Leijanlennatystä

Timo Noko

Leijojen tekeminen alkaa sujua, valokuvaus ei suju:
http://www.flickr.com/photos/timonoko/

tätä_vesa.kuusava@pp.inet.fi Vesa Kuusava

Timo Noko <timo...@kkkolumbus.fi> wrote:

>Leijojen tekeminen alkaa sujua, valokuvaus ei suju:
>http://www.flickr.com/photos/timonoko/

Älä nyt tuo: Img_2237 on todella hieno tuosta alareunastaan. Mahtavat
puunrungot.

Simo Salanne

Timo Noko wrote:

> Leijojen tekeminen alkaa sujua, valokuvaus ei suju:
> http://www.flickr.com/photos/timonoko/

Minusta Img_2328 ja Img_2316 ovat komeita. Ilmentävät hienosti Kaivarin
koskenlaskua muistuttavia lennätysolosuhteita.

Rautavaaraa väärin siteeraten: "Vain leijamies voi tietää miten
turbulenssi ravistaa..."

Simo S.
www.leijaseura.fi

Jaakko ©

Timo Noko wrote:

> Leijojen tekeminen alkaa sujua, valokuvaus ei suju:
> http://www.flickr.com/photos/timonoko/

Onnittelut!

Kuvat ovat hienoja. Hesarin Kuukausiliite-kamaa.
Lisäfiilistä tulee, kun olen kakarana noissa maisemissa
loikkinut. Liike ja kuvakulma tekevät niistä jotenkin
uni-/muistikuvia. :)

--
kirjoitti,

Jaakko

o~
(____/____)
/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://www.meridianx.fi/jaakko/jaakko.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sampo Smolander

In sfnet.harrastus.retkeily Timo Noko <timo...@kkkolumbus.fi> wrote:
> Leijojen tekeminen alkaa sujua, valokuvaus ei suju:
> http://www.flickr.com/photos/timonoko/

Joskus kauan sitten näin Bostonin taidemuseossa kaupan pakettia jossa oli
leija, kertakäyttökamera, kameran leijaan kiinnittävä laatikko, ja
laatikosta lähtevä naru jolla lennättäjä pystyi laukaisemaan kameran.

Nestori Simola

In sfnet.harrastus.retkeily Sampo Smolander <sampo.smolan...@helsinki.fi> wrote:

: Joskus kauan sitten näin Bostonin taidemuseossa kaupan pakettia jossa oli

: leija, kertakäyttökamera, kameran leijaan kiinnittävä laatikko, ja
: laatikosta lähtevä naru jolla lennättäjä pystyi laukaisemaan kameran.

Niin, voihan sen leijan ostaa kaupasta, mutta silloin kyllä
minusta harrastuksen viehätyksestä putoaa enemmän kuin puolet pois.

Asiallista toimintaa Timo!

--
Nestori

Timo Noko

On 2005-01-19, Timo Noko <timo...@kkkolumbus.fi> wrote:
> Leijojen tekeminen alkaa sujua, valokuvaus ei suju:
> http://www.flickr.com/photos/timonoko/

200 metriä pitkä naru ja kamera puoliväliin, niin alkaa pikkuhiljaa
pelittämään.

Timo Noko

Ei nämä kameraa kannattavat patjaleijat aivan halpoja ole jos
kaupasta ostaa. Kaksi leijaa puussa, yksi merellä, mutta ei hätää,
uuden tekemiseen menee tunti:

http://www.flickr.com/photos/timonoko

Simo Salanne

Timo Noko wrote:

> Ei nämä kameraa kannattavat patjaleijat aivan halpoja ole jos
> kaupasta ostaa. Kaksi leijaa puussa, yksi merellä, mutta ei hätää,
> uuden tekemiseen menee tunti:

Aika vikkelä olet.

Simo S.

Timo Noko

Kahdeksan metriä suoraa saumaa, montakos minuuttia siinä
nyt ammattitatoiselta ompelijatarelta menee:
http://www.flickr.com/photos/timonoko/4441812/

Simo Salanne

Timo Noko wrote:

Flowformin tekemisessä - ainakin minulla - menee 90% ajasta muuhun kuin
suoran sauman ompeluun.

Simo S.

