Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Rytsölä myy venettään

144 views
Skip to first unread message

Jaakko Pitkäjärvi

unread,
Dec 15, 2001, 9:04:19 AM12/15/01
to
Oli tänään Iltalehdessä, että Rytsölän Jaakko on myymässä Princessiään
rahapulassa. Niin se vain katoaa isokin omaisuus, täällä oli moni
kateellinen vielä jokin aika sitten tuosta aluksesta, varmaan nyt
harmittaisi enemmän kun 100 miljoonaa olisi kadonnut taivaan tuuliin kuin
se, että ei itse tuollaista venettä voinut hankkia. Samapa tuo, mutta
mielenkiintoinen kuvio kuitenkin. Toivottavasti vene jää Suomeen.


--
Jaakko Pitkäjärvi
jaa...@pitkajarvi.net
www.pitkajarvi.net


Timo Noko

unread,
Dec 15, 2001, 11:12:33 AM12/15/01
to
In article <9vflcs$fn7$1...@news.kolumbus.fi>, Jaakko Pitkäjärvi wrote:
>Oli tänään Iltalehdessä, että Rytsölän Jaakko on myymässä Princessiään
>rahapulassa. Niin se vain katoaa isokin omaisuus, täällä oli moni
>kateellinen vielä jokin aika sitten tuosta aluksesta, varmaan nyt
>harmittaisi enemmän kun 100 miljoonaa olisi kadonnut taivaan tuuliin kuin
>se, että ei itse tuollaista venettä voinut hankkia. Samapa tuo, mutta
>mielenkiintoinen kuvio kuitenkin. Toivottavasti vene jää Suomeen.

Köyhät säästäjät tukevat Suomalaista Tietoliikenneosaamista ostamalla
Saunalahden osakkeita. Vaan rahoilla tuetaankin veneilyä ja Italian
autoteollisuutta...
-- Vitutuksesta tässä kyse, ei kateudesta...

Jaakko Pitkäjärvi

unread,
Dec 15, 2001, 11:25:40 AM12/15/01
to
Timo Noko <timo...@kkkolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:9vfsph$olk$2...@news.kolumbus.fi...

Niin, millainen loppu sitä ahneella on, sehän tiedetään.

Veli-Matti Niinioja

unread,
Dec 15, 2001, 4:29:23 PM12/15/01
to
Miksi sen pitää Suomeen jäädä?

V-M

"Jaakko Pitkäjärvi" <jaa...@pitkajarvi.net> wrote in message
news:9vflcs$fn7$1...@news.kolumbus.fi...

Jaakko Pitkäjärvi

unread,
Dec 15, 2001, 6:21:22 PM12/15/01
to
Veli-Matti Niinioja <Veli-Matt...@pp.inet.otatamaveks.fi> kirjoitti
viestissä:TgPS7.208$Tg.4...@read2.inet.fi...

> Miksi sen pitää Suomeen jäädä?
>

Olisi kiva katsella isoja veneitä satamissa...ja isojen veneiden omistajat
kuluttavat paljon varusteita, palveluita yms., joten bisnes pyörii sitä
paremmin joka paikassa mitä enemmän suuria huvijahteja on kotimaassa....

Sateri tai Koskinen

unread,
Dec 15, 2001, 6:26:30 PM12/15/01
to

"Veli-Matti Niinioja" <Veli-Matt...@pp.inet.otatamaveks.fi> kirjoitti
viestissä:TgPS7.208$Tg.4...@read2.inet.fi...
> Miksi sen pitää Suomeen jäädä?
>
Sen voisi lahjoittaa kimppaveneeksi kaikille niille kenen selkänahasta ne
rahat siihen veneeseen on revitty.
Jippiin yhdellä osakkeella saisi seilata tunnin.

