Onko asuntojen hinnat laskussa Helsinsissä?

Marja

Rahaa alkaisi olla säästössä 70 000 euroa oman pienen kaksion
ostamiseen. Onko asuntojen hinnanlaskua näköpiirissä, eli odottelenko
vielä vuoden, kaksi? Akuuttia kiirettä tuohon ostamiseen ei ole mutta
näiden korkeiden, ja taas reilusti nousseiden, vuokrien maksaminen
tuntuu pahalta.

Timo Noko

Lainaamalla ton 70 donaa esimerkiksi ahkerille intilaisille, saat
kuukauden vuokrarahat kokoon parissa tunnissa:
http://finance.yahoo.com/q/bc?s=EMGIX&t=6m&c=

Tarkemmin ajatellen, jos en olisi juuri keventänyt massssiivista
asuntomassaani, olisit voinut lainata donat mulle ja saanut
näin stadin keskustakaksion käyttöösi ilimaiseksi.

Juha Norman

"Marja" <ma...@hunsvontti.com> wrote in message

Siis onko tämä vitsi vai trolli? 70 donaa taskussa ja vielä mietityttää onko
fiksumpaa maksaa kaksion vuokraa 500-800 euroa kuin ostaa oma? Minä sanoisin
että nykyisillä koroilla ja vuokratasoilla ei ole mitään järkeä asua
vuokralla, sillä kaksion vuokrallahan lyhentää kummasti lainaa vaikka
pääomaa ei olisi yhtään.

Juha

Markku Stenborg ®

Jos on 70 kE pääomaa eikä sen kummempia haluja ryhtyä sijoittajaksi, oma
asunto kannattaa ostaa heti kun sopiva löytyy. Pitkässä juoksussa tulee
kuitenkin halvemmaksi maksaa omaa kuin vuokranantajan asuntoa. Paitsi jos
epäilee, että aikoo muuttaa alueelta muutaman vuoden kuluessa.

--
Markku Stenborg
znexxh....@rgyn.sv

Marja

> Siis onko tämä vitsi vai trolli?

Ei ole trolli, eikä toivottavasti vitsikään. Jos ostaisin nyt sen
kaavailemani asunnon, joutuisin maksamaan siitä noin 120 000, eli
lainaa tulisi otettua 50 000. Jos asuntojen hinnat ovat laskussa ja
esim. vuoden päästä tuon saisi 10% halvemmalla, olisin säästänyt 12
000 euroa. Sillä maksaa kummasti nykyistä 600 euron vuokraa.

Juha Norman

"Marja" <ma...@hunsvontti.com> wrote in message

No voithan odotella sitten rauhassa, onhan asuntojen hinnat jos monta vuotta
olleet lähdössä laskuun... 10% tiputus vuodessa on kyllä aika hurja.
Vuokraa vuodessa maksaisit 7200 euroo, se raha menee siis aivan kankkulan
kaivoon joka tapauksessa. Suosittelisin tutustumaan korkotilanteeseen ja
esimerkiksi Nordean asuntolainalaskurilla voit hieman laskeskella millaista
lainaa voisit maksella.

En tiedä oletko säännöllisesti etsinyt asuntoa lehdistä ja käynyt
esittelyissä, mutta muista että tänäänkin voit saada ostettua asunnon sen
10% halvemmalla vaikka yksityiseltä kun toisen vastaavanlaisen välittäjältä.

Juha

PJK

"Marja" <ma...@hunsvontti.com> wrote in message

Ostin vuonna 97 asunnon. Helsingin sanomat kirjoitti samalla viikolla;
asuntojen hinnat lähdössä laskuun....

Noin suurta rahamäärää ei kannata makuuttaa tilillä.

Marja

10% tiputus vuodessa on kyllä aika hurja.

Ei ennenkuulumatonta...

> Vuokraa vuodessa maksaisit 7200 euroo, se raha menee siis aivan kankkulan
> kaivoon joka tapauksessa.

Miten niin kankkulan kaivoon? Saanhan sillä asua vuoden ajan ja
jossain on pakko asua. Eikä se "omassa" asunnossakaan asuminen
ilmaista ole. Korot ja yhtiövastike menee yhtä lailla hukkaan kuin
vuokrakin.

Suosittelisin tutustumaan korkotilanteeseen ja
> esimerkiksi Nordean asuntolainalaskurilla voit hieman laskeskella millaista
> lainaa voisit maksella.

Olen monesti tuota käyttänytkin.

> En tiedä oletko säännöllisesti etsinyt asuntoa lehdistä ja käynyt
> esittelyissä, mutta muista että tänäänkin voit saada ostettua asunnon sen
> 10% halvemmalla vaikka yksityiseltä kun toisen vastaavanlaisen välittäjältä.

Kyllä, ja jos yleinen hintataso laskee sen 10% niin ensi vuonna saan
sen saman asunnon yksityiseltä 20% halvemmalla tämänpäivän hintatasoon
verrattuna ...

