska ilman
sätkää ja Aamulehteä.


Henrik Haavisto

unread,
Nov 29, 2000, 3:00:00 AM11/29/00
to

"Mikko Pihlajavirta" <sm...@netti.fi> kirjoitti viestissä
news:3a24ba43$1...@news.utu.fi...

>
> Henrik Haavisto <je...@koti.tpo.fi> wrote in message news:902a
> > käryttelimmekö siitä lähtien tuplasti kylppärissä.
>
> Liittyykö tämä siihen inhimillisyyden kuolemiseen Suomessa?
>
Johan YK:n ihmisoikeusjulistuksessakin lukee että jokaisella tupakoijalla on
oikeus harjoittaa tupakointitottumuksiaan kotona ja muissa paikoissa jossa
se ei nimenomaan ole kielletty.


> Tupakan haju on melkoisen epämiellyttävä tupakoimattoman henkilön
> nuuskittavaksi ja siitä ei pitäisi joutua kärsimään ainakaan omassa
> asunnossaan, oli hihhuli tahi ei.
>
> nim. "kokemusta on, hyi saatana"
>

Olet oikeassa ja jos savu tunkeutuu tupakoimattoman asuntoon esim. talon
rakennevian tai rakenteiden rappeutumisen takia on asukkaalla oikeus vaatia
ja saada taloyhtiö tekemään tarvittavat korjaustyöt haitan poistamiseksi
taloyhtiön kustannuksella.


> > Toinen syy tähän naukumiseen voisi olla tyhjä mitääntekemätön
> > elämä johon haetaan väriä naapureista valittamalla sekä naapurien
> > kyyläämisellä.
>

I

unread,
Nov 29, 2000, 3:00:00 AM11/29/00
to
In article <902hre$t2a$1...@news.koti.tpo.fi>, "Henrik Haavisto"
<je...@koti.tpo.fi> wrote:

> Kyseessä ei ollut ilmastointi vaan putkihormi joka vuosi hajut naapuriin,
> kai ne auko ne luukut ja työnsi pään hormiin että varmaan haistoi sen
> "käryn", hormi on kai korjattu kun ei ole naukumisia kuulunut. Muuten
> silloin kun ne alunperin nauku hajusta oli ne käskenyt sen isännöitsijän
> kieltämään meitä polttamasta kylppärissä ja se oli vähän liikaa vaadittu

Siis joo, ilmaisin itseäni "hieman" epäselvästi. Ei meidänkään talossa
mitään ilmastointia ole, 1920-luvulla rakennettu vanha talo. Hormihan se
kai onkin, joka vessan seinässä lähellä kattoa on sellainen reikä. En
tiedä onko siinä mitään puhallinta missään, vai vaihtuuko ilma
tuollaisessa ihan vain "tuulen mukana". Totuus kuitenkin on, että
tupakansavu voi tuollaista hormia pitkin nousta yläkerroksiin ja tulla
asuntoihin ilman että päätä hormiin työnnetään. Mutta se ei ole
kummankaan, siis tupakoitsijan tai yläkerran asukkaan vika, vaan
taloyhtiön asia.
(mutu) Vastaavasta aiheesta taisi joku käydä käräjilläkin pari vuotta
sitten ja taloyhtiö velvoitettiin laittamaan tuuletus kuntoon. En tiedä,
laitettiinko asuntoihin puhaltimet ettei hormista pääse sisäänpäin
mitään, vai kuinka homma lopulta hoidettiin.

.lauri

Henrik Haavisto

unread,
Nov 29, 2000, 3:00:00 AM11/29/00
to

"I" <mac...@nomail.com> kirjoitti viestissä
news:macuser-E252B3...@news.helsinki.fi...


