Kuvasin Tarjoustalossa - kutsuivat poliisin

Matti Kaki

Kävin asioimassa 1.6.2007 Keravan Tarjoustalossa ja huomasin, että yksi
hätäpoistumistie oli tukossa ja alkusammutuslaitteisto oli varsin hankalasti
saatavilla. Tilanne oli kaiketi aika tyypillinen. Hätäpoistumistien edessä
oli tavaraa ja sammuttimien saanti oli hankalaa. Sähköpääkeskuksen edessä
oli tavaraa, vaikka sen edessä ei saa mitään säilyttää.

http://www.mattikaki.fi/tarjoustalo/

Mainitsin asiasta eräälle keski-ikäiselle myyjälle, joka suhtautui asiaan
varsin asiallisesti ja lupasi ottaa asian puheeksi muiden kanssa. Kävin
uudelleen katsomassa tilannetta 6.6.2007 ja 13.6.2007 mutta tilanne näytti
samanlaiselta kuin aiemminkin. Yhden hätäpoistumistien edestä oli siirretty
jonkin verran tavaraa pois. Tiedustelin asiaa kahdelta myyjältä, jotka
kertoivat ettei asiasta ole ollut puhetta ja pyysivät ottamaan yhteyttä
myymälänhoitaja Markeliniin, joka on Järvenpäässä. Näin sitten teinkin.
Markelin olikin hoitanut asian kuntoon erittäin nopeasti.

Kävin 15.6. 2007 katsomassa tilannetta Keravan Tarjoustalossa n. klo 14.00.

Kun tiedustelin eräältä myyjältä, onko Tarjoustalon myymälänhoitaja
paikalla, hän kertoi tämän (Markelinin) olevan Järvenpäässä. Kun kysyin
myymälän sen hetken vastuussa olevaa henkilöä, minulle kerrottiin ettei
sellaista ole vaan kaikki ovat myyjiä. Olisin halunnut toimittaa hänelle
Eduskunnan sivuilta tulostamani tekstin, joka kertoo etten ollut Keravan
liikkeessä aiemmin rikollisissa toimissa vaan lain sallimissa asioissa.

Myyjä kertoi, että Tokmannin turvallisuuspäällikkö, Seppo Tokola, oli
kertonut, että tilassa ei saa missään tapauksessa valokuvata ja oli
evästänyt kutsumaan poliisin paikalle mikäli kuvaaminen jatkuu.

*** En siis kuvannut myymälässä 15.6.2007 koska tilanne oli epäselvä ***

Myyjä soitti sitten turvallisuuspäällikölle, Seppo Tokolalle. Hän ei ollut
tavattavissa ja myyjä kertoi, että hän soittaa takaisin ja voisin Tokolan
kanssaan keskustella asiasta. Ojensin myyjälle kyseisen tulosteen, jossa
olen kopionut Eduskunnan sivuilta (osittain) valokuvausta koskevasta,
apulaisoikeukansleri Petri Jääskeläisen päätöksestä, jossa on manittu
kohtia, jotka takaavat yleisellä paikalla lain suoman vapauden kuvata.

Jäin odottelemaan Tokolan soittoa. Kiertelin hetken myymälää kunnes myyjä
tuli luokseni ja ojensi minulle paperilla talous- ja hallintojohtaja
Sixten Hjortin yhteystiedot.

Samalla myyjä pyysi minua poistumaan myymälästä: "Ja nyt ulos täältä!"
Samaan aikaan saapui paikalle poliisipartio. Kysyin myyjän nimeä,
mahdollisen todistelun vuoksi, mutta hän kieltäytyi sitä kertomasta.

Poliisit ohjasivat minut ulos liikkeestä ja keskustelimme ulkona asiasta.
Vetosin Suomen Perustuslakiin, joka takaa oikeuden kuvata yleisellä paikalla.
Poliisi ei kuitenkaan osannut kertoa kuuluuko kyseinen liike yksityiseen vai
yleiseen alueeseen. Kysyin sitten, poistivatko he minut liikkeestä ja siihen
poliisit vastasivat, että kyllä. Kun tiedustelin, mihin päätös perustuu, he
kertoivat turvallisuuspäällikön (Seppo Tokolan) kieltäneen valokuvauksen.

Jatkot valokuvaukseen.

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

simppa

Matti Kaki kirjoitti:

> [...]
> oli tavaraa ja sammuttimien saanti oli hankalaa. Sähköpääkeskuksen edessä
> oli tavaraa, vaikka sen edessä ei saa mitään säilyttää.

No hyvä, et taas ovat käyneet pienen ihmisen kimppuun.

PW

Matti Kaki kirjoitti:

> [...]
> Poliisi ei kuitenkaan osannut kertoa kuuluuko kyseinen liike yksityiseen vai

Liikkeen sisätilat eivät ole yleistä aluetta ja kuvaamiseen tarvitaan
liikkeen lupa.

PW

Matti Kaki kirjoitti:

> Poliisit ohjasivat minut ulos liikkeestä ja keskustelimme ulkona asiasta.

Miksi et vaatinut, että he sulkevat liikkeen, koska liike ei ollut
huolehtinut asiakkaiden turvallisuudesta riittävästi?

