"Sampo Pankki on siirtänyt noin 1,1 miljardin arvosta asuntolainoja
kokonaan omistamalleen tytäryhtiölle Asuntoluottopankille."
...
"Siirrolla ei ole Sammon mukaan vaikutuksia asiakkaiden lainaehtoihin."
Tuli mieleeni tuosta tapaus, kun Vesilahden kunta jotain pari vuotta
sitten myi omistamansa rivitalot Kunta-Asunnot Oy:lle. Saimme (asukkaat)
silloin kunnalta viestin, jota en ottanut valitettavasti talteen, mutta
muistaakseni siinäkin oli tekstiä tyyliin "... ei vaikutusta...". No
eipä sillä muuta vaikutusta ollut kuin että heti kun omistajavaihdos
toteutui (noin 2kk ilmoituksesta) vuokra nousi 15% ja siitä puolen
vuoden päästä lähes saman verran eli lähes 30% puolessa vuodessa. Sen
jälkeen olen aina ollut erityisen varovainen kun tapahtuu jokin muutos,
jolla "ei ole vaikutusta".
Noh, asuntolainat ovat niin kilpailtuja, että tuskinpa Sammolla tässä
tapauksessa on tarkoituksena huonontaa lainaehtoja. Siispä, mitä Sampo
tällä hakee?
Petteri
Virallinen selitys oli, että halvempaa pitkän koron rahaa eteenpäin
lainattavaksi. Nyt kuulemma raha on pääasiassa kallista lyhytaikaista
säästörahaa. ELi ajattelevat saavansa pelkkiin asuntolainaamiseen
keskittyvään tytäryhtiöön rahaa sisään halvoilla pitkillä
koroilla.
Siis ainakin mutkan kautta väittävät maksavansa liikaa korkoa
säästäjille tällä hetkellä.
Sammolla oli muuten yli 3% säästökorkotarjous, jonka jälkeen
euribor-sidonnainen korko.. (En mennyt lukemaan pientä pränttiä,
mikä on homman juju, ei kuulosta ihan fiksulta ottaa rahaa sisän
asuntolainaa isommalla korolla. )
Voivat olla myös kauppaamassa paloja pois, yrittämässä
yhdistymistä tai muuta yritysjärjestelyseikkailua.
Mitähän lainoja lienevät siirrelleet? Olisiko kenties semmoisia joihin ei
löydy reaalivakuutta? Itsellä on asuntolaina Sammossa ja laina on edelleen
Sammon. Yksipuolisiin sopimusmuutoksiin ei ole pakko suostua jos ehdottavat
heikennyksiä aikaisempiin sopimuksiin.
-jyrki
> Noh, asuntolainat ovat niin kilpailtuja, että tuskinpa Sammolla tässä
> tapauksessa on tarkoituksena huonontaa lainaehtoja. Siispä, mitä Sampo
> tällä hakee?
Eikös tämä ole ihan selvää?
Suojautuu sitä vastaan ettei paska sada sampoon kun korot nousevat.