Mäkin taisin ilmaista asian vähän epäselvästi ei kai se meillä hormi ole
vaan putkikanaali seinässä minkä sisällä kulkee viemäri+ vesiputket ja
lattianrajassa on semmonen irrotettava manusluukku 50x50cm. Ilmeisesti se
vuoto oli meidän katon ja yläkerran lattian välissä. Rakennusvaiheessa oli
kai unohtunut kaataa sementtivelliä niiden putkiläpimenojen tiivistämiseksi.
Huom. muut lukijat: älkää hermostuko, näin se varmaan oli?


mika/susse

unread,
Nov 29, 2000, 3:00:00 AM11/29/00
to
On Mon, 27 Nov 2000 12:46:08 GMT, Kim =?iso-8859-1?Q?Sandstr=F6m?=
<kim.g.s...@nokia.com> wrote:
>Toki en viestissäni kertonut häiriön laadusta. Kyseessä on nimittäin tilanne jolle en voi
>mitään. Minulla on joskus öisin painajaisia ja silloin saatan huudella. Olen kuulemma
>viime aikoinakin öisin huudellut. Olen nyt 7 vuotta käynnyt psykoanalyysissä. Onneksi
>minulla on ollut varaa maksaa se. Jos ja kun huutelu öisin ei siitä viellä ole parantunut,
>niin mitä voin tehdä? Pitäisikö mennä sinne "veneen alle asumaan" kuten eräs herkkäkorva
>suuressa viisaudessaan ehdotti. Asian ydin onkin että vaatimuksista huolimatta en noin
>vain pysty olemaan hiljaa!

Hitto, eihän ketään sa häätää kodistaan siksi että näkee painajaisia
tai itkee tai jotain liian usein ja "kovaa".
Sääli minun tulee sinua.
Susse

Pekka Taipale

unread,
Nov 29, 2000, 3:00:00 AM11/29/00
to
Henrik Haavisto wrote in message <902a24$qm7$1...@news.koti.tpo.fi>...

>Meille taas kävi niin että olimme asuneet uudessa asunnossamme viikon ja
>näin isännöitsijän pihalla ja tämä kertoi että meidän yläkerran naapuri oli
>naukunut että nyt ne "uudet" polttavat tupakkaa kylpyhuoneessaan ja haju
>tuntuu heillä. Isännöitsijä kuitenkin sanoi minulle ettei niistä
hihhuleista
>kannata välittää olivat kuulemma ristiretkellä tupakointia vastaan. Arvaas
>käryttelimmekö siitä lähtien tuplasti kylppärissä.

En tiedä mitä tässä pitäisi arvata, mutta ei kuitenkaan kannata elvistellä
sillä, että tiukkapipoisia naapureitaan pystyy kiusaamaan polttamalla
vessassa. Jos nimittäin siitä jää kiinni (siis myöntää häiritsevänsä
naapureita ilkivaltaisessa tarkoituksessa) niin siitä voi seurata ongelmia.

Esimerkiksi pianoa saa soittaa, vaikka se häiritsisikin naapureita (muttei
kohtuuttomasti), jos nauttii pianonsoitosta. Jos sen sijaan soittaa pianoa
siksi että nauttii naapureiden häiritsemisestä, häiritseminen on kielletty.

- Pekka


Henrik Haavisto

unread,
Nov 29, 2000, 3:00:00 AM11/29/00
to

"Pekka Taipale" <p...@iki.fi> kirjoitti viestissä
news:yD7V5.15640$AM5.2...@news1.nokia.com...

> Henrik Haavisto wrote in message <902a24$qm7$1...@news.koti.tpo.fi
>
> En tiedä mitä tässä pitäisi arvata, mutta ei kuitenkaan kannata elvistellä
> sillä, että tiukkapipoisia naapureitaan pystyy kiusaamaan polttamalla
> vessassa. Jos nimittäin siitä jää kiinni (siis myöntää häiritsevänsä
> naapureita ilkivaltaisessa tarkoituksessa) niin siitä voi seurata
ongelmia.
>

Elvistellä? Jos kertoo tekevänsä "omassa hallinnassa" olevassa asunnossaan
sitä mitä oikeus on tehdä.
Myöntää häiritsevänsä? Kuka sellaista myöntäisi`? Mitä ihmeen ongelmia?
Asuntonsa normaalista käytöst`ä?