> Juha

Pekka Taipale

Nyyssiyleisön kristallipallot tuskin ovat sen parempia kuin
omasikaan, mutta onko joku ennustanut asuntojen hintojen laskevan
lähiaikoina? Miksi? Yleiset odotukset ovat pikemminkin niin päin, että
kolme vuotta jatkunut taloudellinen lasku tai hitaan kasvun aika
kääntyy nousuun. Edes näinä kolmena vuotena asuntojen hinnat eivät ole
laskeneet.

Ihan henk. koht. heittoni on, että osta se asunto heti kun sopiva
löytyy, jos kerran rahoituskin on noin hyvin kunnossa.

--
Pekka Taipale
p...@iki.fi -- http://www.iki.fi/pjt/

HannuK

> Nyyssiyleisön kristallipallot tuskin ovat sen parempia kuin
> omasikaan, mutta onko joku ennustanut asuntojen hintojen laskevan
> lähiaikoina? Miksi?

Mielessäni on joku syssyllä näkemäni graafi, jonka mukaan asuntojen
hinnat on menneet sellaista ylös/alas sykliä (pituus jotain 10-15
vuotta)kymmenien vuosien ajan ja nyt asuntojen hinta olisi samalla
huipputasolla kuin 1990-luvun alussa ja hinnat voi vain mennä alaspäin
koska ihmisetn ostovoima ei ole kasvanut ja korotkin voi vain nousta.

riku

In article <X%dKb.2072$4M2...@reader1.news.jippii.net>, "PJK" <inv...@mail.com> writes:

> Ostin vuonna 97 asunnon. Helsingin sanomat kirjoitti samalla viikolla;
> asuntojen hinnat lähdössä laskuun....

Lopetin ASP-säästämisen kesken ja ostin asunnon kesällä 1990 kun
asuntojen hinnat nousivat niin nopeassa tahdissa ettei säästäminen
tuntunut mielekkäältä. No sitten tuli lama ja 300 000 markalla
ostamani asunnon arvo putosi parissa vuodessa 200 000 markkaan.
Lisäksi korko nousi 18 prosenttiin.

No jos tietäisin etukäteen lottonumerot, olisin miljonääri!

riku

Pertti Ström

On Mon, 05 Jan 2004 15:59:38 +0200, Marja <ma...@hunsvontti.com>
wrote:

> [...]
>jossain on pakko asua. Eikä se "omassa" asunnossakaan asuminen
>ilmaista ole. Korot ja yhtiövastike menee yhtä lailla hukkaan kuin

Omassa asunnossa hankit itsellesi koko ajan pääomaa. Vuokralla
asuessasi et. Siinä on iso ero.

Mietipä asia näin: vaikka asuntojen hinnat romahtaisivat, niin sehän
on sinulle vain edullista, jos aiot hankkia isomman asunnon. Jokaisen
lisäneliön hinta (=väliraha) halpenee.

Toki on paras tilanne, jos pääsee ensiasuntoon kiinni mahdollisimman
halpaan aikaan. Ajankohdan ennustaminen on vain mahdotonta. Jos sen
joku tietäisi, niin hänestä tulisi rikas.

Toisaalta asuntojen hinnat romahtavat - ennemminkin laskevat - vain
jos korot nousevat. Asunnon kokonaishinta korkoineen voi esim. pysyä
vakiona. Koron nousua ei ole odotettavissa ainakaan puoleen vuoteen
tai vuoteen ja senkin jälkeen korotukset jäänevät pieniksi.

--
Paranoideillakin voi olla vihollisia.

Pertti Ström

On Mon, 05 Jan 2004 16:21:25 +0200, HannuK <ha...@nospamhere.fi>
wrote:

> [...]
>huipputasolla kuin 1990-luvun alussa ja hinnat voi vain mennä alaspäin
>koska ihmisetn ostovoima ei ole kasvanut ja korotkin voi vain nousta.

Asuntojen reaalihinta ei ole lähelläkään 90-luvun hulluja vuosia.
Erityisesti palkkatasoon suhteutettu hintataso on vielä aika
matalalla. En näe mitään syytä hintojen laskulle ennen seuraavaa lamaa
(5-6 vuotta). Pientä heiluntaa voi tulla korkojen nousun myötä, mutta
ei mitään merkittävää.

Pörssissä nousu on vasta alkanut puoli vuotta sitten.

Pertti Ström

On Mon, 05 Jan 2004 10:10:09 +0200, Marja <ma...@hunsvontti.com>
wrote:

>Rahaa alkaisi olla säästössä 70 000 euroa oman pienen kaksion

"Hintakuplan vaaraa meillä ei kuitenkaan ole, sillä asuntojen nykyinen
hintataso on nelinkertainen vuotuiseen palkkatasoon nähden. 1980-luvun
lopun hintapiikin aikana hinnat olivat kuusinkertaiset, sanoo Nordean
pääekonomisti Juha Ahtola.

