Going Low-Tech raati

MP

Kun on 3 digikameraa käyty läpi, olen päättänyt ottaa uudelleen palvelukseen
vanhan palvelijan Olympus Trip 35 palvelukseen "tilanne" kamerana. (SLR on
harvoin mukana. Digillä saan hyvät kuvat, mutta usein tuntuu että on 10
sekuntia liian myöhään kädessä ja toimintavalmiina ja paras hetki menee ohi
tilanteesta. Ja joskus on turhan herkkä laite ottaa mukaan.)

Mitä muita kameroita muistatte, jotka soveltuisi tähän tarkoitukseen,
jossa:

-pieni koko, mutta kunnon optiikka ja kuvan laatu

-nopea tarkennus, yms.

- vankka teko yms.

-MP-

> Mitä muita kameroita muistatte, jotka soveltuisi tähän tarkoitukseen,
> jossa:

Mulla oli pitkään Olympuksen 35RC,Tripin isoveli, jonka ostin
kesätyörahoilla Saksasta vuonna 1978. Sen kuva oli pirun terävä ja
käyttö helppoa. Valitettavasti se ryöstettiin pojalta Milanon
rautatieasemalla pari vuotta sitten.

Nykyisin samaa tehtävää ajaa lelu-Leica, eli viime keväänä muutamalla
satasella ostettu, ilmeisesti Kiinassa tai jossakin valmistettu
point&shoot Leica C3. Terävyys ja kontrasti riittävät, valovoima zoomin
takia niukahko. Kamera ei käytännössä anna mahdollisuuksia valotuksen
säätöihin,mutta kuvat ovat onnistuneet sillä lähes poikkeuksetta.

Jussi

Oiva Hakala

"MP" <returnt...@nosuchserver.net> wrote in message

Kannattaa, varsinkin ulkomaanmatkoilla vilkuilla liikeiden ikkunoita, ja
vähän penkoa hyllyjäkin. Laadukkaita filmipokkareita voi saada melkein
ilmaiseksi, kun kansa juoksee kieliu vyön alla muovisten digirimpuloiden
perässä. Oli ihan hilkulla, etten ostanut Leicaa Salzbugista viime kesänä.
Ainoastaan kameran koko pyörsi ajatukset. Olis lähtenyt 220 eurolla, uusi
siis. Käytettyjä oli paljon. Olympus Tripistä pyydettiin siinä 30-35 euroa.

Illalla muutaman värinegaruudun skannattuani: samat ajatukset.
Digipokkarilla moni kuva olisi ollut valotuksellisesti sekä kamalan
kohinainen, että molemmista päistä puhki. Yhdenkin tilanteen muistan, jossa
ammuin vaihingossa 3 aukkoa yli, ja negalla kuva silti aivan erinomainen
teknisesti. Oiva

Carl Walther

"a" <a...@b.com> wrote in message

> Mulla oli pitkään Olympuksen 35RC,Tripin isoveli, jonka ostin
> kesätyörahoilla Saksasta vuonna 1978. Sen kuva oli pirun terävä ja
> käyttö helppoa.

Kyllä, tämä kamera on mielessä, vaikka on ilmeisesti pikkusen isompi. Sekä
35 RD, jossa on f 1.7 F-Zuiko! Salaman puute olisi harvoin ongelmana...

-MP-

MP

"a" <a...@b.com> wrote in message

> [...]
> käyttö helppoa.

Kyllä, tämä kamera on mielessä, vaikka on ilmeisesti pikkusen isompi. Sekä

Lassi Hippeläinen

Aloita vaikka tästä:
http://www.cameraquest.com/com35s.htm

Minulla on kolme pikkukinariklassikkoa:
- Rollei 35: täysmekaaninen, hidas mutta vankka
- Olympus XA: puoliautomaatti, mittaetsin
- Olympus Myy-2: täysautomaatti, salama
Ostin ne päinvastaisessa järjestyksessä, eli etenin kohti kivikautta.

-- Lassi

Topi Kuusinen

MP wrote:
> [...]
> sekuntia liian myöhään kädessä ja toimintavalmiina ja paras hetki menee ohi
> tilanteesta. Ja joskus on turhan herkkä laite ottaa mukaan.)