Timo Noko

Jep. Mutta kuten sanottu mä olen tehnyt jo kolme. Mulla on valmiit
pahvimallit siitä miten kangas leikataan. Lisäksi olen keksinyt että
kun patjojen saumat ompelee aina samansuuntaan, niistä tulee heti
samanmittaisia. Tokihan kohtauskulmaa ja naruja loppuviritellään
kaivarissa pari päivää, mutta se luetaan harrastuksen hupipuoleksi.

Timo Noko

On 2005-02-13, Timo Noko <timo...@kkkolumbus.ffi> wrote:
> Jep. Mutta kuten sanottu mä olen tehnyt jo kolme. Mulla on valmiit
> pahvimallit siitä miten kangas leikataan. Lisäksi olen keksinyt että

Pakko mainita tässä yhteydessä keksimäni juttu. Kun vetelee kuumalla
juotimella, nailonin leikkaaminen sujuu nopeasti ja samalla kangas
sulaa senverran, ettei se rispaannu, eli yksi sauma vähemmän.

Simo Salanne

Timo Noko wrote:

Mä olen tehnyt noin yli 15 vuotta, enkä minäkään sitä itse keksinyt.
Kuumaleikkaus on ihan vakiintunutta leijarakennustekniikkaa.

Simo S.

Jukka-Göran von Fittenborg

"Simo Salanne"

> Mä olen tehnyt noin yli 15 vuotta, enkä minäkään sitä itse keksinyt.
> Kuumaleikkaus on ihan vakiintunutta leijarakennustekniikkaa.
>
> Simo S.

Noh, Nokolandiassa markkinoinninssa on aina vähän noko-lisää. Katos, Timpan
juttuja lukiessa saa melkein käsityksen, että itse LISP on hänen keksintöään
(no Noko-lisp toki on, mutta itse kieli...)

Ei siinä mittään, ihan hyviä juttuja Timolla ja pääasia, että
keksinnöllisyyteen ainakin pyritään jopa kissanhännännostotasolla vaikkei se
aina sitten uutuusarvona toteutuisikaan.

Timo Noko

On 2005-02-14, Simo Salanne <Etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> wrote:
> Mä olen tehnyt noin yli 15 vuotta, enkä minäkään sitä itse keksinyt.
> Kuumaleikkaus on ihan vakiintunutta leijarakennustekniikkaa.

Tähän ei tarvita 15 vuoden kokemusta, vain hitunen taitoa:
http://www.flickr.com/photos/timonoko/4992718

Jukka-Göran von Fittenborg

"Timo Noko"

> Tähän ei tarvita 15 vuoden kokemusta, vain hitunen taitoa:
> http://www.flickr.com/photos/timonoko/4992718

Mikä kamera sulla tossa leijassa on ja miten laukaisu hoituu?

Mikä muuten tossa Kaivarikuvassa näkyvä taivaaseen menevä nuora on? (anna
kun arvaa: se on se pajunköysi mitä pitkin kiipesit taivaaseen :-)

Timo Noko

On 2005-02-18, Jukka-Göran von Fittenborg <Ca...@Jii.Jurpola> wrote:

> "Timo Noko"
>
> Mikä kamera sulla tossa leijassa on ja miten laukaisu hoituu?

Konica E-mini M, hinta uutena 80 taalaa.

Ajastuksen 15 sekunnin välein hoitaa 555 :
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html

> Mikä muuten tossa Kaivarikuvassa näkyvä taivaaseen menevä nuora on? (anna
> kun arvaa: se on se pajunköysi mitä pitkin kiipesit taivaaseen :-)

Epäilet siis, ettei ole aitoa kamaa. Asia kannattaa tarkistaa
poliisilaitokselta, varoituksia on tullut liikenteen häiritsemistä ja
autojen naarmuttamisesta ja siitä että alin, 1000 jalan lentokorkeus
on ylitetty ilman lupaa.

Jaakko ©

Timo Noko wrote:

> Kieltämättä paska kamera ja paskoja kuvia.
>
> Anttilassa näyttää olevan 80 eurolla HP Photosmart 433, jossa olis 4
> megpixeliä ja 1/2000 sekunnin valotusaika. 15 sekunnin välein
> jatkuvaa stillkuvausta ei tietysti ole, mutta se on tällä
> koulutuksella on helposti paranneltavissa. Oiskohan tämä tällä
> hetkellä otollisin ratkaisu tähän nimenomaiseen
> leijanlennätysongelmaan? Kun otetaan huomioon, että laite tipahtaa
> taivaalta enemmin kuin myöhemmin?

