Kuvasin Tarjoustalossa - kutsuivat poliisin

Matti Kaki

Kävin asioimassa 1.6.2007 Keravan Tarjoustalossa ja huomasin, että yksi
hätäpoistumistie oli tukossa ja alkusammutuslaitteisto oli varsin hankalasti
saatavilla. Tilanne oli kaiketi aika tyypillinen. Hätäpoistumistien edessä
oli tavaraa ja sammuttimien saanti oli hankalaa. Sähköpääkeskuksen edessä
oli tavaraa, vaikka sen edessä ei saa mitään säilyttää.

http://www.mattikaki.fi/tarjoustalo/

Mainitsin asiasta eräälle keski-ikäiselle myyjälle, joka suhtautui asiaan
varsin asiallisesti ja lupasi ottaa asian puheeksi muiden kanssa. Kävin
uudelleen katsomassa tilannetta 6.6.2007 ja 13.6.2007 mutta tilanne näytti
samanlaiselta kuin aiemminkin. Yhden hätäpoistumistien edestä oli siirretty
jonkin verran tavaraa pois. Tiedustelin asiaa kahdelta myyjältä, jotka
kertoivat ettei asiasta ole ollut puhetta ja pyysivät ottamaan yhteyttä
myymälänhoitaja Markeliniin, joka on Järvenpäässä. Näin sitten teinkin.
Markelin olikin hoitanut asian kuntoon erittäin nopeasti.

Kävin 15.6. 2007 katsomassa tilannetta Keravan Tarjoustalossa n. klo 14.00.

Kun tiedustelin eräältä myyjältä, onko Tarjoustalon myymälänhoitaja
paikalla, hän kertoi tämän (Markelinin) olevan Järvenpäässä. Kun kysyin
myymälän sen hetken vastuussa olevaa henkilöä, minulle kerrottiin ettei
sellaista ole vaan kaikki ovat myyjiä. Olisin halunnut toimittaa hänelle
Eduskunnan sivuilta tulostamani tekstin, joka kertoo etten ollut Keravan
liikkeessä aiemmin rikollisissa toimissa vaan lain sallimissa asioissa.

Myyjä kertoi, että Tokmannin turvallisuuspäällikkö, Seppo Tokola, oli
kertonut, että tilassa ei saa missään tapauksessa valokuvata ja oli
evästänyt kutsumaan poliisin paikalle mikäli kuvaaminen jatkuu.

*** En siis kuvannut myymälässä 15.6.2007 koska tilanne oli epäselvä ***

Myyjä soitti sitten turvallisuuspäällikölle, Seppo Tokolalle. Hän ei ollut
tavattavissa ja myyjä kertoi, että hän soittaa takaisin ja voisin Tokolan
kanssaan keskustella asiasta. Ojensin myyjälle kyseisen tulosteen, jossa
olen kopionut Eduskunnan sivuilta (osittain) valokuvausta koskevasta,
apulaisoikeukansleri Petri Jääskeläisen päätöksestä, jossa on manittu
kohtia, jotka takaavat yleisellä paikalla lain suoman vapauden kuvata.

Jäin odottelemaan Tokolan soittoa. Kiertelin hetken myymälää kunnes myyjä
tuli luokseni ja ojensi minulle paperilla talous- ja hallintojohtaja
Sixten Hjortin yhteystiedot.

Samalla myyjä pyysi minua poistumaan myymälästä: "Ja nyt ulos täältä!"
Samaan aikaan saapui paikalle poliisipartio. Kysyin myyjän nimeä,
mahdollisen todistelun vuoksi, mutta hän kieltäytyi sitä kertomasta.

Poliisit ohjasivat minut ulos liikkeestä ja keskustelimme ulkona asiasta.
Vetosin Suomen Perustuslakiin, joka takaa oikeuden kuvata yleisellä paikalla.
Poliisi ei kuitenkaan osannut kertoa kuuluuko kyseinen liike yksityiseen vai
yleiseen alueeseen. Kysyin sitten, poistivatko he minut liikkeestä ja siihen
poliisit vastasivat, että kyllä. Kun tiedustelin, mihin päätös perustuu, he
kertoivat turvallisuuspäällikön (Seppo Tokolan) kieltäneen valokuvauksen.

Jatkot valokuvaukseen.

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

simppa

Matti Kaki kirjoitti:

> [...]
> oli tavaraa ja sammuttimien saanti oli hankalaa. Sähköpääkeskuksen edessä
> oli tavaraa, vaikka sen edessä ei saa mitään säilyttää.

No hyvä, et taas ovat käyneet pienen ihmisen kimppuun.

PW

Matti Kaki kirjoitti:

> [...]
> Poliisi ei kuitenkaan osannut kertoa kuuluuko kyseinen liike yksityiseen vai

Liikkeen sisätilat eivät ole yleistä aluetta ja kuvaamiseen tarvitaan
liikkeen lupa.

PW

Matti Kaki kirjoitti:

> Poliisit ohjasivat minut ulos liikkeestä ja keskustelimme ulkona asiasta.

Miksi et vaatinut, että he sulkevat liikkeen, koska liike ei ollut
huolehtinut asiakkaiden turvallisuudesta riittävästi?

Liike ei ole yleinen tila ja siellä kuvaamiseen tarvitaan liikkeen lupa.

Osmo R

Matti Kaki wrote:

> [...]
> apulaisoikeukansleri Petri Jääskeläisen päätöksestä, jossa on manittu
> kohtia, jotka takaavat yleisellä paikalla lain suoman vapauden kuvata.

Oikeuskansleri ei valvo yksityisiä yrityksiä, joten hänellä ei
ole mitään sananvaltaa asiassa.

Osmo

Pasi Viheraho

"PW" <_._@_._> kirjoitti
viestissä:4677c5ad$0$1437$8f74...@news.maxinetti.fi...

Liike on julkista aluetta jos siihen alueeseen on jokaisella vapaa pääsy.
Työntekijöille tarkoitetut tilat eivät ole.

Toni Nikkanen

"Pasi Viheraho" <kesku...@viheraho.com> writes:

> Liike on julkista aluetta jos siihen alueeseen on jokaisella vapaa pääsy.
> Työntekijöille tarkoitetut tilat eivät ole.

Ei jumankauta pitaako tasta asiasta tapella kuukauden valein uudestaan?
Eiko voitaisi sopia etta kaikki pitavat edelleen saman mielipiteen siita,
onko liikkeen sisatilat julkisia paikkoja vai eivat, kun tuskin
tamakaan vaittelykierros muuttaa kenenkaan kasitysta asiasta.

ps. tiedan etta skandit eivat toimi, hommaa selvitetaan...

PW

Pasi Viheraho kirjoitti:
Toki sinne jokainen asiakas pääsee, mutta liike määrää siellä
sallittavista toimenpiteistä (maksavat siitä vuokran tms.). Ei se ole
samalla tavalla yleistä aluetta kuin esim. jalkakäytävä.

Pasi Kullero

"PW" <_._@_._> wrote in message

Entäs ravintolat? Nekin ovat julkisia paikkoja, mistä häiriköt heitetään
pihalle milloin mistäkin syystä. Sama toimii sisäänpäin. Poke sanoo njet,
niin vetoa siinä perustuslakiin sitten.

PK

Pasi Viheraho

"Toni Nikkanen" <to...@morgoth.tuug.fi> kirjoitti
viestissä:rlpejk8...@morgoth.tuug.fi...

Siksi tuohon pitäisi saada ennakopäätös korkeimmasta.

Pasi Viheraho

"PW" <_._@_._> kirjoitti
viestissä:4677e4c8$0$1433$8f74...@news.maxinetti.fi...

Sillä ei ole merkitystä kuka maksaa ja mitä vaan sillä onko se julkinen
paikka.
Ja kun se on julkinen niin siellä saa kuvata.

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip/?$%7Bbase%7D=ereoapaa&$%7Bhtml%7D=eoap5000&$%7Bfreetext%7D=tunniste=405/2003

Pasi Viheraho

"Pasi Kullero" <pa...@gmail.fi> kirjoitti
viestissä:4677eafc$0$1432$9b53...@news.fv.fi...

Ei kaupassa ole portsaria.

Pasi Viheraho

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:XPNdi.180369$z14.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

http://viheraho.com/forum/13/tarjoustalo_sixten_viheraho.mp3

Ari Laitinen

Pasi Viheraho wrote:

> Siksi tuohon pitäisi saada ennakopäätös korkeimmasta.

Ei nyt joka asiaan tarvita ennakkopäätöstä. Tässä asiassa ainoa virhe oli
se, että poliisit antoivat väärän syyn poistamiseen. Oikea syy oli
turvallisuuspäällikön pyyntö poistaa ei toivottu henkilö asiakastiloista.
Jostain syystä keskustelu kääntyi siihen valokuvaamiseen, jota asiaa
poliisit eivät ilmeisesti edes päässeet todistamaan tapahtuneeksi.

FatHam

to Ari Laitinen
* Ari Laitinen:

> Ei nyt joka asiaan tarvita ennakkopäätöstä.

Itse asiassa tähän valokuvauskysymykseen saatetaan juuri tarvita
ennakkopäätös. Digikameroiden, kännykkäkameroiden ja muiden jokamiehen
tallennuslaitteiden yleistyttyä yli tietyn kynnyksen on selvästi
havaittavissa vaikeuksia tulkita lakia kuvauksesta julkisella paikalla.
Käytännöt vaihtelee ja jokainen sanoo, tai käskee alaistensa sanoa niin
kuin asian parhaaksi näkee; yhtenäinen linja puuttuu. Laki on toki
asiassa melko selvä, mutta paikalliset tulkinnat eivät vastaa nykypäivää
ja ovat tapausten valossa usein lainvastaisiakin.

