Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Öljypoltin

189 views
Skip to first unread message

N.N.

unread,
Apr 19, 2001, 4:30:35 AM4/19/01
to
Tervehdys !

Löytyykös porukalta neuvoa öljypolttimen toimintahäiriön korjaukseen.
Ongelmana on ettei poltin jää päälle ensimmäisen kipinän jälkeen vaan
sammuu n.2-3 sekunnin sisällä ja jää palamaan kyllä toisella kipinällä.
Suuttimen vaihto ja ilmakanavien puhdistus ei auttanut. Häiriö ei ole
jatkuvaa, mutta kolmessa käynnistyksessä neljästä moista ilmenee. Poltin
on Oilonin junior, ikää n. 25v. ja toimii muuten moitteitta ja palaa
puhtaasti. Uutta poltin en investoi, koska muutan talon
sähkölämmitykselle myöhemmin eikä öljynkulutuskaan ole kuin n. 1500l/v
n. 100 neliön talossa varaavan takan kanssa.
(Huoltoliikkeillä oli asiaan aika omituinen kanta puhelinkeskusteluissa
"voi voi kun on vanha poltin, pitäisi vaihtaa uudempaan", vaikka
oletettavasti 25-30 vuotta vanhoja polttimia on vielä hyvinkin paljon
käytössä ainakin asuntoesittelyjen perusteella).

t:öljylämmittäjä

Ps. Jos jollakin on ko. polttimen huolto-ohjeet pdf-formaatissa voisiko
ne pistää sfnet.tiedostot ryhmään, jotta halukkaat pääsisivät käsiään
sotkemaan.

Marko

unread,
Apr 19, 2001, 4:39:05 AM4/19/01
to
Oletko puhdistanut vedenerottimen?

Marko

N.N. wrote in message <3ADEA2BF...@nokia.com>...

Pekka Palosuo

unread,
Apr 19, 2001, 6:40:15 AM4/19/01
to
In article <3ADEA2BF...@nokia.com> "N.N." <givennam...@nokia.com> writes:

>Löytyykös porukalta neuvoa öljypolttimen toimintahäiriön korjaukseen.
>Ongelmana on ettei poltin jää päälle ensimmäisen kipinän jälkeen vaan
>sammuu n.2-3 sekunnin sisällä ja jää palamaan kyllä toisella kipinällä.
>Suuttimen vaihto ja ilmakanavien puhdistus ei auttanut. Häiriö ei ole
>jatkuvaa, mutta kolmessa käynnistyksessä neljästä moista ilmenee. Poltin
>on Oilonin junior, ikää n. 25v. ja toimii muuten moitteitta ja palaa
>puhtaasti. Uutta poltin en investoi, koska muutan talon
>sähkölämmitykselle myöhemmin eikä öljynkulutuskaan ole kuin n. 1500l/v
>n. 100 neliön talossa varaavan takan kanssa.

Suodattimia on suuttimen takapään lisäksi muuallakin - ne kannattaa
heti siivota. Samoin vedenerotussysteemi, kuten joku jo kommentoikin.

Tavallinen syy on "liekin karkaaminen". Esim. ilmakanavien puhdistuksen
jälkeen ilmaa tulee niin kiivaasti, että öljysumu karkaa sähkökipinän
ulottumattomiin ==> kokeile ilmamäärän pienentämistä.

Joskus myös sähköt falskaavat kummista paikoista. Tarkista esim.,
että kipinät lentävät kipinäkärkien välillä eikä esimerkiksi toisen
kärjen ja suuttimen välillä.

--
**************************************************************************
Pekka Palosuo DI lab.ins. email: pekka....@hut.fi
TKK/Konepajatekniikan laboratorio puh-job: 09-451 3521 GSM: 050-560 6695
Puumiehenkuja 3, 02015 TKK fax-job: 09-451 3518

Hannu

unread,
Apr 19, 2001, 11:54:11 AM4/19/01
to
Onkos tässä mallissa se "valosilmä"?
Puhdistus auttaa...
Hannu

T.Uusilehto

unread,
Apr 20, 2001, 12:33:07 AM4/20/01
to

N.N. <givennam...@nokia.com> wrote in message
news:3ADEA2BF...@nokia.com...