Liike ei ole yleinen tila ja siellä kuvaamiseen tarvitaan liikkeen lupa.

Osmo R

Matti Kaki wrote:

> [...]
> apulaisoikeukansleri Petri Jääskeläisen päätöksestä, jossa on manittu
> kohtia, jotka takaavat yleisellä paikalla lain suoman vapauden kuvata.

Oikeuskansleri ei valvo yksityisiä yrityksiä, joten hänellä ei
ole mitään sananvaltaa asiassa.

Osmo

Pasi Viheraho

"PW" <_._@_._> kirjoitti
viestissä:4677c5ad$0$1437$8f74...@news.maxinetti.fi...

Liike on julkista aluetta jos siihen alueeseen on jokaisella vapaa pääsy.
Työntekijöille tarkoitetut tilat eivät ole.

Toni Nikkanen

"Pasi Viheraho" <kesku...@viheraho.com> writes:

> Liike on julkista aluetta jos siihen alueeseen on jokaisella vapaa pääsy.
> Työntekijöille tarkoitetut tilat eivät ole.

Ei jumankauta pitaako tasta asiasta tapella kuukauden valein uudestaan?
Eiko voitaisi sopia etta kaikki pitavat edelleen saman mielipiteen siita,
onko liikkeen sisatilat julkisia paikkoja vai eivat, kun tuskin
tamakaan vaittelykierros muuttaa kenenkaan kasitysta asiasta.

ps. tiedan etta skandit eivat toimi, hommaa selvitetaan...

PW

Pasi Viheraho kirjoitti:
Toki sinne jokainen asiakas pääsee, mutta liike määrää siellä
sallittavista toimenpiteistä (maksavat siitä vuokran tms.). Ei se ole
samalla tavalla yleistä aluetta kuin esim. jalkakäytävä.

Pasi Kullero

"PW" <_._@_._> wrote in message

Entäs ravintolat? Nekin ovat julkisia paikkoja, mistä häiriköt heitetään
pihalle milloin mistäkin syystä. Sama toimii sisäänpäin. Poke sanoo njet,
niin vetoa siinä perustuslakiin sitten.

PK

Pasi Viheraho

"Toni Nikkanen" <to...@morgoth.tuug.fi> kirjoitti
viestissä:rlpejk8...@morgoth.tuug.fi...

Siksi tuohon pitäisi saada ennakopäätös korkeimmasta.

Pasi Viheraho

"PW" <_._@_._> kirjoitti
viestissä:4677e4c8$0$1433$8f74...@news.maxinetti.fi...

Sillä ei ole merkitystä kuka maksaa ja mitä vaan sillä onko se julkinen
paikka.
Ja kun se on julkinen niin siellä saa kuvata.

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip/?$%7Bbase%7D=ereoapaa&$%7Bhtml%7D=eoap5000&$%7Bfreetext%7D=tunniste=405/2003

Pasi Viheraho

"Pasi Kullero" <pa...@gmail.fi> kirjoitti
viestissä:4677eafc$0$1432$9b53...@news.fv.fi...

Ei kaupassa ole portsaria.

Pasi Viheraho

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:XPNdi.180369$z14.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

http://viheraho.com/forum/13/tarjoustalo_sixten_viheraho.mp3

Ari Laitinen

Pasi Viheraho wrote:

> Siksi tuohon pitäisi saada ennakopäätös korkeimmasta.

Ei nyt joka asiaan tarvita ennakkopäätöstä. Tässä asiassa ainoa virhe oli
se, että poliisit antoivat väärän syyn poistamiseen. Oikea syy oli
turvallisuuspäällikön pyyntö poistaa ei toivottu henkilö asiakastiloista.
Jostain syystä keskustelu kääntyi siihen valokuvaamiseen, jota asiaa
poliisit eivät ilmeisesti edes päässeet todistamaan tapahtuneeksi.

FatHam

to Ari Laitinen
* Ari Laitinen:

> Ei nyt joka asiaan tarvita ennakkopäätöstä.

Itse asiassa tähän valokuvauskysymykseen saatetaan juuri tarvita
ennakkopäätös. Digikameroiden, kännykkäkameroiden ja muiden jokamiehen
tallennuslaitteiden yleistyttyä yli tietyn kynnyksen on selvästi
havaittavissa vaikeuksia tulkita lakia kuvauksesta julkisella paikalla.
Käytännöt vaihtelee ja jokainen sanoo, tai käskee alaistensa sanoa niin
kuin asian parhaaksi näkee; yhtenäinen linja puuttuu. Laki on toki
asiassa melko selvä, mutta paikalliset tulkinnat eivät vastaa nykypäivää
ja ovat tapausten valossa usein lainvastaisiakin.

Arvelen, että vasta oikeuden päätöksen kautta voidaan tämä julkisen
paikan kuvausongelma ratkaista siten, että kaikki osapuolet tietävät,
kuinka asian suhteen menetellään. Kuten tästäkin tapauksesta nähdään,
eivät edes poliisit ole tietoisia siitä, kuinka pitäisi menetellä,
puhumattakaan sitten vartijoista tai vaikka myymäläpäälliköistä.

