Sartsa kirjoitti 2.3.2018 klo 10.19:
> En seuraa politiikkaa, mutta otsikoilta ei voi välttyä.
Minäkin kaipaan sellaista ylellisyyttä, että voisin olla seuraamatta
politiikkaa.
> Sipilän mulkvisti sanoi eilen, että hallitus kaatuu, jos sote ei mene
> läpi. Kaatukoon. Mä en vaan tajuu, miksi (jotenkin) toimiva
> terveydenhuoltojärjestelmä pitää tuhota ja kääriä rahat (muutenkin)
> rikkaiden taskuihin veroparatiiseihin.
Tähän on tietysti monta vastausta, mutta yksi niistä on kunnat. Kunnat
eivät selviä niille annetuista tehtävistä, ja sosiaali- ja
terveydenhuollon (ja koulutuksen ym.) kuntakohtaisuus merkitsee
huomattavaa eriarvoisuutta.
Looginen ratkaisu olisi, että kunnat lakkautetaan ja julkinen sosiaali-
ja terveysala otetaan valtion hoidettavaksi (kunnantaloissa voisi vielä
jonkin aikaa pitää jonkinlaisia valtionhallinnon paikallisia
palvelupisteitä, kunnes kaikki oppivat käyttämään nettiä tai saavat
avustajan, joka hoitaa heidän asiansa). Tämä tietysti kaatuu
perustuslakiin, jolla sinänsä ei tietenkään ole mainittavaa merkitystä,
mutta siitä halutaan tältä osin pitää kiinni. Perimmäinen syy on, että
kunnissa on tolkuttomasti luottamustoimia ja poliittisia virkoja ja
mahdollisuus loputtomaan politikointiin.
Niinpä ”ratkaisu” onkin se, että tehoton ja aikansa elänyt
kunnallishallinto säilytetään, mutta kriittisiksi koettuja asioita
siirretään siltä uudelle väliportaan hallinnolle. Vastahan läänit
saatiin purettua, nyt ne tehdään uudestaan, tietysti uudella nimellä.
On selvää, että tämä ei johda säästöihin, vaan lisäkuluihin. Toisaalta
se luo uusia poliittisia toimia ja mahdollisuuden uudenlaiseen
politikointiin. Kepu haluaa tätä, ja kokoomus on suostunut siihen, koska
uskoi saavansa vastakauppana valinnanvapauden, josta se ei itsekään
tiedä, mitä se on, mutta ”valinta” ja ”vapaus”, voi pojat, pankaapa joku
isänmaallinen marssi soimaan! (Juudaspuolue on tietysti hipi hiljaa
toivoen, että hallitus istuisi mahdollisimman kauan, koska vaaleista ei
ole mitään hyvää odotettavissa.)
--
Yucca,
http://jkorpela.fi