Perämoottorin bensansyötössä propleema

Anssi Sallinen

Tässä olisi arvoisalle raadille visainen pähkinä purtavaksi, kiitos paljon jo etukäteen vastauksista.

Moottorin on Johnson J35 ELCND, 2t prutku 80-luvun alkupuolelta joka on toiminut tähän päivään asti todella hyvin.

Vene seisoi kuukauden päivät tossa kesällä, ja kun viikko sitten yritin käynnistää sitä lähti se kauniisti käyntiin mutta sammui noin 60sec kuluttua tyhjäkäynnillä.

Kun aloin tutkimaan ongelmaa, huomasin että jos pumppaan letkusta bensaa koneeseen käy se hyvin, mutta jos lopetan pumppaamisen sammuu kone 40-60 sec kuluttua. Veneessä on pari bensatankkia, ja ongelma oli sama molemmilla tankeilla.

Tulkitsin ongelmaa niin, että vika on bensaletkussa joka falskasi vähäsen. Hankin uuden bensaletkun mutta ongelma jatkui.

Tulkitsin ongelmaa eteenpäin niin, että vika on bensapumpussa. Purin pumpun, ja kun puhalsin ilmaa pumppuun toisestapäästä se ei oikein tuntunut tiiviiltä. Ostin pumpuun korjaussarjan ja vaihdoin kaikki pumpun sisuskalut. Pumppu tuntui paremmalta ja pitää ilmaa.

Mutta ongelma jatkuu aika samanlaisena, kone käy ehkä hitusen verran paremmin.

Olen nyt kokeillut seuraavat asiat:

- Polttoaineletku tankista koneeseen on tiivis ja vaihdettu
- Tankit (molemmat) ovat ihan ok, en keksi niistä mitään
- Pumppu on kasattu ja purettu kahteen kertaan, en keksi siitä mitään ongelmaa. Lisäksi jos otan pumpusta irti letkun, josta pumppu syöttää koneeseen pumppaa pumppu iloisesti bensaa ulos kun annan koneelle virtaa. Jotenkin silti tuntuu siltä, että pumppu ei jaksaisi imeä bensaa tankista?
- Kaikki letkut jotka tulevat pumppuun ovat suht ehjiä ja puhtaita, ilma kulkee niistä ainakin ihan hyvin läpi enkä keksinyt mitään kohtaa jossa ne falskaavat.
- Kone käy mainiosti kun olen pumpannut letkusta koneeseen bensaa, joten en ihan ole valmis purkamaan kaasariakaan kun mielestäni vika ei ole siellä.

Jos jollain on hyviä ajatuksia niin otan niitä kiitollisena vastaan.

Terveisin,

Anssi

McJukeH

Puhdista kaasutin, minulla oli vastaava vika Evinrude 9,9.
Kone kävi aina hetken ja sammui.
Ensin vaihdoin letkut, sitten bensapumpun, ja lopuksi oli pakko
irroittaa kaasutin ja syyllinen oli se, että bensapumpusta
oli irronnut pieni kuminpala ja se oli jäänyt neulaventtiiliin
kiinni ja jumitti neulaventtiilin siten että kone kyllä kävi kun
pumppasi mutta kun lopetti niin sammui hetken päästä, kumin pala pois
ja kone toimi taas hyvin.

Elikkäs kaasarin puhdistusta suosittelen kuitenkin.

-McJukeH

Pekka Lindfors

Onkohan tankkien ilmansaantihanat auki?

Anssi Sallinen

McJukeH <mcj...@gmail.com> wrote:
> [...]
> ja kone toimi taas hyvin.
>
> Elikkäs kaasarin puhdistusta suosittelen kuitenkin.

Kiitos vastauksesta. Pitää purkaa kaasutin, se ei ole hirveen iso homma tossa koneessa onneks.

Terveisin,

Anssi

Tapani Tuominen

Mulla kaasutin sai kesällä ilmaa, koska kaasutin oli kasattu huonosti.
Kaasuttimen alaosan 6 ruuvia oli kiristetty epätasaisesti. Sen näki
silmälläkin sitten kun mestari näytti. Ruuvien tasainen kiristys
auttoi. Kiitos vaan mestarille Hästössä elokuun alkupäivinä.
Tapani

Anssi Sallinen

> Kiitos vastauksesta. Pitää purkaa kaasutin, se ei ole hirveen iso homma tossa koneessa onneks.

Kaasari purettu ja putsattu paineilmalla, samalla kaikki tiivisteet ja kuluvat osat vaihdettu.

Ongelma on, että kaasari oli ihan hyvässä kunnossa eikä siellä ollu mitään roskaa. En ehtiny kasaa konetta, mutta fiilis on kyllä että tossa ei ole vikaa.

Lisää hyviä ajatuksia otetaan vastaan.

Terveisin,

Anssi

McJukeH

No meneepä mystiseksi.