Itse odotan aikaa, jolloin voin tehdä tuotevertailuja, muistiinpanoja ja
ostoslistaani digikameralla ilman pelkoa siitä, että joku yli-innokas
vartija hajoittaa kamerani.

Matti Vuori

FatHam <nos...@address.invalid> wrote in news:4677F100.30403
@address.invalid:

> [...]
> asiassa melko selvä, mutta paikalliset tulkinnat eivät vastaa
> nykypäivää ja ovat tapausten valossa usein lainvastaisiakin.

Oikeuden ennakkopäätöksiä tarvitaan ohjaamaan tuomioistuimien päätöksiä
epäselvissä tilanteissa. Jos kerran laki on selvä, on ongelma lain
tuntemuksessa, eikä lain tulkintatiedon puutteessa.

--
Matti Vuori, <http://sivut.koti.soon.fi/mvuori>

Sami Nordlund

Jun 19, 2007, 1:24:39 PM6/19/07
FatHam kirjoitti 19.6.2007 17:06:

> Itse odotan aikaa, jolloin voin tehdä tuotevertailuja, muistiinpanoja ja
> ostoslistaani digikameralla ilman pelkoa siitä, että joku yli-innokas
> vartija hajoittaa kamerani.

Miksi juuri kameralla? Miten ennen on tultu toimeen? Toimiko ihmisten
muisti ennen paremmin vai oliko kirjoitustaito, lukutaito tai peräti
luetun ymmärtäminen ennen parempaa? Vai onko tässä kyseessä jonkinlainen
laiskuus? No, ehkä tuokin joskus vielä selviää.

Viimeksi kun tein itse vertailuja, minulle riitti lyijykynä ja pala
paperia vaikka tuossa kaksi digikameraa onkin.

Sami
--
http://www.kolumbus.fi/sami.nordlund/
mailto:sami.n...@kolumbus.fi

Reijo Liljedahl

Jun 19, 2007, 12:25:27 PM6/19/07
Pasi Viheraho wrote:

> Siksi tuohon pitäisi saada ennakopäätös korkeimmasta.

Ei kai se toimimattomuus noin vakavaa ole...

-Reijo-

Simo Salanne

Jun 19, 2007, 12:40:28 PM6/19/07
Matti Kaki wrote:

> Jatkot valokuvaukseen.

Lähetä se kuva palotarkastajalle ja pyydä hänen mielipiteensä.

Simo S.

Rampe

Jun 19, 2007, 1:11:14 PM6/19/07

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:XPNdi.180369$z14.1...@reader1.news.saunalahti.fi...

Ei Citymarketissakaan kuvata.

Karhulan Citymarketin kassa halusi tarkastaa reppuni ja siellä oli kamera.
Sanoin leikilläni että otankin sinusta kuvan. Kassa joka muutenkin oli
sellainen perus kiukkuisen näköinen, ärähti. "Ei täällä saa kuvata!"
Kysyessäni syytä hän vetosi johonkin epämääräiseen liikesalaisuuden
säilyttämiseen. IHMETTELIN.
R.N.

Pasi Viheraho

Jun 19, 2007, 1:14:52 PM6/19/07

"Rampe" <raimo.ne...@pp3.inet.fi> kirjoitti
viestissä:S6Udi.172$vv4...@read3.inet.fi...

Kyllä siellä kuvata saa.

FatHam

Jun 19, 2007, 12:51:53 PM6/19/07
to Matti Vuori
> [...]

> epäselvissä tilanteissa. Jos kerran laki on selvä, on ongelma lain
> tuntemuksessa, eikä lain tulkintatiedon puutteessa.

Täsmälleen. Lain tuntemusta ei ilmeisestikään nykytilanteessa saada
asianomaisille osapuolille riittävälle tasolle ilman, että löytyy ns.
mustaa valkoisella siitä, miten asiassa toimitaan. Ennakkopäätöksen
mukaan voidaan sitten ohjeistaa osapuolia noudattamaan sitä, mikä on
hyväksi katsottu ja vältytään turhilta uhkailuilta ja oikeudenkäynneiltä.

FatHam

Jun 19, 2007, 12:57:51 PM6/19/07
to Sami Nordlund
* Sami Nordlund:

> Viimeksi kun tein itse vertailuja, minulle riitti lyijykynä ja pala
> paperia vaikka tuossa kaksi digikameraa onkin.

Maailma muuttuu. Sinulle ehkä riittää lyijykynä ja paperi koko
loppuelämäksesi, mutta et ole ainoa ihminen maailmassa; muilla ihmisillä
on omat tarpeensa ja tapansa ja juuri tästähän tässä koko asiassa on
kysymys.

Pasi Pikkupeura

Jun 19, 2007, 2:13:54 PM6/19/07
FatHam kirjoitti:

> Arvelen, että vasta oikeuden päätöksen kautta voidaan tämä julkisen
> paikan kuvausongelma ratkaista siten, että kaikki osapuolet tietävät,
> kuinka asian suhteen menetellään.

Minä tiedän, kuinka asian suhteen menetellään.

Jos joku pyytää, että hänen tiloissaan ei valokuvata, niin silloin
hänen toivettaan noudatetaan, eikä valokuvata hänen tiloissaan.

