Bernard-moottori kuntoon...

Pekka Huhta

Koko kevät on mennyt venettä rassatessa ja nyt tuli sitten yritettyä
moottoriakin käyntiin: eihän se perkele toimi. Vika on sähköissä,
kipinää ei riitä tulpalle asti. Jonkinlainen kipinä koneesta lähtee
(tosimiehen kipinämittari: piuha avokämmenelle ja pyörittämään),
mutta jännite ei riitä tulpalle; tulppaan ei saa kipinää.

Kärjet on kunnossa, piuha on hyväkuntoisen näköinen ja tulppa on
upouusi. Voiko puola (sikarintumpin kokoinen pikku mukula) olla
"osittain rikki"? Kuinka yleismalleja noi puolat on, tunnistaako joku
puolan, jos sen perseessä ei lue muuta kuin 9520A, "Ducettier", Made in
France ja HUILE. Ainakin se on öljytäytteinen, mutta soittaako tuo
numerosarja jonkun kelloja? Haluaako joku ihan välttämättä tulla
avaamaan magneeton? :)

Moottori on vanha Bernard-keskimoottori W101, vm -58, 4 hv,
ilmajäähdytteinen, niin perusmalli-nelitahti kuin vain voi olla. Jos
joku saa sen käymään, niin voin luvata suoralta kädeltä vaikka
parisataa kiitokseksi. Apuvälineinä multa löytyy täydellinen
alkuperäinen manuaali plus hyvinvarusteltu työkalupakki. Ei vaan jaksa
ruveta arpomaan itse että "toikin _vois_ olla rikki..."

Niin, ja kone on Espoossa.

Apua kaivaten,

pekka
--
pekka huhta
Awopbopaloobopalapbamboom!! 09-468 2606

Mika Paavilainen

Pekka Huhta wrote in message ...

>"osittain rikki"? Kuinka yleismalleja noi puolat on, tunnistaako joku
>puolan, jos sen perseessä ei lue muuta kuin 9520A, "Ducettier", Made in

Se on Ducellier. Autovaraosakaupasta saatat löytää Ducellierin
tehdasluettelon josta tuon numeron tai moottorin perusteella voisi löytyä
jotain speksejä.

-mjp-

roope.p...@gmail.com

Itelläni on bernard w110 bis merivaihteistolla ja siinäkin oli sytytyksen kanssa ongelmaa sen jälkeen kun se oli 20 vuotta seissyt varastossa. Vika ei aina löydy ohjekirjoja ja varaosa luetteloita selaamalla. Se on välillä aika pienestä kiinni. Onko sinulla vieläkin ongelmaa moottorin kanssa