Arvelen, että vasta oikeuden päätöksen kautta voidaan tämä julkisen
paikan kuvausongelma ratkaista siten, että kaikki osapuolet tietävät,
kuinka asian suhteen menetellään. Kuten tästäkin tapauksesta nähdään,
eivät edes poliisit ole tietoisia siitä, kuinka pitäisi menetellä,
puhumattakaan sitten vartijoista tai vaikka myymäläpäälliköistä.

Itse odotan aikaa, jolloin voin tehdä tuotevertailuja, muistiinpanoja ja
ostoslistaani digikameralla ilman pelkoa siitä, että joku yli-innokas
vartija hajoittaa kamerani.

Matti Vuori

FatHam <nos...@address.invalid> wrote in news:4677F100.30403
@address.invalid:

> [...]
> asiassa melko selvä, mutta paikalliset tulkinnat eivät vastaa
> nykypäivää ja ovat tapausten valossa usein lainvastaisiakin.

Oikeuden ennakkopäätöksiä tarvitaan ohjaamaan tuomioistuimien päätöksiä
epäselvissä tilanteissa. Jos kerran laki on selvä, on ongelma lain
tuntemuksessa, eikä lain tulkintatiedon puutteessa.

--
Matti Vuori, <http://sivut.koti.soon.fi/mvuori>

Sami Nordlund

FatHam kirjoitti 19.6.2007 17:06:

> Itse odotan aikaa, jolloin voin tehdä tuotevertailuja, muistiinpanoja ja
> ostoslistaani digikameralla ilman pelkoa siitä, että joku yli-innokas
> vartija hajoittaa kamerani.

Miksi juuri kameralla? Miten ennen on tultu toimeen? Toimiko ihmisten
muisti ennen paremmin vai oliko kirjoitustaito, lukutaito tai peräti
luetun ymmärtäminen ennen parempaa? Vai onko tässä kyseessä jonkinlainen
laiskuus? No, ehkä tuokin joskus vielä selviää.

Viimeksi kun tein itse vertailuja, minulle riitti lyijykynä ja pala
paperia vaikka tuossa kaksi digikameraa onkin.

Sami
--
http://www.kolumbus.fi/sami.nordlund/
mailto:sami.n...@kolumbus.fi

Reijo Liljedahl

Pasi Viheraho wrote:

> Siksi tuohon pitäisi saada ennakopäätös korkeimmasta.

Ei kai se toimimattomuus noin vakavaa ole...

-Reijo-

Simo Salanne

Matti Kaki wrote:

> Jatkot valokuvaukseen.

Lähetä se kuva palotarkastajalle ja pyydä hänen mielipiteensä.

Simo S.

Rampe

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:XPNdi.180369$z14.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

Ei Citymarketissakaan kuvata.

Karhulan Citymarketin kassa halusi tarkastaa reppuni ja siellä oli kamera.
Sanoin leikilläni että otankin sinusta kuvan. Kassa joka muutenkin oli
sellainen perus kiukkuisen näköinen, ärähti. "Ei täällä saa kuvata!"
Kysyessäni syytä hän vetosi johonkin epämääräiseen liikesalaisuuden
säilyttämiseen. IHMETTELIN.
R.N.

Pasi Viheraho

"Rampe" <raimo.ne...@pp3.inet.fi> kirjoitti
viestissä:S6Udi.172$vv4...@read3.inet.fi...

Kyllä siellä kuvata saa.

FatHam

to Matti Vuori
> [...]

> epäselvissä tilanteissa. Jos kerran laki on selvä, on ongelma lain
> tuntemuksessa, eikä lain tulkintatiedon puutteessa.

Täsmälleen. Lain tuntemusta ei ilmeisestikään nykytilanteessa saada
asianomaisille osapuolille riittävälle tasolle ilman, että löytyy ns.
mustaa valkoisella siitä, miten asiassa toimitaan. Ennakkopäätöksen
mukaan voidaan sitten ohjeistaa osapuolia noudattamaan sitä, mikä on
hyväksi katsottu ja vältytään turhilta uhkailuilta ja oikeudenkäynneiltä.

FatHam

to Sami Nordlund
* Sami Nordlund:

> Viimeksi kun tein itse vertailuja, minulle riitti lyijykynä ja pala
> paperia vaikka tuossa kaksi digikameraa onkin.

Maailma muuttuu. Sinulle ehkä riittää lyijykynä ja paperi koko
loppuelämäksesi, mutta et ole ainoa ihminen maailmassa; muilla ihmisillä
on omat tarpeensa ja tapansa ja juuri tästähän tässä koko asiassa on
kysymys.

Pasi Pikkupeura

FatHam kirjoitti:

> Arvelen, että vasta oikeuden päätöksen kautta voidaan tämä julkisen
> paikan kuvausongelma ratkaista siten, että kaikki osapuolet tietävät,
> kuinka asian suhteen menetellään.

Minä tiedän, kuinka asian suhteen menetellään.

Jos joku pyytää, että hänen tiloissaan ei valokuvata, niin silloin
hänen toivettaan noudatetaan, eikä valokuvata hänen tiloissaan.

Pyynnön lainvoimaisuus on asiassa sivuseikka.

> Itse odotan aikaa, jolloin voin tehdä tuotevertailuja, muistiinpanoja ja
> ostoslistaani digikameralla ilman pelkoa siitä, että joku yli-innokas
> vartija hajoittaa kamerani.

Kait se on sitten pakko yrittää keksiä digikameralle edes jokin
käyttötarkoitus, johon sitä voisi kaupassa hyödyntää.

Helpommalla pääsisit, ja helpommalla voisit hintoja myöhemmin
selailla, jos kirjoittaisit hinnat paperille tai näpyttelisit
kännykän muistiin, kuten normaalit ihmiset tekevät.

FatHam

to Pasi Pikkupeura
* Pasi Pikkupeura:

> Minä tiedän, kuinka asian suhteen menetellään.
> Jos joku pyytää, että hänen tiloissaan ei valokuvata, niin silloin
> hänen toivettaan noudatetaan, eikä valokuvata hänen tiloissaan.

Varmasti ymmärrät, että asia ei ole noin yksioikoinen.

> Pyynnön lainvoimaisuus on asiassa sivuseikka.

Se nimenomaan ei ole sivuseikka; eihän tässä muutoin olisi ongelmaakaan.

> Helpommalla pääsisit, ja helpommalla voisit hintoja myöhemmin
> selailla, jos kirjoittaisit hinnat paperille tai näpyttelisit
> kännykän muistiin, kuten normaalit ihmiset tekevät.

Näin teenkin siihen asti, kunnes asiaan saadaan selvä käytäntö, mutta en
suinkaan sen takia, että, joku muu pyrkii määrittämään oman
subjektiivisen näkökantansa kautta normaliuden. Minun mielestäni
normaali ihminen voi ottaa kaupassa tavaroiden tuoteselosteista
(kirjoitatko tuoteselosteet kännykkääsi?) kuvan ja vertailla niitä
kotonaan. Jos haluaa käyttää paperia ja kynää, niin siitä vaan, mutta
kamera on tässä käytännöllisempi ja siksi haluan sitä käyttää muun
ohella myös tähän tarkoitukseen. Miten ajattelet tämän hoituvan kymmenen
vuoden kuluttua? Tai viidenkymmenen vuoden? Edelleen kynää ja paperia?
Kukin tyylillään, mutta maailma tosiaan muuttuu; itse näen kameran
käytöllä muitakin mahdollisuuksia kuin vain sen maisemakuvan ottamisen
matkoilla ollessaan.

Pertti Heikkinen

Pasi Pikkupeura wrote:

> Kait se on sitten pakko yrittää keksiä digikameralle edes jokin
> käyttötarkoitus, johon sitä voisi kaupassa hyödyntää.

Digikamera on mm. käsikirjastossa/arkistoissa tietoa haettaessa erittäin
kätevä vekotin. Ja *huomattavasti* halvempi käyttää kuin kirjaston
kolikoilla toimiva kopiokone.

> Helpommalla pääsisit, ja helpommalla voisit hintoja myöhemmin
> selailla, jos kirjoittaisit hinnat paperille tai näpyttelisit
> kännykän muistiin, kuten normaalit ihmiset tekevät.

Kyllä se digipokkarin laukaisimen painaminen vain on hemmetin paljon
helpompaa kuin kaupassa johonkin muistilehtiöön tuherteleminen. Eikä
siitäkään ole takeita, etteikö joku yli-innokas turvallisuuspäällikkö
usuta vahtikoiriaan puremaan "koska meidä liikkeessä on kirjoittaminen
ja piirtäminen kiellettyä".

Tämä ei tarkoita, että omiin harrastuksiini kuuluisi digikameran käyttö
hintavertailuihin kaupoissa.

Pasi Pikkupeura

FatHam kirjoitti:

> Varmasti ymmärrät, että asia ei ole noin yksioikoinen.

Kyllä se on.

Jos perusteet olisivat jotain tiedon välittämisen vapautta tai
muuta ideologista, niin silloin laillakaan ei olisi mitään merkitystä,
koska ei olisi ensimmäinen kerta, jos ideologiasta haetaan oikeutus
lain rikkomiselle. Joskus sellainen toiminta on jopa tarpeen.

Mutta tällaisen tavallisen kuluttajan tarpeisiin pelkän pyynnön
siitä, ettei tiloissa valokuvata, pitäisi olla tarpeeksi yksioikoinen
sääntö tulkittavaksi. Ei pitäisi olla normaaleilla sosiaalisilla
taidoilla varustetulla kuluttajalla sellaista ideologiaa, jonka
takia tuollaista pyyntöä ei pystyisi kunnioittamaan.

