Tarrojen poisto

Tapsa K

Kertokaapa millä saa lasikuidusta 20-30 vuotta vanhat rekisteritarrat pois
lasikuitua rikkomatta. Pitääkö liottaa jollain vaiko kokeilla
kuumailmapuhallinta ???

Tapsa

S/Y Aava

"Tapsa K" <tap...@gmail.com> kirjoitti viestissä

Kokeile Sinolia/Marinolia, kastele pinta ja laita muovikelmu päälle, esim.
kutistemuovia jota myydään keittiökäyttöön. Anna muhia aikansa ja raaputa
tarra pois. Ellei tenttu auta niin ota tehokkaampi liuotin. Tärpätti -
tinneri - asetoni - xyleeni.

On myös tarranpoistoon tarkoitettuja erikoisaineita, joissa geelimäinen
koostumus. Tämä ajaa saman asian kuin muovikelmu ed. vihjeessä, estää
liuottimen karkaamisen taivaan tuuliin.

Kuumailmapuhallin on hyvä ja tehokas irroitettaessa tarroja autosta, mutta
arveluttaa lämmittää lasikuitua, voiko gelcoat kärsiä tuosta helpommin kuin
automaalit?

Otso

Vuosi sitten irrottelin vanhat kylkiteipit onnistuneesti
kuumailmapuhaltimella.
Vihjeet sain netistä.

Aiemmin olin kokeillut monia litkuja, joista oli vain haittaa (en ehkä
osannut).

Peruslämpö:
Lämmitä ensin suuremmalta alueelta niin että kylki on reilusti lämmin ei
kuuma.

Irroituslämpö:
Ennen kuin lämpö karkaa, puhalla kuumaa lähempää kohdistetusti.
Siirrä puhallin kauemmaksi heti jos vetämäsi tarra venyy liikaa ja aloita
tarran vetäminen hyvin varovasti.
Jos tarra repeää, on lämpöä liian vähän, jos venyy poikki niin liikaa.
Silloin kun tarra venyy hieman mutta irtoaa on lämpötila oikea (tuuliseela
ilmalla aika tarkkaa puuhaa).
Huomaa että tarraa vain nostetaan irti pinnasta.
Mikäli taitat tarraa liikaa se murtuu poikki.

Minulla kylkitarrat olivat TODELLA tiukassa.
Vain täsmälleen oikea lämpotila ratkaisi asian.
Auringon lämmittämältä puolelta tarra irtosi hieman paremmin.
Kun homman oppi, työ sujui ripeästi ja jälki oli hyvää.

32 metriä tarranauhaa vaati 4h epäonnitumisia ja tiedon hankintaa + 3h
kevyttä työtä hyvän työtavan löydyttyä.
Kannattaa toki varoa ettei kuumenna ihan liikaa.

-Otso

JiiPee

On 25 touko, 11:34, "Otso" <otsoxo...@poistatama.hotmail.com> wrote:
> [...]
> kuumailmapuhaltimella.
> Vihjeet sain netistä.
>
> Aiemmin olin kokeillut monia litkuja, joista oli vain haittaa (en ehkä

Vielä yksi ääni lisää kuumailmapuhaltimelle.

3M tmv. tekee sprayta tarrojen irroitukseen. Investoimalla kympin
lisää sai lämpötilansäädöllä varustetun kuumailmapuhaltimen, jolla
tarran kuumentaminen on turvallista.

Aluksi kokeilin veneen vanhan nimen irroitukseen porakoneeseen
tarkoitettua kumista tarranpoistolaikkaa. Tarkoitettu pienien tarrojen
irroituksiin, mutta sen kanssa saa olla todella huolellinen, tai
gelcoatiin palaa tumma jälki. En suosittele.