Pyynnön lainvoimaisuus on asiassa sivuseikka.

> Itse odotan aikaa, jolloin voin tehdä tuotevertailuja, muistiinpanoja ja
> ostoslistaani digikameralla ilman pelkoa siitä, että joku yli-innokas
> vartija hajoittaa kamerani.

Kait se on sitten pakko yrittää keksiä digikameralle edes jokin
käyttötarkoitus, johon sitä voisi kaupassa hyödyntää.

Helpommalla pääsisit, ja helpommalla voisit hintoja myöhemmin
selailla, jos kirjoittaisit hinnat paperille tai näpyttelisit
kännykän muistiin, kuten normaalit ihmiset tekevät.

FatHam

Jun 19, 2007, 2:16:37 PM6/19/07
to Pasi Pikkupeura
* Pasi Pikkupeura:

> Minä tiedän, kuinka asian suhteen menetellään.
> Jos joku pyytää, että hänen tiloissaan ei valokuvata, niin silloin
> hänen toivettaan noudatetaan, eikä valokuvata hänen tiloissaan.

Varmasti ymmärrät, että asia ei ole noin yksioikoinen.

> Pyynnön lainvoimaisuus on asiassa sivuseikka.

Se nimenomaan ei ole sivuseikka; eihän tässä muutoin olisi ongelmaakaan.

> Helpommalla pääsisit, ja helpommalla voisit hintoja myöhemmin
> selailla, jos kirjoittaisit hinnat paperille tai näpyttelisit
> kännykän muistiin, kuten normaalit ihmiset tekevät.

Näin teenkin siihen asti, kunnes asiaan saadaan selvä käytäntö, mutta en
suinkaan sen takia, että, joku muu pyrkii määrittämään oman
subjektiivisen näkökantansa kautta normaliuden. Minun mielestäni
normaali ihminen voi ottaa kaupassa tavaroiden tuoteselosteista
(kirjoitatko tuoteselosteet kännykkääsi?) kuvan ja vertailla niitä
kotonaan. Jos haluaa käyttää paperia ja kynää, niin siitä vaan, mutta
kamera on tässä käytännöllisempi ja siksi haluan sitä käyttää muun
ohella myös tähän tarkoitukseen. Miten ajattelet tämän hoituvan kymmenen
vuoden kuluttua? Tai viidenkymmenen vuoden? Edelleen kynää ja paperia?
Kukin tyylillään, mutta maailma tosiaan muuttuu; itse näen kameran
käytöllä muitakin mahdollisuuksia kuin vain sen maisemakuvan ottamisen
matkoilla ollessaan.

Pertti Heikkinen

Jun 19, 2007, 2:53:14 PM6/19/07
Pasi Pikkupeura wrote:

> Kait se on sitten pakko yrittää keksiä digikameralle edes jokin
> käyttötarkoitus, johon sitä voisi kaupassa hyödyntää.

Digikamera on mm. käsikirjastossa/arkistoissa tietoa haettaessa erittäin
kätevä vekotin. Ja *huomattavasti* halvempi käyttää kuin kirjaston
kolikoilla toimiva kopiokone.

> Helpommalla pääsisit, ja helpommalla voisit hintoja myöhemmin
> selailla, jos kirjoittaisit hinnat paperille tai näpyttelisit
> kännykän muistiin, kuten normaalit ihmiset tekevät.

Kyllä se digipokkarin laukaisimen painaminen vain on hemmetin paljon
helpompaa kuin kaupassa johonkin muistilehtiöön tuherteleminen. Eikä
siitäkään ole takeita, etteikö joku yli-innokas turvallisuuspäällikkö
usuta vahtikoiriaan puremaan "koska meidä liikkeessä on kirjoittaminen
ja piirtäminen kiellettyä".

Tämä ei tarkoita, että omiin harrastuksiini kuuluisi digikameran käyttö
hintavertailuihin kaupoissa.

Pasi Pikkupeura

Jun 19, 2007, 3:36:14 PM6/19/07
FatHam kirjoitti:

> Varmasti ymmärrät, että asia ei ole noin yksioikoinen.

Kyllä se on.

Jos perusteet olisivat jotain tiedon välittämisen vapautta tai
muuta ideologista, niin silloin laillakaan ei olisi mitään merkitystä,
koska ei olisi ensimmäinen kerta, jos ideologiasta haetaan oikeutus
lain rikkomiselle. Joskus sellainen toiminta on jopa tarpeen.

Mutta tällaisen tavallisen kuluttajan tarpeisiin pelkän pyynnön
siitä, ettei tiloissa valokuvata, pitäisi olla tarpeeksi yksioikoinen
sääntö tulkittavaksi. Ei pitäisi olla normaaleilla sosiaalisilla
taidoilla varustetulla kuluttajalla sellaista ideologiaa, jonka
takia tuollaista pyyntöä ei pystyisi kunnioittamaan.

> (kirjoitatko tuoteselosteet kännykkääsi?)

En, vaan tarvittaessa pyydän myyjältä kopion tai esitteen.

En tosin keräile makkarapakettien tuoteselosteita, mutta esim.
joissain retkeily- tai kulutuselektroniikkatuotteissa useinkin.
Joskus saatan kirjoittaa vain mallin ylös ja hakea tarkat tiedot
rauhassa netistä.