Suomi onkin edelleen ainoa Pohjoismaa, jossa asuntojen reaalihinnat
ovat edelleen 80-luvun hintapiikin alapuolella."
http://www3.soneraplaza.fi/talous/artikkeli/0,3354,7522_12868892_1,00.html

Pertti Ström

On Mon, 05 Jan 2004 18:32:02 +0200, Pertti Ström
<p_s...@hotmail.com.POISTA> wrote:

>Asuntojen reaalihinta ei ole lähelläkään 90-luvun hulluja vuosia.

Tässä graafi aiheesta:
http://www.pressi.com/images/generated/480x480/203/2003/09/73248.jpg.jpg

Markku Stenborg ®

On Mon, 05 Jan 2004 16:21:25 +0200, HannuK <ha...@nospamhere.fi> wrote:

Ihmisten ostovoima on kasvanut koko ajan sitten laman pohjan. Korot voivat
mennä kumpaan suuntaan tahansa. Asuntojen nimelliset ja reaaliset
hintatasot näkyvät esim. täältä:

http://www.hel.fi/tietokeskus/tilastoja/ashinnat180603.pdf

"Asuntojen reaalihinnat ovat kohonneet viime vuodet jyrkästi.
Ainoastaan vuosina 1988-1990 olivat hinnat kalliimpia
kuin vuonna 2002. Toisaalta taas matalammalla kuin
vuonna 1970 on reaalihintataso ollut ainoastaan pidemmän
ajanjakson 1976-1981 ja viime vuosikymmenen alussa
1992-93 ja 1995. Muuhun Suomeen verrattuna ovat Helsingin
asuntojen hinnat nousseet selvästi nopeammin - Helsingin
reaalihintaindeksi vuonna 2002 oli 170.4 ja koko
maan 138.0. Helsingin asunnot ovat myös kallistuneet selvästi
naapurikaupunkien asuntoja nopeampaan tahtiin.
Vuonna 2002 Espoon indeksiluku oli 139.0 ja Vantaan
128.9"

Harri Markkula

Vastapuolella on sitten vähintäänkin kaksi asiaa, eli omistamisen riemu
tai paremminkin riesa kaikkine korjaus- ja ylläpitolaskuineen sekä se,
että omistusasunto sitoo jossakin määrin paikkakuntaan on asunto missä
tahansa.

Terv: Harri

jarkko

Pertti Ström wrote:
> [...]
>
> Suomi onkin edelleen ainoa Pohjoismaa, jossa asuntojen reaalihinnat
> ovat edelleen 80-luvun hintapiikin alapuolella."

"Suomen Pankin mukaan kotitalouksien velanhoitomenot ovat lähes yhtä
raskaat kuin 1980-luvun lopulla, suhteessa käytettävissä oleviin
tuloihin. Ennätys menee nopeasti rikki, kun korot nousevat ja se on
muusta kulutuksesta pois."

http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=533414

Soili

"Harri Markkula" <til...@netti.fi> wrote in message

> [...]
> tai paremminkin riesa kaikkine korjaus- ja ylläpitolaskuineen sekä se,
> että omistusasunto sitoo jossakin määrin paikkakuntaan on asunto missä

Helsingissä se sitoo kyllä erittäin vähän. Aina sen voi pistää vuokralle ja
näin harrastaa pienimuotoista eläkesäästämistä.

t. Soili

Timo Noko

Valitettavasti vuokratuotot ovat romahtaneet. Entisaikoina
kohtuuvuokra oli noin prosentti asunnon myyntiarvosta. Esimerkiksi
80-luvun lopussa 150000 markan asunnosta sai helposti 1500 markkaa.

Nykyään 120000 euron asunnosta töölössä saa vaivalla 600, vaikka
pitäisi saada 1200.

Joko vuokrataso on liian alhainen, tai asunnot ovat aivan liian
kalliita.

Harri Markkula

No, kyllä vuokraamisessakin omat murheensa on varsinkin vapailla
markkinoilla. Asiasta on kyllä kokemusta.

Sitten, kun asunnon myy, voi myös olla pikkuista murhetta tiedossa.

Terv: Harri

Tero Lehto

Marja wrote:
> Rahaa alkaisi olla säästössä 70 000 euroa oman pienen kaksion
> ostamiseen. Onko asuntojen hinnanlaskua näköpiirissä, eli odottelenko
> vielä vuoden, kaksi?

Minulle eräs 15 vuotta täälläpäin Espoota asuntoja välittänyt kv-välittäjä
sanoi tammikuusa 2002, että ostin asuntoni huonoon aikaan, koska asuntojen
hinnat ovat juuri lähtemässä jopa 20%:n laskuun. Tapasin hänet taas
maanantaina ja kysyin miltä asuntomarkkinoilla näyttää, sanoi että hinnat
ovat vain nousseet eikä täälläpäin ainakaan laskua ole näkyvissä.

Auttaako tämä tieto sinua sitten mitenkään? Tuskin. Ehkä sen verran, että
asuntojen hintoja työkseen seuraavatkaan eivät osaa aina (yleensä?) arvioida
niin oikein.