> (kirjoitatko tuoteselosteet kännykkääsi?)

En, vaan tarvittaessa pyydän myyjältä kopion tai esitteen.

En tosin keräile makkarapakettien tuoteselosteita, mutta esim.
joissain retkeily- tai kulutuselektroniikkatuotteissa useinkin.
Joskus saatan kirjoittaa vain mallin ylös ja hakea tarkat tiedot
rauhassa netistä.

> Miten ajattelet tämän hoituvan kymmenen
> vuoden kuluttua? Tai viidenkymmenen vuoden? Edelleen kynää ja paperia?

Todennäköisin vaihtoehto muistiinpanojen tekemiseen on jonkinlainen
kynä ja papri tai muu vastaava kirjoitusalusta, johon tekstin voi
irjoittaa.

Itse käytän jonkin verran sanelukonetta/mp3-soitinta raporttien
muistiinpanojen kanssa, mutta se johtuu siitä, että en osaa kirjoittaa
tarpeeksi nopeasti, jotta voisin samalla luontevasti haastatella.
Muistiinpanojen tekeminen on nopeaa, mutta niiden purkaminen ei.

> Kukin tyylillään, mutta maailma tosiaan muuttuu;

Maailma tosiaan muuttuu, mutta maailma ei tähänkään päivään mennessä
ole muuttunut hirveän nopeasti. Tietyt perusjutut ja tarpeet, kuten
tiedon kirjaaminen kirjoittamalla, ovat ja säilyvät. Jos
kirjoittamiseen ei kehitellä jotain hologrammi-qwerty-näppäimistöä
tai ajatusten lukijaa, niin edes T9-tekstinsyöttö ei vielä voita
kunnon kynää ja kirjoitusalustaa.

Tekstin tunnistus puheesta voisi olla kiva, mutta useissa tilanteissa
hiukan kiusallinen tapa tehdä muistiinpanoja.

Antti Alhonen

FatHam wrote:
> Arvelen, että vasta oikeuden päätöksen kautta voidaan tämä julkisen
> paikan kuvausongelma ratkaista siten, että kaikki osapuolet tietävät,
> kuinka asian suhteen menetellään. Kuten tästäkin tapauksesta nähdään,

Kuvaaminen ei tule mihinkään mitenkään, yksityinen liikkeenomistaja
saa poistaa asiakkaan haluamastaan syystä liikkeessä, oli se sitten
kuvaaminen tai se että myyjällä on huono päivä. Tähän voidaan pyytää
poliiseja apuun. Kuvaaminen on joka tapauksessa laillista.

--
Antti Alhonen.

Antti Alhonen

Rampe wrote:
> Kysyessäni syytä hän vetosi johonkin epämääräiseen liikesalaisuuden
> säilyttämiseen. IHMETTELIN.

Hahaha :-D. Vai että liikesalaisuuden säilyttäminen. Aina vaan
hauskemmaksi menee.

--
Antti Alhonen.

Turo Juurakko

"Antti Alhonen" <antti.alhonen@tut_poista_tama.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:f59bd7$9cn$1...@news.cc.tut.fi...

> Kuvaaminen ei tule mihinkään mitenkään, yksityinen liikkeenomistaja
> saa poistaa asiakkaan haluamastaan syystä liikkeessä, oli se sitten
> kuvaaminen tai se että myyjällä on huono päivä.

Uskallatko mennä poistamaan etniseen vähemmistöön kuuluvan mielivaltaisella
verukkeella?

> Tähän voidaan pyytää poliiseja apuun.

Mitenkähän poliisit mahtavat suhtautua tilanteeseen kun kysyttäessä syytä
poistamiselle, myyjä toteaa, että mulla on huono päivä ja toi tyyppi alko
vituttaan. Voiko poliisin kutsua paikalle vaikka kuinka kevein perustein,
ilman että syyllistyy itse johonkin?

Antti Alhonen

Turo Juurakko wrote:
> Uskallatko mennä poistamaan etniseen vähemmistöön kuuluvan
> mielivaltaisella verukkeella?

Totta, jätin syrjintäpykälät mainitsematta kun ne eivät tähän tapaukseen
mitenkään sovellu. Se on poikkeustapaus. Kamerankäyttäjät vaan ei ole
etninen vähemmistö.

> [...]
> tyyppi alko vituttaan. Voiko poliisin kutsua paikalle vaikka kuinka
> kevein perustein, ilman että syyllistyy itse johonkin?

Poliisin voi kutsua, jos asiakas ei suostu lähtemään. Syyllä ei ole
merkitystä. Tässä tapauksessa kylläkin poliisi lienee kutsuttu turhaan,
uskon että Käki olisi varmasti poistunut kun olisi painokkaasti
pyytänyt; voi olla että myyjä on oikeasti luullut, että hänen
valokuvauskieltonsa olisi lainvoimainen ja voisi siksi pyytää poliisin.

--
Antti Alhonen.

PW

Antti Alhonen kirjoitti:

> Poliisin voi kutsua, jos asiakas ei suostu lähtemään.

Normaalisti vain poliisin tulo paikalle kestää niin kauan, että tilanne
on jo ohi, kun he perille pääsevät.

Turo Juurakko

"Antti Alhonen" <antti.alhonen@tut_poista_tama.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:f59fv9$bi6$1...@news.cc.tut.fi...

> Totta, jätin syrjintäpykälät mainitsematta kun ne eivät tähän tapaukseen
> mitenkään sovellu. Se on poikkeustapaus. Kamerankäyttäjät vaan ei ole
> etninen vähemmistö.

Mutta eikö se ole syrjintää, jos enemmistöön kuuluvan valkonaaman saa
poistaa vaikka millaisella verukkeella, muttei vähemmistöön kuuluvaa?

FatHam

to Pasi Pikkupeura
* Pasi Pikkupeura:

> Kyllä se on.

Tästä olemme eri mieltä. Jos esimerkiksi jokamiehenoikeuksia ruvetaan
rajoittamaan pelkän yhden henkilön mielihalun mukaan, on se selvästi
väärin. Aivan samoin kuin jos yleisiä kansalaisoikeuksia rajoitetaan
mielivaltaisesti. Juuri siksi tähän asiaan onkin saatava selkeä,
yhtenäinen käytäntö, jotta kaikki tietävät kuinka kameran kanssa toimia.

> [...]
> koska ei olisi ensimmäinen kerta, jos ideologiasta haetaan oikeutus
> lain rikkomiselle. Joskus sellainen toiminta on jopa tarpeen.

Tämä ei ole mikään ideologinen kysymys. Kysymys on siitä, että maailma
muuttuu ja yhteiskunta ja ihmiset sen myötä. Uudet tekniikat tulevat
käyttöön ja ihmiset käyttävät myös niitä. Muutos voi toki olla hankalaa
niille, joilla on tiettyyn malliin urautuneet käsitykset siitä, miten
asiat pitää tehdä, mutta siitähän tämä keskustelu juontaakin juurensa.
Muutosvastarinta on hyväksi liian nopeitten ja mahdollisesti ennalta
arvaamattomien muutosten ehkäisemiseksi ja muutoksesta keskusteleminen
tuo mahdollisuuden uuteen ja parempaan.

> Todennäköisin vaihtoehto muistiinpanojen tekemiseen on jonkinlainen
> kynä ja papri tai muu vastaava kirjoitusalusta, johon tekstin voi
> irjoittaa.

Ehkä sinulle, mutta minä teen kameralla muistiinpanoni, eikä se ole sen
kummempaa kuin se paperin ja kynän käyttäminen, vaikka se kuinka
tuntuisikin oudolta näin yht'äkkiä ajateltuna. Tekniikka on tarkoitettu
helpottamaan elämistä ja teknistymisen myötä on laadittava
toimintamallit, jotka sopivat kaikille. Ja halusit tai et, yhteiskunta
teknistyy tällä hetkellä nopeammin kuin lainsäädäntö ja siksi asioista
on keskusteltava.

> [...]
> kirjoittamiseen ei kehitellä jotain hologrammi-qwerty-näppäimistöä
> tai ajatusten lukijaa, niin edes T9-tekstinsyöttö ei vielä voita

Huomannet varmaan, että määrität "normaalin ihmisen" ja "ihmisen
perustarpeet" melko heppoisesti omasta näkökulmastasi, joka hyvin
subjektiivisena ei tietenkään kata pientäkään osaa ihmisistä, eikä
myöskään toiminnallisuudellaan mitään nykypäivään liittyvää: kuten
sanoin, jos *sinä* haluat käyttää kynää ja paperia, tarvitseeko sinun
yrittää pakottaa kaikki muutkin käyttämään aikansa elänyttä tekniikkaa?
Se, mitä sinä tänä päivänä koet perustarpeiksesi ja jonka mukaan olet
valmis määrittämään muidenkin vastaavat tarpeet, muuttuu koko ajan.
Muilla ihmisillä on myös oikeus nähdä maailma siten, kun näkevät ja
siitä sitten syntyy demokratian ja erityisesti lain mukainen
kompromissi. Lakia tulee kuitenkin noudattaa, joten käytä sinä
sanelukonetta, kynää ja paperia tai mitä haluat muistiinpanojesi
tekemiseksi, mutta anna minun ja muiden käyttää kameraa omien
muistiinpanojemme tekemiseksi, eikö totta? Uskon kyllä, että sinäkin
teet ne muistiinpanosi jo kymmenen vuoden kuluttua ilman kynää ja
paperia, mutta se jää nähtäväksi.

