sfnet.tori.valokuvaus luotu

Kalle Kivimaa

Olkaatten hyvä ja käyttäkää.

--
* Sacherin laki: Suklaaleivosten määrästä riippumatta maailmassa on aina *
* liian vähän suklaaleivoksia. *
* PGP public key available @ http://www.iki.fi/killer *

jorepuusa

in article 87brzm2...@home.killeri.net, Kalle Kivimaa at
nos...@killeri.net wrote on 4/4/03 19:25:

> Olkaatten hyvä ja käyttäkää.
----
Mitäpä jos luotaisiin myös sfnet.harrastus.valokuvaus ryhmä joka
keskustelisi vihdoinkin valokuvauksesta ja sfnet.harrastus.kamerat ryhmä
jonne siirtyisivät ne,- jotka nyt täysin väärässä ryhmässä kirjoittavat
kameroista, kamerathan ovat välineitä ja valokuvaus laajemmassa
merkityksessä on aivan muu asia.

Aikanaan tätä ehdotinkin ja asiasta tehty äänestys meni jokseenkin tasan
mutta koordinaattori hermostui- koska hän oli kanssani eri mieltä ja mitätöi
"demokraattisesti" aikeen.

Olisiko nyt uusi aika perustaa vihdoinkin ryhmä, jota suomalainen valokuvaus
kipeasti tarvitsee, kummankin aukean ja valokuva. netin epäonnistuttua aidon
ja sensuroimattoman valokuvakeskustelun luomisessa? Samalla ryhmä saisi
tiedosto oikeuden ja tiedoston yläraja olisi tuo 50 kt ja ryhmän tuotokset
poistuisivat kiivasta tahtia vanhimmasta päästä ja päästäisiin vihdoinkin
kaiken sitkeän ja perisuomalaisen jarrutuksen jälkeen kirjoittamaan ja
katsomaan valokuvan laajaa valtavirtaa????

Eikö olisi hauskaa- jos jotain uutta ja tuoretta tapahtuisi, eikä tarvitsisi
rämpiä samassa seisovassa vedessä ja uusia kirjoittajia ja kuvaajia
ilmestyisi kun lamaannuttava välinekäpistely poistusi omaan ryhmäänsä -jossa
optiikoiden erottelukykyä voisi rauhassa märehtiä.

Tämä tietysti olisi kuvaamiskyvyttömille, mutta välinetietoisille
arvovaltaongelma--- mutta heillähän olisi oma ryhmä.

Jore puusa

Mikko Järvikivi

"jorepuusa" <jore....@kolumbus.fi> wrote in message

Idea on mielestäni hyvä, mutta käytännön toteutus voi sitten ontua. Yleensä
näillä ryhmäjaoilla saadaan aikaan vain jumalaton määrä 'väärä ryhmä'
viestejä ja yleistä nurinaa. Kannatan kyllä ehdotusta (tiedostojen levitystä
lukuunottamatta), mutta laita sama perustelu ja uuden ryhmän kuvausehdotus
ryhmään sfnet.ryhmat+listat niin saadaan projekti alulle.

PS. Asian olisi kyllä voinut esittää ilman suoraa halveksuntaa
laiterunkkareita kohtaan. Laiterunkkarit ovat kuitenkin niitä, jotka pitävät
valokuvausliikkeet pystyssä, mistä tosikuvaajat sitten hakevat sen
vuosittaisen MV-rullansa, johon kuvaavat 36 täydellistä otosta ;)

PPS. Eihän aloiteta kukaan tästä nyt sotaa...

--
Mikko Järvikivi
mikko.j...@hut.fi

Olli Orkoneva

jorepuusa wrote:

> Tämä tietysti olisi kuvaamiskyvyttömille, mutta välinetietoisille
> arvovaltaongelma--- mutta heillähän olisi oma ryhmä.

Kiireellisintä on perustaa ryhmä niile keskustelijoille, jotka riitelevät
itsensä ulos kaikkialta, eivätkä osaa edes ryhmän perustamisehdotusta
räksyttämättä tehdä.

Ehdotan että perustetaan ryhmä sfnet.keskustelu.puusa jota Jore moderoi
itse.Päästään tästä ikuisesta kiukuttelusta.

Olli

Jari J. Laaksonen

Ei sfnetiin tuommoisia pysty perustamaan, mutta onhan meillä
finet. Miltä kuulostaisi finet.fan.puusa? Tai pelkästään
finet.jore?

--
Jari Laaksonen

A: Top posters.
Q: What is the most annoying thing on Usenet?

Pasi Savolainen

* jorepuusa <jore....@kolumbus.fi>:

> [...]
> jonne siirtyisivät ne,- jotka nyt täysin väärässä ryhmässä kirjoittavat
> kameroista, kamerathan ovat välineitä ja valokuvaus laajemmassa

Puhdasta välineetöntä valokuvausta on tässä ryhmässä (ja yleensäkään
missään news -ryhmässä) ollut todella vähän, joten ainakin
pääkäyttäjäryhmän 'pakkosiirto' kuulostaa aika rajulta toimelta.

Pari vuotta on ollut ryhmä finet.taide.valokuvaus (luotu:
<http://groups.google.com/groups?selm=m9b8zz2yr9n.fsf%40brahms.tcm.hut.fi>)

Keskustelua ei taida olla nimeksikään
<http://groups.google.com/groups?group=finet.taide.valokuvaus> mutta
mikäs siinä sitä herättämään. Saihan Tony Halme:kin vätykset liikkeelle.