Naapureiden ilkivaltainen häiritseminen? Jos polttaa tupakkaa omassa
kylppärissä. Ei ei nyt taidat olla aivan hakoteillä tahi sitten olet meidän
yläkerran naapuri.

> Esimerkiksi pianoa saa soittaa, vaikka se häiritsisikin naapureita (muttei
> kohtuuttomasti), jos nauttii pianonsoitosta. Jos sen sijaan soittaa pianoa


Taitaapi olla niin että pianonsoitto ja kylppärissä tupakointi ovat kaksi
ihan eri asiaa, eikö totta.

Eiköhän tässä valittaja Suomessa olisi parasta että tupakoiville ja
tupakoimattomille oikein lailla määrättäisiin eri asuinalueet, säästyisi
ainakin täysin turhilta (tupakoimattomien aiheuttamilta) riidoilta.

Muuten: tupakka tappaa.
Terveisin 2pv lakossa ollut Henkka.


Tuomas Eerola

unread,
Nov 29, 2000, 3:00:00 AM11/29/00
to
Henrik Haavisto wrote:
> Elvistellä? Jos kertoo tekevänsä "omassa hallinnassa" olevassa asunnossaan
> sitä mitä oikeus on tehdä.
> Myöntää häiritsevänsä? Kuka sellaista myöntäisi`? Mitä ihmeen ongelmia?
> Asuntonsa normaalista käytöst`ä?

Joidenkin mielestä pianonsoitto aamuyöllä on normaalia käyttöä, toisen
mielestä taas sunnuntai-aamu klo 06 on sopiva aika testata uuden pora-
koneen ominaisuuksia betoniseinään.

> Naapureiden ilkivaltainen häiritseminen? Jos polttaa tupakkaa omassa
> kylppärissä. Ei ei nyt taidat olla aivan hakoteillä tahi sitten olet meidän
> yläkerran naapuri.

Se "Arvaas käryttelimmekö siitä lähtien tuplasti kylppärissä." -lause
kuullostaa kyllä siltä että tarkoitus oli nimenomaan häiritä naapureita.

Useimmat tahalliset naapurien häiritsemiset tehdään juuri jotenkin
normaalilta käytöltä vaikuttaen. Tosin normaali radionkuuntelu tai
levyjensoitto ei yleensä sisällä sitä että kaiuttimet on ruuvattu
kattoon elementit ylöspäin..

Jonkun taloyhtiön rappukäytävässä oli lappu jossa yritettiin kieltää
asuntojen haltijoita heittelemästä hallinnassaan olevilta parvekkeilta
tupakantumppeja, kun alempana asuvien parvekkeella olevat ryönät tai
lastenvaunut saattavat muka syttyä palamaan. Ei kai jonkun kakaran
kärventyminen hengiltä voi olla niin paha juttu että tupakoijan pitäisi
olla heittelemättä palavia tumppeja alas, hankkikoon parvekelasit jos
tuo tuntuu haittaavan tai tehkööt uusia kakaroita jos vaunut vähän
kärähtää - kyllä nyt ihmisillä pitää olla oikeus omalla parvekkeellaan
tehdä mitä huvittaa.

Tuomas

Henrik Haavisto

unread,
Nov 29, 2000, 3:00:00 AM11/29/00
to

"Tuomas Eerola" <t...@luukku.com> kirjoitti viestissä
news:3A253549...@luukku.com...