JP

Harald Hannelius

Höyrypesuri, ehdottomasti! Irrotin 27v vanhat vesilinjatarrat tuollaisella,
lähti liimat ja kaikki yhdellä vedolla, alta paljastui tuoreen lasikuidun
tuoksu sekä kiiltävä gelcoat. Ei tarvinnut liuottimilla putsailla
jälkeenpäin, paitsi siitä kohtaa missä tarra oli mennyt rikki.

Höyrypesurilla liikalämmöstä ei tarvitse huolestua, toimii!

Kuumailmapuhaltimella on omat vaaransa, ennemmin kokeilisin ihan
tukankuivaajalla mikäli höyrypesuria ei löydy.

--
A: Top Posters! | s/y Charlotta |
Harald H Hannelius | harald (At) iki (dot) fi | GSM +358 50 594 1020

Tapsa K

Kiitoksia vinkeistä, höyrypesuri vaikutti mielenkiintoiselta jutskalta jospa
vaikka sijoittaisi sellaiseen

Tapsa
"Tapsa K" <tap...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:g1b32r$a0a$1...@nyytiset.pp.htv.fi...

Henri Rautiainen

Halpa ja helppo. Nitro Mors

- sivele teipin päälle
- odota että muovi kupruilee (yleensä 30sek - 1min)
- työnnä muovi tai metallilastalla pois (kirjaimet lähtee ihan kokonaisina!)
- huuhtele tai pyyhi kostealla, jotta ainetta ei jää pinnalle.
- useamman minuutin liottelu tuhoaa myös gelcoatia, mutta tarrojen poisto ei
jälkiä jätä.

....vanhat tarrojen paikat on sitten koholla, mutta 4 - 600 vesihiomapaperia
ja tasohiomakone. Päälle vielä myllytys jollain polishing aineella ja kylki
on kuin uusi!

Matti Kaki

In article <g1b32r$a0a$1...@nyytiset.pp.htv.fi>, tap...@gmail.com says...

>Kertokaapa millä saa lasikuidusta 20-30 vuotta vanhat rekisteritarrat pois
>lasikuitua rikkomatta. Pitääkö liottaa jollain vaiko kokeilla
>kuumailmapuhallinta ???

Kuumailmapiuhallin on aika riskaabeli koska sen lämpötila voi
kohota helposti liikaa. Hiustenkuivaaja olisi turvallisempi.

Tarrojen poistoon on olemassa sprayta joka tuoksuu sitruunalle
eli on varmaan jonkinlaista sirtuunahappoa tai vastaavaa. Sen
kanssa kannnattaa olla varovainen koska jotkin muovit menevät
ihan kappaleiksi sen vaikutuksesta. Tällainen kokemus vanhoista
magnetofoninauhakeloista. Muovi meni ihan pieniksi siruiksi
kuten securit autonlasi.

Joku ehdotti höyrypesuria mikä kuulostaa erinomaiselta.

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

KK

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:nNw_j.7027$_03....@reader1.news.saunalahti.fi...

> [...]
>
> Tarrojen poistoon on olemassa sprayta joka tuoksuu sitruunalle
> eli on varmaan jonkinlaista sirtuunahappoa tai vastaavaa.

Tuskin on sitruunahappoa, joka ei edes tuoksu sitruunalta. Todennäköisesti
kyse on sitrusöljystä. Moni muukin kasviöljy liuottaa tarraliimaa (mitä taas
moni ns. liuotin ei kovin hyvin tee). Esim. hintalappujen liimajäämät
lähtevät helposti oliiviöljyllä.

- k

Antti Ahomäki

"KK" <kek...@hotmail.com> kirjoitti viestissä

> "Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
> viestissä:nNw_j.7027$_03....@reader1.news.saunalahti.fi...

Olen taannoin käyttänyt Bilteman "Label Off- suihketta. Tuoksui sitruunalle.
Tuotenumero 36-4519.
Oli hyväksi avuksi.