> Aikanaan tätä ehdotinkin ja asiasta tehty äänestys meni jokseenkin tasan
> mutta koordinaattori hermostui- koska hän oli kanssani eri mieltä ja mitätöi
> "demokraattisesti" aikeen.

sfnet -järjestelmä ei _nimenomaan_ ole demokratia. voit kertoa
mielipiteesi, mutta harkintavalta on loppujen lopuksi koordinaattorilla.
finet.* on sen sijaan täysin vapaa hierarkia, johon voi luoda ryhmiä
jokainen oman päänsä mukaan.

> [...]
> kaiken sitkeän ja perisuomalaisen jarrutuksen jälkeen kirjoittamaan ja
> katsomaan valokuvan laajaa valtavirtaa????

Hyvää onnea matkaan jos uskot että saat suuren yleisön tajuamaan
tiedostokokojen päälle.
finet.* :n binääritilanteesta en tiedä yhtään mitään, mutta uskoisin
että on todella hankala saada ISP:t vakuuttuneiksi siitä että tarvitaan
jotain muitakin binääriryhmiä kuin sfnet.tiedostot.

> [...]
> ilmestyisi kun lamaannuttava välinekäpistely poistusi omaan ryhmäänsä -jossa
> optiikoiden erottelukykyä voisi rauhassa märehtiä.

Kukaan ei ole missään vaiheessa kieltänyt ketään kuvista puhumista.

--
Psi -- <http://www.iki.fi/pasi.savolainen>
Vivake -- Virtuaalinen valokuvauskerho <http://members.lycos.co.uk/vivake/>

Jani

Ainakaan mulla ei jippiin news serveriltä löydy ollenkaan tota
finet.taide.valokuvaus
Onkohan se lakkautettu? Sinänsä aivan oma ryhmänsä ei-laite lähtöiseen
keskusteluun olisi
ihan hyvä homma.

t:Jani

Markku Nivalainen

Jani wrote:
> Sinänsä aivan oma ryhmänsä ei-laite lähtöiseen keskusteluun olisi
> ihan hyvä homma.

Eiköhän se laitelähtöisyys ole keskustelijoista itsestään kiinni?

--
http://www.yagrebu.net - For your refined taste!

Jani

Totta, mutta mielipiteeni koskikin ryhmäjakoa.

t:Jani

"Markku Nivalainen" <nol...@despammed.com> wrote in message

Whiski

"Kalle Kivimaa" <nos...@killeri.net> kirjoitti
viestissä:87brzm2...@home.killeri.net...
> Olkaatten hyvä ja käyttäkää.

Hyvä tätä on odotettu!

--
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi
naurettavaksi

klaus

"Whiski" <arvo....@turtt.com> wrote in message

> "Kalle Kivimaa" <nos...@killeri.net> kirjoitti
> viestissä:87brzm2...@home.killeri.net...
> >
> Hyvä tätä on odotettu!

Näkyykö ko. ryhmä sinun news serverillä?

<-harris->

ei näy

jorepuusa

> [...]
>
> Ehdotan että perustetaan ryhmä sfnet.keskustelu.puusa jota Jore moderoi
> itse.Päästään tästä ikuisesta kiukuttelusta.

-----------------------

Jälleen sama tilanne kuin vuosien ajan.

Missään aiemmassa tämän threadin sanoissani en ole maininnut sanaakaan
orkonevasta tai muista -jotka heti yleisen tekstini luettuaan hyökkäävät
kimppuuni.

Millainen kotikasvatus teillä oikein on, kun ainoa mitä osaatte on yrittää
lyödä mielipiteenilmaisun vapaus heti nurin, käymällä yleisesestä asiasta
kirjoittavan kimppuun hänen nimeään ja statustaan pilkaten???????????????.

Muistuttaa kovasti Toni Halmeen tukijoukkojen asennetta. Homot, jutskut,
lakupellet ja Puusat kuriin ja keskitysleirille että oppivat olemaan hiljaa
jos herrakansa haluaa vaieta kaikilla kielillä.
Ettei vaan syntyisi keskustelua- jossa uusia mielipiteitä ilmaistaisiin ja
omat jäisivät vanhoina ja tomuisina tappiolle. Tämä on suuri syy
siihen -miksei kameraseuroissa juuri näy nuoria. Näin tapetaan nouseva ja
ajatteleva valokuvaus suomessa yrittämällä kaikin keinoin estää ajattelua,
intoa yms --pilkkaamalla niitä --jotka koettavat levittää sananvapautta ja
uusia tuulia.

Puusa

Markku Nivalainen

Varmasti näkyy jippiin serverillä. Jos OE:ia käytätte, auttaa "reset lists".

Jari J. Laaksonen

jorepuusa wrote:

> [...]
> on yrittää lyödä mielipiteenilmaisun vapaus heti nurin, käymällä
> yleisesestä asiasta kirjoittavan kimppuun hänen nimeään ja

Voisitteko ystävällisesti mennä kinastelemaan täältä
valokuvausryhmästä vaikkapa tuonne .varaventtiiliin.
Täällä keskustellaan valokuvauksesta.

Simo Salanne

jorepuusa wrote:

> Tämä tietysti olisi kuvaamiskyvyttömille, mutta välinetietoisille
> arvovaltaongelma--- mutta heillähän olisi oma ryhmä.

meillonjoirkissä#puusa

Whiski

"klaus" <no.e...@to.me> kirjoitti
viestissä:ULxja.108$kl6...@read3.inet.fi...

Näkyy, tuli tänään aamulla!

Jani

Eli vastaan omaan kysymykseeni.
Finet.taide.valokuvaus on ilmeisesti poistettu kokonaan vuonna 2001.
Mikä muuten on tausta jo poistetussa ryhmässä finet.fan.jorma.puusa?

t:Jani

"Jani" <nospamj...@nic.fi> wrote in message

jorepuusa

in article mUOja.3972$5J2.2...@reader1.news.jippii.net, Jani at
nospamj...@nic.fi wrote on 4/6/03 7:26:

> Eli vastaan omaan kysymykseeni.
> Finet.taide.valokuvaus on ilmeisesti poistettu kokonaan vuonna 2001.
> Mikä muuten on tausta jo poistetussa ryhmässä finet.fan.jorma.puusa?
>
> t:Jani

-------------------
Onko tälainen todella ollut olemassa?
Hyvät ihmiset näettekö mihin johtaa mielipiderasismi.

