Itseskuuttaava ilman kiskoa?

Mika

Vene odottaa kesää pressun alla ja aikani kuluksi mietin, mahtaisiko
itseskuuttaava fokka toimia ilman kiskoakin. Jos esim. maston juuresta
vähän keulaan päin on kannella veneen keskilinjalla kohta jonka kautta
skuuttiköysi käy....

Onko kukaan kokeillut? Ajattelisin, että fokan alareuna saattaa liehua
vähän turhan korkealla, mutta voisi ehkä silti toimia jotenkuten. Pari
kuukautta vielä, niin pääsee kokeilemaan ;)

Mika

Haluatko lähettää postia? Vaihda osoitteen
eka (vai oliko se toka?) numero viisi numeroon
kahdeksan...

Lauri Tarkkonen

In <59q812lnejlo8svs0...@4ax.com> Mika <ace...@sci.fi.invalid> writes:

> [...]

>vähän turhan korkealla, mutta voisi ehkä silti toimia jotenkuten. Pari
>kuukautta vielä, niin pääsee kokeilemaan ;)

Saahan sitä kokeilla, mutta olen aivan varma, että sitä on kokeiltu,
eikä se ole toiminut. Vaihtoehto kiskolle on ns. peter-puomi, hieman
etustaagin taakseni saranoity puomi, joka tulee fokan skuuttikulmaan.

Tämän modernein versio on täälläkin kommentoitu etukanteen jäykästi
kiinnitetty jäykkä puomi, jota jotkut britit ja amerikkalaiset ovat
käyttäneet.

- Lauri Tarkkonen

Mika Halttu

Mika wrote:
> [...]
> itseskuuttaava fokka toimia ilman kiskoakin. Jos esim. maston juuresta
> vähän keulaan päin on kannella veneen keskilinjalla kohta jonka kautta

Jos fokan alaliikki on riittävän lyhyt, eli ei ulotu mastoon saakka,
niin tuon saa toimimaan kun lisää fokalle puomin.

Yleensä tosin moisia yhdistelmiä näkyy joissain kutteri tai
ketsitakiloiduissa veneissä, joissa on fokan lisäksi halkaisija. Mutta
mikäänhän ei estä kokeilemasta.

Mika

jaakko

Kuten Lauri sanoi, ilman kiskoa tai puomia ei onnistu.
Fokan skuuttikulman vetopisteen pitää olla keulasta katsottuna veneen
keskilinjasta vaikkapa 15 astetta sivulle.

Isoapurjetta voi skuutata keskellä olevasta pisteestä, koska alaliikki
on kiristetty puomille ja isonpurjeen se kiinteä skuuttipiste on puomin
päässä.

Sun pitää saada jotenkin se taakse/alaspäin vetävä kiinteä piste
vaihtamaan halssia vendassa. Veto ei voi olla sivulle, vaikka siltä
joskus näyttää.

Kiskon kanssa pitää fokan alakulmassa olla alumiinilevy, jossa on reikiä
eri vetopisteille, jos haluaa saada purjeesta vähänkin tehoja irti.

Jos sillä sun skuuttiköydellä on merimakkaran ominaisuus olla löysä tai
jäykistyä tarpeen mukaan, niin silloin.

Näitä kannattaa miettiä, purjeveneily on monessa kohtaa aika
vanhanaikaista ja perinteisiin kahlehdittua puuhaa. Viimeistä sanaa ei
ole vielä sanottu.

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(___/___)
/

Palkitse itsesi, soita täältä hyvä mieli.
http://www.redcross.fi/ajankohtaista/aasia2005/fi_FI/index/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://www.avokanootti.info/
http://www.meridianx.fi/jaakko/jaakko.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pekka Mannerkorpi

In article <dv1q95$mbs$1...@phys-news4.kolumbus.fi>, Mika Halttu <mika....@poista.surfeu.fi> wrote:

>Jos fokan alaliikki on riittävän lyhyt, eli ei ulotu mastoon saakka,
>niin tuon saa toimimaan kun lisää fokalle puomin.

