Canon EOS objektiivin kiinnitysyhteensopivuus

Pekka

Kaapin perältä löytyy jotain 30 vuotta vanha Canon EOS 650
kinofilmijärkkäri. Mahtaako tämän objektiivit käydä nykyisiin canonin
digijärkkäreihin? Jos oikein muistan niin noissa on joku Canon-spesifi
bajonetttikiinnitys. Ja vaikka kiinnitys olisi yhteensopiva niin saattako
objektiivin sähköinen ohjaus olla nykykameralle käsittämätön?

Hantte

Canon on muuttanut muutaman kerran:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Objektiivin_kiinnitys#Canon

--
Hantte

So many fantastic colours, I feel in a wonderland
Many fantastic colours, makes me feel so good

Juhani Varemo

Pekka wrote:

> Kaapin per�lt� l�ytyy jotain 30 vuotta vanha Canon EOS 650

Täältä löytyy samanlainen.

> kinofilmij�rkk�ri. Mahtaako t�m�n objektiivit k�yd� nykyisiin canonin
> digij�rkk�reihin? Jos oikein muistan niin noissa on joku Canon-spesifi

> bajonetttikiinnitys. Ja vaikka kiinnitys olisi yhteensopiva niin saattako

> objektiivin s�hk�inen ohjaus olla nykykameralle k�sitt�m�t�n?

Minulla on tuohon joitakin myöhemmin hankittuja putkia, myös muiden kuin
Canonin valmistamia. Kokeilin niitä vanhempaan 400D-digirunkoon. Putket
toimivat joko aivan oikein, tai sitten menetettiin automatiikka ja jäätiin
käsisäätöön. Suurin ongelma oli kuitenkin se, että filmikameraan aikoinaan
kohtuullista piirtoa tuottavat lasit osoittautuivat laadultaan täysin
riittämättömiksi pienialaiselle digikennolle. Jälki oli niin pehmeää että ei
tullut kiusausta niiden hyödyntämiseen sen enempää. Ehkä huippulaatuiset
lasit olisivat riittäneet diginkin nokalle, mene ja tiedä.

<juhani>

JTM

Kaikki Canonin valmistamat EF-objektiivit toimivat uusien (myös
uusimpien) runkojen kanssa. Sen sijaan muiden valmistajien, kuten esim.
Sigman objektiivit eivät aina toimi.

Kari Kallio

Sigma on, tai ainakin oli pari vuotta sitten, niin ylpeä
yhteensopivuudesta, että korjasi epäyhteensopivat ilmaiseksi.
Oman reilu 10v vanhan sigman lähetin pari vuotta sitten piirikortin
vaihtoon, kun ei toiminut uuden digin kanssa ja itselle lankesi
maksettavaksi vain lähetyskulut.

JTM

> [...]
> Oman reilu 10v vanhan sigman lähetin pari vuotta sitten piirikortin
> vaihtoon, kun ei toiminut uuden digin kanssa ja itselle lankesi

Ylpeys käy lankeemuksen...

Mulle tuli yksi vanha laajakulma-Sigma käytettynä Rajalalta juurikin
pari vuotta sitten ja se ei toiminut 50D:n kanssa. Kysyin Fokalta
sirupäivitystä, mutta niin vanhaan ei kuulemma sitä pystynyt tekemään.
Se obiska lähti sitten takaisin Rajalalle.

Oma 105Ex-macro kävi Fokalla päivitettävänä ja se kyllä toimii ihan ok
sähköisesti. (Tarkennus ei vaan toimi, kun vetohihna on taas venynyt ja
en jaksa sitä vaihtaa uudelleen.)

Eli ei kannata sokeasti luottaa Sigman lupauksiin.

JTM

> [...]
> sirupäivitystä, mutta niin vanhaan ei kuulemma sitä pystynyt tekemään.
> Se obiska lähti sitten takaisin Rajalalle.

Oliskohan ollut toi 18-50DC...

Tuolla on jonkilainen yhteensopivuustaulukko:
http://www.sigmaphoto.com/dc-lens-compatability-chart

Objektiivit pitää testata himmennettynä, koska yhteensopivuusongelma
johtuu sulkimen hitaudesta ja nämä toimimattomat objektiivit toimivat
yleensä täydellä aukolla, mutta himmennettynä aiheuttavat
Err99-virheilmoituksen.

Lainaus Sigman sivulta:

"I have an old Sigma 70-300mm lens which I gather needs ‘re-chipping’ to
work on my new Canon digital SLR. Can this be done?

The majority of lenses we can rechip. However there are a few older
lenses which we are unable to re-chip due to parts no longer being
available. In order to answer your question, we need to determine which
70-300mm lens you have. If you look at the lens, is the Macro switch
held on by two screws? Or does it state 'Super' on the unit?"

Kari Kallio

On 2011-05-26, JTM <jukka....@gmail.com> wrote:

> yleensä täydellä aukolla, mutta himmennettynä aiheuttavat
> Err99-virheilmoituksen.

Itellä tuli tätä erroria kaikilla aukoilla.

> The majority of lenses we can rechip. However there are a few older
> lenses which we are unable to re-chip due to parts no longer being
> available.

Omaan linssiin piti odottaa useita viikkoja piirilevyä, mutta onnistu
kuitenkin. Jos osat loppuu, niin sitte ei auta mikään ja yksittäisten
piirien teko on melko kallista jos määrät pieniä.

JTM

> Itellä tuli tätä erroria kaikilla aukoilla.

Joo. No se yksi Sigma toimi täydellä aukolla, mutta ei muuten.