Mulla on muutaman vuoden vanha HP Photosmart 635.
On varsinainen virtasyöppö, ehkä uudemmat on tehokkaampia.

Timo Noko

On 2005-02-21, Jaakko © <jaakko....@meridianx.fi> wrote:

> Mulla on muutaman vuoden vanha HP Photosmart 635.
> On varsinainen virtasyöppö, ehkä uudemmat on tehokkaampia.

Mitähän tämä virtasyöppö tarkoittaa? Niinkun alkaliparistopari per
sata kuvaa vai? Ei toi Konica sen parempi ole, mutta mähän käytänki
aurinkovoimalla ladattavia NiMH-akkuja.

Timo Noko

On 2005-02-19, Timo Noko <timo...@kkkolumbus.ffi> wrote:
> Konica E-mini M, hinta uutena 80 taalaa.

Kieltämättä paska kamera ja paskoja kuvia.

Jaakko ©

Timo Noko wrote:

Alkaliparistot per muutama kymmenen kuvaa.
2300 mAh akut tuntuvat kestävän vähän paremmin.
Silti jää alle 40 kuvaan.
Oli eka ja vika kopiokonevalmistajan kamera, jonka ostan. :)

Timo Noko

On 2005-02-19, Timo Noko <timo...@kkkolumbus.ffi> wrote:
> Konica E-mini M, hinta uutena 80 taalaa.

Hankin 100 euron Aiptekin ja vaikka on kurja puuskittainen
pohjatuuli, niin sain muutamia ihan siedettäviä kuvia:
http://www.flickr.com/photos/timonoko/sets/137298/

Timo Noko

Erkki Porkkakoski

Voi, mikä vehje! Saisikohan edes kuumailmapallolla ja tyynellä kelillä
tuollaisia kuvia. Aika monta lentoa voisi vaatia, että pääsisi tiettyyn
paikkaan tiettyyn aikaan.

Pitänee jatkossa alkaa varoa taivaalta tippuvaa kameraromua.

Erkki

Mika Iisakkila

Timo Noko <timo...@kkkolumbus.ffi> writes:
> Tralalaa, näin se sujuu, kun osaa:
> http://www.flickr.com/photos/timonoko/5673434/in/set-137298/

Alkaa olla aika helkutin hienoja, ja voin kuvitella miten hauskaa on
laskun jälkeen selata mitä sinne oikein on tarttunut. Mutta mikä ihme
aiheuttaa nuo kummalliset perspektiivivirheet ja vinoutumat? Aivan
kuin kamera ei valottaisi kennoa yhtäaikaisesti joka kohdasta, ja
leijan heilunta sitten vispaisi syntynyttä kuvaa sinne sun tänne...

Selvintä ehkä tässä, uupperatalo on vinossa vähän joka suuntaan:
http://www.flickr.com/photos/timonoko/5673436/in/set-137298/
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Jukka Juvankoski

"Timo Noko" <timo...@kkkolumbus.ffi> kirjoitti
viestissä:d020l4$cvm$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Tralalaa, näin se sujuu, kun osaa:
>
> http://www.flickr.com/photos/timonoko/5673434/in/set-137298/

Wau.... aika jännä tapa ottaa ilmakuvia. Näyttää erittäin hienolta hommalta.

--

- Jukka Juvankoski -
http://www.juvankoski.com

Jukka Juvankoski

"Erkki Porkkakoski" <erkki.po...@taalta.tahan.noh> kirjoitti
viestissä:42248CC9...@taalta.tahan.noh...

> Voi, mikä vehje! Saisikohan edes kuumailmapallolla ja tyynellä kelillä
> tuollaisia kuvia. Aika monta lentoa voisi vaatia, että pääsisi tiettyyn
> paikkaan tiettyyn aikaan.

Kopteri.... heli sellainen on pätevä vehe sellaiseen, mutta ei tietenkään
läheskään niin mukava ;)...

...... ja ihanan kallista :).