Sampo


Jukka Pätynen

unread,
Dec 16, 2001, 3:20:14 AM12/16/01
to
Hyvä ajatus tuo kimppavene!! Muuten olen sitä mieltä että jossain satamassa
yleensä vielä "ilmaispaikalla" kesät lojuva muslelijahti ei piristä
veneilybisnestä tai muuta alan toimintaa millään tavalla. Näin on tilanne
nähtävissä ainakin kotikaupunkini huvivenesatamassa.
-jtp-

K M

unread,
Dec 16, 2001, 4:14:35 AM12/16/01
to
Sateri tai Koskinen kirjoitti 16.12.2001 01:26

>
> "Veli-Matti Niinioja" <Veli-Matt...@pp.inet.otatamaveks.fi>
kirjoitti
> viestissä:TgPS7.208$Tg.4...@read2.inet.fi...
> > Miksi sen pitää Suomeen jäädä?
> >
> Sen voisi lahjoittaa kimppaveneeksi kaikille niille kenen selkänahasta
ne
> rahat siihen veneeseen on revitty.

Eli Rytsölän Jaakon omasta. Jäisi siis hänen käyttöön

> Sampo=ent. Leonia?
>
>
>

--
Tämä viesti lähetettiin Fourtalk.net-palvelusta (http://fourtalk.net).

K M

unread,
Dec 16, 2001, 4:16:58 AM12/16/01
to
Jaakko Pitkäjärvi kirjoitti 16.12.2001 01:21

> Veli-Matti Niinioja <Veli-Matt...@pp.inet.otatamaveks.fi>
kirjoitti
> viestissä:TgPS7.208$Tg.4...@read2.inet.fi...
> > Miksi sen pitää Suomeen jäädä?
> >
>
> Olisi kiva katsella isoja veneitä satamissa...ja isojen veneiden
omistajat
> kuluttavat paljon varusteita, palveluita yms., joten bisnes pyörii
sitä
> paremmin joka paikassa mitä enemmän suuria huvijahteja on
kotimaassa....
>
>
mutta jos joutuu ko. veneellä ajamaan niin kyllä säälin niitä, jotka
Princess-merkkisellä ajamaan joutuvat. Kaikkihan me tunnemme veneiden
huonon rungon muodon eli plaaniin ei meinaa nousta lainkaan jne. On
säälittänyt aina kun on kauempaa nähnyt, kun kyseinen vene on lähtenyt
liikkeelle, kun ei raukka meinannut plaaniin päästä. No ne ovat noiden
halpismerkkien ongelmia. Toisin olisi esim. Sunseekerilla ajettaessa.

K M

unread,
Dec 16, 2001, 4:20:47 AM12/16/01
to
Timo Noko kirjoitti 15.12.2001 16:12
Säästäjä laittaa rahaa pankkiin, sijoittaja ostaa osakkeita. Eikä kukaan
piensijoittaja tue mitään, vaan sijoittaa niihin yrityksiin, josta
katsoo saavansa omien kriteereidensä mukaisesti parhaan tuoton. Joko
hyvää osinkoa ja maltillista arvon nousua kuten savupiipputeollisuuden
osakkeilla tai äkillistä arvon nousua löytämällä ne ns. kovat jutut.
Silloin kannattaa hajauttaa, sillä moni on kuitenkin kupla. Tämähän
opittiin jo 80-luvulla. Sinänsä asia on kaikille selvä ja
yksinkertainen. Täytyy vain sijoittaa viisaasti tai laittaa sitä rahaa
sinne pankkiin.

K M

unread,
Dec 16, 2001, 4:21:45 AM12/16/01
to
Jaakko Pitkäjärvi kirjoitti 15.12.2001 18:25
no kerropa. Epäilen, että ahne olet sinä tässä tapauksessa, kun nostit
veneen pöydälle.

K M

unread,
Dec 16, 2001, 4:27:33 AM12/16/01
to
Jaakko Pitkäjärvi kirjoitti 15.12.2001 16:04

> Oli tänään Iltalehdessä, että Rytsölän Jaakko on myymässä
Princessiään
> rahapulassa. Niin se vain katoaa isokin omaisuus,

Sehän on vain kirjanpitoarvoa niin kauan kuin realisoi eli myy
osakkeita. Eli siis tuota 50 miljoonaa per nuppi omaisuutta ei rahana
koskaan ollutkaan, koska eivät myyneet omistamiaan osakkeita kuin
osaksi.