Piti tuollainen ihan piruuttaan rakentaa kun kerta kaikki sanoi
ettei se onnistu ;-) Vene on Helmsman 23

Pari huomiota omasta viriksestäni:
* Yleisesti ottaen toimii: Kryssillä fokka toimii
itseskuuttaavana ja avotuulessa voi fokkaa säätää nätisti ulos
* Ei kuitenkaan täydellinen. Koska skuuttipiste on keskellä, niin
fokka sulkee alhaalta ja päästää ylhäältä.
* Toimiakseen kunnolla tuo vaatisi jonkinlaisen kisko- tai
naruviritelmän jolla saadaan skuutin veto alaspäin
* Kovalla tuulella kuitenkin toimii ihan tyydyttävästi, koska
tuuli puhaltaa purjeen suoraksi
* Hauskinta koko hommassa on ollut rakentelun ilo. Aikomus on
kokeilla vielä paria juttua, joten...

Muutama kuva ja vähän lisää tarinaa löytyy osoitteesta
http://ithuriel.fi/fokka.html

- pekka -

S/Y Aava

"Pekka Mannerkorpi" <pma...@hotmail.com> kirjoitti viestissä

Vastaava rakenne oli edellisen puuveneeni fokan jalustuksessa. Siinä
skuutti tuli tuon taljan jälkeen puomia myöten (keulaa kohti), jossa n. 1/3
puomin pituutta saranakohdasta oli puomissa ploki ja samassa kohtaa
kannessa, siitä skuutti sitten sitlootaan. Lisäisikö tuo rakenne alaspäin
suuntautuvaa vetoa?

Joka tapauksessa tein "levankikiskon" koska sama ongelma oli purjeen muodon
kanssa. Se oli rakenteeltaan yksinkertainen, Helmsmaniin varmaan riittäisi
50-60 cm leveä, ostat 70-80 cm 8 mm HST-pyöröterästä, taivutetaan 5-8 cm
päistään 90 asteen mutkat, lisäksi tarvitset esm. 2-4 mm paksua plootua tai
lattaa, 3-4 cm kanttiinsa, poraat 8 mm reiät (tai mahd. jos löytyy ISOT 8 mm
prikat, niin on valmis ja siisti). Pyöröteräksen molempiin päihin 8 mm
kierteet, sitten hitsillä latat kiinni sopivasti ruffin
paksuus+mutteri+prikka etäisyydelle.

Taljan ploki oli minulla kiinni levangissa ainoastaan moninkertaisella
köysipunoksella (ei kolise) ja luisti vapaasti levangin laidasta laitaan.
Olisi siinä mahdollisuus tehdä trimmisäätökin, mutta tuota ei koskaan
tarvinnut tai viitsinyt käyttää.

Peterpuomi toimii samalla spiirana. Suurin haitta oli kolina
täysmyötäisellä, silloin piti käydä kumirenksulla sitomassa puomi
keulakaiteeseen kiinni, muuten pauke oli kovaa kun se tapasi heiluessaan
villisti kaiteisiin kiinni. Toisaalta, eipä tuota vetämättömän fokan
pauketta viitsi kuunnella plattiksella, eikä se ole purjeelle hyväksi, oli
sitten puomia tai ei.

Heikki

Pekka Mannerkorpi wrote:
> Ei kuitenkaan täydellinen. Koska skuuttipiste on keskellä, niin
> fokka sulkee alhaalta ja päästää ylhäältä.

Tunnetko ns. Hoyt puomin? Siinä on ihan tavallinen puomi, mutta kahdet
skuutit, keulalannen yli ristiin. Siis puomia säätää se skuutti, joka on
tuulenpuoleisessa reunassa kiinni. Leen puoleinen on silloin löysällä
puomin alla, eikä tee mitään. Näin kummatkin skuutit voi jättää paikalleen,
ja fokka skuuttaa itsensä kun käännytään.

Tietysti sinun valituksesi huonosta skuuttipisteestä pätee vielä enemmän,
kun tässä se ei ole keskellä, vaan väärällä laidalla.