Tässä maassa vallitsevaa vihan määrää on vaikea edelleenkään ymmärtää,
koettaa voi esim menemällä katsomaan Pekka Elomaan näyttelyn paikoista
joissa punaisia murhattiin.

Minun on äärimmäisen vaikeaa käsittää miksi kaikki asiat, joissa esitetään
yleinen mielipide pitää henkilöidä ja lyödä niin kovaa kuin pystyy että
saisi toisen hiljaiseksi.
Ihmetellään miksi suomi on epätoivon, masennuksen ym maa.

Tuossa yllä se lukee. Joku vaivautuu aloittamaan ryhmän tämän tekstin
kirjoittajan pilkkaamiseksi vaikka kaikki mitä kautta vuosien olen tehnyt on
tähdännyt vain yhteen asiaan, valokuvauksen tunnetuksi tekemiseen.

valokuvaus on niin vaarallinen ase propagandistien käsissä että laajalla
yleisöllä on oltava kyky lukea kuvaa. mutta vaikka kuinka yrittäisi
kirjoittaa kuvasta ja siitä miten meitä huijataan jatkuvasti saa
saman henkilökohtaisuukisen ryöpyn niskaansa.

Jos haluatte että saadaan aikaan valokuvasta mielenkiintoisesti keskusteleva
ryhmä niin käykää tukemassa esitystäni ryhmät+listat alueella.

Vaikka tällainen ryhmä saataisiinkin aikaan menee varmaan kauan ennenkuin
tämän nykyisen ryhmän pilkantekijät ja valokuvaukseen kielteisesti
suhtautuvat manipuloijat sen jättävät rauhaan mutta jaksan uskoa että tästä
maasta löytyy visuaaliseen muutokseen kykenevä joukko ihmisiä, autakaa
siinä.
Jätetään kamerat tänne ja yritetään saada aikaan ryhmä, jonnen uskaltavat
kirjoittaa nekin jotka on tässä kameraryhmässä lyöty heti lyttyyn.

Puusa

jorepuusa

perustelen lisää...tarvetta valokuvaryhmälle.

Katsokaapa sfnet.harrastus.valokuvaus ryhmän otsikointia tästä hetkestä
taaksepäin. Miltei kaikki threadit käsittelevät kameroita.

Väittely ammattidigin 15 megan toedostosta ei vie valokuvailmaisua mihinkään
päin, eikä ainakaan positiiviseen suuntaan.
Väittely röntgen kuvien kopioinnista ei auta ketään kun suunnitellaan
valokuvausprojektia.
Ilford Delta professionalin ominaisuuksista tietäminen ei merkitse mitään
jos haluaa oppia miten kuvata vaimostaan kaunis alastonkuva.
Canon eos 300 filminkelaus on yhdentekevää, sille, jota askarruttaa miksi
lehtikuvissa on vain yhteiskuntaan positiivisesti suhtautuvien kuvia.

Olkoot nämä artikkelit omassa ryhmässään, minusta kameroista saa keskustella
niin paljon kuin haluaa mutta myynti-ilmoitusten ja kameroiden hyvyyden ja
huonouden vertailun valtavan massan keskellä ei ole tilaa humanistiselle
keskustelulle valokuvasta. Ympäristö ja sen asenteet tappavat toisenlaisen
keskustelun.

Esimerkkejä on elävässä elämässä vaikka kuinka. Vaikea olisi kuvitella Toni
Halmeen perussuomalaisten kokoontuvan pressiklubilla, vaikeaa olisi ajatella
Nightwishin konserttia Tuomiokirkossa, vaikeaa olisi kuvitella sählymatsia
valtiosalissa eduskunnassa. Erillaiset tarkoitusperät kumoavat toisensa-

Uudesta mutta toimimattomasta ryhmästä pääsee eroon sitten kun se ei kerää
ihmisiä.
Silloinhan kaikille lisäksi selviää -ettei valokuva kertakaikkiaan kiinnosta
ja minä ja moni muu on väärässä. Silloin ryhmä tapetaan ja todetaan
lopullisesti se tila missä olemme. Kyllä minä sen kestän asian
esilletuojana.

Antakaamme mahdollisuus eriarvoisuudelle, toisenlaisuudelle, humanismille,
ajattelulle, pehmeämmille arvoille, kuville ja visuaalisuudelle.

jore Puusa

jorepuusa

Valokuvaus koskettaa jollain tavalla kaikkia sfnetin ihmisiä ja suurinta
osaa maamme asukkaista, mutta suurin osa sfnetin aihealueita koskettaa vain
pientä osaa maamme asukkaista.

Aika rankka on käsitys siitä että sfnet ei ole vapaata tiedonvälitystä
varten. Mitä varten se sitten on?

Olen varma että jos minä ja muutama muu ihminen--- joita saan ehkä mukaan
jaksavat kirjoittaa muutaman kuukauden antaen uuden kielen ja sanat ja
lähestymistavan kuvaan niin ryhmä alkaa toimia itsestään.

Miksi uusi kieli ja sanat? Koska peruskoulu EI opeta valokuvan lukemista,
se pitää opettaa ja sen voivat opettaa vain ne joilla on visuaalisen alan
koulutus tai ovat muuten perehtyneet syvästi kuvaan.