> Miten ajattelet tämän hoituvan kymmenen
> vuoden kuluttua? Tai viidenkymmenen vuoden? Edelleen kynää ja paperia?

Todennäköisin vaihtoehto muistiinpanojen tekemiseen on jonkinlainen
kynä ja papri tai muu vastaava kirjoitusalusta, johon tekstin voi
irjoittaa.

Itse käytän jonkin verran sanelukonetta/mp3-soitinta raporttien
muistiinpanojen kanssa, mutta se johtuu siitä, että en osaa kirjoittaa
tarpeeksi nopeasti, jotta voisin samalla luontevasti haastatella.
Muistiinpanojen tekeminen on nopeaa, mutta niiden purkaminen ei.

> Kukin tyylillään, mutta maailma tosiaan muuttuu;

Maailma tosiaan muuttuu, mutta maailma ei tähänkään päivään mennessä
ole muuttunut hirveän nopeasti. Tietyt perusjutut ja tarpeet, kuten
tiedon kirjaaminen kirjoittamalla, ovat ja säilyvät. Jos
kirjoittamiseen ei kehitellä jotain hologrammi-qwerty-näppäimistöä
tai ajatusten lukijaa, niin edes T9-tekstinsyöttö ei vielä voita
kunnon kynää ja kirjoitusalustaa.

Tekstin tunnistus puheesta voisi olla kiva, mutta useissa tilanteissa
hiukan kiusallinen tapa tehdä muistiinpanoja.

Antti Alhonen

Jun 19, 2007, 3:39:23 PM6/19/07
FatHam wrote:
> Arvelen, että vasta oikeuden päätöksen kautta voidaan tämä julkisen
> paikan kuvausongelma ratkaista siten, että kaikki osapuolet tietävät,
> kuinka asian suhteen menetellään. Kuten tästäkin tapauksesta nähdään,

Kuvaaminen ei tule mihinkään mitenkään, yksityinen liikkeenomistaja
saa poistaa asiakkaan haluamastaan syystä liikkeessä, oli se sitten
kuvaaminen tai se että myyjällä on huono päivä. Tähän voidaan pyytää
poliiseja apuun. Kuvaaminen on joka tapauksessa laillista.

--
Antti Alhonen.

Antti Alhonen

Jun 19, 2007, 3:46:03 PM6/19/07
Rampe wrote:
> Kysyessäni syytä hän vetosi johonkin epämääräiseen liikesalaisuuden
> säilyttämiseen. IHMETTELIN.

Hahaha :-D. Vai että liikesalaisuuden säilyttäminen. Aina vaan
hauskemmaksi menee.

--
Antti Alhonen.

Turo Juurakko

Jun 19, 2007, 4:41:39 PM6/19/07

"Antti Alhonen" <antti.alhonen@tut_poista_tama.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:f59bd7$9cn$1...@news.cc.tut.fi...

> Kuvaaminen ei tule mihinkään mitenkään, yksityinen liikkeenomistaja
> saa poistaa asiakkaan haluamastaan syystä liikkeessä, oli se sitten
> kuvaaminen tai se että myyjällä on huono päivä.

Uskallatko mennä poistamaan etniseen vähemmistöön kuuluvan mielivaltaisella
verukkeella?

> Tähän voidaan pyytää poliiseja apuun.

Mitenkähän poliisit mahtavat suhtautua tilanteeseen kun kysyttäessä syytä
poistamiselle, myyjä toteaa, että mulla on huono päivä ja toi tyyppi alko
vituttaan. Voiko poliisin kutsua paikalle vaikka kuinka kevein perustein,
ilman että syyllistyy itse johonkin?

Antti Alhonen

Jun 19, 2007, 4:57:17 PM6/19/07
Turo Juurakko wrote:
> Uskallatko mennä poistamaan etniseen vähemmistöön kuuluvan
> mielivaltaisella verukkeella?

Totta, jätin syrjintäpykälät mainitsematta kun ne eivät tähän tapaukseen
mitenkään sovellu. Se on poikkeustapaus. Kamerankäyttäjät vaan ei ole
etninen vähemmistö.

> [...]
> tyyppi alko vituttaan. Voiko poliisin kutsua paikalle vaikka kuinka
> kevein perustein, ilman että syyllistyy itse johonkin?

Poliisin voi kutsua, jos asiakas ei suostu lähtemään. Syyllä ei ole
merkitystä. Tässä tapauksessa kylläkin poliisi lienee kutsuttu turhaan,
uskon että Käki olisi varmasti poistunut kun olisi painokkaasti
pyytänyt; voi olla että myyjä on oikeasti luullut, että hänen
valokuvauskieltonsa olisi lainvoimainen ja voisi siksi pyytää poliisin.

--
Antti Alhonen.

PW

Jun 19, 2007, 5:10:28 PM6/19/07
Antti Alhonen kirjoitti:

> Poliisin voi kutsua, jos asiakas ei suostu lähtemään.

Normaalisti vain poliisin tulo paikalle kestää niin kauan, että tilanne
on jo ohi, kun he perille pääsevät.

