Yamarin 415

Matti Suorsa

Onko kellään vastaavia kokemuksia Yamarin 415:stä.

Omat kokemukseni seuravissa olosuhteissa:
- Järvialue ja vaahtopäinen aallokko
- Veneen kuorma niille varatuilla paikoillaan: 1) minä itse, 2) 20 hv:n
sähkökäynnisteinen Evinrude, 3) noin 20 l:n pa-säiliö, 4) 60 Ah:n akku, 5) 5
kg:n ankkuri 6 m:n ketjuineen

En voi ajaa venettä hiljaa enkä kovaa (korostuu vastatuuleen ajettaessa),
koska:
- hiljaa ajettaessa keula pysyy korkealla, arvioni mukaan vesilinja on noin
30 asteen kulmassa vaakasuoraan nähden. Tuulen vaihteluiden mukaan keulan
korkeus on erittäin labiili, joten moottorikaukalon täyttyminen vedellä on
enemmän kuin lähellä
- kovaa ajettaessa vene ei nouse plaaniin, vaan samassa noin 30 asteen
asennossa veneen kulku on kuin portaita alas hyppiminen. Vain veneen peräosa
koskettaa veteen. Samoin kuin edellä: moottorikaukalon täyttyminen on koko
ajan lähellä

Epäluonnollinen ajotapa korjautuu välittästi kun siirryn ohjauspulpetin
etupuolella olevalle penkille. Sieltä pystyy rattia jotenkuten kääntämään,
mutta kaasun säätö vaati aina urheilusuorituksen.

Kirjallinen kysely Merenkulkulaitokselle tuotti asiallisen kirjallisen
vastauksen niistä kritereistä, joilla vene on saanut hyväksyntäkilven.
Tutkiessani direktiiviin (?) sisältyviä testimenetelmiä totesin, ettei
niihin sisältynyt minkäänlaista järvenkäyntiin (lue = merenkäyntiin ;-))
liittyvää ajettavuuskoetta.

Kesko vastasi kirjalliseen kysymykseeni ympäri pyöreästi vain puhelimitse,
josta ei siis jäänyt mitään dokumenttia.

Yllä mainitusta kirjeenvaihdosta on jo aikaa muutama vuosi. Sen jälkeen
rupesin kiinnittämään huomiota järviveneilyyn ja huomasin, että joku muukin
(ei siis kaikki) ajeli avovenettä ratin etupuolella istuen. Probleema on
ilmeisesti laajempi kuin yksinomaan Yamarin 415:ttä koskeva.

Välttääksemme turhia ryhmäpuheenvuoroja kerron, että minulla on omasta
mielestäni keskitasoa parempi kokemus järven- ja merenkulusta sekä purje- ja
moottoriveneilystä.

Matti

Sami Vastela

Matti Suorsa wrote:

Itsella tuohon vaikuttaa ainakin se etta kone on trimmattu useamman hengen
kuormalle (terhi 405 + 20 yammu) jolloin yksin ajaessa veneen kaytos ei ole
paras mahdollinen. ( eihan sita moottorin asentoa kokoaikaa jaksa muutella)

Sami

arsk

Oletettavasti trimmi oli jo "tapissa". Mutta mitähän siitä seuraisi jos virittäisi
kallistusta lisää jollain lisäpalalla perälautaan? Onkohan noin käyttäytyvissä
veneissä yhteistä esim. liian pysty perälauta...tai jotain? Tai tietysti kiinteet
trimmitasot perän kantavuuden lisäämiseksi joko veneeseen tai rikiin... jos nyt
sitten ihmettelyn sijasta olikaan tarkoitus pyrkiä ilmiöstä jotenkin eroon.
Sinänsä erikoista valmistajan taholta jos vene ei toimi niinkun sen pitäisi.

Muuten keskipenkillä istuessa koneen ääni on hiljasempi. Sama ilmiö syntyy kun
painaa leuan pulpettiin kiinni, jollon koneen möly menee "yli". Tosin aallon yli
ajo sattuu sillon enemmän.

-a-
ei mitään uutta.

Matti Suorsa

arsk <ar...@kia.com> wrote in message news:3A8BCDEB...@kia.com...

> [...]
käyttäytyvissä
> veneissä yhteistä esim. liian pysty perälauta...tai jotain? Tai tietysti
. . .
> -a-
> ei mitään uutta.
. . .

Juu, tämä on aika mielenkiintoinen probleema. Yamarin on tukeva vene ja
samoin on myös perälautakin. Olen "trimmannut" moottorin aivan pystyyn eikä
mitään kiiloja mahdu perälaudan ja moottorin kiinnitysleukojen väliin.

Olen tulkinnut asian niin, että painopiste on liian takana perän
kantavuuteen nähden. Tai onko kyse pohjan väärästä muodosta.