Varsinaisesta rahapulasta en ole kuullut, mutta toisaalta vuoden lopussa
tulee niin suuret jälkiverot, että nykykursseilla kannattaa varmasti
realisoida venepuolelta


>Samapa tuo, mutta
> mielenkiintoinen kuvio kuitenkin. Toivottavasti vene jää Suomeen.
>
>

mielenkiintoista oli sekin, että kuvassa ollut vene oli huomattavasti
Jaakon V50:stä paremmannäköinen. Sehän nimittäin on aika onneton, koska
ei sinistä runkoväriä, vaan sellainen pari m pitkä tosi ohut raita vain.
Ja se venemyyjän juttu oli aika moista legendaa, suoraan sanottuna 100%
bullshitia. Ihmettelen, että se toimittaja kehtasi sellaista edes
lehteensä kirjoittaa. Maissa, joissa veneitä jonkin verran tunnetaan,
lukijat olisivat nauraneet ihan kippurassa tollaiselle legendalle.

K M

unread,
Dec 16, 2001, 4:29:51 AM12/16/01
to
Jaakko Pitkäjärvi kirjoitti 15.12.2001 18:25
tuli mieleeni se, että Rytsölät varmasti eniten Jippiin
kansainvälistymisessä ovat kärsineet. Hehän lähtivät yhtiöstä jo vuosia
sitten silloin kun liiketoiminta oli terveellä pohjalla, eikä oltu
lähetty maailmaa valloittamaan. Yrityksen johto ja Rytsölät ulos
savustaneet omistajat lähtivät Saksaa valloittamaan ja polttivat
poikienkin omaisuuden...

Timo Noko

unread,
Dec 16, 2001, 5:10:37 AM12/16/01
to
In article <3c1c69...@fourtalk.net>, K M wrote:
>tuli mieleeni se, että Rytsölät varmasti eniten Jippiin
>kansainvälistymisessä ovat kärsineet. Hehän lähtivät yhtiöstä jo vuosia
>sitten silloin kun liiketoiminta oli terveellä pohjalla, eikä oltu
>lähetty maailmaa valloittamaan. Yrityksen johto ja Rytsölät ulos
>savustaneet omistajat lähtivät Saksaa valloittamaan ja polttivat
>poikienkin omaisuuden...

Kääk. Mitään "omaisuutta" ei koskaan ollutkaan. Oli vaan epähuomiossa
hypeksi muuttunut muutaman tuhannen vakioasiakkaan nakkikioski.

Satuja ja kaunokirjallisuutta saa toki myydä ja jopa voitolla, mutta
huonojen satujen myyminen kiiltävissä nelivärikansissa on lasten
hyväksikäyttöä.


K M

unread,
Dec 16, 2001, 6:22:56 AM12/16/01
to
Timo Noko kirjoitti 16.12.2001 10:10
kysyntä ja tarjonta määrää osakkeen arvon. Eli mikäli osake
yliarvostettu, on sijoittaja tehnyt virhearvion ja sijoittaminen ei ole
lasten harrastus.

Jaakko Pitkäjärvi

unread,
Dec 16, 2001, 6:44:46 AM12/16/01
to
K M <fi...@artic.net> kirjoitti viestissä:3c1c69...@fourtalk.net...

> > Niin, millainen loppu sitä ahneella on, sehän tiedetään.
> >
> tuli mieleeni se, että Rytsölät varmasti eniten Jippiin
> kansainvälistymisessä ovat kärsineet. Hehän lähtivät yhtiöstä jo vuosia
> sitten silloin kun liiketoiminta oli terveellä pohjalla, eikä oltu
> lähetty maailmaa valloittamaan. Yrityksen johto ja Rytsölät ulos
> savustaneet omistajat lähtivät Saksaa valloittamaan ja polttivat
> poikienkin omaisuuden...