Nimimerkkitrolli

Matti Kaki wrote:

> [...]
> Hätäpoistumistien edessä oli tavaraa ja sammuttimien saanti oli hankalaa.
> Sähköpääkeskuksen edessä oli tavaraa, vaikka sen edessä ei saa mitään

Ei saakeli jos mullakin tulee olemaan joskus yhtä tylsää kuin Matilla!

FatHam

to Pasi Pikkupeura
* FatHam:

> toimintamallit, jotka sopivat kaikille. Ja halusit tai et, yhteiskunta
> teknistyy tällä hetkellä nopeammin kuin lainsäädäntö ja siksi asioista
> on keskusteltava.

Korjaus.

Pitäsi olla: ... teknistyy nopeammin kuin totutut toimintamallit ja
siksi ...

Antti Alhonen

Turo Juurakko wrote:
> Mutta eikö se ole syrjintää, jos enemmistöön kuuluvan valkonaaman saa
> poistaa vaikka millaisella verukkeella, muttei vähemmistöön kuuluvaa?

Tietyssä mielessä onkin. Oikeastaanhan idea olisi se, että vähemmistöön
kuuluvankin saa poistaa millä tahansa verukkeella, paitsi sillä että
hän kuuluu vähemmistöön. Käytännössä vain asian osoittaminen on vaikeaa,
ja rasistikortti nousee heti esiin jos esim. rotuvähemmistöön kuuluva
poistetaan kaupasta jostain vähänkin epäselvästä syystä.

Ei siis ole rasismia poistaa kuvaavaa tummaihoista kaupasta jos kuvaava
valkoihoinenkin poistetaan, eikä vähemmistöön kuulumisen ainakaan
pitäisi antaa erityisoikeuksia; usein kuitenkin niin käy.

--
Antti Alhonen.

Turo Juurakko

"Antti Alhonen" <antti.alhonen@tut_poista_tama.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:f59iv8$dt6$1...@news.cc.tut.fi...

> [...]
> ja rasistikortti nousee heti esiin jos esim. rotuvähemmistöön kuuluva
> poistetaan kaupasta jostain vähänkin epäselvästä syystä.

Kannattaa siis turvata selusta ja poistaa varmuuden vuoksi myös joku
satunnaisesti valittu valkolainenkin...

Pasi Pikkupeura

FatHam kirjoitti:

> Jos esimerkiksi jokamiehenoikeuksia ruvetaan rajoittamaan pelkän
> yhden henkilön mielihalun mukaan, on se selvästi väärin.

Valokuvaaminen ei ole jokamiehenoikeutta. Jokamiehenoikeus koskee
meidän oikeuttamme nauttia luonnosta riippumatta siitä kuka jonkun
metsähehtaarin omistaa. Laaja jokamiehenoikeus ei ole edes kovin
yleiseurooppalainen käytäntö.

> Aivan samoin kuin jos yleisiä kansalaisoikeuksia rajoitetaan
> mielivaltaisesti.

Ymmärrän milloin kansalaisoikeuksien puolesta taistelu on hyvä
asia. Se on silloin kun valtio sortaa kansalaisiaan. Se on silloin
kun laki ja viranomaiset eivät anna turvaa.

Mutta kun tässä ei ole edes siitä kyse, että laki tai poliisi
tai valtio olisi kansalaista vastaan.

Tässä on kyse siitä, että jotain ylipainoista eläkelaista on
myyjä kieltänyt kuvaamasta liikkeen takatiloissa. Anteeksi, jos
sanon, että kansalaisoikeuksien puolesta taistelu on aika pirun
kaukaa haettu veruke.

> Tämä ei ole mikään ideologinen kysymys. Kysymys on siitä, että
> maailma muuttuu ja yhteiskunta ja ihmiset sen myötä.

Kunhan pahin teknohuuma sinustakin haihtuu ja pääset rauhoittumaan,
niin huomaat, ettei se maailma ja yhteiskunta loppujen lopuksi
niin nopeasti muutukaan. Ja ettei digikameran käyttötottumukset
ole nyt eikä tulevaisuudessa minkäänlainen yhteiskunnallinen
mittari.

> Ja halusit tai et, yhteiskunta teknistyy

Herää, pahvi. Sinä sanot minulle tuon _nyysseissä_?

> Huomannet varmaan, että määrität "normaalin ihmisen" ja "ihmisen
> perustarpeet" melko heppoisesti omasta näkökulmastasi

Kyllä. En tosin sanoisi määritelmää heppoiseksi. Tähän päivään
mennessä en ole löytänyt ketään minua pätevämpää luokittelemaan,
ketkä ovat normaaleja ihmisiä ja ketkä eivät.

> Uskon kyllä, että sinäkin teet ne muistiinpanosi jo kymmenen
> vuoden kuluttua ilman kynää ja paperia, mutta se jää nähtäväksi.

Kymmenen vuotta on lyhyt aika. Se on tästä taakse päin laskien
vuosi 1997. En näe tässä ajassa tapahtuneen mitään niin merkittävää,
joka ennustaisi kynän ja paperin syrjätymistä muistiinpanojen
tekijänä.

Ellei sitten markkinoille tule jokin todella näppärä, pieni ja
pehmeästi taskuun taittuva piirtoalusta, mutta sellaisista ei taida
olla vielä edes toimivia prototyyppejä.

Mielelläni haluaisin tietenkin nähdä sen digikameran, joka
ottaa muistikuvan siitä ajatuksesta, jonka yhtäkkiä sain, tai
joka nappaa digifilmille ne palaverissa tai haastattelussa esille
nostetut asiat.

Sanelukone on toisinaan näppärä, mutta siihenkin on aika hankala
raapustaa kovinkaan monimutkaisia kuvioita tai suunnitelmia
myöhempää tarkastelua varten. Onnistuisiko tuo digikameralla?

Pasi Viheraho

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> kirjoitti
viestissä:10Zdi.279$vv4...@read3.inet.fi...
Message has been deleted

Pasi Viheraho

> [...]

> asia. Se on silloin kun valtio sortaa kansalaisiaan. Se on silloin
> kun laki ja viranomaiset eivät anna turvaa.

Eihän kuvaamista verrattu kuin sananvapauteen.
Eihän sillä oikeudella mitään tee.
Annetaan siis SS komppanien sanella mitä saa tehdä ja mitä ei.

Esa Laitinen

Sami Nordlund wrote:
> Viimeksi kun tein itse vertailuja, minulle riitti lyijykynä ja pala
> paperia vaikka tuossa kaksi digikameraa onkin.

Kyllä se varmaan riittääkin. Joskus kamera on nopeampi ja tarkempi.

--
So, suespammers address is dead, so what do ya do? Well, start pushing
other stuff. No spam, tho, to this address either. But, until I figure

FatHam

to Pasi Pikkupeura
* Pasi Pikkupeura:

> Herää, pahvi. Sinä sanot minulle tuon _nyysseissä_?

Asia lienee tuolla perusteella käsitelty molemmin puolin näkökantojen
lähentymättä sen kummemmin. Käyttäkäämme siis molemmat sellaisia
muistiinpanovälineitä kun hyväksi katsomme ja keskustelu asiasta
jatkukoon yleisellä tasolla.

Jukka Pakkanen

> [...]

> Totta, jätin syrjintäpykälät mainitsematta kun ne eivät tähän tapaukseen
> mitenkään sovellu. Se on poikkeustapaus. Kamerankäyttäjät vaan ei ole

Eikö matti ole vielä ottanut vammaiskorttia esille, vammaisia syrjitään
tärkeästi kun he eivät saa kuvata haluamassaan paikassa, ja kun häiriköivät
vammaiset poistetaan virkavallan avustuksella niin kyllä siitäkin pitäisi
vähän valittaa.

Kaitsu

> Kyllä se varmaan riittääkin. Joskus kamera on nopeampi ja tarkempi.

Olen myös lyijykynän kannalla.
Tapauksissa "joskus" kun kameraa oikeasti tarvitaan ovat mm. taiteen
ostossa, ja niiden kuvaus ei enää olekaan selvä asia.

Petri Lopia

Myös lyijykynän kannalla (vaikka Nokia N95:n kamera kulkeekin aina mukana).

Varsinkin jos hintoja vertailee niin kynällä on helpompi vetäistä hinta
paperille, kuin kuvata hintalappua ja kotona sitten kaivaa kuvasta sitä
hintaa esille.

Ominaisuuksienkin vertailuun on netti kätevämpi, kuin tuotetietojen yms.
kuvaaminen.

--
Petri Lopia :: petri.RE...@iki.fi.invalid
Galapagos Island, Lightnings, Nature, StormChasing, Moon etc. photos:

J. Lindqvist

On Tue, 19 Jun 2007 18:05:40 +0300, "Pasi Viheraho"
<kesku...@viheraho.com> wrote:

>"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
>viestissä:XPNdi.180369$z14.1...@reader1.news.saunalahti.fi...
>
>http://viheraho.com/forum/13/tarjoustalo_sixten_viheraho.mp3

Mitä laki sanoo puheluiden äänittämisestä, sekä äänitteen julkisesta
esittämisestä toisen keskusteluun osallistuvan tietämättä?

J.Lindqvist @ phases of the Nakkila Church
http://www.kivipakari.net

http://www.lehmuksenoksa.com

Profeetta Tero

J. Lindqvist wrote:

> Mitä laki sanoo puheluiden äänittämisestä, sekä äänitteen julkisesta
> esittämisestä toisen keskusteluun osallistuvan tietämättä?

Varmaankin sitä, että omia puheluitaan saa äänittää (ja julkaista)
juurikin niin paljon kuin sielu sietää.