Ajatelkaa ryhmää johon kirjoittaisivat: Jussi Aalto, Pekka Elomaa, Seppo
Saves, Magnus Scharmanof, Vertti Teräsvuori, Leif Weckström, Peter Jansson,
Seppo Konstig, Hannu Hautala, Eero Kemilä, Jopi Luhta, Kai Nordberg,
Heikki Kotilainen,Dick Lindberg, TAIK:in ja Lahden opettajakunta,
kuuluisimmat muotokuvaajat ja mainoskuvaajat yms yms...
kukaan heistä ei kirjoittaisi mihinkään
kameraryhmään.........valokuvauksessa lähelle "kirkastumista" päässeet eivät
enää pane mitään painoa välineelle -jolla kuvat tuotetaan, riittää että se
kestää.

Puusa

Olli Orkoneva

Jani wrote:
> Ainakaan mulla ei jippiin news serveriltä löydy ollenkaan tota
> finet.taide.valokuvaus
> Onkohan se lakkautettu? Sinänsä aivan oma ryhmänsä ei-laite lähtöiseen
> keskusteluun olisi ihan hyvä homma.

Luulen, että kenelläkään ei sinänsä ole mitään sisältökeskusteluryhmää
vastaan. Mahdolliset vastaväitteet liittyvät juuri tuohon käytännön
kysymykseen liikenteen määrästä.

Tuli ehkä kirjoitettua turhan jyrkästi, mutta kun ei kerta kaikkiaan jaksa
kohdella aikuista miestä kuin lasta. Kun asiat eivät mene sen mukaan mitä
itse toivoo, sitten etsitään syntipukkeja ja valokuvauksen vihollisia ja
lamaajia vaikka mistä, jotta oma maailmankuva pysyisi pystyssä. Anti olla.

Tuon kerran vielä esiin käsitykseni siitä, miksi minä itse en sisältöryhmään
usko (joskaan minulla ei ole mitään syytä asettua poikkiteloinkaan, jos
sellainen halutaan perustaa):

Uutisryhmä ei yksinkertaisesti ole luonteva kanava sisältökeskusteluille.
Minä käyn ne sisältökeskustelut naamakkain, kuvien kanssa, demonstroiden ja
esittäen, ja silloin kun sisällöstä hyvin päästään keskustelemaan, se on
onnekas ja hieno sattuma. Netissä on pariin otteeseen sattunut että olen
keskustellut muutaman kuvaajan kanssa, joilla on kuvista päätellen
samanlainen kuvallinen käsitys ja mielikuvitus - hyvin harvinaista netissä,
meillä on aivan eri kuvauksen alat ja mieltymykset sekä lähtökohdat.
Näistäkin keskusteluista olen toivonut enemmän, mutta meillä ei ole
samantyyppistä kieltä, sekin on yksi rajoite. Kuvista pitäis voida
keskustella hyvin spontaanisti, pitäisi voida välittää paljon vähässä ajassa
ja havainnollisesti, sen hetken fiiliksen kantamana. Monille se ei
kielellisten valmiuksien puolesta ole edes mahdollista. Joku voi olla täysi
mörökölli, ja silti rakastaa valokuvausta, jopa olla siinä hyvä.

Uskon että kuvaajat, olivatpa ammattilaisia tai harrastelijoita,
keskustelevat sisällöstä mielellään, mutta eivät tällaisen suunnattoman
ahtaan pullonkaulan läpi. Siksi jumalantuomioiden julistaminen niille, jotka
keskustelevat siitä, johon tämä väline luonteensa puolesta sopii, on järkeä
vailla.

Ihmiset katsovat filmejä ja tv-ohjelmia, mutta eivät he juuri keskustele
kuvista sanoin. Siitä kun ei paljoa saa. Duunissa kahvitauolla keskustelu
voi olla hyvinkin vilkasta. Tässä on kommunikaatiovälineiden välinen ero.

Olli

Olli Orkoneva

jorepuusa wrote:

> Tässä maassa vallitsevaa vihan määrää on vaikea edelleenkään ymmärtää,
> koettaa voi esim menemällä katsomaan Pekka Elomaan näyttelyn paikoista
> joissa punaisia murhattiin.

Se viha lakaistiin maton alle 40-luvulla, suli instituutioihin 60-luvulla ja
kuoli kokonaan viimeistään 80-luvun lopulla. Tuoreempaa voit hakea vaikka
Espanjasta, sekö on vihan maa?

> Minun on äärimmäisen vaikeaa käsittää miksi kaikki asiat, joissa
> esitetään yleinen mielipide pitää henkilöidä ja lyödä niin kovaa kuin
> pystyy että saisi toisen hiljaiseksi.

Minun on äärimmäisen vaikea ymmärtää, miten voi olla mahdollista, että
kaiken koetun jälkeen menet tekemään ehdotuksiasi muita ihmisiä irvien, ja
sitten syytät MUITA kotikasvatuksen puutteesta!

> [...]
> kirjoittajan pilkkaamiseksi vaikka kaikki mitä kautta vuosien olen
> tehnyt on tähdännyt vain yhteen asiaan, valokuvauksen tunnetuksi

Pari vuotta sitten olisin uskonut, nyt en enää usko. Saatat kyllä itse uskoa
niin melkein vilpittömästi, mutta eipä se muita paljoa auta. Se
henkilökohtaisen katkeruuden läpitunkema kritiikki, jota esität milloin
mitäkin ihmisryhmää kohtaan ei selity enää millään jalolla tavoitteella.
Samaistut valokuvaukseen niin, että et enää itse ymmärrä, milloin käytät
sitä puhtaan itsekkäästi ja alhaisesti lyömäaseena. Jos näkyisikin enemmän
sellaisia valokuvauksellisen innoituksen lähteitä, kuin tässä hiljan eräs
kirjoituksesi oli, mutta sitten kaatuu illuusio jota olet yrittänyt luoda,
kun tuutista tulee se lopullinen motivaatio: "Sinusta ei tule ikinä yhtä
kuuluisaa kuin minusta!".