Itselläni on myös haku päällä tällaista laitteesta. Kuleksin lomalla
moottoripyörällä ympäri Eurooppaa, joten tila on kortilla. Digi on
käytännössä ulkona kahdesta syystä: akkujen hoivaaminen (telttaillessa
vaikeusastetta riittää jo siinä, kun yrittää pitää kännykän akkua
lateessa) ja kompaktien digien pieni kenno (en pidä käytännössä
rajattomasta terävyysalueesta).

Tässä pikkuhiljaa etsiskelen pientä, hyvälaatuista ja edullista kameraa
linjalta Canon Canonet QL17, Yashica Electro GS/GT, Konica Auto S2 jne.
Kriteerit täyttäviä malleja on itse asiassa asiassa runsaasti,
vaikeutena on saada hinta ja saatavuus natsaamaan kohdalleen.

Jossakin vaiheessa olin varma, että tarvitsen Leica Miniluxin tai CM:n,
mutta pankkitilini onneksi tulin järkiini...

-Topi Kuusinen

Väinö Louekari

Tuossa käytössä minulla on jo pitkään ollut Olympuksen XA. Kamera mahtuu
paidantaskuun, näppärä liukukansi suojaa objektiivia. Valotus toimii
aukon esivalinnalla. Laukaisin (sähköinen) on varsin herkkä joten siinä
voi olla hieman totuttelua. Objektiivi on 35 mm f2,8 ja sillä kyllä
kuvaa diallekin, hyvälaatuinen lasi. Vankkuudesta on osaa sanoa paljon
mitään, muoviahan nuo kuoret mutta omani ei ole normaalista käytöstä
kärsinyt. Varoituksena sanana muistutan että kamera on kuitenkin sen
verran vanha että jos sille jotakin tapahtuu niin esimerkiksi
virtapiirin löytäminen korjausta varten voipi olla hankalaa.
EBayssä noita näyttää olevan myynnissä vaikka kuinka.

Väinö Louekari

Lassi Hippeläinen

Väinö Louekari wrote:

> Tuossa käytössä minulla on jo pitkään ollut Olympuksen XA.

Minulla sellainen oli kinokamerana maailmanympärimatkalla. Ainoa ongelma
tuli eteen, kun filmin herkkyysasetus alkoi katkoa. Suljin herkesi
toimimasta. Vian löytäminen vei kymmenen minuuttia, ja se korjaantui
käyttämällä muuta asentoa kuin ISO100.

> Kamera mahtuu
> paidantaskuun, näppärä liukukansi suojaa objektiivia. ...

Lisäksi se on roiskevesitiivis. Ainakin jos tiivisteet ovat kunnossa.

-- Lassi

Marko Poutiainen

Lassi Hippeläinen <lassi.hi...@ieee.orgies.invalid> wrote:

> [...]
> - Olympus Myy-2: täysautomaatti, salama
> Ostin ne päinvastaisessa järjestyksessä, eli etenin kohti kivikautta.

Miten vertailisit noita? Minulla on tuo Myy-2, ja se on kokonsa puolesta
tosiaan reissukamera. Muuten mainio matkakumppani, mutta
täysautomaattisuus rasittaa joissakin tilanteissa liikaa.

Tuo Olympus XA näyttää kyllä kiinnostavalta tapaukselta. Ilmeisesti tuo
salama on irrotettavissa?

--
Marko Poutiainen | These are my principles.
m...@paju.oulu.fi | If you don't like them, I have others.

Väinö Louekari

Marko Poutiainen wrote:

> [...]
> täysautomaattisuus rasittaa joissakin tilanteissa liikaa.
>
> Tuo Olympus XA näyttää kyllä kiinnostavalta tapaukselta. Ilmeisesti tuo

Kyllä, XA:n salama lähtee irti. Siihen oli kaksi salamaa, mallit A11 ja
A16. XA oli sarjan huippumalli, lisäksi olivat XA2, eroina XA:han tämä
oli täysautomaatti, etäisyys säädettiin symbolien mukaan ja optiikka oli
f3,5 35 mm, valotusajat olivat 2s - 1/750. Kolmas oli XA1 jossa pieni
aurinkokenno tuotti tarvittavan virran ja jossa oli fixed focus - optiikka.