--
Tero Lehto
http://lehto.net/tero/

Petri Kärhä

Pertti Ström wrote:
> Mietipä asia näin: vaikka asuntojen hinnat romahtaisivat, niin sehän
> on sinulle vain edullista, jos aiot hankkia isomman asunnon. Jokaisen
> lisäneliön hinta (=väliraha) halpenee.

Näinhän se teoriassa menee. Kun hinnat ovat alhaalla kannattaa vaihtaa
isompaan tai muuttaa vuokralta omistusasuntoon (ei nyt). Kun hinnat ovat
ylhäällä kannattaa vaihtaa pienempään tai muuttaa vuokralle (nyt). Noin
jos siis pelkkää pääomaa ajattelee.

Jostain kumman syystä vaan ihmiset toimii juuri päinvastoin. Nyt kun
hinnat ovat korkealla, niin löytyy mitä ihmeellisempiä selityksiä sille,
miksi omistusasuminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen ja ihmiset
vaihtavat pieniä kerrostaloasuntojaan suurempiin pientaloasuntoihin.
Sitten kun hinnat putoavat, niin ne kalliit asunnot myydään tappiolla ja
taas selitellään, että miksi oikeastaan kannattaakin asua vuokralla.

Jos haluaa maksimoida voitot, niin kannattaa uida vastavirtaan. Jos nyt
ostaa kalliin kämpän, niin sitä ei kannata sitten myydä tappiolla. Jos
asuntojen hinnat putoavat ja harmittaa, niin kannattaa vaihtaa isompaan
tai ostaa vaikkapa toinen asunto. Niistä voi sitten toisen pistää
vuokralle, mikä yllättäen kannattaakin, koska laskevien hintojen
markkinoilla vuokrat taas nousevat.

Kaikki tämä teoretisointi on tietysti mielenkiintoista vain siinä
tapauksessa, ettei esim. perhesyistä joka tapauksessa tarvitse asua
tietyn kokoisessa asunnossa, ja että hintojen putoamisen perimmäinen syy
(esim. työttömyss) ei jostain sattuman oikusta kosketa itseä. Eli hyvä
malli, mutta toimii vain tyhjössä :-)

> vakiona. Koron nousua ei ole odotettavissa ainakaan puoleen vuoteen
> tai vuoteen ja senkin jälkeen korotukset jäänevät pieniksi.

Mielenkiintoinen peruste, mutta kun sitä asuntolainaa saa nykyään maksaa
takaisin vähintään 20 vuotta. Investointipäätöstä ei kannata tehdä sen
perusteella, miten korot käyttäytyvät vuoden sisällä.

Pankit on nykyään aika sikamaisia, kun ne antaa ihmisille lainoja, mitä
tällä hetkellä nippa nappa pystyy hoitamaan, kun korot on pohjamudissa.
Tällä mentaliteetillä otetut lainat eivät kestä pientäkään korkojen
nousua, mitä varmasti on luvassa jo esim. 5 vuoden päästä (missä
vaiheessa suurinta osaa lainoista ei ole muuten lyhennetty vielä juuri
yhtään, koska maksetaan vain korkoja. Koron nousu sattuu vielä
silloinkin, ellei palkkataso nouse reippaasti). Sitä se pankkien
kilpailuttaminen teettää.

Pete

Pertti Ström

On Tue, 06 Jan 2004 14:17:34 +0200, Petri Kärhä <petri...@hut.fi>
wrote:

>asuntolainaa saa nykyään maksaa
>takaisin vähintään 20 vuotta.

Kuinka vähän ajattelit lyhentää?

Jos perheessä on kaksi työssä käyvää ihmistä, niin 20 vuoden ja 150
000 euron laina on saatavissa 1075 euron (537/hlö) lyhennyksellä.
(Korko yläkanttiin 6 %). 3 % korolla kuukausierä on 832 euroa
(416/hlö). Viiden sadan lyhennykseen/hlö pääsee vähän yli 2000 euron
kk-tuloilla. Keskipalkka lienee jo 2500 euroa/kk.

150 000 eurolla taas saa Helsingistäkin asiallisen kämpän. Muualta saa
ties mitä.

Tässä laskuri
http://www.hypo.fi/lainalaskuri_lainaaika.asp?yv=4&av=16&kieli=

>Investointipäätöstä ei kannata tehdä sen
>perusteella, miten korot käyttäytyvät vuoden sisällä.

Lähivuodet ovat ne, jolloin pääoma on suuri ja korkokulut tietenkin
myös. Periaatteessa olet tietenkin oikeassa.

>Pankit on nykyään aika sikamaisia, kun ne antaa ihmisille lainoja, mitä
>tällä hetkellä nippa nappa pystyy hoitamaan, kun korot on pohjamudissa.

Pitää laskea maksukykynsä esim. 8 % koron mukaan. Jos ei osaa ja
luottaa pankkiin, niin tilanne on tietenkin hankala.

> [...]
>yhtään, koska maksetaan vain korkoja. Koron nousu sattuu vielä
>silloinkin, ellei palkkataso nouse reippaasti).

