Taustaa: Takka on siis olohuoneessa ulkoseinää vastapäätä. On iso
ikkuna _ilman_ tuuletusikkunaa, ja sen vieressä ovi takapihalle
(kaksinkertainen, ulompi ovi yksinkertaisella lasilla, alempi ovi
kaksinkertaisella ja muutenkin varsinainen lämpöä eristävä osa).
Sitten on avonainen leveä kulkuaukko eteiseen (josta edelleen ovet
muihin huoneisiin, joissa on tuuletusikkunat). Talo on rivitalo,
seinät betonielementtiä, ikkunan alla vesikiertoinen lämpöpatteri.
Täysi ikkunaremontti odotettavissa noin 2 vuoden kuluttua
(oletettavasti myös takaovi vaihtuu samalla). Takka on lähinnä
tunnelman luoja, lämmitysfunktio on toissijainen.
Kysymys siis kuuluu, että miten olisi järkevintä lisätä tuloilmaa
olohuoneeseen. Ainakin seuraavat vaihtoehdot ovat käyneet mielessä:
- Ikkunan karmin ja seinän välistä polyuretaaieristeitä pois sopivalta
matkalta. Tähän saa kai vissiin ihan tarkoitukseen suunniteltuja
tuloilma-venttiileitäkin? Kannattaako tehdä aukko ylä- vai
alareunaan jos näin tekee?
- Reikä ja venttiili ulomman takaoven alaosaan, takkaa polttaessa voi
avata vain sisemmän oven ja venttiilin.
- Tylysti pyöreä reikä betoniseinään ja siihen sopiva venttiili
(ainakin tämä vaihtoehto LVI-ammattilaisen tekemänä ja taloyhtiön
luvalla, kahta ekaa ehkä uskaltaisi itse "kokeilla" kun jäljet on
helppo korjata). Pitäisikö tässä olla ihan ilmaputki joka toisi
kylmän ilmän suoraan takan yläpuolelle?
Ideoita/neuvoja/varoituksia?
--
-