Vesa-Matti Sarenius

In article <4678bfca...@news.finnet.fi>, J. Lindqvist wrote:

>Mitä laki sanoo puheluiden äänittämisestä, sekä äänitteen julkisesta
>esittämisestä toisen keskusteluun osallistuvan tietämättä?

Että sallittua on, ainakin äänittäminen. Ennen ei ollut.

--
Vesa-Matti Sarenius, M.Sc. * * * * * * * * * * * * * * * * *
mailto:sare...@koivu.oulu.fi * Music seems to help the pain *

Juha Vesamäki

Siis tuota kuinka moni todellisuudessa kiertää liikkeitä kuvaamassa
tuotteita ja sitten alkaa tutkimaan kuvista hintoja ym.,nimittäin
tavallisista kuluttajista. Henk. koht. ainakin kurkistan ensin kukkaroon
ja katson onko siellä "pätäkkää" (useimmiten ei) ja sitten ostan
tuotteen jos tarvitsen sitä enkä ala juoksemaan liikkeestä toiseen vain
muutaman eeron tähden.

Juha Vesamäki

Ps. Taidan kuulua siihen ryhmään joka on totaalisesti pudonnut
kulutusjuhliin vieviltä rattailta.

Matti Kaki

In article <5hSdi.180520$3r6.1...@reader1.news.saunalahti.fi>, kesku...@viheraho.com says...

>"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
>viestissä:XPNdi.180369$z14.1...@reader1.news.saunalahti.fi...
>
>http://viheraho.com/forum/13/tarjoustalo_sixten_viheraho.mp3

Sait sitten Sixteniin yhteyden. Asia lienee selvä heidän puoleltaan
eivätkä asialle aio mitään tehdä. Jos olisin käyttäytynyt liikkeessä
häiritsevästi tai ottanut kuvia yksityistiloista, kuten henkilökunnan
sosiaalitiloista tai pukukopissa sovittavasta ihmisestä, asia olisi
ihan OK, mutta nythän minut poistettiin, vaikka EN lainkaan KUVANNUT
Minulla oli kyllä kamera mukanani, mutta en sitä käyttänyt koska
myyjä kielesi valokuvaamisen.

os...@oskut.fi

> tavallisista kuluttajista. Henk. koht. ainakin kurkistan ensin kukkaroon
> ja katson onko siellä "pätäkkää" (useimmiten ei) ja sitten ostan

Harvemmin tulee tosiaan Macaon rahaa kanniskeltua.
Miten lie kiertynyt suomen kieleen. Joskus kuulee jonkun
kaivavan lompsasta dinaareja tai taalereita, mutta ehkä
useammin kuitenkin juuri pätäkkää.
Eilen eräs nuorehko kuluttaja ilmoitteli skuruseurueelleen
meevänsä hakee mutsilta massee ja ostaa bissee.

PW

Esa Laitinen kirjoitti:

> Kyllä se varmaan riittääkin. Joskus kamera on nopeampi ja tarkempi.

Ja myös antaa oikeamman kuvan asiasta, jos vaikka hyllyssä olisi
tuoteväärennös!

Matti Kaki

In article <daUdi.180589$zS7....@reader1.news.saunalahti.fi>, kesku...@viheraho.com says...

>Kyllä siellä kuvata saa.

Nythän tilanne on vähän niinkin, että kassalta tai myyjältä tahi
vaikka myymäläpäälliköltä ei voida vaatia ylemmän tason antamien
pysyväismääräysten noudattamatta jättämistä. Jos joku johtajatason
henkilö tai vaikka turvallisuuspäällikkö ilmoittaa, että liikkeessä
ei saa valokuvata niin sellaisen myyjän työsopimus voi olla aika
heppoisissa kantimissa joka määräyksestä huolimatta antaa luvan.

Kävinpä eilen kokeeksi Tuusulan LIDLissä jossa minua on aiemmin
kielletty valokuvaamasta enkä ole saanut heiltä lupaakaan vaikka
sitä kysyin. Eilen asiaa kysyessäni apulaismyymäläpäällikkö soitti
aluepäälikölle joka sanoi, että asia on kunnossa, saa valokuvata.
Aiemminhan LIDL oli minulle lähettänyt kieltokirjeen mutta sen
jälkeen sähköpostitse todennut, että saa kuvata:

- - -

Arvoisa Matti Käki,

Olette tiedustelleet suhtautumistamme valokuvaukseen
myymälöissämme. Myymälätila kuuluu julkisiin alueisiin,
joten laillista estettä kuvaukselle ei ole.

Ystävällisin terveisin

Lidl Suomi Ky
Asiakaspalvelu - 0800 0 5435

- - -

Matti Kaki

In article <C1Vdi.184$vv4...@read3.inet.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

>Minä tiedän, kuinka asian suhteen menetellään.
>
>Jos joku pyytää, että hänen tiloissaan ei valokuvata, niin silloin
>hänen toivettaan noudatetaan, eikä valokuvata hänen tiloissaan.

Näin minä teinkin. Kuvaustilanteessa missään ei ollut minkäänlaisia
kuvauskieltoja, eikä kukaan tullut minulle kertomaan, etten saisi
kuvata vaikka henkilökunta näkikin minun kuvaavan. Kun sitten
kassa kertoi kuvauskiellosta, lopetin _välittömästi_ kuvaamisen.

>Helpommalla pääsisit, ja helpommalla voisit hintoja myöhemmin
>selailla, jos kirjoittaisit hinnat paperille tai näpyttelisit
>kännykän muistiin, kuten normaalit ihmiset tekevät.

Kyllä se kuva on huomattavasti helpompi. Näkee heti millainen
tuote on ollut ja näkee hinnan. Samalla kuvalla saa taltioitua
usean eri tuotteen tiedot. Kameralla voi ottaa kuvan vaikkapa
speksesitä ja katsella niitä rauhassa kotona ja vertailla.

Pasi Pikkupeura

"Pasi Viheraho" kirjoitti:

> Eihän kuvaamista verrattu kuin sananvapauteen.

Uu! Suomen perustuslain 12 pykälään vaiko ihan YK:n ihmisoikeuksien
julistuksen 19 artiklaanko tässä vedotaan, kun 50-vuotias eläkeläinen
ohjattiin poistumaan Tarjoustalosta?

Samaisten julistuksen ja perustuslain mukaan jokaisella on oikeus
työhön. Miksihän tuon oikeuden puolesta ei tapella? Täysin samoilla
perusteilla, joilla perustellaan valokuvaamisen vapautta, voisi mennä
Tokamnin eteen vaatimaan itselleen työpaikkaa, mutta jostain syystä
tällaisesta mielenilmaisusta en ole ikinä kuullutkaan.

> Eihän sillä oikeudella mitään tee.
> Annetaan siis SS komppanien sanella mitä saa tehdä ja mitä ei.

Täytyy istua auktoriteettikammon melko syvällä, jos pelkkä Tokmannin
turvallisuuspäällikkö vertautuu Hitlerin henkivartiokaariin.

Ari Laitinen

Matti Kaki wrote:

> Olette tiedustelleet suhtautumistamme valokuvaukseen
> myymälöissämme. Myymälätila kuuluu julkisiin alueisiin,
> joten laillista estettä kuvaukselle ei ole.

Eihän se, että jokin tila on yksityinen, ole sekään laillinen este
kuvaamiselle.

Sotku johtuu siitä, että ulosheittäjä alkaa selitellä syitä ulosheitolle.
Ulosheittoon riittää syyksi se, että haluaa heittää asiakkaan ulos. Ei
siihen muuta syytä tarvita.

Matti Kaki

In article <OeWdi.218$vv4...@read3.inet.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

> [...]
>taidoilla varustetulla kuluttajalla sellaista ideologiaa, jonka
>takia tuollaista pyyntöä ei pystyisi kunnioittamaan.

Vielä kerran: Minä lopetin Tarjoustalossa kuvaamisen välittömästi
kun valokuvaamiskiellosta kerrottiin minulle. Missään ei ollut
minkäänlaisia valokuvauksen kieltäviä kylttejä tai vastaavaa.

Luulenkin, että Tokmanni hermostui siitä, että olin ottanut
kuvia paloturvallisuuteen vaikuttavista asioista ja koska nämä
kuulunevat turvallisuuspäällikön toimenkuvaan, hän oli sitten
kertonut ehdottomasta kiellosta myyjälle ja oli evästänyt asiaa
poliisin kutsumisella paikalle.

Sikäli tragikoomista, että olin ne kuvat laittanut ainoastaan
myymäläpäällikölle tiedoksi enkä olisi sivua julkaissut ellei
tilanne olisi mennyt hieman erikoiseksi. Myymäläpäällikkö oli
hoitanut paloturvallisuuden kuntoon erittäin nopeasti, joten
minulla ei olisi muuten ollut mitään tarvetta julkaista kuvia.

Matti Kaki

In article <f59bd7$9cn$1...@news.cc.tut.fi>, antti.alhonen@tut_poista_tama.fi.invalid says...

> [...]
>kuvaaminen tai se että myyjällä on huono päivä. Tähän voidaan pyytää
>poliiseja apuun. Kuvaaminen on joka tapauksessa laillista.

Minullakin on se käsitys, että poliisit toimivat ihan asiallisesti.
Kohtelivat minua hyvin ja olivat, ellei nyt kiusaantuneen oloisia,
niin ainakin hieman ehkä itsekin yllättyneitä tehtävästä.

Matti Kaki

In article <f59fv9$bi6$1...@news.cc.tut.fi>, antti.alhonen@tut_poista_tama.fi.invalid says...