Tähän on kumminkin helppo ratkaisu silloin jos haluaa viritellä menoa:
Kiristää sen leenpuoleisen skuutin, ja kuinka ollakaan, se vetää puomia
sopivasti alaspäin ja korjaa purjeen muodon. Purje ei enään ole ihan
itseskuuttaava, mutta melkein. Ennen käännöstä pitää irroittaa tämä
alasvetäjä-skuutti, mutta sen voi tehdä hyvissä ajoin. Toisaalta sen voi
jättää viime hetkeen, ja auttaa käännöstä fokalla vähän matkaa ennen kuin
päästää irti.

En ole koskaa kokeillut moista viritystä, mutta netissä se ainakin näyttää
kiinnostavalta. Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia??

-Heikki

jaakko

Ei saa ilkeillä - itseskuuttaava, jota tarvitsee skuutata vain
vendatessa. :)

Mulla oli 2-mastoisessa ketsissä itseskuuttaava kiskovirityksenä. Olihan
se komeeta kryssiä kapeikkoja, kun iso vene heitti vendan vain ruorista
kääntämällä. Keulakolmio oli sen verran pieni, että fokasta oli iloa
vasta kun tuuli reilusti yli 10 m/s. Toisaalta silloin kryssiminen olisi
muutenkin ollut työlästä.

Litteäksi leikattu 1-genoa on huomattavasti tehokaampi luovityökalu,
jota ei kokonsa pulseta vielä tarvitse hampaat irvessä kiskoa tai auttaa
puolelta toiselle.

Pekka Mannerkorpi

Kiitoksia raadille pohdinnoista.

In article <44153a08$0$154$edfa...@dread11.news.tele.dk>, Heikki

<h...@lsd.dk> wrote:
> [...]
>puomin alla, eikä tee mitään. Näin kummatkin skuutit voi jättää paikalleen,
>ja fokka skuuttaa itsensä kun käännytään.

Onhan näitä eri takilointiratkaisuja, mm. alkuperäinen Peter
puomi, jota kai käytetään RC- veneissä tullut tutkittua.

Kurkkaapas Hoyt Jib Boom:ia
<http://www.forespar.com/onlineCatalog/16-hoytJibBoomSystem2006.
shtml>
En ole koikein ymmärtänyt tuota, mutta taitaa perustua siihen
että sekä puomi että kansi ovat *tosi* vahvoja. Näin skuuttia ei
tarvita puomin päästä kannelle.

Mutta minulla oli alkuperäisenä tarkoituksena saada aikaan
yksinkertainen, elegantti ratkaisu, joka pikemminkin vähentää
kannella olevia köysiä kuin lisää niitä ;-)

Myös itse tehtävä kisko, ilman kuulalaakeroituja plokeja vähän
arveluttaa... Sitäpaitsi se on ruman näköinen Helmsmannin
keulalla ;-)

In article <441536f7$0$7473$9b53...@news.fv.fi>, "S/Y Aava"

<aa...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> puomissa ploki ja samassa kohtaa kannessa, siitä skuutti sitten
> sitlootaan. Lisäisikö tuo rakenne alaspäin suuntautuvaa vetoa?

Hyvä idea! Tuota pitää kokeilla jahka purjehdusalusta muuttuu
taas nestemäisemmäksi! En toki usko että se koko twistiongelmaa
poistaa mutta parannus on aina parannus.

- pekka -

S/Y Aava

> [...]

> taas nestemäisemmäksi! En toki usko että se koko twistiongelmaa
> poistaa mutta parannus on aina parannus.

Vielä jos täsmentäisin:
Välitys oli 2:1 eli skuutti lähti puomin päässä olevan plokin silmukasta
kansiplokin kautta takaisin puomin päähän plokin kautta puomin etupään
plokille, puomin pituus oli muistaakseni reilut 3 m paikkeilla ja "puomia
pitkin" eli sen alalaidalla köysi juoksi muovirenkaiden muodostamien
ohjureiden kautta, jotta ei olisi tarttunut kansiluukkuun kannen yli
heilahtaessaan.