Turo Juurakko

Jun 19, 2007, 5:14:34 PM6/19/07

"Antti Alhonen" <antti.alhonen@tut_poista_tama.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:f59fv9$bi6$1...@news.cc.tut.fi...

> Totta, jätin syrjintäpykälät mainitsematta kun ne eivät tähän tapaukseen
> mitenkään sovellu. Se on poikkeustapaus. Kamerankäyttäjät vaan ei ole
> etninen vähemmistö.

Mutta eikö se ole syrjintää, jos enemmistöön kuuluvan valkonaaman saa
poistaa vaikka millaisella verukkeella, muttei vähemmistöön kuuluvaa?

FatHam

Jun 19, 2007, 4:54:22 PM6/19/07
to Pasi Pikkupeura
* Pasi Pikkupeura:

> Kyllä se on.

Tästä olemme eri mieltä. Jos esimerkiksi jokamiehenoikeuksia ruvetaan
rajoittamaan pelkän yhden henkilön mielihalun mukaan, on se selvästi
väärin. Aivan samoin kuin jos yleisiä kansalaisoikeuksia rajoitetaan
mielivaltaisesti. Juuri siksi tähän asiaan onkin saatava selkeä,
yhtenäinen käytäntö, jotta kaikki tietävät kuinka kameran kanssa toimia.

> [...]
> koska ei olisi ensimmäinen kerta, jos ideologiasta haetaan oikeutus
> lain rikkomiselle. Joskus sellainen toiminta on jopa tarpeen.

Tämä ei ole mikään ideologinen kysymys. Kysymys on siitä, että maailma
muuttuu ja yhteiskunta ja ihmiset sen myötä. Uudet tekniikat tulevat
käyttöön ja ihmiset käyttävät myös niitä. Muutos voi toki olla hankalaa
niille, joilla on tiettyyn malliin urautuneet käsitykset siitä, miten
asiat pitää tehdä, mutta siitähän tämä keskustelu juontaakin juurensa.
Muutosvastarinta on hyväksi liian nopeitten ja mahdollisesti ennalta
arvaamattomien muutosten ehkäisemiseksi ja muutoksesta keskusteleminen
tuo mahdollisuuden uuteen ja parempaan.

> Todennäköisin vaihtoehto muistiinpanojen tekemiseen on jonkinlainen
> kynä ja papri tai muu vastaava kirjoitusalusta, johon tekstin voi
> irjoittaa.

Ehkä sinulle, mutta minä teen kameralla muistiinpanoni, eikä se ole sen
kummempaa kuin se paperin ja kynän käyttäminen, vaikka se kuinka
tuntuisikin oudolta näin yht'äkkiä ajateltuna. Tekniikka on tarkoitettu
helpottamaan elämistä ja teknistymisen myötä on laadittava
toimintamallit, jotka sopivat kaikille. Ja halusit tai et, yhteiskunta
teknistyy tällä hetkellä nopeammin kuin lainsäädäntö ja siksi asioista
on keskusteltava.

> [...]
> kirjoittamiseen ei kehitellä jotain hologrammi-qwerty-näppäimistöä
> tai ajatusten lukijaa, niin edes T9-tekstinsyöttö ei vielä voita

Huomannet varmaan, että määrität "normaalin ihmisen" ja "ihmisen
perustarpeet" melko heppoisesti omasta näkökulmastasi, joka hyvin
subjektiivisena ei tietenkään kata pientäkään osaa ihmisistä, eikä
myöskään toiminnallisuudellaan mitään nykypäivään liittyvää: kuten
sanoin, jos *sinä* haluat käyttää kynää ja paperia, tarvitseeko sinun
yrittää pakottaa kaikki muutkin käyttämään aikansa elänyttä tekniikkaa?
Se, mitä sinä tänä päivänä koet perustarpeiksesi ja jonka mukaan olet
valmis määrittämään muidenkin vastaavat tarpeet, muuttuu koko ajan.
Muilla ihmisillä on myös oikeus nähdä maailma siten, kun näkevät ja
siitä sitten syntyy demokratian ja erityisesti lain mukainen
kompromissi. Lakia tulee kuitenkin noudattaa, joten käytä sinä
sanelukonetta, kynää ja paperia tai mitä haluat muistiinpanojesi
tekemiseksi, mutta anna minun ja muiden käyttää kameraa omien
muistiinpanojemme tekemiseksi, eikö totta? Uskon kyllä, että sinäkin
teet ne muistiinpanosi jo kymmenen vuoden kuluttua ilman kynää ja
paperia, mutta se jää nähtäväksi.

Nimimerkkitrolli

Jun 19, 2007, 5:33:04 PM6/19/07
Matti Kaki wrote:

> [...]
> Hätäpoistumistien edessä oli tavaraa ja sammuttimien saanti oli hankalaa.
> Sähköpääkeskuksen edessä oli tavaraa, vaikka sen edessä ei saa mitään

Ei saakeli jos mullakin tulee olemaan joskus yhtä tylsää kuin Matilla!