> Henrik Haavisto wrote:
> > Elvistellä? Jos kertoo tekevänsä "omassa hallinnassa" olevassa
asunnossaan
> > sitä mitä oikeus on tehdä.
> > Myöntää häiritsevänsä? Kuka sellaista
>
> Jonkun taloyhtiön rappukäytävässä oli lappu jossa yritettiin kieltää
> asuntojen haltijoita heittelemästä hallinnassaan olevilta parvekkeilta
> tupakantumppeja, kun alempana asuvien parvekkeella olevat ryönät tai
> lastenvaunut saattavat muka syttyä palamaan. Ei kai jonkun kakaran
> kärventyminen hengiltä voi olla niin paha juttu että tupakoijan pitäisi
> olla heittelemättä palavia tumppeja alas, hankkikoon parvekelasit jos
> tuo tuntuu haittaavan tai tehkööt uusia kakaroita jos vaunut vähän
> kärähtää - kyllä nyt ihmisillä pitää olla oikeus omalla parvekkeellaan
> tehdä mitä huvittaa.
>
> Tuomas


Kannattaa heittää ne tumpit niin kauas ettei ne sytytä sitä alakerran
parveketta sillä silloin se sieltä ylös tuleva savu häirittis
parveketupakointia ja yäk palavan kakaran haju on kuvottava. Sillähän ei ole
mitään väliä jos pihanurmikko syttyy palaan. Palomiesten puuhia on kiva
katsella tulee lapsuus mieleen kun silloin aina juostiin paloautojen
perässä.


Kari Liedes

unread,
Dec 1, 2000, 3:00:00 AM12/1/00
to
On Mon, 27 Nov 2000 12:46:08 GMT, Kim Sandström
<kim.g.s...@nokia.com> wrotd:

>Mielestäni sallitaan varsin suuria päätöksiä ei ammatti-ihmisten
>(laki tai psykologia) käsiin.
Päätökset annetaan niiden käsiin joiden elämään se vaikuttaa, eli
asunto-osakeytiön omistajille.

>Jos ja kun huutelu öisin ei siitä viellä ole parantunut,
>niin mitä voin tehdä?

Mielestäni myös sinulla on vastuuta asiasta. Onko mahdollista esim.
asua omakotitalossa tai vastaavassa jossa ei ole seinänaapureita. Tuo
asunnon eristäminen tms. vaikuttaa työläämmältä ratkaisulta.

>Pitäisikö mennä sinne "veneen alle asumaan" kuten eräs herkkäkorva
>suuressa viisaudessaan ehdotti.

Taisinpa olla minä. Et alussa esittänyt häiriöimisesi laatua ja
minulla ei oikein riitä ymmärrystä ihmisille jotka häiritsevät muiden
elämää. Tästä voi syyttää naapurissani asunutta teknopelleä, jonka
mielestä 04-05 saattoi ihan hyvin kuunnella 'muzaa' jos sille tuntui.
Nyt se ainoastaan mulkoilee minua vihaisen nnäköisenä :) Mitä
minullako traumoja?

>Päätin siis nyt esittää jatkokysymyksen (onhan tässä X-posti sfnet.keskustelu.laki:in).
>Löytyykö lakikirjassa jokin kohta joka selittää mikä on "naapureita häiritsevä elämä".

Tulkinnan varainen kysymys joka ratkaistaan taloyhtiön kokouksessa ja
jos et ole päätökseen tyytyväinen

>Jossaihan minun pitää asua ja tuskinpa siellä huutelen vähemmän öisin. Jossainhan minunkin
>pitää asua. Naapurini ovat varmasti nyt yllättyneitä kun nukun entistä rauhattomammin!
>"Pois vain paha häirikkö"
>

>Päätin lähettää X-postin myös keskusteluryhmään sfnet.keskustelu.psykologia. Kun en alussa
>kehdannut. Kuvittelin että tässä olisi kyse lakiasioista. Pitäisikö mennä hesperiaan
>asumaan?
>

Kari Liedes

unread,
Dec 1, 2000, 3:00:00 AM12/1/00
to
Äh, lähti viesti liian aikaisin liikkeelle, jäi hieman kesken.