> [...]
>pyytänyt; voi olla että myyjä on oikeasti luullut, että hänen
>valokuvauskieltonsa olisi lainvoimainen ja voisi siksi pyytää poliisin.

Olisin poisntunut ilman painokastakin pyyntöä. Olisi riittänyt,
että pyytävät poistumaan ja olisin todennäköisesti kysynyt syyn
ja sitten poistunut. Lopultahan pyysivät (painokkaasti) poistumaan
"Ja nyt ulos!", mutta aivan samaan aikaan poliisikin tuli paikalle
ja pyysi minua siirtymään ulkopuolelle keskustelemaan asioasta.
Minä en edes ymmärtänyt sitä ulos siirtymistä poistamisena vaan
jonkinlaisena rauhallisemman paikan etsimisenä keskustelua varten.
Vasta kun eriksen kysyin, poistivatko he minut, sain vastauksen:
"Kyllä". Syynä turvallisuuspäällikön antama valokuvauskielto.

Jos syy olisi ollut turvallisuuspäällikön poistamispyyntö ilman
erittelyä, en olisi yhtä hämmästynyt asiasta. Nythän minut siis
poistettiin vaikken ollut yhtään kuvaa tuolloin ottanut.

Petri Lopia

On 2007-06-20, Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote:

> [...]
> usean eri tuotteen tiedot. Kameralla voi ottaa kuvan vaikkapa
> speksesitä ja katsella niitä rauhassa kotona ja vertailla.

Itse otan hinnan ja vehkeen merkin+mallin ylös ja kaivan netistä
sen laitteet speksit ja katsella niitä sitten rauhassa kotona
ja vertailla. Netistä löytyy myös yleensä tuotteen kuvia jolloin
sen myös näkee.

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Vielä kerran: Minä lopetin Tarjoustalossa kuvaamisen välittömästi
> kun valokuvaamiskiellosta kerrottiin minulle.

Mikä se ongelma sitten on? Kirjoituksistasi saa selkeästi sen
käsityksen, että valokuvaamisen kieltäminen on sinulle paljon isompi
ongelma kuin Tarjoustalon paloturvallisuus, jonka verukkaalla nyt
ymmärtämiäsi oikeuksia ajat?

Lähde: http://www.mattikaki.fi/tarjoustalo/

Sivullasi käsittelet

n. 1000 merkin verran Tarjoustalon invapaikkoja
n. 5000 merkin verran Tarjoustalon paloturvallisuutta
ja n. 12000 merkin verran valokuvaamisen kieltämistä

Matti Kaki

In article <46784643$0$15310$8f74...@news.maxinetti.fi>, _._@_._ says...

>Normaalisti vain poliisin tulo paikalle kestää niin kauan, että tilanne
>on jo ohi, kun he perille pääsevät.

Tässä se tapahtui varsin nopeasti. Ehdin olla liikkessä jotain
10-15 minuuttia ja sinä aikana oli jo aika paljon keskusteluakin
myyjien kanssa kunnes tuli esille poliisin kutsuminen Tokmannin
turvallisuuspäällikön ohjeiden mukaan. Asiasisältö jokseenkin
seuraavanlainen: "Voimme jopa kutsua poliisin jos kuvaatte täällä.
Turvallisuuspäällikkö on niin meille kertonut".

Matti Kaki

In article <10Zdi.279$vv4...@read3.inet.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

> [...]
>myyjä kieltänyt kuvaamasta liikkeen takatiloissa. Anteeksi, jos
>sanon, että kansalaisoikeuksien puolesta taistelu on aika pirun

Jota kuvauskieltoa tottelinkin välittömästi.

Matti Kaki

In article <slrnf7hff1.h...@localhost.localdomain>, petri.lopia@EISPAMMIA_kolumbus.fi.invalid says...

> [...]
>
>Varsinkin jos hintoja vertailee niin kynällä on helpompi vetäistä hinta
>paperille, kuin kuvata hintalappua ja kotona sitten kaivaa kuvasta sitä

Hankkii sellaisen kameran jossa on LCD-näyttö niin voi katsella
niitä kuvia suoraan kamerasta. Useissa kameroissa on myös zoom-
toiminne jolla voi tarkastella kuvan yksityiskohtia kuten vaikka
hintalappua kun on toisessa liikkeessä tekemässä vertailuja sen
kameran kanssa.

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:
> Jota kuvauskieltoa tottelinkin välittömästi.

Mutta miksi menit kilti kotiin itkemään asiasta, etkä
nostanut kissaa pöydälle siinä paikassa? Koska
valokuvaamisen kieltäminenhän se sinun ongelmasi oli,
ei liikkeen paloturvallisuus.

os...@oskut.fi

Toissapäivänä lähestyessäni skuruseisaketta oli siellä meneillään
ehkä jonkin asteinen kaksintaistelu, aseina kamerat. Alkaessani
saada selvää sanoista ja tilanteesta eräs "stasi"-kansanedustaja
otti (kamera)puhelimellaan kuvia (kamera)puhelimeensa
höpöttävästä virnuilijasta ja meuhkasi suunnilleen: "on se
kumma ettei Suomen poliisi saa tätä asiaa hoidettua".
Jokusen kuvan napsittuaan paikalla seisovan virnuilijan
ympärillä pyörien kansanedustaja marssi ripeästi pois,
tai kadun yli, lähti ehkä kolmosella toiseen suuntaan.
Sitten virnuilija lampsi hitaasti pois aivan eri suuntaan,
hänen en nähnyt kuvaavan enkä kuullut puhuvan.

Toni Nikkanen

Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> writes:

> [...]
> toiminne jolla voi tarkastella kuvan yksityiskohtia kuten vaikka
> hintalappua kun on toisessa liikkeessä tekemässä vertailuja sen

Voihan sen noin selittää mutta jotenkin silti haiskahtaa obsessiolta
kierrellä liikkeissä kuvailemassa tuotteita ja valittamassa siitä kun
muut ei siitä tykkää.

Lisäksi veikkaan että kysymykseen "onko kaupan sisätila julkista
aluetta" ei saa korkeimman oikeuden ennakkopäätöstä väittelemällä
asiasta säännöllisesti sfnetissä.

Teppo Oranne

Matti Kaki wrote:
> [...]
> toiminne jolla voi tarkastella kuvan yksityiskohtia kuten vaikka
> hintalappua kun on toisessa liikkeessä tekemässä vertailuja sen

Ja tämä on näppärämpää kuin kirjoittaa se hinta paperille muistiin?

J. Lindqvist

On Wed, 20 Jun 2007 06:11:34 +0000 (UTC), sare...@sun3.oulu.fi
(Vesa-Matti Sarenius) wrote:

>Että sallittua on, ainakin äänittäminen. Ennen ei ollut.

Kahlasin finnlexiä läpi, mutta en löytänyt pykälää.
Kiinnostaisi kyllä...

Matti Kaki

In article <4678dc01$0$8405$9b53...@news.fv.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

>Uu! Suomen perustuslain 12 pykälään vaiko ihan YK:n ihmisoikeuksien
>julistuksen 19 artiklaanko tässä vedotaan, kun 50-vuotias eläkeläinen
>ohjattiin poistumaan Tarjoustalosta?

- - -

Suomen perustuslaki 11.6.1999/731

2 luku Perusoikeudet

12 § Sananvapaus ja julkisuus

Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus
ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä
ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.

- - -

> [...]
>Tokamnin eteen vaatimaan itselleen työpaikkaa, mutta jostain syystä
>tällaisesta mielenilmaisusta en ole ikinä kuullutkaan.

Ai ei tapella vai? Mitöäs ammattiyhdistyksen sitten tekevät?
ÅPerustuslaki kertoo, että jokaisella on oikeus työhön.
Tarkoittaako se, että työtä on järjestettävä vai sitä, että
jokainen saa tehdä työtä?

Vesa-Matti Sarenius

In article <4678e635...@news.finnet.fi>, J. Lindqvist wrote:

>Kahlasin finnlexiä läpi, mutta en löytänyt pykälää.
>Kiinnostaisi kyllä...

Et kyllä kovin aktiivisesti kahlannut:

(9.6.2000/531)
Salakuuntelu

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee tai tallentaa

1) keskustelua, puhetta tai yksityiselämästä aiheutuvaa muuta ääntä, jota ei ole
tarkoitettu hänen tietoonsa ja joka tapahtuu tai syntyy kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka

2) muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa salaa puhetta, jota ei ole tarkoitettu hänen
eikä muunkaan ulkopuolisen tietoon, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole syytä
olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan, on tuomittava salakuuntelusta sakkoon tai vankeuteen
enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

Ja selvennystä, jos tuosta ei irtoa:

http://www.journalistilehti.fi/journalisti/arkisto/172000/pykal/salakuun.htm

Mikko Bergroth

Tässäpä taitaa olla varsinainen syy kuvauskiellolle, kaupan lainvastaisnen
toiminta hätäpoistumistiet tukkimalla.

Tarjoustalon turvallisuuspäälliköllä taitaisi olla hankalaa selitettävää
palotarkastajalle, sakothan tuosta voisi saada.

Mikko B

"Simo Salanne" <etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:7HTdi.180578$Iu7.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

Turo Juurakko

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:8j5ei.180821$ku3.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

> In article <46784643$0$15310$8f74...@news.maxinetti.fi>, _._@_._ says...

> Tässä se tapahtui varsin nopeasti.

Ehkä naapurissa oli donitsikahvila...

> [...]
> seuraavanlainen: "Voimme jopa kutsua poliisin jos kuvaatte täällä.
> Turvallisuuspäällikkö on niin meille kertonut".