Simo Salanne

Timo Noko wrote:
> Tralalaa, näin se sujuu, kun osaa:
>
> http://www.flickr.com/photos/timonoko/5673434/in/set-137298/

Itse en osaa yhdistää leija- ja valokuvausharrastusta noinkaan hienosti,
mutta Timolle haasteeksi miten se sujuu kun _oikein_ osaa:

http://www.arch.ced.berkeley.edu/kap/

Simo S.

Timo Noko

["Followup-To:" header set to sfnet.harrastus.retkeily.]

Kyllä Gimpin "perspective,shearing,rotating"-työkalulla tonkin saa
kuntoon, tosin aikaa menee ja alkuperäinen on vitsikkäämpi.

104 euron Aiptek-kamerassa näemmä lyhyt valotusaika on
pikselikohtainen muttei samanaikainen. Lopputulos olisi kuitenkin
tämäntapainen, jos mulla olis 5000 euron Hasselblad, jossa on
verhosuljin.

Martti Pesonen

Jaakko © wrote:

> Alkaliparistot per muutama kymmenen kuvaa.
> 2300 mAh akut tuntuvat kestävän vähän paremmin.
> Silti jää alle 40 kuvaan.

Minä ostin satasella HP Photosmart 435:n Citymarketista. Sen käyttöohjeessa
vertaillaan eri pattereita. Alkalipattereiden kohdalla lukee joka kohdassa
joko "poor" tai "fair". Suosittelevat Photo-Lithium- tai ladattavia
NiMH-pattereita. Alkalipattereita ainakin kuluu poskettomasti.

Martti

Martti Pesonen

Mika Iisakkila wrote:

> [...]
> leijan heilunta sitten vispaisi syntynyttä kuvaa sinne sun tänne...
>
> Selvintä ehkä tässä, uupperatalo on vinossa vähän joka suuntaan:

Perspektiiviset vinoutumat syntyvät siitä, että kuvataso ei ole
pystysuorassa. Kun kamera katsoo alaspäin, syntyy lintuperspektiivi, jossa
oikeasti yhdensuuntaiset pystysuorat viivat suuntautuvat alhaalla olevaan
pakopisteeseen ja talot näyttävät kapenevan alaspäin. Vastaavasti kameran
katsoessa ylöspäin viivat suuntautuvat ylhäällä olevaan pakopisteeseen.
Syntyy sammakkoperspektiivi. Näin käy mm. aina, kun yrität tavallisella
optiikalla saada kuvatuksi korkean talon läheltä.

Martti

Mika Iisakkila

"Martti Pesonen" <ark...@hotmail.com> writes:

> [...]
> oikeasti yhdensuuntaiset pystysuorat viivat suuntautuvat alhaalla olevaan
> pakopisteeseen ja talot näyttävät kapenevan alaspäin.

No älä!? :-) Katso nyt tuota kuvaa, niin ymmärrät varmaan, mistä
puhun...
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Petri Kekkonen

"Mika Iisakkila" <mika...@pingrid.fi.invalid> wrote:
> Mutta mikä ihme aiheuttaa nuo kummalliset perspektiivivirheet ja
> vinoutumat?

Kyseessähän on halpojen CMOS-kameroiden vakio-ongelma eli rolling shutter:
http://vfm.dalsa.com/products/features/stopaction.asp

Sama ominaisuus löytyy esim. Nokian kamerapuhelimista. Joku pieni
parempilaatuinen pokkari käyttöön (vaikka tuollainen Canon Ixus i, jota itse
suunnittelin joskus lennättäväni jahka yleensä opin leijaa lennättämään).

- Petri

Martti Pesonen

Mika Iisakkila wrote:

> No älä!? :-) Katso nyt tuota kuvaa, niin ymmärrät varmaan, mistä
> puhun...

No nyt kun katson tarkemmin enkä slidenä, niin eipä todellakaan mene
perspektiivisääntöjen mukaan. Näyttämötorni ja Runeberginkadun kulmatalo
ovat ihan suorassa ja lähimmät nurkat yhdensuuntaisesti vinksallaan.
Mitenkähän tuonkin korjaa?

Martti

Erkki Porkkakoski

> [...]
> suunnittelin joskus lennättäväni jahka yleensä opin leijaa lennättämään).

Miten suunnittelit laukaisevasi? Samaa voisin kysyä Nokoltakin, mutta se ei
kuitenkaan enää kerro patenttejaan.

