Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Kerrostalojen äänieristys, taas

25 views
Skip to first unread message

Marko Mäkynen

unread,
Oct 26, 2001, 2:43:16 AM10/26/01
to
Eka postaus meni vahingossa html-muodossa, sorry.
Tässä viesti uudestaan.

Olen etsimässä kerrostaloasuntoa lähinnä Kalliosta Helsingissä. Osaisiko
joku kertoa nyrkkisääntöjä
vanhojen eri vuosikymmeninä rakennuttujen kerrostalojen
äänieristyksestä? Vai riippuuko äänieristys tapauskohtaisesti itse
kerrostalosta?
Tällä hetkellä asun 1910-luvun jugendtalossa Kalliossa, jossa
äänieristys on aivan olematon, päteekös
tämä yleensä jugendtaloihin?
60/70-lukujen elementtikerrostalojen äänieristyksen kuvittelisin olevan
surkea.
Onkos kenelläkään huonoja kokemuksia uusien 90-luvun kerrostalojen
äänieristyksestä?

t:Marko

tino rossi

unread,
Oct 26, 2001, 3:29:41 AM10/26/01
to
mak...@avanet.hut.fi (Marko Mäkynen) wrote in <3BD90604.C13A88B8
@avanet.hut.fi>:

>Onkos kenelläkään huonoja kokemuksia uusien 90-luvun kerrostalojen
>äänieristyksestä?

80-luvulta asti on ollut jo runsaasti tietämystä äänieristyksestä ja se
olisi periaatteessa pitänyt huomioida. Riippuu täysin rakentajasta onko
häntä kiinnostanut käyttää oikeita materiaaleja ja menetelmiä.

Iselläni on molemmista kokemusta, 91 rakennettu kerrostalo oli todella
onneton niin lämmön, veden kuin etenkin äänenkin eristyksessä. Naapurin
vatsan kovuuden pystyi helposti päättelemään makuuhuoneeseen kantautuvista
äänistä. Ulkoisesti samanoloisessa tyttöystävän talossa taas oli paljon
hiljaisempaa vaikka rakennusvuodessa ei ollut paljoa heittoa. Mitään
uskomattonta eristystä ei sielläkään ollut mutta täysin riittävä kuitenkin.

Eli rakennusvuodesta ei oikein pysty päättelemään nykyään enää mitään, eron
huomaa vain käytännön kuuntelulla.

Tino Rossi

Timo Noko

unread,
Oct 26, 2001, 6:22:47 AM10/26/01
to
In article <3BD90604...@avanet.hut.fi>, Marko Mäkynen wrote:
>Olen etsimässä kerrostaloasuntoa lähinnä Kalliosta Helsingissä. Osaisiko
>joku kertoa nyrkkisääntöjä
>vanhojen eri vuosikymmeninä rakennuttujen kerrostalojen
>äänieristyksestä? Vai riippuuko äänieristys tapauskohtaisesti itse
>kerrostalosta?

Emmä kyllä muista yhtään kerrostaloa, jossa olisi erityisesti parempi
äänieristys kuin jossain toisessa. Sen sijaan muistan esimerkiksi
umpi-Kalliosta lähes hajoamistilassa olleen savi- ja pahvitalon
30-luvulta, jossa vallitsi äärimmäinen hiljaisuus kellon ympäri
viisi vuotta.

Talokohtainen asumiskulttuuri voidaan onneksi näppärästi arvottaa
etukäteen -- espoolaiset rivitalokakarat ja muut mauttomat
toukohousut tunnistaa siitä, että "normaali" keskustelu kaikaa
rappuun.

Havaittu ja koettu asumisrauha ei tietysti ole tae tulevasta, siksi
kannattaa aina kyttäillä syrjäsilmällä vaihtoehtoja, jos aikoo
pitkään Kalliossa asua.. :-)

Timo Noko

unread,
Oct 26, 2001, 8:29:16 AM10/26/01
to
In article <9rbdhn$ap7$1...@news.kolumbus.fi>, Timo Noko wrote:
>Talokohtainen asumiskulttuuri voidaan onneksi näppärästi arvottaa
>etukäteen -- espoolaiset rivitalokakarat ja muut mauttomat
>toukohousut tunnistaa siitä, että "normaali" keskustelu kaikaa
>rappuun.

Tjaa, jos kiinteistöllä ja lähistöllä ei ole autopaikkoja, on
harmillisia maalaismulkkuja todennäköisesti aika vähän. Tarkoittaa
siis sitä, että ne jotka talossa ovat, viihtyvät siellä kellon ympäri
ja pyrkivät sopeutumaan ja oppimaan.

Nykyisin haittana kalliossa ovat nimittäin sellaiset maalaisisäntien
"kakkosasunnot", joissa käydään vain dokaamassa ja naimassa -- näitä
on päiväsaikaan vaikea tunnistaa.

Janski

unread,
Oct 30, 2001, 6:45:35 AM10/30/01
to
Uusissa taloissa esim. vuonna 2000 valmistuneessa on pakollisena ns.
askel-testi. Mitataan äänenkulkua rakenteiden läpi. Meillä ei ko. talossa
ole ongelmia melunsuhteen (ilmeisen rauhalliset naapurit;), mutta huoneiston
sisällä kipsilevy seinissä ei ole eristyksiä, joten niiden lävitse äänet
menee melkein sellaisenaan. Jos olisin tiennyt/päässyt vaikuttamaan, niin
olisin ilman muuta ottanut ASO-kämppääni lisätyönä väliseinien
äänieristyksen parantamisen.

"Marko Mäkynen" <mak...@avanet.hut.fi> kirjoitti viestissä
news:3BD90604...@avanet.hut.fi...

0 new messages