>>Päätin siis nyt esittää jatkokysymyksen (onhan tässä X-posti sfnet.keskustelu.laki:in).
>>Löytyykö lakikirjassa jokin kohta joka selittää mikä on "naapureita häiritsevä elämä".
Tulkinnan varainen kysymys joka ratkaistaan taloyhtiön kokouksessa ja

jos et ole päätökseen tyytyväinen siitä voi valittaa oikeuteen. En ole
ihan varma millaisia näyttöjä siellä vaaditaan, mutta ilmeisesti
naapureita kutsutaan todistamaan, että olet aiheuttanut häiriöitä jne.
En myöskään osaa sanoa mitä virkaa olisi jonkun kallonkutistajan
lausunnolla, etä sinulla olisi synnynäinen tarve huutaa silloin
tällöin.

>>Jossaihan minun pitää asua ja tuskinpa siellä huutelen vähemmän öisin.

Kysymys kuuluukin, onko sen pakko olla kerrostalo. Veikkaisin, että
ei. Eivät naapurisi tule yhtään sen iloisemmiksi vaikka voittaisitkin
oikeustaistelun ja saisit jäädä asumaan. Kannattaisi akea ongelmaan
jokin pidempiaikainen ratkaisu.

Jouni Saari

unread,
Dec 1, 2000, 3:00:00 AM12/1/00
to

Kari Liedes kirjoitti viestissä ...

>Kysymys kuuluukin, onko sen pakko olla kerrostalo. Veikkaisin, että
>ei. Eivät naapurisi tule yhtään sen iloisemmiksi vaikka voittaisitkin
>oikeustaistelun ja saisit jäädä asumaan. Kannattaisi akea ongelmaan
>jokin pidempiaikainen ratkaisu.

Vaatii ainakin pääkaupunkiseudulla äkkiä puoli milliä lisää rahaa
vaihtaa jonkunlaiseen erillistaloon esim syrjäisemmästä
kerrostalkaksiosta:-(

Usein naapurien sietokynnys saattaa nousta, jos huutojen syyt käy itse
selittämässä naapureille. Minua ainakin häiritsisi vähemmän, kun tietää
ettei kyseessä ole tahallinen häirintä tai ketään ei kiusata. Varsinkin,
kun on toiveita paranemisesta. Huuto, jonka syytä ei tiedä herättää
paljon pahemmin kuin vaarattomaksi tiedetty häiriö. Sama pätee vaikka
koliikkilapseen.

Jouni


M.P

unread,
Dec 1, 2000, 5:01:18 PM12/1/00
to

"Mikko Koivisto" <m...@mbnet.fi> kirjoitti viestissä
news:3a2419b8$1...@news.utu.fi...

>
> "Pekka Palosuo" <ppal...@cc.hut.fi> kirjoitti viestissä
> news:8vtnei$1jb$1...@nntp.hut.fi...
> > Sanoisin, että 'vietetään' edellyttää jonkinasteista
tahdonvaraisuutta.
> > Tämän tarkempia tulkintoja ei lakiteksteissä liene, mutta
oikeus-
> > tapauksia tietysti on. Mm. pienten lasten itku (joka ei
johdu
> > pahoinpitelystä, heitteillejätöstä tms.) ei riitä
määrittelyyn
> > 'vietetään häiritsevää elämää'.
>
> Tästä tuli mieleeni eräs dokumentti (en valitettavasti
muista nimeä,
> enkä esitysajankohtaa), jossa pakolaisperhe häädettiin
asunnosta lapsen
> itkun takia.

Dokumentissa esitettiin, kärjäoikeuden tekemä neekeriperheen
(suvun?) häätöpäätös,
aivan toisin perustein kuin esität.

>
> Näin ainakin muistelen sen ohjelman asian esittäneen.

Kummalista väärin muistamista?

> Tosiaan, ihan vain kommentti.

Empatiaa häiriköillekö?

George Saraiste Jr.

unread,
Dec 2, 2000, 3:00:00 AM12/2/00
to
M.P kirjoitti viestissä <909741$kc9$1...@tron.sci.fi>...