Nimenomaan. Noilla ahneilla tarkoitin "piensijoittajia", jotka sokaistuivat
huumassa ja pistivät rahansa tyhjään. Sinne saksalaisten taskuihin ne rahat
menivät eikä mihinkään vene- ja autoteollisuuden tukemiseen.

Jaakko Pitkäjärvi

unread,
Dec 16, 2001, 6:49:06 AM12/16/01
to
K M <fi...@artic.net> kirjoitti viestissä:3c1c69...@fourtalk.net...
> mielenkiintoista oli sekin, että kuvassa ollut vene oli huomattavasti
> Jaakon V50:stä paremmannäköinen. Sehän nimittäin on aika onneton, koska
> ei sinistä runkoväriä, vaan sellainen pari m pitkä tosi ohut raita vain.
> Ja se venemyyjän juttu oli aika moista legendaa, suoraan sanottuna 100%
> bullshitia. Ihmettelen, että se toimittaja kehtasi sellaista edes
> lehteensä kirjoittaa. Maissa, joissa veneitä jonkin verran tunnetaan,
> lukijat olisivat nauraneet ihan kippurassa tollaiselle legendalle.

En yleensä kommentoi lehtien juttuja mutta sen verran pitää sanoa että Lepän
puheet olivat tosiaan aivan puuta-heinää, samaa nauroin itsekin kun luin
lehteä. Mutta kun ne jotka veneistä kirjoittavat eivät aina ole niistä
perillä niin sitten tulee tällaisia juttuja.

Jaakko Pitkäjärvi

unread,
Dec 16, 2001, 6:54:52 AM12/16/01
to
Jukka Pätynen <jukk...@pp.phnet.fi> kirjoitti
viestissä:2PYS7.6160$zZ5.1...@news.kpnqwest.fi...

Onko sisävesillä jossain "muskelijahtejakin"?

K M

unread,
Dec 16, 2001, 7:14:31 AM12/16/01
to
Jaakko Pitkäjärvi kirjoitti 16.12.2001 13:44
hyvä kommentti!

K M

unread,
Dec 16, 2001, 7:20:49 AM12/16/01
to
Jaakko Pitkäjärvi kirjoitti 16.12.2001 13:54

> Jukka Pätynen <jukk...@pp.phnet.fi> kirjoitti
> viestissä:2PYS7.6160$zZ5.1...@news.kpnqwest.fi...
> > Hyvä ajatus tuo kimppavene!! Muuten olen sitä mieltä että jossain
> satamassa
> > yleensä vielä "ilmaispaikalla" kesät lojuva muslelijahti ei
piristä
> > veneilybisnestä tai muuta alan toimintaa millään tavalla. Näin on
tilanne
> > nähtävissä ainakin kotikaupunkini huvivenesatamassa.
>
> Onko sisävesillä jossain "muskelijahtejakin"?
>
>
mikä on edes muskelijahti? Jahtihan tarkoittaa, että on iso eli joku
Sunseeker XS2000 ei kelpaa, vaikka muskelivenemainen onkin. Jahtihan on
yleensä eri mallinen, korkea, ei muskelimainen. V50 ei ole mielestäni
jahti, vaan kuuluu express kruiseri luokituksen alle aivan samalla
tavalla kuin esim. Sea Ray Sundancerit. Sen sijaan talven messuilla
ollut 52 on jahti. Niin no ehkä jotkut Sunseeker Predatorit, Pershingit
ovat sellaisia jahteja, jota tässä takaa ajetaan. Hieman kyllä silti
vierasta sitä, että ovat muskeli...

Jukka Pätynen

unread,
Dec 16, 2001, 7:53:35 AM12/16/01
to
Onhan niitä muskelijahteja täällä kun ottaa mittakaavan huomioon:-)
Lähinnä oli kysymys siitä että miten rannassa lojuva komeus piristää
venebisnestä. Vai piristääkö mitenkään?
Kyllä täällä oikeastikin muutamia veneitä joiden luulisi olevan oikeassa
paikassa joissain missä niillä voi ajaa niinkuin niillä pitäisi ajaa. Mutta
käyttöhän ei ole aina veneilyn päätarkoitus vaan näkyminen:-))
-jtp-
"Jaakko Pitkäjärvi" <jaa...@pitkajarvi.net> kirjoitti viestissä
news:9vi263$8p8$1...@news.kolumbus.fi...

