Vanhan filmin kehitysaika?

Yrjo O. Makinen

Ostin huuttonetistä kameran, Kiev 88.
Kamerasta löytyi filmi jonka teipissä on venäläisen tekstin joukossa numero
64.

Mikähän olisi sopiva kehitysaika?
Kehitteeni on Kodak Tmax.

yom

Toni Nikkanen

Tuurilla veikaten filmi on SVEMA 64 ("CBEMA" tyyliin pectopah kirjoitettuna). Sitä olen
menestyksellä yhden rullan kehittänyt Rodinalissa vahvuudella 1+50, 20C lämpötilassa
5m30s, muuta en osaa sanoa..

Tosi hyvällä tuurilla se filmi on valotettu neuvostoliitossa jolloin siitä voi löytyä
vaikka mitä.. joten kannattaa yrittää saada siitä jotain irti..

Yrjo O. Makinen

"Toni Nikkanen" <to...@morgoth.tuug.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
> kirjoitettuna). Sitä olen
> menestyksellä yhden rullan kehittänyt Rodinalissa vahvuudella 1+50, 20C

En löytänyt pectopah tekstiä.

> Tosi hyvällä tuurilla se filmi on valotettu neuvostoliitossa jolloin siitä
> voi löytyä
> vaikka mitä.. joten kannattaa yrittää saada siitä jotain irti..

En pidä kiirettä, kerään tietoa, haluan onnistua kehityksessä.
Mielellään pysyn kehitteesä Kodak Tmax, koska se on helppo.
Mutta kyllä vaihdan toiseen jos se on onnistumisen kannalta välttämätöntä.

Kodak suosittelee:
Filmi: Kodak T-MAX 100 Professional.
Kehite: Kodak Professional T-MAX Developer 1:4, 20C, 8min.

Miltä kuulostaa, Kodak Professional T-MAX Developer 1:4, 20C, 16min?

yom

Yrjo O. Makinen

> [...]
> voi löytyä
> vaikka mitä.. joten kannattaa yrittää saada siitä jotain irti..

Tuolta löysin.
http://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=Svema&Developer=Rodinal&mdc=Search

Svema FN64 ASA 64
Rondial 1:50 , 20C, 10.5min

Jos filmi on valotettu noin 20v sitten pitääkö aikaa pidentää?

yom

Yrjo O. Makinen

> En löytänyt pectopah tekstiä.

Kyllä se "pectopah" sieltä kuitenkin löytyi..

C-merkki on vaan niin laaja kaari että en sitä ensin alynnyt.
Näin tämä etenee :-)

Kiitos!

yom

Toni Nikkanen

"Yrjo O. Makinen" <etu....@pp.inet.fi.invalid> writes:

> Tuolta löysin.
> http://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=Svema&Developer=Rodinal&mdc=Search
>
> Svema FN64 ASA 64
> Rondial 1:50 , 20C, 10.5min

Tuota joskus itsekin ihmettelin. Sain itse joskus lahjaksi 3 rullaa Svemaa ja niihin oli
tussilla vedetty kylkeen tuo ohje Rodinal 1:50, 20C, 5min30s ja silla toimi hyvin,
siksi ihmettelen tuota ehdotettua 10,5min aikaa..
Aika arpomiseksi menee kylla.

> Jos filmi on valotettu noin 20v sitten pitääkö aikaa pidentää?

Hmm...

Nyt pitaisi jostain loytaa se nettisivu, missa joku oli kehitellyt 50-luvulla valoteltuja filmeja,
siella olisi hyvat vihjeet tahan. Mutta enpa nyt tahan hataan loyda sivua.

Tero P. Mustalahti

Toni Nikkanen wrote:

> Nyt pitaisi jostain loytaa se nettisivu, missa joku oli kehitellyt 50-luvulla valoteltuja filmeja,
> siella olisi hyvat vihjeet tahan. Mutta enpa nyt tahan hataan loyda sivua.

Tuolla APUG:issa tuntuvat olevan sitä mieltä, ettei 20 vuotta
välttämättä ole perinteiselle mustavalkofilmille vielä kauhean pitkä
aika odottaa kehitystä. Eli välttämättä ainakaan hirveän suurta
pidennystä kehitysaikaan ei ehkä kannata käyttää.

Tero P. Mustalahti

Timo Leppiniemi

En ole koskaan noin vanhoja filkkoja kehitellyt, mutta voisiko Rodinal
1+100 standin� 1h+ olla harkitsemisen arvoinen?