Tyhmä on se, joka ottaa lainan joka ei lyhene ja maksaa vain korkoja.

>Sitä se pankkien
>kilpailuttaminen teettää.

Vielä kalliimpaa olisi, jos ei kilpailuttaisi. Kilpailuttaminen
sinänsä ei voi olla syy yli varojensa elämiseen - päinvastoin.

PJK

"Petri Kärhä" <petri...@hut.fi> wrote in message

> [...]
> isompaan tai muuttaa vuokralta omistusasuntoon (ei nyt). Kun hinnat ovat
> ylhäällä kannattaa vaihtaa pienempään tai muuttaa vuokralle (nyt). Noin

Omistan rivitaloneliön. Sen arvo on nyt siis "tapissaan".
Nyt on hyvä aika vaihtaa isompaan rakentamalla talo. Saan neljä vuotta
vanhasta grynderi pahvilaatikosta helvetin hyvän pesämunan rakentamiseen.
Sen arvo on noussut neljässä vuodessa sairaasti. Oman rakentamisen
kustannukset eivät ole nousseet samassa suhteessa, kuin as.oy:den hinnat.

Ts. kyllä hinnannoususta on tavallisille mattimeikäläisillekkin hyötyä.

Harri Markkula

Mutta sehän ei toki todista, etteikö oikeaa tietoa löytyisi Internetistä
;-)

Terv: Harri

Jouni Saari

"Timo Noko" <timo...@kkkolumbus.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
> pitäisi saada 1200.
>
> Joko vuokrataso on liian alhainen, tai asunnot ovat aivan liian

Ota huomioon myös korkotaso, niin huomaat, miksei se 80-luvun sijoitus
sittenkään niin hyvä ollut verrattuna nykytilanteeseen. Molempina aikoina
sai vuokralaisella maksatettua korot ja yhtövastikkeet, ja tuotto jää sen
jälkeen pieneksi.

Mutta korkoriski ja hintariski on nytkin olemassa. Ja 80-luvun jälkeen
riskihän toteutui jo kertaalleen. Nyt ehkä on vähemmän todennäköistä saada
korot ylös samaan aikaan laman kanssa, joten ehkä vuokrat nousee korkojen
mukana, vaikka asunnon hinta laskisi.

Timo Noko

In article <j5SKb.2663$IU4...@reader1.news.jippii.net>, Jouni Saari wrote:

> [...]
>sai vuokralaisella maksatettua korot ja yhtövastikkeet, ja tuotto jää sen

Paitsi että yhtiövastikkeet on myös noussu vallan helevetisti
kymmenessä vuodessa, kaksinkertaiseksi noin näppituntumalla.
Katselin äsken kotikadun yhtä miniyksiötä 20 neliöö, niin
velattomassa yhtiössä vastike yli 200 euroo ja tuskin siihen
vuokralaista paljon yli 400 saa. 100 donan asunnossa vuosituotto
verojen jälkeen siis pari hikistä prosenttia. Ålandsbankenissakin saa
enemmän korkoa.

> [...]
>korot ylös samaan aikaan laman kanssa, joten ehkä vuokrat nousee korkojen

Ei ne vuokrat mihinkään nouse. Olemme jo siirtyneet perijäsukupolven
aikakaudelle, jossa ensiasunto peritään tai ennakkoperitään.

Petri Kärhä

Timo Noko wrote:
> [...]
> velattomassa yhtiössä vastike yli 200 euroo ja tuskin siihen
> vuokralaista paljon yli 400 saa. 100 donan asunnossa vuosituotto

Ei yhden kämpän perusteella kyllä voi vetää mitään trendiä siitä, että
vastiketaso olisi noussut.

Vastikkeella kerätään suoraan rahat, jotka tarvitaan yhteisiin
asumiskustannuksiin ja kiinteistön ylläpitoon. Näistä on 10 vuodessa
jonkin verran nousseet (reaalisesti) jatehuoltomaksut, energia ja ehkä
vakuutukset. Reaalinen vaikutus vastikkeisiin lienee kuitenkin
korkeintaan +10-20%.

Kyseisen kohteen vastiketta saattaa nostaa esim. tehty tai tulossa oleva
julkisivu- tai putkiremontti. Suomessa kun ei ole tapana keräillä näihin
varoja pikkuhiljaa, niinkuin olisi järkevää. Kaikki isommat remontit
tulee asukkaille "yllätyksinä" ja sitten kaivellaan parin vuoden aikana
kuvetta vähän ahkerammin.

Pete

Harri Markkula

> [...]
> vuokralaista paljon yli 400 saa. 100 donan asunnossa vuosituotto
> verojen jälkeen siis pari hikistä prosenttia. Ålandsbankenissakin saa

Velattomassa yhtiössä yli 200 euroa. Aika hurjalta kuulostaa, ellei
jonkinmoista remonttia ole yhtiössä suunniteltu tehtäväksi.

Omassa asunnossa (Espoossa) oli vastike runsaat 70 euroa ja kyse oli
sentään saunallisesta kaksiosta.