Jaakko Pitkäjärvi

unread,
Dec 16, 2001, 8:22:10 AM12/16/01
to
Jukka Pätynen <jukk...@pp.phnet.fi> kirjoitti
viestissä:jP0T7.6162$zZ5.1...@news.kpnqwest.fi...

> Onhan niitä muskelijahteja täällä kun ottaa mittakaavan huomioon:-)
> Lähinnä oli kysymys siitä että miten rannassa lojuva komeus piristää
> venebisnestä. Vai piristääkö mitenkään?

Ei se vene olemuksellaan piristä mitään, mutta jos sitä käyttää, kyllä
silloin raha vaihtaa omistajaa. Veneily kun ei ole halpa harrastus.
Kuvitellaanpa tilanne, jossa joku meistä köyhistä saisi käyttöönsä vaikkapa
ensi heinäkuuksi jonkun tuollaisen kiva ison luksusjahdin, jolla voisi
risteillä pitkin rannikkoa ja viettää oikein mukavaa lomaa tavalliseen
tapaan ilman että olisi tarvetta maksaa itse mitään kuluja. Sitten kuukauden
jälkeen laskettaisiin kaikki menot yhteen niin kylläpä siitä tulisi aika
järkyttävä summa kaikkia pa-, sapuska- ja muita laituri yms. satamamaksuja,
jotka normaalisti varakas veneilijä maksaa. Ja nämä juuri pyörittävät
bisnestä. Eli kyllä suuren veneen omistaja pumppaa rahaa valtavasti
veneilypalveluihin ja muuhun elinkeinoon, mikäli veneilee aluksellaan.
Laiturissa seisova vene ei tietysti paljoa ketään hyödytä...

Jaakko Pitkäjärvi

unread,
Dec 16, 2001, 8:29:09 AM12/16/01
to
K M <fi...@artic.net> kirjoitti viestissä:3c1c91...@fourtalk.net...

> > Onko sisävesillä jossain "muskelijahtejakin"?
> >
> >
> mikä on edes muskelijahti? Jahtihan tarkoittaa, että on iso eli joku
> Sunseeker XS2000 ei kelpaa, vaikka muskelivenemainen onkin. Jahtihan on
> yleensä eri mallinen, korkea, ei muskelimainen. V50 ei ole mielestäni
> jahti, vaan kuuluu express kruiseri luokituksen alle aivan samalla
> tavalla kuin esim. Sea Ray Sundancerit. Sen sijaan talven messuilla
> ollut 52 on jahti. Niin no ehkä jotkut Sunseeker Predatorit, Pershingit
> ovat sellaisia jahteja, jota tässä takaa ajetaan. Hieman kyllä silti
> vierasta sitä, että ovat muskeli...

Minusta jahti = vähintään 50 jalkaa
muskeli = vähintään 50 solmua

Siitä kun yhdistelee niin voi funtsia, mikä on muskelijahti, tosin
minullekin sana on vieras...perfomance motoryacht on tietysti varmaan se
vastine noin virallisesti. Inhoan koko "muskeli" sanan käyttöä
venemaailmassa, takavuosina Finnsport 650 AC + 150 hv moottori oli joidenkin
mielestä muskelivene, jolloin kyllä hihna paloi kiinni

Timo Noko

unread,
Dec 16, 2001, 9:09:07 AM12/16/01
to
>bisnestä. Eli kyllä suuren veneen omistaja pumppaa rahaa valtavasti
>veneilypalveluihin ja muuhun elinkeinoon, mikäli veneilee aluksellaan.
>Laiturissa seisova vene ei tietysti paljoa ketään hyödytä...

Onkohan tästä yhden kuukauden mittaisesta veneilysesongista
kansantaloudelle muuta kuin haittaa? Muun ajan pääomat seisovat
Maalaisten Kaupungin rantoja somistamassa.