Erkki

Petri Kekkonen

"Erkki Porkkakoski" <erkki.po...@taalta.tahan.noh> wrote:
> Miten suunnittelit laukaisevasi?

En vielä mitenkään. Mekaanisia servovirityksiähän löytyy jos ohjeita
Googlettaa. Parasta ois varmaan ostaa kamera jossa on joku dokumentoitu
liitin laukaisua varten.

> Samaa voisin kysyä Nokoltakin, mutta se ei
> kuitenkaan enää kerro patenttejaan.

Eikös jo kertonut: http://tinyurl.com/57fh7

- Petri

Simo Salanne

Erkki Porkkakoski wrote:

> Miten suunnittelit laukaisevasi? Samaa voisin kysyä Nokoltakin, mutta se ei
> kuitenkaan enää kerro patenttejaan.

http://education.ssc.nasa.gov/kap/kap.htm

http://www.arch.ced.berkeley.edu/kap/equip/equip.html

Simo S.

Simo Salanne

Erkki Porkkakoski wrote:

> Miten suunnittelit laukaisevasi?

Syntyipä tällainen idea:

Känykkäkameraan vois varmaankin väsätä softapalikan joka tsekkaisi mistä
numerosta soitto tulee. Jos "oikeasta" numerosta niin otetaan kuva, joka
sitten lähetetään soittaneeseen kännyyn. Minkä jälkeen kuva voidaan
tuhota ja jäädä odottamaan uutta laukaisusoittoa. Kännyä voisi roikottaa
leijanarusta ja kerätä maa-asemalle kuvasaalista.

Onkos kuulolla ketään mobiili-java-koodariksi aikovaa, ilman
harjoitustyöaihetta?

:)

Simo S.

"Martti Pesonen" <ark...@hotmail.com> wrote:

> Näin käy mm. aina, kun yrität tavallisella
>optiikalla saada kuvatuksi korkean talon läheltä.
>
>Martti

Tai vain katsot sitä, silmä ei perspektiiviä korjaa, aivot vasta, tai tarkemmin:
jälkikäteinen mielikuva talosta oli pysty ja suora ;-)

Simo Salanne

Simo Salanne wrote:

> Syntyipä tällainen idea:

... klip...

> Onkos kuulolla ketään mobiili-java-koodariksi aikovaa, ilman
> harjoitustyöaihetta?

Softa löytyi jo.

Mikähän Nokian 60-sarjalainen tarjoaisi parhaan kuvanlaadun?

Simo S.

Petri Kekkonen

"Simo Salanne" <etunimi....@silppuri.iki.fi.invalid> wrote:
> Softa löytyi jo.
>
> Mikähän Nokian 60-sarjalainen tarjoaisi parhaan kuvanlaadun?

6630, mutta eipä sekään häävi ole.

Tämä juttu taitaakin ratkaista ongelmani, koska ennen kuin opin
lennättämään leijaa sen verran hyvin että uskallan siihen kameran ripustaa
on varmaan markkinoilla jo 3-5 megapikselin puhelimia.

- Petri

Petri Kekkonen

> [...]
> sitten lähetetään soittaneeseen kännyyn. Minkä jälkeen kuva voidaan
> tuhota ja jäädä odottamaan uutta laukaisusoittoa.

Ei kai sitä lähettää ja tuhota kannata, onhan puhelimissa muistikortit
joihin mahtuu satoja kuvia.

- Petri

juice

In article <d03nt3$ap2$1...@phys-news1.kolumbus.fi>, timo.noko says...

Hasseleissa on kyllä keskussuljin, ei verhosuljinta :)
Ja nimenomaan siitä syystä hasselilla saisi kyllä vääristymättömämpiä
kuvia, koko kuva-ala valotetaan samalla kerralla eikä sitä pyyhkäistä
suljinverholla.
Toisaalta kyllä pitäisi olla leijallakin enemmän kokoa jotta se jaksaisi
kantaa keskikoon kameraa...

- Juice -

Petri Kekkonen

"juice" <ju...@omassa.kotona> wrote:
> Toisaalta kyllä pitäisi olla leijallakin enemmän kokoa jotta se jaksaisi
> kantaa keskikoon kameraa...

Tuulestahan tuo riippuu. Viimekesänä kerran lennätin Sutton FlowForm
#16:stani sen verran navakassa tuulessa että sai olla kaksi ihmistä
vetämässä sitä alas. Pari Hasselia olisi varmasti noussut kuin tyhjää vain.