Entä mitä mahtoi miettiä se aloittelija, joka pyysi täältä neuvoja, olikohan
makrokuvaukseen, ja jolle ilmoitit oikopäätä "syvän halveksuntasi, jos
tarkoituksesi on syödä ammattikuvaajien leipää". Tämä on niiden
rosisuhkausten lisäksi vain yksi julkitullut tapaus, joissa hyökkäät
ihmisten kimppuun privaatisti, ja sitten vielä KEHTAAT VAATIA ettei
häiriköinnistäsi saa puhua julkisesti. Montakohan tapausta on jäänyt
pimentoon?

Onkohan tämäkin toiminta "vain valokuvauksen tunnetuksi tekemistä"?

Se siitä moraalista.

> [...]
> yrittäisi kirjoittaa kuvasta ja siitä miten meitä huijataan
> jatkuvasti saa saman henkilökohtaisuukisen ryöpyn niskaansa.

Saitko henkilökohtaisuuksien ryöpyn niskaasi, kun kirjoitit puhtaasti
valokuvauksesta? Et.

Saitko henkilökohtaisuuksien ryöpyn niskaasi, kun irvit muita ihmisiä? Sait.

Saat joka ikinen kerta juuri sitä, mitä tilaat, mutta yrität epätoivoisesti
leikkiä, että kaikki johtuu muiden kotikasvatuksesta ja
"valokuvauksenvastaisuudesta" :) !

Ongelmasi täällä ryhmässä johtuvat siitä, että et kykene tekemään eroa
itsesi ja valokuvauksen välillä.

> Jos haluatte että saadaan aikaan valokuvasta mielenkiintoisesti
> keskusteleva ryhmä niin käykää tukemassa esitystäni ryhmät+listat
> alueella.

Kuten sanoin, minusta uusi ryhmä ei ole tarpeellinen, mutta jos perustajia
löyty, niin toivotan onnea matkaan.

> [...]
> kielteisesti suhtautuvat manipuloijat sen jättävät rauhaan mutta
> jaksan uskoa että tästä maasta löytyy visuaaliseen muutokseen

Yritätkö yhä väittää, että sinulle pitäisi löytyä oma paikka, julkinen
tietysti, jossa voit vapaasti irviä muita ja pilkata muiden moraalia?
Väitätkö grafiikkaryhmässä, jossa käyt myös riitelemässä, että muut siellä
ovat "grafiikanvastaisia"?

Toistan vielä yhden kerran: jos suostut keskustelemaan tasaveroiselta
pohjalta ja muita pilkkaamatta, voit keskustella valokuvauksesta täysin
rauhassa, joko tässä ryhmässä tai mahdollisessa uudessa. Jos sensijaan
jatkat hyökkäilyäsi ja pilkantekoasi, turha yrittää.

Pallo on ollut ja on sinulla. Ota tai jätä.

> Jätetään kamerat tänne ja yritetään saada aikaan ryhmä, jonnen
> uskaltavat kirjoittaa nekin jotka on tässä kameraryhmässä lyöty heti
> lyttyyn.

Tässä ryhmässä ei ole lyöty lyttyyn ketään muita kuin niitä, jotka
kuvittelevat voivansa vapaasti heittää lokaa muiden päälle. On päivänselvää,
mitä siitä seuraa, ja siitä on aivan turha kiukutella.

Olli

Markku Nivalainen

Jani wrote:
> Totta, mutta mielipiteeni koskikin ryhmäjakoa.

Nyt en käsitä. Ei kai keskustelu täällä *tarvitse* olla laitelähtöistä.
Miksi pitäisi luoda uusi ryhmä keskustelulle, jota voi käydä täällä.

Markku Nivalainen

jorepuusa wrote:
> Olen varma että jos minä ja muutama muu ihminen--- joita saan ehkä
> mukaan jaksavat kirjoittaa muutaman kuukauden antaen uuden kielen ja
> sanat ja lähestymistavan kuvaan niin ryhmä alkaa toimia itsestään.

En ymmärrä miten laitekeskustelun läsnäolo jollain tapaa estää käymästä
sisältökeskustelua. Ettekö voisi aloittaa kirjoittamista täällä, kyllä ne
laitekeskustelutkin mahtuvat samalle foorumille. Tai kuihtuvat pois.
Ryhmäjako varmaan onnistuisi paremmin sitten kun olisi osoitettu, että
viestejä todella on tarpeeksi.

Minua ainakin kiinnostavat myös laitekeskustelut, ehkä siksi että en ole
lähelläkään tätä "kirkastumista". :) Enkä haluaisi haaskata vähiä rahojani
roskaan.

Pasi Savolainen

* Markku Nivalainen <nol...@despammed.com>:

> Nyt en käsitä. Ei kai keskustelu täällä *tarvitse* olla laitelähtöistä.
> Miksi pitäisi luoda uusi ryhmä keskustelulle, jota voi käydä täällä.

Minä edelleenkin kaipaisin jotain viitteitä Puusan esittämälle
väitteelle että kuvakeskustelu 'painetaan alas'? Koska mitä muutamaa
viimeisintä kuvakeskustelua muistelen, niin väki on ollut ihan
innostuneesti mukana.
Ehdotusta voisi kannattaakin, mutta binäärien lähettämisen
mahdollisuutta en oikein jaksa uskoa.