Minä nimittäin matkustin autotallissa rakentamallani aluksella vuonna
1977 heinäkuussa Ahvenanmaalle. Maa oli autio ja tyhjä. Ei palveluja,
ei kesämökkejä ja noin kaksi isompaa venettä (Wihurin, Rettigin tai
Tallbergin).

Usein kysynkin itseltäni: "Mainitse yksi ainoa positiivinen seikka,
johon keskiluokan maltillinen vaurastuminen on johtanut?".
Vielä en ole keksinyt vastausta.


http://www.kolumbus.fi/timo.noko/omatekema/index.html

Jukka Pätynen

unread,
Dec 16, 2001, 11:07:58 AM12/16/01
to
". Eli kyllä suuren veneen omistaja pumppaa rahaa valtavasti
veneilypalveluihin ja muuhun elinkeinoon, mikäli veneilee aluksellaan.
Laiturissa seisova vene ei tietysti paljoa ketään hyödytä..."
Nimenomaan näinhän se on. Vaan näitä laiturissa lojuvia aina näkyy
riittävän. Ja usein vielä on kysymys jonkinlaisesta "ilmaispaikasta" joka on
pois esim sataman vieraspaikoista, eli siis "oikeilta" veneilijöiltä. Vaan
kai ainakin nosturipalvelut keväisin ja syksyisin saavat roposensa
näiltäkin... ehkä??
-jtp-
.. mutta ei se mitään, jatketaan harjaamista :-)

Message has been deleted

Jukka Pätynen

unread,
Dec 16, 2001, 12:25:53 PM12/16/01
to
Eikö ollut taas kerran riittävän monta vene-alkuista sanaa?? Kyllä on
arkahipiäistä tämä veneilyväki joskus :-)))
-jtp-
"Calle" <car...@sci.fi> kirjoitti viestissä news:9vigv1$6dj$1...@tron.sci.fi...
>
> Jo riittää hölinät . Pysyköön köyhän kieli kateellisen tai
kielitaidottoman
> suussa.
> Ei tarvii höpöttää netissä.
>
>


K M

unread,
Dec 16, 2001, 1:24:44 PM12/16/01
to
Jukka Pätynen kirjoitti 16.12.2001 17:25

> Eikö ollut taas kerran riittävän monta vene-alkuista sanaa?? Kyllä
on
> arkahipiäistä tämä veneilyväki joskus :-)))
> -jtp-

eivät saa samanlaista tyydytystä kuin intiimeistä hetkistä meille muille
kuivien aiheiden parissa. Aah gelcoat, aah talvihuolto. Ihanaa!

> "Calle" <car...@sci.fi> kirjoitti viestissä
news:9vigv1$6dj$1...@tron.sci.fi...
> >
> > Jo riittää hölinät . Pysyköön köyhän kieli kateellisen tai
> kielitaidottoman
> > suussa.
> > Ei tarvii höpöttää netissä.
> >

Ei ole pakko lukea. Pitkästä aikaa mielenkiintoista jutustelua. Ei
kaikkien ole pakko kirjoittaa kuivia eläkeläisjuttuja siitä miten jotain
osaa ruuvataan, kun mekaanikot voivat hoitaa asiat. Veneistä
kiinnostuneethan keskittyvät ajamiseen ja Jaskan vene on aivan hyvä aihe
keskustella, lähempänä monen sydäntä kuin joku veneen mutteri.

KK

unread,
Dec 17, 2001, 2:13:38 AM12/17/01
to

"Jaakko Pitkäjärvi" <jaa...@pitkajarvi.net> kirjoitti viestissä
news:9vftlv$qfk$1...@news.kolumbus.fi...

>
> Niin, millainen loppu sitä ahneella on, sehän tiedetään.

Vanha sanontahan kuluu: "Ahneella on täysi vatsa". En kyllä ymmärrä,
miten se sopii tähän?

- KK

Markku Lukkari

unread,
Dec 17, 2001, 2:44:59 AM12/17/01
to

"Timo Noko" <timo...@kkkolumbus.fi> wrote in message
news:9vi9u3$ke7$1...@news.kolumbus.fi...