Yhä enemmän vaikuttaa siltä, että myyjä ei ole kuunnellut asiaasi, etkä
sinä ole esittänyt sitä riittävän selkeästi/lyhyesti/yksinkertaisesti...
Ihmiset saattavat olla tosi uppiniskaisia pitämään oman
todellisuuskäsityksensä asioista. Huomasin asian kun itse asioin pankissa
opintolaina-asioissa ja tarkoitukseni oli pelkästään sopia pienemmistä
takaisinmaksueristä, mutta virkailija piti itsepintaisesti käsityksensä,
että olin tullut paikalle pelkästään lykätäkseni takaisin maksamisen
aloittamista, vaikka yritin väittää vastaan ja sanoin, että ajankohdan
suhteen ei ole ongelmaa. Sain sovittua asiani, mutta virkailija silti
lykkäsi myös aloitusaikaa omatoimisesti...

Matti Kaki

In article <slrnf7ho2l.10...@localhost.localdomain>, petri.lopia@EISPAMMIA_kolumbus.fi.invalid says...

> [...]
>sen laitteet speksit ja katsella niitä sitten rauhassa kotona
>ja vertailla. Netistä löytyy myös yleensä tuotteen kuvia jolloin

Kyllä sen vermeen paremmin näkee selkeästä itse otetusta
valokuvasta, jos laite on kunnolla esillä. Laitteet ovat
usein eri mallisia ja niissä voi olla eroja eivätkä netin
tiedot välttämättä ole samat.

Matti Kaki

In article <4678e098$0$8399$9b53...@news.fv.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

Katsoin, että tarkka selostus on tarpeen koska tilanne
oli hieman erikoinen. Jos katsot kuvien määrää niin
Tarjoustalon invapaikka-asia on saanut aikalailla
enemmän tilaa sivuillani. Osa tuosta 12 kmerkistä
on sähköpostikirjeenvaihtoa.

Turo Juurakko

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> kirjoitti
viestissä:4678e2e4$0$8371$9b53...@news.fv.fi...

Eikö sentään kuitenkin absurdi liikkeestä poistaminen väkivallan uhalla
(poliisilla uhkaaminen ja paikalle kutsuminen on juuri sitä)... Onhan
tuollaisen huomion kohteeksi joutuminen varsin loukkaavaa. Kertoo yhtä
lailla vastapuolen mielipiteestä henkilöä kohtaan kuin jos tämä haukkuisi
suoraan päin naamaa. Tämä ei vaivautunut edes sitä tekemään vaan hoiti
homman työhuoneestaan käsin puhelimen avulla, eikä katsonut asiakasta
inhimillisen kontaktin arvoiseksi.

Matti Kaki

In article <4678e2e4$0$8371$9b53...@news.fv.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

Poliisi poisti minut liikkeestä joten mikäli olisin
mennyt takaisin myymälään huutamaan myyjärassukoille,
jotka toimivat vain turvallisuuspäällikön antamien
ohjeiden mukaan, olisin tehnyt väärin. Poliisikaan
tuskin olisi minua takaisin päästänyt.

Mitä tulee liikkeen paloturvallisuuteen, se oli saatettu
erittäin nopeasti kuntoon ja totesin asian poliisillekin.
Poliisi piti hyvänä sitä, että olin puuttunut asiaan ja
piti lopputulosta kanssani hyvänä.

Matti Kaki

In article <ky5ei.180829$l34....@reader1.news.saunalahti.fi>, te...@mpoli.fi says...

On, koska kameran kuvasta näkee, oliko se tuote samanlainen
vai onko niissä jotain eroa kuten toisessa enemmän varusteita.
Ja se kuvan näppääminen on erittäin nopeaa kun taas kirjoitteluun
kuluu aikaa hyvinkin paljon kun raapustaa tarkat tiedot lehtiöön.

Turo Juurakko

Oletko Matti varma, että myyjä ymmärsi ja välitti asiasi oikein sille
Tokkolalle? Tavalliset palkkaorjat eivät yleensä jaksa kuunnella ihmisten
huolia jos se häiritsee seuraavan tupakkitauon odottelua. Sitä vähemmän,
mitä monimutkaisempi selitettävä asia on. Ottaen lisäksi huomioon
millaisiin kahnauksiin joudut jatkuvasti täällä nyysseissäkin,
kommunikaatiokatkos voi olla hyvinkin tämänkin tapauksen taustalla. Voin
hyvin kuvitella, että myyjä on toimittanut asiasi eteenpäin muodossa:
"täällä on yksi Matti Käki, joka haluaisi kuvata kaupan tiloissa vaikka se
on kiellettyä..." Näkeehän asioiden vääristymisen jo siitäkin, että
Järvenpäästä saamassasi viestissä puhutaan kuin olisit kuvannut
kuvauskiellosta kertomisen jälkeen(kin).

Antti Louko

"Turo Juurakko" <tjuu...@valid.invalid> writes:

> ... Näkeehän asioiden

> vääristymisen jo siitäkin, että Järvenpäästä saamassasi viestissä
> puhutaan kuin olisit kuvannut kuvauskiellosta kertomisen jälkeen(kin).

Vaan kun kuvaamiskiellon noudattamatta jättäminen ei ole peruste
poliisien paikalle kutsumiseen. Poistumiskehotuksen noudattamatta
jättäminen sen sijaan taas on.

Matti Kaki

In article <5ds883F...@mid.individual.net>, tjuu...@valid.invalid says...

> [...]
>
>Yhä enemmän vaikuttaa siltä, että myyjä ei ole kuunnellut asiaasi, etkä
>sinä ole esittänyt sitä riittävän selkeästi/lyhyesti/yksinkertaisesti...

Saattaa pitää paikkansa. Koska turvallisuuspäällikkö oli
myyjiä evästänyt asiassa ja maininnut poliisinkin, myyjä
ehkä kävi hieman ylikierroksilla ja oli puolustuskannalla.
Hän ei varmaan lainkaan huomannut, etten ollut niitä kuvia
ottanut. Tai mistä hän sen edes olisi tiennykään, kun ei
minulta asiaa kysynyt? Voi olla ettei tilanne olisi näin
pitkälle edes mennyt ellei minulla olisi ollut kaulassani
ammattilais-Canonia joka suorastaan kiljuu kuvaustilannetta.

Matti Kaki

In article <5ds8k6F...@mid.individual.net>, tjuu...@valid.invalid says...

Poliisin kutsuminen toki hieman virallistaa ja antaa kuvan
siitä, että jotain pahaa on tapahtunut, kun kaveria viedään
ulos liikkeestä kahden poliisin johtamana. Käyttäytyivät
sentään rauhallisesti ja jopa ystävällisesti, joten mitään
suurrikollisen kuvaa ei varmaan päässyt syntymään. Mutta
oli siinä sen verran asiakkaita, että kiusalliseltahan se
tuntui. Ulkonakin kokoontui pieni rinki seuraamaan tästä
virinnyttä keskustelua, kuten asiaan pienessä kaupungissa
kuluu. Olisihan poliisi voinut vaikka vähän käskyttääkin
jos olisi ollut huonolla tuulella.

Teppo Oranne

Seuraavalla kerralla voisit käyttäytyä samalla tavlla kuin Pasi niin
saataisiin lisää ihmeteltävää muuten niin tylsään keskusteluun. Olisit
voinut myös vängätä ettet poistu kun et ole kuvannutkaan.

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Ai ei tapella vai? Mitöäs ammattiyhdistyksen sitten tekevät?

Mitä luulet lehdistön valvovan?

Sananvapautta on se, että sinä saat esimerkiksi kertoa tästä
tapauksesta kenenkään sinua siitä estämättä. Saat vapaasti
ruikuttaa oikeuksiasi poljetun, vaikka väärässä olisitkin.

Ja minä saan tästä tapauksesta lukea ilman, että kukaan tulee
väliin estelemään.

> ÅPerustuslaki kertoo, että jokaisella on oikeus työhön.
> Tarkoittaako se, että työtä on järjestettävä vai sitä, että
> jokainen saa tehdä työtä?

Se tarkoittaa sitä, että töitä on tarvittaessa järjestettävä,
jotta jokainen saisi tehdä töitä.

Sinulla on oikeus hankkia toimeentulosi valitsemallasi työllä.

Tarkemmin ajatellen, jos haluat perustulakia pitää kilpenäsi,
sinulla olisi jopa loogisemmat perustelut vaatia Tokannilta
töitä kuin valokuvauslupaa heidän liikkeensä sisätiloissa.
En sano, että perustelut olisivat pitävät, mutta loogisemmat.

Matti Kaki

In article <5ds9fbF...@mid.individual.net>, tjuu...@valid.invalid says...

Nimeäni myyjä tuskin tiesi. Tokola oli asiasta informoinut
Kerabvan Tarjoustaloa jo etukäteen koska asia oli myyjien
tiedossa. Olin saman myyjän kanssa keskustellut muutama
päivä aiemmin paloturvallisuudesta ja hän sekä toinen
myyjä näkivät minun ottavan kuvia. Silloin eivät kieltäneet
valokuvvamista.

Eli myyjillä oli tietynlainen ennakko-odotus tulevasta
tilanteesta ja kun turvallisuuspäällikkö oli evästänyt
vielä poliisin kutsumisella, myyjätkin olivat varmasti
hieman varpaisillaan ja jonkinlaisessa hälytystilassa.

Myyjä sitten soitti Tokolalle ja sanoi, että voisin
keskustella tämän kanssa tilanteesta. Myyjä ei kuitenkaan
saanut Tokolaa kiinni ja Tokola soittaisi myöhemmin.
Ilmeisesti tämä oli sitten soittanutkin, mutta ei ollut
halunnut kanssani keskustella vaan oli pyytänyt
kutsumaan poliisin. Näin _oletan_ asioiden sujuneen.