FatHam

Jun 19, 2007, 5:05:53 PM6/19/07
to Pasi Pikkupeura
* FatHam:

> toimintamallit, jotka sopivat kaikille. Ja halusit tai et, yhteiskunta
> teknistyy tällä hetkellä nopeammin kuin lainsäädäntö ja siksi asioista
> on keskusteltava.

Korjaus.

Pitäsi olla: ... teknistyy nopeammin kuin totutut toimintamallit ja
siksi ...

Antti Alhonen

Jun 19, 2007, 5:48:28 PM6/19/07
Turo Juurakko wrote:
> Mutta eikö se ole syrjintää, jos enemmistöön kuuluvan valkonaaman saa
> poistaa vaikka millaisella verukkeella, muttei vähemmistöön kuuluvaa?

Tietyssä mielessä onkin. Oikeastaanhan idea olisi se, että vähemmistöön
kuuluvankin saa poistaa millä tahansa verukkeella, paitsi sillä että
hän kuuluu vähemmistöön. Käytännössä vain asian osoittaminen on vaikeaa,
ja rasistikortti nousee heti esiin jos esim. rotuvähemmistöön kuuluva
poistetaan kaupasta jostain vähänkin epäselvästä syystä.

Ei siis ole rasismia poistaa kuvaavaa tummaihoista kaupasta jos kuvaava
valkoihoinenkin poistetaan, eikä vähemmistöön kuulumisen ainakaan
pitäisi antaa erityisoikeuksia; usein kuitenkin niin käy.

--
Antti Alhonen.

Turo Juurakko

Jun 19, 2007, 6:19:13 PM6/19/07

"Antti Alhonen" <antti.alhonen@tut_poista_tama.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:f59iv8$dt6$1...@news.cc.tut.fi...

> [...]
> ja rasistikortti nousee heti esiin jos esim. rotuvähemmistöön kuuluva
> poistetaan kaupasta jostain vähänkin epäselvästä syystä.

Kannattaa siis turvata selusta ja poistaa varmuuden vuoksi myös joku
satunnaisesti valittu valkolainenkin...

Pasi Pikkupeura

Jun 19, 2007, 6:45:17 PM6/19/07
FatHam kirjoitti:

> Jos esimerkiksi jokamiehenoikeuksia ruvetaan rajoittamaan pelkän
> yhden henkilön mielihalun mukaan, on se selvästi väärin.

Valokuvaaminen ei ole jokamiehenoikeutta. Jokamiehenoikeus koskee
meidän oikeuttamme nauttia luonnosta riippumatta siitä kuka jonkun
metsähehtaarin omistaa. Laaja jokamiehenoikeus ei ole edes kovin
yleiseurooppalainen käytäntö.

> Aivan samoin kuin jos yleisiä kansalaisoikeuksia rajoitetaan
> mielivaltaisesti.

Ymmärrän milloin kansalaisoikeuksien puolesta taistelu on hyvä
asia. Se on silloin kun valtio sortaa kansalaisiaan. Se on silloin
kun laki ja viranomaiset eivät anna turvaa.

Mutta kun tässä ei ole edes siitä kyse, että laki tai poliisi
tai valtio olisi kansalaista vastaan.

Tässä on kyse siitä, että jotain ylipainoista eläkelaista on
myyjä kieltänyt kuvaamasta liikkeen takatiloissa. Anteeksi, jos
sanon, että kansalaisoikeuksien puolesta taistelu on aika pirun
kaukaa haettu veruke.

> Tämä ei ole mikään ideologinen kysymys. Kysymys on siitä, että
> maailma muuttuu ja yhteiskunta ja ihmiset sen myötä.

Kunhan pahin teknohuuma sinustakin haihtuu ja pääset rauhoittumaan,
niin huomaat, ettei se maailma ja yhteiskunta loppujen lopuksi
niin nopeasti muutukaan. Ja ettei digikameran käyttötottumukset
ole nyt eikä tulevaisuudessa minkäänlainen yhteiskunnallinen
mittari.

> Ja halusit tai et, yhteiskunta teknistyy

Herää, pahvi. Sinä sanot minulle tuon _nyysseissä_?

> Huomannet varmaan, että määrität "normaalin ihmisen" ja "ihmisen
> perustarpeet" melko heppoisesti omasta näkökulmastasi

Kyllä. En tosin sanoisi määritelmää heppoiseksi. Tähän päivään
mennessä en ole löytänyt ketään minua pätevämpää luokittelemaan,
ketkä ovat normaaleja ihmisiä ja ketkä eivät.

> Uskon kyllä, että sinäkin teet ne muistiinpanosi jo kymmenen
> vuoden kuluttua ilman kynää ja paperia, mutta se jää nähtäväksi.

Kymmenen vuotta on lyhyt aika. Se on tästä taakse päin laskien
vuosi 1997. En näe tässä ajassa tapahtuneen mitään niin merkittävää,
joka ennustaisi kynän ja paperin syrjätymistä muistiinpanojen
tekijänä.

Ellei sitten markkinoille tule jokin todella näppärä, pieni ja
pehmeästi taskuun taittuva piirtoalusta, mutta sellaisista ei taida
olla vielä edes toimivia prototyyppejä.