>
> Onkohan tästä yhden kuukauden mittaisesta veneilysesongista
> kansantaloudelle muuta kuin haittaa? Muun ajan pääomat seisovat
> Maalaisten Kaupungin rantoja somistamassa.
>

Kyllähän iso vene on semmoinen per... rahareikä, että jos ei sillä
kulutuksella saa lamaa torjuttua, niin ei millään.


-Markku


Timo Noko

unread,
Dec 17, 2001, 2:58:55 AM12/17/01
to

Miten isot ulkomaiset kestokulutushyödykkeet torjuu lamaa?

Itse asiassa viime lamassa, kun melontaretkellä ihmettelimme minne
100 miljardia on voinu noin vain "hävitä", niin suunnilleen samalla
hetkellä ilmestyi näynomaisesti näkyviin joku espoon venelahti,
tungokseen asti täynnä hyödyttömänä seisovaa miljoonapaattia.

Markku Lukkari

unread,
Dec 17, 2001, 3:03:12 AM12/17/01
to

"Timo Noko" <timo...@kkkolumbus.fi> wrote in message
news:9vk8jv$1dh$1...@news.kolumbus.fi...

Markku Lukkari

unread,
Dec 17, 2001, 3:07:33 AM12/17/01
to

"Timo Noko" <timo...@kkkolumbus.fi> wrote in message
news:9vk8jv$1dh$1...@news.kolumbus.fi...

>
> Miten isot ulkomaiset kestokulutushyödykkeet torjuu lamaa?
>

Eihän se kestohyödyke torjukaan, mutta kun sen käyttö on niin julmetun
kallista. Edustamani yhteisö ainakin tukee nosturiyrittäjiä liki neljällä
tonnilla vuodessa, maaliteollisuutta noin tonnilla ja paikallista
rautakauppaa vähintää useilla satasilla - puhumattakaan öljy-yhtiöistä...


-Markku

P.S. Kyseessä on VALtion METallin valmistama kestohyödyke :)


Antti S. Brax

unread,
Dec 17, 2001, 2:58:27 AM12/17/01
to
Jaakko Pitkäjärvi <jaa...@pitkajarvi.net> wrote in sfnet.harrastus.veneet:

> Niin, millainen loppu sitä ahneella on, sehän tiedetään.

Suurimmalta osalta unohtuu se, että Rytsölät olivat ihan taval-
lisia yrittäjiä monta vuotta ennen, kuin menestys osui kohdalle.

--
/"\
\ / ASCII RIBBON CAMPAIGN Antti S. Brax - a...@iki.fi
X AGAINST HTML MAIL Myydään mahonkinen vikla
/ \ (AND NEWS TOO, dammit) http://www.cs.helsinki.fi/u/abrax/SNIPE.html

Iaakko ~;-)

unread,
Dec 17, 2001, 3:31:48 AM12/17/01
to
Tässä karkea laskelma:

Jokaista veneen ostoon käytettyä miljoonaa kohti, pitää maksaa
tuloveroja 300 000 - 600 000.
Joka vuosi menee jokaista venemiljoonaa kohti ylläpito- ym. kulunkeja n.
30 000 - 100 000, tästä saa valtio taas kymmennyksensä ennenkuin raha on
taskussa tuhlattavana myrkkymaaleihin ja vakuutuksiin.

Jos sama raha makaa mökin tontissa, niin yhteiskunnan tienisti miljoonan
saaritontista on mitätön manttaalivero. Tuskin kesämökin ylläpitokaan
tuottaa valtion kassaan yhtä paljon, kuin sama raha veneissä. Mitä
kalliimmissa, sen parempi.

Vedän verottajaa nenästä kun muskeliveneilen kanootilllani.

--
~o
Jaakko (___\___) Mäkikylä
\

"Parempi vähän kuin hyvää"

Art Director, Meridian X Oy
Puh 24 h (09) 646 200
Gsm 050 3456 935

Jaakko Pitkäjärvi

unread,
Dec 17, 2001, 5:16:06 AM12/17/01
to
Antti S. Brax <a...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:slrna1r9d...@kruuna.Helsinki.FI...