Petri Lopia

On 2007-06-20, Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote:

> [...]
> toiminne jolla voi tarkastella kuvan yksityiskohtia kuten vaikka
> hintalappua kun on toisessa liikkeessä tekemässä vertailuja sen

Nokia N95:ssa on LCD-näyttö ja sillä voi zoomailla kuvia suoraan
puhelimesta. (tosin kamera nyt on mitä on).
Omistan myös tarpeeksi monta digikameraa jotta tiedän miten niitä voi
käyttää.
Hintojen vertailuun on paperi ja kynä IMHO huomattavasti kätevämpi, kuin
kamera.

Matti Kaki

In article <wu6ei.180853$Rl4....@reader1.news.saunalahti.fi>, te...@mpoli.fi says...

>Seuraavalla kerralla voisit käyttäytyä samalla tavlla kuin Pasi niin
>saataisiin lisää ihmeteltävää muuten niin tylsään keskusteluun. Olisit
>voinut myös vängätä ettet poistu kun et ole kuvannutkaan.

Kiitos neuvostasi. En huomannut tuossa niin toimia.
Toisaalta poliisit olisivat todennäköisesti poistaneet
minut hieman vähemmän sympaattisesti kuin nyt tapahtui.

Petri Lopia

On 2007-06-20, Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote:

> On, koska kameran kuvasta näkee, oliko se tuote samanlainen
> vai onko niissä jotain eroa kuten toisessa enemmän varusteita.

Olisiko antaa esimerkkiä?
Yleensä jos olen ostamassa jotain minkä varusteissa voi olla eroa niin
olen jo etukäteen selvittänyt netistä mitä varusteita kyseiseen
wermeeseen on saatavilla ja mitä tarvitsen.
Tai olen löytänyt liikkeestä esitteen josta nämä varusteet löytyvät.

> Ja se kuvan näppääminen on erittäin nopeaa kun taas kirjoitteluun
> kuluu aikaa hyvinkin paljon kun raapustaa tarkat tiedot lehtiöön.

Jos enempiä pitää kirjoitella/kuvata niin sitten varmasti mutta hintavertailua
tehtäessä tuolla ei mielestäni ole kovinkaan paljoa merkitystä.
Kuvan näppääminen voi olla erittäin nopeaa (ellei poliisi heitä ulos ;-) mutta
niiden tietojen/varusteiden tihrustaminen LCD:ltä voikin sitten olla hieman hitaampaa.

Matti Kaki

In article <4678f3a7$0$8387$9b53...@news.fv.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

>Mitä luulet lehdistön valvovan?
>
>Sananvapautta on se, että sinä saat esimerkiksi kertoa tästä
>tapauksesta kenenkään sinua siitä estämättä. Saat vapaasti
>ruikuttaa oikeuksiasi poljetun, vaikka väärässä olisitkin.

Kunhan en kerro valheellista tietoa. Ei jostain liikkeestä
saa ihan mitä vaan kertoa vaan on pysyttävä totuudessa.
Siksi valokuva onkin hyvä todiste siitä, että asia on totta.

Petri Kekkonen

> [...]
> Itse odotan aikaa, jolloin voin tehdä tuotevertailuja, muistiinpanoja ja
> ostoslistaani digikameralla ilman pelkoa siitä, että joku yli-innokas

Olen tehnyt tätä kaikkea jo vuosien ajan, enkä muista nyt kertaakaan että
kukaan olisi siihen puuttunut.

- Petri

Petri Lopia

On 2007-06-20, Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote:
> [...]
> valokuvasta, jos laite on kunnolla esillä. Laitteet ovat
> usein eri mallisia ja niissä voi olla eroja eivätkä netin

Mielestäni yleensä näin ei ole. Esim. juuri ostamastani PowerBook Prosta
löytyy netistä huomattavasti paremmat kuvat, kuin olisin erittäin nopeasti
saanut otettua kaupassa. Laitteita löytyy kolme eri mallia ja niissä on eroja.

Eipä ole kovinkaan montaa tuotetta tullut vastaan kaupassa josta
olisin ollut kiinnostunut jonka (tarkan merkin/mallinumeron yms. mukaan)
netistä haetut tiedot eivät olisi pitäneet paikkaansa.

Mitä mahdoit olla ostamassa viimeksi, kun sait erittäin nopeasti
otettua paremman kuvan, kuin netistä löytyvät laitteesta jotka
olivat eri malisia ja joiden netissä olleet tiedot eivät olleet oikeita?

Vai käsitinkö tuon "eivätkä netin tiedot välttämättä ole samat." kohdan
väärin?

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Kunhan en kerro valheellista tietoa.

Tietenkin sinä saat kertoa valheellista tietoa. Ei kukaan
voi vaatia sinua pysymään totuudessa. Sellainen vaatimus
olisi totalitarismia ja sananvapauden rajoittamista.

Tuollainenhan tarkoittaisi aika huonoa esimerkiksi lehdistön
lähdesuojan kannalta, jos esitettyjen väitteiden pitäisi
aina olla todistettavissa.

Tuo estäisi aika tehokkaasti kaikenlaisen kritiikin, jos
kritiikin esittäjä ei voisi vapaasti muodostaa mielipidettään,
tai ainakaan esittää sitä julkisesti, jos kritiikin pohja
on vasta epäilyn asteella. Julkinen epäily olisi kiellettyä.

Eikö sinun, Matti, pitänyt puolustaa sananvapautta?

Petu

"Osmo R" <ok...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:uKQdi.180443$S25....@reader1.news.saunalahti.fi...

> Oikeuskansleri ei valvo yksityisiä yrityksiä, joten hänellä ei ole mitään
> sananvaltaa asiassa.
>
> Osmo

Tuosta _oikeusasiamiehen_ päätöksestä voidaan kuitenkin vetää
johtopäätöksiä kuvausoikeuteen julkisessa tavaratalossa.

http://www.valtakunta.info

Petu

"Ari Laitinen" <news...@arisoft.fi> kirjoitti
viestissä:4677f27f$0$1454$39db...@news.song.fi...

> [...]
> Jostain syystä keskustelu kääntyi siihen valokuvaamiseen, jota asiaa
> poliisit eivät ilmeisesti edes päässeet todistamaan tapahtuneeksi.

Kun kuvaaminen julkisilla paikoilla (kuten kaupoissa) on käsitykseni mukaan
lähtökohtaisesti julkista niin voitaneen kysyä, että jos liikkeenjohto ei
salli valokuvaajien asioida ja kuvata liikkeissä niin onko kyseessä
syrjintä. Samoin tulee kysyttäväksi toimiiko poliisi laillisesti jos poistaa
henkilön liikkeesta liikkenjohdon pyynnöstä jos liikkeenjohto ilmoittaa
syyksi sen, että henkilö valokuvaa liikkeessä?

http://www.valtakunta.info

Matti Kaki

In article <4678f8a4$0$8400$9b53...@news.fv.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

>Tietenkin sinä saat kertoa valheellista tietoa. Ei kukaan
>voi vaatia sinua pysymään totuudessa. Sellainen vaatimus
>olisi totalitarismia ja sananvapauden rajoittamista.

Höpsistä!

- - -

Rikoslaki 19.12.1889/39

9 § (9.6.2000/531) Kunnianloukkaus

Joka

1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten,
että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä
loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka

2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,

on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään
kuudeksi kuukaudeksi.

Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei
pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa,
elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä,
taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa
ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.

- - -

Petu

"Vesa-Matti Sarenius" <sare...@sun3.oulu.fi> kirjoitti
viestissä:slrnf7hh8m....@sun3.oulu.fi...

> Että sallittua on, ainakin äänittäminen. Ennen ei ollut.

Ja vaikkei äänittäminen laillista olisikaan niin äänitettä voidaan käyttää
todisteena oikeudessa. (Bandidos/Harjavalta - KKO
http://www.kko.fi/39595.htm )

http://www.valtakunta.info

Petu

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:4W4ei.180811$ku3.1...@reader1.news.saunalahti.fi...
> [...]
> vaikka myymäläpäälliköltä ei voida vaatia ylemmän tason antamien
> pysyväismääräysten noudattamatta jättämistä.

Voidaanhan. Selvästi lainvastaista määräystä ei tarvitse eikä edes saa
noudattaa. Jos esim. ravintolan portsari ei päästä vähemmistöön kuuluvaa
ravintolaan niin kyllä hän saa syytteen yhtä lailla kuin pysyväismääräyksen
antanus - ja myös tuomion. Samoin jos kauppisa määrää, että tummaihoiset
sisälletulleet pahoinpidellään, niin aika vaikea olisi potkuja antaa
työntekijälle joka oahoinpitelemästä (pysyväismääräyksen nojalla)
kieltäytyy.

http://www.valtakunta.info

Matti Kaki

In article <rYXdi.180736$sI1....@reader1.news.saunalahti.fi>, feikki...@fi.invalid says...

>Ei saakeli jos mullakin tulee olemaan joskus yhtä tylsää kuin Matilla!

Sitähän ne myyjätkin ihmettelivät, että onko elämäni
jotenkin tylsää kun tällaista teen? Siihen vastasin
että jep. Olen eläkkeellä eikä ole mitään tekemistä.
Siihe sitten yksi myyjä tokaisi: "Mähän sanoin, et
se on joku eläkeläinen". :-)

Ihmettelin sen jälkeen sitä ettei myyjiä näyttänyt
kiinnostavan työpaikkansa paloturvallisuus lainkaan.

It is loading more messages.