Tällaisen peterpuomi+lyhyt levankirauta+etupuomista alas tuleva skuutti näet
Pekka Parikan kirjassa Myrskylintu nousee siivilleen, esim. kuvassa 186 tuo
levanki näkyy. Ja oikeastaan etukannelle tuonti täytyi johtua minullakin
siitä, että tällä rakenteella halssinvaihto ei vaikuttanut skuutin
kireyteen, vaikka ploki luistaa levangissa laidalta toiselle. Ei se muuten
lisää alaspäin vetävää komponenttia, voiman suunta on sama kuin puomin
päässäkin.

Dag Stenberg

Pekka Mannerkorpi <pma...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> En ole koikein ymmärtänyt tuota, mutta taitaa perustua siihen
> että sekä puomi että kansi ovat *tosi* vahvoja. Näin skuuttia ei

Siinähän lukee kyllä että
Leach twist perfectly trimmed downwind
Self tacking upwind
Self vanging downwind

Eli tvisti ei tule ihan oikein luovilla....

Ja kallis ja hankalan kokoinen.

Dag Stenberg

lein...@gmail.com

r.k

lein...@gmail.com wrote:
> [...]

Onnistuisiko näin:kolme skuuttia.
Fokalle tulisi oma "kiinnitys"skuutti suoraan mastolta jonka pituus
olisi vakio. Normaali halssinvaihdolla tulisi veto silloin alanurkkaan
kahdesta skuutista > alaspäin ja sivulle/taakse varsinaisesta fokan
skuutista ?

--
risto ;-)
The [mail2risto at yahoo.dk] is a spam trap.If you like to reply

Jussi H.

..purjelaivojen ajalta on 'leskentekijä'.
Yksinkertaisin st-fokan skuuttaus ilman kiskoa on laittaa kanteen kaksi
(tupla)plokia kahta puolen mastoa ja kolmas fokan skuuttikulmaan, ja
vetää niiden kautta skuutti taakse. Skuuttauskulma tulee oikeaksi
tosin vain yhdellä ajokulmalla, mutta on sinne päin useammallakin.

Dag Stenberg

Selitätkö virityksen paremmin, vai pitääkö etsiä netistä? Kuulzostaa
kiinnostavalta (no, ei nyt, kun minulla on 110% kryssifokka).

Dag Stenberg

Lauri Tarkkonen

Jos on tarkoitus purjehtia, eikä ainoastaan kuivata kastuneita purjeita,
niin tuo itseskuuttavan viritys ilman joko peterpuomia tai kiskoa ei
salli edes 90% etkukolmion kokoista fokkaa. Kuten kirjoittaja sanoo,
skuuttauskulma tulee oikeaksi vain yhdellä ajakulmalla, mikä sekin
sisältää julkistamattoman tiedon, että purjeen muoto on useimmilla
tuulilla täysin mahdoton.

Voin vakuuttaa, että siitä lähtien kuin latinalaisen rikin iso purje
jaettiin kahteen ja seurauksena oli keulapurje ja kahvelipurje, niin
merenkulkijat ovat yrittäneet ratkaista itseskuuttaavan keulapurjeen
ongelmaa ja jos ehdoiksi asetataan, että purje on vähintään 90%
keulakolmiosta, ja purjeen muoto on edes 60% ajasta kelvollinen ja
skuuttikulma 60% ajasta oikea, niin ilman peter-puomia tai skuuttikiskoa
tämä ei onnistu. Tässä lasken täällä aikaisemmin esittelemäni
Hoyt-puomin lähinnä Peter-puomin kehitelmäksi.

Peterpuomin voi myös korvat windsurfferin wishbone puomilla tai sen
yksipiuolisella versiolla, joka taitaa jossain kulkea nimellä "donkey".