>
>Dokumentissa esitettiin, kärjäoikeuden tekemä
>neekeriperheen (suvun?) häätöpäätös,

Hmmm...
En tunne asiaa. Voisitko kenties valaista hieman..??

- G.S. -


Kari Liedes

unread,
Dec 2, 2000, 3:00:00 AM12/2/00
to
On Fri, 1 Dec 2000 14:38:56 +0200, "Jouni Saari" <spam...@jippii.fi>
wrotd:

>Kari Liedes kirjoitti viestissä ...
>>Kysymys kuuluukin, onko sen pakko olla kerrostalo. Veikkaisin, että
>Vaatii ainakin pääkaupunkiseudulla äkkiä puoli milliä lisää rahaa
>vaihtaa jonkunlaiseen erillistaloon esim syrjäisemmästä
>kerrostalkaksiosta:-(

Se nyt vähän riippuu.En ole ihan selvillä Hgin tilanteesta, mutta
ainakin muissa suuremmissa kaupungeissa löytyy esim. pihamökkejä
kohtuuhintaan vuokralle tai omistusasunnoiksi. Tämä siis jos pitää
asua suhteellisen lähellä keskustaa.

Alkuperäisen kirjoittajan ongelma vaikuttaa sen verran vakavalta, että
minä kyllä harkitsisin muuttoa hieman kauemmaksi keskusta-alueilta jo
ihan oman mielenrauhan vuoksi. Ei tarvitse tapella niin paljon muiden
kanssa.

mika/susse

unread,
Dec 4, 2000, 3:00:00 AM12/4/00
to
On Sat, 02 Dec 2000 20:54:14 -0800, Kari Liedes <kli...@hotmail.com>
wrote:

>Se nyt vähän riippuu.En ole ihan selvillä Hgin tilanteesta, mutta
>ainakin muissa suuremmissa kaupungeissa löytyy esim. pihamökkejä
>kohtuuhintaan vuokralle tai omistusasunnoiksi. Tämä siis jos pitää
>asua suhteellisen lähellä keskustaa.

Mikä on mielestäsi kohtuuhinta esim. vuokrana?
Susse

Kari Liedes

unread,
Dec 8, 2000, 9:28:21 PM12/8/00
to
On Mon, 04 Dec 2000 11:36:51 GMT, mi...@dlc.fi (mika/susse) wrotd:

>>Se nyt vähän riippuu.En ole ihan selvillä Hgin tilanteesta, mutta
>>ainakin muissa suuremmissa kaupungeissa löytyy esim. pihamökkejä
>>kohtuuhintaan vuokralle tai omistusasunnoiksi. Tämä siis jos pitää
>Mikä on mielestäsi kohtuuhinta esim. vuokrana?
>Susse

En nyt puhu markoista koska se riippuu henkilön tuloista, mutta
ainakin minun tiedossani on pihamökkejä joiden vuokra on vain hieman
korkeampi kuin vastaavan kerrostalohuoneiston. Vuokra voi olla jopa
sama, jos hieman tinkii asunnon tasosta.

Jyri Hakola

unread,
Dec 8, 2000, 6:11:42 PM12/8/00
to
Tuomas Eerola wrote:

> Jonkun taloyhtiön rappukäytävässä oli lappu jossa yritettiin kieltää
> asuntojen haltijoita heittelemästä hallinnassaan olevilta parvekkeilta
> tupakantumppeja, kun alempana asuvien parvekkeella olevat ryönät tai
> lastenvaunut saattavat muka syttyä palamaan.

Onko tosiaan maailma mennyt niin järjettömäksi että nykyään alkeellista
siisteyttäkin yritetään jossain perustella kiertoteitse..


--
___________________________________________________________
jyri....@hut.fi Jyri Hakola
http://www.hut.fi/~jphakola JMT 11M 253
02150 Espoo
* It's better to reign in Hell than serve in Heaven *

0 new messages