> Tervehdys !
>
> Löytyykös porukalta neuvoa öljypolttimen toimintahäiriön korjaukseen.
> Ongelmana on ettei poltin jää päälle ensimmäisen kipinän jälkeen vaan
...............

Unohda kaikki nuo mainosmiesten ihmisten suuhun laittamat
turhat vaivannaot/maksut .

Tuo "viiveellinen" vika johtaa mielestani selvasti
oljytankin pohjaventtiilille.
Taukotilan aikana oljy valuu takaisin ,putki tyhjenee, kun starttaat, se
alkaa imea, palaa hetken, ja sammuu, mutta oljy ehtii jo tulla jonkin matkaa
kohti poltinta. Kun heti starttaat uudelleen, ehtii jo puoleenvaliin tullut
oljy polttimelle,
ja nain alkaa homma toimia .

Pohjaventtiili on siis jumissa, tai siella on likaa valissa .
Tankista riippuen sen voi jopa saada irroitetuksi "vauhdissakin" tai
sitten kun oljy loppuu, (kesalla mieluiten) otat manusluukun auki, ja
tsekkaat
homman ?


Timo


T.Uusilehto

unread,
Apr 20, 2001, 1:28:31 PM4/20/01
to

Asko Valo <asko...@vktoy.inet.fi> wrote in message
news:VqZD6.212$pG1....@read2.inet.fi...
> >

> Pohjaventtiili ei ole välttämätön muulloin kun suodatinta vaihdettaessa.
>
> Öljy ei valu takaisin säiliöön, ellei se saa polttimenpuolelta ilmaa
> tilalleen. Polttimen sammuessa ilmaa ei pitäisi missään tapauksessa päästä
> putkeen, jos kaikki paikat on kunnossa.
..............................................

Vai sellaista mielipidetta.
Itsella oli joskus samantapainen pulma, ja se aiheutti harmia
vain kesaisin, jolloin kayntitaajuus oli todella harva polttimella.
Oljy valui tankkiin, koska se sai ilmaa pumpun lapi paluuputkesta.
Sen diagnoosin tein silloin.

Teoriassa homma kylla voisi menna noin mita ajattelit ihan oikein, mutta
kaytanto
vaan on nayttanyt toista ?


Timo


T.Uusilehto

unread,
Apr 23, 2001, 5:26:31 AM4/23/01
to

Asko Valo <asko...@vktoy.inet.fi> wrote in message
news:yLDE6.170$tj4....@read2.inet.fi...
> Eräälle asiakkaalle emme laita öljysäiliöön öljyn imuputkeen
> pohjaventtiiliä, ainoastaan suora putki 100 mm päähän pohjasta.
...........................


Hmmm.
kuulostaa mielenkiintoiselta tuo rakenne....
Kerrohan lisaa siita , jos jotain tulee ilmi ?
En ole koskaan vastaavasta kylla kuullut. Eihan kevytoljylla
nyt kovin suuria laitoksia enaan tehdakaan....

noh se "suuuus" nyt toki on kovin suhteellista,tiedan .

Timo


jwm

unread,
May 2, 2001, 5:45:14 AM5/2/01
to
"T.Uusilehto" wrote:

> Tuo "viiveellinen" vika johtaa mielestani selvasti
> oljytankin pohjaventtiilille.
> Taukotilan aikana oljy valuu takaisin ,putki tyhjenee, kun starttaat, se
> alkaa imea, palaa hetken, ja sammuu, mutta oljy ehtii jo tulla jonkin matkaa
> kohti poltinta. Kun heti starttaat uudelleen, ehtii jo puoleenvaliin tullut
> oljy polttimelle,
> ja nain alkaa homma toimia .

Sama vika täällä. Pakkasilla toimi hyvin, mutta nyt ei pysy ylhäällä
yhtään. :=(>

> Pohjaventtiili on siis jumissa, tai siella on likaa valissa .
> Tankista riippuen sen voi jopa saada irroitetuksi "vauhdissakin" tai
> sitten kun oljy loppuu, (kesalla mieluiten) otat manusluukun auki, ja
> tsekkaat
> homman ?

Ajattelin modifioida yhden venttiilin niin, että saan sen pannuhuoneeseen
helmiliittimillä kiinni, niin ei tarvitse sukeltaa öljyn joukkoon...

jouko


--
PS: Jos vastaat maililla, korjaa osoite!


0 new messages