Juuri tällaiset viritykset, jotka eivät toimi kunnolla saavat
purjehtijat ajamaan koneella, koska vene ei kulje, ei nouse tuuleen ja
on ikävä purjehtia. Valitettavasti on paljon purjehtijoita, jotka eivät
koskeaan ole saaneet kokea miten hyvin trimmattu purjevene kulkee,
erityisesti luovilla ero oikein ja väärin trimmatun veneen välillä on
todella merkittävä. Voin hyvin ymmärtää kuinka musikaalinen henkilö voi
kärsiä jos viulu tai piano on viritetty pahasti väärin ja sitä soittaa
tumpelo, jolla kaikki nuotit tulevat väärään aikaan väärän korkuisena ja
kuinka oikein viritetty soitin taitajan kädessä soi kauniisti ja
puhtaasti. Purjehtiminen on myös esteettinen elämys, jota
moottoriveneilijä ei voi ikinä ymmärtää ja valitettavan moni purjehtija
menettää, koska toiset, jotka eivät tätä ymmärrä antava neuvoja, jotka
johtavat huonoihin lopputuloksiin. Tietysti joku voi sanoa, että
purjehtiminen huonostikin trimmatulla veneellä ja väehmmillä taidoilla
on aina moottoriveneilyä nautittavampaa, mikä voi pitää paikkansa ja
minkä vuoksi kateelliset jounikarit haluavat kieltää purjehduksen
kokonaan tai ainakin luovimisen, koska eivät voi sen nautintoa koskaan
kokea.

- Lauri Tarkkonen

Pekka Mannerkorpi

In article <dvj91v$5ae$1...@oravannahka.helsinki.fi>, tark...@cc.helsinki.fi (Lauri Tarkkonen) wrote:

>Juuri tällaiset viritykset, jotka eivät toimi kunnolla saavat
>purjehtijat ajamaan koneella, koska vene ei kulje, ei nouse tuuleen ja
>on ikävä purjehtia.

Ja sitten on tällaisia kuten minä, joiden mielestä on ihan
kiva värkkäillä kaikenlaista.

Olemme muuten erään ystäväni kanssa keksineet *aivan uuden* tavan
tehdä fokasta itseskuuttaavan. Maltamme tuskin odottaa että vesi
tästä sulaa.

Kerron tarkemmin kun on kokeiltu...

>- Lauri Tarkkonen

- pekka -

Dag Stenberg

Lauri Tarkkonen <tark...@cc.helsinki.fi> wrote:
> [...]
> skuuttauskulma tulee oikeaksi vain yhdellä ajakulmalla, mikä sekin
> sisältää julkistamattoman tiedon, että purjeen muoto on useimmilla

Mutta itseskuuttaus tuntuukin tarpeellisimmalta juuri tiukassa
vastaisessa ja ahtaalla väylällä, jolloin kyseeseen tulee vain yksi eli
tiukin skuttauskulma.

> [...]
> moottoriveneilijä ei voi ikinä ymmärtää ja valitettavan moni purjehtija
> menettää, koska toiset, jotka eivät tätä ymmärrä antava neuvoja, jotka

Esteettinen elämys meni perille.

Dag Stenberg

jaakko

Dag Stenberg wrote:

> Mutta itseskuuttaus tuntuukin tarpeellisimmalta juuri tiukassa
> vastaisessa ja ahtaalla väylällä, jolloin kyseeseen tulee vain yksi eli
> tiukin skuttauskulma.

xxxx>
> Dag Stenberg

Haa - pitkästä aikaa purjehtimiseen!

Isolla ja kömpelöllä veneellä kapeikossa luovi yhteen asentoon
säädetyllä fokalla ei välttämättä onnistu. Luovi luovilta veneen vauhti
hidastuu ja lopulta meno voi tyssätä kokonaan.

Kapeikossa pitää saada uudella halssilla voimaa kiihdytykseen, ja sitä
saa koukkaamalla vauhtia alempaa fokka hieman auki.

Samoin vendan lopussa, lähellä rantaa tuulen suunta vaihtelee ja
silloinkin on tehokkaampaa säätää purjeita suhteessa tuuleen kuin
käännellä venettä.

Vasta kun olosuhteet ovat sellaiset, että vene ehtii kiihdyttää kaiken
käännöksessä menetetyn nopeuden takaisin, on yksiasentoinen
itseskuuttaava poikaa.