Terv: Harri

Timo Noko

In article <SnTKb.2690$t67....@reader1.news.jippii.net>, Harri Markkula wrote:
>Omassa asunnossa (Espoossa) oli vastike runsaat 70 euroa ja kyse oli
>sentään saunallisesta kaksiosta.

Vau sauna. Se varmaankin nostaisi kyseisen eiralaisen halpisasunnon,
jonka neliöhinta oli siis 5000 ja neliövastike 10, arvoa
huomattavasti.

MarkoV

Ai kun alkaa naurattamaan lause "70 000 euroa oman pienen kaksion
ostamiseen"...

Muuta pois sieltä tsadista ja osta tuolla rahalla omakotitalo...

marko

Jukka Marin

On 2004-01-07, MarkoV <marko...@nospam.pp.inet.fi.invalid> wrote:
> Ai kun alkaa naurattamaan lause "70 000 euroa oman pienen kaksion
> ostamiseen"...
>
> Muuta pois sieltä tsadista ja osta tuolla rahalla omakotitalo...

Noh, ei tuolla esim. Kuopiosta näytä saavan kuin 30-40 vuotta vanhan
kerrostalokaksion, neliöitä tosin 60 luokkaa. Ja ollaan jo aika kaukana
"tsadista".

-jm

Pertti Ström

On Wed, 07 Jan 2004 21:59:20 GMT, "MarkoV"
<marko...@nospam.pp.inet.fi.invalid> wrote:

>Ai kun alkaa naurattamaan lause "70 000 euroa oman pienen kaksion
>ostamiseen"...

>Muuta pois sieltä tsadista ja osta tuolla rahalla omakotitalo...

Kaksio Helsingistä 70 000 eurolla? Ainoa, jonka Oikotie löytää tuohon
hintaan, on Haagassa oleva, pintaremontin vaativa 44,5 neliön
liikehuoneisto, jossa ei ole keittiökalusteita tai suihkua.
http://www.oikotie.fi/aptlist?exit=aptinfo&time=curr_tobe&back=refine_search&incrcount=1&id=446303

Asiallisten kaksioiden hinnat ovat 100 000 euron kieppeillä, eikä
silläkään pääse keskustaan.

Jerk

Timo Noko wrote:

> [...]
> pitäisi saada 1200.
>
> Joko vuokrataso on liian alhainen, tai asunnot ovat aivan liian

Suhteuta nuo luvut vielä keskimääräiseen kuukausiansioon, niin ehkäpä
selviää kumpi luku on pielessä. Jos nyt sitten tuo 80-luvun tilanne
mikään mittari on.

Markku Stenborg ®

On Thu, 08 Jan 2004 06:29:01 +0200, Pertti Ström
<p_s...@hotmail.com.POISTA> wrote:

> Kaksio Helsingistä 70 000 eurolla? Ainoa, jonka Oikotie löytää tuohon

Mistä päättelet, että Marja pelkää velan ottamista?

Syfilis De Nusso

Siehä se vasta talousguru olet, varmaan käyny Strenborgin
nusu-nuorten ökönömi-instituuttia.

MarkoV

Miksi mennä Kuoppijjoon asti kun kymenlaaksosta saapi tuolla rahalla
omakotitalon 70-luvulta...
Tosin itse en niihin kajoaisi mistään hinnasta ;-)

Marko

"Jukka Marin" <jma...@pyy.embedtronics.fi> wrote in message

Soili

"MarkoV" <marko...@nospam.pp.inet.fi.invalid> wrote in message

> Miksi mennä Kuoppijjoon asti kun kymenlaaksosta saapi tuolla rahalla
> omakotitalon 70-luvulta...
> Tosin itse en niihin kajoaisi mistään hinnasta ;-)
>
> Marko

Ja vielä halvemmalla pääsee, kun tekee Laila Kinnuset, eli muuttaa
asuntovaunuun
asumaan...

t. Soili

Tero Lehto

MarkoV wrote:
> Ai kun alkaa naurattamaan lause "70 000 euroa oman pienen kaksion
> ostamiseen"...

Niin minuakin. Tuolla rahalla saa lähinnä yksiön, jos ei halua muuttaa
"slummiin".

Markku Stenborg ®

On Fri, 9 Jan 2004 10:55:18 +0200, "Tero Lehto" <tero-...@lehto.net>
wrote:

> Niin minuakin. Tuolla rahalla saa lähinnä yksiön, jos ei halua muuttaa
> "slummiin".

70 kE omaa + vaikkapa vain 70 kE velkaa alkaakin sitten jo riittämään.
Vaikka omistusasunnon velkavipu olisi 75 %, kyllä sitä on tavattu omaksi
kutsua.

--
Markku Stenborg
znexxh....@rgyn.sv

MarkoV

"Soili" <f.b.v...@iki.fi> wrote in message
ööö mites nuo asiat liittyy toisiinsa. Vai vihjaatko ettei tsadin
ulkopuolella ole elämää...

