Dieselin kierroslukumittari oikuttelee (vene)

KK

Volvo Pentan AD31 dieselin kierrolukumittari oikuttelee. Suurimman osan
ajasta se näyttää kierrokset (ilmeisesti oikein), mutta aina välillä se
makaa nollassa. Lataus ainakin näyttäisi toimivan normaalisti silloinkin.
Laturi sijaitsee niin kettumaisessa paikassa, että olisi kiva kuulla
ehdotuksia viasta ja sen diagnoosikeinoista ennen kuin ainakaan laturia
alkaa purkamaan:-)

- k

Laitoin kysärin s.h.autot.tee-itse -ryhmäänkin, kun ajattelin että näistä
olisi siellä asiantuntemusta. Seuranta vain s.h.veneet.

Bruuuback

Vastaavaa ongelmaa Volvo 41-koneiden kanssa, välillä näyttää suht
oikein, välillä nollassa ja välillä täysillä. Mulla on kaksi konetta
ja kaksi ohjailupaikkaa ja molemmissa oikeanpuoleinen kierrosmittari
kenkkuilee niin vika lienee laturin antamassa signaalissa, vai missä
kohdassa sykkeet tulkataan rundeiksi.
Mittarit (volt & öljynpaine ) näyttävät muutenkin puutaheinää, voiko
jollain testausvastuksella tsekata öljynpaineen näyttämiä, ja
toisaalta tsekata hälytyssummerin rajat ?

Suttura

"KK" <kek...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:00Zik.39652$_03....@reader1.news.saunalahti.fi...

> [...]
> Laturi sijaitsee niin kettumaisessa paikassa, että olisi kiva kuulla
> ehdotuksia viasta ja sen diagnoosikeinoista ennen kuin ainakaan laturia

Ekaksi tarkistaisin johtoliitokset, merivedellä on ikävä vaikutus kaikiin
liitoksiin, hapettuvat herkästi.

JiiPee

On 27 heinä, 14:43, Bruuuback <bruuub...@suomi24.fi> wrote:
> [...]
> ja kaksi ohjailupaikkaa ja molemmissa oikeanpuoleinen kierrosmittari
> kenkkuilee niin vika lienee laturin antamassa signaalissa, vai missä

Jos molemmat mittarit oikuttelevat, tarkistaisin laturin W-navasta
tulevan signaalin ja johdotukset. W-napa on kytketty yhteen
vaihtovirtalaturin kolmesta vaiheesta _ennen_ tasasuuntausdiodia, eli
sieltä pitäisi koneen käydessä löytyä n. 7V vaihtojännite
(tehollisarvona). Kierroslukumittari mittaa tuon jännitteen taajuutta,
joka on suoraan verranollinen koneen kierroslukuun.

Omassa 41-koneessani oli täsmälleen sama vika, mutta syynä oli
avautunut juotos itse mittarissa. Paikallistin vian mittariin siten,
että kun näyttö jälleen kerran hävisi, ruiskutin mittarin runkoon
kylmäspreytä, jolloin näyttö palasi. Tämä ei tietenkään aina paljasta
vikaa mittarin elektroniikassa.

> Mittarit (volt & öljynpaine ) näyttävät muutenkin puutaheinää, voiko
> jollain testausvastuksella tsekata öljynpaineen näyttämiä, ja
> toisaalta tsekata hälytyssummerin rajat ?

Molempien antureiden sisäinen vastus on karkeasti välillä 10...150
Ohmia (oli mulla joskus tarkatkin arvot lämpötila-anturille, mutta
tieto hävisi kun pöytäkoneen kovalevy hajosi).
Vastus on anturin navan ja rungon välillä. Jos 12V järjestelmä on
eristetty koneen rungosta, niin vastus on anturin kahden navan
välissä. Mittarinäyttöjä voi siis testata sopivankokoisella
säätövastuksella.

Ainakin TAMD41 -koneessa lämmön ja öljynpaineen hälytystä ohjaavat
anturit eivät ole niitä samoja joista mittarinäytöt otetaan, vaan
sieltä löytyy toiset anturit raja-arvohälyille. En tiedä niiden
vastusarvoja.

--JP

S/Y Aava

"JiiPee" <jiip...@suomi24.fi> kirjoitti viestissä

On 27 heinä, 14:43, Bruuuback <bruuub...@suomi24.fi> wrote:

Tänä kesänä kierroslukumittari on pari kertaa oikutellut, ja samalla on
käynyt selväksi että vika liittyy starttivikaan, jota jo keväällä ihmettelin
tällä palstalla.

Kyseessä pikkudiiseli MD 2010 (a-sarja), jonka sähkökaavio löytyy netistä
http://www.volvo.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/
ja hakukenttään moottorityypiksi MD2010A, ohjekirjan sivu 15.

Oireet:
- kierroslukumittarin näyttö putoaa 2400 kierroksilla näyttämään n. 800 rpm
(siis kesken ajon)
- kun tällöin moottorin sammuttaa ja kytkee virran pois (painonappi on/off)
niin hehkun valo jää palamaan mittaritauluun
- hehkuvalon saa sammumaan kun naksauttaa hehkun keinukytkimestä hetkeksi
hehkutusasentoon

Eipä nuo oireet juuri haittaisi, olen ajellut tuntikausia kierrosmittarin
näyttäessä kolmasosaa todellisista kierroksista, eikä savu ole alkanut
nousemaan mittaritaulusta.

Mutta - kun tuohon liittyy se (edellistä useammin esiintyvä) starttivika
jota keväällä kuvailin

- Kun em. tilanteen jälkeen yrittää välittömästi käynnistää koneen, niin
rele vain naksahtaa (todennäköisesti ei solenoidi)
- vikatilanteen hoksaa jo siitä että painettaessa virta päälle painonapista,
niin ei kuulu sitä lyhyttä piippausta, eikä myöskään hehku/hälytyssummeri
vivusta saa kuulumaan mitään ääntä.

Vika on satunnainen, esiintymistiheys taitaa olla lisääntynyt, nyt ehkä jo
1:20 käynnistyksistä, mutta jos startti pelittää niin saa startata vaikka
sata kertaa peräkkäin ilman että kertaakaan tulisi häiriötä. Ja aina se on
"korjaantunut" starttinappulan naksuttelulla, lähtee toisella tai sadannella
painalluksella, mutta vielä ei ole jäänyt starttaamatta. Ja sen jälkeen kun
on startannut, jos sammuttaa, niin varmasti toimii taas OK.

Elektroniikka on ihmeellistä ja V-P huoltoon pitkä matka, sekä fyysisesti
että henkisesti...

John Smith

Ja kaikki kuvatut oireet (mittarit ja starttaus) viittaisivat
maadoitusongelmaan. Kannattaa tarkistaa akku -> moottori maadoituskaapelin
kunto ja liitokset sekä myös instrumenteille tulevan maadoituksen kunto.
Vian ollessa päällä voi vaikka hauenleuoilla varustetttua apukaapelia
(starttiapukaapeli) käyttää tilapäismääkaapelina. vian monitoroinnissa. Tai
vaihtoehtoisesti mitata vaikka yleismittarilla jännite-eroa akun -navan ja
moottorin rungon ja intrumenttien - navan (tai rungon) välillä.

-Mika-

jorkke....@gmail.com

TAMD31 usein sähkövian johtuvat koneen päällä olevasta mustan laatikon moninapaliittimestä jonka lukitus pettänyt eikä kiristy kunnolla ,omasta heitin koko liittimen pois jonka jälkeen monet haamuviat korjaantui,