Re: Kapula kenkkuilee

Turo Juurakko

Jukka Lahtinen kirjoitti 06/12/2022 klo 18:40:
> Vuodesta 2007 asti hyvin palvellut viritinvahvistin, Yamaha RX-V757, ei
> oikein tahdo enää totella kaukosäädintä.

Oho, minä olen jo tottunut siihen, että noi Yamahat on pelkkää
kulutustavaraa jonka joutuu uusimaan n. 5 vuoden välein.

> [...]
> säätyy kunnolla vain etupaneelin säätimestä. Ohjelmalähteen valintaa se
> satunnaisesti tottelee tai ei, etupaneelin nupille on käyttöä.
> Patterit olen vaihtanut, sillä ei ollut vaikutusta. Sitä paitsi kapulan
> led ja ohjelmalähdevalinnan valo syttyvät kyllä kaikista nappuloista,
> muistaakseni niistäkin näki viimeksi patterinvaihdon tarpeen.
>
> Kummasti tuohon kaukosäätimeen tottuu eikä viitsisi nousta säätämään
> etupaneelista.
> Tietäisi edes onko vika kapulassa vai vastaanottimessa, kaukosäätimen
> saattaisi mahdollisesti löytää halvemmalla jos tuon ikäiseen vielä on

Ettei kaken kuminäppäimet vaan olis hikoilleet piirilevyn ja painikkeen
väliin jonkin öljykerroksen, mikä estää kaukosäädintä toimimasta. Mulla
noita tuntuu tapahtuvan yhtenään, nytkin telkkarin (LG), cd-soittimen
(Yamaha) ja bluray-soittimen (Sony) kaukosäätimet pitäis uusia.

Muuten tekniikka kehittyy 15 vuodessa, onko noin vanhassa edes
HDMI-liittimiä? Paska mikä paska, osta uus.

--
Kirjoituksia kellarista

Sartsa

On 7.12.2022 0.02, Jukka Lahtinen wrote:

> [...]
> ilosta, nykyään lähinnä jos jokin lakkaa toimimasta tai uudessa on
> jotain sellaista mitä oikeasti haluan. Edellisessä (1991 ostamassani)
> vahvarissa oikea äänikanava rupesi oikuttelemaan, edellinen (2008
> ostettu) telkkari hajosi 2015 kun meillä oli ainoa sähkökatko joka
> nykyisessä asunnossa on ollut, edellinen 1991 ostettu cd-soitin ei
> vuonna 2011 enää halunnut soittaa kaikkia levyjä ja levykelkan avauskin
> oikutteli (jaa, sen vaihtamisesta onkin jo noin kauan).
> DVD-soittimen vaihdoin bluray-soittimeen 2014.
> Ei tuota viritinvahvistintakaan tee mieli vielä vaihtaa.

Niitä saa sellaisia yleiskaukosäätimiä, jotka on helppo ohjelmoida ja
tuntee monia laitteita. Maksaa verkkokauppa.comissa noin 40 €, mulla on
sellainen MyHarmony-niminen näyttäisi olevan ohjelmisto koneella, joku
Harmony se säädin on.

--
Pitäkää tunkkinne.

Turo Juurakko

Jukka Lahtinen kirjoitti 08/12/2022 klo 23:40:

> Joskus toimii, joskus ei..

> Epäilen vain, että yleiskapuloista saattaa puuttua jotain toimintoja tai
> sitten voi olla kömpelösti tai muuten omituisesti toteutettu.

Yhdellä tutulla oli joku ohjelmoitava yleiskake ja siinä ainakin oli
turhan iso viive napinpainalluksen ja toiminnon välillä. Liekö sitten
noikin kehittyneet niistä ajoista, onhan tosta aikaa.

> Hakukoneella katselin että Amazonilta näyttäisi löytyvän alkuperäinen
> tai ainakin hyvin paljon sen näköinen:
> https://www.amazon.com/WA163800-DSP-AX757-DSP-AX757SE-RX-V1200RDS-Amplifier/dp/B07S2ZYYZW
>
> Pitää ehkä tilata sieltä jos ei muu auta. Hiukan kyllä karsastan
> Amazonia puljuna.. ensin kuitenkin koetan etsiä löytyisikö jostain
> täkäläisestä huoltofirmasta tms.

Myykö Amazon itse todella 15 vuotta vanhoja malleja? Ajattelin vaan,
että joutuuko jenkeistä tilatun kaken tullaamaan itse jos se onkin
jonkun kolmannen osapuolen myymä ja joka ei ole tullin IOSS:ssä. Itse
olen etsinyt lähinnä Saksan Amazonista noita kakeja nimenomaan tullien
takia. Sielläkin tosin saattaa olla jotain brittikauppiaita, joten
tarkkana täytyy olla mistä tilaa.

--
Kirjoituksia kellarista