Väinö Louekari

Lassi Hippeläinen

Marko Poutiainen wrote:

> [...]
> täysautomaattisuus rasittaa joissakin tilanteissa liikaa.
>
> Tuo Olympus XA näyttää kyllä kiinnostavalta tapaukselta. Ilmeisesti tuo

Rollei ja Myy ovat ääripäät, XA on siinä välillä.
- Rolleissa kaikki on mekaanista. Se on hidas käyttää, koska linssi täytyy
ensin vetää ulos käyttöasentoon. Toisaalta se toimii ilman sähköä. Ainoa,
johon sopii lankalaukaisin.
- Myyssä kaikki on automaattista. Valotukseen ja tarkennukseen voi
vaikuttaa, jos muistaa missä järjestyksessä nappeja piti painella.
- XA toimii heti kun kannen avaa, mutta tarkennus ja filminsiirto tapahtuvat
käsin. Aukon esivalinta, kamera säätää ajan. Puolentoista aukon
ylivalotuskytkin. Salama on erillinen lisävaruste, joka kasvattaa kokoa.

Käytettävyydestä:
- Nopeat tilanteet: Myy
- Piilokuvaus: XA, ei moottoriperää
- Yökuvaus: Rollei, rajoittamaton valotusaika
- Hankalat valotustilanteet: Rollei, ainoa käsisäätöinen

Pitkälle matkalleni otin XA:n lähinnä sen hiljaisuuden takia. Muina
kameroina olivat Moskva 2 (6x9 palje) ja Minolta X20 (digi). Minoltan hyvä
puoli on, että se käy myös AA-paristoilla, jos akut loppuvat. Rollein ostin
vasta paluumatkalla Singaporesta.

Laturin omistajille tiedoksi: maailmalla käytetään aika monenlaisia
töpseleitä.

-- Lassi

Esko Hietaranta

Väinö Louekari kirjoitti:

Tervehdys

Väinö on kertonut ansiokkaasti XA:n eri malleista. Yksi jäi
mainitsematta. Nimittäin XA4, jossa on 28 mm 3.5F.n objektiivi.
Suljinajat 2-1/750, lähin tarkennusetäisyys n. 30 cm ja lisäksi
kamerassa on DX-koodaus alueelle ASA 25-1600. Markkinoille tuli 1985.

T. Esko Hietaranta

Lassi Hippeläinen

Esko Hietaranta wrote:

Mainitaan nyt sitten vielä että myös XA3 oli olemassa. XA2:n parannettu
versio, jonka mukana sarjaan tuli DX-koodaus ja helppo lataussysteemi.

Salamoita oli vielä kolmaskin, A1L. Kiinteä litium-paristo, jota ei ole
tarkoitettu vaihdettavaksi.

-- Lassi

Oiva Hakala

"Väinö Louekari" <vaino.l...@pp.inet.fi> wrote in message

> [...]
> korjausta varten voipi olla hankalaa.
> EBayssä noita näyttää olevan myynnissä vaikka kuinka.

Näistä filmipokkareista vielä: Olympus tuntuu olevan aika yleinen, mutta jos
sattuu kohdalle tuommoinen kamera kuin Yashica T5, niin siitä vain. Ostin
muutama vuosi sitten ja pelittänyt emännän käytössä vallan mainiosti. 35 mm
automaattitarkenteinen Zeiss-lasi, jonkinlainen salamanvälkky, filminsiirto
ja takaisinkelaus automaattiset. Kuvien tekninen laatu oikein hyvä. Noitahan
on muistaakseni sitten metallisina Contaxeina myös, mutta ovat varmaan
Suomessa aika harvinaisia. Oiva

Marko Poutiainen

Oiva Hakala <nob...@thisgalaksy.net> wrote:

> [...]
> on muistaakseni sitten metallisina Contaxeina myös, mutta ovat varmaan

Tuosta tuli mieleen, että ainakin photo.net:ssä kehuvat Ricohin
GR1:stä. Samaisessa yhteydessä kehuttiin myös tuota Yashican T5:sta.
http://photo.net/equipment/point-and-shoot
http://www.photo.net/equipment/point-and-shoot/gr1