Marko

Soili

"MarkoV" <marko...@nospam.pp.inet.fi.invalid> wrote in message
En toki, vaan mietin, miten kauas voi mennä, kun kerran vaatimuksista
aletaan joustaa.
Olin ymmärtävinäni, että sinustakin nuo 70-luvun talot Kymenlaaksossa ovat
vähemmän
toivottavia.

t. Soili

MarkoV

> [...]
> aletaan joustaa.
> Olin ymmärtävinäni, että sinustakin nuo 70-luvun talot Kymenlaaksossa ovat

Juu 70-luvun talossa missä vaan ovat ei-toivottuja ;-) Kymenlaakso ei tähän
liity mitenkään, satun vain nyt asumaan siellä ja täällä todella on
edulliset talot ja huoneistot.

Marko

jp

> Juu 70-luvun talossa missä vaan ovat ei-toivottuja ;-) Kymenlaakso ei

Perusteluja?

riku

In article <IgqLb.6121$g4.1...@news2.nokia.com>, "Soili" <f.b.v...@iki.fi> writes:

> Ja vielä halvemmalla pääsee, kun tekee Laila Kinnuset, eli muuttaa
> asuntovaunuun
> asumaan...

70 000 eurolla saisi ison ja komean asuntovaunun... hmmm?

riku

Timo Noko

70 000 eurolla saa näemmä myös komean rivitalon Tapanilasta.

(Yksityiskohtina mainittakoon Puustellikeittiö, Klinkkerilaatta,
Perseenpesuallas, Velkaosuus 130 000 ja yhtiövastike 1600.)

Jerk

Timo Noko wrote:

Yhtiövastike 1600? Kuussa vai vuodessa?

Timo Noko

Mietipä sitä.

piiska

> Vuokraa vuodessa maksaisit 7200 euroo, se raha menee siis aivan kankkulan
> kaivoon joka tapauksessa. Suosittelisin tutustumaan korkotilanteeseen ja

Tosin joutuu omistusasunnostakin pääoman koron ja vastikkeen maksamaan,
joten ei tuo esittämäsi 7200 ole netto summa. Jos oletetaan, että vastike on
vaikkapa 120 euroa ja pääoman korkokulut 1500 vuodessa, niin vuokralla asuja
maksaa silloin vain noin 4000-4200 euroa netto asumisestaan. 120000 euron
arvoisessa kämpässä hintaheilahtelua tarvitsee tulla vain alle 4% ja silloin
rupeaa tulemaan säästöä. Sitäpaitsi, vuokralla asuessa oma asunto ei kulu
:-)

10% hintamuutos vuoden aikana ei kyllä taida mikään aivan mahdoton olla?

piiska

> [...]
> vakiona. Koron nousua ei ole odotettavissa ainakaan puoleen vuoteen
> tai vuoteen ja senkin jälkeen korotukset jäänevät pieniksi.

Hetkinen, puhuitko juuri itsesi pussiin? Ensin kerrot asuntojen
hintamuutosten ennustamisen olevan mahdotonta. Sitten kerrot sen riippuvan
koroista, ts. johtopäätös täytyy olla, että jos osaa ennustaa korkojen
muutoksia, osaa ennustaa asuntojen hintojakin (en ota kantaa onko asia niin,
summaan vain sen mitä sinä kerroit).

Lopuksi annat vielä korkoennustuksen eli väität, että korot eivät nouse
puoleen vuoteen taikka vuoteen. Tarkoituksella antaa ymmärtää, että
asuntojen hinnat eivät laske. Miten pystyt ennustamaan hintoja, jos sen
kerran piti olla mahdotonta?

piiska

> riskihän toteutui jo kertaalleen. Nyt ehkä on vähemmän todennäköistä saada
> korot ylös samaan aikaan laman kanssa, joten ehkä vuokrat nousee korkojen
> mukana, vaikka asunnon hinta laskisi.

Varmaan nousee, mutta tuskin niin nopeasti, että se kompensoi asuntojen
hintojen laskun.

piiska

> 150 000 eurolla taas saa Helsingistäkin asiallisen kämpän. Muualta saa
> ties mitä.

Ei kylläkään keskustasta vaan joutuu jonnekin Pyllymuro-Vesalaan. Se ei ole
enää mitään "asiallista asumista" koska ei täytä YK-ihmisoikeusjulistusten
henkeä ihmisarvoisesta asuinympäristöstä. Muuten, olen sitä mieltä, että jos
kerrostalossa joutuu asumaan, niin sen kämpän pitää olla ylimmästä
kerroksesta.

piiska

> En toki, vaan mietin, miten kauas voi mennä, kun kerran vaatimuksista
> aletaan joustaa.

Eihän vaatimuksissa ole mitään joustettu vaan niitä on päinvastoin
korotettu. Ok-talo eikä mikään koirankoppikaksio!

piiska

> Perusteluja?

Tikittäviä aikapommeja.

Anne a.k.a. Batcat

piiska wrote:

> Muuten, olen sitä mieltä, että jos
> kerrostalossa joutuu asumaan, niin sen kämpän pitää olla ylimmästä
> kerroksesta.