Antti

Markus

Antti Ahomäki wrote:

> Olen taannoin käyttänyt Bilteman "Label Off- suihketta. Tuoksui

> sitruunalle.
> Tuotenumero 36-4519. Oli hyväksi avuksi.
>
> Antti

Itse poistin eilen kevätrempan jäljiltä löytyneet maalarinteipit ja
niiden liimat asetonilla ja puhtaalla kankaalla. Hyvin ja helposti
lähti. Asetonia on varmaan joka veneilijällä jo jemmassa enkä halunnut
taas yhtä uutta kemikaaliputelia hyllyn koristeeksi, kun venehommissa
niitä tuppaa kertymään riesaksi asti.

Markus V.

Jussi S4lm1

Tapsa K kirjoitti:

> Kertokaapa millä saa lasikuidusta 20-30 vuotta vanhat rekisteritarrat pois
> lasikuitua rikkomatta. Pitääkö liottaa jollain vaiko kokeilla
> kuumailmapuhallinta ???

Minä käyttäisin erittäin varovasti hyvin terävää skrapaa. Itse
irroittelin tarrat pari vuotta sitten tällä tavalla, ja hyvin lähti. Ja
gelkkarit jäi veneeseen. Välineenä oli euron maksanut skrapa, jonka terä
oli 5 cm levyinen. Todellisena ongelmana ei olekaan tarrat, vaan niiden
poiston jälkeen jäävät haamut.

--
Jussi S4lm1

Marko Heinonen

Terve!
Meidän firmassa ollaan aina irroitettu kuumailmapistoolilla.

"Tapsa K" <tap...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:g1b32r$a0a$1...@nyytiset.pp.htv.fi...

Henri Rautiainen

Kokeilkaa Nitro Morsia, ette taatusti pety. Teipit lähtee sitten irti vaikka
normaalilla vesisuihkulla, jos ei halua edes muovilastaa töhriä.

Elias Aarnio

Henri Rautiainen kirjoitti:

> Kokeilkaa Nitro Morsia, ette taatusti pety. Teipit lähtee sitten irti vaikka
> normaalilla vesisuihkulla, jos ei halua edes muovilastaa töhriä.

Kannattaa kuitenkin miettiä sitäkin, mikä siinä Nitromorsissa on
vaikuttavana aineena ja sitä, mitä se tekee gelcoatille.

--
EliasA

Tapsa K

Nyt on teipit poistettu ja irrotin ne kuumailmapuhaltimella.
jonkinlainen myllytys täytynee vielä tehdä että "haamu jäljet" saa pois.
Kiitoksia kaikille vinkeistä
Tapsa
"Elias Aarnio" <elias....@iki.fi> kirjoitti
viestissä:483d1a7d$0$2663$9b53...@news.fv.fi...

Pekka

"Tapsa K" <tap...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:g1m3dm$b88$1...@nyytiset.pp.htv.fi...

> Nyt on teipit poistettu ja irrotin ne kuumailmapuhaltimella.
> jonkinlainen myllytys täytynee vielä tehdä että "haamu jäljet" saa pois.
> Kiitoksia kaikille vinkeistä
> Tapsa

Tasohiomakone ja siihen 600 tai 800:n paperi ja hiot "kohoutuman" pois.
Sitten perään jotain hiovaa kiillottavaa vene tai autovahaa ja hyvä tuli.
Itse käytin Autoglymin tuotetta ja eroa ei vanhaan pysty löytämään.

taine...@gmail.com

Oi voi teitä miehiä :-) Paras tapa teippien irroitukseen on käyttää tyttöystävienne fööniä (ei siis tarvita mitään kalliita kuumailmapuhaltimia jne). Lämmittämällä teipin reunaa se irtoaa kevyesti kynnellä.Teipeistä jää lasikuituun kellertävät värjäytymät, jotka saa pois kloritella. Jos haluat veneen olevan "kuin uusi, tämän jälkeen rubbaat ja vahaat and that´s it.

Elias Aarnio

Vastasit aivan liian pian. Kysymys ei ollut vielä täyttänyt edes
kymmentä vuotta!

--
EliasA