Mielelläni haluaisin tietenkin nähdä sen digikameran, joka
ottaa muistikuvan siitä ajatuksesta, jonka yhtäkkiä sain, tai
joka nappaa digifilmille ne palaverissa tai haastattelussa esille
nostetut asiat.

Sanelukone on toisinaan näppärä, mutta siihenkin on aika hankala
raapustaa kovinkaan monimutkaisia kuvioita tai suunnitelmia
myöhempää tarkastelua varten. Onnistuisiko tuo digikameralla?

Pasi Viheraho

Jun 19, 2007, 7:01:08 PM6/19/07

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> kirjoitti
viestissä:10Zdi.279$vv4...@read3.inet.fi...
Message has been deleted

Pasi Viheraho

Jun 19, 2007, 7:02:32 PM6/19/07

> [...]

> asia. Se on silloin kun valtio sortaa kansalaisiaan. Se on silloin
> kun laki ja viranomaiset eivät anna turvaa.

Eihän kuvaamista verrattu kuin sananvapauteen.
Eihän sillä oikeudella mitään tee.
Annetaan siis SS komppanien sanella mitä saa tehdä ja mitä ei.

Esa Laitinen

Jun 19, 2007, 6:59:38 PM6/19/07
Sami Nordlund wrote:
> Viimeksi kun tein itse vertailuja, minulle riitti lyijykynä ja pala
> paperia vaikka tuossa kaksi digikameraa onkin.

Kyllä se varmaan riittääkin. Joskus kamera on nopeampi ja tarkempi.

--
So, suespammers address is dead, so what do ya do? Well, start pushing
other stuff. No spam, tho, to this address either. But, until I figure

FatHam

Jun 19, 2007, 6:48:30 PM6/19/07
to Pasi Pikkupeura
* Pasi Pikkupeura:

> Herää, pahvi. Sinä sanot minulle tuon _nyysseissä_?

Asia lienee tuolla perusteella käsitelty molemmin puolin näkökantojen
lähentymättä sen kummemmin. Käyttäkäämme siis molemmat sellaisia
muistiinpanovälineitä kun hyväksi katsomme ja keskustelu asiasta
jatkukoon yleisellä tasolla.

Jukka Pakkanen

Jun 19, 2007, 11:49:50 PM6/19/07

> [...]

> Totta, jätin syrjintäpykälät mainitsematta kun ne eivät tähän tapaukseen
> mitenkään sovellu. Se on poikkeustapaus. Kamerankäyttäjät vaan ei ole

Eikö matti ole vielä ottanut vammaiskorttia esille, vammaisia syrjitään
tärkeästi kun he eivät saa kuvata haluamassaan paikassa, ja kun häiriköivät
vammaiset poistetaan virkavallan avustuksella niin kyllä siitäkin pitäisi
vähän valittaa.

Kaitsu

> Kyllä se varmaan riittääkin. Joskus kamera on nopeampi ja tarkempi.

Olen myös lyijykynän kannalla.
Tapauksissa "joskus" kun kameraa oikeasti tarvitaan ovat mm. taiteen
ostossa, ja niiden kuvaus ei enää olekaan selvä asia.

Petri Lopia

Myös lyijykynän kannalla (vaikka Nokia N95:n kamera kulkeekin aina mukana).

Varsinkin jos hintoja vertailee niin kynällä on helpompi vetäistä hinta
paperille, kuin kuvata hintalappua ja kotona sitten kaivaa kuvasta sitä
hintaa esille.

Ominaisuuksienkin vertailuun on netti kätevämpi, kuin tuotetietojen yms.
kuvaaminen.

--
Petri Lopia :: petri.RE...@iki.fi.invalid
Galapagos Island, Lightnings, Nature, StormChasing, Moon etc. photos:

J. Lindqvist

On Tue, 19 Jun 2007 18:05:40 +0300, "Pasi Viheraho"
<kesku...@viheraho.com> wrote:

>"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
>viestissä:XPNdi.180369$z14.1...@reader1.news.saunalahti.fi...
>
>http://viheraho.com/forum/13/tarjoustalo_sixten_viheraho.mp3

Mitä laki sanoo puheluiden äänittämisestä, sekä äänitteen julkisesta
esittämisestä toisen keskusteluun osallistuvan tietämättä?

J.Lindqvist @ phases of the Nakkila Church
http://www.kivipakari.net

http://www.lehmuksenoksa.com

Profeetta Tero

J. Lindqvist wrote:

> Mitä laki sanoo puheluiden äänittämisestä, sekä äänitteen julkisesta
> esittämisestä toisen keskusteluun osallistuvan tietämättä?

Varmaankin sitä, että omia puheluitaan saa äänittää (ja julkaista)
juurikin niin paljon kuin sielu sietää.

Vesa-Matti Sarenius

In article <4678bfca...@news.finnet.fi>, J. Lindqvist wrote:

>Mitä laki sanoo puheluiden äänittämisestä, sekä äänitteen julkisesta
>esittämisestä toisen keskusteluun osallistuvan tietämättä?

Että sallittua on, ainakin äänittäminen. Ennen ei ollut.

--
Vesa-Matti Sarenius, M.Sc. * * * * * * * * * * * * * * * * *
mailto:sare...@koivu.oulu.fi * Music seems to help the pain *

Juha Vesamäki