Mikko Bergroth

sfnet.harrastus.valokuvaus näyttää ryhmänä olevan niiden ryhmä, jotka
itse haluavat valokuvata. Harrastus on siis valokuvaus, eivät
valokuvat. Kun valokuvaus on harrastus tekniikka on monelle riittävän
suuri ongelma. Vasta kun tekniikka on riittävän hyvin hallussa alkaa
kuvan sisältö kiinnostaa. Tekniikan haltuun saaminen edellyttää sekä
sitä, että käyttäjä tietää mitä tekee (osaaminen)ja sitä, että
laitteisto ei aseta liikaa rajoitteita. Näinkö on?

Ryhmässä ei oikeastaa esiinny keskustelua valokuvista, valokuvan
teoriasta, jos sellaista on, valokuvaajista (puhutaan vaikka
klassikoista, ei tarvitse arvioida eläviä niin kukaan ei ota
itseensä!), valokuvakirjoista tai jorepuusan usein korostamasta
valokuvajournalismista. Miksi ei?

Omasta puolestani voin tunnustaa, että tekninen osaaminen kiehtoo ja
kameratkin ovat kivoja vempeleitä. Silti olisi hyvä välillä
keskustella myös kuvasta ja kuvauksesta. Silloin kun siirrymme
sellaiselle alueelle on syytä erityisesti korostaa sitä, että toisen
aitoa mielipidettä on syytä kunnioittaa. Omasta puolestani voin sanoa,
että mielestäni ei ole väärin, että yritämme kuvata sen kauniin, mitä
maailmassa vielä on. Se ei vähennä sitä, että kuvajournalismi joutuu
tänäkin päivänä näyttämään sodan ja väkivalla kuvan, puuttumaan
epäkohtiin ja ongelmiin.

Olen omalta ihan viime aikoina osaltani oppinut kuvaamisesta jotain.
Kun kuvaan pojantyttäriäni (1v5kk, suloiset kaksoset) kaikki ovat
kiinnostuneita kuvistani. Kun yritän havainnoida ympäristöäni muuten
se ei herätä suurempaa mielenkiintoa. Mutta minä saan kuvata
itselleni. Minun ei myöskää tarvitse olla mikään suuri vaikuttaja tai
taiteilija tahi taideteoreetikko, minä saan rauhassa olla eläkeikää
lähenevä putkiaivoinen tilintarkastaja. Muut olkoot valokuvauksen
alalla rauhassa parempia ja viisaampia.

Silti: Toivon, että keskustelu lavenisi pelkästä tekniikasta kohti
kuvaa koskevaa keskustelua.

Kävin muuten tänään Valokuvamuseossa katsomassa uuden näyttelyn.
Muistin monet kuvista jo vanhastaan, minulla on useimmat ne kirjat,
joista näyttelyssä oli kuvia. Kannattaa käydä katsomassa ja miettiä
miten valokuva on kehittynyt kolmessakymmenessä vuodessa. Ollaan
ainakin siirrytty monelta osin osallistuvasta ja yhteiskunnallisesta
privaattiin, jopa niin privaattiin, että ns. valokuvataide on päätynyt
samoille linjoille kuin minäkin, kuvaaja kuvaa itselleen, mutta
tavoitetaanko silloin lainkaan katsojaa ja voitko olla
valokuvataidetta, jolla ei kosketuskohtaa katsojaan. Voiko olla
muutakaan taidetta irrallaan vastaanottajasta.

Niin. Yksi asia vielä. En voi osallistua keskusteluun kuvillani,
minulla ei ole käytössäni tekniikkaa, jolla kuvan saisi digitaaliseen
muotoon ja verkkoon.

Mikko Bergroth

Jaakko Pitkäjärvi

"jorepuusa" <jore....@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:BAB5CD8C.21D13%jore....@kolumbus.fi...

> Olen varma että jos minä ja muutama muu ihminen--- joita saan ehkä mukaan
> jaksavat kirjoittaa muutaman kuukauden antaen uuden kielen ja sanat ja
> lähestymistavan kuvaan niin ryhmä alkaa toimia itsestään.

<skeidaa pätkitty rivitolkulla>

Uuh...tätä jaksaa vain tulla vuodesta toiseen. Tulee ihan mieleen se
poliitikko, joka haukkui vaalien jälkeen äänestäjät, koska he olivat liian
tyhmiä eivätkä osanneet äänestää "oikeaa" henkilöä.

--
Jaakko Pitkäjärvi
jaa...@pitkajarvi.net

Marko Poutiainen

> [...]

> jonne siirtyisivät ne,- jotka nyt täysin väärässä ryhmässä kirjoittavat
> kameroista, kamerathan ovat välineitä ja valokuvaus laajemmassa

Minusta tässä ryhmässä on yleensä hyvää keskustelua ei-välineistä, aina kun
joku sellaisen aiheen nostaa esiin. Ei kovin usein, mutta mistäpä niitä
sinne omaankaan ryhmään tulisi?

> Aikanaan tätä ehdotinkin ja asiasta tehty äänestys meni jokseenkin tasan
> mutta koordinaattori hermostui- koska hän oli kanssani eri mieltä ja
mitätöi
> "demokraattisesti" aikeen.

Puolet ei sääntöjen mukaan riitä uuden ryhmän luomiseksi. Älä hauku
moderaattoria sääntöjen noudattamisesta.

> [...]
> kaiken sitkeän ja perisuomalaisen jarrutuksen jälkeen kirjoittamaan ja
> katsomaan valokuvan laajaa valtavirtaa????

Uusia tiedosto-ryhmiä ei tulla perustamaan, eikä pidäkään. Trafiikkia on
muutenkin riittävästi.

> [...]
ryhmäänsä -jossa
> optiikoiden erottelukykyä voisi rauhassa märehtiä.

Mistäs kiven alta niitä oikeita kuvaajia nyt sitten ilmestyisi?

