3D-kuvia Madeiralta

Sami Ropponen

Otin Madeiran reissulla läjän stereokuvia. Kuvien koko on 2-8 MP ja ne on
JPS-formaatissa, useimmissa on myös GPS-tagit. Linkistä voi imuroida
zipin tai katsoa on-linessa..

http://piwigo.rox.fi/

ps. Vinkkejä paremmin 3D:lle soveltuvasta galleriasta otetaan vastaan.

-sami

Timo Noko

Yleiskäyttöiset 3D-saitit eivät kyllä pelitä. Kuvia pitää säätää
valitun tekniikan mukaan. Olen yrittänyt pähkäillä mitä kaikkea tämä
Duke-In-Depth on tehnyt näille kuvilleen. Kuvat on ainakin vedetty
ToneMapping-filtterin läpi ja lambda on enemmän auki ja
red-cyan-tekniikkaan sopimattomat kirkkaat punaset ja siniset on
vaimennettu ja ties mitä vielä?

http://www.flickr.com/photos/ddduke/sets/72157603868766664/with/3458769450/

Sami Ropponen

> Yleiskäyttöiset 3D-saitit eivät kyllä pelitä. Kuvia pitää säätää valitun
> tekniikan mukaan. Olen yrittänyt pähkäillä mitä kaikkea tämä

Nuo kuvat kyllä tuo kunniaa anaglyyfitekniikalle vaikka en siitä juuri
pidäkään sen takia mitä se tekee värisävyille. Tosin anaglyyfit toimii
hyvin tavallisessa 2D-galleriassa kuten tuolla flickrissä. Mutta
haluaisin säilyttää valinnan katselutavasta katsojalla itsellään.
Kunnollinen galleria, joka tukisi kuvien katsomista kaikilla tekniikoilla
tekisi Duken kuvia vastaavan tone mappauksen lennossa jos kävijä haluaa
katsoa anaglyyfinä. Vertaa esim. alla mainitun linkin kuvan kukkia C_Ana,
H_Ana ja Dubois-moodeissa. Duboisissa räikeät värit on selvästi
vaimeampia, ainakaan minua ei häiritse yhtään. Muita tekniikoita varten
ei kai tarvitse tehdä mitään peilausta tai interlacea kummempaa?

http://piwigo.rox.fi/picture.php?/10/category/2

> [...]
> ToneMapping-filtterin läpi ja lambda on enemmän auki ja
> red-cyan-tekniikkaan sopimattomat kirkkaat punaset ja siniset on

Tuosta lambdasta en tiedä mikä se on, mutta korostaisin sitä että Dukella
on selvästi lähtökohtaisesti tosi hyvää matskua, kuvat on teknisesti
huippulaatuisia, teräviä, valaistukset hyviä, kamerat on jigissä suorassa
linjassa, etäisyys säädetty sopivaksi, laukaisu tarkkaan samalla
hetkellä, kohteet hyviä ja 3D:lle sopivia. Lopuksi ne on käsitelty
tietokoneella hyvin, tärkeimpänä se että värit on säädetty hyvin
(kontrasti, gamma) ja resoluutio on alennettu terävyyden kannalta
parhaalla algoritmilla. Ja sitten tietenkin anaglyfointialgoritmin
valinta on hyvä, ihan perus red-cyan-kuvan voi tehdä monella eri
laatuisella tavalla.

Mun kuvasarja on noihin verrattuna lomakuvia, mitä ne onkin. Kaikki on
kuvattu 1 kameralla käsivaralta ja arvioiden siirto kokemuksen
perusteella. Monessa kuvassa pystysuuntainen liike sekoittaa kuvia.
Köysirata ei tietenkään mennyt vaakasuoraan vaan viistosti ylöspäin,
joten olen hämmästynyt että niistä tuli niinkin hyviä kuin ne on.
Vuorikuvissa kuvien etäisyys on 5-10 metrin luokkaa, joten kuvien
etualalla on vaihtelevaa roskaa. Lähes kaikki on kuvattu kiireessä kun
matkaseura ei arvostanut 3D-harrastusta ja käveli 200 metriä edellä.
Silti kuvia oli lopulta niin paljon, ettei ollut resursseja (aikaa) alkaa
säätämään värisävyjä GIMPillä.

-sami