Tästä tulikin mieleen että tarvitsen ehdottomasti jonku kätevän jarrulla
varustetun kelasysteemin narulle. Kyselin leijaa ostaessani mutta ainakaan
ko. kauppa ei tuntunut tietävän sellaisista mitään ja ehdotti että väsää sen
itse sähköjohtokelasta. Onnistuu varmasti noinkin, mutta mieluiten siinä
saisi olla vielä parempi jarrusysteemi eli joku räikkähomma jotta leijan
alas saaminen olisi mukavampi operaatio.

- Petri

Jukka Holopainen

Simo Salanne wrote:

Kerrotko mistä?

-JukeH

J-P Palmulaakso

"juice" <ju...@omassa.kotona> wrote in message

> [...]
> Ja nimenomaan siitä syystä hasselilla saisi kyllä vääristymättömämpiä
> kuvia, koko kuva-ala valotetaan samalla kerralla eikä sitä pyyhkäistä

Nyysitään nyt pilkkua ensimmäisenä... :) Hasselin 2000-sarjassa _on_
verhosuljin, lieneekö kirjoittaja sitten sitä tarkoittanut.

J-P
--
=================
Studio Valotus

Mikko Nahkola

Suosittelen kalastus- tai veneilyliikkeitä. Kalastuspuolella voivat
riittävän isot (avomerikoko...?) olla ainakin uutena kovin kalliita kyllä,
ja venehommissa taas ovat pienimmätkin vähän kömpelöitä ... mutta ehkä
sieltä jotakin löytyy. Tai sitten ei.

--
Mikko Nahkola <mnah...@trein.ntc.nokia.com>
#include <disclaimer.h>

Timo Noko

On 2005-03-03, J-P Palmulaakso <val...@netti.fi> wrote:
> "juice" <ju...@omassa.kotona> wrote in message

> Nyysitään nyt pilkkua ensimmäisenä... :) Hasselin 2000-sarjassa _on_
> verhosuljin, lieneekö kirjoittaja sitten sitä tarkoittanut.

Kamera kun kamera. Halvemmaksi tulee kun käyttää ilimasta tai
varastettua Pain Shop Prota:
http://www.flickr.com/photos/timonoko/5793034/

Santtu Pennanen

Petri Kekkonen wrote:

> Tuulestahan tuo riippuu. Viimekesänä kerran lennätin Sutton FlowForm
> #16:stani sen verran navakassa tuulessa että sai olla kaksi ihmistä
> vetämässä sitä alas. Pari Hasselia olisi varmasti noussut kuin tyhjää vain.

Ja takavasemmalta tulee vaihtoehto, eli nelinaruinen parafoili. Omat
nelinaruiset on saanut nätisti pakitettua zeniitistä jäälle/maalle perä
edellä siten että vehjes on jopa jotenkin ohjattavissa tuon
laskeutumisen aikana. Samalla tulee sellainen kiva ominaisuus että
leijan saa maassa toimiessaan oikeasti tehottomaksi takanarut
kiinnittämällä, eikä tarvi pelätä yht'äkkistä leijan taivaalle
poistumista...

-Santtu

Timo Noko

["Followup-To:" header set to sfnet.harrastus.retkeily.]

Paitsi että sopiva narunpituus valokuvaukseen on 200 metriä.
Tulee melkoista sotkua, jos näitä 200 metrin naruja pitäisi
olla neljä.

Näitä keloja on helppo itse tehdä lasikuidusta,
kun vaan löytää sopivan kokoisen lautasen muotiksi:
http://www.kolumbus.fi/timo.noko/2000/rinkula.jpg

Tollakin on pyydystelty 20 kilon ahvenia:
http://www.kolumbus.fi/timo.noko/charlotte/kala3.jpg

Simo Salanne

Petri Kekkonen wrote:

> [...]
> saisi olla vielä parempi jarrusysteemi eli joku räikkähomma jotta leijan
> alas saaminen olisi mukavampi operaatio.

Tämän aiheen jatkokäsittelyyn voisi Leijaseuran keskustelufoorumi
http://www.leijaseura.fi/discus_j/ sopia paremmin.

Simo S.

Petri Kekkonen