Ja miksi kukaan haluaisi osallistua keskusteluun, jos sinä ensimmäiseksi
haukut hänet amatööriksi joka vie ammattikuvaajilta leivän?

klaus

"Kalle Kivimaa" <nos...@killeri.net> wrote in message
> Olkaatten hyvä ja käyttäkää.
>
> --
> * Sacherin laki: Suklaaleivosten määrästä riippumatta maailmassa on aina
> [...]

Koskas tämä uusi ryhmä näkyisi Soneran news.inet.fi palvelimella?

Severi Salminen

> *
> *
> *
> --
>
> Koskas tämä uusi ryhmä näkyisi Soneran news.inet.fi palvelimella?

Samaa ihmettelen. Voin pistää Soneralle asiasta mailia.

Severi S.

klaus

"Severi Salminen" <severi....@siba.fi> wrote in message

Nyt näkyy, kiitos.

Severi Salminen

> Nyt näkyy, kiitos.

No, en minä NOIN vaikutusvaltainen ole :) Enkä nopea, eli en ehtinyt vielä
lähettää, mutta hyvä että näkyy. Oma Opera 7.03 -selain ei vielä näköjään
osannut päivittää listoja, mutta katsotaan.

Severi

Markku Lukkari

> [...]

> jonne siirtyisivät ne,- jotka nyt täysin väärässä ryhmässä kirjoittavat
> kameroista, kamerathan ovat välineitä ja valokuvaus laajemmassa

Kuten jo aiemmin olen todennut, on kamera olennainen osa valokuvausta, yhtä
lailla kuin kangas ja värit ovat osa öljyvärimaalausta. Juuri kamera erottaa
valokuvataiteen muista kuvataiteen lajeista.

> [...]

> kaiken sitkeän ja perisuomalaisen jarrutuksen jälkeen kirjoittamaan ja
> katsomaan valokuvan laajaa valtavirtaa????

Kieltämättä olisi mukavaa, jos kuvat ja keskustelu olisivat samassa
ryhmässä. Toisaalta kuva on kohtuullisen helppoa linkittää keskustelun
osaksi, ja silloin ei tarvi välittää kokorajoista. Ja jos kuvia ei poista
linkin päästä, niin vahojenkin keskustelujen kuvaviittaukset löytyvät
Googlesta.

> [...]
ryhmäänsä -jossa
> optiikoiden erottelukykyä voisi rauhassa märehtiä.

Jos viestit on edes auttavasti otsikoitu, niin tämän ryhmän suht. vähäisestä
viestimäärästä on helppoa poimia itseä kiinnostava keskustelu. Jos otsikkona
on "Canon vs. Nikon", niin oma vika jos lukee.

> Tämä tietysti olisi kuvaamiskyvyttömille, mutta välinetietoisille
> arvovaltaongelma--- mutta heillähän olisi oma ryhmä.

Miten määritellään kuvaamiskykyinen / -kyvytön? Onko joku liian huono
harrastamaan? Kuka päättää, että kuka saa harrastaa? Minkälainen kuva on
huono? Joutuuko valokuvauksessakin vilttiketjuun?

-Markku

Jukka Marttinen

> Väittely röntgen kuvien kopioinnista ei auta ketään kun suunnitellaan
> valokuvausprojektia.

Tämä on totta. Sen sijaan keskustelu valokuvausprojektin suunnittelusta
varmaan auttaisi?

Silti keskustelu röntgen-kuvien kopioinnista on hyödyllistä niille,
jotka haluavat kopioida röntgen-kuvia (esimerkiksi valokuvaamalla).
Sfnet.harrastus.valokuvaus-ryhmää parempaa ryhmää keskustelulle
röntgen-kuvien kopioinnista valokuvaamalla ei taida olla, ehkä
sfnet.harrastus.valokuvaus.digi -ryhmää lukuunottamatta, eikä sitä
varten sellaista uutta ryhmää kai perusteta?

Kyseisessä threadissa ei ole mielestäni pahemmin väitelty asioista vaan
keskusteltu (tosin kylläkin vähän muusta, kuin alkuperäinen postaukseni
koski), toisin kuin tässä threadissa.

Jukka

Issuj

Markku Nivalainen wrote:

> Minua ainakin kiinnostavat myös laitekeskustelut, ehkä siksi että en ole
> lähelläkään tätä "kirkastumista". :) Enkä haluaisi haaskata vähiä rahojani
> roskaan.

Juuri tämän budjettirajoitteen näkisin tärkeänä keskustelua ohjaavana
tekijänä. Jussi Aallolla ja kumppaneilla ei tätä rajoitetta ole: he
voivat hankkia mitä tarvitsevat. Harrastajalle tilanne on eri ja on
mietittävä tarkkaan, mitä hankkii ja mahdollisuuksien mukaan väsättävä
itse oheiskamaa. Tämän tueksi tarvitaan laitekeskustelua.

Lisäksi valokuvausta voivat harrastaa myös luonnontieteellisesti
orientoituneet henkilöt, joiden näkökulma voi olla tyystin toinen kuin
esimerkiksi taiteen maisterin. Tavoitteena voi olla, että kuva toistaa
todellisuuden mahdollisimman tarkkaan, eli "catches the truth of being
there". Tekniikalla on tässä tavoitteessa keskeinen sija. Jollekin
toiselle saattaa riittää, että kuvassa näkyy pari rakeista varjoa,
kunhan ne luovat miellyttävän kokonaisuuden.

Edellä esitettyyn liittyvän tekniikkakeskustelun katsoisin kuuluvan
valokuvausryhmään, koska tavoitteena on nimenomaan kuvien ottaminen.
Sitten on tietysti toimintaa, jossa pääasiaksi onkin noussut laitteet.
Tämä voisi sopia paremmin kamerat-ryhmään.