Minun ei tarvitse siirtyä todellisuudessa edes pulpetin etupuolella olevalle
penkillekään, sillä riittää kun asetun polvilleni penkin taakse ja kallistun
vähän penkin päälle. Tällä menetelmällä jo vene oikaisee itsensä
vaakasuoraan kuten sen pitäisikin tehdä. Sen jälkeen veneen hakkaaminen
aallokossa on aivan normaalia ja kyse on vain siitä, paljonko hampaat
kestävät. Jos eivät kestä, niin on mahdollisuus ajaa myös hiljaa, mutta
silloin pitää istua sillä penkillä eli edempänä.

Ihmettelen vain Kesko Marinin suhtautumista asiaan. Saattaa olla, että kun
Kesko esitteli (?) noita veneitä Yamaha 20:n kanssa, joka on varmasti
kevyempi verrattuna sähkökäynnisteiseen Evinrudeen, ei huolia ole.
Varsinkaan, jos ei kuljeta ankkuria mukana.

Tuollaisena mökkiveneenä (mökki on saaressa) ei siihen viitsisi ruveta
asentamaan erillisiä trimmilevyjä. Helpommalla ilmeisesti pääsee kun
kiinnittää keulatuhdolle parikymmenkiloisen hiekkasäkin. (Näkyy olevan
maalla yleinen tapa ainakin pienemmissä veneissä.)

Matti

Veli-Veikko Niskanen

"Matti Suorsa" <msu...@megabaud.fi> wrote in message

> [...]

> kiinnittää keulatuhdolle parikymmenkiloisen hiekkasäkin. (Näkyy olevan
> maalla yleinen tapa ainakin pienemmissä veneissä.)

Kun vene alkaa käyttäytyä "kunnolla" jo noin pienellä painopisteen
muutoksella, olisiko mahdollista siirtää se starttiakku painoksi jonnekin
keskipenkin tai etupenkin sisään? Perä kevenisi ja painopiste siirtyisi
eteenpäin. Tosin kaapelit pitenisivät ja häviöt kasvaisivat.

-Veli-Veikko

Matti Suorsa

Veli-Veikko Niskanen <veli-veikk...@poyry.fi> wrote in message

> "Matti Suorsa" <msu...@megabaud.fi> wrote in message
> olevalle
> kallistun
. . . .

> [...]
> keskipenkin tai etupenkin sisään? Perä kevenisi ja painopiste siirtyisi
> eteenpäin. Tosin kaapelit pitenisivät ja häviöt kasvaisivat.

Ajatus akun siirrosta ei ole mitenkään hullu idea, mutta käytännössä sen
toteutus voi olla turhan monimutkainen.
- hiekkasäkin päälle voi hyppiä, mutta akku on toinen asia. Akku pitäisi
panna laatikkoon ja laatikko pultata kiinni veneeseen, johdot teipata jne.
Keulapenkki on niin pieni, ettei minun mielestäni akku sovi sinne (toimiiko
se samalla ilmatyynynä?)
- näkyvillä oleva akku on aina helpompi "lainata" kuin takaruumassa lukon
takana oleva.

- - - Muuten noista Yamarinin sähköistä ja sähköjohdoista.

Asian paremmin ymmärtämiseksi, kuinka Kesko oli sähköt vetänyt, kerron
alkuasetelman:
- pääkatkaisija on takapenkin alla lukkojen takana
- ohjauspulpetissa on kolme katkaisijaa, joista ainakin kaksi
pilssipumppujen käyttökatkaisijaa ja niiden mukana virrat oli suoraan
kytketty akkuun, nimittäin Auto-OFF ja Manual-OFF. (Kolmas on
kulkuvalokatkaisija)

Alla seuraa ote kirjelmästäni Kesko Marinen Kesko-Teamille.

"Johtuen siitä, että veneen ollessa yksin laiturissa, joskus parikin
viikkoa, käyvät keskenkasvuiset poikaviikarit veneissä etsimässä bensiiniä
mopoihinsa. Samalla ne näpelöivät sähkökatkaisijoita. Tällöin alkuperäisen
asennuksen mukaan on mahdollista: 1) joku kääntää automaattista pilssipumpun
katkaisijaa ja niin on vene sateitten jälkeen puolillaan vettä, 2) joku
kääntää manuaalista pilssipumpun katkaisijaa ja niin on akku hetken kuluttua
tyhjä.

Toisin sanoen automaattisen pilssipumpun katkaisija pitäisi olla lukitun
kannen alla (jolloin on tosin mahdollista, että itse unohtaa sen pois
päältä) tai kuten itse tein, poistin koko katkaisijan automaattisesta
toiminnasta, ja manuaalisen pilssipumpun katkaisijaan johdin sähkön
pääkatkaisijan kautta."

Mielestäni ei olllut oikein hyvää mainosta Kesko Marinelle. En ole myöhemmin
seurannut, onko sähkön kulkua Keskolla muutettu.

Matti

Jani Ylä-Jääski

> [...]
olevan
> maalla yleinen tapa ainakin pienemmissä veneissä.)

Painopiste oli ihan ok oikein trimmatulla Yamahan 20:llä,
vaihdettuamme 40:sen tilalle on ollut pakko tunkea keulakoteloon iso
hiekkasäkki, jotta vasta-aaltoon yleensä pystyisi yksin
'turvallisesti' ajamaan.