Seuraavaksi kokeilisin, että laittaisi bensaa johonkin pulloon
tai astiaan ja laittaisi (ehyen) bensaletkun sinne ja kokeilisi, että
käykö se sitten, jos käy niin vika on vanhassa tankissa, sitäkin
sitten voisi kokeilla, että kokeilee vanhalla tankilla, mutta ottaa
tankin korkin pois, eliminoidaan se, ettei ilmaruuvi ole tukossa,
mutta jos ei käy niin vika on muualla, eihän välissä ole mitään
suodatinta tai vastaava, joka voisi olla tukossa.

-McJukeH

Anssi Sallinen

> [...]
> mutta jos ei käy niin vika on muualla, eihän välissä ole mitään
> suodatinta tai vastaava, joka voisi olla tukossa.

No kun mitään suodattimia ei ole jotka vois olla tukossa. Ennen tota bensapumppua on aika simppeli ritilämallinen suodatin joka on jo katottu heti ekana. Ja tankkejakin on kaks jotka käyttäytyy ihan samalla tavalla. Letkut on ok ja bensaletkun vaihdoin heti ekana.

Ajatuksena on kokeilla ihan tuorella bensalla ilman 2t öljyä jos sillä olis joku vaikutus asiaan, kyllä tota uskaltaa hetken ajaa ilman voitelua.

Mutta tosiaan on ajatukset aika vähissä itelläänkin. Tuntus turhauttavalta viedä toi kone huoltoon kun en tajua mitä muuta ne vois tehdä mitä ite ei osais. Ja rahaa palaa herkästi huoltoon enemmän kun mitä ton koneen rahallinen arvo on. ;D

Ja kaasarit yms on kasattu oikein ja ihan amatöörivirheisiin ei olla sorruttu kuten pulttien/ruuvvien väärin kiristämisiin yms. ;)

Terveisin,

Anssi

McJukeH

Älä aja ilman öljyä, se leikkaa suht nopeasti kiinni,
eikä se pitäisi olla seoksesta kiinni, ellei sinulla
ole seos täysin persiillään.

Ehdottomasti osta tuoretta bensaa.
Tee 1,5% seos, sen pitäisi muuten riittää, eli
10 l bensaa lisäät 1,5 dl 2-T öljyä ja käytä öljynä sellaista
joka on tarkoitettu bensaan sekoitettavaksi.

Evinrudeissa on ollut akilleen kantapäänä se bensapumppu,
kaverilla lakkasi pumppaamasta ja osti siihen korjaussarjan
ja laitteli kaikki kuten ohjeessa kerrottiin, (Siinä tulee
hyvät ohjeet mukana), se näytti pumppaavan kun kaasarille menevä
bensaletku oli irti, mutta kun laitoi kiinni, niin ei pelannutkaan,
lopulta osti kokonaan uuden bensapumpun joka korjasi tilanteen.

Katsoithan, että se kaasarin neulaventtiili oli ehyt eikä
ollut kulunut ja, että koho liikkui hyvin.

Jokin jossakin nyt haraa sen bensan kulun kanssa kaasariin,
eikä siinä nyt oikein ole enää muita kuin tuo bensapumppu ja kaasari.
Noihinhan taitaa saada myös kaasarinkin korjaussarjan, tulisi
uusi neulaventtiili ja tiivisteet.
Tulee vain mieleen, että ettei vain se neulaventtiili jumita
Onko tuossa metallinen vai muovinen koho?
Ettei se ole "vettynyt"?

Huoltoon vieminen on se viimeinen konsti, se kun maksaa maltaita.

Hei muuten yksi juttu, vaihda se pässinkives, eli pumppu uuteen,
ettei se vain kanita bensan kulkua, sehän kun pumppaa
vain yhteensuuntaan ja jos siellä oleva venttili jumittaa
niin bensapumppu ei jaksa imeä bensaa sen läpi.
Tee tuo ihan ekaksi, ei maksa paljoa uusi pumppu.
(Laita se sitten oikeinpäin.)

-McJukeH

McJukeH

On 27.8.2010 10:20, Anssi Sallinen wrote:

saitko kuntoon sen perämoottorin?

-McJukeH

Anssi Sallinen

McJukeH <mcj...@gmail.com> wrote:
> saitko kuntoon sen perämoottorin?

Joo. ;)

Koko roska purettiin vielä kerran ja kasattiin uudestaan ni sen jälkeen on peli soinu ihan ilosesti.

Epäily oli, että jotenkin oltiin kädetetty kuitenkin toi kaasarin kasaus tai joku välivaihe siinä, tyyliin joku pultti löysällä tmv.

Eli summattuna vielä: kaasarin osien vaihto ja kaasarin uudelleenkasaus oli varmaan se joka ratkas tän ongelman.

Terveisin,

Anssi

atomi...@gmail.com

McJukeH:n vinkki tepsi minulle. Purin ja soodapuhalsin neulaventtiilin...nyt toimii. Iso kiitos.