> Jaakko Pitkäjärvi <jaa...@pitkajarvi.net> wrote in sfnet.harrastus.veneet:
> > Niin, millainen loppu sitä ahneella on, sehän tiedetään.
>
> Suurimmalta osalta unohtuu se, että Rytsölät olivat ihan taval-
> lisia yrittäjiä monta vuotta ennen, kuin menestys osui kohdalle.
, dammit) http://www.cs.helsinki.fi/u/abrax/SNIPE.html

Kuten jo sanoin aiemmin, ahneella tarkoitin niitä onnettomia
piensijoittajia, jotka menettivät rahansa Jippiin romahduksessa.

Ilkka Leinonen

unread,
Dec 17, 2001, 6:39:14 AM12/17/01
to

Iaakko ~;-) wrote:

> Tässä karkea laskelma:
>
> Jokaista veneen ostoon käytettyä miljoonaa kohti, pitää maksaa
> tuloveroja 300 000 - 600 000.
> Joka vuosi menee jokaista venemiljoonaa kohti ylläpito- ym. kulunkeja n.
> 30 000 - 100 000, tästä saa valtio taas kymmennyksensä ennenkuin raha on
> taskussa tuhlattavana myrkkymaaleihin ja vakuutuksiin.
>
> Jos sama raha makaa mökin tontissa, niin yhteiskunnan tienisti miljoonan
> saaritontista on mitätön manttaalivero. Tuskin kesämökin ylläpitokaan
> tuottaa valtion kassaan yhtä paljon, kuin sama raha veneissä. Mitä
> kalliimmissa, sen parempi.

Pitää kai se saaritontinkin hankintamiljoona ensin tienata ja siten maksaa
myös verot tienesteistään? Mutta oikeassa olet muuten, varmaan ökyveneen
omistaja tukee valtion toimintaa hiukkasen enempi kuin mökkeilijä.
Meikäläisellä on pieni, vajaa 6 metrinen avovene. Olen veneilyharrastuksesta
maksanut valtiolle "vapaaehtoisia" alv/polttoaine yms. veroja vähintään
3000mk menneellä veneilykaudella.

I.L.

Mika Vanhala

unread,
Dec 17, 2001, 8:08:32 AM12/17/01
to

Moikka

Nyt kun kaikki ovat jo esittäneet mielipiteensä, pitää itsekkin sanoa
sananen.

En usko kyseisen veneen olevan myynnissä rahapulan vuoksi, vaikka niin
keltainen lehdistö antoi sen ymmärtää. Poikien rahat taitaa olla kiinni
ihan muissa bisneksissä kuin nettihommissa ja yhdessä veneessä. Taitaa
kyseessä olla ennemminkin "käyttökelpoisuus asia". Toki veneellä on ihan
kiva paikka suvisaaristossa oman talon rannassa... Se vielä vituttaa
tuossa lehdistöjen uutisoinnissa, että puhutaan jostain tietystä
veneestä, ja kuvissa on aivan joku muu ruuhi. hävetkööt, jos osaisivat.

Jokatapauksessa mikäli vene menee myyntiin, voin kertoa että siihen on
asennettu sangen erinomainen navigointinäyttö... ;)


Mika

http://www.mikavanhala.com

Pasi Pouri

unread,
Dec 17, 2001, 10:21:24 AM12/17/01
to

Timo Noko wrote:

> Itse asiassa viime lamassa, kun melontaretkellä ihmettelimme minne
> 100 miljardia on voinu noin vain "hävitä", niin suunnilleen samalla
> hetkellä ilmestyi näynomaisesti näkyviin joku espoon venelahti,
> tungokseen asti täynnä hyödyttömänä seisovaa miljoonapaattia.

No aika monta paattia siellä sitten olikin. Mitenköhän
ne kaikki mahtuivat siihen lahteen... kaikki 100.000 kpl.


-- PP

0 new messages