Harkinnassa on laittaa kiila pultatun koneen ja veneen väliin, kun tuo
trimmi ikään kuin loppuu kesken.
-Jani

arsk

Aaaaiijjaaa, sitä yritetään taas ratkasta ongelmia häpeällisesti helposti ja
halvalla.... hiekka säkki onkin erinomainen, keula vähän painavampana halkasee
paremmin aallot ja luulis ajamisen olevan silloin myös vähän tasasemman
tuntusta. Ja kun ei ole tarvetta repiä nopeudesta sitä viimestä solmun
puolikasta.

-a-

Mika Jalava

Matti Suorsa wrote:

> [...]
> kg:n ankkuri 6 m:n ketjuineen
>
> En voi ajaa venettä hiljaa enkä kovaa (korostuu vastatuuleen ajettaessa),

Ei valitettavasti ole tuollaisesta kokemusta, mutta tuo tuntuu olevan muittenkin
kuin ko. mallin ongelma. Turhan moni pikkuvene nostaa keulansa pystyyn etenkin
hitaasti ajaessa ja sitten vauhdin kasvaessa on käsittämättömän kova ajettava.
Minulla on mainittua paljon pienempi paatti, Yamarin 395, sellainen vanha
yksipohjainen. Vaikka sen runko periaatteessa on hiukan "trimaraanimaisena"
varsin kantava, ison moottorin (siis ko. veneelle vanha Evinrude 20 on iso)
kanssa vastatuulessa ja isossa aallokossa tahtoo keula osoittaa kohti pilviä ja
perä vajota Ahdin valtakuntaan. Kaasun lisääminen ei tule kyseeseen koska koko
peli on sitten ilmalennossa ja alastulosta ei paljon tyylipisteitä heru.
Vauhdissa muuten kulkuasento ja ajettavuus on varsin hyvä. Kyllä tuolla
pikkuyamariinillakin ulkoluodoilla kahden hengen kuormalla käy vaikka aallokko
on isoa kunhan ajaa varovasti. Yksin hirvittää jo liiaksi kun keula nousee
hiljaa ajaen älyttömään asentoon eikä kovempaa uskalla ajaa.

No, oma vika kun ei ole isompaan varaa. Taitaa vaan olla niin että liukuvat
(tuollaiseen paljon liikkuvaan heittokalastuskäyttöön sopivat, ehtii päivän
aikana kiertää riittävän laajan alueen) pienet veneet eivät vaan ole
kummoiseenkaan merenkäyntiin sopivia. Pohja on eteen asti turhan lättänä.

Mika

Matti Suorsa

arsk <ar...@kia.com> wrote in message news:3A8CE298...@kia.com...

> [...]
> paremmin aallot ja luulis ajamisen olevan silloin myös vähän tasasemman
> tuntusta. Ja kun ei ole tarvetta repiä nopeudesta sitä viimestä solmun

No, no ... kun tuo hiekkasäkkikin useimmiten nousee veneeseen omin jaloin,
niin ajattelin, että ....

Matti

mlhs

"Jani Ylä-Jääski" <j-yla-...@giraud.fi> kirjoitti viestissä

> Harkinnassa on laittaa kiila pultatun koneen ja veneen väliin, kun tuo
> trimmi ikään kuin loppuu kesken.

- Kiilapaloja, jotka mahdollistavat negatiivisen trimmikulman, on ihan
yleisesti myynnissäkin. Monissa pienveneissä on tullut uusia malleja juuri siksi,
että perälaudan kallistusta on lisätty, koska nykyiset pienemmätkin koneet rupeaa
olemaan trimmillä ja eivät käänny yhtänegatiiviseiksi kuin kuikko-timmattavat ja
toisekseen koneiden paino on lisääntynyt. Yamarin 415 jos on nelikymppinen kone,
ei pieni etäkepala koneen ja perälaudan välissä tekis huonoa ominaisuuksille,
vaikka siirtääkin painopistettä hieman taaemmaksi. Lievä kiilamainen set back
pala, eli etäke on asennuksessa hyvä vaihtoehto moisessa tapauksessa.

-- sarla --

Jösse

Hei!

Kannattaa kokeilla niitä moottorin kavitaatiolevyyn pultattavia "trimmieviä"
Doel-Fin ym.
Ainakin minulla auttoi kovasti. Ennen meno oli melkolailla samanlaista kuin
kuvasit,
mutta nyt voi ajella kaksi peräpenkillä 3/4-kaasulla...

T. Jösse

Matti Suorsa wrote in message <96ga4q$o6f$1...@news.kolumbus.fi>...

>Onko kellään vastaavia kokemuksia Yamarin 415:stä.

Givenname Surname

Esiintyykö ko. ongelma myös muilla Yamarin-malleilla, esim 4300:lla?

Seppo

niklas.s...@saunalahti.fi

Hyvä laite 50hv koneella ja Ballistic potkurilla voi kaasulla ja trimmillä säätää menoa ja keulaa