Simo

Aivan näin.
Mielestäni tämä koko juupas-eipäs -keskustelu on turhaa sen suhteen
jutellaanko täällä riittävästi kuvasta, tai ylipäänsä muusta kun
tekniikasta.
Kyse on mielestäni kysynnän ja tarjonnan laeista.
Jos isolla joukolla ihmisiä olisi suunnaton tarve jutella kuvasta, eikä vaan
kameroista, niin todennäköisesti he sitä tekisivät.
Varsinkin, kun se ei edes maksa mitään.

Sen sijaan ihmiset puhuvat tekniikasta, hinnoista, runkoarvosteluista yms.
Tästä voinnee vetää sen johtopäätelmän, että se nyt vaan kiinnostaa ihmisiä.
Eikä se ole mitään pois kuvan sisällöstä, tai siitä puhumisesta.
Eli kaikki jotka haluavat sisältökeskusteluja, niin kukaan ei estä
kirjoittamasta.

"Olli Orkoneva" <orko...@nic.fi> wrote in message

Toke Lahti

Jukka Marttinen wrote:
> Tämä on totta. Sen sijaan keskustelu valokuvausprojektin suunnittelusta
> varmaan auttaisi?

Patsi jos valokuvausprojekti sisältää röntgen_kuvia.
Niiden joilla on jo vahva visio siitä mitä haluavat tehdä, ei tarvitse
enää väitellä sisällöstä. He tarvitsevat vain sopivat metodit lopputulokseen
pääsemiseksi.

--
___ / ` . Selkämerenkatu 18 A 11
_ _/______ | ` ` . ten.epa FIN-00180 Helsinki Finl

Toke Lahti

Markku Lukkari wrote:
> [...]
> harrastamaan? Kuka päättää, että kuka saa harrastaa? Minkälainen kuva on
> huono? Joutuuko valokuvauksessakin vilttiketjuun?

Hyvin syvällä tuntuu olevan myytti siitä, että tekniikasta kiinnostunut ja
siitä keskusteleva ei voi olla kiinnostunut tai lahjakas sisältöasioissa.

Sisällöstä on vain paljon vaikeampi puhua tällaisessa foorumissa, joissa
keskustelijoiden on tapana osallistua vain lyhyillä subjektiivisilla
mielipiteillä. Monet eivät halua tai ehdi istua analysoimassa tuntikausia,
vaan käyttävät vapaa-aikansa esim. kuvaamiseen.

Toisilla sisältöasiat ovat omalta kohdaltaan sen verran selvillä, että
vain tekniseen säätöön tarvitaan apua.

Taide ei ole mitään urheilua, eikä taiteilijan itsensä tarvitse olla mikään
taidehistorioitsija tai -analyysiin perehtynyt tutkija.
TaiKissakin monen opettajan mielipde on, että siellä koulutetaan tekijöitä,
ei kriitikkoja. Toisaalta opiskelijatkin ovat usein lahjakkaita ja
aikaisemmista tyyleistä vaikutteensa imeneitä jo sisään päästessään.

Nyyssiryhmiä ei myöskään voida perustaa jonkun ehkä tulevan hypoteettisen
keskustelun perusteella. Ensiksi pitäisi saada tarpeeksi paljon keskustelua
nykyiseen ryhmään, jonka jälkeen olisi perusteltua perustaa oma ryhmä.

Severi Salminen

> [...]
> keskustelua
> nykyiseen ryhmään, jonka jälkeen olisi perusteltua perustaa oma ryhmä.

Näin se on. Ongelman juju on väite, ettei täällä voisi keskustella
valokuvista, koska laitefriikit "ampuvat alas" valokuvista kirjoittajat.
Tämähän ei ole totta, ainakin itse olen lukenut monia viestiketjuja
valokuvista, joissa ei ammuttu yhtään laukausta. Jokainen voi tämän
halutessaan todeta Googlella selailemalla aikaisempia viestejä. Joten
perimmäinen ongelma taitaa olla henkilökohtaiset kaunat, joista minä en
tiedä höykäsen pöläystä, ja joiden selvittely ei kuulu tähän ryhmään - ja
joita kuitenkin valitettavasti saamme lukea tasaisin väliajoin. Itse luen
ja osallistun mielelläni asialliseen keskusteluun sekä valokuvista että
laitteista. Ja mielestäni kummallekin keskustelulle on tilaa ja jopa
toivomusta tässä ryhmässä.

Severi Salminen

Sami Makinen

> [...]
> mietittävä tarkkaan, mitä hankkii ja mahdollisuuksien mukaan väsättävä
> itse oheiskamaa. Tämän tueksi tarvitaan laitekeskustelua.

Tämä on hyvä pointti. Ammattilaiset kuvaavat usein omiin tarpeisiin
parhaiten sopivalla ja saatavissa olevalla kalustolla. On helppoa unohtaa
laitekeskustelu, jos omistaa parhaat mahdolliset välineet jo ennestään
jolloin niihin ei tarvitse enää uhrata ajatuksia.

Sami

Hannu Keski-Heiska

"Sami Makinen" <sami-pette...@NOSPAM.nokia.com> kirjoitti
viestissä:TRtka.32413$ws6.6...@news2.nokia.com...

Ammattilaisiakin on monenlaisia. Toisilla on varaa ostaa uusimmat laitteet
ja päivittää niitä aina kun uutta tulee. Mutta osa työkseen kuvaavista
joutuu tarkoin harkitsemaan mitä investoi. Harrastajalla voi olla hyväkin
leipätyö, josta saamiaan varoja voi surutta laittaa laiteinvestoihinsa mutta
ammattilaisen pitää saada ensin elantonsa kuvista ja jos jotain jää, sitten
katsotaan mitä investoidaan, digikuvauksen yleistyminen on monelle pienelle
yrittäjälle todellinen ongelma.

lehtine...@gmail.com

Moi,sanooko,v.puusa taidemaalari teille jotain?