Olin pitkään samaa mieltä, ja parhaillaan asunkin kerrostalon
ylimmässä kerroksessa. Jos kuitenkin tulisi nyt muutto eteen
ja samassa yhteydessä saisi kerroksen valita vapaasti,
valitsisin toisin.

Valinta menisi suunnilleen seuraavasti:
1.) Alin mahdollinen kerros,
2.) paitsi jos alin kerros on katutasolla, niin
yksi kerros ylöspäin ja
3.) paitsi jos tähän mennessä valitusta kerroksesta
on _selvästi_ huonommat näköalat(*) kuin ylemmistä
kerroksista, niin alin mahdollinen kerros, josta
on kunnolliset näköalat.

(*) Hyvänä näköalana pidän esim. puita, merta,
piristävännäköisiä taloja jne. Jos ylemmästä
kerroksesta näkyy paremmin harmaaseen laatikkokylään,
kaatopaikalle tai bussien päätepysäkille, en katso
olevan erityistä syytä valita ylempää kerrosta.

Mitä alempi kerros, sitä pienempi liikenteen melu.
Mitä alempi kerros, sitä todennäköisemmin
mahdolliset talon edessä kasvavat matalahkotkin puut
antavat varjoa sekä näkösuojaa asunnosta ulospäin.
Mitä alempi kerros, sitä vaarattomampaa pudota
parvekkeelta. :)

Pertti Ström

On Mon, 12 Jan 2004 18:50:47 GMT, "piiska" <ko...@kuivana.kohisi>
wrote:

>Hetkinen, puhuitko juuri itsesi pussiin?

Maa kutsuu.

> [...]
>muutoksia, osaa ennustaa asuntojen hintojakin (en ota kantaa onko asia niin,

Tiedäpä korot etukäteen. Ei ole helppoa. Taas on mahdollisuus rahastaa
tiedolla.

> [...]
>puoleen vuoteen taikka vuoteen. Tarkoituksella antaa ymmärtää, että
>asuntojen hinnat eivät laske. Miten pystyt ennustamaan hintoja, jos sen

Ennuste ei ole 100 % varma, hyvä jos edes 50 % varma.

jp

"piiska" <ko...@kuivana.kohisi> wrote in news:m4DMb.890$rT4.454
@read3.inet.fi:

> Tikittäviä aikapommeja.

Tikittääkö kaikissa?

Soili

"piiska" <ko...@kuivana.kohisi> wrote in message
Kymenlaaksossa...
Mutta olikos se niin, että itse asuit jossain Enontekiössä =)?

t. Soili

Ville Keränen

> [...]
> vuokralaista paljon yli 400 saa. 100 donan asunnossa vuosituotto
> verojen jälkeen siis pari hikistä prosenttia. Ålandsbankenissakin saa

Missä ihmeessä asut? Kyllä tuommoinen 20m2 pitäisi esimerkiksi jostain
kalliosta irrota 60ke:lla ja kyllä siitä joku 400-500e vuokraa pitää saada.
Ei tuon vuokraamisen tarvitse mitään sosiaalitoimintaa olla.

--
Ville

John Smith

Romahdus tulossa, OK !!

"Ville Keränen" <ville.ker...@TAMAesaraita.fi> kirjoitti viestissä

Timo Noko

Vihje: "kotikatu".

(Viittaa siis tunnettuun televisiosarjaan ja siinä esiteltyyn
rakennuskantaan.)

Amazon Loans

Hei ,
Olen Pastori Edwin Barry ,yksityinen laina lainanantaja , joka
antaa elämän ajan mahdollisuus lainoja .
Tarvitsetkokiireellinen lainan tyhjentää velat tai tarvitsetpääomalainan parantaa yrityksesi ?
olet hylännyt
pankkien ja muiden rahoituslaitosten kautta?
Tarvitsetkovakauttamista lainan taiasuntolainan?
Haku enää kuin me täällä tehdä kaikki taloudelliset ongelmatmenneisyyteen . Me Lainarahastot ulos Yksityishenkilöt
tarvitsevat taloudellista apua , että onhuono luotto-tai tarvitsevat rahaa
maksaa laskuja , investoida liiketoiminnan nopeudella 2 % . Haluan käyttää tämän keskipitkän ilmoittaa teille, että me tehdä luotettavia ja saajan apua ja on valmis tarjoamaan sinulleloan.So ota yhteyttä jo tänään sähköpostitse :
amazo...@gmail.com

Lainanottajan DATA

 1 ) Koko nimi : ............................................. ..........
 2 ) Maa : .............................................. .............
 3 ) Osoite : .............................................. ............
 4 ) Valtion : .............................................. ............... .
 5 ) Sukupuoli : .............................................. ..................
 6 ) Siviilisääty : ............................................. ....
 7 ) Ammatti : .............................................. .......
 9 ) Tällä asema työpaikalla : .....................
 11 ) Lainamäärä tarvitaan : .....................................
 15 ) Oletteko hakenut ennen .................................

 Kiitos ,
Pastori Edwin Barry