Ai-ai, pääsinpä nauttimaan kapeikossa luovimisesta.

jus...@luukku.poistuva.com

jaakko wrote:

> Ai-ai, pääsinpä nauttimaan kapeikossa luovimisesta.

No perhana, kun syksyllä ostin uuden veneen, ja jäät vain vahvistuvat!
Kevät on jo pitkällä. Mihin tästä voi valittaa? Mielestäni meteorologi
M. Mannonen antaa muuten huonompia sääennusteita kuin muut. Nykyisin
käännän kanavaa, kun hän tulee ruutuun, niin vaikeaa kuin se joskus onkin.

Lauantaina kävin levottomuutta rauhoittaakseni kävelemässä Hirvensalon
saaren ympäri täällä Turussa (yli 20km lenkki). Pääsi edes Airistolle
katselemaan laivojen kulkua väylällä. Ehkä sitten joskus itsekin. Ensi
talveksi täytyy varmaan hankkia jääpursi, vähintään sukset, kun vanhat
eivät enää ole käyttökunnossa. Oli muuten mieletön venevaja Hirvensalon
ja Satavan välisessä salmessa. Sellainen punainen iso hökötys, jonne
mahtuisi 20-metrinenkin vene sisään. Mitäköhän naruja on pitänyt
vedellä, että tuollainen pytinki on saatu aikaiseksi? Ei se näyttänyt
edes vanhalta.

Jussi

Mickey

Olisko vaatimattoman pertin venevaja?

jus...@luukku.poistuva.com

Mickey wrote:

> Olisko vaatimattoman pertin venevaja?

Kenestä Pertistä nyt puhutaan? Oli muutenkin talon paikka paremmasta päästä.

Jussi

Lauri Tarkkonen

In <dvlr00$sau$4...@oravannahka.helsinki.fi> "Dag Stenberg" <dag.st...@nospam.helsinki.fi.invalid> writes:

>Mutta itseskuuttaus tuntuukin tarpeellisimmalta juuri tiukassa
>vastaisessa ja ahtaalla väylällä, jolloin kyseeseen tulee vain yksi eli
>tiukin skuttauskulma.

Mutta ilman puomia tai kiskoa purje on pussilla eikä vene juuri nouse
tuuleen.

>Esteettinen elämys meni perille.

>Dag Stenberg

Yhteinen ystävämme Hannu sanoo, että purjehduksessa on yli puolet
estetiikkaa.

- Lauri Tarkkonen

Jussi H.

Dag Stenberg wrote:

> Selitätkö virityksen paremmin, vai pitääkö etsiä netistä?
Otat tavallaan (paapurin puolen) skuuttikiskon sopivalle paikalle
silmukkaruuvin tai muun kiinnikkeen, johon vedät fokan skuutin
solmulla kiinni; laitat fokan skuuttikulmaan plokin, jonka läpi viet
skuutin (styyrpurin puolen) skuuttikiskon vastaavalle paikalle (tai
muuhun sopivaan kohtaan) kiinnitetyn plokin kautta sitlooraan. Skuutti
muodostaa nyt kahden puolen mastoa A-kirjaimen muotoisen virityksen, ja
vendassa tuuli painaa purjeen skuutin kireydestä riippuen vähän tai
vähän enemmän suojan puolelle.
Järjestelyä on käytetty vanhoissa työpuuveneissä, koska se on
yksinkertainen ja koska nousukulman viimeiset asteet eivät olleet niin
tärkeitä kuin yksinkertaisuus ja halpuus.
Helppo kokeilla, ei maksa juuri mitään, ja voi vastata tarvetta...

Kyseeseen tulevista muista st-kiskon korvikkeista Hoyt-puomi on
keulapurjeen toiminnan kannalta elegantein, mutta kaikki eivät ole
ihastuneita siihen liittyvästä rakentelusta eikä keulakannen
päällä pyyhkivästä tangosta.

Avance

Ajattelin, että kyllä fokan itseskuuttaavuus täytyy onnistua ilman kalliita kisko-ratkaisuja. Tämä 3 plokin ratkaisu on juuri jotain sellaista mitä olin itsekin funtsaillut. Täytyy kokeilla. Palaan asiaan.