Yanmar 1/2GM :n perusvika - syy käynnistys- / käyntiongelmiin??

Matti

Monet valittavat että Yanmar -pikkudieselit lähtevät käyntiin "vuosi
vuodelta heikommin" - http://www.marinedieseldirect.com/ -palstalta
löytyy useita kysymyksiä aiheesta mutta ainakaan minä en löydä
yhteistä selvää SYYTÄ tähän.
Johtuuko tuo kulumisesta/sylintereiden syöpymisestä ja näin
puristuspaineiden hiipumisesta vai mikä tämän aiheuttaa?
Tuolta em. palstalta kun tiirailee juttuja niin polttoainepuolella on
kaikki vaihdettu - ilmanottopuolta ei ole mainittu mutta kai sekin on
sentään tarkistettu..? Joku syyhän tähän täytyy olla takana jos useat
käyttäjät tällaisesta kertovat.

"Tyyppivika" -selitetään laituriparlamentissa - mutta mikä sen
aiheuttaa???

- Tapani -

Janne Timonen

"Matti" <matt...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> kaikki vaihdettu - ilmanottopuolta ei ole mainittu mutta kai sekin on
> sentään tarkistettu..? Joku syyhän tähän täytyy olla takana jos useat

Terve,

minulla on samanlainen ongelma. Kone käynnistyy todella hitaasti ja
kierroksien nouseminen kestää parisenkymmentä sekuntia. Sen jälkeen kyllä
toimii hyvin.

Mielelläni otan vastaan neuvoja käynnistymisen parantamiseksi.

/Janne

juuso

Moi,

Samoista ongelmista olen minäkin kärsinyt, eli käynnistyminen oli
hidasta ja vaati 'kaasua'. Lopulta koneeni (1GM10) laukesi kokonaan,
syynä kannen halkeaminen. Kannen ja muutaman muun osan vaihdon, ja
koneen muunkin perushuollon jälkeen käynnistyy laakista !. Joten voisiko
tästä vetää jotain johtopäätöksiä ? Tuo kansihan on kuitenkin kai 'se
ainoa osa', joka noissa koneissa hajoaa/syöpyy

/juuso

ps. em. kone on muuten myynnissä.

Tomi Lehtinen

Oma koneeni 2GM20F savutti käydessään, vaati tolkuttoman pitkän pyörityksen
ennen kuin starttasi ja kaasua piti olla reilusti. Kesti myös hetken ennen
kuin otti startin jälkeen kierroksia. Viat korjaantuivat suuttimien
puhdistuksella ja säädöllä Leeveneellä. Samalla mittasivat sylinterien
paineet. Sen jälkeen on startannut ja käynnistynyt hyvin.

Tomi

"Janne Timonen" <ja...@timonen.net> wrote in message

Jari

Itselläni on -89 merivesijäähdytteinen 2GM. Ongelma on sama eli lähtee
tolkuttoman huonosti käyntiin. Moottirlle on tehty meilkein kaikki mitä voi
moottorille tehdä: kannen tiiviste vaihdettu, kansi oikaistu ja tarkastettu,
venttiilit hoonattu, suuttimet säädetty, siirtopumppu vaihdettu, asennettu
lisä suodatin, tankki putsattu, puristukset mitattu jne. Ainoa mitä ei ole
tehty on ruiskupumpun säätö/tarkistus.

Mikään näistä ei auttanut vaan koneen käynnistämiseksi täytyy vääntää kaasu
pohjaan ja pyörittää tovi. Kone käyt äärimmäisen huonosti ensimmäiset pari
minuuttia. Jahka kone on lämmennyt, se käy kuin enkeli ja lähtee laakista
käyntiin.

Olisi kiva jos löytyisi dieselasiantuntija jolla olisi näkemys asiaan. On
kiva kuulla että minulla on kohtalotovereita...

Jari

Iaakko ~;-)

Yanmarissani (3-sylinterinen) oli kerran hulluksi tekevä piilovika, joka
ilmeni huonona käynnistymisenä: yksi ilmausruuvi oli tärissyt poikki ja
falskasi.

Vaihdoin kaikkien ilmausruuvien tilalle tavalliset umpipultit ja kas,
kiusa häipyi ikiajoiksi.

Jaakko

Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, niin siihen pitää tyytyä.

Aki Tiilikainen

Ja yksi tarina lisää. Itselläni on 1GM10 vm-95. Aiemmin startannut kuin
palmun alta, vaan eilen ei sitten meinannut käynnistyä millään kylmänä.
Jurnutin aika kauan kaasulla ja ilman. Pöläytti vielä kaiken päätteeksi
karmeat savut konetilaan?!? Mistähän moinen? Kun lopulta käynnistyi, kävi
aivan normaalisti. Sama tänä aamuna. Tosin ilman savua. Ajattelin että syy
on lorauksen kaksitahtiöljyä tankkauksen yhteydessä. Lämpimänä käynnistyi
"hipaisusta". Lähinnä se savu huolestutti. Onko kokemuksia?

-Aki

Iaakko ~;-) kirjoitti viestissä <3CE0F2F8...@meridianx.fi>...

mika....@gmail.com

Itsellä sama vika 1GM kylmänä startta todella huonosti ja välillä käynnistyy takaperin eli sauhut konetilaan, nyt oli talven aikana valunut dieseliä öljyn joukkoon ja alkoi ryntäilemään kun meni öljylitkut ohi männänrenkaiden sain onneksi sammumaan ilmanoton tukehduttamalla.
Nyt öljyt vaihdettu ja seuraavaksi siirtopumpun irroitus ja kalvon tarkistus uusi pumppu ?